@meridian ja muut aloitetta "ongelmallisena" pitävät voisivat lukea mitä aloite pitää sisällään ennen kuin alkavat tehdä olkiukkoja asioista, joita ei ole edes ehdotettu. Aloitetta ei ole tehnyt mikään perus-Pirkko Vauva.fi-keskustelujen pohjalta. Linkki on aloituspostauksessa, mutta tässä uudelleen:
Kansalaisaloitepalvelu - Eutanasialaki säädettävä Suomeen
Tappamisesta on puhuttu. Missä menee tappamisen raja? Jos henkilö itse toistuvasti haluaa kärsimyksensä lopetettavan ja jopa avaa itse venttiiliin kanyylissä, niin onko lääkäri silloin tappaja? Entä kun potilas on tiedottomana hengityskoneen varassa, ei pysty kommunikoimaan toiveitaan, ja lääkäri haluaa sammuttaa hengityskoneen, koska on epätodennäköistä että tämä enää herää.
Kyllä mielestäni lääkäri on enemmän tappaja monessa muussa tilanteessa kuin potilaan omasta halusta tehtävässä eutanasiassa.
Tuossa on monta askelta ja siinä on hiuksenhieno raja jokaisen välillä...
-lääkäri lopettaa vakavasti sairaalta potilaalta turhat hoidot jolloin potilas kuolee nopeammin
-lääkäri irrottaa hengityskoneesta potilaan jolla ei ole toivoa palata terveeksi
-lääkäri vaivuttaa potilaan kovilla lääkkeillä uneen jonka aikana sairaus hoitaa loput
-lääkäri antaa potilaalle lasin jossa on tappava määrä lääkkeitä ja potilas juo sen itse tai sitten jättääkin juomatta
-lääkäri laittaa putken suoneen sitä varten että potilas saa itse töötätä sinne lopulliset lääkkeet
-lääkäri pistää potilaaseen tappavan määrän lääkkeitä
Korjatkaa jos olen väärässä: Kohta 1 on Suomessa normikäytäntö, kohta 2 kai ainakin jos potilas on aivokuollut, kohta 3 on myös laillista.
Kohta 4 on laillista ainakin Sveitsissä mutta onko se sitä suomessa? Itsemurhassa avustaminen ei ole rikos mutta passaako lääkärin siltikään tehdä tuollaista?
Entäs kohta 5?
Kohta 6 on Suomessa todennäköisesti tahallinen henkirikos.
Pystyn kuvittelemaan tilanteita joissa voisin haluta eutanasiaa itselleni. Eikä kyseessä ole edes syövän terminaalivaihe.
Välillä vaan näissä eutanasiakeskusteluissa eutanasian puolustajien argumentointi käy niin vastenmieliseksi että sen takia taidan jättää aloitteen allekirjoittamatta.
Ei sen läpimeno tietenkään meikäläisen allekirjoituksesta ole kiinni.
En mä myöskään yhtään yllättyisi jos kalteva pinta alkaisi käydä toteen. Mutta tässä ei välttämättä tarvita mutua kun voidaan katsoa niitä maita joissa eutanasia on laillistettu. En tiedä miten niissä on käynyt. Vastustajat tietenkin etsivät kaikki epäilyttävät keissit käsiinsä, puolustajat todistelee kuinka pieni osa nämä keissit on kokonaisuudesta.