F1 2018 - Italian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Tosiaan kisana harvinaisen hyvä kun riitti jännitystä 4/5 kisasta. Valitettavan useinhan ajellaan n. 3s eroilla nätisti jonossa ja sitten varikkopysähdyksen aikana vähän eloa radalla over/undercuttien muodossa.
 
Väitän että Vettel olisi ajanut Hamiltoniin tarpeeksi eroa
Kimi ei vaan pääsyt 1s päähän hamiltonista
Väitä mitä väität, se oli Kimilläkin monta kertaa 1,2s, mutta siivellä sai aina kiinni. Vettel olisi myös pitänyt paikkansa ilman sitä turhaa koukkausta.
 
Vain Hamilton voi selvitä ilman spinnausta tai auton hajoamista, kun toinen tulee kylkeen.
 
Personnel are only allowed in the pit lane immediately before a pit stop and must withdraw to their garages as soon as their work is complete.

Pit-lane procedures

Jos ei autoa tule työstettäväksi niin ei tuonne saisi mennä.



Kukaan tuolla ei olisi ajanut eroa noilla renkailla mitä Kimillä oli lopussa. Alussa Kimi puolestaan piti ihan tarpeeksi Hamiltonia takanaan, ei tuo siihen kaatunut vaan tuohon rengaskulumaan ja Bottaksen tulppailuun. Aika helppoa tuon luulisi olevan ymmärtää.
Eihän pitänyt ei pääsyy yhtään Hamiltonia karkuun
 
Vähän huonolta tosiaan vaikuttaa, kun yleensä julkaisevat jatkosopimukset Monzassa.
 
Eihän pitänyt ei pääsyy yhtään Hamiltonia karkuun

Ei se olisi mitään auttanut vaikka olisi alussa päässyt karkuun. Bottas siihen eteen olisi silti jäänyt tulpaksi pitin jälkeen ja siihen tämä kaatui. Sen jälkeen kun Bottas otettiin edestä pois olikin Kimillä jo renkaiden kunnon puolesta ihan tekemätön paikka. Mikä tuossa on niin vaikeata ymmärtää?
 
Jos rengas alkaa kuorimaan niin ei sillä enää limitissä ajeta. Noita kuorimisia on nähty tänä vuonna vähän kaikilla kuskeilla aina silloin tällöin.
Tuo kuoriminen voi johtua Pirellin renkaiden laatueroista, ei sille oikein muuta selitystä löydy.
 
Personnel are only allowed in the pit lane immediately before a pit stop and must withdraw to their garages as soon as their work is complete.

Pit-lane procedures

Jos ei autoa tule työstettäväksi niin ei tuonne saisi mennä.



Kukaan tuolla ei olisi ajanut eroa noilla renkailla mitä Kimillä oli lopussa. Alussa Kimi puolestaan piti ihan tarpeeksi Hamiltonia takanaan, ei tuo siihen kaatunut vaan tuohon rengaskulumaan ja Bottaksen tulppailuun. Aika helppoa tuon luulisi olevan ymmärtää.

Jos säännön noudattamista ei valvota ja rangaista säännön rikkomisesta, niin ihan turha koko sääntö. Tarkoitan tuolla sitä vale varikkostoppia.

-
 
Jos olis saanut alussa edes muutaman sekunnin eron ajettua Hamiltoniin, niin ei olisi tarvinnut reagoida Mersun varikkohämäykseen, vaan olisi voinut rauhassa pysyä radalla ja pysähtyä kierros Hamiltonin jälkeen, jolloin ei olisi ollut ollenkaan tuollainen tilanne renkaiden kanssa lopussa. Nyt kun Hamilton roikkui kontissa koko ekan stintin, niin ei ollut varaa antaa tämän stopata ensin kun olisi hävitty sijoitus jo siinä. Ihan oikea taktiikka Ferrarilta, Mersu oli vaan liian nopea ja lisäksi pääsi pelaamaan kahdella autolla yhtä vastaan.
 
Ei se olisi mitään auttanut vaikka olisi alussa päässyt karkuun. Bottas siihen eteen olisi silti jäänyt tulpaksi pitin jälkeen ja siihen tämä kaatui. Sen jälkeen kun Bottas otettiin edestä pois olikin Kimillä jo renkaiden kunnon puolesta ihan tekemätön paikka. Mikä tuossa on niin vaikeata ymmärtää?

Kimiä ei olisi tarvinut ottaa niin aikaisin sisään jos ero olisi ollut enemmän
Että kyllä se siihen meni että ei saanut eroa tehtyä sitä paitsi tuskin olisivat bottasta kauheasti yli 30 kierosta pitänyt radalla
Kimi paskoi ihan itse voiton
 
Vettel teki tuosta Mersulle helppoa. Mersulla oli huomattavasti parempi asema kisassa ja taktiikoissa, kun kärjessä oli kaksi oman tallin autoa vs. yksi kilpailijan. Tulos olisi voinut olla hyvin erilainen, jos Vettel olisi päästänyt vaikka Hamin ohi ja pitänyt ekan kierroksen jälkeen kolmospaikan.

Jo alusta oli kuitenkin nähtävissä, että Mersulla oli tänään paremmin vauhtia suhteessa Ferrariin kuin eilen ja siten ihan helppo homma tuosta ei olisi muutenkaan tullut.
 
Toisaalta tässä voi ihan yhtä hyvin sanoa että Vettel kämmäs myös Kimin voiton. Ei tuosta nyt paljoa voi laittaa Kimin piikkiin ettei päässyt Hamiltonia karkuun, autot kuitenkin käytännössä todella tasoissa ja Hamilton on varmaan tämän hetken kovin kuski. Loistavaa työtä teki kun piti Hamiltonin takanaan. Vettelin normaalilla painostuksella Mersu ei olisi voinut hidastaa molempia autoja koska se olisi antanut Vettelille tilaisuuden hyökätä, nyt oli Hamiltonille vaan taktiikkapussin kaikki jokerit pelattu kun kakkoskuski voi hidastaa Kimiä ja Vettelistä ei ollut mitään uhkaa takana.
 
Ei kimin renkaat ollu liian kuluneet, 1 rengas kuoriutui ja sen takia ei voinut ajaa täysillä. Ei se kuoriutuminen johtunut siitä että se ois ollut liian kulunut.
Rengas vaan yksinkertaisesti joskus kuoriutuu, sitä voi kysyä Pirelliltä että mistä se johtuu.
 
Kimiä ei olisi tarvinut ottaa niin aikaisin sisään jos ero olisi ollut enemmän
Että kyllä se siihen meni että ei saanut eroa tehtyä sitä paitsi tuskin olisivat bottasta kauheasti yli 30 kierosta pitänyt radalla
Kimi paskoi ihan itse voiton
Tuolla logiikalla Hämis oli myös jäätävän paska, kun ei päässyt Kimistä millään ohi ja ajeli perässä kymmeniä kierroksia vain DRS:n turvin, tarvi Bottakselta kaiken avun, eroakin oli jo useita sekunteja.
 
Ei kimin renkaat ollu liian kuluneet, 1 rengas kuoriutui ja sen takia ei voinut ajaa täysillä. Ei se kuoriutuminen johtunut siitä että se ois ollut liian kulunut.
Rengas vaan yksinkertaisesti joskus kuoriutuu, sitä voi kysyä Pirelliltä että mistä se johtuu.

No huolimatta siitä mitä termiä tuolle nyt käytti niin ei noilla kumeilla tosissaan enää voinut tehdä mitään lopussa. Jos olisi olleet kunnossa niin eiköhän Hami olisi pysynyt loppukisan samoin takana kuin alkukisankin.
 
A1 nähtiin myös aika paljon noita kuoriutumisia, yleensä se johtuu siitä että rengas ylikuumenee, eipäilen kyllä että ovat myös laadultaan epätasaisia.

Nyt kuoriutui vaan 1 rengas, ehkä se joutui kovimmille siinä Bottaksen perässä.
 
Tuolla logiikalla Hämis oli myös jäätävän paska, kun ei päässyt Kimistä millään ohi ja ajeli perässä kymmeniä kierroksia vain DRS:n turvin, tarvi Bottakselta kaiken avun, eroakin oli jo useita sekunteja.
Hamiltonin ajoi juuri niin kuin piti alussa ei pääsyt ohi mutta tiesi että tilaisuus tulee vielä
 
Säälittävää touhua spageteilta jättää Bottaksen haastattelu väliin, todella epäurheilijamaista. :facepalm:
 
Paitsi Hamilton ajoi supereilla vielä pari kierrosta ihan samoja aikoja kuin Kimikin, jonka jälkeen vasta alkoi Softit olee nopeempia.

Joten Kimi olisi varmaan voinut ajaa limitillä nopeen kierroksen ja tulla Hamiltonin jälkeen varikolle ja ehkä pitää ekan sijan.

Hieman helpompi olisi varmaan ollut jos olis pari kolme sekkaa ollu eroa. Aika-ajoissa mersu kuitenkin hamiltonin käsissä about yhtä nopea kuin Ferrari.

Noi renkaat ei oikeen kestä jos heti alkuun ajetaan todella kovaa. Sama taisi käydä Itävallassa, silloin Kimi taisi olla ainoa jonka renkaat oli priima kunnossa kisan lopulla.

Nyt joutu ajaa liian kovaa stopin jälkeen.

Skylla puhuivat että Ferrarilla oli vaan 1 softit Vettelil ja 2 Kimillä viikonlopuks joten spekuloivat että eivät saaneet niiden toimivuudesta tarpeeksi tietoa..
 
Tuolla logiikalla Hämis oli myös jäätävän paska, kun ei päässyt Kimistä millään ohi ja ajeli perässä kymmeniä kierroksia vain DRS:n turvin, tarvi Bottakselta kaiken avun, eroakin oli jo useita sekunteja.

Tämä, vaikka HAM oli lähellä kokoajan ekan stintin ajan, niin ei siinä todellista ohitusyritystä tullu koko aikana, vaikka välissä oli DRS käytössä. En toki ihan jäätävän paskaksi HAMia sanois, mutta kuitenki. Ja olihan sillä tuuriaki vaihteeks, ei mittään rikki tuosta Vettelin jyräyksestä.
 
Pakko sanoa, että kyrsii ihan huolella Kimin puolesta. Mersu pelasi voiton eLwikselle oikeinkin hienosti, siitä strategiasta täydet propsit heille. Mutta ois nyt kerrankin voinut Hamiltonilta pamahtaa moottori vikan kierroksen alkuun... :D

Aiemmissa kommenteissa joku mainitsi, että Kimin olisi pitänyt repiä isompi ero Hamiltoniin. Ois tietysti, ja väitän että millä tahansa muulla radalla se olisi onnistunut, mutta Monzassa on paljon pitkiä suoria ja nopeita mutkia. Kun pysyy mutkaosuuksien (eli 2. sektori) jälkeen siinä 1,5s sisällä edellä olevasta, niin suorilla tuosta saa sen 0,5+ sekuntia otettua pois Mersun tasoisella autolla pienen imuavun turvin. Vaikka Ferrari ja Mersu ovat juuri nyt todella tasaisia, niin pitkillä suorilla pienikin imuapu auttaa takaa tulevaa todella paljon.

Hankala kuitenkaan sanoa, että oisko pidempi eka stintti auttanut Kimiä senkään vertaa. eLwis olisi tullut heti sisään ja repinut undecutin avulla eroa Räikköseen. Ja kun Kimi lopulta olisi tullut sisään, niin edessä olisi kuitenkin ollut Bottas blokkaamassa Kimin etenemistä -> renkaista paras terä pois ennen kuin pääsisi ajamaan Hamiltonia takaa, ja eroa olisi silloin varmaan se 5-10s Hamiltoniin. Tähän vielä lisäksi sekin seikka, että siinä missä Ferrarilla softit kesti hyvänä sen 15 kierrosta niin Mersun renkailla näytti pystyvän helposti paljon pidempääkin stinttiin, vaikka ajoivatkin suurimman osan kisasta jonkun takana.
 
Mistäköhän noita lehdistötilaisuuksia pystyisi nykyään seuraamaan?

Ihme touhua kun sellainen on käynnissä, mutta mistään ei näy.
 
Ainoa mikä nyt vois vituttaa enemmän olis ollut Vettelin nousu Kimin ohi voittoon tallimääräyksellä. Mutta ei tässä kyllä yhtään enempää vitutusta tarvita...
 
Nyt kun on rauhoittunut niin vois spekuloida ettei Kimin renkaat ehkä olisi sittenkään kestänyt tarpeeksi vaikka Bottas ei olisikaan jarrutellut ja loppujen lopuksi suomeen sijat 2. ja 3. ni ei tässä nyt kauheen murheen murtama tarvitse olla. Nationals Cupin johto kasvaa :D
 
Nyt kun on rauhoittunut niin vois spekuloida ettei Kimin renkaat ehkä olisi sittenkään kestänyt tarpeeksi vaikka Bottas ei olisikaan jarrutellut ja loppujen lopuksi suomeen sijat 2. ja 3. ni ei tässä nyt kauheen murheen murtama tarvitse olla. Nationals Cupin johto kasvaa :D

Totta töriset, tässä vitutuksen keskellä jos ajattelleepi niin sen verta kansallisylpeyttä kumpuaa että pari suomalaista podiumilla. Ihan hyvästi pieneltä kansalta. Mutta olis se Kimin voitto ollu kyllä mahtava. Vituttaa, mutta kuitenki iha jees tulos.
 
Ois ollut huono pr:rää monzassa kun oltais julkistettu lecterin sopimus. Veikkaan että ens viikolla toi julkaistaan
 
Mistäköhän noita lehdistötilaisuuksia pystyisi nykyään seuraamaan?

Ihme touhua kun sellainen on käynnissä, mutta mistään ei näy.
Ei tosiaan mistään. Heti kisan jälkeen radalla/varikolla ja sitten podiumilla tapahtuva turha "hei mites meni kisa?" on ilmeisesti tärkeämpi.
 
Nyt kun on rauhoittunut niin vois spekuloida ettei Kimin renkaat ehkä olisi sittenkään kestänyt tarpeeksi vaikka Bottas ei olisikaan jarrutellut ja loppujen lopuksi suomeen sijat 2. ja 3. ni ei tässä nyt kauheen murheen murtama tarvitse olla. Nationals Cupin johto kasvaa :D
Totta. Ne Kimin takarenkaat kun oli aivan kaameassa kunnossa. Olihan se aika pitkä stinttikin ja huippunopea rata.

Jos renkaiden kanssa ei olisi ollut Ferrarilla mitään ongelmaa, niin aika mahdoton tuo Hamiltonin ohitus olisi ollut. Jotenkin Mersulla ne pehmeätkin renkaat kesti tosi hyvin, ainakin Bottaksen renkaat. Eikös ne lähteneet pehmeillä ja stopilla vaihdettiin kovat.
 
Näkee tosta Kimin käytöksestä että vika Monza oli siinä
Minkä helvetin takia täällä käy mylly kuumana Kimin oletettujen lopettamisuutisten johdosta? Maikkarin valeuutisoijat sanoneet jotain vai onko "lähde" nyt ulkomailta? Puhdasta paskaa kaikki tuollainen. Katsoin itse vuosien tauon jälkeen nuo naurettavat pressiteatterit läpi vain nähdäkseni, että onko mitään elettäkään siihen suuntaan, että lopettamispäätös olisi tehty. No ei ollut eikä ole.
 
Nyt kun on rauhoittunut niin vois spekuloida ettei Kimin renkaat ehkä olisi sittenkään kestänyt tarpeeksi vaikka Bottas ei olisikaan jarrutellut ja loppujen lopuksi suomeen sijat 2. ja 3. ni ei tässä nyt kauheen murheen murtama tarvitse olla. Nationals Cupin johto kasvaa :D

Ei kimin renkaat olleet liian kuluneet, vaan vasen taka alkoi kuoriutua, mun käsittääkseni kuoriutuminen ja kuluminen on 2 eri asiaa.
Saattoi olla että kimin vasen taka ylikuumeni Bottaksen takana ja alkoi kuoriutumaan sen takia.
 
Vettel kun on nyt tuhonnut tallinsa mahdollisuuden mestaruuteen jo toista vuotta putkeen, niin Ferrarin pitäisi kyllä soittaa Alonsolle, että tulisiko hän pelastamaan tallin. Tai sitten palkata se paljon puhuttu Leclerc Vettelin tilalle, koska ei tuon säheltäjän kanssa tule munia eikä poikasia. Taitaa Ferrarin kirous jollain tavalla vaikuttaa häneenkin, sillä mies ei ole ollut entisellään Red Bullillta lähdettyään. Kumma kyllä media ei suolla roskaa Vettelin heikosta motivaatiosta ja lopettamisesta samalla tavalla kuin mm. Räikkösestä ja Hamiltonista.
 
Vettel kun on nyt tuhonnut tallinsa mahdollisuuden mestaruuteen jo toista vuotta putkeen, niin Ferrarin pitäisi kyllä soittaa Alonsolle, että tulisiko hän pelastamaan tallin. Tai sitten palkata se paljon puhuttu Leclerc Vettelin tilalle, koska ei tuon säheltäjän kanssa tule munia eikä poikasia. Taitaa Ferrarin kirous jollain tavalla vaikuttaa häneenkin, sillä mies ei ole ollut entisellään Red Bullillta lähdettyään. Kumma kyllä media ei suolla roskaa Vettelin heikosta motivaatiosta ja lopettamisesta samalla tavalla kuin mm. Räikkösestä ja Hamiltonista.
Vettelin tilalle kun olisi ottanut aussin, olisi autot myös maalissa hieman useammin molemmilla kuskeilla ilman kolareita, aika "kultakenkä" jarrutusten suhteen, tänään meni hieman myös töhöilyn puolelle.
 
Vettelin tilalle kun olisi ottanut aussin, olisi autot myös maalissa hieman useammin molemmilla kuskeilla ilman kolareita.
No siinä olisi ollut toinen varma veto, Ricciardo siis.

Lisätään vielä nootti siitä, että sattui oikeastaan todella hyvään saumaan tämä Mercedesin tallipeli. Wolff oli kisan alla valittanut, että F1-sarjaan pitäisi sallia kolmannet autot junnujen ajattamiseen. Mutta jos radalla olisi kolme saman tallin kuljettajaa ja kaksi heistä pelaisi aisurina sen ykköskuskin nimiin, ei kukaan maksaisi senttiäkään sellaisen sirkuspelleilyn katsomisesta. Nyt voivat saman tien työntää jauhoa suuhun Wolffille, että painukoon kuuseen houruamisensa kanssa.
 
Mersu kun ei voita reilussa kilvan ajossa ni laitetaan jarrumies hommaan.

IMG-20180902-WA0005.jpg
 
Ei voi kuin ihmetellä tuon nuoren Hollantilaisen asennetta, syyttää Valtteria hommista. :D
 
toimitajat eivät uskaltaneet sanoa että bottas on wingman kun se olisi ruvennut itkemään siitä
 
Huhhuh, olipa kisa. Paska makuhan tästä jäi suuhun, vaikka kaksi suomalaista podiumilla. Kimin voitto oli niin perhanan lähellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom