Excel keskustelu

Summa.jos niin mitenkä siihen alueeseen saa lisättyä eri sarakkeella kuuluvan alueen. Nyt tuo nollaa aina sen alkuperäisen alueen ja ottaa vain sen toisen sarakkeen, joku välimerkki väliin?
 
Summa.jos niin mitenkä siihen alueeseen saa lisättyä eri sarakkeella kuuluvan alueen. Nyt tuo nollaa aina sen alkuperäisen alueen ja ottaa vain sen toisen sarakkeen, joku välimerkki väliin?
kahdella funktiolla. teet vaan samat säännöt ja eri alueet ja summaat lopuksi yhteen
=summa.jos(A) + summa.jos(B)
 
Onko kenelläkään ajatusta miten tämän ratkaisee?

Eli saan spoilerin mukaista dataa. Tässä on tuoterakenteen nimikkeet ja niiden kustannus. Ensimmäinen sarake on tuoterakenteen taso. Tuo toimii niin, että ..2 on siis alitaso tuolle edelliselle riville ja ....3 taas alitaso edelliselle ..2 riville. Tasoja on paljon enemmän kuin tässä esimerkissä.

Yritän luoda Pivot taulukon, jolla pystyn tarkastelemaan rakenteen kustannuksia. Tuo datan sisältämä tuoterakenne ei ole sellainen mitä haluan tarkastella. Loin erillisen taulukon, johon kopioin Item sarakkeen ja viereen määritin mihin kokonaisuuteen sen rivin kustannuksen haluan menevän. Tämä toimisi hyvin jos samaa nimikenumeroa käytettäisiin vain yhden kerran. Tuossa esimerkin taulukossa 1000020 on vaikka ruuvi, jota käytetään kahdessa eri paikassa. Nyt kaikkien rakenteessa olevien 1000020 kustannus tulee sille edelliselle tasolle, joka on taulukossa ensimmäisenä. Eli tässä 1000019 tulee liikaa kustannusta ja 1000030 liian vähän.

Pitäisi siis jotenkin saada tuo nimike kytkettyä edelliseen tasoon, jotta saisin kustannuksen menemään oikein. Tai ehkä ihan rakenteen ylös asti eikä vain edelliseen. Tämän kun saisi vielä toimimaan power queryllä niin voisi kuukausittain ajaa uuden taulukon päivitetyllä kustannuksella...

LevelItemItem descriptionCost
1​
1000005​
A97 €
1​
1000006​
B46 €
..2
1000016​
C57 €
..2
1000018​
D82 €
..2
1000019​
E2 €
….3
1000020​
F36 €
..2
1000027​
G64 €
….3
1000028​
J23 €
….3
1000029​
K88 €
..2
1000030​
L28 €
….3
1000020​
F36 €
..2
1000032​
N61 €
….3
1000033​
O8 €
….3
1000034​
P45 €
 
Pitäisi siis jotenkin saada tuo nimike kytkettyä edelliseen tasoon, jotta saisin kustannuksen menemään oikein. Tai ehkä ihan rakenteen ylös asti eikä vain edelliseen. Tämän kun saisi

Mitä jos teet yhden sarakkeen ja laitat siihen =B1 & A1 missä B1 on Item ja A1 on Level, jotta soluun tulee sitten vaikka 1000018..2 niin voisiko tuon apusarakkeen avulla tehdä oikeanlaisen pivotin?
 
Mietin tuota samaa, mutta level ja item voi olla sama vaikka ovatkin eri rakenteessa eli ei oikein auta.

Tuossa esimerkissäkin item on 1000020 ja level ....3 molemmissa niin ei se niille eroa tee
 
Onko kenelläkään ajatusta miten tämän ratkaisee?

Eli saan spoilerin mukaista dataa. Tässä on tuoterakenteen nimikkeet ja niiden kustannus. Ensimmäinen sarake on tuoterakenteen taso. Tuo toimii niin, että ..2 on siis alitaso tuolle edelliselle riville ja ....3 taas alitaso edelliselle ..2 riville. Tasoja on paljon enemmän kuin tässä esimerkissä.

Yritän luoda Pivot taulukon, jolla pystyn tarkastelemaan rakenteen kustannuksia. Tuo datan sisältämä tuoterakenne ei ole sellainen mitä haluan tarkastella. Loin erillisen taulukon, johon kopioin Item sarakkeen ja viereen määritin mihin kokonaisuuteen sen rivin kustannuksen haluan menevän. Tämä toimisi hyvin jos samaa nimikenumeroa käytettäisiin vain yhden kerran. Tuossa esimerkin taulukossa 1000020 on vaikka ruuvi, jota käytetään kahdessa eri paikassa. Nyt kaikkien rakenteessa olevien 1000020 kustannus tulee sille edelliselle tasolle, joka on taulukossa ensimmäisenä. Eli tässä 1000019 tulee liikaa kustannusta ja 1000030 liian vähän.

Pitäisi siis jotenkin saada tuo nimike kytkettyä edelliseen tasoon, jotta saisin kustannuksen menemään oikein. Tai ehkä ihan rakenteen ylös asti eikä vain edelliseen. Tämän kun saisi vielä toimimaan power queryllä niin voisi kuukausittain ajaa uuden taulukon päivitetyllä kustannuksella...

LevelItemItem descriptionCost
1​
1000005​
A97 €
1​
1000006​
B46 €
..2
1000016​
C57 €
..2
1000018​
D82 €
..2
1000019​
E2 €
….3
1000020​
F36 €
..2
1000027​
G64 €
….3
1000028​
J23 €
….3
1000029​
K88 €
..2
1000030​
L28 €
….3
1000020​
F36 €
..2
1000032​
N61 €
….3
1000033​
O8 €
….3
1000034​
P45 €

Alkaa mennä sellaisiin hommiin, joissa Excel ei ole enää oikein paras mahdollinen työkalu. Tuppaavat olemaan aika monimutkaisia nämä tuoterakennehässäkät ja varmaan jonkinlainen relaatiotietokanta tmv. olisi aika paljon tehokkaampi. Toisaalta kylläpä hakusanoilla BOM table Excel löytyy kaikenlaisia viritelmiä...
 
Onko kenelläkään ajatusta miten tämän ratkaisee?

Eli saan spoilerin mukaista dataa. Tässä on tuoterakenteen nimikkeet ja niiden kustannus. Ensimmäinen sarake on tuoterakenteen taso. Tuo toimii niin, että ..2 on siis alitaso tuolle edelliselle riville ja ....3 taas alitaso edelliselle ..2 riville. Tasoja on paljon enemmän kuin tässä esimerkissä.

Yritän luoda Pivot taulukon, jolla pystyn tarkastelemaan rakenteen kustannuksia. Tuo datan sisältämä tuoterakenne ei ole sellainen mitä haluan tarkastella. Loin erillisen taulukon, johon kopioin Item sarakkeen ja viereen määritin mihin kokonaisuuteen sen rivin kustannuksen haluan menevän. Tämä toimisi hyvin jos samaa nimikenumeroa käytettäisiin vain yhden kerran. Tuossa esimerkin taulukossa 1000020 on vaikka ruuvi, jota käytetään kahdessa eri paikassa. Nyt kaikkien rakenteessa olevien 1000020 kustannus tulee sille edelliselle tasolle, joka on taulukossa ensimmäisenä. Eli tässä 1000019 tulee liikaa kustannusta ja 1000030 liian vähän.

Pitäisi siis jotenkin saada tuo nimike kytkettyä edelliseen tasoon, jotta saisin kustannuksen menemään oikein. Tai ehkä ihan rakenteen ylös asti eikä vain edelliseen. Tämän kun saisi vielä toimimaan power queryllä niin voisi kuukausittain ajaa uuden taulukon päivitetyllä kustannuksella...

LevelItemItem descriptionCost
1​
1000005​
A97 €
1​
1000006​
B46 €
..2
1000016​
C57 €
..2
1000018​
D82 €
..2
1000019​
E2 €
….3
1000020​
F36 €
..2
1000027​
G64 €
….3
1000028​
J23 €
….3
1000029​
K88 €
..2
1000030​
L28 €
….3
1000020​
F36 €
..2
1000032​
N61 €
….3
1000033​
O8 €
….3
1000034​
P45 €
Laita Pivot-tauluun taso Sliceriksi niin summaa vain valitun tason (tai valittujen tasojen) mukaiset rivit. Voit tällöin tarkastella samaa tuotetta useammalla tasolla.
 
Alkaa mennä sellaisiin hommiin, joissa Excel ei ole enää oikein paras mahdollinen työkalu. Tuppaavat olemaan aika monimutkaisia nämä tuoterakennehässäkät ja varmaan jonkinlainen relaatiotietokanta tmv. olisi aika paljon tehokkaampi. Toisaalta kylläpä hakusanoilla BOM table Excel löytyy kaikenlaisia viritelmiä...
Tuota vähän pelkäsinkin kun olen pari päivää yrittänyt googlettaa ja katsella youtube videoita. Pitää vielä katsoa löytyykö tuolla hakusanalla jotain käyttökelpoista.

Laita Pivot-tauluun taso Sliceriksi niin summaa vain valitun tason (tai valittujen tasojen) mukaiset rivit. Voit tällöin tarkastella samaa tuotetta useammalla tasolla.
Jos taso on 1 kokoonpano ja sen kokoonpanon kustannus on vaikka 50€ (nimenomaan kokoonpanotyön eikä sen fyysisen kokoonpanon) ja tasolla 2 on osia joilla on kullakin on oma kustannus. Nyt jos laitan slicerin tasolle 1 niin eikös se näytä pelkän kokoonpanon kustannuksen? Haluaisin nähdä sen tason koko kustannuksen (eli kokoonpanotyö ja siihen käytetyt osat) ja samalla pystyä menemään pivotissa rakennetasoja alaspäin, jotta näkisin mikä jokaisen osan kustannus on.
 
Tuota vähän pelkäsinkin kun olen pari päivää yrittänyt googlettaa ja katsella youtube videoita. Pitää vielä katsoa löytyykö tuolla hakusanalla jotain käyttökelpoista.


Jos taso on 1 kokoonpano ja sen kokoonpanon kustannus on vaikka 50€ (nimenomaan kokoonpanotyön eikä sen fyysisen kokoonpanon) ja tasolla 2 on osia joilla on kullakin on oma kustannus. Nyt jos laitan slicerin tasolle 1 niin eikös se näytä pelkän kokoonpanon kustannuksen? Haluaisin nähdä sen tason koko kustannuksen (eli kokoonpanotyö ja siihen käytetyt osat) ja samalla pystyä menemään pivotissa rakennetasoja alaspäin, jotta näkisin mikä jokaisen osan kustannus on.
Ctrl pohjassa voit valita useampia ja kun lisäät tason rivi- tai sarakeotsikoksi niin saat tiedot eroteltuna.
 
Voi olla että onnistuu, mutta en tiedä meneekö miten sekavaksi, kun ajatus oli, että sarakkeina olisi kuukausi (kun joka kuukausi ajetaan uusi taulukko jossa kustannus on päivittynyt) ja riveinä rakenteen jaottelu, jonka määrittelen erillisessä taulukossa. Jaottelu on ainakin kolmitasoinen.
 
Aikoinaan Excelissä oli mahdollista asettaa tiedosto jaetuksi siten, että useat käyttäjät pystyivät muokkaamaan tiedostoa samaan aikaan ja muutokset synkkautui aina tallentaessa (ei siis reaaliajassa). Tähän ei tarvittu mitään tilejä tai pilvipalveluita, vaan tiedosto oli ihan firman omalla palvelimella.

Onko tämä nykyään mahdollista? Jos on, niin miten?
 
Aikoinaan Excelissä oli mahdollista asettaa tiedosto jaetuksi siten, että useat käyttäjät pystyivät muokkaamaan tiedostoa samaan aikaan ja muutokset synkkautui aina tallentaessa (ei siis reaaliajassa). Tähän ei tarvittu mitään tilejä tai pilvipalveluita, vaan tiedosto oli ihan firman omalla palvelimella.

Onko tämä nykyään mahdollista? Jos on, niin miten?
Kyllä Excelissä on edelleenkin kaipaamasi Shared Workbook-toiminto, mutta se on nykyversiossa piilotettu. Lue vaikka tämä:

How To Share An Excel File For Easy Collaboration (helpdeskgeek.com)
 
Osaisikohan joku auttaa.

Materiaali/painotaulukko kyseessä. Tarkoituksena saada kokonaispaino laskettua ja yksikkö haettua annettujen arvojen mukaan.

Eli esimerkkinä:

Jos arvo "3" annettu metrisarakkeeseen, haettaisiin yksikkösoluun "m" tuolta ylärivistä.
Ja sitten kokonaispaino laskettua annetuilla arvoilla Total-soluun.
Jos on annettu useampia määräyksikköjä, kokonaispainoa ei lasketa vaan saisi näyttää erroria silloin.

Kiitos avusta jo etukäteen.

1692689575309.png


PCSmm2kg/xUNIT (x)Weight total. / kg
1015
500,5
35
 
Osaisikohan joku auttaa.

Materiaali/painotaulukko kyseessä. Tarkoituksena saada kokonaispaino laskettua ja yksikkö haettua annettujen arvojen mukaan.

Eli esimerkkinä:

Jos arvo "3" annettu metrisarakkeeseen, haettaisiin yksikkösoluun "m" tuolta ylärivistä.
Ja sitten kokonaispaino laskettua annetuilla arvoilla Total-soluun.
Jos on annettu useampia määräyksikköjä, kokonaispainoa ei lasketa vaan saisi näyttää erroria silloin.

Kiitos avusta jo etukäteen.

1692689575309.png


PCSmm2kg/xUNIT (x)Weight total. / kg
1015
500,5
35

Vaikka tällä tavalla, aluksi JOS(LASKE.A(...) tsekataan että alueella on annettu vain yksi arvo ja XHAKU:lla haetaan joko yksikkö otsikosta tai sitten rivin arvo.

Yksikön haku:
Koodi:
=JOS(LASKE.A(A2:C2)<>1;PUUTTUU();XHAKU(TOSI;EI(ONTYHJÄ(A2:C2));$A$1:$C$1))

Kokonaispaino:
Koodi:
=JOS(LASKE.A(A2:C2)<>1;PUUTTUU();XHAKU(TOSI;EI(ONTYHJÄ(A2:C2));A2:C2) * D2)
 
Kiitos! Toimii juuri kuten toivoin! Kunhan sain kielen käännettyä englanniksi ensin.

Osasin vielä itse lisätä IFERRORin eteen jos ei ole annettu mitään painoja.
 
Mikä tässä menee pieleen? Yritän muuttaa noita "1994Aug" muodossa olevia tekstejä päivämääräksi DATE, RIGHT ja LEFT toimintojen avulla.
Tämän mukaan sen pitäisi toimia noin Redirecting

E: eikun niin tietenkin, DATE toiminto haluaa numerokuukauden, kuten tuolla linkissäkin, on, ja mulla on kuukausi tekstinä :facepalm: Mitähän muita ratkaisuja tähän olisi, kun nuo kuukaudet on tässä tapauksessa aakkosjärjestyksessä?
 

Liitteet

  • Screenshot 2023-10-06 122052.png
    Screenshot 2023-10-06 122052.png
    21,3 KB · Luettu: 19
Viimeksi muokattu:
Mikä tässä menee pieleen? Yritän muuttaa noita "1994Aug" muodossa olevia tekstejä päivämääräksi DATE, RIGHT ja LEFT toimintojen avulla.
Tämän mukaan sen pitäisi toimia noin Redirecting

E: eikun niin tietenkin, DATE toiminto haluaa numerokuukauden, kuten tuolla linkissäkin, on, ja mulla on kuukausi tekstinä :facepalm: Mitähän muita ratkaisuja tähän olisi, kun nuo kuukaudet on tässä tapauksessa aakkosjärjestyksessä?

DATE-funktion argumentit tulee antaa kokonaislukuina, nyt annat kuukauden tekstinä "Apr". Tekisin itse avuksi listan kuukausista (Jan, Feb, Mar, ...) ja MATCH-funktiolla (VASTINE suomeksi) sieltä sitten kuukauden numero:

1696585213431.png


Koodi:
=PÄIVÄYS(VASEN(A2; 4); VASTINE(OIKEA(A2; 3); $D$2:$D$13; 0); 1)

e: jäikin quote pois
 
Siirretään kysymys tänne tuolta toisesta topicista


Osaako kukaan jeesata miten saisin seuraavan kaavan toteutettua:

excel.jpg


Haluan, että B11-B15 soluissa olevat luvut jaetaan D3-D5 sarakkeen luvuilla kun B soluissa oleva luku on tietyissä raja-arvoissa. Jos luku on 100-150 niin luku jaetaan luvulla 5 (D3). Jos luku on väliltä 151-200, luku jaetaan luvulla 7 (D4) jne.

Eli tässä esimerkissä B11 (100) jaetaan solun D3 luvulla kuten myös B12 luku. B13 jaetaan solun D4 luvulla jne. Kaavat tulisi tummennettuihin soluihin.

Ymmärsikö joku? :D Kuva on esimerkki, eikä se jota olen oikeasti tekemässä :)
 
Toimiiko tuo vai pitääkö olla hienompi? Kirjoita se soluun C11 ja monista alaspäin C15:een saakka.

=B11/IF(B11<151;5;IF(B11>200;9;7))
 
Toimiiko tuo vai pitääkö olla hienompi? Kirjoita se soluun C11 ja monista alaspäin C15:een saakka.

=B11/IF(B11<151;5;IF(B11>200;9;7))

Ei toiminut tuolla, mutta vaikka toimisikin niin se ei aja ihan asiaa. Olisi hyvä jos tuohon lausekkeeseen saisi suoraan numeroiden sijaan solut joilla jakolasku tehdään (D3-D5). Eli B11 jaetaan solulla D3:lla jos 100-150, D4:lla jos 151-200 jne.

Oikeassa excelissä B-sarakkeen lukuja on +200 ja D-sarakkeen lukuja yli kymmenen. D-sarakkeen lukuja (luku jolla jaetaan) muutellaan jonkin verran, joten siksi em. tapa olisi paras. Toki tuolla sinunkin lausekkeella asian pystyisi toteuttamaan, mutta se olisi vähän manuaalisempaa.

Mutta siis tuon kaavan jälkeen näytti tältä:
excel2.jpg


Kiitos kun yrität jeesata :)
 
Vaihda molempien IF :ien tilalle JOS kun sulla on kai suomenkielinen exceli ja mulla ei ole
 
Vaihda molempien IF :ien tilalle JOS kun sulla on kai suomenkielinen exceli ja mulla ei ole

Totta, empä edes ajatellut.

Seuraavalla kaavalla sain toimimaan ainakin tässä pienen mittakaavan testissä: =JOS(B11<151;$D$3;JOS(B11<200;$D$4;JOS(B11<300;$D$5)))

Kiiots paljon avusta @Marquette

EDIT: Korjattu kaava, otettu alusta B11/ pois
 
Viimeksi muokattu:
Totta, empä edes ajatellut.

Seuraavalla kaavalla sain toimimaan ainakin tässä pienen mittakaavan testissä: =B11/JOS(B11<151;$D$3;JOS(B11<200;$D$4;JOS(B11<300;$D$5)))

Kiiots paljon avusta @Marquette

Tuon voi toteuttaa myös siten, että käytät VHAKU-funktiota. Skaalautuu mukavammin. Erotat vain alarajat eri sarakkeeseen (taulukko B3:D5):
1001505
1512007
2012509

Soluun C11: =B11/VHAKU(B11;$B$3:$D$5;3;1)

Eli tuossa vhaun parametreina: haetaan arvoa "B11"; taulukkoalue "B3:D5" (haku ensimmäisestä sarakkesta); palautetaan 3. sarakeesta arvo; hakuarvo ei ole eksakti vaan lähin löytyvä. Toimii kun ensimmäinen sarake on järjestetty nouseva numerosarja. (Tuo 2. sarake on tässä täysin turha, mutta voi olla käyttäjälle mielekästä näyttää ne, josko niitä D-sarakkeen lukuja kerran käydään muuttelemassa.)

Edit. Korjaan wanhaa mutta oli tosiaan eksynyt muutama pilkku parametreja erottamaan, kun yritin käännellä tätä Suomi-Excelin formaattiin näin lennossa. Pahoittelut @Jezetus. Ja se "B11/" on toki myös ylimääräistä kaavassa, jos ei ollutkaan tarkoitus jakaa niitä annettuja lukuja taulukon arvoilla vaan hakea vain suoraan arvo soluun.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon voi toteuttaa myös siten, että käytät VHAKU-funktiota. Skaalautuu mukavammin. Erotat vain alarajat eri sarakkeeseen (taulukko B3:D5):
1001505
1512007
2012509

Soluun C11: =B11/VHAKU(B11;$B$3:$D$5,3,1)

Eli tuossa vhaun argumentteina: haetaan arvoa "B11"; taulukkoalue "B3:D5" (haku ensimmäisestä sarakkesta); palautetaan 3. sarakeesta arvo; hakuarvo ei ole eksakti vaan lähin lötyvä. Tuo toimii kun ensimmäinen sarake on järjestetty nouseva numerosarja. (Tuo 2. sarake on tässä täysin turha, mutta voi olla käyttäjälle mielekästä näyttää ne, josko niitä D-sarakkeen lukuja kerran käydään muuttelemassa.)

Tämä kyllä palvelisi tarkoitusta paremmin, mutta testatessa tuli virhe. Tuota en osannut omin avuin ratkaista.
 

Liitteet

  • kuva_2023-11-03_072813152.png
    kuva_2023-11-03_072813152.png
    17,7 KB · Luettu: 20
Sulla on kaavassa vikat osat eroteltu pilkulla, kun pitäs erotella puolipisteellä ;

Okei, kopsasin sen suoraan tuosta @Mövenpick :n ohjeesta. Jos pilkkujen tilalle laittaa puolipisteet, niin kaava ei heitä enää erroria, mutta ei toimi siten kuten tarkoitus olisi.

EDIT: Se muuten tuossa aiemmessa oli ongelmana, että siinä tehtiin jakolasku. En ollut sitä korjannut tuohon ilmoittamaani oikeaan riviin viestissä #675. Eli =B11/JOS(B11<151;$D$3;JOS(B11<200;$D$4;JOS(B11<300;$D$5))) ---> =JOS(B11<151;$D$3;JOS(B11<200;$D$4;JOS(B11<300;$D$5))). Tarkoitus ei ole siis tehdä mitään laskutoimitusta vaan saada tietty luku kun ollaan tiettyjen raja-arvojen sisällä. Jos luku on aiempien esimerkkien mukaan väliltä 100-150, soluun pitäisi tulla 5 jne. Ei siis mitään laskutoimituksia

EDIT2: Sain nyt väännettyä excelin kasaan ja homma rokkaa kuten toivoinkin. Käytin tuota JOS-rimpsua. Aika pitkä siitä tuli mutta ei se haittaa :D Kiitos vielä jeesanneille!
 

Liitteet

  • kuva_2023-11-03_074549998.png
    kuva_2023-11-03_074549998.png
    12,6 KB · Luettu: 26
Viimeksi muokattu:
Hei noista ylemmistä viesteistä tulikin mieleen että miten noi pilkut ja puolipisteet nyt oikein määräytyy kaavassa, meinaan siis sitä kun jossain netin esimerkkikaavoissa käytetään esim puolipisteitä ja itsellä sama toimii tyyliin pilkuilla. Onko se joku jenkit vs. eurooppalainen tapa tms?
 
Hei noista ylemmistä viesteistä tulikin mieleen että miten noi pilkut ja puolipisteet nyt oikein määräytyy kaavassa, meinaan siis sitä kun jossain netin esimerkkikaavoissa käytetään esim puolipisteitä ja itsellä sama toimii tyyliin pilkuilla. Onko se joku jenkit vs. eurooppalainen tapa tms?

Office / Excel on lokalisoitu eri kielille, joissa käytetään eriliaista desimaali-erotinta, kellonaika erotinta ja niin edelleen. Lokalisointi tarkoittaa tuotteen tai sisällön sovittamista tietyn kielen ja kulttuurin konventioihin. Näiden korjaamiseen ja konvertoimiseen on saatavilla ohjelma Excel Functions Translator
 
Office / Excel on lokalisoitu eri kielille, joissa käytetään eriliaista desimaali-erotinta, kellonaika erotinta ja niin edelleen. Lokalisointi tarkoittaa tuotteen tai sisällön sovittamista tietyn kielen ja kulttuurin konventioihin. Näiden korjaamiseen ja konvertoimiseen on saatavilla ohjelma Excel Functions Translator
Oikeasti Excel vain käyttää listan erottimena sitä merkkiä, joka Windows-käyttöjärjestelmässä on tähän tarkoitukseen määritelty. Ja se riippuu kielestä ja lokaalista, ja sen voi muuttaa:

control panel / region / additional... / list separator

Excelin Functions Translator ei liity asiaan mitenkään.
 
Oikeasti Excel vain käyttää listan erottimena sitä merkkiä, joka Windows-käyttöjärjestelmässä on tähän tarkoitukseen määritelty. Ja se riippuu kielestä ja lokaalista, ja sen voi muuttaa:
Täydennyksenä: Oletusarvoisesti Excel siis toimii näin. Mutta tämänkin voi muuttaa menemällä Excelissä lokeroon

File / Options / Advanced: Editing options

ja ottamalla pois rastin kohdasta "Use system separators", jolloin pääsee muuttamaan desimaali- ja listaerotinta kajoamatta käyttöjärjestelmän asetuksiin.
 
Simppeli muttei nyt sytytä.

=SUM(E2:E6)

Arvot voi olla positiivisia tai negatiivisia. Tulos on päätetty olevan minimissään nolla.
Tuo kaava pitää saada niin, että mikäli tulos on nolla tai alle, vastaus on nolla.
 
Simppeli muttei nyt sytytä.

=SUM(E2:E6)

Arvot voi olla positiivisia tai negatiivisia. Tulos on päätetty olevan minimissään nolla.
Tuo kaava pitää saada niin, että mikäli tulos on nolla tai alle, vastaus on nolla.
Esim =IF(SUM(E2:E6)>=0;SUM(E2:E6);0) käy tuohon


Edit: Tai MAX(0;SUM(E2:E6)) on kyllä siistimpi muodoltaan ja yksinkertaisempi
 
Viimeksi muokattu:
Ja taas... kun harvakseltaan joutuu niin hankalaa on.

Sarake A sisältää päivämääriä, Sarake B "tekstiA" (tai tekstiB...C...
piiitkä lista...

Annan soluun F1 päivämäärän, jonka jälkeiset merkinnät haluan laskea kappalemääränä sarakkesta B Sisältäen "tekstiA"

Sitten sama mutta lasketaan vielä sarakkeen C numeroiden summa, F1 päivämäärän jälkeen, jos rivi sisältää "tekstiA".
 
Viimeksi muokattu:
Ja taas... kun harvakseltaan joutuu niin hankalaa on.

Sarake A sisältää päivämääriä, Sarake B "tekstiA" (tai tekstiB...C...
piiitkä lista...

Annan soluun F1 päivämäärän, jonka jälkeiset merkinnät haluan laskea kappalemääränä sarakkesta B Sisältäen "tekstiA"

Sitten sama mutta lasketaan vielä sarakkeen C numeroiden summa, F1 päivämäärän jälkeen, jos rivi sisältää "tekstiA".
=countifs(a:a; ">"&F1; b:b; "tekstiA")
=sumifs(c:c; a:a; ">"&F1; b:b; "tekstiA")

Tuossa siis oletetaan, että sarakkeissa a, b ja c ei ole mitään muuta. Jos olisi, pitäisi ranget rajata, tyyliin a1:a10. Ainut "kikka" on &-merkki, jolla liitetään referenssi stringiin, tarkoittaen "suurempi kuin solun F1 sisältämä arvo".
 
Joo soluissa ei ole muuta.
Koitan saada kaavan vielä pelaamaan niin että se hakee nuo eri välilehdeltä.

EDIT: Ja kiitos jälleen, sain kaiken kuntoon.

Onko muuten mahdollista laskettaa kaavassa "tekstiA" tilalla vaikka niin että tuo sisältää tekstin osan? Vaikka tuosta osa "sti"
 
Viimeksi muokattu:
Joo soluissa ei ole muuta.
Koitan saada kaavan vielä pelaamaan niin että se hakee nuo eri välilehdeltä.

EDIT: Ja kiitos jälleen, sain kaiken kuntoon.

Onko muuten mahdollista laskettaa kaavassa "tekstiA" tilalla vaikka niin että tuo sisältää tekstin osan? Vaikka tuosta osa "sti"
"*sti*"

Kantsii vähän googlettaa ja lukea, esim. tämä:

Count cells that contain specific text - Excel formula | Exceljet

tai tämä:

Excel: If cell contains then count, sum, highlight, copy or delete (ablebits.com)
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys, en vielä ehtinyt perehtymään. Mikähän on kun sama ikivanha työkirja, mihin eilen onnistui tallentaa dataa, ei nyt lisätietojen copy-pastauksen jälkeen onnistukaan? Tulee ilmoitus että käyttäjä on määritellyt vain luku-muotoiseksi ja tiedosto on tallennussuojattu. Filu on työpöydällä. Kaverilla käytössä Office 2019 ja vanha .xls-tiedostoformaatti. Kun menet päävalikosta katsomaan suojauksia, ei siellä ole kuin muutama aktiivinen vaihtoehto eikä mitään salasanoja ole annettu. Kopsaan tiedot toiseen exceliin, mutta jäi vaivaamaan onko tässä vain kyse siitä että kansiossa voi olla toinen samanniminen filu tms.?
 
Olen huono exelissä, mutta pitäs tehdä pyykkitupaan varauslistat. Tässä esimerkki nykyisestä ja on ihan toimiva jos vaan päivittäs fiksummaksi? Onko jossain hyviä valmispohjia jossa päivittys kuukaudet ja päivät suoraan. Pesuaika tosiaan ma - pe 8 -20 ja la-su 10-18
Olen niin huono että en osaa tehdä yhtään mitään itse joten apuja kaipaisin....
 
Viimeksi muokattu:
Olen huono exelissä, mutta pitäs tehdä pyykkitupaan varauslistat. Tässä esimerkki nykyisestä ja on ihan toimiva jos vaan päivittäs fiksummaksi? Onko jossain hyviä valmispohjia jossa päivittys kuukaudet ja päivät suoraan. Pesuaika tosiaan ma - pe 8 -20 ja la-su 10-18
Olen niin huono että en osaa tehdä yhtään mitään itse joten apuja kaipaisin....
Kalenteripohjia on excelissä itsessään lukuisia. Kun avaat excelin ja olet valitsemassa uutta tiedostoa, niin klikkaa "lisää malleja". Kirjoita hakuun esim. kalenteri.
 
Olen huono exelissä, mutta pitäs tehdä pyykkitupaan varauslistat. Tässä esimerkki nykyisestä ja on ihan toimiva jos vaan päivittäs fiksummaksi? Onko jossain hyviä valmispohjia jossa päivittys kuukaudet ja päivät suoraan. Pesuaika tosiaan ma - pe 8 -20 ja la-su 10-18
Olen niin huono että en osaa tehdä yhtään mitään itse joten apuja kaipaisin....
Valmispohjista en tiedä, mutta jos kysymys on "miten tuotan excelissä listan tietyn vuoden ja kuukauden päivämääristä", niin eräs vastaus voisi olla kaava
Koodi:
=LET(vuosi;2023;kuukausi;11;alku;DATE(vuosi;kuukausi;1);paivia;EOMONTH(alku;0)-alku+1;SEQUENCE(paivia;1;alku;1))
Siitä voi sitten jatkaa. Välttämättä Excel ei ole paras väline tähän.
 
Miten solut saa järjestettyä päivämäärän mukaan, jos päivämäärät ovat kirjattu muodossa esim. 30.4.2023 ? Solujen formaatiksi on valittu General tai Date suomen asetuksilla mutta kumpikaan ei järjestä soluja oikein.
 
Miten solut saa järjestettyä päivämäärän mukaan, jos päivämäärät ovat kirjattu muodossa esim. 30.4.2023 ? Solujen formaatiksi on valittu General tai Date suomen asetuksilla mutta kumpikaan ei järjestä soluja oikein.
onko kyseisten solujen tasaus automaattisesti vasemmalla vai oikealla?
1701595505611.png

tässä ylin on tekstiä ja muut on päivämäärää, lajittelu toimii päivämäärien kanssa.
 
onko kyseisten solujen tasaus automaattisesti vasemmalla vai oikealla?
1701595505611.png

tässä ylin on tekstiä ja muut on päivämäärää, lajittelu toimii päivämäärien kanssa.

Tasaus on vasemmalla, ja jostain syystä Excel näyttää Sort valikossa A to Z vaikka pitäisi näyttää Oldest to Newest. Viittaa siis siihen, että Excel ei tunnista tuota muotoa päivämääräksi vaan tekstiksi.
 
ISDATE-funktio kertoo onko solussa päivämäärä. Voi tarjota tekstistä päivämärääksi muuttamista suoraankin, muutta DATE-funktiolla ainakin saa tuon tehtyä. Mikäli on hankala erotella päivämääräsolusta em. funktiolle parametreja, niin Data-välilehden Text To Columns -työkalulla jakaa ensin vuoden, kk:n ja pv:n eri soluihin erottimen perusteella ja poimii sitten niistä.
 
Tasaus on vasemmalla, ja jostain syystä Excel näyttää Sort valikossa A to Z vaikka pitäisi näyttää Oldest to Newest. Viittaa siis siihen, että Excel ei tunnista tuota muotoa päivämääräksi vaan tekstiksi.

Ongelma löytyi korruptoituneesta lähtödatasta ja korjaantui serveripuolen Office päivityksellä. Nyt lähtödatan päivämäärätiedot tulevat "puhtaana", jonka myötä Excel tunnistaa ne Date -tyyppisiksi, ja sorttaaminen toimii oikein.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 498
Viestejä
4 523 191
Jäsenet
74 631
Uusin jäsen
Kuazzimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom