Euroviisut

Ruotsin lehdissä pari toimittajaa on ilmeisesti vähän tulistunut suomalaisille, ellei kyse ole jostain oudosta huumorista. Eli siis lyhyesti sanottuna kuulemma Käärijä ansaitsi häviön, koska ei annettu Ruotsille yhtään pisteitä. :smoke:

Tavallaan ovat ihan oikeassa. Taktista äänestämistä toki, mutta aika ala-arvoista silti.

Oli miten oli, vähän liian tosissaan tuntuu jengi tämän ottavan.
 
Tavallaan ovat ihan oikeassa. Taktista äänestämistä toki, mutta aika ala-arvoista silti.

Oli miten oli, vähän liian tosissaan tuntuu jengi tämän ottavan.
No siis olisi ollut ihan hyvä edes jokunen piste Ruotsille antaa, ei siinä mitään. Mutta toisaalta aika yli menee noi toimittajienkin sanankäänteet, mikäli täysin tosissaan ovat.

Erityisen hyvä suoritus joka tapauksessa Käärijältä, ja ilo nähdä että molemminpuolin Loreenin suuntaan on hyvät välit.
 
Viimeisen 15 vuoden aikana useammin jäi voittajalta pisteitä saamatta yhdeltä tai useammalta maalta eli mitään poikkeuksellista ei tapahtunut nyt Ruotsin suhteen. Myös vuonna 2012 Loreenin voittaessa Italialta ei tullut yhtään pistettä. Lehdissä tuskin riehuttiin silloin asiasta. Ruotsalaiset nyt vaan on huonoja voittajia, niin kuin joku jossain onnistuneesti kuvaili.
 
Onhan nuo Euroviisujen tuomaristoäänet aikamoinen vitsi. Jotain toimittajia ja muita musiikin "ammattilaisia" siellä puolisenkymmentä päättämässä pisteistä. Jotain se kertoo "ammattiraatien" "ammattitaidosta", että joku saattaa saada jonkun maan tuomaristolta täyden 12 pistettä ja sama esitys saa sitten tasan nolla pistettä toisen maan "ammattituomareilta".

Jos "ammattiraadeilla" olisi mitään ammattitaitoa, niin nehän pisteet eri maiden "ammattiraadeilta" menisivät suunnilleen samalla tavalla muutaman sijoituksen tarkkuudella. Vähän sama kuin jossain taitoluistelussa samaa esitystä arvioisi useampi tuomaristo ja osa tuomaristoista antaisi samalla esitykselle täydet 10 pistettä ja osa tuomaristoista arvioisi sen saman esityksen 0,25 minipisteiden arvoiseksi. Luultavasti tuolloin hölmöinkin katselija ymmärtäisi että tässä arvostelusysteemissä ja tuomaristoissa on nyt jotain perustavanlaatuista ongelmaa kun pisteiden ero sama kuin mikä on arvosteluasteikon ääripäät.
 
Tästä olisikin kiva nähdä tilastoa edellisiltä vuosilta miten pisteet ovat menneet. Ainakin Ruotsin tuomarit ovat antaneet zero points monena vuonna.
Ei nollapisteiden antamisessa ole mitään ihmeellistä, jos biisi on oikeasti huono, tai kulttuurisesti kovin erilainen.

Loreen ei vaan ollut millään mittapuulla niin huono, että olisi ansainnut naapurimaiden kesken nollia sen kummemmin tuomareilta (joka antoikin Ruotsille 12 pistettä) kuin yleisöltäkään (joka antoi siis puhtaan nollan). Tällainen "taktinen äänestäminen" on vain tapa kiertää rajoitusta, ettei yleisö voi äänestää omaa maata.
 
Ei nollapisteiden antamisessa ole mitään ihmeellistä, jos biisi on oikeasti huono, tai kulttuurisesti kovin erilainen.

Loreen ei vaan ollut millään mittapuulla niin huono, että olisi ansainnut naapurimaiden kesken nollia sen kummemmin tuomareilta (joka antoikin Ruotsille 12 pistettä) kuin yleisöltäkään (joka antoi siis puhtaan nollan). Tällainen "taktinen äänestäminen" on vain tapa kiertää rajoitusta, ettei yleisö voi äänestää omaa maata.
Yleisöpisteissä täytyy huomioida, että vaikka saa 0, niin sijoitus on silti voinut olla äänten mukaan 11/26. Tämä ei mielestäni ole kovin huonosti.
Tuomariäänissä sijoitukset hyvin todennäköisesti vain päätetään yhteisymmärryksessä muutaman kollegan kanssa.

Itseäni ihmetyttää lähinnä, miten 15 eri maan tuomarit ovat antaneet Käärijälle 0 näillä kriteereillä:
  • Composition and originality of the song
  • Quality of the performance on stage
  • Vocal capacity of the performer(s)
  • Overall impression of the act
 
Viimeksi muokattu:
Yleisöpisteissä täytyy huomioida, että vaikka saa 0, niin sijoitus on silti voinut olla äänten mukaan 11/26. Tämä ei mielestäni ole kovin huonosti.
Tuomariäänissä sijoitukset hyvin todennäköisesti vain päätetään yhteisymmärryksessä muutaman kollegan kanssa.

Itseäni ihmetyttää lähinnä, miten 15 eri maan tuomarit ovat antaneet Käärijälle 0 näillä kriteereillä:
  • Composition and originality of the song
  • Quality of the performance on stage
  • Vocal capacity of the performer(s)
  • Overall impression of the act

Yhtä mielenkiintoinen kysymys on, että miten Suomen "ammattiraati" arvioi noilla samoilla kriteereillä Ruotsin Loreenin esityksen nollan arvoiseksi.

Ihan sitä ihtiään nuo "ammattiraadit" ovat.

Aika hauska vastalause noita "ammattiraateja" kohtaan olisi siinä, kun raakasti vain vaikka Suomen "ammattiraati" arpoisi ne pisteet ensi vuonna vaikka hatusta vetämällä lapun maan kullekkin pistemäärälle. Sitten vain nettiin ja isoon jakoon video siitä arvonnasta.

:D
 
Itseäni ihmetyttää lähinnä, miten 15 eri maan tuomarit ovat antaneet Käärijälle 0 näillä kriteereillä:
  • Composition and originality of the song
  • Quality of the performance on stage
  • Vocal capacity of the performer(s)
  • Overall impression of the act
Itseä ihmetyttää enemmän miten Loreen saa näillä kriteereillä niin monelta maalta 12.
  • Mikään ammattilainen en ole mutta omaan korvaan compositionin kuulostaa ihan siltä samalta mitä Ruotsi on jo yli 10vuotta lähettänyt viisuihin joka vuosi. Ilmeisesti tämä on hyvä asia. Originalityssä sanoisin että pitää lähes häntäpäätä.
  • Ilmeisesti käsien heiluttelu näyttäen siltä että on potenut ummetusta viikon putkeen on hyvää performanssia.
  • Vocal capcitystä en mene sanomaan mitään kun ei todellakaan alaani. Mutta uskoisin väittää että näissä kisoissa oli muitakin hyviä tällä saralla...
  • Sitten taas hyvin subjektiivinen kategoria josta varmasti moni laittaisi heittämällä pisteet vaikka ihan Kärtsälle.
Muutenkin viisujen luonne on muuttunut niin paljon 90 luvun jälkeen, että kyllä tuomariston saisi melkein heivata pois. Ovat nämä niin paljon enemmän "ns" yleisölle tarkoitetut kisat nykyään. Samoin ihan alusta asti olisi pitänyt olla tämmöisissä kemuissa sääntö uudelleen osallistumiselle. Ihme että tämä ei ole kuitenkaan poikinut lopulta hirveän paljon saman artistin hyväksikäyttöä. Tai ainakaan tuonut menestystä paria poikkeusta lukuunottamatta. Olihan tämä kyllä harmi että tähän saumaan kun Suomella oli oikeasti näihin kemuihin tasokas yrittäjä niin tuli tämmöinen skenaario. Kovasti kyllä haluttaisi jättää katsomatta ensi vuoden Abba festit kokonaan, mutta eiköhän nekin tule kärsittyä. Enkä nyt sano että Lureenin kappale nyt mikään totaalisen huono on ja kyllähän sekin päähän tarttuu. Mutta ei se kyllä viisuvoiton arvoinen ollut. Moni muu Kärtsäkin pois laskettuna olisi ollut parempi valinta.
 
Yhtä mielenkiintoinen kysymys on, että miten Suomen "ammattiraati" arvioi noilla samoilla kriteereillä Ruotsin Loreenin esityksen nollan arvoiseksi.
Täh? Se meidän ammattiraatihan nimenomaan antoi Loreenille 12 pistettä. Nolla tuli siis vain yleisöäänistä.
Itseä ihmetyttää enemmän miten Loreen saa näillä kriteereillä niin monelta maalta 12.
Makuasioita. Minä olisin noilla kriteereillä antanut näille pisteitä näin:

Loreen
Composition and originality of the song: 10
Quality of the performance on stage: 12
Vocal capacity of the performer(s): 12
Overall impression of the act: 10

Käärijä
Composition and originality of the song: 12
Quality of the performance on stage: 6
Vocal capacity of the performer(s): 4
Overall impression of the act: 8

Käärijä ei ansaitse mielestäni noilla kriteereillä täysiä pisteitä mistään muusta kuin omaperäisyydestä.
 
Viimeksi muokattu:
Täh? Se meidän ammattiraatihan nimenomaan antoi Loreenille 12 pistettä. Nolla tuli siis vain yleisöäänistä.

Makuasioita. Minä olisin noilla kriteereillä antanut näille pisteitä näin:

Loreen
Composition and originality of the song: 10

Quality of the performance on stage: 12
Vocal capacity of the performer(s): 12
Overall impression of the act: 10

Käärijä
Composition and originality of the song: 12
Quality of the performance on stage: 6
Vocal capacity of the performer(s): 4
Overall impression of the act: 8

Käärijä ei ansaitse mielestäni noilla kriteereillä täysiä pisteitä mistään muusta kuin omaperäisyydestä.

On kyllä aika kovat pisteet ko. kategoriassa melko suoralle rip offille.

Tuossa kappaleessa ieollut tasan mitään omaperäistä. Niin copy paste kun voi vaan olla, ja kaiken lisäksi hyvin saman tyyppinen, kun Loreenin edellinen Euphoria. 2-4 pistettä korkeintaan tuohon katwegoriaan voivi laittaa, jos objektiivisesti asiaa katsoo.
 
On kyllä aika kovat pisteet ko. kategoriassa melko suoralle rip offille.

Tuossa kappaleessa ieollut tasan mitään omaperäistä. Niin copy paste kun voi vaan olla, ja kaiken lisäksi hyvin saman tyyppinen, kun Loreenin edellinen Euphoria. 2-4 pistettä korkeintaan tuohon katwegoriaan voivi laittaa, jos objektiivisesti asiaa katsoo.
Tämä rip-off keskustelu on mielestäni huvittavaa, mutta koska tiesin että siitä tulee sanomista, niin laitoin pisteiksi vain 10 (kyse on kuitenkin sävellyksestä yleisesti, ei pelkästään omaperäisyydestä). Jos jossakin vanhassa ja muuten täysin erilaisessa kappaleessa on muutaman sekunnin ajan vastaava sävelkulku, niin ei se ole mikään plagiaatti. Lähes jokaiselle biisille löytyy jostakin kohdasta jokin esikuva jostakin historiasta.

Tämäkin keskustelu on käyty jo moneen kertaan, mutta jostain syystä sitä pitää aina nostaa esille. Tässä vielä se Mika Newtonin V Plenu kokonaisena, niin jokainen voi ilman tarkoituksellista pätkimistä kuunnella, että onko kyse plagiaatista:

 
Tämä rip-off keskustelu on mielestäni huvittavaa, mutta koska tiesin että siitä tulee sanomista, niin laitoin pisteiksi vain 10 (kyse on kuitenkin sävellyksestä yleisesti, ei pelkästään omaperäisyydestä). Jos jossakin vanhassa ja muuten täysin erilaisessa kappaleessa on muutaman sekunnin ajan vastaava sävelkulku, niin ei se ole mikään plagiaatti. Lähes jokaiselle biisille löytyy jostakin kohdasta jokin esikuva jostakin historiasta.

Tämäkin keskustelu on käyty jo moneen kertaan, mutta jostain syystä sitä pitää aina nostaa esille. Tässä vielä se Mika Newtonin V Plenu kokonaisena, niin jokainen voi ilman tarkoituksellista pätkimistä kuunnella, että onko kyse plagiaatista:



Niin on se huvittavaa, miten tämmöinen menee läpi, kun vesi "ammattiraadeilta". Tuohan on hyvinkin samanlainen. Isoin ero on se, että tuossa plenussa on aina pienet instrumentaali pätkät noiden väliosan replojen välissä, kun Loreen vetää ne yhteen. mutta muuten sävelkulku on ihan samanlainen. Kertsissä sanaty vaihdettu...

Ja alku on suoraan ripattu tuosta Flying free biisistä:



Jos kategoria on composition and originality of the song ja originalitya ei käytännössä ole, niin ei siitä voi teoriassakaan antaa kun 6 pistettä maksimissaan, jos käyttää 12 pisteen asteikkoa.
 
Tämä rip-off keskustelu on mielestäni huvittavaa, mutta koska tiesin että siitä tulee sanomista, niin laitoin pisteiksi vain 10 (kyse on kuitenkin sävellyksestä yleisesti, ei pelkästään omaperäisyydestä). Jos jossakin vanhassa ja muuten täysin erilaisessa kappaleessa on muutaman sekunnin ajan vastaava sävelkulku, niin ei se ole mikään plagiaatti. Lähes jokaiselle biisille löytyy jostakin kohdasta jokin esikuva jostakin historiasta.

Tämäkin keskustelu on käyty jo moneen kertaan, mutta jostain syystä sitä pitää aina nostaa esille. Tässä vielä se Mika Newtonin V Plenu kokonaisena, niin jokainen voi ilman tarkoituksellista pätkimistä kuunnella, että onko kyse plagiaatista:



Jos Loreenin Tattoo on tuolla kriteerillä raaka plagiaatti, niin kyllä silloin on myös Käärijän Cha Cha Cha, siinä on sama sävelkulku/komppi kuin Rammsteinin Tattoossa:
 
Jaa että omaperäisyydessä tuo kappale olisi parempi kuin kaikki ne yli 20 muuta esitystä?

Ei kai tuota tarvitse noin tulkita. Voisihan arvostelijan mielestä vaikka kaikki olla 12 pisteen edestä omaperäisiä, kunhan sitten laittavat kokonaisuutena (vaikka ynnäten) ne kappaleet järjestykseen, joista ensimmäinen saa 12.
 
Jos Loreenin Tattoo on tuolla kriteerillä raaka plagiaatti, niin kyllä silloin on myös Käärijän Cha Cha Cha, siinä on sama sävelkulku/komppi kuin Rammsteinin Tattoossa:
Niinpä. Kaikelle löytyy esikuva jostakin, jos tarpeeksi kaivelee, mutta nyt meemiväki on vaan päättänyt, että Käärijästä ei vastaavia tule nostaa esiin.
No eihän tuossa ole lähellekään mitään saman tasoista yhtenevyyttä cha cha chan, jos vertaa Tattoon ja V Plenun tilannetta.
Eipä tietenkään ole. :facepalm:
 
Niinpä. Kaikelle löytyy esikuva jostakin, jos tarpeeksi kaivelee, mutta nyt meemiväki on vaan päättänyt, että Käärijästä ei vastaavia tule nostaa esiin.

Eipä tietenkään ole. :facepalm:

No toisessa parissa on kertsi yksi yhteen ja väliosissa rytmitys vain erilainen. Toisessa parissa on alussa vähän samanlaista rytmitystä cha cha cha kohdan kanssa... Nii aika iso se ero samankaltaisuudessa on.
 
No toisessa parissa on kertsi yksi yhteen ja väliosissa rytmitys vain erilainen. Toisessa parissa on alussa vähän samanlaista rytmitystä cha cha cha kohdan kanssa... Nii aika iso se ero samankaltaisuudessa on.
Saat toki olla mitä mieltä tahansa, mutta minun silmissä tuossa on ihan samalla mitalla yhtenäväisyyksiä kuin Loreenin biiseistä kaivetuissa "plagioinneissa". Diskaukseen vaan molemmat. :D

Sattumoisin Käärijä on myös kova Rammstein-fani ja hänellä on myös bändin tatuointi rinnassa. Tästäkin voisi vetää salaliiton siitä kuinka sattumoisin bändin Tattoo-biisi vaikuttaa paikoitellen samalta kuin Cha cha chaa, mutta eipä sitä kannata salaliittoilla, kun Käärijä on sen tavallaan myöntänyt itsekin.

Cha Cha Cha on hieman erilainen kappale Käärijän muuhun tuotantoon nähden. Siihen haettiin tunnelmaa Pöyhösen suosikkiyhtye Rammsteinilta, minkä voi myös huomata kappaleen alkupuolella.

Pöyhösen Rammstein-fanitus on sitä luokkaa, että hänen rintaansa on tatuoitu saksalaisyhtyeen logo. Se tulee usein keikoilla näkyviin, sillä Käärijä riisuu mielellään paitansa, mistä hahmo on saanut lisänimen Paidatonriehuja.
 
Saat toki olla mitä mieltä tahansa, mutta minun silmissä tuossa on ihan samalla mitalla yhtenäväisyyksiä kuin Loreenin biiseistä kaivetuissa "plagioinneissa". Diskaukseen vaan molemmat. :D

Sattumoisin Käärijä on myös kova Rammstein-fani ja hänellä on myös bändin tatuointi rinnassa. Tästäkin voisi vetää salaliiton siitä kuinka sattumoisin bändin Tattoo-biisi vaikuttaa paikoitellen samalta kuin Cha cha chaa, mutta eipä sitä kannata salaliittoilla, kun Käärijä on sen tavallaan myöntänyt itsekin.


Ei siinä tarvi mitään mielipiteitä kysellä kun asia selviää ihan objektiivisesti vertailemalla.

Vaikka koko plagointipuolen sivuuttaisi, niin tuossa Loreenin biisissä ei ole silti mitään omaperäistä.

Jos Lordi osallistuisi euroviisuihin jollain Hard Rock Hallelujan "jatkoversiolla", niin nolottaisi kyllä.
 
Koko viisuille merkittävä arvovaltatappio Loreen vs. Käärijä hässäkkä. Turhan hyvällä ääntämyksellä huusivat Käärijää ääntenlaskussa, mutta näyttäisi olevan redditissäkin konsensus, että voitto meni väärään osoitteeseen.

Omat vedonlyönnit jäi lopulta pikkumiinukselle. "Tiesin", että Loreen voittaa ja Käärijä kakkonen, mutta löin lähinnä vetoa top10 paikoista ja finaaliin pääsystä. Armenia ei osunut kympin sakkiin, mutta tsekki, viro ja belgia kylläkin. Tsekille olin povannut korkeampaa menestystä top 5, mutta kusivat finaalin ihan täydellisesti (pahimmillaan mikitetyt solistit lauloivat eri kohtaa laulusta). Olin ihan varma Saksan viimeisestä paikkaa kun suomalainenkin selostaja sanoi, että valitsivat nimen Lordin voittovuona, mutta Lordi ei ollut enää saatavilla. Olisi saanut seiskan kertoimella vielä silloin, mutta en siinä kohtaa jaksanut häslätä lisää pelimerkkejä vedonlyöntitileille kun kaikki olin pistänyt jo menemään Viron top 12 puolesta (2.00 kertoimella), joka oli ihan päätön semifinaalin esityksen perusteella (top 10 oli 2,4, mutta toi top12 oli omissa kirjoissa varmaa rahaa).

Israel on aina ollut kestomenestyjä ja osasin pelätä jo valmiiksi. Ei selity diasporalla niin kuin monella muulla, mutta uskonnolla. Tosin ammattiraaditkin pisteyttivät korkealle, joka hämmästytti suuresti. Oli ns. girlpower biisi, mutta imho Norja ja Armenia oli monta kertaluokkaa parempia. Meni kyllä täydellisesti nappiin finaali Noalla. I'm gonna stand here like a unicorn. Justjoo.

Näköjään selvä etu siitä, että saa harjoitella semifinaalissa. Ranskalla ja Espanjalla meni ihan puihin kun pääsivät suoraan finaaliin. Italialla oli sellainen olevinaan erottumaton esitys, mutta solisti teki siitä uniikin.

Juryt selvästi yrittivät vetää kotiinpäin euroviisuille, että on edustuskelpoinen voittaja, mutta lopulta kääntyi itseään vastaan kun kaikki (siis oikeasti kaikki ja eikä vaan suomalaiset) epäoikeudenmukaisena. John Oliverilla on ollut aina joskus "tämä on euroopassa suosittua" ja naureskeltu euroviisuille. Käärijä olisi just ollut sellainen "and THIS won that", mutta koko jutun juoni aina ollut leikkimielisyys ja pilke silmäkulmassa. Suurimmalle osalle koko juttu on ollut ainakin viimeiset kakskyt vuotta lähinnä läppä ja liian totinen suhtautuminen siihen miltä se näyttää ulkopuolisten silmin on ihan turhaa. Idioottimaista, että Loreenin tusinabiisi voitti lopulta, vaikka olikin ihan selkeä juttu jo ennakkoon. Vähän sellainen esiintyjä, jonka ei pitäisi olla edes euroviisuissa... ainakaan enää sen ensimmäisen voiton jälkeen. Jotenkin se paikan tunnelma ei päässyt millään tavalla hänen ihon alleen vaan oli ihan omissa maailmoissaan koko ajan.

Ja se pitää huomauttaa, että Espanjaa sabotoitiin kun oli selvä hiljainen herkkä biisi ja siellä huudeltiin artistin nimeä ja bravoa sillä tapaa, että näkyi esittäjän kasvoilla ja suorituksessa. Häiritsi, että sama huutelija huusi lopussa Espanjaa, mutta piti oikein sanakirjasta katsoa ja vastaavaa sananmuotoa käytetään muuallakin kuin Suomessa.
 
Koko viisuille merkittävä arvovaltatappio Loreen vs. Käärijä hässäkkä. Turhan hyvällä ääntämyksellä huusivat Käärijää ääntenlaskussa, mutta näyttäisi olevan redditissäkin konsensus, että voitto meni väärään osoitteeseen.

Omat vedonlyönnit jäi lopulta pikkumiinukselle. "Tiesin", että Loreen voittaa ja Käärijä kakkonen, mutta löin lähinnä vetoa top10 paikoista ja finaaliin pääsystä. Armenia ei osunut kympin sakkiin, mutta tsekki, viro ja belgia kylläkin. Tsekille olin povannut korkeampaa menestystä top 5, mutta kusivat finaalin ihan täydellisesti (pahimmillaan mikitetyt solistit lauloivat eri kohtaa laulusta). Olin ihan varma Saksan viimeisestä paikkaa kun suomalainenkin selostaja sanoi, että valitsivat nimen Lordin voittovuona, mutta Lordi ei ollut enää saatavilla. Olisi saanut seiskan kertoimella vielä silloin, mutta en siinä kohtaa jaksanut häslätä lisää pelimerkkejä vedonlyöntitileille kun kaikki olin pistänyt jo menemään Viron top 12 puolesta (2.00 kertoimella), joka oli ihan päätön semifinaalin esityksen perusteella (top 10 oli 2,4, mutta toi top12 oli omissa kirjoissa varmaa rahaa).

Israel on aina ollut kestomenestyjä ja osasin pelätä jo valmiiksi. Ei selity diasporalla niin kuin monella muulla, mutta uskonnolla. Tosin ammattiraaditkin pisteyttivät korkealle, joka hämmästytti suuresti. Oli ns. girlpower biisi, mutta imho Norja ja Armenia oli monta kertaluokkaa parempia. Meni kyllä täydellisesti nappiin finaali Noalla. I'm gonna stand here like a unicorn. Justjoo.

Näköjään selvä etu siitä, että saa harjoitella semifinaalissa. Ranskalla ja Espanjalla meni ihan puihin kun pääsivät suoraan finaaliin. Italialla oli sellainen olevinaan erottumaton esitys, mutta solisti teki siitä uniikin.

Juryt selvästi yrittivät vetää kotiinpäin euroviisuille, että on edustuskelpoinen voittaja, mutta lopulta kääntyi itseään vastaan kun kaikki (siis oikeasti kaikki ja eikä vaan suomalaiset) epäoikeudenmukaisena. John Oliverilla on ollut aina joskus "tämä on euroopassa suosittua" ja naureskeltu euroviisuille. Käärijä olisi just ollut sellainen "and THIS won that", mutta koko jutun juoni aina ollut leikkimielisyys ja pilke silmäkulmassa. Suurimmalle osalle koko juttu on ollut ainakin viimeiset kakskyt vuotta lähinnä läppä ja liian totinen suhtautuminen siihen miltä se näyttää ulkopuolisten silmin on ihan turhaa. Idioottimaista, että Loreenin tusinabiisi voitti lopulta, vaikka olikin ihan selkeä juttu jo ennakkoon. Vähän sellainen esiintyjä, jonka ei pitäisi olla edes euroviisuissa... ainakaan enää sen ensimmäisen voiton jälkeen. Jotenkin se paikan tunnelma ei päässyt millään tavalla hänen ihon alleen vaan oli ihan omissa maailmoissaan koko ajan.

Ja se pitää huomauttaa, että Espanjaa sabotoitiin kun oli selvä hiljainen herkkä biisi ja siellä huudeltiin artistin nimeä ja bravoa sillä tapaa, että näkyi esittäjän kasvoilla ja suorituksessa. Häiritsi, että sama huutelija huusi lopussa Espanjaa, mutta piti oikein sanakirjasta katsoa ja vastaavaa sananmuotoa käytetään muuallakin kuin Suomessa.
Kysehän on nyt että kumpaa imagoa koko kisa hakee jatkossa, yleisö päättää vai raati päättää, nyt kävi niin että raati päätti. Vaikka kuinka ammattilaisia raadissa olisivatkin niin konseptin tulevaisuuden kannalta olisi parempi että yleisölle annetaan isompi merkitys. Nyt ylivoimaisesti suurempi osa yleisöä ei saanut toivomaansa voittajaa, vaan raati päätti, tästä ei suuri yleisö pidä, etenkään kun Käärijä oli niin ylivoimainen yleisön silmissä, ennätysylivoimainen. Tämän vuoden lopputulosta ei enää mikään muuta, mutta ohjelman kiinnostavuuden kannalta muutoksia kenties tehtävä jos jatkossa tulee yhtä ylivoimainen yleisön suosikki joka ei voita (tuskin tulee ihan heti). Onnea Käärijä! Loreenia ei voi vilpittömästi onnitella, valitettavasti, eikä se ole katkeruutta vaan sitä, että kaikkien aikojen kovin yleisön suosikki ei voittanut.
 
Ihme kyllä jos ei oikeasti noille asiantuntijoille tehdä mitään viimeistään tämän myötä. Toka kerta jo lyhyen ajan sisään, kun selkeä yleisön suosikki häviää ”asiantuntijoiden” takia (KEiiNO 2019). En ymmärrä koko Juryn ideaa tai tarpeellisuutta tällaisessa kilpailussa. Aina välillä puhutaan noiden mukamas pyrkivän estämään naapurimaiden suosimisen mutta Jurythan sitä vasta tekevätkin ja samalla estävät minkään erilaisen esityksen pärjäämisen. Tänäänkin oli taas monta esitystä, joissa yleisö ja Jury ihan täysin eri mieltä. Hienoa muutenkin kun miljoonat ovat maksaneet esim. Käärijän äänestämisestä ja sitten sillä ei ole mitään väliä kun muutama ihmistä on eri mieltä.

Suomalainen selostaja sanoi noin, mutta ennemmin kyseessä euroviisujen prestiisin ylläpidosta, ettei esim. joku voita täysin protestiäänillä ja toki historiallinen tausta kun äänestäminen ei ole ollut samalla tapaa kaikille mahdollista tai ainakaan helppoa.

Kysehän on nyt että kumpaa imagoa koko kisa hakee jatkossa, yleisö päättää vai raati päättää, nyt kävi niin että raati päätti. Vaikka kuinka ammattilaisia raadissa olisivatkin niin konseptin tulevaisuuden kannalta olisi parempi että yleisölle annetaan isompi merkitys. Nyt ylivoimaisesti suurempi osa yleisöä ei saanut toivomaansa voittajaa, vaan raati päätti, tästä ei suuri yleisö pidä, etenkään kun Käärijä oli niin ylivoimainen yleisön silmissä, ennätysylivoimainen. Tämän vuoden lopputulosta ei enää mikään muuta, mutta ohjelman kiinnostavuuden kannalta muutoksia kenties tehtävä jos jatkossa tulee yhtä ylivoimainen yleisön suosikki joka ei voita (tuskin tulee ihan heti). Onnea Käärijä! Loreenia ei voi vilpittömästi onnitella, valitettavasti, eikä se ole katkeruutta vaan sitä, että kaikkien aikojen kovin yleisön suosikki ei voittanut.

Juuh, samaa mieltä. Loreen taisi itsekin tajuta, että olisi ollut parempi hävitä mieluummin kuin voittaa kiistanalaisesti.

Ensi vuonna Ruotsissa show ja Abban voitosta tasan 50-vuotta. Ei ole vaikea veikata mikä on euroviisujen taustateema tai ainakaan sitä mikä pääsee esille... paitsi, että nyt se on nostettu sillä tapaa keskusteluun (salaliittoteoreetikko näkökulmasta), ettei välttämättä tee mieli korostaa sitä samalla tapaa mitä ehkä haluaisivat.

Nyt on muuallakin muilmassa ollut tämän johdosta tosiaan keskustelua, että onko raadilla enää mitään merkitystä muuta kuin olla mahdollinen haitta ja hyvä niin. Siis Loreenin esitys oli tyylipuhdas, mutta täysin mitäänsanomaton. Käärijä melkein vastakohta sille.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi muuten näin jälkikäteen mielenkiintoista kuulla absoluuttiset äänimäärät, että montako yleisöääntä kukakin sai kaikissa maissa yhteensä. En tarkoita että toivoisin sen vaikuttavan lopputulokseen jatkossakaan, mutta olisi mielenkiintoista. Nythän Jos yksi saa yleisöäänillä jossain X maassa 12 pistettä ja toinen 10, niin ei voi tietää oliko eroa äänimäärässä prosentin vai 300 prosenttia.
 
Olisi muuten näin jälkikäteen mielenkiintoista kuulla absoluuttiset äänimäärät, että montako yleisöääntä kukakin sai kaikissa maissa yhteensä. En tarkoita että toivoisin sen vaikuttavan lopputulokseen jatkossakaan, mutta olisi mielenkiintoista. Nythän Jos yksi saa yleisöäänillä jossain X maassa 12 pistettä ja toinen 10, niin ei voi tietää oliko eroa äänimäärässä prosentin vai 300 prosenttia.
Ja vaikka 99% äänestäis tiettyä ja loput 1% jakaantuis lopuille, nii se on 12 pistettä eikä enempää. Tämä pätee, oli sit pikkukylä san marino ( jonka äänet ei ole edes oikeita ääniä teknisistä syistä) tai Saksa.
 
Olisi muuten näin jälkikäteen mielenkiintoista kuulla absoluuttiset äänimäärät, että montako yleisöääntä kukakin sai kaikissa maissa yhteensä. En tarkoita että toivoisin sen vaikuttavan lopputulokseen jatkossakaan, mutta olisi mielenkiintoista. Nythän Jos yksi saa yleisöäänillä jossain X maassa 12 pistettä ja toinen 10, niin ei voi tietää oliko eroa äänimäärässä prosentin vai 300 prosenttia.

Siinä jotain statistiikkaa suhteellisesta jakaumasta miten ainoastaan tuo top 10 pääsy vaikuttaa:

 
Ei tuo puhdas yleisöäänestäminenkään ongelmaton ole. Nytkin Loreen ei saanut suomesta yhtäkään ääntä. Todennäköisesti täällä taktikoitiin, ettei vain ruotsi voittaisi.
 
Ei tuo puhdas yleisöäänestäminenkään ongelmaton ole. Nytkin Loreen ei saanut suomesta yhtäkään ääntä. Todennäköisesti täällä taktikoitiin, ettei vain ruotsi voittaisi.
Kyllä Loreen varmasti meiltä ääniä sai, esitystä ei vain rankattu top10 parhaimman joukkoon.
Eiköhän niiden Juryjen ole helpompi taktikoida ja estää jonkun maan voitto, kuin kokonaisten maiden.
 
Ei tuo puhdas yleisöäänestäminenkään ongelmaton ole. Nytkin Loreen ei saanut suomesta yhtäkään ääntä. Todennäköisesti täällä taktikoitiin, ettei vain ruotsi voittaisi.

Vielä ongelmallisempia ne juryt on. Niissä näkyy vieläkin aika vahvaa naapurien ja purkkapopin suosimista. Joka maan pienellä juryllä on iso vaikutus pisteisiin ja kaikenlainen poliittinen yms. vaikuttaminen on tosiaan kaikkein helpointa noiden juryjen kautta.

Yleisöäänissä tuota naapurien suosimista näkyy selkeästi enää noissa entisen Jugoslavian alueen maiden äänestyksissä. Siitä osoituksena tuo Kroatian kalsarikuoron 100:n yleisöpisteen saalis.
 
Kyllä Loreen varmasti meiltä ääniä sai, esitystä ei vain rankattu top10 parhaimman joukkoon.
Eiköhän niiden Juryjen ole helpompi taktikoida ja estää jonkun maan voitto, kuin kokonaisten maiden.
Oliko jopa 11 Loreen täällä, eli ensimmäinen ilman pisteitä jäänyt.
 
Yleisöäänissä tuota naapurien suosimista näkyy selkeästi enää noissa entisen Jugoslavian alueen maiden äänestyksissä. Siitä osoituksena tuo Kroatian kalsarikuoron 100:n yleisöpisteen saalis.

Eihän siellä ollut edes mukana kaikki entiset jugomaat, joten Kroatia kyllä sai pisteitä kaikkialta.
 
Eihän siellä ollut edes mukana kaikki entiset jugomaat, joten Kroatia kyllä sai pisteitä kaikkialta.

Suomeltakin näytti menneen 4 yleisöpistettä.

Tää oli ihan hauska sivu noiden visualisoimiseen:


e. ja esityshän oli omaa luokkaansa.
 

Liitteet

  • kroatialle_annetut.png
    kroatialle_annetut.png
    117 KB · Luettu: 79
Eihän siellä ollut edes mukana kaikki entiset jugomaat, joten Kroatia kyllä sai pisteitä kaikkialta.

Näemmä tullut aika tasaisesti juu. Jotenkin itse ajattelin, että olisi sieltä naapurimaista tullut enimmäkseen. No ainahan näillä ihan täysillä "taideperformanseilla" on omat kannattajansa, mutta ei isoimmat massat niitä äänestä.

Omasta melestä paras kompromissi olisi Juryt 25%:n painolla ja yleisöäänet 75%:n painolla, kuten UMK:ssa nykyään. Siinä kansan ääni ratkaisisi enimmäkseen, mutta jurylla tasapainotettaisiin jonkun verran "vitsi" äänestyksiä.
 
Niin on se huvittavaa, miten tämmöinen menee läpi, kun vesi "ammattiraadeilta". Tuohan on hyvinkin samanlainen. Isoin ero on se, että tuossa plenussa on aina pienet instrumentaali pätkät noiden väliosan replojen välissä, kun Loreen vetää ne yhteen. mutta muuten sävelkulku on ihan samanlainen. Kertsissä sanaty vaihdettu...

Ja alku on suoraan ripattu tuosta Flying free biisistä:



Jos kategoria on composition and originality of the song ja originalitya ei käytännössä ole, niin ei siitä voi teoriassakaan antaa kun 6 pistettä maksimissaan, jos käyttää 12 pisteen asteikkoa.


Ja tämä
 
Käärijän biisin sanathan on kopio Fröbelin palikoiden Sutsichatsista. Sutsi satsi cha cha.
 
Niin on se huvittavaa, miten tämmöinen menee läpi, kun vesi "ammattiraadeilta". Tuohan on hyvinkin samanlainen. Isoin ero on se, että tuossa plenussa on aina pienet instrumentaali pätkät noiden väliosan replojen välissä, kun Loreen vetää ne yhteen. mutta muuten sävelkulku on ihan samanlainen. Kertsissä sanaty vaihdettu...

Ja alku on suoraan ripattu tuosta Flying free biisistä:



Jos kategoria on composition and originality of the song ja originalitya ei käytännössä ole, niin ei siitä voi teoriassakaan antaa kun 6 pistettä maksimissaan, jos käyttää 12 pisteen asteikkoa.

Kyllä tuo Loreen kuulostaa myös omalta maaltaan..
 
Itse kovan luokan abba fanina sekä loreen heitterinä en kyllä keksi mitään samaa winner takes it allista ja tuosta tattoo renkutuksesta
 
Itse kovan luokan abba fanina sekä loreen heitterinä en kyllä keksi mitään samaa winner takes it allista ja tuosta tattoo renkutuksesta

Kuunteleppas alun puheenomainen osuus uudelleen. Halpa plagiaattipalanenhan se siinä. Mitään kokonaista kappaletta ei ole kopioitu vaan paloja useasta biisistä. Omaperäisyys on haudattu syvälle lähelle Uutta Seelantia.
 
Suomen käytös kansana ei yllättänyt, äänestettiin kaikkea muuta kuin naapuria kun itseä ei voitu äänestää.. Vieläpä maksettiin siitä (äänestystekstarit käsittääkseni maksullisia). Perinteinen maksan 50 e ettei naapuri saa satasta. Viime kerralla (Euphoria) varmaan löytyi Loreenin faneja Suomestakin. Ihan oikein tämä meni, toivottavasti hävitään lätkäkin :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 409
Viestejä
4 490 244
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom