F1 2018 - Monacon GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä tää rata on ihan täyttä paskaa. Sadekeli tekis mielenkiintoa, mutta tällaisella ilmalla yhtä saatanan jonoajelua.

Ohituksia lukuunottamatta täähän on jännin Monacon kisa miesmuistiin. Kärkinelikon renkaat ei varmasti tule kestämään loppuun, toisin kuin Bottaksella.. :kahvi:
 
Mitä ferrari odotaa kimi sisään nyt
Valitettavasti ei yllätä yhtään, että Ferrarilla ei olla hereillä ja uskalleta tehdä mitään. Itse en jaksa edes uskoa enää siihen, että Ferrari tekisi mitään järkevää Kimin taktiikoiden osalta.
 
Kimihän tiputti ittensä tohon 3-3,5sec Hamiltonin jälkeen ilmeisesti tarkotuksella koska oli ensin aika pitkälti kontissa kiinni ja sitten toi ero tuli ihan parissa kiekassa ja on pysynyt siitä lähtien?
 
Olis kyllä kieltämättä ehkä hyvä hetki ottaa Kimille uudet kumit. Pakko kuitenkin jossain vaiheessa ja nyt hävittäisiin vain Bottakselle ja saataisiin samalla melkoisesti tyhjää rataa eteen. Kärjessäkin nyt RIC tulppana ja Vet & Ham kohtuullisen hitaita tuon t akia. Vaan eipä Ferrari uskalla riskeerata mitään tai tehdä jotain erilaista.
 
Ennen toimi statsit ja graffat...
Oli tietty karummat, mutta toimivat.
 
Olis kyllä kieltämättä ehkä hyvä hetki ottaa Kimille uudet kumit. Pakko kuitenkin jossain vaiheessa ja nyt hävittäisiin vain Bottakselle ja saataisiin samalla melkoisesti tyhjää rataa eteen. Kärjessäkin nyt RIC tulppana ja Vet & Ham kohtuullisen hitaita tuon t akia. Vaan eipä Ferrari uskalla riskeerata mitään tai tehdä jotain erilaista.
Tietty idea saattaa olla hyperit ja ne ei taida kestää tota 27 kierrosta (kunnossa)
 
Mitä ihmettä nuo säheltää tuolla Williamssilla? Sirotkin kolmatta kertaa sisään?

Tietty idea saattaa olla hyperit ja ne ei taida kestää tota 27 kierrosta

Voihan se olla näinkin. Luulis, että ne alkais pikkuhiljaa kestämään paitsi tietty jos sulavat hetkessä alta toisin kuin ultrat.
 
Samaa mieltä, Kimi varikolle heti. Ei häviä juuri mitään pahimmassa tapauksessa, nykyvauhdilla letka takas kiinni 5 kierroksessa ja uudet kumit alla... Pitäis jotain pakotusliikkeitä uskaltaa tehdä tossa tilanteessa kun hävittävää ei oikeastaan ole.
 
Sirotkinin eka stoppi oli stop'n'go-rangaistus

Aivan joo. Kattelin, että grafiikassa pittejä 2 ja nyt kolmas tulossa. En ajatellut, että tuo rankku oltaisiin laskettu noihin pitteihin.

E: No jos nyt tulee VSC niin Kimi äkkiä sisään.
 
Relluilta ihan tyylikäs paikanvaihto vaikka Verstappen oli Hulkin kontissa kiinni.
Juu ja täydellinen esimerkki siitä miten talli"määräysten" pitäisi toimia, ei kysymyksiä vaan homma tapahtuu vikkelään kun takana oleva on tuoreilla kumeilla eri strategialla


edit: nyt näyttää toi Verstappenin hakeminen siltä et pian rytisee
 
Kai nuo hyperit kestäisi jo loppuun? Ottaisivat nyt Kimin sisään. Menettää pahimmillaankin vain yhden sijan Bottakselle mutta voittaa kolme, jos kärki tulee varikolle.

E: No tässä vaiheessa ilmeisesti jäädään jo Oconinkin taakse. Aiemmin olisi voinut hakea vaikka uudet ultrat, jos hypereiden kestoa epäiltiin.
 
En ymmärrä ferrarin taktiikkaa ei tossa ole mitään ideaa enää ei kannata tulla sisään putoaa oconin taakse
 
Käsittämätöntä. Mistä noille taktikoille maksetaan Ferrarilla? Luulisi olevan päivänselvää vaihtaa uudet kumit tilanteessa, missä kärki ajaa ~5 sekuntia hitaampia aikoja ja renkaidenvaihtoon kuluu ~15 sekuntia. Muutama kierros ja letka olisi saatu kiinni, samalla voisi edes yrittää ohi.
 
Onhan tämä nyt ihan naurettavaa, jos voi ajella reilusti yli puolet kisasta vaurioituneella autolla eikä ole edes huolta ohituksesta. Vois ihan huoletta ottaa tämän radan pois kalenterista, perinteikkyys ei korvaa näitä jonoajoja.. Tai ratkaistaisiin voittaja vaikka pelkällä aika-ajolla, jos on pakko ajaa tuolla. Tai levennettäisiin edes rataa siten, että voisi ehkä ohittaakin.

Verstappenin ohitus oli näemmä laillinen. Jännä juttu.

Eikös tuo Sainzin periaatteessa leikannut mutkan aiemmalla kierroksella? Eli periaatteessa Verstappen olisi kait muutenkin pitänyt päästää edelle.
 
Ferrarin taktiikka tänään täysi vitsi Ricardo ajaa 5s hitaampia aikoja kärjessä ja ei edes oteta toista sisään
 
Ferrarin taktiikka tänään täysi vitsi Ricardo ajaa 5s hitaampia aikoja kärjessä ja ei edes oteta toista sisään
Toistan, että jos odottaa Ferrarin tekevän jotain järkevää, niin saa vain pettyä. Kannattaa jatkossa unohtaa suosiolla kaikki tällaiset ajatukset.
 
Se oli lähinnä Verstappenin syytä ja kahta erillistä tapausta ei muutenkaan pitäisi sotkea toisiinsa.
No juu, mutta mites tuo sitten olisi pitänyt toteuttaa? Ainut tapa rangaista molempia johtaisi tilanteeseen että Sainzia ei käytännössä rangaistaisi, koska Verstappenin myöhempi rangaistus nollaisi sen.
 
Ferrarin taktiikka tänään täysi vitsi Ricardo ajaa 5s hitaampia aikoja kärjessä ja ei edes oteta toista sisään
Tuntuu kärjessä olevan teemana että vaikka uusilla renkailla saataisiin se 3-4s/kierros pois, ei luoteta että ohi pääsee kun menettää kuitenkin sijoituksia. Sääli että näin taas meni, kyllä pieni sade olisi tehnyt kisalle hyvää.
 
No juu, mutta mites tuo sitten olisi pitänyt toteuttaa? Ainut tapa rangaista molempia johtaisi tilanteeseen että Sainzia ei käytännössä voida rangaista, koska Verstappenin myöhempi rangaistus nollaisi sen.
Molemmat tilanteet pitäisi arvioida erikseen ja antaa rangaistuksia niistä erikseen. Ihan sama vaikka nollaisivat toisensa, mutta niin se kuuluu tehdä.
 
Kyllähän tuolla radalla ohitetaan toisia autoja paljon pienemmällä vauhtierolla. CMorella Niki ja Ossi ovat aivan kujalla tästä kisasta kun eivät tajua tuota Ricciardon moottoriongelmaa. Verrataan kärkiautojen vauhtia keskenään, koska ne kaikki ajavat Ricciardon mukaan. Kuitenkin Bottaksen takana kärkeä otetaan järjettömällä vauhdilla kiinni.
 
Onko kärkinelikko vain todella hidas vai eivätkö Bottaksen superit enää toimikaan? Ocon saavuttaa aika hyvää tahtia.
 
Kyllähän tuolla radalla ohitetaan toisia autoja paljon pienemmällä vauhtierolla. CMorella Niki ja Ossi ovat aivan kujalla tästä kisasta kun eivät tajua tuota Ricciardon moottoriongelmaa. Verrataan kärkiautojen vauhtia keskenään, koska ne kaikki ajavat Ricciardon mukaan. Kuitenkin Bottaksen takana kärkeä otetaan järjettömällä vauhdilla kiinni.
No kärjen takana on myöskin tuoreempaa rengasta alla. Ei se Ricciardo ole ainoa hidastava tekijä kärjessä.
 
No kärjen takana on myöskin tuoreempaa rengasta alla. Ei se Ricciardo ole ainoa hidastava tekijä kärjessä.
Tismalleen. Tuon takia onkin aivan naurettavaa ettei kärjessä reagoida tuohon tilanteeseen. Jos takana ohitellaan tuoreilla renkailla ilman moottoriongelmia, niin miksi kärjessä ei ohiteta autoa paskoilla renkailla ja moottoriongelmalla?
 
Onko kärkinelikko vain todella hidas vai eivätkö Bottaksen superit enää toimikaan? Ocon saavuttaa aika hyvää tahtia.
Miten kärkinelikon hitaus ja Bottaksen supereiden toimivuus liittyvät toisiinsa? Vaikuttaa siltä, että superit toimivat edelleen, mutta kun ohi ei pääse, niin ohi ei pääse.
 
Oho :jd:

Miten kärkinelikon hitaus ja Bottaksen supereiden toimivuus liittyvät toisiinsa? Vaikuttaa siltä, että superit toimivat edelleen, mutta kun ohi ei pääse, niin ohi ei pääse.

Siten, että kumpi alkaa hidastamaan enemmän. Omat renkaat vai edellä olevat. Varmaankin edellä olevat, kun oli aika lähellä kuitenkin Kimiä.
 
Tismalleen. Tuon takia onkin aivan naurettavaa ettei kärjessä reagoida tuohon tilanteeseen. Jos takana ohitellaan tuoreilla renkailla ilman moottoriongelmia, niin miksi kärjessä ei ohiteta autoa paskoilla renkailla ja moottoriongelmalla?
Koska kaikilla on yhtä paskat renkaat kärjessä? On hieman eri asia ohitella tuoreilla renkailla sellaisia kuskeja, joilla on renkaissa 30-40+ kierrosta alla, kuin ohitella todella kuluneilla renkailla sellaista, jonka renkaat ovat yhtä kuluneita.

Ricciardon ongelma ei ole niin suuri, kuin jotkut tuntuvat ajattelevan. Enemmän kyse on renkaista ja siksi kärki menee hiljaa.
 
Ricciardo kiittää Vandoornea suojaamisesta. Hieno kisa kun voi voittaa rikkinäisellä autollakin. :tup:

E: Vettelillä ilmeisesti jotain omaakin ongelmaa. Mitäs tuossa toki väliä, kun kakkossija oli jo kauan aikaa sitten aika selkeä mikäli kukaan ei joudu varikolla käymään.
 
Koska kaikilla on yhtä paskat renkaat kärjessä? On hieman eri asia ohitella tuoreilla renkailla sellaisia kuskeja, joilla on renkaissa 30-40+ kierrosta alla, kuin ohitella todella kuluneilla renkailla sellaista, jonka renkaat ovat yhtä kuluneita.

Ricciardon ongelma ei ole niin suuri, kuin jotkut tuntuvat ajattelevan. Enemmän kyse on renkaista ja siksi kärki menee hiljaa.
......

Sen takia tuossa olisi Ferrarilla pitänyt ottaa esimerkiksi Kimi 10-20 kierrosta sitten sisään, letka olisi saatu kiinni muutamassa kierroksessa ja nyt olisi tilanne, missä nopeuseroa pitäisi olla riittävästi ohittamiseen.
 
......

Sen takia tuossa olisi Ferrarilla pitänyt ottaa esimerkiksi Kimi 10-20 kierrosta sitten sisään, letka olisi saatu kiinni muutamassa kierroksessa ja nyt olisi tilanne, missä nopeuseroa pitäisi olla riittävästi ohittamiseen.

Niin tai sitten Kimi ajaisi nyt Valtterin perässä letkassa jos olisi toisen kerran käynyt varikolla.
 
Niin tai sitten Kimi ajaisi nyt Valtterin perässä letkassa jos olisi toisen kerran käynyt varikolla.
Se on se huonoin vaihtoehto mitä olisi voinut käydä. P4 vai P5, mitä väliä? Renkaiden vaihdolla mahdollisuus jopa voittoon. Huonoimmassa tapauksessa häviää yhden sijan.
 
......

Sen takia tuossa olisi Ferrarilla pitänyt ottaa esimerkiksi Kimi 10-20 kierrosta sitten sisään, letka olisi saatu kiinni muutamassa kierroksessa ja nyt olisi tilanne, missä nopeuseroa pitäisi olla riittävästi ohittamiseen.
Ei se ohittaminen silti ole helppoa. Vaikka nopeusero on suuri, niin ohittaminen on todella riskialtista, kun tilaa ei ole missään.

Olen silti samaa mieltä siitä, että Kimin kohdalla riski olisi kannattanut ottaa, mutta kun ei otettu, niin on turha ihmetellä miksei siellä ohitella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom