Taisin jopa ymmärtää mitä tarkoitat! Hope so. Eli olen kopioinut tuon tarvittavan datan Projectista exceliin ja sitä muokkaan.
Hmm, nyt kirjoittaessa taisin ymmärtää vielä paremmin mitä tarkoitit. Onko miten kaukaa haettua että exceliin tuodut tapahtumarivit täydentäisi tuollaisen taulukon resursseilla uusiin sarakkeisiin? Saakohan miten tuotua tuollaisesta resurssitaulukosta resurssin nimen ja määrän omiin sarakkeisiinsa tapahtumarivin jatkoksi? Ongelma(?) lienee että tapahtumat tulevat vuoden mittaan satunnaisessa järjestyksessä omille riveilleen ja resurssilista on tietyssä vakiomuodossa.
Power queryllä ja pivot taulukoilla tämä onnistuu helposti ja on myös helposti päivitettävissä.
Tässä esimerkki.
Lyhyt ohje tuon tekemiseen:
1. Valitse taulukko
2. Tiedot -välilehti -> Nouda tiedot -> Muista lähteistä -> Taulukosta tai alueesta -> Ok
= Power Query editori avautuu
3. Klikkaa hiiren oikealla "Tapahtumat" saraketta -> Poista muiden sarakkeiden pivotointi
4. Anna sarakkeille paremmat otsikot tuplaklikkaamalla
5. Aloitus -välilehdeltä -> Sulje ja lataa -> Sulje ja lataa kohteeseen
6. Valitse "Pivot-taulukkoraportti" ja klikkaa ok
= päädyt takaisin Exceliin
7. Pivot taulukon kentät ruudusta valitse kaikki kolme arvoa
- Arvoihin menee resurssien käytön arvot
- Riveihin ensin tapahtuma ja sitten resurssit
Tuota taulukkoa saa vielä muokattua halutun näköiseksi. Esimerkiksi:
- Klikkaa taulukkoa jostain ja ikkunan ylälaitaan tulee Pivot-taulukkotyökalut
- Valitse rakenne
- Välisummat -> Älä näytä välisummia
- Loppusummat -> Ei käytössä
- Raportin asettelu -> Näytä taulukkomuodossa
- Raportin asettelu -> Toista kaikkien kohtien otsikot
Taulukon päivitys on myös helppoa ja nopeaa, jos alkuperäiseen taulukkoon tulee lisää rivejä tai sarakkeita. Klikkaa vain luotua pivottaulukkoa jostain ja ikkunan ylälaitaan tulee tuo "Pivot-taulukkotyökalut". Valitse sitten analysoi-välilehti ja klikkaa sieltä päivitä ja uudet tiedot ilmestyy taulukkoon.
Tämä olettaen että sinulla on käytössä excel 2016. Aiemmissa versioissa sinun täytyy aktivoida power query ja pivot lisäosat, mutta muuten menee melko samalla kaavalla. Tarkennuksia voi kysyä ja netistä löytyy lisää esimerkiksi hakusanoilla "unpivot excel table".
Vai onko se vlookup() mahdollisesti tähän jokin taika-avain? Tuo ei ole vielä tuttu toiminto itselle
Lähinnä kirosana.