Excel keskustelu

No siitä se oli, kiitos taas. No heitän nyt vielä yhden. Tuolla alussa syntyi tällainen:
=LASKE.JOS(L2:V2;"=2")=LASKE(L2:V2)

Eli jos kaikki solut on kakkosia, niin "TOSI". Toi ei lopulta toimikaan, koska tyhjäkin solu näemmä kelpaa. Eli mikäli L2-V2 on tyhjiä tai vaikkapa yhdessä olisi "2", niin tulos on aina "TOSI".
Mites tuon sais niin, että kun kaikissa soluissa on "2", niin solu x on vasta tuolloin vihreä.
 
=SUMMA(L2:V2)/2=LASKE(L2:V2)

Edit: Ajatus katkos tulin aikaisemmin

Ei tämäkään tosin toimi jos on mahdollista että alueessa on muitakin lukuja, esim yks 3 ja yksi 1. Ei ole nyt Exceliä käsillä eikä ajatuskaan näemmä oikein luista :D
 
Viimeksi muokattu:
=SUMMA(L2:V2)/2=LASKE(L2:V2)

Edit: Ajatus katkos tulin aikaisemmin

Ei tämäkään tosin toimi jos on mahdollista että alueessa on muitakin lukuja, esim yks 3 ja yksi 1. Ei ole nyt Exceliä käsillä eikä ajatuskaan näemmä oikein luista :D

No alueessa on just sopivasti mm. 1 ja 0 luvut. :D Noh täytyy fundeeraa miten ton vois saada toimimaan. Nyt nukkumaan.
 
No olihan sit vielä seuraava juttu.
Yritän tehdä vielä conditional forwardia, jotta saan toisen solun maalattua aiemmin haettujen tietojen perusteella. Teen näin:
=JA($BK$2="EPÄTOSI",$BI$2="TOSI")

Excel herjaa että kaava ei ole oikein. Mikä tuossa nyt mättää? Ideana siis todeta että jos toinen solu on epätosi ja toinen tosi, niin värjää solu.

Lainausmerkit pois EPÄTOSI- ja TOSI-kohdista, jos tarkoitus viitata kaavojen tuottamiin tuloksiin. Suomenkielisessä excelissä taitaa olla puolipiste erottimena kaavoissa pilkun sijaan.

Eli näin: =JA($BK$2=EPÄTOSI;$BI$2=TOSI)
 
upload_2018-10-1_16-56-33.png


Miten sais tuollaisen taulukon täytettyä siten, että tuohon alla olevaan lätkisi vain numerot ja sen perusteella saisi erilliseen taulukkoon nimetä näkymään ettei tarvitsisi erikseen niitä kirjoitella.
 
Mää tekisin näin. Vlookup-funktiolla, suomenkielisessä phaku. Rane tulee taulukkoon tällä kaavalla =VLOOKUP(G11;$G$1:$H$7;2;FALSE). Muista dollarit tuossa ettei mene lookup-alueen viittaus väärään paikkaan kun kopioit kaavaa.

upload_2018-10-1_19-0-51.png
 
Vlookupilla saa haettua näppärästi sillä työntekijän numerolla mutta data validationilla(tietojen kelpoisuuden tarkistus tjsp) saa pudotusvalikot. Tässä alueelle A4: D4 data validation asetukset.

DV.PNG


Ja tässä lopputulos:

Untitled.png


Itsestäni tuo aina helpompaa kuin muistaa numeroita.
 
Vlookupilla saa haettua näppärästi sillä työntekijän numerolla mutta data validationilla(tietojen kelpoisuuden tarkistus tjsp) saa pudotusvalikot. Tässä alueelle A4: D4 data validation asetukset.

DV.PNG


Ja tässä lopputulos:

Untitled.png


Itsestäni tuo aina helpompaa kuin muistaa numeroita.

Ei nämä foorumin ilmoitukset toimineet siksi en näitä aiemmin huomannut! Elikäs asiaan, tuo numeroiden muistaminen ei ole ongelma, koska ne luetaan erillisestä kaavakkeesta jonka mukaan nimet vain asettuvat tähän uuteen. Eli numerot ovat tärkeitä, mutta eivät tarpeen muistaa.

Pistetääs vielä uudestaan mitä tarkoitan:

Eli nämä on luettu erillisestä kaaviosta ja syötetään näin:

upload_2018-10-3_9-9-59.png


Ja tästä taulukosta sitten tulisi siten että lopputulos olisi näin siinä viereisessä ja valmiissa versiossa:

upload_2018-10-3_9-11-16.png
 
Ei nämä foorumin ilmoitukset toimineet siksi en näitä aiemmin huomannut! Elikäs asiaan, tuo numeroiden muistaminen ei ole ongelma, koska ne luetaan erillisestä kaavakkeesta jonka mukaan nimet vain asettuvat tähän uuteen. Eli numerot ovat tärkeitä, mutta eivät tarpeen muistaa.

Pistetääs vielä uudestaan mitä tarkoitan:

Eli nämä on luettu erillisestä kaaviosta ja syötetään näin:

upload_2018-10-3_9-9-59.png


Ja tästä taulukosta sitten tulisi siten että lopputulos olisi näin siinä viereisessä ja valmiissa versiossa:

upload_2018-10-3_9-11-16.png

satgeekin vlookup vastaus on edelleen validi, kaavaan täytyy vain muokata sopivat viittaukset

Mää tekisin näin. Vlookup-funktiolla, suomenkielisessä phaku. Rane tulee taulukkoon tällä kaavalla =VLOOKUP(G11;$G$1:$H$7;2;FALSE). Muista dollarit tuossa ettei mene lookup-alueen viittaus väärään paikkaan kun kopioit kaavaa.

upload_2018-10-1_19-0-51.png
 
upload_2018-10-3_11-21-31.png


Jos tuolla kaavalla lätkäs vitosen tuonne niin tommosta se vain antaa tuonne ruudukkoon.
 
upload_2018-10-3_11-35-40.png


Oisko se tuo epätosi mikä sulla ei onnistu?
 
Miten olisi makron kanssa?


Koodi:
Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
'

'
    Cells.Replace What:="1", Replacement:="Pena", LookAt:=xlWhole, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=False
    Cells.Replace What:="2", Replacement:="Heta", LookAt:=xlWhole, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=False
    Cells.Replace What:="3", Replacement:="Rane", LookAt:=xlWhole, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=False
    Cells.Replace What:="4", Replacement:="Jykä", LookAt:=xlWhole, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=False
    Cells.Replace What:="5", Replacement:="Reino", LookAt:=xlWhole, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=False
    Cells.Replace What:="6", Replacement:="Tytti", LookAt:=xlWhole, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=False
    Cells.Replace What:="7", Replacement:="Pedro", LookAt:=xlWhole, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=False
End Sub

Untitled.png
 
upload_2018-10-3_15-28-34.png


Nyt tää muuten toimii, mutta miksi tuo kaava vetäisee nuo tuolleen kun pitäisi näkyä kuten tuossa oikealla boldattuna ja myös säilyttää tuon muotoilun. Mikä tuon iheuttaa?
 
upload_2018-10-3_15-28-34.png


Nyt tää muuten toimii, mutta miksi tuo kaava vetäisee nuo tuolleen kun pitäisi näkyä kuten tuossa oikealla boldattuna ja myös säilyttää tuon muotoilun. Mikä tuon iheuttaa?
Kopioi vain sisällön. Muotoilu on soluissa. Muotoilusiveltimellä voit sen siirtää
 
Nyt alkaa olla valmista, mutta miten tän vielä voisi siirtää

upload_2018-10-3_16-25-19.png


Siten että ei tulostuisi samalle sivulle tuo reuna. Eli kaikki muotoilut ja solujen sisältö ym. vähän sivummalle. Tai saisi mennä samoin tein vaikka eri välilehteen pois kokonaan samalta sivulta.
 
Nyt alkaa olla valmista, mutta miten tän vielä voisi siirtää

upload_2018-10-3_16-25-19.png


Siten että ei tulostuisi samalle sivulle tuo reuna. Eli kaikki muotoilut ja solujen sisältö ym. vähän sivummalle. Tai saisi mennä samoin tein vaikka eri välilehteen pois kokonaan samalta sivulta.
levennä välissä olevia soluja
 
levennä välissä olevia soluja

Sain siirrettyä koko roskaa sivulle, mutta eikö tuo tosiaan onnistu, että tulisi tuo toinen taulukko eri välilehdeltä kokonaan? Kun tuossa on se ongelma, että kun pitäisi osata valita tulostettavat sivut, eikä sitä välttämättä muista aina.
 
Sain siirrettyä koko roskaa sivulle, mutta eikö tuo tosiaan onnistu, että tulisi tuo toinen taulukko eri välilehdeltä kokonaan? Kun tuossa on se ongelma, että kun pitäisi osata valita tulostettavat sivut, eikä sitä välttämättä muista aina.
onnistuu joka soluosoitukseen tulee esim. A1 tilalle sheet2!A1
tuo sheet2 on se teksti mitä siellä välilehdessä lukee ja tuplaklikkauksella voi vaihtaa (jos muistan oikein)

Samalla muuta tuo että henkilön nimiä voi kasvattaa loputtomiin eli se ei ole noiden numerotaulukoiden päällä vaan vieressä.
 
onnistuu joka soluosoitukseen tulee esim. A1 tilalle sheet2!A1
tuo sheet2 on se teksti mitä siellä välilehdessä lukee ja tuplaklikkauksella voi vaihtaa (jos muistan oikein)

Samalla muuta tuo että henkilön nimiä voi kasvattaa loputtomiin eli se ei ole noiden numerotaulukoiden päällä vaan vieressä.

=PHAKU(G2;$L$1:$M$7;2;EPÄTOSI())

Niin mihinkä kaikkiin väliin tuota, nyt oon kotona kyllä LibreOfficella.

upload_2018-10-3_20-6-24.png
 
Tämmönen täytys saada aikaan eli esim 0.1 x solu . Tuloksen pitäisi olla min 0.75 ja max 1.75 Milläs systeemillä tämän saisi toteutettua?
 
nyt se näyttää kai vaan 0.75 tai 1.75? Eli haluaisin että se näyttää min 0.75, max 1.75 tai jotain siltä väliltä
 
Viimeksi muokattu:
nyt se näyttää kai vaan 0.75 tai 1.75? Eli haluaisin että se näyttää min 0.75, max 1.75 tai jotain siltä väliltä
niinhän tuossa on, ootas kun pikon idean
jos(solu<7,5;0,75; JOS solu <7,5 kirjoita 0,75
jos(solu>17,5;1,75; JOS edellinen ei täsmää niin JOS yli 17,5 näytä 1,75
solu/10)) JOS edellinen ei täsmää niin näytä solu/10 joka on sama asia kuin solu*0,1
 
nimetön.jpg


Olisi kiire , sori huono kaappaus.

Eli miksi en saa luvusta 3600 järkevää tulosta.

? Kaava on sama kaikissa , mutta ainostaan tuo 3600 ei anna prosentti tulosta vaan 60 sitkaasti.
 
nimetön.jpg


Olisi kiire , sori huono kaappaus.

Eli miksi en saa luvusta 3600 järkevää tulosta.

? Kaava on sama kaikissa , mutta ainostaan tuo 3600 ei anna prosentti tulosta vaan 60 sitkaasti.
Listassa erotin on puolipiste, sulla on kaksoispiste joka on alueen raja noissa väleissä?

Kuhan vaan arvaan.

Eli joko e7:g7 tai e7;f7;g7
 
Hintaa tarkoitus arvioida, eli hinnan painoarvo ois 60% ja laatu sit 40% , laatu on pisteytetty mutta nyt pitäs saada tuo hinta viel sopivaan muotoon. Siksi 60 kerroin.
 
Asia ratkesi, olin sokea :p


-Kiitän avusta.

Syytän huonosti nukuttua yötä. Tajua toimistossa taas mitään .. 4h unia yö toisensa perään. Taas karannu tuo uni homma..
 
Viimeksi muokattu:
Sarakkeessa A on seurattavien asioiden tunnisteet, sarakkeessa B näiden arvo. Sarakkeessa C on kaikki seurantajakson aikana saapuneet tunnisteet eli enemmän tietoa kuin sarakkeessa A.

Sarakkeeseen D pitäisi saada näkyviin ne kaikki sarakkeesta A palautuneet tunnisteet, jotka löytyvät myös sarakkeesta C. Eli sarakkeessa D pitäisi näyttää arvot, jotka löytyvät sekä sarakkeesta A että sarakkeesta C.

Sarakkeessa E on PHAKU-funktiolla laskettu näiden A-sarakkeesta palautuneiden tunnisteiden arvo. Eli siis hakuarvo määritellään sarakkeen D perusteella. Miten saisin fiksusti tuon sarakkeen D tehtyä?

Kiitos jo etukäteen! :)
 
Vastaan itselleni:

Tein purkkaratkaisun tällein: =JOS(ONVIRHE(VASTINE(A1;C1:C100;0));"";A1)

Mutta tässä on nyt ongelmana se, että jättää tyhjiä rivejä sarakkeeseen D.
 
Noniin tietäjät! Olen nyt jonkin verran jo aihetta pähkinyt mutta en ole keksinyt miten tän saisin toteutettua, makroja ei mieluusti tähän sotkettaisi. :D Olen vielä varsin pihalla excel-maailmasta mutta tässähän sitä nyhrätessä oppii, tosin perse edellä ei viitsisi puuhun kiivetä.

Eli itse kysymykseen, pyrin selittämään tämän selkeästi.

Minulla on exceliin listattu tapahtumia eri koodeilla, jokaista tapahtumaa voi olla useampana ajankohtana vuodessa. Eli olkoon tapahtuman koodi vaikka XX, niin saman aihealueen erillisiä tapahtumia voi olla esim XX_1 ja XX_2.

Ja nyt sitten itse probleema! Jokaiselle tapahtumalle (XX_1, XX_2, XY_1, jne.) on tietyt resurssit mitä se sitoo (esim läppäreitä n kpl, videotykkejä m kpl tms). Tarve olisi saada vuositasolla selville miten paljon näitä resursseja vuoden aikana pidetyt tapahtumat sitoo. Sitä mukaa pääsisi vähän käyttöasteeseen käsiksi.

Ja tilanne on se että jokaisen tapahtuman (XX_1 jne) varaamat resurssit on tiedossa ennakolta. Eli tarvisi luoda jonkinlainen kaava mikä poimisi erilliset tapahtumat listauksesta, osaisi yhdistää ne ennalta määrättyyn resurssivalikoimaan ja listata täten resurssien käyttöä vuoden edetessä.

Onko tämä jotain VLOOKUP-hommia vai millä tuollaista kannattaisi alkaa lähestymään?

Kiitos vinkeistä, täällä tunnutaan osaavan nämä jutut :)
 
Noniin tietäjät! Olen nyt jonkin verran jo aihetta pähkinyt mutta en ole keksinyt miten tän saisin toteutettua, makroja ei mieluusti tähän sotkettaisi. :D Olen vielä varsin pihalla excel-maailmasta mutta tässähän sitä nyhrätessä oppii, tosin perse edellä ei viitsisi puuhun kiivetä.

Eli itse kysymykseen, pyrin selittämään tämän selkeästi.

Minulla on exceliin listattu tapahtumia eri koodeilla, jokaista tapahtumaa voi olla useampana ajankohtana vuodessa. Eli olkoon tapahtuman koodi vaikka XX, niin saman aihealueen erillisiä tapahtumia voi olla esim XX_1 ja XX_2.

Ja nyt sitten itse probleema! Jokaiselle tapahtumalle (XX_1, XX_2, XY_1, jne.) on tietyt resurssit mitä se sitoo (esim läppäreitä n kpl, videotykkejä m kpl tms). Tarve olisi saada vuositasolla selville miten paljon näitä resursseja vuoden aikana pidetyt tapahtumat sitoo. Sitä mukaa pääsisi vähän käyttöasteeseen käsiksi.

Ja tilanne on se että jokaisen tapahtuman (XX_1 jne) varaamat resurssit on tiedossa ennakolta. Eli tarvisi luoda jonkinlainen kaava mikä poimisi erilliset tapahtumat listauksesta, osaisi yhdistää ne ennalta määrättyyn resurssivalikoimaan ja listata täten resurssien käyttöä vuoden edetessä.

Onko tämä jotain VLOOKUP-hommia vai millä tuollaista kannattaisi alkaa lähestymään?

Kiitos vinkeistä, täällä tunnutaan osaavan nämä jutut :)

count.if()lla voit laskea solujen määrän tietyllä sisällöllä

muoks: + .if
 
Viimeksi muokattu:
Vastaan itselleni:

Tein purkkaratkaisun tällein: =JOS(ONVIRHE(VASTINE(A1;C1:C100;0));"";A1)

Mutta tässä on nyt ongelmana se, että jättää tyhjiä rivejä sarakkeeseen D.
teet pivotraportin ni saat välit pois

välien poisto kaavoilla ei ole miellyttävä kokemus

joka tapauksessa tarttet sarakkeen pari extraa
 
Viimeksi muokattu:
count.if()lla voit laskea solujen määrän tietyllä sisällöllä

muoks: + .if

Kiitos @otaar , en nyt tosin vielä ihan ymmärtänyt mitä tuolla tarkoitit. Aika alkutekijöissä siis mennään. Lisäsin kuvan hahmottamaan vähän mitä tarkoitan:

https://aijaa.com/4ToduC

Eli kuvan pohjalta perusidea: Eli on tapahtumia joiden tuon tarkennekentän mukaan (ja mieluusti kesto huomioiden) saada listattua resurssien käyttö. Eli jokainen _1, _2 jne sitovat tuon esim XX tai XY resurssit. Eli XX_1 ja XX_2 sitovat aina XX resurssit ja XY_1 ja XY_2 sitovat XY-resurssit.

Saikohan tuosta selkoa? :D Niin onnistuuko tuollaiseen siis käyttää jollain keinoin count.if():ä?

Kiitos jo etukäteen avusta, meinaa olla vähän haastavaa vielä itselle kun exceliä käyttänyt kunnolla oikeastaan ikinä..
 
Kiitos @otaar , en nyt tosin vielä ihan ymmärtänyt mitä tuolla tarkoitit. Aika alkutekijöissä siis mennään. Lisäsin kuvan hahmottamaan vähän mitä tarkoitan:

https://aijaa.com/4ToduC

Eli kuvan pohjalta perusidea: Eli on tapahtumia joiden tuon tarkennekentän mukaan (ja mieluusti kesto huomioiden) saada listattua resurssien käyttö. Eli jokainen _1, _2 jne sitovat tuon esim XX tai XY resurssit. Eli XX_1 ja XX_2 sitovat aina XX resurssit ja XY_1 ja XY_2 sitovat XY-resurssit.

Saikohan tuosta selkoa? :D Niin onnistuuko tuollaiseen siis käyttää jollain keinoin count.if():ä?

Kiitos jo etukäteen avusta, meinaa olla vähän haastavaa vielä itselle kun exceliä käyttänyt kunnolla oikeastaan ikinä..

Kummastakaan viestistä ei vielä auennut, että minkälaisen lopputuloksen/raportin oikein haluat. Luulisin että Pivot taulukoilla/kaavioilla tuo on kätevin toteuttaa.
 
Kummastakaan viestistä ei vielä auennut, että minkälaisen lopputuloksen/raportin oikein haluat. Luulisin että Pivot taulukoilla/kaavioilla tuo on kätevin toteuttaa.

Aa, anteeksi, saatoin selittää epäselvästi. Tarvisin siis lopputulemana yhteenlasketun käytön päivissä kullekin resurssille tietyllä ajanjaksolla (esim vuosi tässä tapauksessa). Eli kuinka monta päivää kukin resurssi (läppärit, smartit jne) ovat olleet sidottuna tapahtumiin. Ajatuksena siis saada tietoa kuinka paljon ne ovat olleet kokonaisuudessaan käytössä (sidottuna tapahtumiin) vuoden aikana.

Selvensiköhän tuo asiaa? Annan mielelläni lisäinfoa jos jotain jäi selventämättä. :)
 
Kiitos @otaar , en nyt tosin vielä ihan ymmärtänyt mitä tuolla tarkoitit. Aika alkutekijöissä siis mennään. Lisäsin kuvan hahmottamaan vähän mitä tarkoitan:

https://aijaa.com/4ToduC

Eli kuvan pohjalta perusidea: Eli on tapahtumia joiden tuon tarkennekentän mukaan (ja mieluusti kesto huomioiden) saada listattua resurssien käyttö. Eli jokainen _1, _2 jne sitovat tuon esim XX tai XY resurssit. Eli XX_1 ja XX_2 sitovat aina XX resurssit ja XY_1 ja XY_2 sitovat XY-resurssit.

Saikohan tuosta selkoa? :D Niin onnistuuko tuollaiseen siis käyttää jollain keinoin count.if():ä?

Kiitos jo etukäteen avusta, meinaa olla vähän haastavaa vielä itselle kun exceliä käyttänyt kunnolla oikeastaan ikinä..

Olisko joku tämmöinen hyvä:
Koodi:
=SUMIF(B$2:B$5;"="&A8&"_*";C$2:C$5)

Tuosta sun esimerkistä pitäisi ottaa A8 solusta ':'-merkit pois ja antaa C-sarakkeen arvojen olla numeroita. Tätäkö hait?
 
Tietty luku jossain solussa niin toiseen soluun tulee tietty numero. Eli jos solussa F11 on 2000 niin haluan että soluun F12 tulee 30. Millä kaavalla tämän saa tehtyä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 754
Viestejä
4 545 949
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom