F1 2018 - Kanadan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Eilen jälkihöyry lähetyksessä Ossi Oikarinen ainakin sanoi että Paul Ricardin radalla on vissiin kaikki turva alueet suurin piirtein asvalttia, ja tilaa on paljon mennä radalta ulos.

Tässä vielä videota radasta jos joku ei tiedä minkälainen rata on kyseessä, Ei näytä paperilla omasta mielestä radalta joka edes tarjoaisi ohituspaikkoja. Ja saatikka tuo vielä että joka paikka asvalttia niin poistuu myös uhka siitä jos ajaa leveäksi radalta yms.

 
Viimeksi muokattu:
Formula 1:en teknisenä pomonahan häärii Ross Brawn eli puikoissa on kaveri joka kyllä tietää mitä pitää tehdä. Muutosten läpi ajaminen on vaan helvetin hankalaa koska usein se tarkoittaa että tämän hetken hallitsijat kärsivät. Ensimmäinen mahdollisuus tehdä massiivisia parannuksia lajiin onkin nykyisen Concorde-sopimuksen päättymisen jälkeen 2020.

Säännöt menevät komitean hyväksynnän kautta. Näissä äänestyksissä kuudella päätallilla on 6 ääntä. Oikeuksien omistajalla eli Liberty medialla 6 (Carey) ja FIA:lla (Brawn) 6 ääntä. Aikaisemmin ongelmana oli se että oikeuksien omistaja Ecclestoneen prkle antoi kaikki omat äänet talleille eli tallit vei ja FIA vikisi.

jos Carey ja Brawn haluaa tehdä oikeasti jotain radikaalia niin se on täysin mahdollista. Eri asia on että haluaako.

Mielenkiintoinen havainto on se että F1 komitean päätöksen leimaa FIA:n ns single seater lajikomitea (en muista virallista nimeä). Ao komitean puheenjohtaja on muuan Stefano Domenicali ;)
 
Viimeksi muokattu:
Eikös idea ollut renkaiden osalta se, että katsojan ei tartte tietää onko autossa hyperit, ultrat tai mitkälie vaan että verrataan yksinkertaisuuden vuoksi viikonlopun renkaita toisiinsa yleistermein kova, medium, pehmeä. Onko sillä sinänsä väliä mikä rengas tarkkaanottaen on alla, eikös tärkeintä ole tietää vain eri rengasvalintojen keskinäiset suhteet? Toki näin aktiivisempana katsojana olisi kiva tietää tarkat renkaat mutta keskiverrolle riittää varmaa se oliko nämä nyt tämän viikon seoksista kovimmat vai mitkä.
Tällaista ainakin suunniteltiin yhdessä välissä
 
Tällaista ainakin suunniteltiin yhdessä välissä
Jos tuo pitää tehdä. niin mieluummin vaikka sitten niin, että nykyiset renkaiden väritykset pysyvät ennallaan. Sitten vaikka noihin lähetysten alkuun tulevaan infoon ne renkaiden "oikeat nimet" väreineen, sekä niiden yhteydessä esimerkiksi näin hypersoft (soft) supersoft (medium) soft (hard).
Sitten loppu lähetyksestä käytettäisiin vain soft, medium ja hard nimityksiä noissa lähetysten ajon aikaisissa infografiikoissa.

Tällöin suurimman osan ajasta ruudulla on yksinkertaisesti kerrottu kova, keskikova tai pehmeä. mutta meidän "tosifanienkaan ei tarvitse mennä nettiin saadaksemme tietää, että mitkä renkaat viikonloppuna on oikeasti käytössä.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Sitä mä aina mietin että minkä helvetin takia noinkin isoa sirkusta pyöritetään yritys-erhe-korjaus -metodilla. Eikö mitään ongelmia kyetä ennakoimaan? Siitä syystä säännöt muuttuu jopa jos jossain yksittäisessä kisassa sattuu sattumaan jotain shown kannalta epämieluisaa. Sama nyt noiden renkaiden kanssa. Kuvitteliko joku oikeasti, että olisi hyvä idea tuoda kaikenlaisia hyper-, super-, ja mega-renkaita. Tätä on koitettu kertoa heti ultra-renkaiden tulon myötä mutta päättävät tahot ilmeisesti asuvat eri universumissa.
 
Sitä mä aina mietin että minkä helvetin takia noinkin isoa sirkusta pyöritetään yritys-erhe-korjaus -metodilla. Eikö mitään ongelmia kyetä ennakoimaan? Siitä syystä säännöt muuttuu jopa jos jossain yksittäisessä kisassa sattuu sattumaan jotain shown kannalta epämieluisaa. Sama nyt noiden renkaiden kanssa. Kuvitteliko joku oikeasti, että olisi hyvä idea tuoda kaikenlaisia hyper-, super-, ja mega-renkaita. Tätä on koitettu kertoa heti ultra-renkaiden tulon myötä mutta päättävät tahot ilmeisesti asuvat eri universumissa.
En nyt oikein ymmärrä, että millä tavalla F1:n ongelmat liittyvät siihen, että siellä on tarjolla suurempi määrä eri rengasseoksia? Miksi ultran tai hyperin mukaantulo olisi jotenkin tuonut ongelmia mukanaan?

Ongelmia siellä on, mutta tämä rengasseosten määrä ei kyllä niihin liity.
 
En nyt oikein ymmärrä, että millä tavalla F1:n ongelmat liittyvät siihen, että siellä on tarjolla suurempi määrä eri rengasseoksia? Miksi ultran tai hyperin mukaantulo olisi jotenkin tuonut ongelmia mukanaan?

Ongelmia siellä on, mutta tämä rengasseosten määrä ei kyllä niihin liity.
Ongelma ymmärtää mikä mikäkin rengas on.
 
No katsojille voi olla pieni ongelma, mutta vain pieni. Jos katsojaa oikeasti kiinnostaa, niin todella nopeasti asia selkenee.
No riippuu ihan katsojasta kuinka paljon se vituttaa. Esimerkiksi minua se vituttaa siksi, että jos tuollaista pikkuasiaa ei onnistuta miettimään kerralla kuntoon niin aika helppo epäillä vaikkapa halon perusteita. Eikä minua kiinnosta se, että pientä osajoukkoa saattaa halo miellyttää. Eikä minulla itsellänikään ole sitä vastaan. Sanompa vain sen, että kun yksinkertaisissa asioissa ei osata miettiä kuin yhden ongelman yhtä skenaariota kerrallaan, niin ei ole kovin hyvät lähtökohdat pyörittää lajia jossa yllätyksellisyys on eräs ydinelementti. Jenkit kyllä hoitaa tätä puolta paljon paremmin ja miettii myös katsojien kannalta. Kulttuurierot vielä vähän näkyvät mutta ei siitä sen enempää.

Osittain olen myös traumatisoitunut vuoden 2009 leikkuupuimureista. Silloin meni usko koko lajikehitykseen. Vapareista luopuminen oli toinen. Viime vuodet ovat olleet sitä kauan kaivattua damage controlia ja Bigmoneyoreganon viestistä päätellen on tarkoitus lyödä isompaa vaihdetta silmään. Mm. boldatut kohdat alleviivaavat pointtejani aika hyvin.
 
Jos tuo pitää tehdä. niin mieluummin vaikka sitten niin, että nykyiset renkaiden väritykset pysyvät ennallaan. Sitten vaikka noihin lähetysten alkuun tulevaan infoon ne renkaiden "oikeat nimet" väreineen, sekä niiden yhteydessä esimerkiksi näin hypersoft (soft) supersoft (medium) soft (hard).
Sitten loppu lähetyksestä käytettäisiin vain soft, medium ja hard nimityksiä noissa lähetysten ajon aikaisissa infografiikoissa.

Tällöin suurimman osan ajasta ruudulla on yksinkertaisesti kerrottu kova, keskikova tai pehmeä. mutta meidän "tosifanienkaan ei tarvitse mennä nettiin saadaksemme tietää, että mitkä renkaat viikonloppuna on oikeasti käytössä.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
Muistaakseni juuri tämän tyylinen se suunnitelma oli. Eli yksinkertaistetaan hommaa, mutta lähetyksessä kävisi silti ilmi (kisan alussako?), mitä renkaita ne kova, medium ja pehmeä "oikeasti" on.
 
No katsojille voi olla pieni ongelma, mutta vain pieni. Jos katsojaa oikeasti kiinnostaa, niin todella nopeasti asia selkenee.
Itse katsonut jokaisen kisan vuodesta 1996 lähtien ja muutenkin tiiviisti seurannut. Nyt parin viime kautta ollut ihan sekaisin noiden renkaiden kanssa. Paketti on mennyt tällä kaudella lopullisesti sekaisin kun ultra vai mikä lienee ei enää olekaan se nopein rengas.

Vanha kunnon kova ja pehmeä riittäisi kuten muutama kausi sitten oli
 
Itse katsonut jokaisen kisan vuodesta 1996 lähtien ja muutenkin tiiviisti seurannut. Nyt parin viime kautta ollut ihan sekaisin noiden renkaiden kanssa. Paketti on mennyt tällä kaudella lopullisesti sekaisin kun ultra vai mikä lienee ei enää olekaan se nopein rengas.

Vanha kunnon kova ja pehmeä riittäisi kuten muutama kausi sitten oli

Ei tää rengas sekoilu lopu niin pitkään kuin on vain yksi valmistaja. Kilpailu takaisin myös renkaisiin niin tulee mielenkiintoisempia kisoja.
 
Ei tää rengas sekoilu lopu niin pitkään kuin on vain yksi valmistaja. Kilpailu takaisin myös renkaisiin niin tulee mielenkiintoisempia kisoja.

Minusta ongelma ei ole renkaat itsessään. Ongelma on se että kisassa ei ajeta lähellekään auton suorituskyky maksimia. Kisan alussa kierrokset on 7-8s hitaampia kuin aika-ajokierrokset.

jos tallit voisi ottaa autosta enemmän irti niin renkaissakin tulisi erot esiin.
 
Minusta ongelma ei ole renkaat itsessään. Ongelma on se että kisassa ei ajeta lähellekään auton suorituskyky maksimia. Kisan alussa kierrokset on 7-8s hitaampia kuin aika-ajokierrokset.

jos tallit voisi ottaa autosta enemmän irti niin renkaissakin tulisi erot esiin.
Iso syy siihen aikaeroon kisan alun ja aika-ajon välillä on bensakuorma. Vaikkei jatkuvasti voida ottaa kaikkea autosta irti, niin tokihan siellä alussa ajetaan tasan niin kovaa kuin pystytään, koska alussa jos joskus voidaan sijoja eteenpäin nousta, kun erot ovat edellä ajaviin olemattoman pieniä.

On kyllä totta, että liikaa joudutaan säästelemään, mutta esimerkkisi kisan alun ajoista on mielestäni huono.
 
Ei tää rengas sekoilu lopu niin pitkään kuin on vain yksi valmistaja. Kilpailu takaisin myös renkaisiin niin tulee mielenkiintoisempia kisoja.
Millä tavalla useampi valmistaja ratkaisisi sitä ongelmaa, että renkaat ovat nytkin liian kestäviä? Kilpailua mukaan, niin niistä tehtäisiin entistäkin kestävämpiä ja ongelma vain kasvaisi.
 
Itse katsonut jokaisen kisan vuodesta 1996 lähtien ja muutenkin tiiviisti seurannut. Nyt parin viime kautta ollut ihan sekaisin noiden renkaiden kanssa. Paketti on mennyt tällä kaudella lopullisesti sekaisin kun ultra vai mikä lienee ei enää olekaan se nopein rengas.

Vanha kunnon kova ja pehmeä riittäisi kuten muutama kausi sitten oli
Mikä siinä on niin hirvittävän vaikeaa ymmärtää? Nyt siellä on vain mukana yksi seos enemmän, joka on ultraakin pehmeämpi. Renkaat voi aina katsoa ennen kisaviikonlopun alkua, jolloin käy hyvin nopeasti selväksi mitkä kolme seosta ovat milloinkin käytössä ja mikä niiden pehmeysjärjestys on.

Olen yksinkertaisesti sitä mieltä, että tämä rengasseosten määrä ei voi olla niin vaikea asia ymmärtää, että se voisi oikeasti olla katsojalle ongelma. Selostuksistakin käy yleensä välittömästi selväksi, että mikä on seosten pehmeysjärjestys.

Jos laji ei kiinnosta sen vertaa, että kävisi pari kertaa läpi kaikki seokset ja niiden järjestyksen, niin tuntuu aika ihmeelliseltä, että jaksaa edes katsoa kisoja. Niin montaa seosta siellä ei ole, etteikö niitä pystyisi varsin helposti muistamaan.

Voisin yrittää heittää ulkomuistista tähän renkaat pehmeimmästä lähtien, katsotaan unohtuuko joku:

Hypersoft
Ultrasoft
Supersoft
Soft
Medium
Hard
 
Millä tavalla useampi valmistaja ratkaisisi sitä ongelmaa, että renkaat ovat nytkin liian kestäviä? Kilpailua mukaan, niin niistä tehtäisiin entistäkin kestävämpiä ja ongelma vain kasvaisi.

Jos satuin aikakautena seuraamaan kisoja kun oli 2 valmistajaa niin kyllä niissä renkaissa oli eroja.
 
Tottakai oli eroja, mutta miten se ratkaisisi tätä nykyistä ongelmaa, että renkaat kestävät liian hyvin?

Renkaita voi tehdä toimimaan monella tapaa, ehkä joku muu valmistaja lähtisi tekemään renkaita eri ajattelutavalla kuin pirelli. Eli huippu pitoa koko renkaan kulutuspinnan ajan eikä kuten pirelli että pito romahtaa muutaman kierroksen jälkeen ja sitten saattaa ehkä palata myöhemmin takas.
 
Renkaita voi tehdä toimimaan monella tapaa, ehkä joku muu valmistaja lähtisi tekemään renkaita eri ajattelutavalla kuin pirelli. Eli huippu pitoa koko renkaan kulutuspinnan ajan eikä kuten pirelli että pito romahtaa muutaman kierroksen jälkeen ja sitten saattaa ehkä palata myöhemmin takas.
Edelleen kysyn, että miten tämä ratkaisisi nykyisen ongelman, että renkaat kestävät liian hyvin? Nytkin Pirellin renkailla mennään uskomattomia kierrosmääriä ja yleensä varikolla ei kannata käydä uusia vaihtamassa pakollista yhtä kertaa enempää.

Ja tämä on yksi suurimmista ongelmista koko lajissa tällä hetkellä. Kun renkaat kestävät liian hyvin, niin se vie todella paljon taktisia elementtejä pois ja kisoista tulee tylsiä. Kilpailevan rengasvalmistajan tuominen mukaan vain pakottaisi entistä parempaa rengaskehitystä ja entistäkin kestävämpiä renkaita.

Käsittääkseni nytkin Pirelli "pakotetaan" tekemään huonommin kestäviä renkaita, kuin mitä he pystyisivät tekemään. Näin on ainakin Pirellin suunnalta ihan suoraan sanottu. Kahden kilpailevan valmistajan kanssa tällainen toiminta olisi käytännössä mahdotonta.
 
Edelleen kysyn, että miten tämä ratkaisisi nykyisen ongelman, että renkaat kestävät liian hyvin? Nytkin Pirellin renkailla mennään uskomattomia kierrosmääriä ja yleensä varikolla ei kannata käydä uusia vaihtamassa pakollista yhtä kertaa enempää.

Ja tämä on yksi suurimmista ongelmista koko lajissa tällä hetkellä. Kun renkaat kestävät liian hyvin, niin se vie todella paljon taktisia elementtejä pois ja kisoista tulee tylsiä. Kilpailevan rengasvalmistajan tuominen mukaan vain pakottaisi entistä parempaa rengaskehitystä ja entistäkin kestävämpiä renkaita.

Käsittääkseni nytkin Pirelli "pakotetaan" tekemään huonommin kestäviä renkaita, kuin mitä he pystyisivät tekemään. Näin on ainakin Pirellin suunnalta ihan suoraan sanottu. Kahden kilpailevan valmistajan kanssa tällainen toiminta olisi käytännössä mahdotonta.

Voi huoh.. Itse kyllä muistan sellaisen ajan kun renkaita käytiin vaihtamassa jopa 2 taikka 3 kertaa kisassa. Jos toinen kehittää renkaat joilla kisassa mennään vaikka 1,5 sekunttia kovempaa kuin kilpailijan renkailla, mutta ne renkaat ei välttämättä kestä yhtä pitkään kuin kuin kilpailijan renkaat niin eiköhän tuo toisi ihan uutta ulottuvuutta kisoihin.
Pirellillä ei vaan jostain syystä ole mielenkiintoa kehittää noita renkaita sellaiseen suuntaan että niillä saataisiin vedettyä maksimia vajaat 10 kierrosta jonka jälkeen ne dramaattisesti heikkenisi. Tälläkin kaudella on nähty kisoja joissa on ajettu huomattavasti pidempään mitä pirellin suositus on.
Nyt on jo hypersoft seosta kehissä, mikäs seuraavaksi kehitetään? Hyperultrasupersoft?

EDIT: Ja pirellin perkele se vastustaa kovasti edes sitä että he joutuisivat tarjouskilpailuun lähtemään renkaitten toimittamisesta seuraavalle sopimuskaudelle. Eli pirelli on tuolla lypsämässä helppoa fyffee ja niitä ei paskaakaan kiinnosta kehittää renkaita vaan menevät sieltä mistä aita on matalin. Eli toisinsanoen tekevät renkaita jotka on mahdollisimman halpa valmistaa.
Kilpailija jos tulisi peliin mukaan niin tämä lypsäminen loppuisi. Mutta pirellille se ei käy että tulisi toinen valmistaja mukaan. Ehkä olisi aika heivata pirelli hitoille koko formuloista ja ottaa pari valmistajaa joita homma kiinnostaa.
 
Voi huoh.. Itse kyllä muistan sellaisen ajan kun renkaita käytiin vaihtamassa jopa 2 taikka 3 kertaa kisassa. Jos toinen kehittää renkaat joilla kisassa mennään vaikka 1,5 sekunttia kovempaa kuin kilpailijan renkailla, mutta ne renkaat ei välttämättä kestä yhtä pitkään kuin kuin kilpailijan renkaat niin eiköhän tuo toisi ihan uutta ulottuvuutta kisoihin.
Minäkin muistan ne ajat, mutta Pirelliä nykytilanteesta ei voi yksin syyttää. On melkoista toiveajattelua, että siellä kehitettäisiin renkaita, jotka ovat noin paljon nopeampia, mutta sitten eivät kestä niin hyvin. Totuus on, että jos kaksi valmistajaa lähtee kilpailemaan, niin renkaat saadaan nopeammiksi ja kestävämmiksi. Nykyään on renkaiden kehityksessä niin paljon osaamista, ettei nopeudesta tarvitse erityisesti tinkiä, jotta renkaat saadaan kestämään vaikka koko kisan ajan hyväkuntoisina.

Muistelet nyt liikaa menneitä aikoja, jolloin ei yksinkertaisesti osattu tehdä hyviä renkaita ja autotkin olivat sellaisia, että ne niitä herkemmin kuluttivat. Kannattaa tuoda mukaan nykypäivän realiteetit, eikä muistella pelkästään sitä miten asiat joskus olivat.

Renkaille todellakin pitää tehdä jotain, älä ymmärrä minua väärin. En vain yksinkertaisesti osaa nähdä sitä, että toisen valmistajan mukaan tuominen ratkaisisi tätä rengasongelmaa.
 
Eikös idea ollut renkaiden osalta se, että katsojan ei tartte tietää onko autossa hyperit, ultrat tai mitkälie vaan että verrataan yksinkertaisuuden vuoksi viikonlopun renkaita toisiinsa yleistermein kova, medium, pehmeä. Onko sillä sinänsä väliä mikä rengas tarkkaanottaen on alla, eikös tärkeintä ole tietää vain eri rengasvalintojen keskinäiset suhteet? Toki näin aktiivisempana katsojana olisi kiva tietää tarkat renkaat mutta keskiverrolle riittää varmaa se oliko nämä nyt tämän viikon seoksista kovimmat vai mitkä.
Paljon helpompi olisi Brundlenkin ehdottama ja aiemmin käytössä ollut: Qualifying, Soft, Hard

Seos voisi olla mikä vaan radalle sopii, mutta katsojan nyt ei tarttisi muuta tietää. Nykyäähän tuon rengastyypin alla pitää lukea selostus mistä on kyse tällä radalla "best grip highest wear" tms.

Edelleen kysyn, että miten tämä ratkaisisi nykyisen ongelman, että renkaat kestävät liian hyvin?
Mikä ongelma se muka on?

Turhia varikkopysähdyksiä vaan tulee jos renkaat ei kestä.

Koko kisan tai max 1 stop kestävät renkaat alle.. ei mitään bensarajoituksia, sais ajaa täysiä. Kuka ensin maalissa voittaa.

Muistelet nyt liikaa menneitä aikoja, jolloin ei yksinkertaisesti osattu tehdä hyviä renkaita ja autotkin olivat sellaisia, että ne niitä herkemmin kuluttivat.

Autoilla ajettiin täysiä -> kulutus kovempaa.

Nykyään jos bensaa pitää säästellä jo muutenkin niin samalla säästellään renkaita. Ei ole järkeä paahtaa täysillä ja kuluttaa renkaita ja samalla ehkä bensa ei riitä maaliin asti.

Kun renkaat kestävät liian hyvin, niin se vie todella paljon taktisia elementtejä pois ja kisoista tulee tylsiä
No ei ne siitä paljoa mielenkiintoisemmaksi muutu, jos joku käy varikolla ja pääsee toisesta ohi.

Kaikista mielenkiintoisinta olisi, jos ajeltaisiin täysiä peräkanaa ja joskus ohitettaisiin toinen toista. Kattelee jotain MotoGP niin siinähän näin on ja ei renkaita tarvii käydä vaihtamassa, että kisa olisi mielenkiintoinen.
 
No ei ne siitä paljoa mielenkiintoisemmaksi muutu, jos joku käy varikolla ja pääsee toisesta ohi.
Jos ajattelet, että tämä on ainoa asia mitä erilaiset renkaat voisivat Formuloihin tuoda, niin olet kyllä aika hakoteillä.

Oleellisintahan olisi, että renkaissa olisi eroja. Joku rengas on paljon toista nopeampi, mutta ei kestä paljoa ja näin ollen sillä ei voi ajaa kauaa, ellei kuski ja/tai auto kykene hallitsemaan rengaskulumaa. Toinen rengas taas voisi olla selvästi hitaampi, mutta paljon kestävämpi ja pitää tasonsa. Näin tallit joutuisivat jatkuvasti miettimään, että mikä rengastaktiikka missäkin tilanteessa olisi kannattavin vaihtoehto.

Erilaiset taktiikat renkaiden välillä riippuisivat radasta, erosta edellä tai takana oleviin kuskeihin, säästä ja ties mistä. Jos renkaissa olisi oikeasti mielenkiintoisia eroja, niin se toisi kisoihin ihan järjettömän määrän taktisia elementtejä lisää ja tekisi kisoista hirvittävästi mielenkiintoisempia. Kuljettajan taidoilla ja tallin taktikoinnilla olisi selvästi nykyistä isompi rooli.

Ei tämä asia voi olla noin vaikea käsittää.
 
Kaikista mielenkiintoisinta olisi, jos ajeltaisiin täysiä peräkanaa ja joskus ohitettaisiin toinen toista. Kattelee jotain MotoGP niin siinähän näin on ja ei renkaita tarvii käydä vaihtamassa, että kisa olisi mielenkiintoinen.

Täysiä ja täysiä, MotoGP:ssäkin on jo iät säästelty bensaa ja renkaita. Kyllä sielläkin usein se ensimmäiset 15 kiekkaa vähän katsellaan mikä meno, välillä ehkä ohitetaan joku ja sitten taas tullaan ohitetuksi. Ratkaisut tehdään sitten sen 5 kierroksen aikana jossain kohtaa kisaa, yleensä lopussa. Ohituksilla ennen noita ratkaisuvaiheita on usein melko vähäinen merkitys.
 
Sehän nyt on ihan absurdi ajatus, että ajettaisiin aina jokainen kierros täysiä. Vaikka bensaa ei tarvitsisi säästellä, niin joissain tapauksissa sitä kannattaa säästellä. Samoin renkaita kannattaa säästellä. Jos jotenkin päästäisiin sellaiseen tilanteeseen, että ajetaan alusta loppuun jokainen kierros täysiä, niin sehän se vasta tylsiä kisoja mukanaan toisi, kun ei olisi mitään vaihtelua taktiikoissa ja nopeampi auto vain voittaisi mennen tullen ja palatessa.
 
Voisin yrittää heittää ulkomuistista tähän renkaat pehmeimmästä lähtien, katsotaan unohtuuko joku:

Hypersoft
Ultrasoft
Supersoft
Soft
Medium
Hard

Superhard jäi toisesta päästä uupumaan. Tälle vuodellehan renkaat ovat kaikki asteen pehmeämpiä kuin viime vuonna, eli tuo hypersoft on oikeasti kaksi astetta pehmeämpi kuin viime vuoden ultrasoft, ja taas superhard vastaa viime vuoden hardia.

Rengasvaihtoehtoja voisi tosiaan olla se kolme (esim hyper, soft ja superhard), ja niistä pitäisi edelleen tehdä paljon pehmeämpiä. Hypersoft kestäisi sen maks 20 kierrosta, kun taas superhardilla voisi paukuttaa 40.

Sehän nyt on ihan absurdi ajatus, että ajettaisiin aina jokainen kierros täysiä. Vaikka bensaa ei tarvitsisi säästellä, niin joissain tapauksissa sitä kannattaa säästellä. Samoin renkaita kannattaa säästellä. Jos jotenkin päästäisiin sellaiseen tilanteeseen, että ajetaan alusta loppuun jokainen kierros täysiä, niin sehän se vasta tylsiä kisoja mukanaan toisi, kun ei olisi mitään vaihtelua taktiikoissa ja nopeampi auto vain voittaisi mennen tullen ja palatessa.

Jos ajettaisiin koko ajan täysiä, tulisi paljon enemmän ajovirheitä ja sitä kautta mielenkiintoa kisoihin. Lisäksi aeroa pitäisi karsia rankalla kädellä. Nyt autot menevät kuin kiskoilla ja kun ei tarvitse ajaa täysillä, niin ei niitä virheitäkään tule kovin usein. Ratojen pitäisi myös olla sellaisia, että virheistä rangaistaisiin kunnolla ts. asvaltti pois ratarajojen ulkopuolelta.
 
Jos ajettaisiin koko ajan täysiä, tulisi paljon enemmän ajovirheitä ja sitä kautta mielenkiintoa kisoihin. Lisäksi aeroa pitäisi karsia rankalla kädellä. Nyt autot menevät kuin kiskoilla ja kun ei tarvitse ajaa täysillä, niin ei niitä virheitäkään tule kovin usein. Ratojen pitäisi myös olla sellaisia, että virheistä rangaistaisiin kunnolla ts. asvaltti pois ratarajojen ulkopuolelta.
Vaikka olisi mahdollisuus ajaa koko ajan täysiä, niin hyvin harva niin tekisi. Juurikin mainitsemasi syyn vuoksi: virheet voivat maksaa paljon. Ja jos ratoja muutettaisiin siten, että virheistä rangaistaan enemmän, niin sitä enemmän virheitä myös varottaisiin.

Eikä sellaiseen tilanteeseen päästä oikein mitenkään, että täysiä ajaminen koko kisan läpi olisi järkevin vaihtoehto.

Superhard tosiaan jäi puuttumaan, mutta kun ei sitä tälläkään kaudella taideta käyttää missään, niin on kyseenalaista tarvitseeko sitä laskea mukaan ollenkaan.
 
Itse muistelen lämmöllä sitä aikaa kun Michelinit toimivat hyvin lämpimällä radalla, mutta eivät pärjänneet Bridgestonelle kun tuli sadekeli tai rata oli muuten kylmä.
Tuo yhdistettynä Ferrarin, McLarenin ja Williamsin eri tavalla vahvoihin autoihin, toivat mukanaan mielenkiintoisia kisoja.

Toki muutama vuosi mentiin Ferrarin ylivoiman alla, mutta se tuskin johtui renkaista.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Vaikka olisi mahdollisuus ajaa koko ajan täysiä, niin hyvin harva niin tekisi. Juurikin mainitsemasi syyn vuoksi: virheet voivat maksaa paljon. Ja jos ratoja muutettaisiin siten, että virheistä rangaistaan enemmän, niin sitä enemmän virheitä myös varottaisiin.
Voitostahan siellä ajetaan, se on kilpailu. Kauppareissulla voi sitten miettiä onko järkevää vetää lämä tiskissä motarin ramppiin.
 
Voitostahan siellä ajetaan, se on kilpailu. Kauppareissulla voi sitten miettiä onko järkevää vetää lämä tiskissä motarin ramppiin.
Ja tämä viisaus muuttaa edellisen viestini sanomaa... Miten? Aivan, ei mitenkään. Voitosta ajaminen ei tarkoita sitä, että ajetaan päättömästi täysillä joka hetki. Tästä voit kysellä lisää mestareilta.
 
Vaikka olisi mahdollisuus ajaa koko ajan täysiä, niin hyvin harva niin tekisi. Juurikin mainitsemasi syyn vuoksi: virheet voivat maksaa paljon. Ja jos ratoja muutettaisiin siten, että virheistä rangaistaan enemmän, niin sitä enemmän virheitä myös varottaisiin.
Enpä usko. Kyllä siellä aina on joku oikea kuski joka radalla pysyy limitillä ajettaessa, näin ollen tämä taitava kuski olisi selvästi nopeampi kuin ne jotka ajavat varovasti.

Tai toisaalta ne varovasti ajavat joutuisivat lisäämään vauhtia, jonka seurauksena saattaisi virheitä tulla, tai sitten ei joka johtaisi hyvään tulokseen.
 
Enpä usko. Kyllä siellä aina on joku oikea kuski joka radalla pysyy limitillä ajettaessa, näin ollen tämä taitava kuski olisi selvästi nopeampi kuin ne jotka ajavat varovasti.

Tai toisaalta ne varovasti ajavat joutuisivat lisäämään vauhtia, jonka seurauksena saattaisi virheitä tulla, tai sitten ei joka johtaisi hyvään tulokseen.
Totuus vain on, että limitillä ajettaessa renkaat kuluvat väkisinkin muita enemmän. Ei kyse ole pelkästään taidoista tai uskalluksesta. Ja samoin bensakuormaa pitää olla enemmän, jos ajaa täysillä enemmän. Todennäköisesti on nopein tapa mennä kisa läpi, kun ei aja limitillä jatkuvasti.

On varsin tylsää pidemmän päälle, jos pelkästään nopein radalla pysyvä kuski voittaa, eikä tarvita mitään muita taitoja. On paljon mielenkiintoisempaa, jos nopeuden lisäksi tarvitaan taitoja renkaiden ylläpitoon yms. Jos vain nopeus ratkaisee, niin taktiikoilla ei ole mitään merkitystä. Siinä lähtisi lajista hirvittävän paljon pois.

Ei näistä jutuista vaan saa niin järjettömän yksinkertaisia, vaikka kuinka haluaisi.
 
Sehän se juuri olisi se optimaalinen tilanne, jos kuskin pallit on se rajatekijä, eikä polttoaine tai renkaat.
Hyvin kiteytetty. Nythän kisassa lähinnä suoritetaan ennalta laskettua optimiajoa, missä on minimoitu kokonaisaika. Poikkeapa tästä kuviosta kisailemalla muiden kanssa, niin polttoaine tai renkaat loppuvat kesken kaiken.
 
Sehän se juuri olisi se optimaalinen tilanne, jos kuskin pallit on se rajatekijä, eikä polttoaine tai renkaat.
Optimaalinen tilanne ehkä, mutta täysin mahdoton toteuttaa. Jos ajetaan ihan limitillä jatkuvasti, niin parhaillekin kuskeille sattuu virheitä ja pidemmän päälle tallit eivät siitä tykkää. Toisaalta taas tässä skenaariossa kaikilla pitäisi ilmeisesti olla ennalta määritetty määrä polttoainetta, jota olisi sitten niin paljon, että se ei voi loppua kesken. Ja renkaatkin tietysti pitäisi olla sellaiset, etteivät ne kulu tai hajoa ajotyylin mukaan yhtään eri tavalla.

Joko hiljalleen ymmärrät, että nämä toiveajattelut ovat täyttä huuhaata, kun ei sellaista ole ikimaailmassa mahdollista toteuttaa?
 
Optimaalinen tilanne ehkä, mutta täysin mahdoton toteuttaa. Jos ajetaan ihan limitillä jatkuvasti, niin parhaillekin kuskeille sattuu virheitä ja pidemmän päälle tallit eivät siitä tykkää. Toisaalta taas tässä skenaariossa kaikilla pitäisi ilmeisesti olla ennalta määritetty määrä polttoainetta, jota olisi sitten niin paljon, että se ei voi loppua kesken. Ja renkaatkin tietysti pitäisi olla sellaiset, etteivät ne kulu tai hajoa ajotyylin mukaan yhtään eri tavalla.

Joko hiljalleen ymmärrät, että nämä toiveajattelut ovat täyttä huuhaata, kun ei sellaista ole ikimaailmassa mahdollista toteuttaa?
Öö.. Hiljalleen? Osallistuin tähän keskusteluun yhdellä viestillä.

Sinua saattaa kiinnostaa, että olen katsonut formuloita jo silloin kun tämä "huuhaa" oli todellisuutta. Silloin polttoainetta oli niin paljon kuin ehti tankata. Renkaiden pitoraja oli laajempi, jolloin äärirajoilla ajamisen käsite sen myötä myös laveampi.
 
Öö.. Hiljalleen? Osallistuin tähän keskusteluun yhdellä viestillä.

Sinua saattaa kiinnostaa, että olen katsonut formuloita jo silloin kun tämä "huuhaa" oli todellisuutta. Silloin polttoainetta oli niin paljon kuin ehti tankata. Renkaiden pitoraja oli laajempi, jolloin äärirajoilla ajamisen käsite sen myötä myös laveampi.
Edellisessa viestissäsi kuvailema tilanne ei ole koskaan ollut todellisuutta. Männävuosina oli toki välitankkaukset ja nykyistä huonommat renkaat, jotka tekivät kisoista mielenkiintoisempia. Silloinkin kuitenkin merkitsi moni muukin asia, kuin kuljettajan pallit ajaa täysillä jatkuvasti.
 
Edellisessa viestissäsi kuvailema tilanne ei ole koskaan ollut todellisuutta. Männävuosina oli toki välitankkaukset ja nykyistä huonommat renkaat, jotka tekivät kisoista mielenkiintoisempia. Silloinkin kuitenkin merkitsi moni muukin asia, kuin kuljettajan pallit ajaa täysillä jatkuvasti.
Kuulostaa siltä että formulahistoriasi yltää juuri ja juuri vuosikymmenen taaksepäin. Osuiko oikeaan?

Michelinin ja Bridgestonen urarenkaat oli kisalle paljon parempia kuin yksikään Pirellin kumileivos.
 
Kuulostaa siltä että formulahistoriasi yltää juuri ja juuri vuosikymmenen taaksepäin. Osuiko oikeaan?

Michelinin ja Bridgestonen urarenkaat oli kisalle paljon parempia kuin yksikään Pirellin kumileivos.
Yli 20 vuotta mennään taaksepäin. Kerrotko vielä, että mitä sellaista sanoin, joka ei pidä paikkansa?

Ja renkaista olen täysin samaa mieltä. Olenko jossain välissä jättänyt sellaisen mielikuvan, että Pirellin nykyiset renkaat olisivat sitä mitä Formuloihin haluan?

Ne Michelinit ja Bridgestonet olivat nimenomaan kisalle parempia, mutta kyllähän nykyiset Pirellit ovat renkaina laadukkaampia, nopeampia ja kestävämpiä. Tässä on nyt syytä ymmärtää se ero laadukkaan renkaan ja lajille parhaan renkaan välillä.
 
Mitä vikaa siinä olisi jos ajettaisiin täysillä koko kisa riskejä ottaen (jos säännöt ja renkaat sen sallisivat)? Tänä päivänä siinä ei pitäisi olla ongelmaa kun turvallisuus on huipputasoa. On halot ja kaikki, ja prisman parkkipaikat turva-alueina. Nyt vaan säästellään ja himmaillaan edellän ajavan perässä parin sekunnin päässä ja ohitukset hoidetaan kaiken maailman under- ja overcutteja hyödyntäen varikkokäynneillä, ei radalla. Ainoat valonpilkahdukset tuntuvat olevan joku perstappen jonkun auton sivuponttoonissa tai betonimuurissa.
 
Kerrotko vielä, että mitä sellaista sanoin, joka ei pidä paikkansa?
- Pirellit ovat renkaina laadukkaampia, nopeampia ja kestävämpiä
- Tässä on nyt syytä ymmärtää
- Optimaalinen tilanne mahdoton toteuttaa.
- Kaikilla pitäisi ilmeisesti olla ennalta määritetty määrä polttoainetta, jota olisi sitten niin paljon, että se ei voi loppua kesken.
- Renkaatkin pitäisi olla sellaiset, etteivät ne kulu tai hajoa ajotyylin mukaan yhtään eri tavalla.
- Toiveajattelut ovat täyttä huuhaata...
- ...koska sellaista ole ikimaailmassa mahdollista toteuttaa.

Nähtävästi keskustelun ongelma on semanttinen ja faktojenkin osalta kyse on mielipide-eroista. Joten turha tästä on enempää väitellä.
 
- Pirellit ovat renkaina laadukkaampia, nopeampia ja kestävämpiä
- Tässä on nyt syytä ymmärtää
- Optimaalinen tilanne mahdoton toteuttaa.
- Kaikilla pitäisi ilmeisesti olla ennalta määritetty määrä polttoainetta, jota olisi sitten niin paljon, että se ei voi loppua kesken.
- Renkaatkin pitäisi olla sellaiset, etteivät ne kulu tai hajoa ajotyylin mukaan yhtään eri tavalla.
- Toiveajattelut ovat täyttä huuhaata...
- ...koska sellaista ole ikimaailmassa mahdollista toteuttaa.

Nähtävästi keskustelun ongelma on semanttinen ja faktojenkin osalta kyse on mielipide-eroista. Joten turha tästä on enempää väitellä.
Oli miten oli, niin useamman teksinpätkän irroittaminen asianyhteydestä on törkeää käyttäytymistä. Vastaisit edes viesteihin kunnolla, niin keskustelusta voisi tulla jotain. Nyt tästä jäi lähinnä idioottimainen kuva, kun et edes yritä.
 
Oli miten oli, niin useamman teksinpätkän irroittaminen asianyhteydestä on törkeää käyttäytymistä. Vastaisit edes viesteihin kunnolla, niin keskustelusta voisi tulla jotain. Nyt tästä jäi lähinnä idioottimainen kuva, kun et edes yritä.
Tämä keskustelu ei tarjoa minulle mitään tarpeellista, eikä minua huvita väitellä mielipideasioista.
 
Tämä keskustelu ei tarjoa minulle mitään tarpeellista, eikä minua huvita väitellä mielipideasioista.
Ei tässä ole kyse pelkästään mielipideasioista, mutta kun et edes yritä ymmärtää, niin tässä tulos. Kannattaisi miettiä, että onko keskustelupalstat sinua varten, jos et osaa ja/tai halua keskustella asiallisesti.
 
Ei tässä ole kyse pelkästään mielipideasioista, mutta kun et edes yritä ymmärtää, niin tässä tulos. Kannattaisi miettiä, että onko keskustelupalstat sinua varten, jos et osaa ja/tai halua keskustella asiallisesti.
Öö.. Johan minä kahdesti mietin, ja tulin siihen tulokseen että tämä keskustelu ei ole minua varten. Onko sinulla jokin ongelma sen kanssa?
 
Ja tämä viisaus muuttaa edellisen viestini sanomaa... Miten? Aivan, ei mitenkään. Voitosta ajaminen ei tarkoita sitä, että ajetaan päättömästi täysillä joka hetki. Tästä voit kysellä lisää mestareilta.
Mutta toimiihan se päättömästi täysiä ja ylikovaa, koko kisan. taktiikka hyvin myös erään hollantilaisen tätä menoa ikuisen "tulevaisuuden mestarin" kohdallakin.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Nyt aletaan olemaan siinä tilanteessa, että kimin ura on ohi. Ehkä tämä Canada oli vasta ensimmäinen läpiveto, pitenpään aikaan.
Ei kellään oo varaa näihin ohi paskoihin, siellä on vitusti porukkaa, valmiina korvaamaan.

Vielä yks tämmönen ja se on siinä!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom