Excel keskustelu

Osaisiko joku auttaa seuraavassa tilanteessa:

Tietokannasta tuodaan Exceliin taulukko, joka sisältää paljon turhaa tietoa. Tuosta taulukosta pitää tällä hetkellä poistaa käsin kaikki turhat sarakkeet ja lopuksi vielä lajitella tuo koko setti aakkosjärjestykseen yhden sarakkeen arvojen mukaan.
Eihän tuo mikään mahdottoman vaivalloinen homma ole, mutta todella turhauttavaa tehdä joka ikinen aamu klo 5. Tuo lopullinen taulukko täytyy tulostaa paperille, minkä takia nuo sarakkeiden poistot on välttämätön tehdä.

Oisiko tähän joku yksinkertainen kikka, jolla tuon operaation voisi aina tehdä nopeasti?
 
Osaisiko joku auttaa seuraavassa tilanteessa:

Tietokannasta tuodaan Exceliin taulukko, joka sisältää paljon turhaa tietoa. Tuosta taulukosta pitää tällä hetkellä poistaa käsin kaikki turhat sarakkeet ja lopuksi vielä lajitella tuo koko setti aakkosjärjestykseen yhden sarakkeen arvojen mukaan.
Eihän tuo mikään mahdottoman vaivalloinen homma ole, mutta todella turhauttavaa tehdä joka ikinen aamu klo 5. Tuo lopullinen taulukko täytyy tulostaa paperille, minkä takia nuo sarakkeiden poistot on välttämätön tehdä.

Oisiko tähän joku yksinkertainen kikka, jolla tuon operaation voisi aina tehdä nopeasti?
Tietokannasta vähän rajotetumpi kysely kuin select all?
 
Tietokannasta vähän rajotetumpi kysely kuin select all?
Tuo voisi olla mahdollista täydellisessä maailmassa, mutta tässä tapauksessa en pysty tuohon itse vaikuttamaan. Pystyn ainoastaan valitsemaan miltä päiviltä tiedot haetaan.
 
jos sarakkeet aina samassa järkässä niin copypaste taulukkoon missä turhat on 0 leveydellä?
 
Osaisiko joku auttaa seuraavassa tilanteessa:

Tietokannasta tuodaan Exceliin taulukko, joka sisältää paljon turhaa tietoa. Tuosta taulukosta pitää tällä hetkellä poistaa käsin kaikki turhat sarakkeet ja lopuksi vielä lajitella tuo koko setti aakkosjärjestykseen yhden sarakkeen arvojen mukaan.
Eihän tuo mikään mahdottoman vaivalloinen homma ole, mutta todella turhauttavaa tehdä joka ikinen aamu klo 5. Tuo lopullinen taulukko täytyy tulostaa paperille, minkä takia nuo sarakkeiden poistot on välttämätön tehdä.

Oisiko tähän joku yksinkertainen kikka, jolla tuon operaation voisi aina tehdä nopeasti?

Excelin Power Queryllä tuon pitäisi onnistua melko näppärästi niin, että tiedon päivittämiseen riittää yksi napin painallus.
 
Osaisiko joku auttaa seuraavassa tilanteessa:

Tietokannasta tuodaan Exceliin taulukko, joka sisältää paljon turhaa tietoa. Tuosta taulukosta pitää tällä hetkellä poistaa käsin kaikki turhat sarakkeet ja lopuksi vielä lajitella tuo koko setti aakkosjärjestykseen yhden sarakkeen arvojen mukaan.
Eihän tuo mikään mahdottoman vaivalloinen homma ole, mutta todella turhauttavaa tehdä joka ikinen aamu klo 5. Tuo lopullinen taulukko täytyy tulostaa paperille, minkä takia nuo sarakkeiden poistot on välttämätön tehdä.

Oisiko tähän joku yksinkertainen kikka, jolla tuon operaation voisi aina tehdä nopeasti?
Jos on tiedostossa aina sama rakenne, niin oit myös tehdä excelissä macron joka poistaa turhat sarakkeet/tiedot ja vaikka tulostaa lopuksi tiedoston.

Kerran säätää macron niin myöhemmin riittää yksi klikkaus, että suorita macro.
 
Kiitos ehdotuksista, yritän maanantaina saada jotain värkkäiltyä.
 
Saako tässä samassa ketjussa kysyä myös Applen Numbersin osalta? Tarkemmin iOS versiosta. En ainakaan nopeasti löytänyt numbersille ketjua.

Olisi siis ihan yksinkertainen avuntarve, mutta en vain osaa puhelimella sitä tuolla softalla tehdä.

Eli teen taulukkoa mihin tulee kierrosajat ja ajan tekijä ja pari muuta tarkennusta. Tämä onnistuu ihan tyhjään taulukkoon ja homma ok. Niitä pystyin helposti järjestämään nousevaan ja laskevaan järjestykseen ja kaikki sarakkeet muuttui mukana.

Mutta millä teen ensimmäiseksi sarakkeeksi sijan? Siis siten, että se muuttuu aina kierrosaikojen mukaan. Nopein on sijalla 1 jne. Eli vaikka nyt järjestäisinkin nimen, enkä ajan perusteella, niin sija sarakkeessa menisi lukittuna siihen aikaan.

Kun sitten lisään jonkun ajan taulukkoon, se laittaisi siihen automaattisesti oikean sijan ja tietty muuttaisi muutkin sen mukaan. Tajusikohan joku mitä hain takaa? :)
 
Saako tässä samassa ketjussa kysyä myös Applen Numbersin osalta? Tarkemmin iOS versiosta. En ainakaan nopeasti löytänyt numbersille ketjua.

Olisi siis ihan yksinkertainen avuntarve, mutta en vain osaa puhelimella sitä tuolla softalla tehdä.

Eli teen taulukkoa mihin tulee kierrosajat ja ajan tekijä ja pari muuta tarkennusta. Tämä onnistuu ihan tyhjään taulukkoon ja homma ok. Niitä pystyin helposti järjestämään nousevaan ja laskevaan järjestykseen ja kaikki sarakkeet muuttui mukana.

Mutta millä teen ensimmäiseksi sarakkeeksi sijan? Siis siten, että se muuttuu aina kierrosaikojen mukaan. Nopein on sijalla 1 jne. Eli vaikka nyt järjestäisinkin nimen, enkä ajan perusteella, niin sija sarakkeessa menisi lukittuna siihen aikaan.

Kun sitten lisään jonkun ajan taulukkoon, se laittaisi siihen automaattisesti oikean sijan ja tietty muuttaisi muutkin sen mukaan. Tajusikohan joku mitä hain takaa? :)
Automaattisesti on tuossa emmoinen taikasana että minä ainakin uskon että se vaatii macron kirjoittamista joka sitten pyörii taustalla. Se osaako numbers semmoista tehdä, varsinkaan puhelimella on taas minun tietämyksen yläpuolella.
 
Automaattisesti on tuossa emmoinen taikasana että minä ainakin uskon että se vaatii macron kirjoittamista joka sitten pyörii taustalla. Se osaako numbers semmoista tehdä, varsinkaan puhelimella on taas minun tietämyksen yläpuolella.

Tämän minäkin tiedän, mutta en osaa sellaista tehdä. Aikamoisin systeemeihin tuokin versio kyllä taipuu ja ainakin osaa monennäköisiä macroja käyttää valmiista pohjista.

Edit: icloudilla samat tiedostot menee realiajassa Macin ja iPhonen välillä, joten voin tehdä mäkilläkin, jos se sit toimii iPhonella kun sinne lisäilee dataa
 
Moi kaikille exel guruille :) Tarvisin apua kaavan kanssa ja yritän selittää mahdollisimman tarkkaan mitä haluan.

Eli tarkoitus on tehdä tietty mittaseuranta jossa on useita kenttiä joissa on oma tuloksensa. Esim A1-E1 on jokaisessa oma arvonsa ja niistä aina vaan yksi voi kerralla muuttua, riippuen TOSI arvosta ja muihin jää alkuperäinen arvo voimaan eli EPÄTOSI.

Eli mulla on nyt tämä kaava käytössä. =JOS($B$4:$B$37="1.1 (X)";SUMMA($G$32;$C$4:$C$37)) Tuo laskee uuden arvon jos kentässä esiintyy "1.1 (X)" Mutta tuosta puuttuu se EPÄTOSI arvo joka tuohon pitäisi perään vielä laittaa. Eli jos B4:B37 arvo on joku muukuin "1.1 (X)" niin kaava ei laske mitään, vaan jättää siihen kentään alkuperäisen arvon.

Miten jatkan tuota kaavaa eteenpäin ja onko tuo edes oikea alku :)

Kiitos kaikille pähkäilijöille ja vastanneille.
 
Moi kaikille exel guruille :) Tarvisin apua kaavan kanssa ja yritän selittää mahdollisimman tarkkaan mitä haluan.

Eli tarkoitus on tehdä tietty mittaseuranta jossa on useita kenttiä joissa on oma tuloksensa. Esim A1-E1 on jokaisessa oma arvonsa ja niistä aina vaan yksi voi kerralla muuttua, riippuen TOSI arvosta ja muihin jää alkuperäinen arvo voimaan eli EPÄTOSI.

Eli mulla on nyt tämä kaava käytössä. =JOS($B$4:$B$37="1.1 (X)";SUMMA($G$32;$C$4:$C$37)) Tuo laskee uuden arvon jos kentässä esiintyy "1.1 (X)" Mutta tuosta puuttuu se EPÄTOSI arvo joka tuohon pitäisi perään vielä laittaa. Eli jos B4:B37 arvo on joku muu kuin "1.1 (X)" niin kaava ei laske mitään, vaan jättää siihen kentään alkuperäisen arvon.

Miten jatkan tuota kaavaa eteenpäin ja onko tuo edes oikea alku :)

Kiitos kaikille pähkäilijöille ja vastanneille.

Nyt ei ihan aukene. Missä solussa tuo kaava on? Mikä muuttuu ja mihin tulokset tulee?

Tuo JOS funktio katsoo ensin onko väittämäsi TOSI/EPÄTOSI ja sitten määrää solulle jossa tuo funktio on arvon sen mukaan. Tuo kaavasi katsoo tällä hetkellä onko alueen B4:B37 solussa teksti 1.1 (X) ja jos on, se laskee tuon summan. Puolipisteellä voit laittaa funktion arvon jos jossain alueen soluista ei ole tuota tekstiä. JOS funktio selitettynä

Joudut vähän enemmän selittämään käyttötarkoitustasi koska tällaisenaan se ei ainakaan mulle aukea.
 
Nyt ei ihan aukene. Missä solussa tuo kaava on? Mikä muuttuu ja mihin tulokset tulee?

Tuo JOS funktio katsoo ensin onko väittämäsi TOSI/EPÄTOSI ja sitten määrää solulle jossa tuo funktio on arvon sen mukaan. Tuo kaavasi katsoo tällä hetkellä onko alueen B4:B37 solussa teksti 1.1 (X) ja jos on, se laskee tuon summan. Puolipisteellä voit laittaa funktion arvon jos jossain alueen soluista ei ole tuota tekstiä. JOS funktio selitettynä

Joudut vähän enemmän selittämään käyttötarkoitustasi koska tällaisenaan se ei ainakaan mulle aukea.


Kokeilen tähän selittää jotenkin.

-----B1:B30----------------------------C1:C30
Näissä kentissä on--------------Näissä kentissä on
alasveto valikko jossa----------se paljonko muutetaan
on nuo eri vaihtoehdot

Tämä olis alkuasetelma
---E1--------F1-----------G1---------H1----------I1---------J1----------K1
1.1 (X)-----1.2 (Y)-----1.3 (Z)-----1.4 (X)-----1.5 (X)-----1.6 (Y)-----1.7 (Z) <--- Nämä vaihtoehdot on siellä B1:B30 alasveto valikossa
10mm-----10mm------10mm------10mm-----10mm-----10mm------10mm <--- Nämä on kentät E3 - K3 jotka muuttuvat sen mitä
C1:C30 kenttään laitetaan


Esimerkki

B2 kenttään laitetaan 1.1 (X)
C2 kenttään muutos +5,5mm

Eli nyt kun nuo arvot on vaihdettu kenttiin B2 1.1(X) ja C2 5,5mm.
Niin kaavan pitäisi muuttaa E3 kenttään 15,5mm ja jättää kentät F3 - K3 muuttumattomiksi eli 10mm.

Sitten taas kun jatketaan, niin vuorossa on seuraavat kentät

B3kenttään laitetaan 1.3 (Z)
C3 kenttään muutos 2mm

Niin nyt pitäisi tuo G3 kenttään muuttua 12mm ja muut taas pysyy muuttumattomina.

Noiden kahden muutoksen jälkeen E3 - K3 kentät näyttäisi tältä.

----E1--------F1---------G1----------H1---------I1----------J1----------K1
1.1 (X)-----1.2 (Y)-----1.3 (Z)-----1.4 (X)-----1.5 (X)-----1.6 (Y)-----1.7 (Z)
15,5mm----10mm-----12mm------10mm-----10mm------10mm------10mm

Olikos tästä mitään apua [emoji4]

Ei tää nyt näytä tätä ollenkaan oikein vaikka editorissa näyttää. Yritin erotella väliviivalla. Toivottavasti ei mennyt ihan sekaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt... Mitä tarkoitat alasvetovalikolla? Tietojen kelpoisuuden tarkistus, lomakeohjausobjekti vai activex-komponentti? Ja onko se siis jokaisessa solussa (1-30) B- ja C-sarakkeessa? Mistä alasvetovalikon arvot tulevat?

Haluat siis lisätä solujen arvoihin sen perusteella mitä jossain muussa solussa tapahtuu? Tuo ei suoraan onnistu laittamalla kaavaa soluun jonka arvoon haluat jotain lisätä koska alkuperäinen arvo tuhoutuu samalla kun kaava lasketaan. Tuo toimii vain jos lisäys tapahtuu vain yhden kerran (esim =JOS(testi;10+B2;10) eli perusarvo 10 kun epätosi, 10+haluamasi arvo kun tosi).

VBA:lla onnistuu lisäys solujen arvoihin vaikka kuinka monta kertaa mutta sitten pitäisi tietää rakenteesta jo paljon enemmän.
 
eskeli.png


Jos suunnilleen noin toi sun taulukkosi, missä lomakeohjausobjektien (alasvetovalikot) lähteet A10:A16 solulinkki A1 ja nimetty alue "mitat" (B10:B30) solulinkki B1 sekä nappula jonka taakse seuraava makro:

Koodi:
Sub LisääMitta()

    Select Case Range("A1")
        Case 1
            Range("E3") = Range("E3") + Range("mitat")(Range("B1"), 1)
        Case 2
            Range("F3") = Range("F3") + Range("mitat")(Range("B1"), 1)
        Case 3
            Range("G3") = Range("G3") + Range("mitat")(Range("B1"), 1)
        Case 4
            Range("H3") = Range("H3") + Range("mitat")(Range("B1"), 1)
        Case 5
            Range("I3") = Range("I3") + Range("mitat")(Range("B1"), 1)
        Case 6
            Range("J3") = Range("J3") + Range("mitat")(Range("B1"), 1)
        Case 7
            Range("K3") = Range("K3") + Range("mitat")(Range("B1"), 1)
    End Select

End Sub

Tällä toimii lisäykset...

eskeligif.gif
 
Viimeksi muokattu:
Hei kiitos hirveesti [emoji4] Jos keskityn näihin huomenna kun pääsen takas töihin niin paremmin. Mutta mä luulen että sä oot ratkaissut tän ongelman tai ainakin pystyt siihen.
 
On se vaan niin saatanan helppoo kun sen osaa [emoji23][emoji23][emoji23] Kateeksi käy kyllä.
 

Noniin, Tuo toimmii kuten pitääkin, Mutta tarvis saada siten että Nuo alasveto valikot jatkuu alaspäin soluihin.

Esim: A1:A20 ja mitat samoin.

Kokeilin itse muokata tuota sun, mutta antaa virheen jos käyttää tuota lisää nappia, mutta lisää automaattisesti kaikkiin jos vaihdan jonkun mitan tuohon.

ub LisääMitta()

Select Case Range("B7:B40")
Case 1
Range("G9") = Range("G9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 2
Range("H9") = Range("H9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 3
Range("I9") = Range("I9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 4
Range("J9") = Range("J9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 5
Range("K9") = Range("K9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 6
Range("L9") = Range("L9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 7
Range("M9") = Range("M9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 8
Range("N9") = Range("N9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 9
Range("O9") = Range("O9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 10
Range("P9") = Range("P9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 11
Range("Q9") = Range("Q9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 12
Range("R9") = Range("R9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 13
Range("S9") = Range("S9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)
Case 14
Range("T9") = Range("T9") + Range("V5:V34")(Range("C7:C40"), 1)

End Select

B7:B40 olis nuo eri vaihtoehdot alasveto valikossa

C7:C40 Olis nuo eri mitat samanlailla
 
Viimeksi muokattu:
Laitatko jonkun screenshotin omasta taulukosta niin ymmärrän ehkä paremmin mitä haetaan.
 
Laitatko jonkun screenshotin omasta taulukosta niin ymmärrän ehkä paremmin mitä haetaan.

Käykö tämä?

Edit: Mulla oli noissa G9:T9 soluissa vanha kaava jonka takia se muutti sen kaikkiin. Mut poistin sen kaavan niistä kaikista. Niin nyt tuo nappi antaa ilmoituksen TYPE MISMATCH

f895d75818a851161fdf6d3c52be290a.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joo, nyt selkis mitä haetaan. Lähtisin itse rakentamaan tota niin että sulla on 4-5 alasvetovalikkoa (Pvm, Ohjauspiste, Säätö, Tekijä, Syy (jos vain ennalta tiedettyjä syitä)). Sitten nappi lisää tohon taulukkoon rivejä sitä mukaa kun säätöjä tehdään ja mitat päivittyisivät samalla. Alasvetovalikoiden datan voisi laittaa toiselle välilehdelle. Jos alat lisäämään alasvetovalikoita jokaiseen soluun, homma mutkistuu ihan suotta. En nyt ehdi väsäämään mutta tolla samalla logiikalla homman saa alkuun.
 
Joo, nyt selkis mitä haetaan. Lähtisin itse rakentamaan tota niin että sulla on 4-5 alasvetovalikkoa (Pvm, Ohjauspiste, Säätö, Tekijä, Syy (jos vain ennalta tiedettyjä syitä)). Sitten nappi lisää tohon taulukkoon rivejä sitä mukaa kun säätöjä tehdään ja mitat päivittyisivät samalla. Alasvetovalikoiden datan voisi laittaa toiselle välilehdelle. Jos alat lisäämään alasvetovalikoita jokaiseen soluun, homma mutkistuu ihan suotta. En nyt ehdi väsäämään mutta tolla samalla logiikalla homman saa alkuun.

Okei kiitoksia yritän kokeilla tehdä noin
 
Mitä tuohon A1 ja B1 soluihin pitää laittaa, että se tunnistaa nuo tiedot kuten tuossa sun esimerkissä.

Edit: Eli noissa on ne alasveto valikot ilmeisesti?

Edit2: Onko tuossa makrossa tuo "mitat" niin se solu on nimetty noin vai mitä.

oon niin ummikko näissä että ei oo edes noi perusasiat tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
eskelesimerkki.png


Tossa esimerkki siitä miten comboboxi (alasvetovalikko, lomakeohjausobjekti) toimii. Ensimmäiseen on valittu ensimmäinen päivämäärä joten sen linkitettyyn soluun (B2) tulee arvoksi 1 (indeksi 1), seuraavaan on valittu T joten indeksi on 5 jne...

Tuossa makron koodissa tätä käytetään näin:

Koodi:
Select Case Range("B2") 'Tämä katsoo mikä solun B2 arvo on
        Case 1 'Jos B2 = 1 niin:
            Range("E3") = Range("E3") + Range("mitat")(Range("B1"), 1) 'Solu E3 = E3(vanha arvo) + ALUE(indeksi, sarake 1)
        jne...

Voin tämän duunata ihan kokonaankin sinulle mutta sitten melkein pitää saada jo laskutusosoitetta... :vihellys:
 
eskelesimerkki.png


Tossa esimerkki siitä miten comboboxi (alasvetovalikko, lomakeohjausobjekti) toimii. Ensimmäiseen on valittu ensimmäinen päivämäärä joten sen linkitettyyn soluun (B2) tulee arvoksi 1 (indeksi 1), seuraavaan on valittu T joten indeksi on 5 jne...

Tuossa makron koodissa tätä käytetään näin:

Koodi:
Select Case Range("B2") 'Tämä katsoo mikä solun B2 arvo on
        Case 1 'Jos B2 = 1 niin:
            Range("E3") = Range("E3") + Range("mitat")(Range("B1"), 1) 'Solu E3 = E3(vanha arvo) + ALUE(indeksi, sarake 1)
        jne...

Voin tämän duunata ihan kokonaankin sinulle mutta sitten melkein pitää saada jo laskutusosoitetta... :vihellys:

Heh no juu niin tarvis, mutta mielellään yritäisin itse ratkaista niillä ohjeilla mitä suostut antaan ilman laskua :) Mulla on kyllä ihan yksinkertainenkin vaihtoehto tuon tekemiseen, mutta haluisin mieluummin käyttää noita alasveto valikkoja. Kokeillaan pähkäillä noilla tiedoilla lisää. Eli kiitoksia taas vaan avusta.
 
Jeesaan tottakai mutta ei ehdi ihan juurta jaksain selittää. Kuitenkin nuo indeksit siltä alueelta mistä alasvetovalikko saa datansa on se tärkein asia. Sen perusteella makro lisää oikean tiedon oikeaan paikkaan.
 
Keksin miten saat ton tehtyä helposti ilman yhtään makroa. Teet seuraavan näköisen taulukon (muotoile se siis taulukoksi ja laita täppä taulukossa on otsikot). Laita taulukosta summarivi näkyviin klikkaamalla jossain taulukon solussa oikeaa nappia -> Taulukko -> Summarivi. Klikkaile ohjauspisteiden summat näkyviin. Solujen muotoiluun voi laittaa omaksi muotoiluksi muodon # ##0,00" mm" niin näyttää vielä paremmalta.

taul.PNG




Sitten laitat toiselle välilehdelle datat joita haluat alasvetovalikoihin. Pvm (tämä kannattaa tehdä =TÄMÄ.PÄIVÄ(), =TÄMÄ.PÄIVÄ()-1, jne...), Säätö (-1,5, -1,4, -1,3, jne...), Tekijä ja Syy jos vakiosyitä. Muotoile päivämäärät päivämääräksi ja säädöt omalla muotoilulla millimetreiksi.

data.PNG

Sitten ekan välilehden taulukon soluihin laitat tietojen kelpoisuuden tarkistuksen (Data ->
kelp.PNG
). Pvm-sarakkeeseen alueeksi päivämäärät, ohjauspisteisiin säädöt jne... Tässä Pvm-sarakkeen asetukset:

vali.PNG


Sitten lopuksi seuraavanlaiset solut taulukon yläpuolelle ja ekaan "Nykyinen arvo"-soluun kaava: =10+Taulukko1[[#Summat];[1.1 (X)]] ja kopioit kaavan oikealle viimeiseen ohjauspisteeseen saakka. Kaava lisää alapuolella olevan taulukon summat alkuarvoon 10 ja homma on valmis. Aina kun lisäät rivin taulukkoon niin jokaiseen soluun tulee automaattisesti alasvetovalikko. Summat päivittyvät koko ajan sarakkeissa ja "Nykyinen arvo"-rivin tiedot pysyvät ajan tasalla. Tietojen kelpoisuus ei tosin hyväksy mitään muita arvoja kuin mitä sen data-alueessa on, joten jos esim. syy voi olla mikä vaan, siihen ei kannata laittaa kelpoisuuden tarkistusta.


loppu2.png
 
Itselläni on kyllä kauppiksessa jäänyt Excel ihan johonkin AATEEKOO:n perusteet -kurssiin. Onko arvon Excel-guruilla mitään hyviä neuvoja mitä harjoitella Excelissä? Joku perusteista guruksi -tyylinen juttu, opettelu vailla päämäärää tai selkää rakennetta on melko hankalaa.
 
Itselläni on kyllä kauppiksessa jäänyt Excel ihan johonkin AATEEKOO:n perusteet -kurssiin. Onko arvon Excel-guruilla mitään hyviä neuvoja mitä harjoitella Excelissä? Joku perusteista guruksi -tyylinen juttu, opettelu vailla päämäärää tai selkää rakennetta on melko hankalaa.
Kannattaa ennemmin opiskella niitä AutomaattisenTietojenKäsittelyn-perusteita vaikka ohjelmointimielessä. Ongelmanratkaisutaidot sitten kääntyy kyllä excelinkin kaavoiksi.
 
Itselläni on kyllä kauppiksessa jäänyt Excel ihan johonkin AATEEKOO:n perusteet -kurssiin. Onko arvon Excel-guruilla mitään hyviä neuvoja mitä harjoitella Excelissä? Joku perusteista guruksi -tyylinen juttu, opettelu vailla päämäärää tai selkää rakennetta on melko hankalaa.

Käyttämällä, MrExcel:stä ja Youtubesta tuota oppii, ja kokemuksen kautta luova ongelmanratkaisu kehittyy eli alkaa osata soveltaa tietoa eikä vain kopioida kaavaa. En ole ikinä mitään kursseja käynyt ja vain käytännön pakosta töissä soveltanut, kun ei ole kiinnostanut manuaalisesti vääntää taloushallinnon asioita.
 
Keksin miten saat ton tehtyä helposti ilman yhtään makroa. Teet seuraavan näköisen taulukon (muotoile se siis taulukoksi ja laita täppä taulukossa on otsikot). Laita taulukosta summarivi näkyviin klikkaamalla jossain taulukon solussa oikeaa nappia -> Taulukko -> Summarivi. Klikkaile ohjauspisteiden summat näkyviin. Solujen muotoiluun voi laittaa omaksi muotoiluksi muodon # ##0,00" mm" niin näyttää vielä paremmalta.

taul.PNG




Sitten laitat toiselle välilehdelle datat joita haluat alasvetovalikoihin. Pvm (tämä kannattaa tehdä =TÄMÄ.PÄIVÄ(), =TÄMÄ.PÄIVÄ()-1, jne...), Säätö (-1,5, -1,4, -1,3, jne...), Tekijä ja Syy jos vakiosyitä. Muotoile päivämäärät päivämääräksi ja säädöt omalla muotoilulla millimetreiksi.

data.PNG

Sitten ekan välilehden taulukon soluihin laitat tietojen kelpoisuuden tarkistuksen (Data ->
kelp.PNG
). Pvm-sarakkeeseen alueeksi päivämäärät, ohjauspisteisiin säädöt jne... Tässä Pvm-sarakkeen asetukset:

vali.PNG


Sitten lopuksi seuraavanlaiset solut taulukon yläpuolelle ja ekaan "Nykyinen arvo"-soluun kaava: =10+Taulukko1[[#Summat];[1.1 (X)]] ja kopioit kaavan oikealle viimeiseen ohjauspisteeseen saakka. Kaava lisää alapuolella olevan taulukon summat alkuarvoon 10 ja homma on valmis. Aina kun lisäät rivin taulukkoon niin jokaiseen soluun tulee automaattisesti alasvetovalikko. Summat päivittyvät koko ajan sarakkeissa ja "Nykyinen arvo"-rivin tiedot pysyvät ajan tasalla. Tietojen kelpoisuus ei tosin hyväksy mitään muita arvoja kuin mitä sen data-alueessa on, joten jos esim. syy voi olla mikä vaan, siihen ei kannata laittaa kelpoisuuden tarkistusta.


loppu2.png

Juu kiitos taas tästä. Oon ollut reissussa, niin en ole päässyt tänne kattoon. Mut tosiaan ratkaisin asian hyvin yksinkertaisella kaavalla ja se tekee just sen mitä halusin.

0e535f26ae4aecd26f66d038cfb6bea4.jpg


Tein nopeen esimerkin siitä kuinka sen tein.

Tuossa "paikka" ja "säätö" on alasveto valikot joissa on valmiit arvot. Sit ne päivittyy noihin kenttiin missä on tuo esillä oleva kaava. Tuosta puuttuu nuo mitat, mut ne on siinä L sarakkeessa kuten nuo 1.1 sun muut.

Kiitos ihan älyttömästi vaivannäöstä tässä asiassa. Opin sulta kumminkin paljon asioita [emoji4]
 
Löytyskö mielellään kaavalla, ei makrolla (sekin käy) haluamaani soluun tieto, mihin soluun on viimeksi talletettu (esim. b127)? Kiitos
 
=CELL("address") palauttaa tiedon siitä mikä solu oli aktiivinen kun tietoa viimeksi muutettiin. Toimii siis tavallaan, eli jos muokattu tieto kuitataan enterillä niin homma toimii. Toisaalta jos syöttää tietoa ja klikkaa sen jälkeen hiirellä jotain muuta solua, niin tuo palauttaa sen klikatun solun osoitteen... varmaan jotain fiksumpaakin voisi löytyä.
 
Nimen omaan hiirellä on klikattu jotain muuta solua, tai haettu, mutta ei ole talletettu mitään, ja pitäisi tietää mihin on viimeksi talletettu (samassa välilehdessä).
 
Olis tällainen kysymys.

upload_2018-1-14_15-28-59.png


Ja tohon B-sarakkeeseen voi tulla määrä X lisää. Mikä kaava tuohon kenttään pitää laittaa, että laskee kappalemäärän oikein.
 
Miten saan alla olevassa kuvassa arvojen kohdalle tuon A-sarakkeen arvon (sarakkeen otsikko "VE A"), esim. katkoviivan alas X-akselille ja vaiheet vielä vaikka varjostettua jollain värillä?

 
En ole oikein käyttänyt exceliä ikinä. Nyt kuitenkin tarvitsisi apua kun ei löytynyt googlestakaan apua tai sitten en vain osaa etsiä oikeilla sanoilla. Katotaan jos joku täällä tajuaisi mitä tarkoitan ja heittää linkin.

Itselläni on excelissä vaikka 2 sivua (sivu 1 ja sivu 2). Sivulla 1 on vaikka hintoja ja sivulla 2 on vaikka tuotteita. Miten saan siirrettyä sivun1 hinnat sivun2 laatikoihin (solu?)? Vähän tyhmä esimerkki mutta kuitenkin.

Tiedän että valmiitakin pohjia löytyy netistä mutta olisi kiva itse tajuta miten homma tehdään. Vielä etukäteen Iso Kiitos tietäjille avusta.
 
En ole oikein käyttänyt exceliä ikinä. Nyt kuitenkin tarvitsisi apua kun ei löytynyt googlestakaan apua tai sitten en vain osaa etsiä oikeilla sanoilla. Katotaan jos joku täällä tajuaisi mitä tarkoitan ja heittää linkin.

Itselläni on excelissä vaikka 2 sivua (sivu 1 ja sivu 2). Sivulla 1 on vaikka hintoja ja sivulla 2 on vaikka tuotteita. Miten saan siirrettyä sivun1 hinnat sivun2 laatikoihin (solu?)? Vähän tyhmä esimerkki mutta kuitenkin.

Tiedän että valmiitakin pohjia löytyy netistä mutta olisi kiva itse tajuta miten homma tehdään. Vielä etukäteen Iso Kiitos tietäjille avusta.

= (siirry sivulle mistä haluat tiedon) -> klikkaa solua -> ENTER :rolleyes:
 
Apua hiukan tarviis kaavion tekemiseen.
Eli tarkoitus olisi tehdä viivakaavio päivän lämpötiloista. Perusviivakaavio kyllä onnistuu helposti jos per päivä on vain 1 mitattu arvo. Mutta entäs jos haluan taulukon, johon voin lisätä 1 lämpötilan tai 2 tai 3 lämpötilaa ja se tekisi kaavion riippumatta onko taulukkoon lisätty se 1 vai 2 vai 3 arvoa. Alla hahmotuskuva mitä haen takaa.

 
Apua hiukan tarviis kaavion tekemiseen.
Eli tarkoitus olisi tehdä viivakaavio päivän lämpötiloista. Perusviivakaavio kyllä onnistuu helposti jos per päivä on vain 1 mitattu arvo. Mutta entäs jos haluan taulukon, johon voin lisätä 1 lämpötilan tai 2 tai 3 lämpötilaa ja se tekisi kaavion riippumatta onko taulukkoon lisätty se 1 vai 2 vai 3 arvoa. Alla hahmotuskuva mitä haen takaa.


Syötä tiedot pareina aika(pvm+kello sarake a) ja lämpötila(Sarake b), sitten vaan scatterplot(tai mikä lieneekään x,y kaaviomallin nimi ja yhdistä pisteet päälle) niin mittaukset osuvat x-akselilla oikeaan kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos edellisestä, onnistui hyvin.
Seuraavaan tarviis taas Excel asiantuntemusta. Kuva taas alla hahmottamaan asiaa. Eli jokaiselle koiralle on merkattu paino. Jokaisen päivämäärän sarakkeeseen pistän sen pvm painon. Jokaisen merkkaamani painon jälkeen soluun pitäisi saada lukema paljonko on tullut painoa syntymäpainoon sekä edelliseen mitattuun painoon. Kuinka siis saan lisättyä kaavan tekstin jälkeen. Tai jopa kaksi kaavaa.

 
Kiitos edellisestä, onnistui hyvin.
Seuraavaan tarviis taas Excel asiantuntemusta. Kuva taas alla hahmottamaan asiaa. Eli jokaiselle koiralle on merkattu paino. Jokaisen päivämäärän sarakkeeseen pistän sen pvm painon. Jokaisen merkkaamani painon jälkeen soluun pitäisi saada lukema paljonko on tullut painoa syntymäpainoon sekä edelliseen mitattuun painoon. Kuinka siis saan lisättyä kaavan tekstin jälkeen. Tai jopa kaksi kaavaa.


Siis lisäät vaan sarakkeita ja laitat niihin kaavat, (tyyliin d25 = c25-c24) vai enkö nyt ymmärtänyt mitä kysyttiin?
 
Siis lisäät vaan sarakkeita ja laitat niihin kaavat, (tyyliin d25 = c25-c24) vai enkö nyt ymmärtänyt mitä kysyttiin?

Joo tuota hain kyllä. Tarkoitus vaan oli tehdä niin, että tuossa samassa solussa olisi ensiksi se lukema ja sen perässä heti kaava, mutta tein sen itselleni liian vaikeaksi ja nyt tein niin kuin sanoit. Lisään vaan perään sarakkeen ja poistan reunaviivan niin tulee hyvä.

Lisäkysymyksenä, kuinka saan +merkin solun eteen. Eli kun painoa on tullut lisää esim 44 niin solu ilmoittaisi sen muodossa +44? Ja toki niin, ettei jokaista solua tarvisisi muotoilla erikseen
 
Joo tuota hain kyllä. Tarkoitus vaan oli tehdä niin, että tuossa samassa solussa olisi ensiksi se lukema ja sen perässä heti kaava, mutta tein sen itselleni liian vaikeaksi ja nyt tein niin kuin sanoit. Lisään vaan perään sarakkeen ja poistan reunaviivan niin tulee hyvä.

Lisäkysymyksenä, kuinka saan +merkin solun eteen. Eli kun painoa on tullut lisää esim 44 niin solu ilmoittaisi sen muodossa +44? Ja toki niin, ettei jokaista solua tarvisisi muotoilla erikseen

Niin miksi ne yksitellen pitäisi muotoilla, voithan muotoilla koko sarakkeen?

Helpoiten tuo +merkki onnistui vain klikkaamalla muotoilusta negatiiviset punaisiksi ja + merkki manuaalisesti eteen (eli siis +#;[RED]-#)...

EDIT: Tällä menee ilman neg. punaisena: +#;-#
 
Niin miksi ne yksitellen pitäisi muotoilla, voithan muotoilla koko sarakkeen?

Helpoiten tuo +merkki onnistui vain klikkaamalla muotoilusta negatiiviset punaisiksi ja + merkki manuaalisesti eteen (eli siis +#;[RED]-#)...

EDIT: Tällä menee ilman neg. punaisena: +#;-#

Kiitos.
 
Moro!

Osaakohan joku auttaa? Pitäisi raporttiin saada SUMMA.JOS.JOUKKO-funktion ehtoihin alasvetovalikolla valittavat, muuttuvat näytettävät tiedot. Eli esimerkiksi =SUMMA.JOS.JOUKKO(A1:A10;B1:B10;"Henkilön nimi";C1:C10;"Kalenteriviikko"), eli esimerkkitapauksessa pitäisi alasvetovalikolla (pudotusvalikolla) pystyä valitsemaan henkilö sarakkeesta B ja kalenteriviikko sarakkeesta C, jolloin raportti näyttäisi kyseisen henkilön viikkotuloksia.

Oliko tarpeeksi sekavasti selitetty? :D Kiitos etukäteen! :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom