Suomen käytös kansana ei yllättänyt, äänestettiin kaikkea muuta kuin naapuria kun itseä ei voitu äänestää.. Vieläpä maksettiin siitä (äänestystekstarit käsittääkseni maksullisia). Perinteinen maksan 50 e ettei naapuri saa satasta. Viime kerralla (Euphoria) varmaan löytyi Loreenin faneja Suomestakin. Ihan oikein tämä meni, toivottavasti hävitään lätkäkin
Suomen käytös kansana ei yllättänyt, äänestettiin kaikkea muuta kuin naapuria kun itseä ei voitu äänestää.. Vieläpä maksettiin siitä (äänestystekstarit käsittääkseni maksullisia). Perinteinen maksan 50 e ettei naapuri saa satasta. Viime kerralla (Euphoria) varmaan löytyi Loreenin faneja Suomestakin. Ihan oikein tämä meni, toivottavasti hävitään lätkäkin
Totuus yksinkertaistettuna: Harva oli valmis maksamaan Loreenin äänestämisestä. Itseasiassa suomalaisten yleisöäänestyksen perusteella esitys taisi olla melko oikealla tasollaan, oliko se joku 11. sijalla, vai miten se oli...?
Totuus yksinkertaistettuna: Harva oli valmis maksamaan Loreenin äänestämisestä. Itseasiassa suomalaisten yleisöäänestyksen perusteella esitys taisi olla melko oikealla tasollaan, oliko se joku 11. sijalla, vai miten se oli...?
Juuri näin. Olisiko ihmiset sitten tyytyväisiä jos sen yhden sijan korkeammalla olisi ollut, vai montako pistettä Suomella olisi velvollisuus ollut Ruotsille antaa?
Tuo biisi ei tosiaan yleisön mielestä mikään euphoriaan verrattava esitys ollut, tuosta kertoo jo se että mistään maasta sitä 12 pistettä ei tullut vaikka faneja varmasti on ympäri Eurooppaa.
Ja 243 ei voittaja biisille edes mikään kovin korkea tulos ole.
Juuri näin. Olisiko ihmiset sitten tyytyväisiä jos sen yhden sijan korkeammalla olisi ollut, vai montako pistettä Suomella olisi velvollisuus ollut Ruotsille antaa?
Noh, jos biisit.infoon on uskominen, Suomessa radiossa on soinut Tattoo useammin kuin Cha Cha Cha, mutta ei ne varmaan kuulijoista välitä, kun kanavia on niin kovin vaikea vaihtaa.
Sikäli se, että Suomi näytti olevan ainoa maa, joka ei antanut yhtäkään yleisöpistettä on vähän...yllättävää. Samoin Norjan pisteet.
Queen of Kings näyttäisi soineen radiossa 65 kertaa, kaikki YleX:llä. (noi kaksi muuta menee reippaasti yli tuhannen) Eikä kyllä Spotifyssakaan ole Suomen viikkolistoilla Tattoota korkeammalla.
E. Ei niin etteikö tuota voisi osittain ymmärtää, mutta try hardaaminen voi syödä tulevien vuosien pisteitä.
Noh, jos biisit.infoon on uskominen, Suomessa radiossa on soinut Tattoo useammin kuin Cha Cha Cha, mutta ei ne varmaan kuulijoista välitä, kun kanavia on niin kovin vaikea vaihtaa.
Sikäli se, että Suomi näytti olevan ainoa maa, joka ei antanut yhtäkään yleisöpistettä on vähän...yllättävää. Samoin Norjan pisteet.
Queen of Kings näyttäisi soineen radiossa 65 kertaa, kaikki YleX:llä. (noi kaksi muuta menee reippaasti yli tuhannen) Eikä kyllä Spotifyssakaan ole Suomen viikkolistoilla Tattoota korkeammalla.
E. Ei niin etteikö tuota voisi osittain ymmärtää, mutta try hardaaminen voi syödä tulevien vuosien pisteitä.
Kyllähän tuossa varmasti oli kyseessä myös sitä "taktista" puolta, mutta koko asiaa on liioiteltu. Esim. Suomen ja Saksan äänestyksissä Ruotsin erotti yksi sija ja jos Loreen olisi Saksassa ollut 11 niin kukaan tuskin saksalaisia syyttäisi mistään.
Loreenin radio soittoihin on hyvin paljon vaikutusta myös vanhoilla meriiteillä, sekä biisi on myös pop balladina hyvin radio ystävällinen.
Norja nyt pärjäsi muuallakin telessä ihan hyvin ja sai yli 200 pinnaa, jury veto nyt meni tällä kertaa kyllä vihkoon.
Pointtina nyt oli että ei tuo nolla pistettä mikään skandaali ole. Biisi muuallakaan euroopassa nauttinut teleäänissä samanlaista suosiota kuin aikaisempien vuosien voittajat.
E.Lisätään nyt sen verran että suurempi farssi nuo Loreenin jury pisteet olivat, turha ruotsalaisten tästä on herneitä mihinkään tunkea
Suomen käytös kansana ei yllättänyt, äänestettiin kaikkea muuta kuin naapuria kun itseä ei voitu äänestää.. Vieläpä maksettiin siitä (äänestystekstarit käsittääkseni maksullisia). Perinteinen maksan 50 e ettei naapuri saa satasta. Viime kerralla (Euphoria) varmaan löytyi Loreenin faneja Suomestakin. Ihan oikein tämä meni, toivottavasti hävitään lätkäkin
Jotkut ne jaksaa ulista tuosta ihan tyhjänpäiväisestä asiasta. Ruotsi oli 11 suomen puhelinäänissä, joten on sitä jonnii verran täälläkin äänestettty. Ei ihan riittänyt pisteille. Ei täällä ole mikään pakko asua, jos noin ahdistaa.
Tuo taitaa jopa vähän vähätellä tilannetta. Eikös tässä saatu kuitenkin toiseksi eniten teleääniä koskaan suhteutettuna saatavilla olevaan pistemäärään? Saatiin 376 pistettä ja maksimi 456 (38*12) eli nyt jo tuli huimat 82,5% maksimipisteistä. Voittoon olisi tarvittu 95% maksimipistemäärästä eli teoriassa mahdollista mutta ihan älytön lukema. Tässä ei ole huomioituna sitä, että Suomen korkeammat pisteet olisivat laskeneet Ruotsin pisteitä niissä maissa missä Suomi jäi Ruotsin taakse.
Tuo taitaa jopa vähän vähätellä tilannetta. Eikös tässä saatu kuitenkin toiseksi eniten teleääniä koskaan suhteutettuna saatavilla olevaan pistemäärään? Saatiin 376 pistettä ja maksimi 456 (38*12) eli nyt jo tuli huimat 82,5% maksimipisteistä. Voittoon olisi tarvittu 95% maksimipistemäärästä eli teoriassa mahdollista mutta ihan älytön lukema. Tässä ei ole huomioituna sitä, että Suomen korkeammat pisteet olisivat laskeneet Ruotsin pisteitä niissä maissa missä Suomi jäi Ruotsin taakse.
Näköjään sitte Ruotsilla oli toiseksi eniten juryääniä ikinä. Olettaen että wikipedia pitää paikkansa.
Hyvinki erikoinen euroviisu vuosi.
Nooh, Ruotsalaiset saa abba bileensä ja käärijän keikka kalelenteri on täysi, että tavallaan tässä nyt kaks voittajaa.
Näköjään sitte Ruotsilla oli toiseksi eniten juryääniä ikinä. Olettaen että wikipedia pitää paikkansa.
Hyvinki erikoinen euroviisu vuosi.
Nooh, Ruotsalaiset saa abba bileensä ja käärijän keikka kalelenteri on täysi, että tavallaan tässä nyt kaks voittajaa.
Pisti noissa tilastoissa silmään, että Ruotsi on tuolla top10 jury listassa kolmeen kertaan mutta ei kertaakaan top10 yleisölistalla. Vastaavasti Ukraina kolmesti yleisölistalla mutta ei kertaakaan tuomarilistalla (yksi näistä tosin juryttomasta kisasta). Melkoisia eroja.
Käärijän uran kannalta pitkällä aikavälillä tämä kakkossija on varmaan parempikin lopputulos kuin voitto. Pitkälti juuri tämän polemiikin vuoksi, josta tulee jatkuvasti näkyvyyttä monessa paikassa. Voitossa ei Suomen ulkopuolella olisi noussut todennäköisesti yhtä suurta ja pitkäkestoista mediahuomiota. Toki Käärijä itse otti tuon tappion aika raskaasti eikä päästy torille juhlimaan voittoa mutta aika parantaa haavat.
2017 oli 5 maata enemmän, joten Ruotsi käytännössä sai eniten jury ääniä ikinä. Sitä tässä on kritisoitu että oliko tuo biisi ja esitys sitten todellisuudessa niin loistava.
Normaalisti kuitenkin useampi maa pääsee yli 200 pisteen, eikä tuo taso nyt tänä vuonna mielestäni mitenkään erikoisen heikko ollut.
Ja käärijän tele pisteitä voi myös joku pitää kovimpana suorituksena, viime vuosi oli erikoistapaus ja 2017 oli tosiaan enemmän pisteitä jaossa.
2017 oli 5 maata enemmän, joten Ruotsi käytännössä sai eniten jury ääniä ikinä. Sitä tässä on kritisoitu että oliko tuo biisi ja esitys sitten todellisuudessa niin loistava.
Normaalisti kuitenkin useampi maa pääsee yli 200 pisteen, eikä tuo taso nyt tänä vuonna mielestäni mitenkään erikoisen heikko ollut.
Jotenkin muutenkin tänä vuonna tuntui ihan kummalliselta nuo pisteytykset. Esimerkiksi Ranskalle olisin odottanut enemmän tuomaripisteitä ja kumma miten tosiaan Ruotsi erosi muka niin selkeästi muista vastaavantyylisistä, esimerkiksi Israelista. Yhtälailla yleisöäänetkin tuntuivat oudoilta, esimerkiksi Australia voitti oman seminsä mutta floppasi ihan totaalisesti finaalin yleisöäänissä. Toki semi2 oli selkeästi heikompi kuin semi1 mutta silti odottamaton tulos tuo yleisöäänten sija 20 finaalissa. Sama homma Itävallallan kohdalla, odotin heille paljon enemmän yleisöpisteitä.
Jotenkin muutenkin tänä vuonna tuntui ihan kummalliselta nuo pisteytykset. Esimerkiksi Ranskalle olisin odottanut enemmän tuomaripisteitä ja kumma miten tosiaan Ruotsi erosi muka niin selkeästi muista vastaavantyylisistä, esimerkiksi Israelista. Yhtälailla yleisöäänetkin tuntuivat oudoilta, esimerkiksi Australia voitti oman seminsä mutta floppasi ihan totaalisesti finaalin yleisöäänissä. Toki semi2 oli selkeästi heikompi kuin semi1 mutta silti odottamaton tulos tuo yleisöäänten sija 20 finaalissa. Sama homma Itävallallan kohdalla, odotin heille paljon enemmän yleisöpisteitä.
Australian kohtalo oli kyllä outo. Parikin maata antoi semissä täydet pinnat, mutta finaalissa taas jättivät täysin nollille. Itävallan pisteitä verotti paljon tuo esiintymisslotti, jäi varmasti hyvin monelta katsojalta näkemättä koko esitys.
Sillä ei ole mitään merkitystä, koska epäilen että Suomea tullaan taas vuosikymmeniin näkemään kärkikahinoissa. Sen verran ainutlaatuin setti oli Käärijä ja Cha Cha Cha.
Yleisöäänestyksen ongelma on se, että yleensä äänestetään vaan sitä omaa suosikkia tai paria kolmea. Eli ne semmoset ihan jees biisit jää yleisöäänissä piteyttämåttä. Yleisöäänestyksessä kun olisi hyvä, että kaikkien pitäisi valita biisit sijoille 1-10, jolloin pisteitä tulisi tasaisemmin.
Taitaa vaan olla liian vaivalloista monelle tehdä tuollaista, joten ei olla lähdetty tuolle tielle.
Sillä ei ole mitään merkitystä, koska epäilen että Suomea tullaan taas vuosikymmeniin näkemään kärkikahinoissa. Sen verran ainutlaatuin setti oli Käärijä ja Cha Cha Cha.
Kyllä Suomi on 5v sisällä jälleen kärkikolmikossa, sen verran hyvin Yle on nyt saanut UMK:n jiiriin. Meillä on myös todella vahva omankielisen musan kulttuuri ja Käärijä teki ison palveluksen kielihäpeän lievittämiselle. Muistan niin elävästi lapsuudesta sen mantran mitä aina sanottiin, ettei Suomi voi pärjätä Euroviisuissa ellei saa käyttää englantia.
Kyllä Suomi on 5v sisällä jälleen kärkikolmikossa, sen verran hyvin Yle on nyt saanut UMK:n jiiriin. Meillä on myös todella vahva omankielisen musan kulttuuri ja Käärijä teki ison palveluksen kielihäpeän lievittämiselle. Muistan niin elävästi lapsuudesta sen mantran mitä aina sanottiin, ettei Suomi voi pärjätä Euroviisuissa ellei saa käyttää englantia.
Faktahan on se että Käärijän laulukielellä ei ollut mitään merkitystä, koska chachacha kantoi koko biisin. Aivan sama millä kielellä biisi olisi muuten laulettu.
Kyllä Suomi on 5v sisällä jälleen kärkikolmikossa, sen verran hyvin Yle on nyt saanut UMK:n jiiriin. Meillä on myös todella vahva omankielisen musan kulttuuri ja Käärijä teki ison palveluksen kielihäpeän lievittämiselle. Muistan niin elävästi lapsuudesta sen mantran mitä aina sanottiin, ettei Suomi voi pärjätä Euroviisuissa ellei saa käyttää englantia.
Vähän juupas eipästä, mutta ite oon kyllä aivan eri mieltä. Jos kattelee sijoituksia Lordin ja Käärijän välissä, ni onha tuo ny ehkä Blind Channel poislukien iha älytöntä pohjamutien rämpimistä ollu kauttaaltaan.
Oliha Käärijä nyt niin helvetin monella osa-alueella uniikki ja suomalaiseks artistiks/esitykseks todella "groundbreaking". Vähä samaa oli Lordissa aikanaan ja ehkä siksi juuri voittikin.
Jos taasen peilaa vaikka tän vuoden muita UMK-finalisteja, ni en kyllä ite jaksa usko että puoletkaan ois varmaan päässeet edes semifinaaleista vältsyyn läpi, saati niittäneet minkäänlaista kansainvälistä suosiota. Aivan tylsänpulskean geneerisiä esityksiä, joilla ei pärjätä. Eikä mun mielestä täällä osata voittajia "tuottaa", vaan enemmänkin sattuman kaupalla joku kokeilu osuu parinkymmenen vuoden välein kohdilleen.
Ainakin mitä reddittiä seurannut niin tuota UMK:ta arvostetaan kyl ulkomailla viisufanien joukossa ja pitävät sitä hyvinkin kovatasoisena kilpailuna ja sielläkin toistuu nämä "Suomi tulee menestymään seuraavina vuosina". Siinä missä muualla Euroopassa asiaan on panostettu viime vuosina vähemmän ja jopa jääty kokonaan kisoista pois.
Tuosta nyt puuttuu uusin tulos, mutta taulukossa siis Suomen sijoitus suhteessa osallistujamääriin. UMK alkoi tuossa 2012. Eipä siellä noita pohjasijoituksia ole ollut kuin 3.
Ainakin mitä reddittiä seurannut niin tuota UMK:ta arvostetaan kyl ulkomailla viisufanien joukossa ja pitävät sitä hyvinkin kovatasoisena kilpailuna ja sielläkin toistuu nämä "Suomi tulee menestymään seuraavina vuosina". Siinä missä muualla Euroopassa asiaan on panostettu viime vuosina vähemmän ja jopa jääty kokonaan kisoista pois.
Tuosta nyt puuttuu uusin tulos, mutta taulukossa siis Suomen sijoitus suhteessa osallistujamääriin. UMK alkoi tuossa 2012. Eipä siellä noita pohjasijoituksia ole ollut kuin 3.
En oo ihan varma mitä suhteuttamisella osallistujamääriin tässä tarkoitetaan, mutta itestä relevanttia on katsoa vain absoluuttista menestystä kun kyse on kuitenkin kisasta, jossa haetaan käytännössä vain yhtä voittajaa. Tulevaisuuden spekulointi tämmösen sirkuksen ympärillä tuntuu aika turhalta, joten paras referenssi lienee menneisyys. Jos UMK:ta pidetään kovassa tasossa, niin varmaan tulisi sen läpäisevien artistien menestyä myös jatkomähinöissä. Toista kuitenkin musta otanta kertoo:
2012: Pernilla Karlsson - ei päässyt semifinaaleista eteenpäin 2013: Krista Siegfrids - finaalien kolmanneks vika 2014: Softengine - finaalien yhdestoista 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät - ei päässyt semifinaaleista eteenpäin (semien vika) 2016: Sandhja - ei päässyt semifinaaleista läpi (semien kolmanneks vika) 2017: Norma John - ei päässyt semifinaaleista läpi (semien kuudenneks vika) 2018: Saara Aalto - finaalien tokavika 2019: Darude - ei päässyt semifinaaleista eteenpäin (semien tokavika) 2020: Korona 2021: Blind Channel - finaalin kuudes 2022: Rasmus - finaalin neljänneks vika 2023: Käärijä - finaalin toka
En tiedä onko mulla jotenkin pessimistiset lasit, mut emmä tuota ny hyvänä kisamenestyksenä yleisesti pidä. Toki jonkun mielestä finaaliin pääseminen on varmaan jo jollain tasolla voitto.
Minun. On noi kaikki muutkin osallistujat sentään käynyt jo jonkin valintaprosessin, ja finaaliin pääseminen edellyttää, että maailmalta löytyy ihmisiä joiden mielestä kappale on parempi kuin muut. Toki finaalin viimeiset sijat on mitä on, ja voi olla, että ylempänä on parempia, vaikuttavampia ja/tai korvamadompia, mutta ei ne kappaleet silti (välttämättä) huonoja ole.
En oo ihan varma mitä suhteuttamisella osallistujamääriin tässä tarkoitetaan, mutta itestä relevanttia on katsoa vain absoluuttista menestystä kun kyse on kuitenkin kisasta, jossa haetaan käytännössä vain yhtä voittajaa. Tulevaisuuden spekulointi tämmösen sirkuksen ympärillä tuntuu aika turhalta, joten paras referenssi lienee menneisyys. Jos UMK:ta pidetään kovassa tasossa, niin varmaan tulisi sen läpäisevien artistien menestyä myös jatkomähinöissä. Toista kuitenkin musta otanta kertoo:
2012: Pernilla Karlsson - ei päässyt semifinaaleista eteenpäin 2013: Krista Siegfrids - finaalien kolmanneks vika 2014: Softengine - finaalien yhdestoista 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät - ei päässyt semifinaaleista eteenpäin (semien vika) 2016: Sandhja - ei päässyt semifinaaleista läpi (semien kolmanneks vika) 2017: Norma John - ei päässyt semifinaaleista läpi (semien kuudenneks vika) 2018: Saara Aalto - finaalien tokavika 2019: Darude - ei päässyt semifinaaleista eteenpäin (semien tokavika) 2020: Korona 2021: Blind Channel - finaalin kuudes 2022: Rasmus - finaalin neljänneks vika 2023: Käärijä - finaalin toka
En tiedä onko mulla jotenkin pessimistiset lasit, mut emmä tuota ny hyvänä kisamenestyksenä yleisesti pidä. Toki jonkun mielestä finaaliin pääseminen on varmaan jo jollain tasolla voitto.
On sulla vähän, mutta ei selvästi tarpeeksi, et huomioinut että Softengine jäi Top kympin ulkopuolelle, Blind Channel top5 ulkopuolelle ja Käärijä oli Top2 viimeinen.
Elikkä siellä on kolme sijoitusta parhaassa kolmanneksessa, 3 sijoitusta toisessa kolmanneksessa ja 5 sijoitusta viimeisessä, noin karkeasti. Koko sitä edeltävältä viisuhistorian ajalta Suomella oli sijoituksia top kolmanneksessa tasan yksi suoritus.
A map of Europe showing each country's qualification rate, calculated by dividing each country's number of qualifications from semi-finals by their number of attempts from 2004 to 2023. Automatic qualifications are not included. Albania - 10/18 (56%) Andorra - 0/6 (0%) Armenia - 11/14 (79%) Australia - 6/7 (86%) Austria - 6/13 (46%) Azerbaijan - 12/14 (86%) Belarus - 6/16 (38%) Belgium - 8/18 (44%) Bosnia and Herzegovina - 7/8 (88%) Bulgaria - 5/14 (36%) Croatia - 7/16 (44%) Cyprus - 10/17 (59%) Czechia - 5/11 (45%) Denmark - 10/17 (59%) Estonia - 9/19 (47%) Finland - 10/18 (56%) Georgia - 7/15 (47%) Greece - 13/16 (81%) Hungary - 10/13 (77%) Iceland - 10/18 (56%) Ireland - 6/17 (35%) Israel - 10/17 (59%) Latvia - 5/18 (28%) Lithuania - 11/18 (61%) Malta - 8/17 (47%) Moldova - 12/17 (71%) Monaco - 0/3 (0%) Montenegro - 2/12 (17%) Netherlands - 8/18 (44%) North Macedonia - 6/18 (33%) Norway - 13/16 (81%) Poland - 7/16 (44%) Portugal - 7/16 (44%) Romania - 11/15 (73%) Russia - 11/12 (92%) San Marino - 3/13 (23%) Serbia - 11/14 (79%) Slovakia - 0/4 (0%) Slovenia - 7/19 (37%) Sweden - 13/14 (93%) Switzerland - 7/18 (39%) Turkey - 6/7 (86%) Ukraine - 13/13 (100%)
Ja jos otetaan vielä huomioon se, ettei Suomi lähde näihin kisoihin yleensä samalta lähtöasetelmalta kuin muut.
Äänestysblokit
Ja vielä hauskempi Kuva, käänteiset "ei äänestetä teitä ja te ette äänestä meitä":
On sulla vähän, mutta ei selvästi tarpeeksi, et huomioinut että Softengine jäi Top kympin ulkopuolelle, Blind Channel top5 ulkopuolelle ja Käärijä oli Top2 viimeinen.
Elikkä siellä on kolme sijoitusta parhaassa kolmanneksessa, 3 sijoitusta toisessa kolmanneksessa ja 5 sijoitusta viimeisessä, noin karkeasti. Koko sitä edeltävältä viisuhistorian ajalta Suomella oli sijoituksia top kolmanneksessa tasan yksi suoritus.
Öhö-öhö. Niin, tai ehkä tästä on pääteltävissä että allekirjoittanut pitää lähinnä ~kolmanneksen parhaan joukkoon sijoittumista jossain määrin hyväksi määriteltävänä saavutuksena..?
Lähtökohdat nyt on mitä on, eikä niitä voi paljon muuttaa. Historia on myös imo osoittanut, ettei ne esteenä voittamiselle ole (poislukien rakenteelliset juryrikkonaisuudet / case Käärijä).
Siihen, että muiden maiden artistit on "kovan" karsinnan läpikäyneitä, niin kyllähän sieltä silti melkoista ripulia jatkoon pääsee (Suomi mukaanlukien), kun eihän saman vuoden esityksellä joudu edes maapaikastaan karsimaan. Menee liiaksi subjektiivisuuden tasolle, että kuinka isona onnistumisena sitä sitten pitää, että selviää finaaliin asti ja saa viimeisen paikan kun selkeästi samana vuonna ei jossain maissa ole edes kohtuutason yrittäjiä saatu kaivettua. Myöskin Lordin voiton ja ehkä nyt viimeistään Käärijän vääryyden myötä on todistettu, että rahkeita voittoon oikeasti on, niin ehkä se on myös uudelleenasettanut standardeja niin, että vaikea sitä musta on johonki 20. sijaan olla tyytyväinen. Tähän vaikka joku MM-leijonien pudotuspeleissä first out -referenssi tms.
Se mitä tulee johonkin mustavalkoaikakausien viisuihin vertailemiseen, niin nykyajan musiikintuotanto on niin eri geimiä, etten itse näe vertailussa juuri mieltä.
Edelleen aika winner takes it all -tyylinen sirkus tuo koko Euroviisut on (mihin nyt Käärijä hakannut pientä lovea juryvammailujen takia) jossa kuitenkin menestystäkin Suomi on saavuttanut, niin en vaan ite osaa nähdä tätä minään "pärjättiin hyvin omassa liigassamme" -asiana. Ei sinne mitään viidettätoista sijaa lähetä tavoittelemaan.
Edelleen näen Käärijän aivan uniikkina tähdenlentotyyppisenä suoritteena ja uskon vankasti, että jos sinne joku helvetin Robin tai Benjamin ois lähetetty, ni ei varmasti olisi tarvinut finaaleja kansan katsella.
Mutta erittäin subjektiivista juupas eipästelyä, niin eipä tässä varmaan kummempaa jatkettavaa.
Noh eipä tässä tosiaan ole argumentoitavaa jos otetaan kolme parasta sijoitusta pois ja sitten argumentoidaan että ollaampa paskoja. Ja nimenomaan jos winner takes it all niin ihan sama ollaanko sit kakkonen vai kolmaskymmenes. Ite kyllä ajattelen juurikin päin vastoin että winner loses it all ja joku kakkonen voi hyvinki olla varsinainen voittaja kun ei joudu järjestään kisoja ja saa kuitenkin mainetta, mikä nykyään menee myös suoraan rahaksi kiitos spotify-toistojen yms.
Vähän juupas eipästä, mutta ite oon kyllä aivan eri mieltä. Jos kattelee sijoituksia Lordin ja Käärijän välissä, ni onha tuo ny ehkä Blind Channel poislukien iha älytöntä pohjamutien rämpimistä ollu kauttaaltaan.
Noh eipä tässä tosiaan ole argumentoitavaa jos otetaan kolme parasta sijoitusta pois ja sitten argumentoidaan että ollaampa paskoja. Ja nimenomaan jos winner takes it all niin ihan sama ollaanko sit kakkonen vai kolmaskymmenes. Ite kyllä ajattelen juurikin päin vastoin että winner loses it all ja joku kakkonen voi hyvinki olla varsinainen voittaja kun ei joudu järjestään kisoja ja saa kuitenkin mainetta, mikä nykyään menee myös suoraan rahaksi kiitos spotify-toistojen yms.
No ei niitä kolmea parasta ole otettu missään vaiheessa pois, mitä helvettiä Lähinnä jos keskimääräistä sijoitusta lähtee laskemaan, niin ei se nyt mikään "hyvä" allerkijoittaneen mielestä ole. Ei ne kolme hyvää sijoitusta nosta keskiarvoa mihinkään, ku muuten ruopataan jotai semifinaalien/finaalien vikaa paikkaa. Wtf. EDIT: Jaha, ylläoleva hermanni tykkää edit-meemuilla fiksun keskustelun sijaan. Hienosti yritetään suolata meikäläisen alkuperäistä mutuheittoa meikän omalla myöhemmin paremman taustatyön täsmennyksellä, joka on aikastlailla linjassa ekan avauksen kanssa? Looginen meno, pilkulle kyytiä ai ai. Sama äijän mielestä kuitenkin kakkonen = ykkönen, kekw.
Jokaisella on tosiaan omat mittarinsa - itestä on käsittämätöntä jos kilpailussa kakkospaikka nähdään ykköstä parempana joidenkin järjestelynakkien takia, vähä randomia imo.
Yllätys ainakin itselle Käärijän muu kuin chacha -musiikki, samoin hillitty ja hyvä käytös lienee herralle ominaista, harvinaista nykyään. En tiedä miten lentää jatkossa, mutta helppo toivoa kaikkea hyvää herralle.
Lienee keikkakalenteri täyttynyt hyvin kesälle ainakin?
Cha Cha Cha! Euroviisuilmiö Käärijän keikka suorana lähetyksenä Helsingin jäähallista. Paidaton riehuja lupaa energiaa, yllätyksiä ja ennen kaikkea hauskuutta. Finnish Eurovision representative Käärijä's gig is streamed globally from Helsinki on May 20th. Käärijä - it's crazy, it's party!
Erinomainen tunnin pituinen video siitä, missä Euroviisut meni tänä vuonna vikaan, numeroiden kera.
Lyhyesti, raadin keski-ikäjakauma lähempänä 50 kuin esiintyjien keski-ikää 30, pop-taustaa omaavaa raatia yli 50% siinä missä varsinaisia pop-esiintyjiä oli alle 50% esiintyjistä, ei ainuttakaan rap-taustaa omaavaa raatilaista ja muuta mukavaa. Lämmin suositus koko analyysin katsomiselle.
Raadit survottiin Euroviisuihin sillä verukkeella että saataisiin muka vähennettyä naapuriäänestämisen ja politiikan vaikutusta, mutta ihan täyttä roskaahan tuo selitys oli alkujaankin. Se mitä raadilla haluttiin saavuttaa on saada tuohon kilpailuun levy-yhtiöiden kabinettimiesten yliajo-oikeus ja hyvin näyttää toimivan kun katsoi mm. tätä tämän vuoden kilpailua.
Suomen käytös kansana ei yllättänyt, äänestettiin kaikkea muuta kuin naapuria kun itseä ei voitu äänestää.. Vieläpä maksettiin siitä (äänestystekstarit käsittääkseni maksullisia). Perinteinen maksan 50 e ettei naapuri saa satasta. Viime kerralla (Euphoria) varmaan löytyi Loreenin faneja Suomestakin. Ihan oikein tämä meni, toivottavasti hävitään lätkäkin
Miksi paskaa pitäisi äänestää vain sen takia että se on väännetty Ruotsissa? Todella narsistista kuvitella että ihmisillä olisi velvollisuus äänestää biisiä muista syistä vaikka eivät pitäisi siitä.
Viikonlopun aikana mediassa pari negatiivista uutista Käärijästä. Onko nyt median vuoro painaa äijä alas kun hehkutusotsikot ei tuo enää klikkejä? Kohta kaivetaan vanhoja paskoja esiin.
Jotenkin kuulostaa tutulta ja samalta kuin Lordin kanssa...surullista.
Viikonlopun aikana mediassa pari negatiivista uutista Käärijästä. Onko nyt median vuoro painaa äijä alas kun hehkutusotsikot ei tuo enää klikkejä? Kohta kaivetaan vanhoja paskoja esiin.
Jotenkin kuulostaa tutulta ja samalta kuin Lordin kanssa...surullista.
Vuoden 2024 UMK-vaihtoehdot Cyan Kicks (Dancing with demons) Sexmane (Mania) Sara Siipola (Paskana) Jesse Markin (Glow) Windows95man (No rules!) Sini Sabotage (Kuori mua) Mikael Gabriel ja Nublu (Vox populi)
Vuoden 2024 UMK-vaihtoehdot Cyan Kicks (Dancing with demons) Sexmane (Mania) Sara Siipola (Paskana) Jesse Markin (Glow) Windows95man (No rules!) Sini Sabotage (Kuori mua) Mikael Gabriel ja Nublu (Vox populi)
Lauluja kuulematta tiedän vain sen, että itse lauluista riippuu vain se, meneekö Cyan Kicks vai Windows-mies euroviisuihin. Muiden osallistumisella ei juurikaan väliä.
Vuoden 2024 UMK-vaihtoehdot Cyan Kicks (Dancing with demons) Sexmane (Mania) Sara Siipola (Paskana) Jesse Markin (Glow) Windows95man (No rules!) Sini Sabotage (Kuori mua) Mikael Gabriel ja Nublu (Vox populi)
Vuoden 2024 UMK-vaihtoehdot Cyan Kicks (Dancing with demons) Sexmane (Mania) Sara Siipola (Paskana) Jesse Markin (Glow) Windows95man (No rules!) Sini Sabotage (Kuori mua) Mikael Gabriel ja Nublu (Vox populi)
Siis tämähän on se lista mikä "vuodettiin" jo joku aika sitten, vaikka jälkeenpäin väitettiin photoshoppaukseksi. No biisin nimet ovat erit, mutta esittäjät kuitenkin samat. Erikoista. No mielenkiintoista kuitenkin kuulla biisit, artistit ei niinkään sytytä paitsi Jesse Markin on kova. Toivottavasti niin on myös hänen biisinsä.
Siis tämähän on se lista mikä "vuodettiin" jo joku aika sitten, vaikka jälkeenpäin väitettiin photoshoppaukseksi. No biisin nimet ovat erit, mutta esittäjät kuitenkin samat. Erikoista. No mielenkiintoista kuitenkin kuulla biisit, artistit ei niinkään sytytä paitsi Jesse Markin on kova. Toivottavasti niin on myös hänen biisinsä.
Yle yrittää kovasti piilotella UMK-artisteja ennen julkaisua, mutta tänä vuonna se epäonnistui siinä surkeasti, kirjoittaa HS:n kulttuuritoimittaja Juuso Määttänen.
www.hs.fi
Joulukuussa 2023 euroviisufanien foorumilla julkaistiin uskottavalta vaikuttava lista, jonka väitettiin olevan varma tieto tämän vuoden UMK-osallistujista. Listan yläreunassa luki Yle ja paperin päällä oli vesileima ”Confidential – For Internal Use Only”.
Nopeasti lista lähti leviämään euroviisufanien erilaisilla keskustelualustoilla. Esimerkiksi anonyymin keskustelusovelluksen Jodelin euroviisukanavalla pohdittiin kiivaasti, pitääkö lista todella paikkansa.
Miksi Cyan Kicks ei voisi voittaa UMK:ta? Eihän se viimeksikään kaukana ollut ja genrekin sellainen mikä on yleensä uponnut suomalaisiin äänestäjiin. Itse pitäisin Cyania ihan potentiaalisena voittajana mutta enemmän tuo on biisistä kiinni kuin artistista.
Miksi Cyan Kicks ei voisi voittaa UMK:ta? Eihän se viimeksikään kaukana ollut ja genrekin sellainen mikä on yleensä uponnut suomalaisiin äänestäjiin. Itse pitäisin Cyania ihan potentiaalisena voittajana mutta enemmän tuo on biisistä kiinni kuin artistista.
No nyt kun tuo biisi on julkaistu niin omaan korvaan kuulostaa äärimmäisen geneeriseltä, sellaiselta jonka olen kuullut jo tuhat kertaa aikaisemminkin. Tähän kun otetaan vielä se, että ei tuo nyt hirveän mediaseksikäs bändi ole (joten mitään ylimääräistä hypeä tuskin syntyy), niin en vaan näe mahiksia jatkoonpääsylle.
No nyt kun tuo biisi on julkaistu niin omaan korvaan kuulostaa äärimmäisen geneeriseltä, sellaiselta jonka olen kuullut jo tuhat kertaa aikaisemminkin. Tähän kun otetaan vielä se, että ei tuo nyt hirveän mediaseksikäs bändi ole (joten mitään ylimääräistä hypeä tuskin syntyy), niin en vaan näe mahiksia jatkoonpääsylle.
Kieltämättä biisi oli vähän pettymys. Hurricane oli mielestäni parempi. En nyt kuitenkaan ihan hirveästi antaisi tässä kisassa painoarvoa mediaseksikkyydelle vaan nimenomaan kappaleelle. Näissä kisoissa tuolla kappaleella on onneksi tuntunut olevan se isoin vaikutus, tunnettuvuus ei ole ollut tae pärjäämisestä.
Ei Käärijäkään ollut mitenkään erityisen mediaseksikäs ennakkoon, valtaosalle ihan tuntematon nimi ja joukossa oli Portion Boys, Robin ja Kuumaa, jotka ennalta paljon suurempia. Vuonna 2022 tämä samainen Cyan Kicks pärjäsi hyvin tunnettua Rasmusta ja BESSiä vastaan. Myös 2021 Blind Channel oli aika varmasti suuremmalle yleisölle täysin tuntematon mutta ei se estänyt voittamasta selkeästi hypetettyä Teflarit&Pandora yhdistelmää.
Mutta nyt kun Cyan Kicks on kuultu niin eniten kiinnostaa MG&Nublu. Ovat tuottaneet hyviä biisejä yhdessä aiemminkin mutta jostain syystä näihin Euroviisuihin tuppaa päätymään isommilta aina sekundaa. Toisekseen huolestuttaa ehkä osittain nuo suomenkieliset biisit. Pidän siis kyllä omalla kielellä edustamisesta ja Käärijä osoitti, että se voi toimia mutta monesti noista en tehty liian "kompleksisia" ja on puuttunut se tarttuva osuus mitä kieltä ymmärtämätönkin voi helposti hoilailla mukana.
Viikonlopun aikana mediassa pari negatiivista uutista Käärijästä. Onko nyt median vuoro painaa äijä alas kun hehkutusotsikot ei tuo enää klikkejä? Kohta kaivetaan vanhoja paskoja esiin.
Jotenkin kuulostaa tutulta ja samalta kuin Lordin kanssa...surullista.
Kieltämättä biisi oli vähän pettymys. Hurricane oli mielestäni parempi. En nyt kuitenkaan ihan hirveästi antaisi tässä kisassa painoarvoa mediaseksikkyydelle vaan nimenomaan kappaleelle. Näissä kisoissa tuolla kappaleella on onneksi tuntunut olevan se isoin vaikutus, tunnettuvuus ei ole ollut tae pärjäämisestä.
Ei Käärijäkään ollut mitenkään erityisen mediaseksikäs ennakkoon, valtaosalle ihan tuntematon nimi ja joukossa oli Portion Boys, Robin ja Kuumaa, jotka ennalta paljon suurempia. Vuonna 2022 tämä samainen Cyan Kicks pärjäsi hyvin tunnettua Rasmusta ja BESSiä vastaan. Myös 2021 Blind Channel oli aika varmasti suuremmalle yleisölle täysin tuntematon mutta ei se estänyt voittamasta selkeästi hypetettyä Teflarit&Pandora yhdistelmää.
Mutta nyt kun Cyan Kicks on kuultu niin eniten kiinnostaa MG&Nublu. Ovat tuottaneet hyviä biisejä yhdessä aiemminkin mutta jostain syystä näihin Euroviisuihin tuppaa päätymään isommilta aina sekundaa. Toisekseen huolestuttaa ehkä osittain nuo suomenkieliset biisit. Pidän siis kyllä omalla kielellä edustamisesta ja Käärijä osoitti, että se voi toimia mutta monesti noista en tehty liian "kompleksisia" ja on puuttunut se tarttuva osuus mitä kieltä ymmärtämätönkin voi helposti hoilailla mukana.
Hyviä pointteja toki. Mitä tuohon mediaseksikkyyteen tulee niin mielestäni Käärijä viime vuonna oli jo etukäteen juurikin niitä kiinnostavimpia artisteja. Kaikki ketkä Käärijän tiesivät etukäteen, osasivat varmasti odottaa, että jonkinnäköistä huomiota hän tulee herättämään. Tämän vuoden artistit ovat enemmän tai vähemmän itselleni tuttuja kaikki ja Cyan Kicks on näistä heittämällä mitäänsanomattomin. Tulee jäämään kaikkien muiden alle mediahuomiossa (Siipolan ohella). Se, että Cyan Kicks pärjäsi kohtalaisesti Rasmusta vastaan ei kerro oikeastaan mitään, silloin oli kaikenkaikkiaan todella heikko UMK vuosikerta.
Aika nopeasti se Käärijä nousi koko kansan suosikiksi ja medialla oli iso osansa siinä. Tänäkin vuonna sieltä erottuu suosikit nopeasti ja Cyan Kicks ei lukeudu näihin, varsinkaan tuolla nyt julkaistulla biisillä.
Samaa mieltä olen kanssasi MG:stä ja Nublusta, innolla odottaen. Taitaa olla myös ainut biisi mistä ei ole vuotanut pätkiä julkisuuteen?
Aika geneerinen biisi eikä varmasti voita Euroviisuja, mutta jos muut biisit on jotain cringe-räppiä niin kyllä tuo voittaa UMK:n. Kaikki artistianalyysit ja brändäykset voi vetää melkein pöntöstä suoraan alas. Pääsääntöisesti biisi ja lavashow merkkaa tässä kilpailussa ja vain muutama "true fan" saattaa äänestää lempiartistia vaikka kakkaa olisi tarjolla.
Kyllä, radiossa vaihtuu kanava kun cha cha tulee. Onneksi se ei tule kovin usein, enemmän soitetaan Keiran UMK biisiä, Israelin euroviisua ja sitä yhtä ”mahtipontista” keskiaikaista euroviisu rallatusta (oliko se Norjan).
Aika geneerinen biisi eikä varmasti voita Euroviisuja, mutta jos muut biisit on jotain cringe-räppiä niin kyllä tuo voittaa UMK:n. Kaikki artistianalyysit ja brändäykset voi vetää melkein pöntöstä suoraan alas. Pääsääntöisesti biisi ja lavashow merkkaa tässä kilpailussa ja vain muutama "true fan" saattaa äänestää lempiartistia vaikka kakkaa olisi tarjolla.
Nyt vasta ehdin kunnolla kuuntelemaan nää kaks julkaistua ja ei nää kyllä iske kumpikaan yhtään. Kaks kertaa kuuntelin molemmat ja nyt on jo olo, että ei halua enää näitä kuulla. Geneerisiä ja tylsiä sävelkulkuja ja taustat jotenkin rasittavan tukkoon tungettu tavaraa. No, odotellaan seuraavia.
Pitipä käydä tutkimassa asiaa. Heh, latvasta laho.
Vuonna 2016:
– Mä oon tutkinu Putinia, lukenu sen haastatteluja, sen elämänkerran ja katsonut monen monta dokumenttia, joten mulla on hyvä käsitys siitä millainen mies on kyseessä, ja siksi katson miestä ylöspäin koska se saa aikaa enemmän ku kukaan muu, Mikael Gabriel perusteli tatuointiaan Facebookissa.
– Kaikille teille ketä mun mielipide Putinista kiinnostaa, koska mulla oli joskus sen naama polvessa: Olin aikoinaan siinä uskossa, et se ajais rauhanomaisia ratkasuja seuratessani hänen toimiaan. Oon pahoillani et menin siihen lankaan. Mitä enemmän vuosia on tullut lisää, sitä enemmän oon huomannut, et asia ei ole läheskään näin.