F1 2018 - Monacon GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Ei se ohittaminen silti ole helppoa. Vaikka nopeusero on suuri, niin ohittaminen on todella riskialtista, kun tilaa ei ole missään.

Olen silti samaa mieltä siitä, että Kimin kohdalla riski olisi kannattanut ottaa, mutta kun ei otettu, niin on turha ihmetellä miksei siellä ohitella.
Ei jeesus... En ole ihmetellyt miksi tuolla ei ohitella, olen ihmetellyt minkä helvetin takia Ferrarin taktikot ei ota Kimiä sisään. Muutaman sekunnin nopeuserolla ohittaminen tuolla on mahdotonta, mutta kun kärjessä renkaat vaihtamalla olisi saatu ~5s nopeusero kierroksella, niin eiköhän tunnelin jälkeen se ohittaminen olisi ollut mahdollista.

Edit: Vetteliä ei tietenkään kannattanut ottaa, koska se taisteli Ricciardon kanssa voitosta. Hamilton olisi ollut jo siinä ja siinä riskin kannalta, mutta Mersu ei toimi Monacossa niin hyvin kuin muut kärkitallit. Räikkösen sisään ottaminen oli tuossa ihan no-brainer. Bottaksen olisi myös lopussa voinut ottaa, mutta Bottaksen kohdalla pelattiin varmaan turva-autoa. Jos sellainen olisi tullut kierroksilla 45-65, niin varmasti Bottas olisi ollut vahvoilla voittoon.
 
Ei jeesus... En ole ihmetellyt miksi tuolla ei ohitella, olen ihmetellyt minkä helvetin takia Ferrarin taktikot ei ota Kimiä sisään. Muutaman sekunnin nopeuserolla ohittaminen tuolla on mahdotonta, mutta kun kärjessä renkaat vaihtamalla olisi saatu ~5s nopeusero kierroksella, niin eiköhän tunnelin jälkeen se ohittaminen olisi ollut mahdollista.
Niin, kannattaako sitä ihmetellä kisasta toiseen. Ferrarilla aina sama juttu, joka ikinen kerta. Turha valmistaa itseään pettymykseen odottamalla jotain järkevää siirtoa Ferrarilta.
 
Ei kyllä jäisi ollenkaan ikävä, jos tämä poistettaisiin kokonaan kisakalenterista.. Aika-ajo taitaa olla ainoa katsomisen arvoinen osio.
 
Edelleen sama typo virtuaallisen turva-auton aikana "...drivers must increase 40% their lap time...", miten tuon voi muuten ymmärtää, kuin että pitää ajaa lujempaa vai onko ranskan kielen taitoni ruosteessa?
 
Edelleen sama typo virtuaallisen turva-auton aikana "...drivers must increase 40% their lap time...", miten tuon voi muuten ymmärtää, kuin että pitää ajaa lujempaa vai onko ranskan kielen taitoni ruosteessa?
Increase lap time = lisätä kierroksen kestoa = hidastaa. Increase speed olisi eri asia
 
Edelleen sama typo virtuaallisen turva-auton aikana "...drivers must increase 40% their lap time...", miten tuon voi muuten ymmärtää, kuin että pitää ajaa lujempaa vai onko ranskan kielen taitoni ruosteessa?
Ei ole typo. Tuossa ei puhuta ajan parantamisesta, vaan ajan lisäämisestä.
 
Jos kierrosaikaa kasvatetaan niin kyllä se minun ymmärryksellä tarkoittaa hitaammin ajamista ;)
 
Edelleen sama typo virtuaallisen turva-auton aikana "...drivers must increase 40% their lap time...", miten tuon voi muuten ymmärtää, kuin että pitää ajaa lujempaa vai onko ranskan kielen taitoni ruosteessa?
Increase lap time = kasvattaa kierrosaikaa?
 
Ei ole typo. Tuossa ei puhuta ajan parantamisesta, vaan ajan lisäämisestä.

No joo, nyt kun tarkemmin ajattelee niin oikeassa olet(te). Tietenkin sanat voisi tuohon valita paremmin, itse ajattelin sen koko ajan niin että kierrosnopeutta pitää parantaa.
 
Niin, kannattaako sitä ihmetellä kisasta toiseen. Ferrarilla aina sama juttu, joka ikinen kerta. Turha valmistaa itseään pettymykseen odottamalla jotain järkevää siirtoa Ferrarilta.
Lisäksi ei se mitään että Kimiä ei otettu sisään mutta kun jäi stopin jälkeen Hamiltonin taakse miksi ei laitettu supersofttia alle?
Mitä järkeä laitaa sama rengas mikä oli Hamiltonilla
 
Ei se ohittaminen silti ole helppoa. Vaikka nopeusero on suuri, niin ohittaminen on todella riskialtista, kun tilaa ei ole missään.

Olen silti samaa mieltä siitä, että Kimin kohdalla riski olisi kannattanut ottaa, mutta kun ei otettu, niin on turha ihmetellä miksei siellä ohitella.

Näkihän sen miten Verstappenkin juuttui sinne taakse eikä ohi tahtonut päästä millään vaikka oli kisan nopein auto Ricardon kanssa.

Valtterikin lienee todella vaikea ohitettava Monacossa vaikka alla olisi tuoreet renkaat ja auto olisi tyhjällä radalla useamman sekunnin nopeampi.

Sehän oli kärjen osalta lopputulos aivan sama kuin aika-ajoissa tuloslista.
 
Oli kyllä tylsin kisa miesmuistiin. Edes aikaisemmat monacon kisat ei ole olleet tälläistä possujunaa.
Mulla on vaan mielessä ne vieläkin tylsemmät (jos mahdollista) kisat, missä nyt on ehkä vähän kolaroitu, mutta sitten myös ajettu turva-auton perässä kohtuuttoman paljon.
 
On siellä sentään yleensä ollu keskeytyksiä/kolareita/turvaautoja vähän sekottamassa pakkaa. Nyt ei käytännössä tapahtunut koko kisan aikana yhtään mitään. Kertoo paljon radasta jos ricciardolla ilmeisesti oli MGU-K melkein koko kisa pois pelistä (pari sekkaa kierros takkiin) ja silti Vettel ei kertaakaan päässyt edes sellaselle etäisyydelle josta olisi voinut yrittää jotain.

Voisi poistaa tälläset radat ihan suosiolla kalenterista.
 
Näkihän sen miten Verstappenkin juuttui sinne taakse eikä ohi tahtonut päästä millään vaikka oli kisan nopein auto Ricardon kanssa.

Valtterikin lienee todella vaikea ohitettava Monacossa vaikka alla olisi tuoreet renkaat ja auto olisi tyhjällä radalla useamman sekunnin nopeampi.

Sehän oli kärjen osalta lopputulos aivan sama kuin aika-ajoissa tuloslista.

Siis riskihän* olisi ollut huimat 2 pistettä. Jos olisi tullut turva-autoa (joka on todennäköistä Monacossa), niin riski olisi antanut paljon pisteitä, koska kärkiautotkin olisi EHKÄ tehneet pysähdyksen. Toki jälkiviisaana voi sanoa, että hyvä ku eivät ottaneet riskiä. Bottas olisi tuossa ideaalitilanteessa voittanut ja Kimi toinen.

*tilanteessa, jossa Ocon oli vielä yli 20 sekkaa jäljessä Bottasta. Kimi ku olis renkaat vaihtanut, niin olisi Oconin tapaan ollut tyhjä rata edessä. Mutta tosiaan näin jälkikäteen katsottuna Kimi olisi hävinnyt 2 pistettä. Se ei todennäköisyyksiä silti muuta. Kimin pysähdys olisi ollut tuolla hetkellä EV+.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin ärsyttää se median ja kuskien hehkutus, että Monaco on hieno ja perinteikäs kisa, jonka kaikki haluavat voittaa. No ehkä niin, mutta kun se on katsojien kannalta kuolettavan tylsä, niin on vaikea ymmärtää miksi juuri siellä voittaminen on niin hienoa. Kuljettajien omilla suorituksilla kisan aikana harvoin on suurta vaikutusta itse kisan lopputulokseen, joka tekee katsojan silmissä voitosta vähäisemmän saavutuksen.

Tuskin se jonoajelu kuskienkaan mielestä on kauhean mielekästä. Itse rata on varmasti hauska ajettava, kun se poikkeaa niin radikaalisti muista radoista, mutta rajansa kaikella.
 
Kisan lopputulos vain allekirjoittaa sen että miten hölmö tuo Verstappenin virhe harjoituksissa oli. Olisi luultavasti päässyt aika-ajoissa mahd. paalulle, top 2:een joka tapauksessa ja Danielin ongelmat olisi varmistanut voiton puukenkämaan koheltajalle, vaikkei olisi päässyt kurvaamaan kärjessä ekaan mutkaan.

Muuten kisan pitkä arvosteluni on: Meh.
 
No kohtaa alkaa sitä toista ääripäätä edustava Indy 500. Ohituksia tulee ainakin 200 ja yksittäisen ohituksen merkitys lähes 0.
 
Mikse kimi ikään voita? Kaikki muut voittaa. Verstappen, ricciardo, bottas, vettel, hamilton jne.. mut ei vittu kimi. 100 kisaa jos ilman voittoa
 
Mikse kimi ikään voita? Kaikki muut voittaa. Verstappen, ricciardo, bottas, vettel, hamilton jne.. mut ei vittu kimi. 100 kisaa jos ilman voittoa

Talli on aika tehokkaasti estänyt voitot niillä kerroilla kun kulkee. Kyllähän noita voittoja olisi viimekausilla tullut, jos ei olisi suosittu Vetteliä (mm. Monaco & Unkari 2017). :think:
 
Talli on aika tehokkaasti estänyt voitot niillä kerroilla kun kulkee. Kyllähän noita voittoja olisi viimekausilla tullut, jos ei olisi suosittu Vetteliä (mm. Monaco & Unkari 2017). :think:

+mahdollinen "ketsuppipullon avaus" noiden kautta. Tänä vuonna Kimi olisi todella lähellä ykköstilaa esim. ilman sitä yhtä renkaidenvaihto hässäkkää. Bottaksella sama ilman sitä paskaa munkkia roskien kans. Hyvä kausi Kimillä menossa. Monacossa ei vaa nyt aika-ajoissa kulkenut ollenkaan. Tän päivän vauhti jäi näkemättä molemmilta.
 
Torkahdin kaksi (2) kertaa kisan aikana. Hyvää unilääkettä.

Katso vielä uusintana ja heräät virkeänä aamulla. Oli kyllä yllättävän siisti kisa Monacoksi.. ainoa pieni osumaki tuli vasta loppuhetkillä. Onneksi ei tarvittu turva-autoa, ku se olis antanut lopullisen antikliimaksin kisalle, ku oltais sen perässä ajettu viimeiset kierrokset. Se toivottu vesisadeki jäi heti startin kohdilla kylmäksi.
 
Katso vielä uusintana ja heräät virkeänä aamulla. Oli kyllä yllättävän siisti kisa Monacoksi.. ainoa pieni osumaki tuli vasta loppuhetkillä. Onneksi ei tarvittu turva-autoa, ku se olis antanut lopullisen antikliimaksin kisalle, ku oltais sen perässä ajettu viimeiset kierrokset. Se toivottu vesisadeki jäi heti startin kohdilla kylmäksi.
Boldattu itsenikin yllätti.
Veikkaan, että setä Horner oli istunut jossain välissä Verstappenin kanssa alas ja keskustellut, että miten siellä häntäpäässä hurjastellaan. Ja ei ollut kuin vain muutama tilanne tunnelin jälkeen, joissa oltiin hilkulla. Eli keskustelun sisältö ilmeisesti meni perille.
 
Boldattu itsenikin yllätti.
Veikkaan, että setä Horner oli istunut jossain välissä Verstappenin kanssa alas ja keskustellut, että miten siellä häntäpäässä hurjastellaan. Ja ei ollut kuin vain muutama tilanne tunnelin jälkeen, joissa oltiin hilkulla. Eli keskustelun sisältö ilmeisesti meni perille.
Jep. Horner oli syypää tylsyyteen. Tapahtumia olisi heti tullut lisää jos Horner olisi vaikka puolivälin kohdalla rohkaissut ohittamaan vähän agressiivisemmin.
 
Jep. Horner oli syypää tylsyyteen. Tapahtumia olisi heti tullut lisää jos Horner olisi vaikka puolivälin kohdalla rohkaissut ohittamaan vähän agressiivisemmin.
Juuh, sitähän mää tarkoitinkin :facepalm:

Jos syypäätä halutaan oikeasti hakea, niin sehän on toi hidas ja kapea rata yhdistettynä nykyformuloihin, ei sen kummempaa.
Mutta Maxilla oli kaikki avaimet sekottaa pakkaa isosti, mitä se ei jostain syystä tällä kertaa tehnyt.
 
Jos syypäätä halutaan oikeasti hakea, niin sehän on toi hidas ja kapea rata yhdistettynä nykyformuloihin, ei sen kummempaa.
Ajelu tuolla radalla näyttää kyllä ihan absurdilta nykyautoilla. Saa olla aikamoiset erot suorituskyvyssä, jotta ohittaminen voi onnistua.
 
Kerrassaan tylsä kisa, kuten saattoi kyllä odottaakin. Olikohan jännittävin hetki se, kun odotettiin, tarjoaako Ricciardo kenkäänsä Monacon prinssille vai ei?

Ei tarjonnut, tarjosi ainoastaan pullosta. :smoke:


edit: Katsoin Indy 500:nkin. Tähän verrattuna:

+ enemmän moottoriurheilua
+ vähemmän keinotekoisuutta
- kuskit pääosin tuntemattomia, ei jaksa jännittää (Sato & Bourdais sitä paitsi keskeyttivät)
- ovaalirata käy pidemmän päälle tylsäksi
 
Viimeksi muokattu:
+ vähemmän keinotekoisuutta
Öh? Mikä Indystä tekee vähemmän keinotekoista? Omaan mieleen se on erittäin keinotekoista, kun kaikkea tehdään viihde edellä. Se ei ole pelkästään huono asia, mutta keinotekoista kyllä.
 
Täytyy kyllä vieläkin palata tuohon Verstappeniin.
Mitenhän monta mahdollisuutta mahtaa saada Red Bullilla, kun näytöt alkaa olemaan tuollaisia? Taas lähes varma voitto tai kakkossija menetetty hölmöilyn takia.
Harvassa on ne viikonloput, jossa saadaan auto ehjänä läpi. Pisteitä autoon nähden tulee aika heikosti, varsinkin kun tallikaveri näyttää onnistuvan.
Ei siinä. Onhan tuo todella nopea, mutta kun yksistään se nopeus ei niitä pisteitä tuo, vaan tarttis saada autokin maaliin...
 

Tässä on melkeinpä ainoa tapa ohittamiseen nykyformuloilla Monacossa.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Täytyy kyllä vieläkin palata tuohon Verstappeniin.
Mitenhän monta mahdollisuutta mahtaa saada Red Bullilla, kun näytöt alkaa olemaan tuollaisia? Taas lähes varma voitto tai kakkossija menetetty hölmöilyn takia.
Harvassa on ne viikonloput, jossa saadaan auto ehjänä läpi. Pisteitä autoon nähden tulee aika heikosti, varsinkin kun tallikaveri näyttää onnistuvan.
Ei siinä. Onhan tuo todella nopea, mutta kun yksistään se nopeus ei niitä pisteitä tuo, vaan tarttis saada autokin maaliin...
Mutta olihan se kiinan gp ehkäpä maxin paras kisa koko hänen tähänastisen uran aikana.
Ei se että vei vettelin mennessään, vaan se että ehkä ensimmäisen (ja sen jälkeen tapahtuneiden asioiden perusteella) viimeisen kerran otti vastuun hölmöilystään.

Mutta ilmeisesti järki ja kusi eivät mahdu samaan päähän.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Katso käyttäjän @LaheTomi twiitti:

Liberty median oma kuljettajapari teki taas kunniakkaan paluun radalle.

Mistäköhän nuo lataavat nuo tiedot radan tapahtumista ja kuljettajien eroista tv lähetykseen, nimittäin tuo official F1 timing app on koko kauden ajan näyttänyt tiedot oikein ja ilman noita tv lähetyksien grafiikoiden sekoiluja.

Ei ole tabletilla pyörinyt team liberty racingin Lastname ja Lastname kuskikaksikko.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Onhan tää Monacon kisa ihan vitsi. Normaaleissa kisoissa liputettaisiin kuski sisään ettei koko moottori räjähdä kun alkaa vikaa tulla, niin tuolla vaan ajetaan johdossa ja kukaan ei pääse ohitse vaikka auto kulkee paria kymppiä hiljempaa kuin muilla.
Toisaalta Ricciardolla oli parempaa vauhtia mutkaisella osalla rataa jolloin Vettel ei päässyt ihan konttiin kiinni ohituspaikkojen kohdalla.
 
Täytyy kyllä vieläkin palata tuohon Verstappeniin.
Mitenhän monta mahdollisuutta mahtaa saada Red Bullilla, kun näytöt alkaa olemaan tuollaisia? Taas lähes varma voitto tai kakkossija menetetty hölmöilyn takia.
Harvassa on ne viikonloput, jossa saadaan auto ehjänä läpi. Pisteitä autoon nähden tulee aika heikosti, varsinkin kun tallikaveri näyttää onnistuvan.
Ei siinä. Onhan tuo todella nopea, mutta kun yksistään se nopeus ei niitä pisteitä tuo, vaan tarttis saada autokin maaliin...
18. Kahdeksantoista mahdollisuutta.
 
Verstappen sitä ja Verstappen tätä, mutta jos kaikki kuskit olisivat verstappeneita eipä tylsiä kisoja juurikaan nähtäisi. Lopputtilit kaikille nysväreille, Bottas, Räikkönen, Hamilton ja moni muu voi siirtyä uuteen eläkeläis F1 sarjaan, sielä ei saa ohittaa jos ei anneta tietä.
 
Verstappen sitä ja Verstappen tätä, mutta jos kaikki kuskit olisivat verstappeneita eipä tylsiä kisoja juurikaan nähtäisi. Lopputtilit kaikille nysväreille, Bottas, Räikkönen, Hamilton ja moni muu voi siirtyä uuteen eläkeläis F1 sarjaan, sielä ei saa ohittaa jos ei anneta tietä.
Eli romuralliksi vaan koko touhu? Budjetit roskiin ja rahaa palamaan, kun autoja parsitaan kasaan joka välissä. Puhumattakaan kuljettajien turvallisuudesta...

Jos haluaisin nähdä romurallia, niin sitä varten on olemassa muita sarjoja. F1:ssä on kyse maailman parhaista kuljettajista ja nopeimmista formuloista. Kuljettajien taitoa ja hienosti rakennettuja autoja siinä seurataan, eikä autojen romuttamista epäpätevien kuskien toimesta.
 
Google Mapsista kun tuota rataa katselee, niin ohituspaikan vois ehkä saada poistamalla shikaanin tunnelin jälkeen ja lisäksi pitäisi tehdä sitten suoran päähän uusi mutka-alue, jossa olisi kunnolliset turva-alueet. Sitten voisi mahdollisesti jonkinlaisen ohituspaikan saada tehtyä. Muita paikkoja ei radalla oikein olekaan, mitä voisi muokata kun aina tulee jokin vastaan, meri, talo yms. Aika hyvin näki jo ennen kisaa kun oli juttua pääsuoralta, niin ei toimittaja meinannut edes mahtua mukaan.
 
Nyt kun on päivän saanut miettiä tuota Ferrarin taktikointia kisassa, niin uskon että jos Vettel olisi ollut Kimin asemassa sijalla 4 ja Ferrari olisi nähnyt että pienellä riskille Sebille voitaisiin yrittää voittoa, niin aivan varmasti jotakin peliliikettä olisi tehty. Nyt Kimi oli tuolla sijalla ja Ferrarin taktiikkatiimistä ehkä 2,5 % keskittyi Kimin tilanteeseen, kun muut laskivat turva-autoja yms skenaarioita Vettelille.
 
Eli normaali tilanne Ferrarilla. Keskitytään yhteen autoon vaikka pisteistä kisaa kaksi autoa. Kuljettajamestaruus tuolla tavalla voidaan ehkä voittaa mutta ei tallimestaruutta Mersua ja Red Bullia vastaan, jotka pyrkivät maksimoimaan tallin pisteet yksittäisen kuljettajan pisteiden sijaan.
 
Olisi Ferrarinkin kannattanut yrittää jotain Kimin kanssa. Nyt meni ilmeisesti ainakin mahdollinen 3 sija hukkaan ja mikä tärkeintä, olisi Kimi vienyt tärkeitä pisteitä Hamiltonilta Vetteliin nähden jos hän olisi jäänyt Kimin taakse kruisailemaan, kun kerta kovasti Vettelin pussiin tuolla ajellaan.
 
No tuo alkaa menemään jo melko epäurheilulliseksi. Tallin sisäiset määräykset ovat ok mm. eroavien taktiikoiden vuoksi mutta toisen tallin päästö edelle jonkun moottorisoppari vuoksi on aika typerää. Muilla radoilla Ham olisi mennyt lentäen ohi mutta hieman veikkailen ettei eilen olisi onnistunut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom