• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eutanasia

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Joku vielä hetki sitten sanoi jossain että nyt on huono ajankohta kerätä nimiä, syystä jota en muista.
Taisin ainakin jossain vaiheessa todeta että jenkkien vaalit saattavat viedä huomion. Mukava olla väärässä :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Viimeksi käydessä neurologi antoi ns. valistuneen arvauksen. Sillä edellytyksellä että dimetyylifumaraatti toimii ja yllätyksiä ei tapahdu niin saattaa olla jopa 10- 15 vuotta peliaikaa.
Miten omat hermosi käsittelevät sellaista kuin "ainainen sääli" ja haikeus joka oletettavasti ympäristössä ilmenee. Varsinkin sellaisilla neurologisilla sairauksilla kuten ms-tauti ja parkinson (alzheimer laskettakoon nyt pois) tuntuu olevan taipumusta. Ne ovat vähän niinkuin syövän kanssa, eli sairauden läsnäolo taitaa ohittaa paljoltakin itse potilaan persoonan, eli henkilö on jollain tavalla "vähemmän olemassa oleva" kuin ennen sairautta. Osan on ottanut silloin kokijan "sääli". Onko tällainen kohdallasi totta? Vai osaavatko ihmiset yleisesti ottaen ohittaa sen läsnäolon?

Toivottavasti en nyt masenna tällaisilla "pikku tenttaamisilla".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Taisin ainakin jossain vaiheessa todeta että jenkkien vaalit saattavat viedä huomion. Mukava olla väärässä :)
Sinähän se olit, Brutukseni:D Piti ihan tarkastaa..:)

Mutta nyt siellä on yli 52k allekirjoitusta, joista 200kpl on ilmeisesti paperisia.

IS ainakin on ollut hereillä, parillakin uutisella

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005012029.html

119 kansanedustajaa on tähän mennessä ollut eutanasian puolesta samaa mieltä, jos linja pitää tai vahvistuu niin hyvä.

Ja sitten Ylen versio

http://yle.fi/uutiset/3-9360476

Eduskuntaan on lähetetty 13 kansalaisaloitetta. Tähän mennessä niistä on hyväksytty yksi, kansalaisaloite tasa-arvoisesta avioliittolaista vuonna 2014.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Ei mitään masennuksia, kyllä aina saa kysyä.
Mutta tuo on totta että osa ystävistäkin on jotenkin varautuneita, eivät jotenkin osaa olla rennosti minun seurassa. Jotenkin on tullut näkymätön muuri, joku sellainen hienovarainen ero jota aikaisemmin ei ollut.
Onneksi parhaat ystävät ja perhe/sukulaiset pääosin toimii kuten ennenkin. Vaimo ainakin muistaa nalkuttaa ihan normaalisti ja lapset kiusata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Mietin että pitäsköhän tehä ihan oma viestiketju pitkäaikaissairaille eli kuolinpäivää odottaville? Kun forumin käyttäjäkanta on ilmeisesti ylittänyt 8000 jäsentä niin kai täällä on joku muukin kipee kun minä?
Ketjun aiheeseen, toivottavasti eutanasia sallitaan. On sivistyksen merkki jos saa kuolla ilman järkyttäviä tuskia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Mietin että pitäsköhän tehä ihan oma viestiketju pitkäaikaissairaille eli kuolinpäivää odottaville? Kun forumin käyttäjäkanta on ilmeisesti ylittänyt 8000 jäsentä niin kai täällä on joku muukin kipee kun minä?
Ketjun aiheeseen, toivottavasti eutanasia sallitaan. On sivistyksen merkki jos saa kuolla ilman järkyttäviä tuskia.
Hyvä idea. Vaikka nämä ovatkin toisiaan vahvasti tukevia teemoja, ovat ne silti eri topicia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 004
Uus kehariperustelu vastustaa eutanasiaa mitä en oo vielä kuullutkaan "Itse en kannata eutanasiaa; ihmisen on turha yrittää mestaroida omaa kuolemaansa, tuskin omasta syntymästäänkään moni on päättänyt?"

:D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Jos tästä päästään äänestämään, niin uskoisin että läpi menee. Ei taida olla Soinilla ja varsinkaan Sipilällä sellaista arvovaltaa omassa porukassa, että tästä ei saisi äänestää oman mielipiteensä mukaan.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
69
Hieno homma jos menee läpi. Toivottavasti media myllyttää tätä kuntavaalien aikaan. Äänestämällä Liberaalipuolueen ehdokasta varmistat oikean viestin.
 

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
Suomessa on Lestaatiolainen pääministeri niin aika hiljaista että menee läpi, ainakaan jos se jää hänestä kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Suomessa on Lestaatiolainen pääministeri niin aika hiljaista että menee läpi, ainakaan jos se jää hänestä kiinni.
Lesta pm saa olla mitä mieltä tahansa. Toinen uhka on PS Soini katolinen. Jos 200 apinaa saa äänestää vapaasti ilman puolueen painostusta, niin sitten näkee mitä tulee. Onhan siellä kaikkea härvellystä jo muutenkin kun kukaan ei tiedä mitä tekee, no jää nähtäväksi kun nuo ei selviydy edes yksinkertaisimmista asioista ilman että jotain lakia tai jotain rikotaan tai pitää riidellä, arhg.
 

Steakki

tymä
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
310
Parempihan tuo eutanasia on jos vaihtoehtona on esimerkiksi maata letkuissa sairaalassa ja odotella kuolemaa tai on niin vanha ja huonossa kunnossa ettei edes kuselle omin voimin pääse yms. muut vastaavat tapaukset, oma valintahan se on haluaako elää kärsien vai lopettaako oma kärsimys.
Toivottavasti tuo menee läpi, mutta nuo lestat ja uskovaiset luultavasti koittavat torpata tuon.
 

Steakki

tymä
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
310
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Tällä hetkellä ei ole mitään ajatustakaan siitä, että millainen eutanasian lainsäädäntö olisi suomessa, eli missä tapauksissa sellainen voitaisiin toteuttaa.

Varauksettomasti en tuota kannata. Suhtaudun aika varovasti esimerkiksi eutanasian tekemiseen masentuneelle vaikka hän sitä itse haluaisi.

Eutanasiaa toki on paikkansa suomalaisessa yhteiskunnassa, mutta toisaalta jos (ja kun) lainsäädännön velvoittamasta byrokratiasta tulee liian raskas, niin tuon mahdollisuuden toteuttaminen jää aika yksittäistapauksiksi. Veikkaan, että eutanasia vaatii useamman lääkärin kannanoton ja toteutusluvan hakemisen THL:ltä, eli helposti parin viikon homma. Näin se potenttiaalisesti voisi koskettaa satoja ihmisiä vuodessa.

Tällä hetkellä Suomessa saattohoito ei todellakaan ole sillä tasolla kuin sen pitäisi olla ja itse kaipaisin nimenomaan mielenkiinnon kohdistamista siihen kun kymmenet tuhannet ihmiset vuosittain ovat sen kohderyhmää. Nyt saattohoidosta ei pahemmin puhuta, mutta helposti raskaalla byrokratialla rasitettua kuitenkin pientä osaa ihmisistä koskettava eutanasia saa aikaan lähes mielenosoituksia.

Valitettavasti monet kuvittelevat eutanasian ratkaisevan saatohoidon ongelmia, näihän se tuskin tulee olemaan... koska byrokratia. Saattohoitoa, siis kunnollista sellaista pitäisi pystyä antamaan minuuttejen varoitusajalla, siihen ei eutanasia tule koskaan vastaamaan. Hyvällä saatohoidolla pystytään myös suurelta osin hoitamaan niitä potilaita joiden kohdalla nyt on epäinhimillisen kärsimyksen vuoksi perusteltu eutanasiaa.

Miksi eutanasia on niin mielenkiintoa herättävä aihe, eikä saattohoito? Miksi eutanasia saa suuren yleisön heräämään?

Ei nuo tietenkään ole toisiaan poissulkevia asioita, eutanasian kautta voi saattohoito myös saada kehitystä, mutta siitä huolimatta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Itse kannatan eutanasiaa tuon aloitteen mukaisella tavalla (tai pienin viilauksin). Byrokratialla voidaan toki pilata mikä tahansa asia (varsinkin tarkoitushakuisesti).

Tuo masennus on tosiaan aika vaikea tapaus. Olen itse kärsinyt keskivaikeasta/lievästä masennuksesta ja pystyn jollain tavalla ymmärtämään myös ihmisiä, jotka hyväksyvät eutanasian myös masennuspotilaille. On olemassa sellaisia tapauksia, joiden elämä on masennuksen takia pelkkää kärsimystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Ja voihan sitä katsoa miten homma toimii muualla, Belgiassa, ja missä maissa näitä nyt on käytössä. Turha keksiä pyörää uudestaan kun voi kopioida käytännön toisesta sivistysvaltiosta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 166
Kun noita Ilta-Sanomien kyselyyn vastanneiden edustajien perusteluja lukee niin ei heti uskoisi että eletään kohta vuotta 2017 ja olemme länsimaisessa sivistysvaltiossa: "se on korkeimman kädessä, ihmiselämä on arvokasta, elämä on pyhä". Sitten tämä toinen osa joka ei jeesustele mutta vastustaa ja samalla sössöttää jostain saattohoidosta. Miksei hyvää saattohoitoa voi olla eutanasian kanssa? Saattohoito toisille ja eutanasia niille jotka sen haluavat.

Kuten myös edellä mainittiin niin käytännöt voi kopioita muista sivistysmaista missä eutanasia on jo sallittua. Siellä on varmasti jo pohdittu päät puhki kaikkia ongelmia mitä voi tulla esim. masentuneiden suhteen.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Tällä hetkellä Suomessa saattohoito ei todellakaan ole sillä tasolla kuin sen pitäisi olla ja itse kaipaisin nimenomaan mielenkiinnon kohdistamista siihen kun kymmenet tuhannet ihmiset vuosittain ovat sen kohderyhmää.
Saattohoitohan olisi helppoa, kun olisi koko ajan siellä osastolla seuraamassa vointia. Isoimmat ongelmat tulee jossain TK:n vuodeosastolla, kun pitää esim. vkl ajaksi pistää kirjalliset ohjeet lääkityksistä, ei oikein uskalla luottaa siihen hoitajien näppituntumaan asiasta. Sitten kun tosiaan tulee se hengityslama ja kuolema siitä liiallisesta morkusta, niin joku on kuitenkin vetämässä raastupaan. Oikeusturvan kannalta on siis parempi antaa kitua.
 

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
Laitetaan semmoinen vuodeosasto missä on eutanasia potilaat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Saattohoitohan olisi helppoa, kun olisi koko ajan siellä osastolla seuraamassa vointia. Isoimmat ongelmat tulee jossain TK:n vuodeosastolla, kun pitää esim. vkl ajaksi pistää kirjalliset ohjeet lääkityksistä, ei oikein uskalla luottaa siihen hoitajien näppituntumaan asiasta. Sitten kun tosiaan tulee se hengityslama ja kuolema siitä liiallisesta morkusta, niin joku on kuitenkin vetämässä raastupaan. Oikeusturvan kannalta on siis parempi antaa kitua.
Tk-ostastojen ongelma on se hoitohenkilökunnan vähyys ja sitä kautta mahdottomuus seurata kovin intensiivisesti lääkkeen vaikutusta, kun ilta ja yöaikaan voi mennä toista tuntia ennenkuin kenelläkään mahdollisuutta käydä katsomassa. Asiaa ei helpota yhtään se, että monitorointi mahdollisuudet on aika rajalliset.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Ja voihan sitä katsoa miten homma toimii muualla, Belgiassa, ja missä maissa näitä nyt on käytössä. Turha keksiä pyörää uudestaan kun voi kopioida käytännön toisesta sivistysvaltiosta.
Vielä fiksumpaa on ottaa selvää miten asia hoidetaan muualla ja tehdä se vielä paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Nähtäväksi jää miten tuosta äänestetään. Sanooko puolue miten äänestetään, vai saako jokainen vapaasti äänestää omantunnon mukaan. Se puoluekuri...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Nähtäväksi jää miten tuosta äänestetään. Sanooko puolue miten äänestetään, vai saako jokainen vapaasti äänestää omantunnon mukaan. Se puoluekuri...
Soinista tämä on lopulta kiinni. Mikäli persut äänestävät "paavin" mukaan, niin kusevat todella pahasti omille kengilleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Soinista tämä on lopulta kiinni. Mikäli persut äänestävät "paavin" mukaan, niin kusevat todella pahasti omille kengilleen.
Se on totta, eikä pipipääsipiläkään yhtään parempi ole tuolla saralla, mihin lahkoon se nyt kuuluukaan.
 

ttppii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
567
Ms- tauti eli multippeli skleroosi. Tällä hetkellä tilanne hallussa ja hyvin menee, mutta tappaa se lopulta.
Toistaiseksi oon ihan kunnossa ja lääkitys tuntuu toimivan joten Rock on, Rudy!

Aika uskalias neurologi jos MS-taudissa jotain aika-arvioita antaa. On sinä määrin oikukas tauti, että voi edetä nopeasti tai pysähtyä kokonaan (ja lääkehoito kehittyy kovaa vauhtia - oikeastaan osataan jo parantaa, mutta maksaisi arviolta 50 000- 200 000, ja hoidon kuolleisuus on >5% - tuhotaan luuydin kokonaan, kerätään kantasoluja ja kasvatetaan uusi luuydin joka siirretään potilalle, jolloin resetoidaan immuunijärjestelmä kokonaan. Tehty maailmassa noin 20 hengelle, joista ihan ennustusten mukaan yksi kuoli hoitoon).
"15 years after the onset of MS, only about 20% of patients are bedridden or institutionalized. Another 20% may require a wheelchair, or use crutches, or a cane to ambulate, but fully 60% will be ambulatory without assistance and some will have little deficit at all. Perhaps as many as 1/3 of all patients with MS go through life without any persistent disability, and suffer only intermittent, transient episodes of symptoms."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Aika uskalias neurologi jos MS-taudissa jotain aika-arvioita antaa. On sinä määrin oikukas tauti, että voi edetä nopeasti tai pysähtyä kokonaan (ja lääkehoito kehittyy kovaa vauhtia - oikeastaan osataan jo parantaa, mutta maksaisi arviolta 50 000- 200 000, ja hoidon kuolleisuus on >5% - tuhotaan luuydin kokonaan, kerätään kantasoluja ja kasvatetaan uusi luuydin joka siirretään potilalle, jolloin resetoidaan immuunijärjestelmä kokonaan. Tehty maailmassa noin 20 hengelle, joista ihan ennustusten mukaan yksi kuoli hoitoon).
"15 years after the onset of MS, only about 20% of patients are bedridden or institutionalized. Another 20% may require a wheelchair, or use crutches, or a cane to ambulate, but fully 60% will be ambulatory without assistance and some will have little deficit at all. Perhaps as many as 1/3 of all patients with MS go through life without any persistent disability, and suffer only intermittent, transient episodes of symptoms."
Vitun hienoa, kun sinä pädet!
Onko sinulla MS-tauti?
Oletko huomioinut että se voi olla aaltomaisesti etenevä tai tasaisesti etenevä?
Lääkkeet loppuu kesken, tauti etenee. Vaikka antaisit tuon 200000 dollaria, en lähtis Moskovaan sädehoitoon.
Olen kyllä tietoinen hoitomuodoista, mutta tuohon kantasoluhoitoon en lähtis Venäjälle vaikka olisin rikas. Nuo paranemisprosentit on nätisti sanottuna melko optimistisia.
Ja just tulin lääkkeenvaihdosta sairaalasta kotia, niin vituttaa muutenkin tämmönen fantasiointi! Saatana kun oisit ite testannu niin vois ees keskustella, muuten sanon että Juokse Helvettiin, Rotta!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Ja tuo ns. uskalias neurologi on hyvä ystävä. Ei se asiakkaille noin törkeesti sano, mutta mulle antoi rehellisen arvion, ystävänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Vittumaista elo on, mutta silti on sinniteltävä
Turhaa on silti odottaa parantumista, tai edes taudin pysäyttämistä. Jos ei satu ns. "Divine Intervention".
Pulp Fiction tavaraa, kai ootte kattonu?
Minulla ei ole pariasataatuhattadollaria vaikka möisin kaiken omaisuuteni, en ole muromies!
Muutenkin tuo kantasoluhoito on melko riskaabelia, sama kuolla itse tautiin!
 

ttppii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
567
Vitun hienoa, kun sinä pädet!
Onko sinulla MS-tauti?
Oletko huomioinut että se voi olla aaltomaisesti etenevä tai tasaisesti etenevä?
Lääkkeet loppuu kesken, tauti etenee. Vaikka antaisit tuon 200000 dollaria, en lähtis Moskovaan sädehoitoon.
Olen kyllä tietoinen hoitomuodoista, mutta tuohon kantasoluhoitoon en lähtis Venäjälle vaikka olisin rikas. Nuo paranemisprosentit on nätisti sanottuna melko optimistisia.
Ja just tulin lääkkeenvaihdosta sairaalasta kotia, niin vituttaa muutenkin tämmönen fantasiointi! Saatana kun oisit ite testannu niin vois ees keskustella, muuten sanon että Juokse Helvettiin, Rotta!
Ei ole MS-tautia, mutta olen neurologi, joten kyllä, minulla on lihaksia päteä tässä asiassa.
Sanoit, että sinulla on lääkitys ja tilanne on vakaassa vaiheessa. Kyseessä siis ei voi olla puhdas primaaristi progressiivinen tautimuoto, koska nykyiset lääkkeet eivät sellaiseen tehoa eikä Kela myönnä korvauksia vaikka haluaisi "varmuudeksi" käyttää ja itseostamalla >10 000€/vuosi lääkkeitä harvalla on varaa hankkia.

En puhunut missään ryssien hoidoista, jotka ovat puhtaita kusetuksia. Olen potilaan tuomana nähnyt näitä ryssäläisten kusetusklinikoiden esitteitä, joissa kantasoluhoidoilla luvataan parantaa Ihan Kaikki, jostain ADHD:stä ja masennuksesta alkaen, eli taudeista joihin oikein millään mielikuvituksellakaan on vaikea keksiä miten kantasoluista olisi apua.

Hoidot mistä puhuin on esitelty ECTRIMS-kokouksessa viime syksynä (maailman suurin MS-tautiin liittyvä kokous, n 8000 osallistujaa, jossa olin mukana.) En tarkoittanut, että sinun pitäisi noihin hakeutua ja se ei edes olisi mahdollista rahallakaan. Kyseessä ovat ihan puhtaasti tutkimukselliset hoidot ja oikeassa tutkimustyössä tutkimuksiin ei maksamalla pääse, vaan potilaat valitaan ihan muilla kriteereillä (ja yleensä pikemminkin kaikki on koehenkilölle ilmaista). Samassa kokouksessa muuten esiteltiin myös ensimmäiset tutkimustulokset lääkkeestä, joka oli selvästi, joskin melko vähän (mutta vakuuttavasti tilastollisesti merkittävästi) hidastanut tasaisesti etenevän MS-taudin kulkua. Jos ei yllätyksiä jatkotutkimuksissa tule, niin muutamassa vuodessa tullee myyntiin. Useampia lääketutkimuksia on myös kesken.

Tarkoitin sitä että 15 vuotta on niin pitkä aika, että missään nimessä ei kannatta ottaa asennetta, että silloin on elämä ohi. Tutkimus kehittyy tässä sairaudessa varsin kovaa vauhtia tällä hetkellä ja uusia hoitoja tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Ei ole MS-tautia, mutta olen neurologi, joten kyllä, minulla on lihaksia päteä tässä asiassa.
Sanoit, että sinulla on lääkitys ja tilanne on vakaassa vaiheessa. Kyseessä siis ei voi olla puhdas primaaristi progressiivinen tautimuoto, koska nykyiset lääkkeet eivät sellaiseen tehoa eikä Kela myönnä korvauksia vaikka haluaisi "varmuudeksi" käyttää ja itseostamalla >10 000€/vuosi lääkkeitä harvalla on varaa hankkia.

En puhunut missään ryssien hoidoista, jotka ovat puhtaita kusetuksia. Olen potilaan tuomana nähnyt näitä ryssäläisten kusetusklinikoiden esitteitä, joissa kantasoluhoidoilla luvataan parantaa Ihan Kaikki, jostain ADHD:stä ja masennuksesta alkaen, eli taudeista joihin oikein millään mielikuvituksellakaan on vaikea keksiä miten kantasoluista olisi apua.

Hoidot mistä puhuin on esitelty ECTRIMS-kokouksessa viime syksynä (maailman suurin MS-tautiin liittyvä kokous, n 8000 osallistujaa, jossa olin mukana.) En tarkoittanut, että sinun pitäisi noihin hakeutua ja se ei edes olisi mahdollista rahallakaan. Kyseessä ovat ihan puhtaasti tutkimukselliset hoidot ja oikeassa tutkimustyössä tutkimuksiin ei maksamalla pääse, vaan potilaat valitaan ihan muilla kriteereillä (ja yleensä pikemminkin kaikki on koehenkilölle ilmaista). Samassa kokouksessa muuten esiteltiin myös ensimmäiset tutkimustulokset lääkkeestä, joka oli selvästi, joskin melko vähän (mutta vakuuttavasti tilastollisesti merkittävästi) hidastanut tasaisesti etenevän MS-taudin kulkua. Jos ei yllätyksiä jatkotutkimuksissa tule, niin muutamassa vuodessa tullee myyntiin. Useampia lääketutkimuksia on myös kesken.

Tarkoitin sitä että 15 vuotta on niin pitkä aika, että missään nimessä ei kannatta ottaa asennetta, että silloin on elämä ohi. Tutkimus kehittyy tässä sairaudessa varsin kovaa vauhtia tällä hetkellä ja uusia hoitoja tulee.
Joo minäkin luulin että viittasit noiden ryssäläisten yksityisklinikoiden kusetuksiin. Huijaavat sairailta ihmisiltä rahaa ja antavat turhaa toivoa.
Minä en saa noiden kipujen takia nukuttua, opiaattien avulla kivut lähtee mutta nukuttua saa vielä huonommin. Muutenkin yritän selvitä mahdollisimman vähillä lääkkeillä että olisin selväjärkinen. Ei kiinnosta olla sumussa, vaikka se koskeekin.
Hyvä että kehitys kehittyy, lääkkeissä ja hoitomuodoissa. Toivon että tepsivä lääke löytyis mullekkin ennenkuin olen ns. ihan paskana. Toivoa en ole missään nimessä heittänyt menemään, välillä vaan vituttaa niin tulee ilmaistua asiat turhan karkeasti. Joten pahoittelut, en aina tarkoita vaikka kielenkayttö on höyläämätöntä!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 004
Joo minäkin luulin että viittasit noiden ryssäläisten yksityisklinikoiden kusetuksiin. Huijaavat sairailta ihmisiltä rahaa ja antavat turhaa toivoa.
Minä en saa noiden kipujen takia nukuttua, opiaattien avulla kivut lähtee mutta nukuttua saa vielä huonommin. Muutenkin yritän selvitä mahdollisimman vähillä lääkkeillä että olisin selväjärkinen. Ei kiinnosta olla sumussa, vaikka se koskeekin.
Hyvä että kehitys kehittyy, lääkkeissä ja hoitomuodoissa. Toivon että tepsivä lääke löytyis mullekkin ennenkuin olen ns. ihan paskana. Toivoa en ole missään nimessä heittänyt menemään, välillä vaan vituttaa niin tulee ilmaistua asiat turhan karkeasti. Joten pahoittelut, en aina tarkoita vaikka kielenkayttö on höyläämätöntä!
Ootko kysyny/saanu/kokeillu lääkekannabista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Ootko kysyny/saanu/kokeillu lääkekannabista?
En ole vielä saanut. Tuttava kasvattaa itse siltä oon saanu kokeilla kukkaa, parin viikon sisällä seuraava neurologikäynti ja aattelin kerjätä sen reseptin. Siitä oli jo alustavasti puhetta kun viimeksi kävin, on vain muutenkin niin paljon uusia reseptejä niin jäi se Sativex vielä hommaamatta.
On se ainakin huomattavasti ihmisläheisempi lääke kuin opiaatit, vitun herskaa kun useemman päivän joutuu käyttämään niin ei ole lystiä. Helvetin sumussa koko ajan, ruoka ei maistu, ei voi nukkua, liikkuminen entistä kömpelömpää, ajatukset on tahmeita, jne.
Ja jos useamman päivän joutuu syömään, niin vieroitusoireet on myös sangen mielenkiintoisia. En suosittele.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Myös hyvä musiikki toimii kipulääkkeenä. Olen huomannut että MS-tauti on herkistänyt minut musiikille. Kovasti eläytyen vaikkapa Thelonius Monkiin, tai Miles Davisiin tai kunnon kitaramusiikkiin häivyttää kipua, tai ainakin tekee sen siedettävämmäksi.
Joskus kykenin itse soittamaan puhallinsoittimia sekä pianoa. Nyt ei enää onnistu kun vasen käsi ei toimi. Silti en koskaan ennen saanut musiikista yhtä hyviä fiilareita kun nyt ihan kuuntelemalla keskittyneesti. Peittoaa jopa opiaatit tietyissä tilanteissa!
Trumpetin sain soimaan jopa hyvin, tuo Jumalten Pasuuna! Saksofonia en niinkään, mutta sitähän soitetaan vain huoratalon eteisessä, joten ei sillä niin väliä.
Toisaalta harmittaa kun en enää soittamaan kykene, mutta musiikin kuuntelu tai soittaminen ei ole koskaan aikaisemmin tuottanut tällaista iloa kuin nykyisin pelkkä kuuntelu. Vaikka paljon on otettu, niin onneksi jotain saa takaisin.
Ps. Guthrie Govan on kova jätkä! Hirvittävä kitaristi!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 004
En ole vielä saanut. Tuttava kasvattaa itse siltä oon saanu kokeilla kukkaa, parin viikon sisällä seuraava neurologikäynti ja aattelin kerjätä sen reseptin. Siitä oli jo alustavasti puhetta kun viimeksi kävin, on vain muutenkin niin paljon uusia reseptejä niin jäi se Sativex vielä hommaamatta.
On se ainakin huomattavasti ihmisläheisempi lääke kuin opiaatit, vitun herskaa kun useemman päivän joutuu käyttämään niin ei ole lystiä. Helvetin sumussa koko ajan, ruoka ei maistu, ei voi nukkua, liikkuminen entistä kömpelömpää, ajatukset on tahmeita, jne.
Ja jos useamman päivän joutuu syömään, niin vieroitusoireet on myös sangen mielenkiintoisia. En suosittele.
Jos jaksat ni kertoile että miten meni, saitko ja miten hankala oli saada.
Välillä oikeen sylettää miten niin hyvää lääkettä ei oikeen millään saa suomessa mitä oon ymmärtäny.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Jos jaksat ni kertoile että miten meni, saitko ja miten hankala oli saada.
Välillä oikeen sylettää miten niin hyvää lääkettä ei oikeen millään saa suomessa mitä oon ymmärtäny.
Joo tuntuu tuo kannabis-resepti olevan vaikea pala lääkäreille. "Kammottava huimaus-aine, joka piikitettynä tappaa! Viisainta kirjoittaa heroiini-resepti, opiaatit on kivoja!"
Vituttaa idiotismi.
Vittuilin aikani omalle neurologille, (en siis sille tutulleni) niin lupautu kirjoittamaan kun siellä käyn. Tuttuni olisi sen kirjoittanut myös, on se aina parempi kuin herska. En ottanu kun aattelin katsoa kuinka pitkälle se menee ennenkuin reseptin saa. Hauskaa että ennen kirjoitetaan opiaatteja eri muodoissaan (Tramal 50, 100, 150mg, Oxynorm ja muut oksikodonit resepti lohkeaa! Kysyppä kannabisreseptiä niin oot narkki.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 004
Eutanasia saa eniten kannatusta vihreiltä ja vasemmistoliitolta – selvä enemmistö HS:lle vastanneista kansanedustajista puoltaa aloitetta

Eutanasia saa eniten kannatusta vihreiltä ja vasemmistoliitolta – selvä enemmistö HS:lle vastanneista kansanedustajista puoltaa aloitetta
HS:n kyselyyn jätti 126 edustajaa vastaamatta. Kantaansa vasta miettivät saattavat kaataa kansalaisaloitteen.

(KUVA: MITRO HÄRKÖNEN)
Heikki Arola HS
Julkaistu: 22.1. 17:07

EUTANASIAN sallimista ajavalla kansalaisaloitteella on vahva kannatus eduskunnassa, mutta se ei vielä tarkoita, että aloite olisi menossa läpi, kun sitä helmikuun puolivälin jälkeen ryhdytään käsittelemään.

Helsingin Sanomat kysyi sähköpostitse kansanedustajilta, kannattavatko he eutanasian sallimista esittävän kansalaisaloitteen hyväksymistä.

Sunnuntaina HS kertoi ALS-tautia sairastaneesta Pasi Kumpulaisesta, joka halusi eutanasian.

Kansalaisaloitteen eutanasian sallimisesta allekirjoitti vuoden 2016 loppuun mennessä yli 63 000 suomalaista. Se luovutetaan eduskunnan puhemiehelle helmikuun puolivälissä.

74 kansanedustajaa kertoi HS:lle kantansa aloitteeseen. Heistä selvä enemmistö, 51 kansanedustajaa, kertoi kannattavansa aloitetta. Vastaavasti 23 edustajaa kertoi olevansa vastustavalla kannalla.

KANNATTAJIEN selvästä ylivoimasta huolimatta HS:n kyselystä ei voi päätellä, että aloite menisi läpi, koska yli puolet kansanedustajista ei vastannut tai kertoi miettivänsä vielä kantaansa.

On paljon mahdollista, että eutanasian kannattajat ovat pohtineet enemmän asiaa ja muodostaneet kantansa hyvissä ajoin ja vastanneet myönteisesti HS:n kyselyyn. Lopullisessa äänestyksessä ne 126 edustajaa, jotka vielä miettivät, saattavat hyvinkin kaataa esityksen.

KUN KYSELYYN vastanneiden kansanedustajien vastauksia tarkastellaan puoluekohtaisesti, ryhmittymien erot eutanasian kannatuksessa tulevat esiin melko selvästi.

Eniten vastauksia tuli kahdelta ryhmältä, vihreiltä ja vasemmistoliitolta, kun vastausten lukumäärä suhteutetaan ryhmän kokoon.

Kummaltakin ryhmältä saatiin kahdeksan vastausta. Ryhmiä yhdisti myös se, että kaikki vastaukset olivat eutanasiaa puoltavia.

EDUSTAJAT saivat halutessaan perustella näkemyksiään.

Vihreiden Ozan Yanar kertoi kannattavansa aloitetta, koska ”se on inhimillistä, jos ihminen on parantumattomasti sairas ja kärsii sietämättömästä kivusta”.

”Tietysti avustettujen kuolemisen toteuttamista pitäisi valvoa tarkoin.”

Vihreiden Heli Järvinen perusteli, että Terho-kodin johtajan näkemys on saanut hänet kyllä-kannalle.

Vasemmistoliiton Silvia Modig sanoi kannattavansa aloitetta edellyttäen että maasta löytyy lain voimaantultua laadukasta saattohoitoa koko maassa.

Saman puolueen Aino-Kaisa Pekonen kertoi kannattavansa aloitetta, koska on entisessä työssään terveyskeskuksessa nähnyt monta kuolemaa. ”Hyvää ja huonoa.”

KRISTILLISDEMOKRAATTISELTA ryhmältä tuli viisi vastausta, jotka kaikki olivat kielteisiä aloitteelle.

Puolueen puhenjohtaja Sari Essayah perusteli kielteistä kantaa sillä, että ”eutanasiassa on kyse elämän lopettamisesta. Toisen ihmisen surmaamisesta”.

”Sekä maailman että Suomen lääkäriliitot vastustavat sitä.”

Antero Laukkanen perustelee, että ”elämä on pyhä lahja, sen lopettamista ei pidä lailla antaa kenenkään ihmisen käsiin”.

SUOMEN RUOTSALAISEN KANSANPUOLUEEN neljä vastausta jakaantuvat tasan kannattaviin ja vastustaviin. Eutanasiaa kannattava Stefan Wallin sanoo, että ”kysymys on yksilön oikeudesta päättää omasta elämästään ja valinnan vapaudesta”.

ISOMMISTA ryhmistä sosiaalidemokraateilta tuli eniten vastauksia, 15 kappaletta, joista 11 oli myönteisiä ja neljä kielteisiä. Perussuomalaisilta tuli 13 vastausta, joista kahdeksan oli kyllä- ja viisi ei-vastauksia.

Kokoomukselta tuli 11 vastausta, joista kymmenen puoltavaa ja yksi vastustava. Keskustan kymmenestä vastauksesta neljä puolsi eutanasiaa ja kuusi vastusti.

Eutanasiaa puoltava sosiaalidemokraattien Maria Guzenina sanoi, että ”kyse on armosta ja ihmisen itsemääräämisoikeudesta”. Kielteisellä kannalla oleva Tytti Tuppurainen perusteli, että ”hyväksyttävän kuolinavun määrittely on käytännössä osoittautunut vaikeaksi”.

Perussuomalaisten Kimmo Kivelä vastasi ei, koska ”lääkäri joutuisi todella vaikeaan tilanteeseen”. Juho Eerola perusteli kyllä-vastaustaan: ”Jos syntymätön lapsi voidaan tappaa ihan vain äidin päätöksellä, niin miksei pitkän elämän elänyt sairas vanhus saisi omasta kohtalostaan jo itse päättää”.

Kokoomuksen Jaana Pelkonen vastasi kyllä ja perusteli: ”Siinä vaiheessa kun elämä ei ole elämisen arvoista, miksi pakottaa rakkaintaan kärsimään?”

Keskustan Niilo Keränen kirjoitti, että eutanasiaehdotus on perustuslain 7. pykälän vastainen.

Perustuslain 7. pykälässä sanotaan, että jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Pykälän mukaan ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.

Fakta
Kansa kannattaa, lääkärit vastaan


Helmikuun puolivälissä eduskunnan puhemiehelle luovutetaan kansalaisaloite, jossa ehdotetaan eutanasialain valmistelua.

Kansalaisaloitteen allekirjoitti yli 63 000 suomalaista. He haluavat, että lääkärillä olisi oikeus antaa potilaalle tappava annos lääkettä, jos tietyt ehdot täyttyvät.

HS-gallupissa 2013 vastaajista 74 prosenttia kannatti ja 18 prosenttia vastusti eutanasiaa. Loput eivät osanneet kertoa kantaansa. Lääkäriliiton, Apteekkariliiton ja Lääketietokeskuksen teettämässä kyselyssä kannattajia oli 75 prosenttia. Eniten puoltajia oli nuorissa. 25–34-vuotiaista jopa 89 prosenttia oli eutanasian kannalla.

Vaikka enemmistö kansasta kannattaa, suurin osa lääkäreistä vastustaa. Suomen lääkäriliitto, Maailman lääkäriliitto WMA sekä Maailman saattohoitolääkärien yhdistys vastustavat eutanasiaa.
Hesarilta artikkeli.
 
Liittynyt
22.01.2017
Viestejä
135
Hyvä, pitkä ja henkilökohtais traaginen artikkeli iltasanomilla, että voi hyvällä syyllä, huoletta klikata.

EDIT: Tiivistelmä: "Lääkäri-isä pohtii sairastuneen ja sittemmin edesmenneen 3-vuotiaan poikansa kautta vallitsevaa lääketieteellistä etiikkaa, onko lääkärin virantoimijoilla oltava vain yksi ja yhteinen määränpää, pidemmän ajanjakson saavuttaminen hautakiveen".

3-vuotiaan Einon lääkäri-isän puheenvuoro: ”Olisin halunnut pojalleni eutanasian”
Aikuinen läheinen useamman vuoden kuivunut paikallisessa vanhainkodissa käytännössä vihanneksena. Useampi keuhkokuumeen tai jonkun muun aiheuttama "läheltä piti" -tilanne jo takana, mutta ei vaan lähde. Ruumiin vois nyt pistää kenkälaatikkoon ja kantaa kaksinkäsin hautaan.

Allekirjoitettu ja ei juurikaan ymmärrystä vastustajille. Sikäli mikäli olen ymmärtänyt, ei kovin moni suomalaistaustainen, joka vastaavan läheisensä kuolemisen on joutunut todistamaan, vastusta eutanasiaa. Jos eutanasia ei itselleni mahdollista tulevaisuudessa, alkaa jossain määrin valmistautuminen vaihtoehtoihin varsinkin jos riski lähellekkään yhtä paskamaiseen tilanteeseen joutumisesta kasvaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
36
Eutanasia saa eniten kannatusta vihreiltä ja vasemmistoliitolta – selvä enemmistö HS:lle vastanneista kansanedustajista puoltaa aloitetta

...
Keskustan Niilo Keränen kirjoitti, että eutanasiaehdotus on perustuslain 7. pykälän vastainen.

Perustuslain 7. pykälässä sanotaan, että jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Pykälän mukaan ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.
En tiedä kuka on Niilo Keränen, mutta puolueesta päätellen satukirjalla aivojen sijaan varustettu kansanedustelija. Eikö eutanasian kieltäminen juuri ole kiduttamista ja ihmisarvoa loukkaavasti kohtelua? Oma tahto kuolla ei liene lääkärinkään toimesta "kuolemaan tuomitsemista", vaikka sen joku elämän arvokkuutta etunenässä kannattava sinisilmäinen ideologisti niin voineekin kääntää. Tietysti lääkäri tässä voi joutua jäljellejäävien omaisten toimesta ikävään välikäteen, mutta uskoisin että noita eutanasioita jakelevia lääkäreitä olevan niin vähän, että tietänevät mihin ryhtyvät. Vai onko tästä kaavailtu jotain yleislääkäreiden vastuuta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
En tiedä kuka on Niilo Keränen, mutta puolueesta päätellen satukirjalla aivojen sijaan varustettu kansanedustelija.
Jotenkin minulle tulee Niiloista aina assosiaationa vanhoillislestadiolaisuus esiin, eikä tämä pettänyt wikipedian mukaan taaskaan.

Edit: Keränen on näemmä Kuusamon kaupungin ylilääkäri.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 004
Kuolevia hoitavat lääkärit haluavat saattohoitolain – eutanasialle ei tullut kyselyssä kannatusta

Kuolevia hoitavat lääkärit haluavat saattohoitolain – eutanasialle ei tullut kyselyssä kannatusta
KOTIMAA JULKAISTU 13.02.2017 14:06


Kuvituskuva.MTV oy


Kuolevia potilaita hoitavat lääkärit toivovat Suomeen saattohoitolakia, ilmenee Lääkäriliiton kyselystä.

Saattohoidon kaikille sitä haluaville ja tarvitseville takaavaa lakia kannatti Lääkäriliiton kyselyssä 71 prosenttia siihen vastanneista lääkäreistä.

Saattohoito on kehittynyt ja sen saatavuus on parantunut kymmenen viime vuoden aikana, lääkärit arvioivat.


Saattohoidon keskeisiä ongelmia ovat lääkärien mielestä hoitopaikkojen riittävyys ja se, että siirtyminen parantavasta hoidosta oireenmukaiseen hoitoon viivästyy. Lisäksi henkilöstön osaamisessa saattaa olla vajavaisuuksia, vastauksissa todettiin.

Eutanasiaa sallivaa lakia sen sijaan toivoi alle viidennes kyselyyn vastanneista lääkäreistä.

Lääkäriliiton tammikuussa tekemään kyselyyn vastasi kaikkiaan 290 kuolevia potilaita hoitavaa lääkäriä. Kyselyn vastausprosentti oli vähän yli 40. Kyselyn tulokset eivät ole yleistettävissä koko lääkärikuntaan.


Eutanasian sallimista koskeva kansalaisaloite keräsi viime vuoden lopussa noin 63 000 allekirjoitusta. Kansalaisaloite luovutetaan eduskunnan puhemiehelle huomenna.
Laitan tän artikkelin lähinnä ton "Kansalaisaloite luovutetaan eduskunnan puhemiehelle huomenna." tekstin takia.
Mitä se puhemies sillä tekee ja mitkähän sen mahdollisuudet on siitä päästä jatkoon?

Sit vielä mietin tota saattohoitoa... et ihan sama mitä kukaan on mieltä siitä saattohoidosta ja kuinka hyvää se on, mutta jos minä itse en halua sitä ja haluan ennemmin nopeesti pois täältä, jos on sellaset tuntemukset, niin mitä vittua se kenellekkään kuuluu?

Miks joidenkin mielestä on vaihtoehdot saattohoito tai eutanasia? Miks ei voi olla molempia vaihtoehtoja?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
– Kyllä perusteet löytyvät ihan lääketieteen etiikasta. Lääkärit ovat koulutettuja suojelemaan elämää. Itse vastustan tätä eutanasia-aloitetta. Milloinkaan ihmiskunnan historiassa ei ole ollut yhtä hyvää kivunhoitoa ja saattohoitoa kuin nyt. Ihminen voidaan jopa nukuttaa määräajaksi loppuvaiheessa, jos ei muuten häntä pystytä hoitamaan, Räsänen nosti esille.
Tämä lainaus mun mielestä kertoo aika hyvin juurikin sen ongelman, mikä nykyisessä järjestelmässä on ja jota nuo eutanasian vastustajat eivät tajua. Räsäsenkin mielestä on siis ihmisarvoista elämää, ja kuolemaa parempi vaihtoehto kun ihminen nukutetaan odottamaan kuolemista passiivisesti sen sijaan, että potilas itse saisi asian päättää ja vaihtoehtona olisi kivuton ja armelias poispääsy pitkällisen kitumisen / koomaan vaivuttamisen sijasta.

Voi v*ttu mitä höpötystä taas, lääketieteelliset perusteet tosiaan. Eiköhän se ainoa peruste eutanasian vastustamiselle yleensä ole joko tietämättömyys, ymmärtämättömyys tai uskonnollinen vakaumus.

- Tietämättömyys siitä, mitä eutanasia oikeasti on. Ei se ole sitä, että lääkärit heittää noppaa ja kattoo kuka tapetaan seuraavaksi, tai pistetään tuo mummo kylmäksi kun naama ei miellytä, vaan itse kärsivän potilaan vakaasta tahdosta annettava apu oman elämän päättämiseksi ja ihmisarvoisen kuoleman saamiseksi.

- Ymmärtämättömyys millaista tuskaa elämän loppuvaiheet voivat joillain olla, odotat vääjäämätöntä kuolemaa joko kivuissa, toimintakyvyttömänä tai puolitainnuksiin asti lääkittynä. Kyllä siinä taitaa ihmisarvo olla elämästä jo kaukana.

- Uskonnollinen vakaumus nyt sitten on oma lukunsa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
45
Tämä lainaus mun mielestä kertoo aika hyvin juurikin sen ongelman, mikä nykyisessä järjestelmässä on ja jota nuo eutanasian vastustajat eivät tajua. Räsäsenkin mielestä on siis ihmisarvoista elämää, ja kuolemaa parempi vaihtoehto kun ihminen nukutetaan odottamaan kuolemista passiivisesti sen sijaan, että potilas itse saisi asian päättää ja vaihtoehtona olisi kivuton ja armelias poispääsy pitkällisen kitumisen / koomaan vaivuttamisen sijasta.
Sairasta! Mitä seuraavaksi? Sydänvikaset köytetään sänkyyn ja kone kierrättämään verta jotta ei vahingossakaan kuole pois? Kait nykysin vois pitää ihmisen "hengissä" pitkääkin vaikka aivot ja ruumis lahoaa ympärillä.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
215
Joo tuntuu tuo kannabis-resepti olevan vaikea pala lääkäreille. "Kammottava huimaus-aine, joka piikitettynä tappaa! Viisainta kirjoittaa heroiini-resepti, opiaatit on kivoja!"
Vituttaa idiotismi.
Vittuilin aikani omalle neurologille, (en siis sille tutulleni) niin lupautu kirjoittamaan kun siellä käyn. Tuttuni olisi sen kirjoittanut myös, on se aina parempi kuin herska. En ottanu kun aattelin katsoa kuinka pitkälle se menee ennenkuin reseptin saa. Hauskaa että ennen kirjoitetaan opiaatteja eri muodoissaan (Tramal 50, 100, 150mg, Oxynorm ja muut oksikodonit resepti lohkeaa! Kysyppä kannabisreseptiä niin oot narkki.
Olen kuullut, että joillain ei toimi Sativex yhtä tehokkaasti kuin esimerkiksi Bedrocan, joka siis on puhdasta kukkaa ja johon MS - potilailla eritoten mahdollisuus saada erikoislupa.
Itse kun vuosi sitten kipulääkäriltä kyselin aiheesta niin ei kuulemma muille sitä käytännössä tällä hetkellä määrätäkkään kuin MS -potilaille. Maksaa tosin 80e/5g, mutta jos siitä jotain apua olisi niin kannattaa kysyä siitäkin vaihtoehdosta. Ilmeisesti Suomessa tosin vain muutama lääkäri joka näitä erikoislupia on potilailleen hakenut.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 722
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom