Excel keskustelu

Laitetaas uutta kysymystä myllyyn: Miten saan Excelin suorittamaan laskennat halutun desimaalimäärän tarkkuudella?
Esim. yhteenlaskettavien solujen numerot ovat seuraavat: 1,46771 ja 5,18533 ja 0,97551 jolloin Excel laskee summan 5 desimaalin tarkkuudella. Haluaisin laskea näiden summat kahden desimaalin tarkkuudella kaikista soluista, jolloin solujen numerot pyöristyivät 1,47 ja 5,19 ja 0,972. Kun on tarpeeksi soluja mukana laskennassa niin näiden summa voi poiketa riippuen käytettävästä desimaalien tarkkuudesta.
 
Laitetaas uutta kysymystä myllyyn: Miten saan Excelin suorittamaan laskennat halutun desimaalimäärän tarkkuudella?
Esim. yhteenlaskettavien solujen numerot ovat seuraavat: 1,46771 ja 5,18533 ja 0,97551 jolloin Excel laskee summan 5 desimaalin tarkkuudella. Haluaisin laskea näiden summat kahden desimaalin tarkkuudella kaikista soluista, jolloin solujen numerot pyöristyivät 1,47 ja 5,19 ja 0,972. Kun on tarpeeksi soluja mukana laskennassa niin näiden summa voi poiketa riippuen käytettävästä desimaalien tarkkuudesta.
Googlehaulla "excel round values to 2 decimal places" löytyy tämmöinen toiminto The Round-Off Formula in Excel: A Quick Guide

Mutta missä ihmeen tilanteessa haluaisit laskea kahden desimaalin tarkkuudella, jolloin lopputulos on väärä, kun lähtötiedot oli alunperin tarkempia? Sen sijaan että muuttaisit vain lopputuloksen näkymään 2 desimaalin tarkkuudella.
 
Googlehaulla "excel round values to 2 decimal places" löytyy tämmöinen toiminto The Round-Off Formula in Excel: A Quick Guide

Mutta missä ihmeen tilanteessa haluaisit laskea kahden desimaalin tarkkuudella, jolloin lopputulos on väärä, kun lähtötiedot oli alunperin tarkempia? Sen sijaan että muuttaisit vain lopputuloksen näkymään 2 desimaalin tarkkuudella.

Vastaanottaja järjestelmä pyöristää lukemat kahden desimaalin tarkkuuteen, joten jos oma laskenta on tehty liian tarkoilla desimaaleilla, poikkeaa laskettu tulos vastaanottavan järjestelmän tuloksesta.
 
Vastaanottaja järjestelmä pyöristää lukemat kahden desimaalin tarkkuuteen, joten jos oma laskenta on tehty liian tarkoilla desimaaleilla, poikkeaa laskettu tulos vastaanottavan järjestelmän tuloksesta.
Round-komennolla onnistuu kuten mainittua, tilanteesta riippuen voi olla sitten helpompi ensin pyöristää luvut ja sitten summata ne. Toisena vaihtoehtona kirjoittaa koko kikkare samaan kaavaan, mutta silloin esimerkiksi summafunktio useammasta luvusta (solualueesta) ei ole kovin kätevä.
 
matriisina (array) tai dynaamisena matriisina onnistunee pyöristys ja summa samassa ilman että koko pötköä tarvii kirjoittaa ”auki”

pitäs itekkin perehtyä enemmän tuon arrayn tai dynaamisen matrisiin käyttöön, joskus todella kätevä mutta muistaakseni vittumainen debugata.
 
Koskee Exceliä ja muitakin Office 365 ohjelmistoja eli saako mitenkään pakotettua niin, että tiedostoa avatessa Windows 10:ssa tai 11:ssa tiedosto avautuisi sovelluksessa eikä nettiselaimella?
Vaikka tuolta Excelin asetuksissa menee kohtaan Lisäasetukset -> Tiedoston avaamisen asetus-kohtaan valitsee Työpöytä, niin eipä auta.
 
.xlsm-muotoinen excel-taulukko sisälsi makroja ja on nyt jotenkin rikki. Muokkasin makroja, minkä jälkeen taulukko ei meinaan millään toimia. Yhdessä sarakkeessa oli kelpoisuusehdoksi laitettu päivämäärä tietyltä väliltä ja nyt heittää vain alla olevaa herjaa. Taulukossa ei näy myöskään yhtään makroa enää. Missähän vika on?

E: samaa herjaa antaa syötettäessä tietoja muihin soluihin. Tiedoston tallentaminen muualle ei myöskään onnistu.

1702638748955.png
 
Viimeksi muokattu:
.xlsm-muotoinen excel-taulukko sisälsi makroja ja on nyt jotenkin rikki. Muokkasin makroja, minkä jälkeen taulukko ei meinaan millään toimia. Yhdessä sarakkeessa oli kelpoisuusehdoksi laitettu päivämäärä tietyltä väliltä ja nyt heittää vain alla olevaa herjaa. Taulukossa ei näy myöskään yhtään makroa enää. Missähän vika on?

E: samaa herjaa antaa syötettäessä tietoja muihin soluihin. Tiedoston tallentaminen muualle ei myöskään onnistu.

1702638748955.png
excel - Getting System Error &H80070057 (-2147024809) - Stack Overflow
 
Koskee Exceliä ja muitakin Office 365 ohjelmistoja eli saako mitenkään pakotettua niin, että tiedostoa avatessa Windows 10:ssa tai 11:ssa tiedosto avautuisi sovelluksessa eikä nettiselaimella?
Vaikka tuolta Excelin asetuksissa menee kohtaan Lisäasetukset -> Tiedoston avaamisen asetus-kohtaan valitsee Työpöytä, niin eipä auta.
Selaimen asetuksista löytyy tuo
 
Ei auta, osa aukeaa silti selaimessa.
Selvitä, mitä eroa niillä linkeillä/sivuilla on mistä yrität avata niitä, jos kerran selain käsittelee ne eri tavalla.

Esimerksiksi Teamsissa on joku oma haistapaska käyttöliittymä, ja ne pitää avata hiiren oikealla klikkauksella -> Avaa sovelluksessa tjsp. Tuon haistapaskakäyttöliittymän tunnistaa siitä, että oikean klikkauksen valikko on erilainen, kun selaimen valikko normaalisti.

Googlettamalla sitten selvität, miten onnistuu vai onnistuuko mitenkään. Teamsissa ei onnistu. Redirecting
 
Selvitä, mitä eroa niillä linkeillä/sivuilla on mistä yrität avata niitä, jos kerran selain käsittelee ne eri tavalla.

Esimerksiksi Teamsissa on joku oma haistapaska käyttöliittymä, ja ne pitää avata hiiren oikealla klikkauksella -> Avaa sovelluksessa tjsp. Tuon haistapaskakäyttöliittymän tunnistaa siitä, että oikean klikkauksen valikko on erilainen, kun selaimen valikko normaalisti.

Googlettamalla sitten selvität, miten onnistuu vai onnistuuko mitenkään. Teamsissa ei onnistu. Redirecting

Jep, pitää tutkia. Ei tässä mitään hätää ole..seuraavan kerran vasta tammikuun puolella joutuu enemmän näiden kanssa kikkailemaan.
 
Lämpöpumpulta saa datan ulos CSV muodossa. Tarkoitus on laittaa se Exceliin omalle sheetille, ja toiseen sheettiin tehdä niistä kuvaaja. Sarakkeita tuossa datassa on joku 90, ja niistä tarvitaan vain ehkä 5.

Kun teen yhdestä datasetistä kuvaajan, niin mikä on helpoin tapa luoda uusi samanlainen kuvaaja seuraavasta datasetistä, joka on taas omalla sheetillään? Tietenkin niin, ettei tarvi yksitellen jokaisen datan sheet numeroa käsin vaihtaa.

Eli ekassa sheetissä on kuvaajat, toisessa on data viikolta 1, kolmannessa sheetissä data viikolta 2 jne.

Vielä parempi, jos tuon saa jotenkin niin, että yhdestä kuvaajasta/solusta muuttamalla kaikkiin kuvaajiin muuttuu mitä tietoja niissä näytetään.
 
dumppaat ne csvt vaan yhteen sheettii, pivotilla kaivat tiedot mitä haluat ja teet siitä kuvan

useamman pivotin filtterit voi yhdistää jolloin ne toimii synkas
 
Oon aika ummikko excelin kanssa ja mietin että onnistuuko.. Siis urheilutilan käyttö maksaa esim. 2€/kerta/käyttäjä. Käyttäjät maksavat jonkun summan (esim. 20€ kerralla, eli 10 käyntikertaa). Käyttäjät merkkaavat itse erilliseen kalenteriin milloin käyvät. Minä sitten sieltä kalenterista poimin käyntikertojen määrän ja vähennän jo maksettua saldoa vastaavasti. Meinaan siis siirtää protokollan exceliin. Kysymys siis kuuluu, saanko exceliin jotenkin solun, johon merkkaan maksupäivän ja summan kunkin käyttäjän kohdalle siten että myös edelliset maksupäivät jäävät arkistoon vaikka eri kaavioon tai kalenteriin?
 
Onko jollain mahista joka osaa tehä mulle joku graafinen kuva paljonko mun talli käyttää sähköä suhteessa päiviin? ite ei tajuu tosta exselistä kyl niinkuin taas yhtään..
24.3.2011 8920kwh
23.1.2013 14263kwh
4.10.2015 20090kwh
2.3.2018 26792kwh
22.2.2018 26604Kwh
25.2.2018 26670 Kwh
24.2.2019 28662Kwh
29.3.2019 28964Kwh
12.6.2019 29106Kwh
1.2.2020 30001Kwh
14.2.2021 31859Kwh
6.3.2021 32130Kwh
7.1.2022 33437Kwh
29.11.2022 34789Kwh
11.2.2023 35473Kwh
5.1.2024 36720Kwh

noi luvut on siis kulutusmittarin näytöstä lukuja..
Tiettty jos on vähä vinkkii miten sen saisi jotenkin tehtyy??
 
Onko jollain mahista joka osaa tehä mulle joku graafinen kuva paljonko mun talli käyttää sähköä suhteessa päiviin? ite ei tajuu tosta exselistä kyl niinkuin taas yhtään..
24.3.2011 8920kwh
23.1.2013 14263kwh
4.10.2015 20090kwh
2.3.2018 26792kwh
22.2.2018 26604Kwh
25.2.2018 26670 Kwh
24.2.2019 28662Kwh
29.3.2019 28964Kwh
12.6.2019 29106Kwh
1.2.2020 30001Kwh
14.2.2021 31859Kwh
6.3.2021 32130Kwh
7.1.2022 33437Kwh
29.11.2022 34789Kwh
11.2.2023 35473Kwh
5.1.2024 36720Kwh

noi luvut on siis kulutusmittarin näytöstä lukuja..
Tiettty jos on vähä vinkkii miten sen saisi jotenkin tehtyy??

Tunget nuo luvut taulukkoon, pvm yhteen sarakkeeseen ja kulutus viereiseen. Sitten maalaat kaikki syöttämäsi luvut ja menet Insert-tabiin ja sieltä recommended charts tai valitset suoraan haluamasi kuvaajan.
 
Tunget nuo luvut taulukkoon, pvm yhteen sarakkeeseen ja kulutus viereiseen. Sitten maalaat kaikki syöttämäsi luvut ja menet Insert-tabiin ja sieltä recommended charts tai valitset suoraan haluamasi kuvaajan.
No näin tein. sit menin lisää välilehteen ja sieltä suositellut pivot taulukot.. sit se herjaakin et valituille tiedostoille ei voi suositella taulukkoa koska niissä on liian monta tyhjää solua, kaksoiskappaleita tai ei riittävästi numerosarakkeita..
 
No näin tein. sit menin lisää välilehteen ja sieltä suositellut pivot taulukot.. sit se herjaakin et valituille tiedostoille ei voi suositella taulukkoa koska niissä on liian monta tyhjää solua, kaksoiskappaleita tai ei riittävästi numerosarakkeita..
Onhan ne solut määritelty oikein, ts. päivämääräsolujen muotona on päivämäärä ja kwh-soluissa joku numeroille sopiva, siis kokonaisluku tai yleinen (olikohan siellä pelkkä lukukin?). Ja kirjaimet kWh eivät ole solussa mukana? Kysyn yksinkertaisia kun sanoit ettet exceliä paljoa ymmärrä. ;)
 
Onhan ne solut määritelty oikein, ts. päivämääräsolujen muotona on päivämäärä ja kwh-soluissa joku numeroille sopiva, siis kokonaisluku tai yleinen (olikohan siellä pelkkä lukukin?). Ja kirjaimet kWh eivät ole solussa mukana? Kysyn yksinkertaisia kun sanoit ettet exceliä paljoa ymmärrä. ;)
Kirjoitin ne vaan soluihin päivämäärät. Pisteillä erotettuana muotoon 11.2.2021 esim ja päällekäin laatikot.. sit siihe oikealle puolelle viereisiin lootiin ihan lukuna esim 34500
Näyttökuva 2024-01-05 171349.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoitin ne vaan soluihin päivämäärät. Pisteillä erotettuana muotoon 11.2.2021 esim ja päällekäin laatikot.. sit siihe oikealle puolelle viereisiin lootiin ihan lukuna esim 34500
Usein Excel osaa vaihtaa solun tietotyypin oikeaksi riippuen siitä mitä sinne copypastaa. Mutta aina ei niin käy. Tsekkaa ne tietotyypin ensimmäisenä. Tässä ohjetta. Jos tyypit on väärin, ei kaaviotkaan onnistu.

 
Kyl siel soluis muotoasetuksis oli pvä oikein ja luvuis yleinen tai luvut. molemmat toimii yht. huonosti

edit.. mis täs on undo nappula ku merni kentät sekasin....löyty jo..liian myöhään--
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoitin ne vaan soluihin päivämäärät. Pisteillä erotettuana muotoon 11.2.2021 esim ja päällekäin laatikot.. sit siihe oikealle puolelle viereisiin lootiin ihan lukuna esim 34500
Näyttökuva 2024-01-05 171349.jpg
Toi sun käsin kirjoittama data on taulukko, ja haluat siitä kaavion. Nyt yrität tehdä taulukosta taulukkoa.
Käytä esim. scatter-kaaviota.

E: mulla on vinoviivalla erotetut päivämäärät, älä siitä välitä, riippuu excelin asetuksista. Sulla on päivämäärät oikein, näkee siitä että ne on solun oikeassa reunassa. Jos olisi vasemmassa reunassa, niin sillon se olisi tekstiä.
1704469105975.png
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis ois kiva nähdä kaaviona oikeessa suhteessa päiviin että paljonko talli vie sähköä milloinkin kun siellä tehnyt muutoksia niin näkis miten käppyrä elää...

pitäisikö ensin laskea noista kwh mittarin lukemista tuo eroitus paljonko pvä välillä on tullut lisää kulutusta?

Siis tommoisen saa mutta tuo pvä pitäisi mennä oikeassa suhteessa kuluneeseen aikaan. kuin se tehdään?

nyt.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Niin joo sulla on reilulta 10 vuodelta satunnaisena aikana otettuja kokonaiskulutuksia tuossa. Sittenhän sun pitää eka laskea yhteen soluun vaikka yhden vuoden kulutus. Omaan soluun vaikka pelkkä vuosi ja viereen paljonko sinä vuonna on ollut kulutus. Ja niistä teet pylväskaavion.
 
Niin siis ois kiva nähdä kaaviona oikeessa suhteessa päiviin että paljonko talli vie sähköä milloinkin kun siellä tehnyt muutoksia niin näkis miten käppyrä elää...

pitäisikö ensin laskea noista kwh mittarin lukemista tuo eroitus paljonko pvä välillä on tullut lisää kulutusta?

Siis tommoisen saa mutta tuo pvä pitäisi mennä oikeassa suhteessa kuluneeseen aikaan. kuin se tehdään?

nyt.jpg
Sinulla on siinä eri riveillä eri aikapisteet, ja niiden välissä on aina vaihteleva määrä päiviä. Voisi laskea kullekin riville sen jakson keskimääräisen päiväkulutuksen. Siihen tarvitset kullekin riville kulutuksen ko. jakson aikana, päivien lukumäärän ja sitten noiden osamäärän. Eli tuossa soluun C2 kaava =b2-b1 (käytetty energia), soluun D2 kaava =a2-a1 (päivien lukumäärä) ja soluun E2 keskimääräinen päiväkulutus ko ajankohtana eli kaava =c2/d2. Ja sitten kopsaat nuo kolme solua alaspäin että saat muutkin ajankohdat. Ja niistä pylväskaavio.
 
Sinulla on siinä eri riveillä eri aikapisteet, ja niiden välissä on aina vaihteleva määrä päiviä. Voisi laskea kullekin riville sen jakson keskimääräisen päiväkulutuksen. Siihen tarvitset kullekin riville kulutuksen ko. jakson aikana, päivien lukumäärän ja sitten noiden osamäärän. Eli tuossa soluun C2 kaava =b2-b1 (käytetty energia), soluun D2 kaava =a2-a1 (päivien lukumäärä) ja soluun E2 keskimääräinen päiväkulutus ko ajankohtana eli kaava =c2/d2. Ja sitten kopsaat nuo kolme solua alaspäin että saat muutkin ajankohdat. Ja niistä pylväskaavio.
Eix näis saa tollasta automatic ettei joka solua tartte koodata?
....löyty jo
 
Viimeksi muokattu:
kiss.jpg
vähä kaipaa viel opastusta miten saan ton kaavion tehtyy niin etä päivät juoksee alhaalla ja kulutus käyrä seuraa pääl...
 
kiss.jpg
vähä kaipaa viel opastusta miten saan ton kaavion tehtyy niin etä päivät juoksee alhaalla ja kulutus käyrä seuraa pääl...
En nyt ihan muista ulkoa, mutta x- ja y-akselit voit vaihtaa päittäin kun klikkaat kaaviota hiiren oikealla napilla ja valitset "valitse tiedot" tms. Käyttäisin tuossa semmoista kaaviota, jossa palkit muuten on pystysuorassa ja aika x-akselilla.
Lisää sinne alkuun yksi rivi, johon kirjoitat datalle otsikot. Periaatteessa riittää tässä vain a-sarakkeeseen "Päivämäärä" tai "Jakson loppu" tms. ja e-sarakkeeseen "Kulutus/vrk". Sitten valitset ensin a-sarakkeesta sen otsikon ja kaiken datan, laitat crtl-napin pohjaan ja valitset samat rivit e-sarakkeesta. Kun nämä maalattuna, valitse Lisää kaavio (se tavallinen pylväskaavio), ja siinä pitäisi tulla aika nätti jo. Siinähän ei tarvita muita pylväitä kuin ne keskimääräiset päivähinnat.

Semmoinen huomio vielä että siellähän on pari riviä kun on kulutuslukema luettu muutaman päivän välein. Niissä tietysti satunnaisvaihtelu iskee ja päiväkohtaiset arvot ovat eri luokkaa kuin pidemmän ajan keskiarvot vieressä. Melkeinpä ainakin ne kaksi riviä (3 tai 5 päivää) deletoisin tuosta kokonaan. Nehän päivät ja niiden kulutus tulevat kuitenkin näkymään sitten osana seuraavaa jäljelle jäävää jaksoa. Kun poistat rivejä, tsekkaa että koodit menevät soluissa edelleen oikein uudessa liitoskohdassa (yleensä menee).
 
valmu.jpg



Olen suoritunut ja saanut tälläisen aikaan. Toihan osaa itse jaotella sen päivämäärän mukaan käyrän oikeaan mittasuhteeseen. aikas vakiona näköjään ollut tuo tallin sähkönkulutus vaikka termaria pienentänyt..
Kiitti vinkeistä.
 
Viimeksi muokattu:
Pystyykö excelillä hakemaan että missä soluissa olisi tietyn väristä tekstiä? Minulla on jaettu online excel tiedosto jossa on järjetön määrä mustaa tekstiä ja sinne sitten muutellaan pieni osa punaiseksi, ja nämä pitäisi monta kertaa päivässä sitten tarkistaa että mistä ne löytyy. Olen koittanut googlettaakkin mutta mitään järkevää neuvoa en ole löytänyt toistaiseksi. Ainakaan normaali ctrl+f ei anna valita tekstin väriä pelkästään.
 
Pystyykö excelillä hakemaan että missä soluissa olisi tietyn väristä tekstiä? Minulla on jaettu online excel tiedosto jossa on järjetön määrä mustaa tekstiä ja sinne sitten muutellaan pieni osa punaiseksi, ja nämä pitäisi monta kertaa päivässä sitten tarkistaa että mistä ne löytyy. Olen koittanut googlettaakkin mutta mitään järkevää neuvoa en ole löytänyt toistaiseksi. Ainakaan normaali ctrl+f ei anna valita tekstin väriä pelkästään.

VBA:lla itse yrittäisin. Jotain tähän tyyliin (simppeli esimerkki).
Koodi:
Sub ListRedCells()
    Dim rng As Range
    
    For Each rng In ActiveSheet.UsedRange
        If rng.Font.Color = RGB(255, 0, 0) Then
            Debug.Print rng.Address & ": " & rng.Value
        End If
    Next rng
End Sub
 
VBA:lla itse yrittäisin. Jotain tähän tyyliin (simppeli esimerkki).
Koodi:
Sub ListRedCells()
    Dim rng As Range
   
    For Each rng In ActiveSheet.UsedRange
        If rng.Font.Color = RGB(255, 0, 0) Then
            Debug.Print rng.Address & ": " & rng.Value
        End If
    Next rng
End Sub
Huh, tälläiselle boomerille semihankalan näköinen koodi. Nopeasti katsoin että tuollainen VBA pitäisi jostain developer optionsissta ilmeisesti saada ylipäätään päälle, mutta nyt on käytössä vain tuo selaimella toimiva online excel joka on samanaikaisesti usealla ihmisellä päälle, siitä en edes löydä tuota mihin koodia lykätä, mutta vaikuttaa siltä että ei todellakaan "natiivisti" ainakaan tuollaista ominaisuutta excelissä ole rakennettuna.
 
Huh, tälläiselle boomerille semihankalan näköinen koodi. Nopeasti katsoin että tuollainen VBA pitäisi jostain developer optionsissta ilmeisesti saada ylipäätään päälle, mutta nyt on käytössä vain tuo selaimella toimiva online excel joka on samanaikaisesti usealla ihmisellä päälle, siitä en edes löydä tuota mihin koodia lykätä, mutta vaikuttaa siltä että ei todellakaan "natiivisti" ainakaan tuollaista ominaisuutta excelissä ole rakennettuna.
Online excelissä löytyy muokkaushistoria.

Ja tietenkin kannattais miettiä muuttaa systeemiä järkevämmäksi, eihän tuommoinen toiminta ole millään järjellisellä tasolla
 
Huh, tälläiselle boomerille semihankalan näköinen koodi. Nopeasti katsoin että tuollainen VBA pitäisi jostain developer optionsissta ilmeisesti saada ylipäätään päälle, mutta nyt on käytössä vain tuo selaimella toimiva online excel joka on samanaikaisesti usealla ihmisellä päälle, siitä en edes löydä tuota mihin koodia lykätä, mutta vaikuttaa siltä että ei todellakaan "natiivisti" ainakaan tuollaista ominaisuutta excelissä ole rakennettuna.
On toki. Lue vaikka:

Find and Replace Formatting in Excel | CustomGuide
 
VBA on poistuva ja Python tuleva. mutta pyöriikö noista kumpikaan jos joku jaon henkilöistä ajaa sitä pilvessä?
Jos käytössä olisi oikea Excel, riittäisi puheena olevaan tehtävään normaali etsi ja korvaa. Mutta online-Excel ei osaa etsiä soluja formaatin perusteella. Eikä se myöskään osaa mitään makroja. Ylipäätänsä se on aika vaatimaton esitys.

VBA ei minun tietääkseni ole mitenkään poistumassa. Ainakaan sen korvaajaksi ei ole tunkemassa Python. Microsoft ajaa Azure-pilvessään Anaconda-firman Python-distribuutioon perustuvaa laskenta- ja visualisointipalvelua, käyttöliittymänä Excelin erikoisversio. Tässä vaiheessa se erikoisversio on insider beta, ja tuskin MS tulevaisuudessakaan palvelua kaikille tarjoaa (?). Mutta VBA siis on Officen osa, ja toimii omalla koneellasi.
 
Online-Excelissäkin jotain scriptausmahdollisuuksia lienee (vähän Google App Script tyyliin ilmeisesti - ja ne on ainakin ihan näppäriä).

En sitten tiedä mitä lisenssejä mahdollisesti O365:ssa vaatii, mutta ainakin omalla työtilillä näkyy "Automate" tuolla selainexcelinkin valikossa...

1706966025778.png
 
VBA ei minun tietääkseni ole mitenkään poistumassa. Ainakaan sen korvaajaksi ei ole tunkemassa Python. Microsoft ajaa Azure-pilvessään Anaconda-firman Python-distribuutioon perustuvaa laskenta- ja visualisointipalvelua, käyttöliittymänä Excelin erikoisversio. Tässä vaiheessa se erikoisversio on insider beta, ja tuskin MS tulevaisuudessakaan palvelua kaikille tarjoaa (?). Mutta VBA siis on Officen osa, ja toimii omalla koneellasi.
Microsoft pyrkii hankaloittamaan vba:n käyttöä ja python on jo beta excelissä, ollut vuoden verran

1706972337915.png



Nähtävästi juuri tuon anacondan versio juurikin
 
Online-Excelissäkin jotain scriptausmahdollisuuksia lienee (vähän Google App Script tyyliin ilmeisesti - ja ne on ainakin ihan näppäriä).

En sitten tiedä mitä lisenssejä mahdollisesti O365:ssa vaatii, mutta ainakin omalla työtilillä näkyy "Automate" tuolla selainexcelinkin valikossa...

1706966025778.png
Automate = Office Scripts. Ainakin toistaiseksi tarvitaan business/edu-lisenssi. En ole päässyt käytännössä tutustumaan, kun en ole enää työelämässä.
 
Viimeksi muokattu:
On se juu insider betassa kuten jo sanoinkin, mutta mitä mahdat tarkoittaa vba:n käytön hankaloittamisella?
Sun pitää löytää oikeat asetukset että voit edes kytkeä sen päälle. Vakiona trustcenterin asetukset vaan hylkää ja kertoo että ei luota macroihin
 
Sun pitää löytää oikeat asetukset että voit edes kytkeä sen päälle. Vakiona trustcenterin asetukset vaan hylkää ja kertoo että ei luota macroihin
Ai semmoisia hankaluuksia olet kokenut.

Jos perustat Excelissä uuden tyhjän workbookin, voit aivan vapaasti lisäillä siihen makroja. Kun talletat workbookin, Excel valitsee automaattisesti tyypin (.xlsm/.xlsx) sen mukaan onko makroja vai ei. Ei tarvitse kajota trust centeriin.

Mutta jos yrität .xlsx-workbookkiin lisäillä makroja, niin sitten tietenkin joudut tallettamaan uuden makro-enabloidun .xlsm-version (tiedostotyypppi 52).

Explorerin New-listassa on kyllä Excel Worksheet, mutta ainoastaan .xlsx-versio (tiedostotyyppi 51). Jos haluat makroja käyttää, kannattaa siis käynnistää ensin Excel ja avata tyhjä workbook vasta sitten.

Ja kun talletetun makroja sisältävän workbookin ensimmäisen kerran avaat, joudut yhden kerran antamaan luvan. Sen jälkeen tiedosto on koneessasi luotettu, eikä mitään enää kysellä.
 
Ai semmoisia hankaluuksia olet kokenut.

Jos perustat Excelissä uuden tyhjän workbookin, voit aivan vapaasti lisäillä siihen makroja. Kun talletat workbookin, Excel valitsee automaattisesti tyypin (.xlsm/.xlsx) sen mukaan onko makroja vai ei. Ei tarvitse kajota trust centeriin.

Mutta jos yrität .xlsx-workbookkiin lisäillä makroja, niin sitten tietenkin joudut tallettamaan uuden makro-enabloidun .xlsm-version (tiedostotyypppi 52).

Explorerin New-listassa on kyllä Excel Worksheet, mutta ainoastaan .xlsx-versio (tiedostotyyppi 51). Jos haluat makroja käyttää, kannattaa siis käynnistää ensin Excel ja avata tyhjä workbook vasta sitten.

Ja kun talletetun makroja sisältävän workbookin ensimmäisen kerran avaat, joudut yhden kerran antamaan luvan. Sen jälkeen tiedosto on koneessasi luotettu, eikä mitään enää kysellä.
Mielestäni tämä nyt ei suorastaan käyttäjäystävällinen tapa ole ottaa makroja käyttöön

1707030229562.png


mitään vihjettäkään makrojen käyttöönotosta/sallimisesta/eston poistosta tuossa ei ole. Tuo on Excelin perustilanne.
 
Pystyykö excelillä hakemaan että missä soluissa olisi tietyn väristä tekstiä? Minulla on jaettu

Ei näytä pystyvän helposti. Asiaa on kyselty netissä aika paljonkin. Kokemusperäinen vinkki: kun törmää tämmöiseen asiaan, että joku asia ei onnistu helposti, niin koko homma kannattaa purkaa, eli informaation välittäminen värien avulla. Tee vaikka yksi sarake lisää johon tulee "pun" "sin" "kel" "vih" tekstit sen solun viereen kertomaan mikä väri siinä oli. Sitten onkin paljon helpompaa =IF(Q97="pun";"konkurssi uhkaa";"hyvin menee")
 
Mielestäni tämä nyt ei suorastaan käyttäjäystävällinen tapa ole ottaa makroja käyttöön

1707030229562.png


mitään vihjettäkään makrojen käyttöönotosta/sallimisesta/eston poistosta tuossa ei ole. Tuo on Excelin perustilanne.
Jos kyse on siitä, että yrität kutsua makroa toisesta projektista käsin, niin se makro pitää sijoittaa tavalliseen moduliin, ei itse työkirjaan (ThisWorkbook). Jolloin kutsu on muotoa

projekti.xlsm!moduli.makro

Muuten tulee error 1004.
 
Jos kyse on siitä, että yrität kutsua makroa toisesta projektista käsin, niin se makro pitää sijoittaa tavalliseen moduliin, ei itse työkirjaan (ThisWorkbook). Jolloin kutsu on muotoa

projekti.xlsm!moduli.makro

Muuten tulee error 1004.
Ei vaan yritän avata tiedoston jonka olen jo unblokannut.

Ennen unblockausta excel valitti että tiedostoa ei voida avata suojatussa tilassa.
Unblockauksen jälkeen tiedosto avautuu mutta macrot eivät toimi ja ilmoitus on tasan tuo.

Yritän nyt esittää miten toimii jos esimerkiksi lataat jonkun vanhan tuntikirjanpitoexcelin joka on täynnä macroja etkä nyt yritä sitä tehdä alusta loppuun itse.

Toki koskee se sitäkin että yrität tehdä sen itse kun excel ei enää kerro miten sen voi avata vaan sinun pitää mennä googlesta etsimään ohjeet miten koko vba puolen saa avattua käyttöön
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 494
Viestejä
4 523 130
Jäsenet
74 630
Uusin jäsen
iha hukassa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom