F1 2018 - Monacon GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
342
Kausi 2018

01. Australian GP, Melbourne, 23.–25.3.
02. Bahrainin GP, Sakhir, 6.–8.4.
03. Kiinan GP, Shanghai, 13.–15.4.
04. Azerbaidzhanin GP, Baku, 27.–29.4.
05. Espanjan GP, Barcelona, 11.–13.5.
06. Monacon GP, Monte Carlo, 24.–27.5.
07. Kanadan GP, Montreal, 8.–10.6.
08. Ranskan GP, Le Castellet, 22.–24.6.
09. Itävallan GP, Spielberg, 29.6.–1.7.
10. Iso-Britannian GP, Silverstone, 6.–8.7.
11. Saksan GP, Hockenheim, 20.–22.7.
12. Unkarin GP, Budapest, 27.–29.7.
13. Belgian GP, Spa-Francorchamps, 24.–26.8.
14. Italian GP, Monza, 31.8.–2.9
15. Singaporen GP, Marina Bay, 14.–16.9.
16. Venäjän GP, Sotshi, 28.–30.9.
17. Japanin GP, Suzuka, 5.–7.10.
18. Yhdysvaltain GP, Austin, 19.–21.10.
19. Meksikon GP, Mexico City, 26.–28.10.
20. Brasilian GP, São Paulo, 9.–11.11.
21. Abu Dhabin GP, Yas Marina, 23.–25.11.
____________________________

Viikonlopun aikataulu:

Torstai
1. vapaat harjoitukset 12:00
2. vapaat harjoitukset 16:00

Lauantai
3. vapaat harjoitukset 13:00
Aika-ajo 16:00

Sunnuntai
GP 16:10
____________________________


Sää:

Weather forecast for Monaco
Monaco, Monaco Forecast | Weather Underground
____________________________

19px-Flag_of_Monaco.svg.png
Circuit de Monaco
f12018-c06-monaco.png


Ratamuutokset & DRS-alueet:

- The circuit has been resurfaced between turns 7-15 and 19-1. The fast lane in the pits has also been resurfaced.

- There is a single DRS zone in Monaco, with the detection point located 80m after Turn 16 and the activation point located 18m after Turn 19.
____________________________

Black round pirelli:

LHNnv3J.jpg


Hypersoft makes its Grand Prix debut on the twisty streets of Monaco
____________________________

Kilpailun nimi: FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO 2018
Radan nimi: Circuit de Monaco
Radan pituus: 3,337 km
Kisapituus: 78 kierrosta = 260,286 km
Kierrosennätys: 1:14.820
23px-Flag_of_Mexico.svg.png
Sergio Perez, Force India-Mercedes (2017)

2017:
Voittaja:
23px-Flag_of_Germany.svg.png
Sebastian Vettel, Ferrari
Paalupaikka:
23px-Flag_of_Finland.svg.png
Kimi Räikkönen, Ferrari - 1:12.178
Kisan nopein kierros:
23px-Flag_of_Mexico.svg.png
Sergio Perez, Force India-Mercedes - 1:14.820

Edellisiä voittajia:
2016:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes
2015:
23px-Flag_of_Germany.svg.png
Nico Rosberg, Mercedes
2014:
23px-Flag_of_Germany.svg.png
Nico Rosberg, Mercedes




____________________________

MM-pistetilanne (5/21 osakilpailua)

Kuljettajat:

01. Lewis Hamilton 95
02. Sebastian Vettel 78
03. Valtteri Bottas 58
04. Kimi Räikkönen 48
05. Daniel Ricciardo 47
06. Max Verstappen 33
07. Fernando Alonso 32
08. Nico Hulkenberg 22
09. Kevin Magnussen 19
10. Carlos Sainz 19
11. Sergio Perez 17
12. Pierre Gasly 12
13. Charles Leclerc 9
14. Stoffel Vandoorne 8
15. Lance Stroll 4
16. Marcus Ericsson 2
17. Esteban Ocon 1
18. Brendon Hartley 1
19. Romain Grosjean 0
20. Sergei Sirotkin 0

Tallit:

01. Mercedes 153
02. Ferrari 126
03. Red Bull 80
04. Renault 41
05. McLaren 40
06. Haas 19
07. Force India 18
08. Toro Rosso 13
09. Sauber 11
10. Williams 4

Epävirallinen Nations Cup:

01. Suomi 106
02. Saksa 100
03. Iso-Britannia 95
04. Espanja 51
05. Australia 47
06. Alankomaat 33
07. Tanska 19
08. Meksiko 17
09. Ranska 13
10. Monaco 9
11. Belgia 8
12. Kanada 4
13. Ruotsi 2
14. Uusi-Seelanti 1
15. Venäjä 0

____________________________

Kauden pisteytys:

10 ensimmäistä saa pisteitä, voitosta 25, toisesta sijasta 18 ja kolmannesta 15. Sijoista 4-10 saa 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 pistettä
____________________________

Tallit & Kuljettajat:

Mercedes-AMG Petronas Motorsport GER Mercedes
44 Lewis Hamilton GBR
77 Valtteri Bottas FIN

Scuderia Ferrari ITA Ferrari
5 Sebastian Vettel GER
7 Kimi Räikkönen FIN

Aston Martin Red Bull Racing AUT TAG Heuer (Renault)
3 Daniel Ricciardo AUS
33 Max Verstappen NED

Sahara Force India F1 Team IND Mercedes
11 Sergio Perez MEX
31 Esteban Ocon FRA

Williams Martini Racing GBR Mercedes
18 Lance Stroll CAN
35 Sergei Sirotkin RUS

Renault Sport Formula One Team FRA Renault
27 Nico Hulkenberg GER
55 Carlos Sainz ESP

Red Bull Toro Rosso Honda ITA Honda
10 Pierre Gasly FRA
28 Brendon Hartley NZL

Haas F1 Team USA Ferrari
8 Romain Grosjean FRA
20 Kevin Magnussen DEN

McLaren F1 Team GBR Renault
2 Stoffel Vandoorne BEL
14 Fernando Alonso ESP

Alfa Romeo Sauber F1 Team SUI Ferrari
9 Marcus Ericsson SWE
16 Charles Leclerc MON
____________________________

Sekalaisia linkkejä:

Kauden 2018 yleisketju
F1-lähetykset
http://murobbs.muropaketti.com/threads/perusta-oma-f1-tiimi-http-www-f1manager-info.572914/
http://murobbs.muropaketti.com/threads/f1-forecast-2013-paras-tulostenveikkaussivu.988605/
MTV:n F1 sivut
BBC:n F1 -sivut
Sky Sports:n F1 -sivut
McLaren F-1 - site about team of Formula 1 Vodafone McLaren Mercedes Epävirallista statistiikkaa
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin tätä kisaa aina odottaa, vaikka tietää jo etukäteen että tylsää tulee olemaan. Tuo Monaco on vaan erittäin hieno ympäristö f1-kisalle, vaikka mitään järkeä ei kyllä ole noin kapealla radalla edes ajaa.
 
Jos ei sada tai muuta lottoa tule niin varikollahan ne ainoat ratkasun paikat on. DRS pelkästää pääsuoralla ei ole tainnut vielä auttaa ketään ohittamaan?
 
Ohituspaikat (teoriassa):
-Tunnelin jälkeen shikaani
-edit: ehkäpä myös eka mutka? + se neulansilmä-vasen
 
Mä heitän veikkauksen ja toiveen, et Alonso on kisassa kolmas.

edit: eikä haittais, vaikka tulis vähän romurallia... viimevuosien gp:t on ollu aika tylsiä :sori:
 
Pirellin mukaan hyper soft-renkaat tulevat kestämään koko kisamitan helposti! Toisin sanoen:
1. Kaikki lähtevät hyper soft-renkailla kisaan

2. Jos kisan alussa tulee turva-auto episodi: Peräpään kuskit tulevat varikolle kahdesti. Ensin vaihtavat alle ultra softit ja kierrosta myöhemmin uudet hypersoftit. Tällä tavoin rengassääntö on täytetty, eivät menetä aikaa ja omaavat nopeammat renkaat. Kärkipään kuskit eivät tee näin, koska jäävät ruuhkaan jumiin melkein koko loppu kisan ajaksi.

3. Jos kisan alun jälkeen ei tule turva-autoa, niin kärkikuskeille nopein taktiikka on ajaa 77 kierrosta hyper softeilla ja toisiksi viimeisen kierroksen päätteeksi varikolle ottamaan ultra softit. Niiden noin 70 kierrosta vanhojen hyper softiet pitäisi olla vielä selvästi nopeampia kuin uudet ultra softit parhaimmillaan..eli under cuttia pitäisi välttää viimeiseen saakka

Sadetta ei tule. Paras vaihtoehto olisi turva-auto siinä vaiheessa kun 6. ja 7. välissä on varikkopysähdyksen verran tilaa. Joku peräpään kuski voi ennakoida turva-autoa ja lähteä ultra softeilla jolloin sijoitukset paranee kun tarvitsee tehdä vain yksi pysähdys.
 
Pirellin mukaan hyper soft-renkaat tulevat kestämään koko kisamitan helposti! Toisin sanoen:
1. Kaikki lähtevät hyper soft-renkailla kisaan

2. Jos kisan alussa tulee turva-auto episodi: Peräpään kuskit tulevat varikolle kahdesti. Ensin vaihtavat alle ultra softit ja kierrosta myöhemmin uudet hypersoftit. Tällä tavoin rengassääntö on täytetty, eivät menetä aikaa ja omaavat nopeammat renkaat. Kärkipään kuskit eivät tee näin, koska jäävät ruuhkaan jumiin melkein koko loppu kisan ajaksi.

3. Jos kisan alun jälkeen ei tule turva-autoa, niin kärkikuskeille nopein taktiikka on ajaa 77 kierrosta hyper softeilla ja toisiksi viimeisen kierroksen päätteeksi varikolle ottamaan ultra softit. Niiden noin 70 kierrosta vanhojen hyper softiet pitäisi olla vielä selvästi nopeampia kuin uudet ultra softit parhaimmillaan..eli under cuttia pitäisi välttää viimeiseen saakka

Sadetta ei tule. Paras vaihtoehto olisi turva-auto siinä vaiheessa kun 6. ja 7. välissä on varikkopysähdyksen verran tilaa. Joku peräpään kuski voi ennakoida turva-autoa ja lähteä ultra softeilla jolloin sijoitukset paranee kun tarvitsee tehdä vain yksi pysähdys.
Tai sitten ajetaan tälle kaudelle tyypilliseen tapaan nopeimmat kierrokset 2. aika-ajossa hitaammilla kumeilla, jolloin kaikki ovat valmiita vaihtamaan hypersoftit heti kun tilaisuus on sopiva
 
Tai sitten ajetaan tälle kaudelle tyypilliseen tapaan nopeimmat kierrokset 2. aika-ajossa hitaammilla kumeilla, jolloin kaikki ovat valmiita vaihtamaan hypersoftit heti kun tilaisuus on sopiva
Mä en vain näe, että missä kohtaa se kärkipään kuski saisi hyötyä ultra softeilla lähtemisestä?

1. Hyper softit ovat nopeampia lähdössä ja ensimmäisellä kierroksella. Ensimäisellä kierroksella voi radalla tulla muutoksia sijoituksiin.

2. Hyper softit ovat nopeampia koko stintin ajan vaikka sillä olisi mittaa 77 kierrosta.

3. Tällä radalla renkaiden lämpiämisessä menee normaalia pidempään. Ne vanhat hyper softit ovat nopeampia parin ensimmäisen kierroksen ajan.

Toisin sanoen hypereillä ajavien kannattaa odottaa ultria käyttävien varikkopysähdystä ja mennä varikolle kierrosta tai kahta myöhemmin (paitsi jos pysähdyksiä aletaan tekemään vasta 77. kierroksen lopulla.
---

Jos se pehmein seos ei ole se paras vaihtoehto kisan alkuun, niin aika-ajojen 2. osiossa kannattaa käyttää kovempaa seosta (jos olet kärki kuusikossa). Täällä kannattaa ehdottomasti olla pehmeimmällä seoksella niin paljon kuin säännöt sallivat.

En ymmärrä miksi Hamiltonilla on täällä kaksi settiä super softeja..niillä tullaan ajamaan yhteensä 2-3 kierrosta (installaatio-kierros harjoituksissa..)
 
Pirellin mukaan hyper soft-renkaat tulevat kestämään koko kisamitan helposti...
(blaablaa)
Niiden noin 70 kierrosta vanhojen hyper softiet pitäisi olla vielä selvästi nopeampia kuin uudet ultra softit parhaimmillaan..eli under cuttia pitäisi välttää viimeiseen saakka
(diipadaapa)
Joo, niin on!

fakedit: lankesinko t......n?
 
Sunnuntaina kenkäsamppanja roiskuu.
Olihan nuo RB:t sen verran vahvoja että edes Hamilton tuskin pystyy tuohon vauhtiin vastaamaan.
 
Täällä ei tosiaan moottoritehoista pääse hyötymään. Moottorin käyttäytymisellä kylläkin ja tietenkin hyvästä ajettavuudesta muutenkin. Downforcet on tietenkin kaikilla niin tapissa ku voi olla.
 
Eiköhän tuon jompikumpi Red Bulleista tosissaan voita ja veikkaisin kyllä Ricciardoa. Epäilen kuitenkin, että RB ei saa kaksoisvoittoa. Jotenkin onnistuvat tyrimään toisen auton tai sitten Max pilaa itse vaihteeksi oman kisansa.
 
Nyt ei oikein Räikkösellä natsaa:
Räikkösen auton voimanlähteeseen muutoksia - lähtöruudukkorangaistus uhkaa
Aika paljon taas vain toiselle kuskille kerääntyy ongelmia

Räikkösen auton voimanlähteeseen muutoksia - lähtöruudukkorangaistus uhkaa
26.5.2018 - 13:36:46
kimi_raikkonen_2018_barc_auto_takaa.jpg


Ferrari-tallin Kimi Räikkönen on yhden pienen osan muutoksen verran lähellä 10 lähtöruudukon rangaistusta, sillä Racefans-sivuston mukaan suomalaiskuskin auton voimanlähteeseen on vaihdettu elektroninen osa.

Kuljettajien on sallittu vaihtaa voimanlähteeseen kaksi elektronista osaa ohjausyksikköön kauden aikana ja nyt toinen tästä optiosta on käytetty. Seuraavan kerran, jos Räikkösen auton voimanlähteen elektroniseen ohjausyksikköön vaihdetaan osia, rapsahtaa automaattinen lähtöruudukkorangaistus.

Red Bullin Max Verstappen on myös yhden osan vaihdon päässä rangaistuksessa, sillä miehen autoon on vaihdettu jälleen uusi turboahdin. Kauden aikana on sallittu kolme ahtimen vaihtoa.

Moottoreita (ICE) talleilla on kauden aika sallittua käyttää kolme per kilpa-auto.
 
Jotenkin ei yhtään yllätä.. Hölmöä tuo säästely muutenkin ja pahimmillaanhan näistä voi kuski kärsiä kahdesti. Eka kosahtaa kisassa --> kisa pilalle ja seuraavaan kisaan vielä rankkua.
 
Ja Max seinään viimeisten harjoitusten lopussa. Ihan täysin omaa tyhmyyttä ja hölmöilyä. Ei ole vielä täysin varmaa pystyykö osallistumaan aika-ajoihin.

Tällä vauhdilla Max ihan oikeasti saa potkittua itsensä ulos Red Bullilta. Loputtomiin tätä ei siellä katsota, vaikka lahjakkuutta olisikin.
 
Ja Max seinään viimeisten harjoitusten lopussa. Ihan täysin omaa tyhmyyttä ja hölmöilyä. Ei ole vielä täysin varmaa pystyykö osallistumaan aika-ajoihin.

Tällä vauhdilla Max ihan oikeasti saa potkittua itsensä ulos Red Bullilta. Loputtomiin tätä ei siellä katsota, vaikka lahjakkuutta olisikin.

Verstappen toittoilee kärkitalli Red Bullilla kisasta toiseen kaikkea ihan älytöntä ja tälle annetaan täysi ymmärrys sekä tuki kaikkeen. Meanwhile Hartley ajaa ihan ok kisoja ekalla kunnon kaudellaan, vaikka aina tietysti voisi mennä paremmin, ja tälle harkitaan jo potkuja. Tajuispa tämän puljun logiikkaa. :think:
 
Tältä se lähtöjärjestys luultavimmin tulee näyttämään..

1. Ric
2. Ver
3. Ham
4. Vet
5. Bot
6. Rai

Katotaan tunnin päästä miten lähelle osui.. :kahvi:
 
Toivottavasti Red Bull ei ehdi korjata autoa. Paremmat mahdollisuudet Kimille ja Bottakselle, jos Max lähtee viimeisenä.
 
Tältä se lähtöjärjestys luultavimmin tulee näyttämään..

1. Ric
2. Ver
3. Ham
4. Vet
5. Bot
6. Rai

Katotaan tunnin päästä miten lähelle osui.. :kahvi:
Arvalla oma rivi.

1. Ric
2. Vet
3. Rai
4. Ham
5. Bot
6. Bonuksena vaikka Alonso
 
Jos Max lähtee hänniltä liikkeelle, niin kovin epätodennäköistä on maaliin pääsy. Eli turva-autoja tiedossa Maxin ansiosta, mutta toki niitä lienee tiedossa muutenkin.
 
Jaa Verstappen on räiminy ittensä aamulla kaiteeseen, eikä näytä siltä että on tulossa hetkeen vielä radalle.. ei taida toi oma rivi toteutua.. :D
 
Hahaa! Perstappi alottaa hänniltä :D :D :D

edit: tarkennuksena: joutuvat vaihtamaan vaihdelootan eikä siihen ole enää kylliksi aikaa
 
Eiköhän tuon jompikumpi Red Bulleista tosissaan voita ja veikkaisin kyllä Ricciardoa. Epäilen kuitenkin, että RB ei saa kaksoisvoittoa. Jotenkin onnistuvat tyrimään toisen auton tai sitten Max pilaa itse vaihteeksi oman kisansa.

Tuo "Max pilaa itse vaihteeksi oman kisansa" toteutuikin tällä kertaa jo paljon aiemmin kuin oletin...
Noh, saapahan jotain jännitystä muutoin tylsään Monacoon. Voi seurata Maxin nousua tuolta hänniltä ja jännittää koska kolahtaa.
 
Verstappenista tulee kyllä huomisen jokeri!
Red Bull kuitenkin kulkee tuolla, niin jonnella tulee oleen kova hinku ohitella. Radan kapeus yhdistettynä kaverin kasettiin tulee aiheuttamaan tallile tukun harmaita hiuksia.
Plus että kolistellessaan kilkannee enemmänkin väkeä pois pelistä ja turva-auton kanssa kärkikin vaihtunee.
 
Surkeaa on toi Ferrarin vauhti jäivät melkein Mersun jalkoihin. Ilman vettelin unelma kierosta olisi tulos ollut vielä huonompi
 
Aika-ajon jälkeen Vettel ja Helmut Marko keskusteli jostain mikä näytti mielenkiintoiselta. Ihan kuin Vettel ois kysynyt Maxin tilanteesta kun ei päässy aika-ajoon ja Helmut se levitteli käsiä ihan kuin tämmösiä nyt tuppaa sattumaan. Harmi Maxin kannalta se FP3 kolari mutta tuleepa kisasta mielenkiintoinen kun saadaan kuunnella Maxin radiota varmaan aika paljon jos se vaan selviää ekasta kierroksesta ilman osumia.
 
Tästähän tuli juurikin törmäilyauto mieleen:

Kun nykyradat sallii kohtuuttoman paljon tötöilyä, niin on kiva nähdä tällaisella armottomalla vanhan liiton radalla että se sama pieni lipsahdus Monacossa aiheuttaakin sen että koko viikonloppu on pilalla.

Lähtöruudukossa on ilmeisesti vain yksi kuski joka ei tuota tajua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom