• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Käynnissä on arvoton näytelmä, joka on alunperin käsikirjoitettu jo vuosikymmeniä sitten. Ajan saatossa juonenkaarta on kehitetty sopimaan kulloisiin poliittisiin narratiiveihin, mutta itse loppuhuipennus on pysynyt samana alusta alkaen - muuttaa Euroopan Unioni täysivaltaiseksi liittovaltioksi. Hiekalle rakennettu valuuttahimmeli vajoaa omaan mahdottomuuteensa ja eteemme tuodaan ainoana vaihtoehtona integraation jatkuva syventäminen.
Liittovaltion syntyminen saattaa olla tosiasia jo aivan lähiviikkoina. Kun budjettivalta menetetään, me emme enää sen jälkeen päätä Suomen taloudesta ja rahojemme käytöstä itse. Jan Hurri varoitti vaivihkaa liittovaltioon siirtymisestä takaoven kautta ja nyt se näyttää olevan tapahtumassa. Media ei tietenkään kerro mitään, vaan jauhaa pashaa jostakin Hankamäen kirjasta. Täysin käsittämätöntä.

Tsekin ex-presidentti Václav Klaus on kritisoinut pandoran lippaana toimivaa elvytyspakettia, vaikka Tsekki on suunnitellun rahoituskäytännön nettosaaja. Klaussia riepoo, että EU silittää Italiaa myötäkarvaan, vaikka italialaiset ovat hyvin kriittisiä EU:ta kohtaan. Hänen mukaansa velkaantumissuunnitelma on toimimaton ja siirtää massiiviset määrät velkarahaa tulevien sukupolvien maksettavaksi.

Klaus myös mainitsee paketin keskittävän valtaa Brysseliin. Hän väittää Brysselin lahjovan rahalla Tsekkiä, mutta tukirahoista huolimatta paketin vaikutus Tsekille tulee olemaan negatiivinen. Tämän vuoksi Tsekin tulee sanoa "ei" koko suunnitelmalle: "Me emme tarvitse lisää rahaa, me tarvitsemme taloudellisen vapauden".

 
Kiitos informatiivisista viesteistä! Mennyt itsellä koko homma täysin ohi, kun en joka päivä tai viikko lue uutisia ja radiotakaan paljoa kuuntele. Huolestuttavaa touhua tämä tämmöinen. :tdown:
 
Perustuslakivaliokunta luovutti tänään oman selvityksensä EU-komission 750 mrd elpymispakettiin. Selvityksen mukaan Suomi on sitoutumassa määrittelemättömän suuruiseen velkaan.

Perustuslakivaliokunnan mukaan elpymisrahaston puitteissa otetun velan takaisinmaksusta ja kustannusten jakosuhteista ei tiedetä muuta kuin että niistä sovitaan viimeistään seitsemän vuoden päästä. Eli tässä vaiheessa me emme edes tiedä, mikä tulee olemaan Suomen maksuosuus 750 miljardin euron paketista!

Se tiedetään, että EU:n jäsenvaltioilla tulee olemaan yleistakaus EU-komission ottamiin lainoihin. Eli jos EU:n talousarvion rahat eivät riitä kattamaan lainojen takaisinmaksua, on jäsenvaltioiden asetettava tätä varten varat komission käyttöön. Jos esimerkiksi Ranska ei kykene maksamaan omia maksujaan, niin sitten Suomi vastaa osaltaan Ranskan velvoitteista. Elpymissopimus ei kuitenkaan kerro sitä, millaisella osuudella Suomi joutuisi vastaamaan Ranskan veloista.

Näistä asioista seuraa se, ettei vuoteen 2058 kestävän takaisinmaksuohjelman riskejä pysty mitenkään arvioimaan. Selvityksen mukaan Suomen hallitus on jopa myöntänyt että:
  • Velkojen yhteisvastuullisuuden vuoksi on mahdotonta arvioida, missä Suomen velkakestävyyden raja kulkee täsmällisesti (mitä tämä tarkoittaa??)
  • Suomen laskennallinen osuus avustuksia varten otettavasta unionin lainasta olisi noin 8,5 miljardia euroa. Mutta näiden vastuiden tarkkaa muotoa, määrää ja ajoittumista ei voida ennakoida.
 
Perustuslakivaliokunta on ymmärtänyt, että elpymispaketin vastuut ovat määrittelemättömän suuruiset. Siksi Perustuslakivaliokunta esittää huolensa siitä, että koronakriisiin liittyvät rahoitusjärjestelyt voivat vaarantaa Suomen valtion mahdollisuudet vastata perustuslain mukaisista velvollisuuksistaan. Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa muunmuassa sitä, että Suomen valtio ei enää kykenisi ylläpitämään sosiaaliturvaa, julkista terveydenhuoltoa ja eläkejärjestelmää.

Perustuslakivaliokunta ilmaisi myös huolensa siitä, että budjettisuvereniteetin ja valtion sitoumuksien täyttämiskyvyn rajat voivat ylittyä yhteisvastuullisissa "koronabondeissa", merkiten sitä että Suomen perustuslakia tulee muuttaa.

Näin ollen nykyisessä muodossaan ehdotuksen valtion sisäinen hyväksyminen vaatisi 2/3 määräenemmistön.

Perustuslakivaliokunnan selvityksestä kuitenkin käy ilmi, että hallitus on omassa selvityksessään kehitellyt erilaisia vippaskonsteja saada hyväksyntä eduskunnalta yksinkertaisella enemmistöllä.

EU rikkoo omia perussopimuksiaan:

EU-komission ehdotus rikkoo räikeästi kahta EU:n artiklaa, mutta Suomen Perustuslakivaliokunta ei voi sanoa tätä jyrkästi, koska sillä ei ole toimivaltaa tulkita EU:n perussopimuksia. Ainoastaan Luxembourgissa sijaitsevalla EU:n tuomioistuimella on oikeus, mutta jostakin syystä sen laintulkintaa ei haluta kuulla.

EU-komission esitys ei tarkastele ollenkaan elpymisvälineen suhdetta SEUT 310 artiklan 1 kohdan sisältämään tasapainoisen budjetin periaatteeseen. Tämä on erittäin ongelmallista, koska SEUT 310:1 on nimenomaan se artikla, joka estää Euroopan unionia rahoittamasta toimintaansa lainarahalla. Elpymisväline siis luo täysin uuden toimintamallin, jonka jälkeen EU-komissio saa oikeuden ottaa lainaa jäsenmaiden nimiin.

Lisäksi elpymisväline rikkoo SEUT 125 artiklaa: unioni ottaisi käytännössä yhteisvastuullista velkaa ja ryhtyisi sillä toimimaan asioissa, jotka perussopimusten mukaan kuuluvat jäsenvaltioiden vastuulle. Tämä tarkoittaa budjettivallan vähintäänkin osittaista menettämistä jäsenvaltioilta Brysseliin.
 
Kysymya juuluukin ovatko Suomen eläkerahastot Eurobondien vakuutena vai tullaanko ne asettamaan uusien tukien vakuuksiksi?
Käytännössä Suomen eläkevarannot siirtyisivät rahoittajien haltuun, jos suuret EU maat eivät selviä velkavastuistaan. Tämä skenaario ei ole mitenkään poissuljettu, sillä mm. Iso britannia ilmoitti jo BKTn romahtaneen 20 prosenttia pelkästään huhtikuun aikana.
 
Kysymya juuluukin ovatko Suomen eläkerahastot Eurobondien vakuutena vai tullaanko ne asettamaan uusien tukien vakuuksiksi?
Käytännössä Suomen eläkevarannot siirtyisivät rahoittajien haltuun, jos suuret EU maat eivät selviä velkavastuistaan. Tämä skenaario ei ole mitenkään poissuljettu, sillä mm. Iso britannia ilmoitti jo BKTn romahtaneen 20 prosenttia pelkästään huhtikuun aikana.
Kaikki mitä Suomen valtio ja kunnat omistavat suoraan tai erilaisten säätiöiden/yritysten kautta, on eurobondien vakuutena. Jos Suomen valtio ajautuu luottokelvottomaan tilaan Eurobond-järjestelmän seurauksena, tulevat IMF ja EKP tänne saneeraamaan maan, kuten ne tekivät Kreikassakin.

Olen 100% varma, että Suomessa ulosmittaaminen aloitetaan eläkevarannoista, joiden realisointi on kaikkein helpointa. Eihän Suomessa ole muita läheskään yhtä suuria omistuksia, jotka olisivat järkevästi realisoitavissa.

No nyt joku tulee sanomaan, etteihän eläkerahastoja voi ottaa koska rahastot ovat yksityisiä. Joo, siis teoriassahan suurin osa eläkerahastoista kuuluu yksityisille eläkevakuutuslaitoksille. Valtiolla on valtiotyöntekijöille tarkoitettu oma eläkerahasto, jonka omistukset katsotaan olevan valtion omaisuutta. Muut eläkerahastot ovat ymmärtääkseni periaatteessa yksityisiä.

Mutta tässä on sellainen juttu, että Suomi itse aikoinaan sopi EU:n kanssa, että eläkerahastot katsotaan osaksi julkista taloutta. Tarkoituna oli saada työeläkerahastojen ylijäämä laskettua mukaan Suomen julkisen talouden lukuihin. Tämän taikatempun ansiosta Suomen poliitikkojen ei tarvinnut laittaa maan taloutta oikeasti kuntoon vaan julkisen puolen alijäämää kompensoitiin eläkerahastojen ylijäämällä. Näin julkisen sektorin alijäämä on saatu monena vuotena pysymään paperilla alle kolmessa prosentissa bruttokansantuotteesta, joka on EU:n talous- ja vakaussopimuksen vaatimus (ikään kuin tätä vaatimusta olisivat muut maat kuten Italia ja Espanja koskaan noudattaneet...).

On yleisessä tiedossa, että Suomen hyvä luottoluokitus perustuu siihen, että eläkerahastot katsotaan julkisen talouden vakuutuksiksi.

Kun se aika tulee, juridisesti löydetään konstit, joilla eläkerahastot ulosmitataan. Suomen tekemä sopimus EU:n kanssa tulee olemaan yksi avaintekijä tässä asiassa.
 
Pahoin pelkään, että Troikka aloittaa tyhjennysmyynnin Suomesta, ja Italian kultavarantoihin ei tulla kajoamaan.
Jutalla ja Jykällä on jo rahakkaat turvapaikat vihollisen maaperällä.
 
Mitä enemmän tätä kuviota tutkii, sitä sairaampia piirteitä siitä alkaa paljastumaan. Miksi sitä ei avata suomalaisille, mihin paperiin Marin, Tuppurainen, Vanhanen ja muut idiootit ovat laittamassa nimeään alle?

Tässä threadissa on jo todistettu, että elpymispaketilla ei ole oikeastaan mitään tekemistä koronan kanssa. 750mrd elpymispaketti ei myöskään ratkaise EU:n talouskriisiä, ei alkuunkaan. EKP käytti PEPP-ohjelmassa vastaavan summan rahaa kolmessa kuukaudessa ongelmamaiden lainakirjojen ostamiseen (kts viesti 6.6.2020). Malisen arvion mukaan Etelä-Euroopan talousongelmien ratkaiseminen vaatii vähintään suuruusluokkaa 3000 mrd rahaa.

On helppo tulla siihen johtopäätökseen, että 750 mrd elpymisrahasto on pelkkä päänavaus uusille tulonsiirtokäytännöille, koska muuten tässä paketissa ei ole järkeä. Sinänsä valtava 750 mrd rahasto ei ratkaise vielä mitään.

Perustuslakivaliokunnan selvitys antaa vinkkiä mitä tuleman pitää. Selvitys vertaa suunnitteilla olevaa elvytysrahastoa 2010 perustettuun EVRR-rahoitusvälineeseen, jota käytettiin mm. Kreikan rahoittamiseen. ERVV:n tapauksessa Suomen eduskunnalla oli valta hyväksyä ERVV:hin tehtävät muutokset.

Elpymisrahastossa Suomella ei ole juuri päätösvaltaa. EU-komission päättää elpymisrahastosta siten, että jäsenvaltioiden edustajien määräenemmistö täytyy seistä komission esityksen takana. Professori Leino-Sandberg kertoi YLE:n haastattelussa, että EU-komission pystyy helposti lisäämään rahaston velkaa. Käytännössä tämä kuvio tulisi siis toimimaan siten, että komissio kyhäilee uusia Etelä-ja Itä-Euroopan rahoitusohjelmia elvytysrahaston sisälle ja hommaa valtuudet lainapääoman kasvattamiselle jäsenvaltioiden määräenemmistöltä (jotka luonnollisesti ovat kaikki itse nettosaajia). Suomen ja Ruotsin kaltaisille maille on tässä kuviossa tarjolla pelkkä maksajan rooli, siis siihen asti kun säilymme luottokelpoisena.

 
Kysymya juuluukin ovatko Suomen eläkerahastot Eurobondien vakuutena vai tullaanko ne asettamaan uusien tukien vakuuksiksi?
Käytännössä Suomen eläkevarannot siirtyisivät rahoittajien haltuun, jos suuret EU maat eivät selviä velkavastuistaan. Tämä skenaario ei ole mitenkään poissuljettu, sillä mm. Iso britannia ilmoitti jo BKTn romahtaneen 20 prosenttia pelkästään huhtikuun aikana.
Käsitykseni on, että nuo eläkevarat on lakiteknisesti aika hyvin suojattu. Toisaalta valtiolla on kuitenkin verotusoikeus suomalaisille maksettuihin eläkkeisiin, eli sitä kautta voidaan sitten maksattaa niilläkin julkkarin menoja tarpeen mukaan. Samoin eläkeläisten käyttämiä palveluja voidaan verottaa helposti lisää. Esim. kiinteistöverot ja hoivapalvelumaksut tulee varmaan rajusti tulevaisuudessa kasvamaan.

En siltikään ymmärrä tätä suunnatonta pessimismiä tulevaan. Keskuspankilla on edelleenkin hallussaan printteri, jolla se voi lisätä rahan määrää ja ostaa velkakirjoja niin paljon kuin halutaan. Ainoa raja on oikeastaan inflaatio, joka ei välttämättä nosta päätään yleisten deflatooristen megatrendien vuoksi. Enemmän tässä itseä huolettaa se, miten talous tulee kehittymään jatkossa eteenpäin, kun pidetään tällä toiminnalla väkisin vanhoja rakenteita pystyssä -kaikella on aina jokin vaihtoehtoiskustannus.

Toisekseen potuttaa se, että kaikenmaailman kähmijät pääsevät aiheetta hyötymään toimista - esim. Italian velkakirjoihin tietoisella riskillä sijoittaneille taataan tuotot yhteisvastuulla, ja esim. Suomen velkakirjoja ostanut saa tyytyä paljon pienempään tuottoon (Ja lopputakaaja kuitenkin sama??). Kolmanneksi sitten vielä se, että verot tällä yhteisvastuualueella kerätään maksuhalukkuuden, eikä kyvyn mukaan ja kehdataan vielä puhua jostain "rikkaasta pohjoisesta". Eli esim. Italiassa kotitaloudet vaurastuu paljon suomalaisia enemmän... Suomessakin jotkut hölmöt puhuu solidaarisuudesta ja siitä miten heikompia pitää auttaa - tajuavatkohan tässä tukevansa itseänsä vauraampaa sakkia?
 
Eduskunnan kyselytunnilla kävi ilmi, että hallitus on kävellyt kahteen kertaan perustuslakivaliokunnan käsitellessään EU:n jo hyväksyttyjä tukimekanismeja.

Sari Essayah kysyi kahdesti (on kysynyt aiemmallakin kyselytunnilla): pitääkö paikkansa, että Suomi on ollut ensimmäisten joukossa liittymässä Euroopan investointipankin takausrahastoon korkeariskisille lainoille? Demarien Tuppurainen vastasi jälleen kerran ulkoa opetellut liturgiat Euroopan taloustilanteen vakavuudesta, Suomen viennin tärkeydestä jaadajaada. Vastausta kysymykseen Tuppurainen ei antanut.

Tämä asia siitä mielenkiintoinen, että Suomen perustuslakivaliokunta ei antanut lupaa liittyä takausrahastoon ainakaan ensimmäisten joukossa (asian prosessointi oli kesken?), mutta kaikesta päätellen Demarit ja Keskusta kävi laittamassa nimet ensimmäisten joukossa takauslappuihin. Nooh, ei se ollut kuin 300 miljoonaa euroa, äkkiä sen jollakin uudella sähköverolla kerää.

Lisäksi Essayah kysyi, miksi Suomi antoi siunauksensa EVM:n tukipaketille, vastoin perustuslakivaliokunnan selkeää ohjeistusta. Vastausta ei tullut tälläkään kertaa. Perustuslakivaliokunta vaati selkeästi, että Euroopan vakausmekanismista annettavien terveysperusteisten kriisilainojen kohdalla pitää edellyttää talouspoliittista ehdollisuutta. Suomen hallitus hyväksyi paketin jossa ei ole mukana talouspoliittista ehdollisuutta, eli taas mentiin perustuslakivaliokunnan yli niin että heilahti.

Ei tämä nyt oikein hyvältä näytä...

 
Valtioiden tukipakettien lisäksi aika vähälle on jääneet muut keskuspankkien suorittamat kriisitoimet. Viimeisimpänä FED ilmoitti aloittavansa suorat ostot yritysbondeihin. Aiemmin ostoja on tehty ETF:ien kautta.:
fed-to-buy-corporate-bonds
Yksinkertaistetusti keskuspankki painaa lisää rahaa ja antaa sen valitsemilleen yrityksille. Joku saa rahaa, joku jää ilman. Jotkut sisäpiiriläiset jotka on tienneet tulevista transaktioista on rikastuneet pirusti.

EKP:kinhan on ostanut valikoimiensa yritysten velkakirjoja. Japanissa homma on vielä pidemmällä ja keskuspankki on kuulemma suurin yksittäinen osakkeiden omistaja. Saa nähdä mennäänkö täällä niin pitkälle, että EKP ostaisi osakkeita, tai miksei vaikka asuntoja erilaisten rahastojen kautta.

Elämme mielenkiintoisia aikoja, eikä nämä toimenpiteet ainakaan pelaa säästeliään ihmisen / valtion pussiin.
 
Eduskunnan kyselytunnilla kävi ilmi, että hallitus on kävellyt kahteen kertaan perustuslakivaliokunnan käsitellessään EU:n jo hyväksyttyjä tukimekanismeja.

Sari Essayah kysyi kahdesti (on kysynyt aiemmallakin kyselytunnilla): pitääkö paikkansa, että Suomi on ollut ensimmäisten joukossa liittymässä Euroopan investointipankin takausrahastoon korkeariskisille lainoille? Demarien Tuppurainen vastasi jälleen kerran ulkoa opetellut liturgiat Euroopan taloustilanteen vakavuudesta, Suomen viennin tärkeydestä jaadajaada. Vastausta kysymykseen Tuppurainen ei antanut.

Tämä asia siitä mielenkiintoinen, että Suomen perustuslakivaliokunta ei antanut lupaa liittyä takausrahastoon ainakaan ensimmäisten joukossa (asian prosessointi oli kesken?), mutta kaikesta päätellen Demarit ja Keskusta kävi laittamassa nimet ensimmäisten joukossa takauslappuihin. Nooh, ei se ollut kuin 300 miljoonaa euroa, äkkiä sen jollakin uudella sähköverolla kerää.

Lisäksi Essayah kysyi, miksi Suomi antoi siunauksensa EVM:n tukipaketille, vastoin perustuslakivaliokunnan selkeää ohjeistusta. Vastausta ei tullut tälläkään kertaa. Perustuslakivaliokunta vaati selkeästi, että Euroopan vakausmekanismista annettavien terveysperusteisten kriisilainojen kohdalla pitää edellyttää talouspoliittista ehdollisuutta. Suomen hallitus hyväksyi paketin jossa ei ole mukana talouspoliittista ehdollisuutta, eli taas mentiin perustuslakivaliokunnan yli niin että heilahti.

Ei tämä nyt oikein hyvältä näytä...

Jos hallitus säännönmukaisesti viis veisaa perustuslakivaliokunnan kannoista, niin alkaako tässä olla käsillä rikoslain pakkotilapykälän mukainen tilanne, jossa perustuslaillisten oikeuksien suojaamiseksi olisi oikeutettua ryhtyä kaikkiin tarpellisina puolusteltaviin tekoihin oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi? Olivatpa puolusteltavat teot mitä tahansa, niistä ei voitaisi tuomita rangaistukseen.

Suomen asema täysivaltaisena tasavaltana on kuitenkin kallisarvoisin asia, mitä meillä on, joten sen suojaamiseksi voinee puolustella erittäin koviakin toimia. Yleisesti ottaen kansakunnat ovat olleet valmiita melkoisiin uhrauksiin puolustaakseen suvereniteettiaan hyökkäyksiltä.

On täysin suhteetonta esittää pahimmillaankin ohimenevien talousongelmien torjumiseksi keinoja, joilla rajoitettaisiin Suomen täysivaltaisuutta!

En siltikään ymmärrä tätä suunnatonta pessimismiä tulevaan. Keskuspankilla on edelleenkin hallussaan printteri, jolla se voi lisätä rahan määrää ja ostaa velkakirjoja niin paljon kuin halutaan.

Rahaakin tärkeämpi arvo tässä on Suomen itsemäärämisoikeus.
 
Valtioiden tukipakettien lisäksi aika vähälle on jääneet muut keskuspankkien suorittamat kriisitoimet. Viimeisimpänä FED ilmoitti aloittavansa suorat ostot yritysbondeihin. Aiemmin ostoja on tehty ETF:ien kautta.:

EKP:kinhan on ostanut valikoimiensa yritysten velkakirjoja. Japanissa homma on vielä pidemmällä ja keskuspankki on kuulemma suurin yksittäinen osakkeiden omistaja. Saa nähdä mennäänkö täällä niin pitkälle, että EKP ostaisi osakkeita, tai miksei vaikka asuntoja erilaisten rahastojen kautta.
Jenkkien yritystalous oli jonkinasteisessa kriisitilassa jo viime syksynä, kun kohtuullisen vakavaraisetkaan yritykset eivät tahtoneet saada lyhytaikaista luottoa rahoittajien pelätessä, että firma menee nurin. FED joutui ryntäämään apuun aloittamalla velkasitoumusten osto-ohjelman 60 miljardillla taalalla kuukaudessa. Minun vähäisen ymmärryksen mukaan yritysvelkasitoumukset eroaa yritysbondeista siinä, että velkasitoumuksien vakuutena on yleensä jotakin: kiinteistöjä, arvopapereita yms.

Sen jälkeen, ja erityisesti koronan jälkeen, FED on rynnännyt tekohengittämään markkinoita mitä hurjemmilla tavoilla. Maaliskuussa FED alkoi ostamaan yritysten riskilainoja, ensimmäistä kertaa historiassa. Ja nyt sitten tuo yritysbondien osto. Joissakin talousanalyyseissa kysellään jo: mitä sitten kun mikään konsti ei enää toimi?

EKP:n touhut osoittaa jo nyt, ettei EU:ssa kyetä noudattamaan enää minkäänlaisia sopimuksia. Pääoma-avaimet on heitetty menemään ja ryhdytty printtaamaan rahaa Italiaan (tai siis Italiaa lainoittaneille rahoituslaitoksille). Kaikki on rikottavissa ja kierrettävissä. Jos EKP alkaa ostamaan urakalla osakkeita, niin on helppo arvata, mistä niitä ei ainakaan tulla ostamaan.
Jos hallitus säännönmukaisesti viis veisaa perustuslakivaliokunnan kannoista, niin alkaako tässä olla käsillä rikoslain pakkotilapykälän mukainen tilanne, jossa perustuslaillisten oikeuksien suojaamiseksi olisi oikeutettua ryhtyä kaikkiin tarpellisina puolusteltaviin tekoihin oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi? Olivatpa puolusteltavat teot mitä tahansa, niistä ei voitaisi tuomita rangaistukseen.

Suomen asema täysivaltaisena tasavaltana on kuitenkin kallisarvoisin asia, mitä meillä on, joten sen suojaamiseksi voinee puolustella erittäin koviakin toimia. Yleisesti ottaen kansakunnat ovat olleet valmiita melkoisiin uhrauksiin puolustaakseen suvereniteettiaan hyökkäyksiltä.
En osaa kommentoida, mitä pitäisi tehdä. Mutta demokraattisilla menetelmillä muutos ei tapahdu, koska demokratia on jo heitetty menemään elvytyspakettia läpi runttaavien puolueiden ja virkamiesten toimesta. Oikeassa demokratiassa noudatettaisiin perustuslakia, kerrottaisiin ihmisille rehellisesti, mitä on tapahtumassa ja järjestettäisiin kansanäänestys tulonsiirtounioniin siirtymisestä. Me emme ole EU-kansanäänestyksessä äänestäneet tällaisesta EU:sta.
 
Taloustieteen emeritusprofessori Matti Viren ihmettelee, miten Suomessa vallitsee lähes täydellinen konsensus EU:n elpymispaketista, vaikka sen positiivisesta vaikutuksesta Suomen talouteen ei ole olemassa ainuttakaan selvitystä. Puolueet Vasemmistoliitosta Kokoomukseen (poislukien Perussuomalaiset ja Kristilliset allekirjoittaneen huom) oikeasti kannattavat pakettia. Myös media ja elinkeinoelämän lobbarit kannattavat pakettia.

Virenin mukaan kukaan ei ole kuitenkaan vaivautunut laskemaan, millaisen boostin Suomen talous saisi jos 10 miljardia (brutto) sijoitettaisiin Suomen talouteen sen sijaan, että se jaetaan Etelä-ja Itä-Eurooppaan.

Suomessa elvytyspakettia perustellaan jatkuvasti Suomen viennin tärkeydellä Eurooppaan. Kuitenkin Virenin raaka-arvion mukaan Suomen 10 miljardin euron suuruinen tuki-investointi tuottaisi Suomelle takaisin noin 200-300 miljoonan euron arvoisen viennin(!?!). Tämä epäsuhta johtuu siitä tosiasiasta, että elvytyspaketista valtaosa menee maihin, jotka eivät osta Suomesta juuri mitään. Kaiken lisäksi suuri osa rahasta on menossa Etelä-Euroopan maihin, joiden julkinen talous on ollut kriisissä jo sata vuotta ja rahan saamisen ehtona ei ole minkäänlaista talouspoliittista ehdollisuutta...

Kolumnin luettuani ymmärrän täydellisesti, miksi Suomen hallitus ei halua tehdä selvitystä: elpymispaketti ei ole Suomen kannalta perusteltavissa minkäänlaisilla järkisyillä.

 
Viimeksi muokattu:
Sveitsin frangi on yksi maailman vaihdetuimpia valuuttoja. Nyt Sveitsissä ollaan huolestuneista euron arvon liukumisesta liian alas frangiin nähden. Euron arvo on tippunut 1,05 frangiin.

Baselin yliopiston professori Yvan Lengwiler sanoo suoraan, että EU-alueen yhteisellä velalla olisi positiivisia vaikutuksia Sveitsille. Jos pohjoisen maat, kuten Saksa, Itävalta ja Hollanti, ottaisivat vastuuta etelän korkeista veloista, nousisi Euron arvo 1,10 tasolle. 20 vuoden aikatasolla jopa 1,35 tasolle frangiin verrattuna.


Financial Timesin mukaan Hollannin Mark Ruttesta on tullut tiukkaa talouslinjaa vetävien “frugal four” maiden johtaja. Perjantaina käyty kokous EU-maiden johtajien välillä osoitti, että “frugal four” voi saada liittolaisia Baltian maista ja muutamista muista Itä-Euroopan maista, jotka ovat antaneet kritiikkiä EU:n elpymispakettia kohtaan. Mutta Suomea ei mainita, ellemme sitten ole osa noita "muita Itä-Euroopan maita".

Se on mielenkiintoista, miten jopa tällä hetkellä nettosaajana olevat Itä-Euroopan maat ovat huolissaan elpymispaketista aka eurobondeista. Nämä maat ovat kuitenkin saamassa nyt puhutusta ensimmäisestä paketista enemmän kuin mitä ne laittavat pajatsoon.

Suomi, jolle elpymispaketti tietää varmuudella vähintään 8,5 mrd nettomenoja, ei ole huolissaan. Nähtävästi Demarit, Keskusta, Vihreät ja Vasemmistoliitto ovat jo sopineet kompensaatioista.

 
Se on mielenkiintoista, miten jopa tällä hetkellä nettosaajana olevat Itä-Euroopan maat ovat huolissaan elpymispaketista aka eurobondeista. Nämä maat ovat kuitenkin saamassa nyt puhutusta ensimmäisestä paketista enemmän kuin mitä ne laittavat pajatsoon.
Itä-Eurooppalaisilla on melko pitkä kokemus keskusjohdon alla toimimisesta, joten sekin voi vaikuttaa. Siihen liittyen ovat saattaneet tajuta, että elpymispaketin käyttöön voi sisältyä edellytyksiä. Todennäköisesti keskusjohto edellyttää käyttöä sellaisten asioiden eteen, joita se pitää tärkeimpänä kuten esim. muslimimaahanmuuton lisäämistä, tasa-arvohankkeita, uusiutuvaa energiaa ja joukkoliikennettä (= Estämällä yksityisautoilua). Nämä kaikki sopii Suomen valtiojohdon agendaan oikein hyvin, mutta ei välttämättä herätä innostusta Tallinnassa.
 
Italialainen EU:n talouskomissaari Paolo Gentiloni päräytti italialaisessa talousjulkaisussa ulos totuuden EU:n elvytysrahastosta: "Olen varma, että sopimukseen päästään heinäkuussa, ja se on ensimmäinen askel kohti budjettiliittoa".

Nyt se on todettu virallisesti, että elvytyspaketin tarkoitus on käynnistää budjettiunioni. Suomalaisten kannalta budjettiunioni tarkoittaa tulonsiirtounionia: me maksamme jatkossa korkeampia veroja, jotta Italia ja muut maat voivat pitää matalat veroasteensa.


Samaan aikaan Ranskan Macron on matkustanut Hollantiin tapaamaan "frugal four" kvartetin vetäjää, Hollannin pääministeri Ruttea. Jos Hollanti onnistutaan lahjomaan elvytyspaketin taakse, niin Itävalta jää ainoana Euro-maana vastustamaan ja sen tietää miten siinä käy.


Itävaltalaisia tilanne tuntuu hirvittävän. Ruotsi ja Tanska ovat kysyneet, miksi heidän täytyy osallistua Euro-maiden ongelmien hoitamiseen? Eikö Etelä-Euroopan talousongelmat kuuluisi Euro-maille?

Allekirjoittaneen arvelu on, että tuen rajoittaminen pelkästään Euro-maiden maksettavaksi ei miellytä Macronia, sillä tällöin Euro-alueeseen kuulumattomat olevat Itä-Euroopan kuten, Puola ja Tsekki, eivät koskaan joutuisi maksumiehiksi tulonsiirtounionissa. Jos Tanska ja Ruotsi pitävät järkähtämättä tiukan linjansa, niin ne saatetaan päästää pakoon jollakin erillissopimuksella.

 
Viimeksi muokattu:
Pelleily sen kuin jatkuu...

Suomi ja muutama muu maa ovat pyytäneet EU:n neuvoston oikeuspalveluita selvittämään, rikkooko komission ehdotus elvytysrahastosta EU:n perussopimuksia. No niin kuin on moneen kertaan tässä threadissa kerrottu, niin totta helvetissä se rikkoo ja vielä useampaa artiklaa.

Komissio on kuitenkin tehnyt elvytysrahastoehdotuksensa vedoten artiklaan 122 eli "periaatteista voidaan poiketa luonnonkatastrofien tai poikkeuksellisten tapahtumien vuoksi”.

EU:n neuvoston oikeuspalvelut on tehnyt selvityksensä ja tulos on odotettu: ei riko! Odotettua on myös se, että selvitys on salattu.

Tässä on sellainen juttu, että EU:n neuvoston oikeuspalveluilla ei ole mitään oikeutta tulkita EU:n perussopimuksia. Tämän oikeudettomuuden vuoksi kaikki sopimuksia tulkinneet tahot ovat joutuneet toteamaan, että elvytysrahasto ehkä rikkoo sopimuksia, koska tulkintaoikeus puuttuu. Sopimuksia saa tulkita ainoastaan EU:n tuomioistuin Luxembourgissa, mutta jostakin syystä sieltä ei kukaan halua kysyä....

 
Pelleily sen kuin jatkuu...

Suomi ja muutama muu maa ovat pyytäneet EU:n neuvoston oikeuspalveluita selvittämään, rikkooko komission ehdotus elvytysrahastosta EU:n perussopimuksia. No niin kuin on moneen kertaan tässä threadissa kerrottu, niin totta helvetissä se rikkoo ja vielä useampaa artiklaa.

Komissio on kuitenkin tehnyt elvytysrahastoehdotuksensa vedoten artiklaan 122 eli "periaatteista voidaan poiketa luonnonkatastrofien tai poikkeuksellisten tapahtumien vuoksi”.

EU:n neuvoston oikeuspalvelut on tehnyt selvityksensä ja tulos on odotettu: ei riko! Odotettua on myös se, että selvitys on salattu.

Tässä on sellainen juttu, että EU:n neuvoston oikeuspalveluilla ei ole mitään oikeutta tulkita EU:n perussopimuksia. Tämän oikeudettomuuden vuoksi kaikki sopimuksia tulkinneet tahot ovat joutuneet toteamaan, että elvytysrahasto ehkä rikkoo sopimuksia, koska tulkintaoikeus puuttuu. Sopimuksia saa tulkita ainoastaan EU:n tuomioistuin Luxembourgissa, mutta jostakin syystä sieltä ei kukaan halua kysyä....

Euroopan-Yhdysvaltoja tässä runnotaan, ensin tietysti nettomaksajat velkahelvettiin, että yhteisvaluutasta eroaminen tehdään käytännössä mahdottomaksi, sitten yhteinen verotus ja loppu on historiaa.

Tämähän oli se märkä uni 2 maailmansodan jälkeen.

edit: Voisi kuvitella, että näinkin isot asiat kiinnostaisi maamme mediaa enemmän, mutta sivumainintoja muun "muistitko rasvata kädet ja naaman" -uutisten seassa.
 
Viimeksi muokattu:
Euroopan-Yhdysvaltoja tässä runnotaan, ensin tietysti nettomaksajat velkahelvettiin, että yhteisvaluutasta eroaminen tehdään käytännössä mahdottomaksi, sitten yhteinen verotus ja loppu on historiaa.
Tuo yhteinen verotus ja bondit alkaisi tuntua houkuttelevalle vaihtoehdolle suhteessa tähän nykyiseen, että on kuitenkin yhteisvastuu, mutta veroja kerätään eri alueilta enemmän kuin toisilta. Samoin toisille sijoittajille maksetaan velkakirjoista parempaa tuottoa kuin toisille, vaikka takaaja on sama.

Eurolla ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa: 1) liittovaltiokehitys ja 2) yhteisvastuun purkaminen ja antaa heikkojen kaatua. Jälkimmäinen vaihtoehto oli teoriassa se ajatus euron taustalla, mutta käytännössä se ei näytä toimivan. Näin ollen tässä olisi hyvä tehdä selvä päätös mennäänkö liittovaltioon vai puretaanko euro. Välimallin ratkaisu on suomalaiselle se huonoin vaihtoehto, koska siinä me jatketaan korkeiden verojen maksua toisten puolesta.

Oma suhteeni euroon on vähän kaksijakoinen, eli toisaalta olen sitä mieltä jälkikäteen, ettei Suomen olisi pitänyt liittyä euroon, mutta toisaalta en pidä eurosta eroamista enää tässä vaiheessa järkevänä, koska ollaan jo niin syvällä tässä suossa velkoine ja vastuineen. Toivoisin siis selvää EU:n liittovaltiokehitystä, joka ei tulisi uudeksi layeriksi kansallishallintojen päälle, vaan korvaisi niiden osia tavoitteena aiempaa kevyempi hallintorakenne. Vielä ideaalimpana pitäisin tosin, että liittovaltioita tulisi EU:n muutama yhden sijaan ja esim. pohjoismaat muodostaisivat yhden liittovaltion, jolla oma valuuttansa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Tuo yhteinen verotus ja bondit alkaisi tuntua houkuttelevalle vaihtoehdolle suhteessa tähän nykyiseen, että on kuitenkin yhteisvastuu, mutta veroja kerätään eri alueilta enemmän kuin toisilta. Samoin toisille sijoittajille maksetaan velkakirjoista parempaa tuottoa kuin toisille, vaikka takaaja on sama.

Eurolla ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa: 1) liittovaltiokehitys ja 2) yhteisvastuun purkaminen ja antaa heikkojen kaatua. Jälkimmäinen vaihtoehto oli teoriassa se ajatus euron taustalla, mutta käytännössä se ei näytä toimivan. Näin ollen tässä olisi hyvä tehdä selvä päätös mennäänkö liittovaltioon vai puretaanko euro. Välimallin ratkaisu on suomalaiselle se huonoin vaihtoehto, koska siinä me jatketaan korkeiden verojen maksua toisten puolesta.

Oma suhteeni euroon on vähän kaksijakoinen, eli toisaalta olen sitä mieltä jälkikäteen, ettei Suomen olisi pitänyt liittyä euroon, mutta toisaalta en pidä eurosta eroamista enää tässä vaiheessa järkevänä, koska ollaan jo niin syvällä tässä suossa velkoine ja vastuineen. Toivoisin siis selvää EU:n liittovaltiokehitystä, joka ei tulisi uudeksi layeriksi kansallishallintojen päälle, vaan korvaisi niiden osia tavoitteena aiempaa kevyempi hallintorakenne. Vielä ideaalimpana pitäisin tosin, että liittovaltioita tulisi EU:n muutama yhden sijaan ja esim. pohjoismaat muodostaisivat yhden liittovaltion, jolla oma valuuttansa.
Useassa Euroopan maassa asuneena, opiskelleena ja työskennelleenä minusta nimenomaan liittovaltio olisi hyvä ja luonnollinen kehityssuunta.

Mutta ei se tällä tavalla, missä jokainen vetää rumasti kotiinpäin ja arvostelee toisia samasta asiasta, toteudu. Se toteutuu vasta sitten, kun saadaan se 80-90 -lukujen optimistinen yhdessä tekemisen, suhteiden lujittamiseen, yhteisöllisen eurooppalaisuuden henki takaisin päälle. Berliinin muurin murtuminen ja itäblokin aukeaminen, se suuri vapauden ja yhteisen Euroopan eetos oli silloin se sytyttävä juttu.

Seuraavaksi sellainen voisi tulla sitten, kun Unkariin, Puolan ja Italiankin kaltaiset maat palaa takaisin yleiseurooppalaismyönteisen demokratian tielle pölhöpopuliselta sivupolultaan. Pahoin pelkään, että se edellyttäisi myös (ihan mahdollisia, muttei todennäköisiä) kehitysteitä Brittein saarilla: Irlantien yhdistymistä ja mahdollista Skotlannin eroa UK:sta ja liittymistä Euroopan Unioniin.

Nuo olisivat kovia juttuja sille integroitumisen ja liittoutumisen polulle, mutta toki aika epätodennäköisiä ainakaan missään nyt näkyvässä tulevaisuudessa. Päinvastoin, populismi varmaan vielä jonkun aikaa vahvistuu ja leviää, valitettavasti.
 
Useassa Euroopan maassa asuneena, opiskelleena ja työskennelleenä minusta nimenomaan liittovaltio olisi hyvä ja luonnollinen kehityssuunta.
Meinaatko täydellisessä maailmassa vai tässä nykyisessä missä jokaiselle asialle pitää löytää maksaja?
Liittovaltion puuhaajat ovat niitä kuuluisia venäjän hybridivaikuttajia koska tästä yrityksestä ei tule muuta kuin sotaa ja kaaosta Eurooppaan minkä pitäisi ymmärtää välittömästi jos on minkäänlaista historian tuntemusta.
 
Liittovaltion kannattajien tulisi miettiä, mitkä seuraukset liittovaltiosta olisivat Suomelle. Arviossa kannattaa huomioida realiteetit: me olemme nettomaksaja, pieni, syrjäinen ja käytännössä vaikutusvallaton maa EU:ssa.

Suomen kokonaisveroaste on tällä hetkellä 42,6% bruttokansantuotteesta, maailman viidenneksi korkein.

Jos mahdollisen EU-liittovaltion kulurakennetta aletaan rinnastamaan Yhdysvaltoihin, niin siellä liittovaltioverojen kokonaisveroaste on noin 10%. Eli jos EU-liittovaltion verot pitäisi ottaa Suomen nykyisten verojen päälle, niin Suomen kokonaisveroaste ampuisi yli 50%, mikä olisi aivan järkyttävä lukema.

No mitä Suomi saisi sitten takaisin EU:lta liittovaltioverojen vastineeksi? Henkilökohtainen veikkaus palautusratiosta (palautukset Suomeen vs maksut EU:lle) on 1/4, eli jokaista neljää euroa kohden saisimme yhden euron takaisin.

Arvio perustuu koronatukipaketteihin liittyvään matematiikkaan. Tämän hetkisten tietojen mukaan Suomi maksaa kaikkiaan 14,4 mrd ja saa takaisin 3,5 mrd, eli palautus noin 1/4.
-1,65% osuus 750 mrd elvytyspaketista = 12,37 mrd
-Maksut EU:n työllisyystukikassaan, jonka käsirahamaksu on 430 miljoonaa. Monivuotisen kehyksen aikana maksettavat lisämaksut ovat 1300 miljoonaa.
-300 miljoonan euron takaus EU:n investointipankille haalittaville roskaluotoille.
 
Jos mahdollisen EU-liittovaltion kulurakennetta aletaan rinnastamaan Yhdysvaltoihin, niin siellä liittovaltioverojen kokonaisveroaste on noin 10%. Eli jos EU-liittovaltion verot pitäisi ottaa Suomen nykyisten verojen päälle, niin Suomen kokonaisveroaste ampuisi yli 50%, mikä olisi aivan järkyttävä lukema.

Kuten sanoin, niin liittovaltion syntyessä tulisi omia rakenteita purkaa ja pyrkiä suuruuden ekonomian kautta ennemminkin pienempään kokonaisveroasteeseen. Mutta ei siinä, voisi tuossa liittovaltiossa seurata paljon muitakin huonoja puolia esim. maahanmuuton hallinnassa. Yleisesti koko Euroopan näkymät on seuraaville vuosikymmenille hyvin heikot:
- Väestö vanhenee, tilalle lähinnä muslimimaahanmuuttajia: Immigration EU
- Turismi saattaa kokea pitkän globaalin laskun, mistä Etelä-Eurooppa ja Ranska tulee kärsimään paljon.
- Saksa nojannut paljon autoteollisuuteen, joka ei välttämättä pelkillä valtion tukipaketeilla muutu pitkäkestoisesti kannattavaksi sähköautoteollisuudeksi.
- Muutenkin, kun katsoo esim. STOXX 50:n yrityksiä, niin ei siellä montaa tulevaisuuden kasvunimeä näy. Tuota, kun vertaa Aasiaan ja USA:n on ero aivan valtava.
=> Näihin trendeihin, kun lisää päälle sisäiset haasteet ja yhtenäisyyden puutteen ei tarvitse olla suuri profeetta todetakseen, että Euroopan kyntäminen jatkuu.

Yllä olevat asiat tulee luomaan haasteita, vaikka toimittaisiin talousasioiden kanssa oikeinkin, mutta kyllä maanosan pitäisi päästä yhteisymmärrykseen ja valita jompikumpi alla olevista taloudellisista vaihtoehdoista:
A) seurata USA:a ja käynnistää massiiviset elvytysohjelmat, kuten nyt suunniteltu. Inflatoidaan euro ja vanhat velat siten, ettei niistä ole enää 10 vuoden päästä haittaa (Käytännössähän tämäkin on eräänlainen devalvointi?). Jos investoinnit kohdistetaan onnistuneesti ja tuottavasti, niin hyvä juttu. Jos taas ne kohdistetaan tuottamattomiin kohteisiin ja niillä vain ylläpidetään esim. vanhoja hallinnollisia rakenteita, niin ei hyvä.
B) Annetaan markkinatalouden tehdä tehtävänsä ja annetaan riskienoton seurauksena syntyneiden tappioiden realisoitua. Kun on jatkettu jo näin pitkälle erilaisia pelastustoimia, niin seuraukset olisi aika rajuja ja monet valtiot kai ajautuisi maksukyvyttömiksi. Syntyisi raju deflaatio, omia valuuttoja ja heitetään arviolta, että suomalaisten palkkataso ja sosiaaliturva putoaisivat puoleen nykyisestä. Hyvänä puolena vienti alkaisi pikkuhiljaa vetämään, kun hintataso määräytyisi kilpailukyvyn mukaan. Huonona puolena rajut deflatoriset seuraukset, jotka jokainen tuntisi esim. asuntojensa arvon laskuna.

A) väylä on tässä se todennäköisempi suunta, mutta sitä pitäisi myös uskaltaa toteuttaa kunnolla, eikä vain puolivillaisesti kituen. Uskon, että A/B välimuoto olisi se huonoin ratkaisu, koska ongelmat jää ratkaisematta - ne vain siirtyisivät eteenpäin. Henkilökohtaisella tasolla tästä voi jopa hyötyä omistamalla osakkeita globaalisti, ja tekemällä töitä globaalisti hinnoiteltavalla alalla samalla, kun hintataso EU:ssa pysyy edullisena.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Meinaatko täydellisessä maailmassa vai tässä nykyisessä missä jokaiselle asialle pitää löytää maksaja?
Liittovaltion puuhaajat ovat niitä kuuluisia venäjän hybridivaikuttajia koska tästä yrityksestä ei tule muuta kuin sotaa ja kaaosta Eurooppaan minkä pitäisi ymmärtää välittömästi jos on minkäänlaista historian tuntemusta.
Toisinpäin.
Lähes kaiken aiheesta olevan tiedon mukaan Venäjän hybridivaikuttaminen on pyrkinyt mahdollisimman tehokkaasti luomaan hajaannusta eurooppaan heikentämällä valtioiden luottamusta toisiinsa, sekä valtioiden sisäistä luottamusta eli kansalaisten luottamusta niin politiikkaan kuin yhteiskuntaan yleensä. Ja erityisesti luottamusta Euroopan Unioniin. Ja suoraan tukenut monia populistisia liikkeitä jopa taloudellisesti, mistä jäänyt muutamaan otteeseen myös kiinni.
Heikko EU on Venäjän etu. Vahva EU siellä nähdään uhkana. Kiinteä liittovaltiokehitys lienee Venäjälle se pahin uhkaskenaario.
 
Useassa Euroopan maassa asuneena, opiskelleena ja työskennelleenä minusta nimenomaan liittovaltio olisi hyvä ja luonnollinen kehityssuunta.

Mutta ei se tällä tavalla, missä jokainen vetää rumasti kotiinpäin ja arvostelee toisia samasta asiasta, toteudu. Se toteutuu vasta sitten, kun saadaan se 80-90 -lukujen optimistinen yhdessä tekemisen, suhteiden lujittamiseen, yhteisöllisen eurooppalaisuuden henki takaisin päälle. Berliinin muurin murtuminen ja itäblokin aukeaminen, se suuri vapauden ja yhteisen Euroopan eetos oli silloin se sytyttävä juttu.
Liittovaltio kuten kommunismi on myyntipuheissa hyvä, mutta sitten realiteetit huomioidein tuomittu ajatus. Tällainen täysin sokea optimismi ei ole ”normaali tila” eikä sellaisen varaan voi laskea koko Euroopan tulevaisuutta. Syy miksi Eurooppa on hajautunut erilleen on se että valtio ovat äärimmäisen erilaisia lähes kaikin puolin. On sääntöjä noudattavat rehelliset pohjoisen ja Keski-Euroopan valtiot (Saksa, Hollanti, Suomi, Norja yms.) sitten on etelän korruptoituneet banaanivaltiot. On Länsi ja Itä-Eurooppa kaikkineen eroineen, Ruotsi on kohta Euroopan Saudi-Arabia ja integroitumattomat radikaalimuslimit voivat demokraattisin keinoin alkaa kontrolloimaan maata jne. Jotkin yhteiset säännöt ja esim sotilasliito toimivat tällaisessa liitossa, mutta täysi liittovaltio on aivan absurdi ajatus mistä tahansa näkökulmasta.

Kattila on aina ollut kiehumassa yli, mutta kaiken kruunasi 2015 alkanut pakolaiskatastrofi ja Brusselin narsistien jatkuva valehtelu.

Seuraavaksi sellainen voisi tulla sitten, kun Unkariin, Puolan ja Italiankin kaltaiset maat palaa takaisin yleiseurooppalaismyönteisen demokratian tielle pölhöpopuliselta sivupolultaan. Pahoin pelkään, että se edellyttäisi myös (ihan mahdollisia, muttei todennäköisiä) kehitysteitä Brittein saarilla: Irlantien yhdistymistä ja mahdollista Skotlannin eroa UK:sta ja liittymistä Euroopan Unioniin.

Nuo olisivat kovia juttuja sille integroitumisen ja liittoutumisen polulle, mutta toki aika epätodennäköisiä ainakaan missään nyt näkyvässä tulevaisuudessa. Päinvastoin, populismi varmaan vielä jonkun aikaa vahvistuu ja leviää, valitettavasti.
Populismi eli demokratian toteutuminen. Kannaltasi valitettavasti ihmiset eivät pidä siitä että brusseliläinen eliitti vähentää yksilön demokraattisia vaikutuskeinoja ja alkaa pakkosyöttämään omien arvojen vastaista propagandaa. Puhumattakaa siitä että lähettää raiskaamisen ja terrorismin aallon tuhoamaan kaiken sen työn mikä on vuosikymmenien ja satojen aikana rakennettu.

Euroopasta tuskin koskaan tulee liittovaltiota ja kokoajan vain entistä epätodennäköisemmin ellei sitten saada uutta ”Hitleriä” joka ihan konkreettisesti alkaa rakentamaan ”liittovaltiota”.
 
Liittovaltio kuten kommunismi on myyntipuheissa hyvä, mutta sitten realiteetit huomioidein tuomittu ajatus.
Maailmassa toki on useita toimivia liittovaltioita. Euroopassakin Saksa.

Populismi eli demokratian toteutuminen.
Taitaa populismi olla enemmänkin uhka demokratialle. Yleensä kun populistit tarjoaa demokratiaa vain osalle väestöstä ja osasta haluaisivat päästä eroon.
Euroopasta tuskin koskaan tulee liittovaltiota ja kokoajan vain entistä epätodennäköisemmin ellei sitten saada uutta ”Hitleriä” joka ihan konkreettisesti alkaa rakentamaan ”liittovaltiota”.
Ei siihen mitään uutta Hitleriä tarvita, vaikka populismi sillekin olisi hyvä alusta.

Aivan varmasti tulee jossain vaiheessa muiden suurvaltojen puristuksissa ihan jo kilpailukyvyn vuoksi. Mutta ei nyt tietenkään kovinkaan lähitulevaisuudessa.
Mutta toki jonkun tällaisen koronakokoluokan kriisinkin jälkeen saattaa tulla eteen tiiviimpi turvautuminen toisiinsa integraation kautta, siis jos tällaisia vielä tulee muitakin.
 
Maailmassa toki on useita toimivia liittovaltioita. Euroopassakin Saksa.
Toimivan liittovaltion edellytys kuitenkin lienee se, että sen asukkaat kokevat olevansa pohjimmiltaan samaa kansaa, kuten vaikkapa Saksassa jossa kaikki luultavasti kokevat olevansa saksalaisia.

Jos liittovaltio koostuu kansoista, jotka eivät ole riittävän lähellä toisiaan, on riski, että syntyy sisäistä kitkaa esim verotuksesta ja taloudesta, alueista, hallinnosta jne. Historiassa on myös liittovaltioita, joiden taru ei ole päättynyt onnellisesti, esimerkiksi entinen Jugoslavia.

EU-liittovaltion kohdalla näen itse juuri kansojen erilaisuuden ongelmallisena. Miten paljon esimerkiksi islantilaiset kokevat yhteneväisyyttä romanialaisten kanssa? En usko, että kovin paljoa. Tuskin tuosta mitään aseellista konfliktia syntyisi, mutta eripuraa ja tyytymättömyyttä kun rikkaiden valtioiden varoja ohjattaisiin köyhiin valtioihin, joiden kanssa rikkailla valtioilla ei ole mitään yhteistä ja tämän vuoksi en usko ratkaisun olevan kovin kestävä.
 
Kuten sanoin, niin liittovaltion syntyessä tulisi omia rakenteita purkaa ja pyrkiä suuruuden ekonomian kautta ennemminkin pienempään kokonaisveroasteeseen.
Joo, siis liittovaltion tullessa Suomen olisi pakko purkaa rakenteita, koska liittovaltioverojen seurauksena yli 50% kokonaisveroaste tappaa keskiluokan kulutuksen käytännössä kokonaan. Tälläisella veropohjalla ainoastaan rikkailla olisi varaa käyttää rahaa muuhunkin kuin asumiseen ja elämiseen.

Mutta henkilökohtaisesti olen erittäin skeptinen uskomaan, että Suomen julkinen sektori pystyisi oikeasti säästämään, koska nollatulokseen pääseminenkin on vaikeaa jopa nousuaikana. Esimerkiksi oma kotikaupunki on jo vuosia säästänyt, mutta niin vain jokaisen tilinpäätöksen toimintakulut ovat edellisvuotta selvästi suuremmat ja velkaa otetaan jatkuvasti lisää.

Todennäköinen skenaario on, että liittovaltion ja tulonsiirtounionin muodostuttua verotus Suomessa kovenee, mutta ei kuitenkaan niin paljon että liittovaltion menot tulisi kokonaan tyydytettyä. Loppuosa katetaan lisääntyneellä velanotolla, jota jatkuu siihen asti kun Suomi saa velkaa.
Yleisesti koko Euroopan näkymät on seuraaville vuosikymmenille hyvin heikot:

Yllä olevat asiat tulee luomaan haasteita, vaikka toimittaisiin talousasioiden kanssa oikeinkin, mutta kyllä maanosan pitäisi päästä yhteisymmärrykseen ja valita jompikumpi alla olevista taloudellisista vaihtoehdoista:
A) seurata USA:a ja käynnistää massiiviset elvytysohjelmat, kuten nyt suunniteltu. Inflatoidaan euro ja vanhat velat siten, ettei niistä ole enää 10 vuoden päästä haittaa (Käytännössähän tämäkin on eräänlainen devalvointi?). Jos investoinnit kohdistetaan onnistuneesti ja tuottavasti, niin hyvä juttu. Jos taas ne kohdistetaan tuottamattomiin kohteisiin ja niillä vain ylläpidetään esim. vanhoja hallinnollisia rakenteita, niin ei hyvä.
B) Annetaan markkinatalouden tehdä tehtävänsä ja annetaan riskienoton seurauksena syntyneiden tappioiden realisoitua. Kun on jatkettu jo näin pitkälle erilaisia pelastustoimia, niin seuraukset olisi aika rajuja ja monet valtiot kai ajautuisi maksukyvyttömiksi. Syntyisi raju deflaatio, omia valuuttoja ja heitetään arviolta, että suomalaisten palkkataso ja sosiaaliturva putoaisivat puoleen nykyisestä. Hyvänä puolena vienti alkaisi pikkuhiljaa vetämään, kun hintataso määräytyisi kilpailukyvyn mukaan. Huonona puolena rajut deflatoriset seuraukset, jotka jokainen tuntisi esim. asuntojensa arvon laskuna.
Euroopan näkymät tuleville vuosikymmenille on heikot, kuten on tilanne Yhdysvalloissakin. Kummassakin tapauksessa yksi suurimmista syistä on sama: Kiinalle on annettu liikaa siimaa ja siitä on tullut monella teollisuudenalalla kova kilpailija. Joillakin teollisuuden aloilla Kiina on jo tappanut ulkomaiset kilpailijansa, kuten esimerkiksi aurinkokennoissa.

Ne harvat suuret teollisuusyritykset, mitä Euroopassa ja Yhdysvalloissa tänä päivänä on, ovat muuttuneet too-big-to-fall yrityksiksi, eli valtiot suojelevat niitä viimeiseen asti koska niiden tilalle ei ole tulossa mitään. Tämä on johtamassa huonosti toimivien epäterveiden jättiläisten pystyssä pitämiseen, sen sijaan että oikeasti yritettäisiin tehdä paremmin. Esittämistäsi skenaarioista A) on siis hyvin todennäköisesti se, jonka mukaan mennään. Mutta siitä voidaan keskustella, että onko se hyvä asia.
 
Jos mahdollisen EU-liittovaltion kulurakennetta aletaan rinnastamaan Yhdysvaltoihin, niin siellä liittovaltioverojen kokonaisveroaste on noin 10%. Eli jos EU-liittovaltion verot pitäisi ottaa Suomen nykyisten verojen päälle, niin Suomen kokonaisveroaste ampuisi yli 50%, mikä olisi aivan järkyttävä lukema.

No mitä Suomi saisi sitten takaisin EU:lta liittovaltioverojen vastineeksi? Henkilökohtainen veikkaus palautusratiosta (palautukset Suomeen vs maksut EU:lle) on 1/4, eli jokaista neljää euroa kohden saisimme yhden euron takaisin.

Arvio perustuu koronatukipaketteihin liittyvään matematiikkaan. Tämän hetkisten tietojen mukaan Suomi maksaa kaikkiaan 14,4 mrd ja saa takaisin 3,5 mrd, eli palautus noin 1/4.
Palaan vielä tähän toissapäiväiseen kommenttiin.

Jos oikeasti kävisi niin, että EU-liittovaltion kokonaisveroasteeksi tulisi 10% kuten Yhdysvalloissa, niin liittovaltioverojen suuruus olisi noin 23,8 miljardia euroa (Suomen BKT 2019 238 mrd).

1/4 palautusprosentilla Suomi saisi veroista takaisin 5,95 miljardia, eli Suomen netto veronmaksu EU:lle olisi 17,8 miljardia euroa vuodessa.

Vaikka tästä sinänsä realistisesta skenaariosta toteutuisi "vain" puolet, niin kyseessä olisi silti valtava vuotuinen tulonsiirto Suomesta muille jäsenmaille. Tätä pitäisi kompensoida kovilla veronkorotuksia ja julkisen sektorin entistä rajummalla velkaantumisella. No tietysti niitä vesilaitoksia, teitä, satamia ja muita voi myydä pahemmassa rahapuutteessa.;)
 
Palaan vielä tähän toissapäiväiseen kommenttiin.

Jos oikeasti kävisi niin, että EU-liittovaltion kokonaisveroasteeksi tulisi 10% kuten Yhdysvalloissa, niin liittovaltioverojen suuruus olisi noin 23,8 miljardia euroa (Suomen BKT 2019 238 mrd).

1/4 palautusprosentilla Suomi saisi veroista takaisin 5,95 miljardia, eli Suomen netto veronmaksu EU:lle olisi 17,8 miljardia euroa vuodessa.

Vaikka tästä sinänsä realistisesta skenaariosta toteutuisi "vain" puolet, niin kyseessä olisi silti valtava vuotuinen tulonsiirto Suomesta muille jäsenmaille. Tätä pitäisi kompensoida kovilla veronkorotuksia ja julkisen sektorin entistä rajummalla velkaantumisella. No tietysti niitä vesilaitoksia, teitä, satamia ja muita voi myydä pahemmassa rahapuutteessa.;)
Toisaalta, liittovaltio Saksassa itse maksoin veroa suurinpiirtein samaa luokkaa kuin Suomessa vastaavasta palkasta. Eläminen oli kyllä paljon halvempaa.
UK on valtioliitto, ei liittovaltio. Siellä verot jäi itselläni pienemmiksi, mutta elämä tuli kalliimmaksi (ja oli laadultaan huonompaa). Venäjä taitaa muuten myös olla liittovaltio. Mitenkähän verotus siellä menee? Pariin otteeseen siellä vuosituhannen alkupuolella olin, mutta palkka maksettiin Suomesta, niin en tiedä.
Kanadassa liittovaltion vero on muuten paljon suurempi kuin jenkkilässä, muistaisi kollegan joskus sanoneen lähempänä kahtakymmentä hänellä.

Miksi kirjoitin näitä? Siksi, että tuollainen spekulaatio on täysin järjetöntä.
Verot ja veroluonteiset maksut riippuvat tietysti niillä rahoitetuista palveluista, palvelujen ja hallinnon järjestämisen tehokkuudesta, sekä ideologiasta, jonka perusteella määritellään millä tavoin tulo kerätään.
Meidän omista kummallisuuksista esimerkki on toki korkea alkoholivero, mutta esim. Irlannissa on aikanaan kerätty ikkunaveroa.
Mutta kyllä niitä tapoja keksitään, ainakin jos ei haluta purkaa palveluja.

Kannattaa myös muistaa, että kaikki asiat eivät aina ole, niin kuin ne ensisilmäyksellä näyttävät. Veloistaan ja taloudenhoidostaan parjattu Italiakin on ollut nettomaksaja ja heidän velkataakkansa on pääosin maan sisäistä, sekä pääosin ajalta ennen rahaunionia.

En usko liittovaltiokehitykseen palaamiseen ainakaan vuosikymmeneen tai pariinkaan. Mutta ennemmin tai myöhemmin se vielä on edessä.

Muutoin koronapaketissa uskon myös vaihtoehdon A olevan paras. Koordinointi pitäisi vaan hoitaa keskitetysti, eikä maiden itsensä käsiin. Raha pitäisi saada liikkeelle nopeasti ja massiivisesti, ja rahoitusajan olla suht lyhyt, mielellään kaksi tai kolme vuotta. Sitä, miltä osin kysymys on lainasta, miltä osin suorista tuista, pitäisi miettiä asiantuntijavoimin, ei poliitikkojen neuvotteluissa. Mutta toki demokratia sen poliitikkojen käsiin vie. Se on tavallaan hinta demokratiasta.
 
Maailmassa toki on useita toimivia liittovaltioita. Euroopassakin Saksa.
Viittasin tuossa EU:n liittovaltioon. En liittovaltioihin yleisesti.

Ero Saksan ja EU:n välillä on se että ensimmäisen kohdalla kyse on täysin samasta maasta, kulttuurista ja ajatusmallista kun taas EU on täysi sekasotku.

Taitaa populismi olla enemmänkin uhka demokratialle. Yleensä kun populistit tarjoaa demokratiaa vain osalle väestöstä ja osasta haluaisivat päästä eroon.
Tämäkö YLE:n äärivasemmistolaisen propagandaartikkelin perusteella jossa "populismiin" liitetään mielivaltaisesti huuhaa määritelmiä vailla pohjaa? Toki ei siinä, ei populismi itsessäänkään tarkoita loppupeleissä mitään tai ennemminkin se tarkoittaa sitä mitä sen halutaan milloinkin tarkoittavan. Eliitin suusta kuultuna se on yleinen leimakirves kaikelle heidän politiikasta poikkeavalle toiminnalle.

Sattumaa ettei ehkä viime vuosien suurimmalle populistille ja eliitin vastustajalle, Bernie Sandersille, näiltä YLE:n punatoimittajilta tule juuri noottia:

Itseasiassa YLE:n toimittajat ihannoivat ja hehkuttavat Sandersia juuri samanlaisena eliittiä vastaan taistelijana mistä varoittavat edellisessä jutussa, mutta "populismi" sanaa ei käytetä koska sehän koskee vain väärinajattelijoita. :cigar2:
Aivan varmasti tulee jossain vaiheessa muiden suurvaltojen puristuksissa ihan jo kilpailukyvyn vuoksi. Mutta ei nyt tietenkään kovinkaan lähitulevaisuudessa.
Mutta toki jonkun tällaisen koronakokoluokan kriisinkin jälkeen saattaa tulla eteen tiiviimpi turvautuminen toisiinsa integraation kautta, siis jos tällaisia vielä tulee muitakin.
EU jo nykyisellään toimii yhteismarkkinana ja NATO hoitaa turvallisuuspoliittisen puolen ellei Trump onnistu kusemaan sitä tai hoitaa ainakin niille jotka eivät ole tarpeeksi idiootteja ollakseen liittymättä siihen.
Suurvaltojen puristuksessa ollaan kokoajan ja siihen liittyvät ongelmat on jo kuitattu. Syvemmälle liittovaltiolle ei ole ainoatakaan hyvää perustella, muuta kun koko elämänsä ja uransa Brysselin varaan nojanneille poliittisille broilereille.
 
Viittasin tuossa EU:n liittovaltioon. En liittovaltioihin yleisesti.

Ero Saksan ja EU:n välillä on se että ensimmäisen kohdalla kyse on täysin samasta maasta, kulttuurista ja ajatusmallista kun taas EU on täysi sekasotku.


Tämäkö YLE:n äärivasemmistolaisen propagandaartikkelin perusteella jossa "populismiin" liitetään mielivaltaisesti huuhaa määritelmiä vailla pohjaa? Toki ei siinä, ei populismi itsessäänkään tarkoita loppupeleissä mitään tai ennemminkin se tarkoittaa sitä mitä sen halutaan milloinkin tarkoittavan. Eliitin suusta kuultuna se on yleinen leimakirves kaikelle heidän politiikasta poikkeavalle toiminnalle.

Sattumaa ettei ehkä viime vuosien suurimmalle populistille ja eliitin vastustajalle, Bernie Sandersille, näiltä YLE:n punatoimittajilta tule juuri noottia:

Itseasiassa YLE:n toimittajat ihannoivat ja hehkuttavat Sandersia juuri samanlaisena eliittiä vastaan taistelijana mistä varoittavat edellisessä jutussa, mutta "populismi" sanaa ei käytetä koska sehän koskee vain väärinajattelijoita. :cigar2:

EU jo nykyisellään toimii yhteismarkkinana ja NATO hoitaa turvallisuuspoliittisen puolen ellei Trump onnistu kusemaan sitä tai hoitaa ainakin niille jotka eivät ole tarpeeksi idiootteja ollakseen liittymättä siihen.
Suurvaltojen puristuksessa ollaan kokoajan ja siihen liittyvät ongelmat on jo kuitattu. Syvemmälle liittovaltiolle ei ole ainoatakaan hyvää perustella, muuta kun koko elämänsä ja uransa Brysselin varaan nojanneille poliittisille broilereille.
Älä anna YLE-vihasi sumentaa silmiäsi. Kyseessähän oli Princetonin yliopiston politiikan tutkimuksen professori Jan-Werner Müllerin vuonna 2016 ilmestynyt kirja, Mitä on populismi? (What is populism?)

BTW. YLE on kyllä ihmelaitos. Tai ainakin suhtautuminen siihen. Vasemmisto pitää sitä Kokoomuksen käsikassarana, äärimmäisenä oikella istuvat persut pitävät sitä vasemmistolaisena. Viime hallituksen aikana kuitenkin näytti siltä, että kepulainen pääministeri Sipilä piti naruista kiinni ja Jääskeläinen avulla hankkiutui eroon monista toimittajistakin.
 
Miksi kirjoitin näitä? Siksi, että tuollainen spekulaatio on täysin järjetöntä.
Verot ja veroluonteiset maksut riippuvat tietysti niillä rahoitetuista palveluista, palvelujen ja hallinnon järjestämisen tehokkuudesta, sekä ideologiasta, jonka perusteella määritellään millä tavoin tulo kerätään.
Meidän omista kummallisuuksista esimerkki on toki korkea alkoholivero, mutta esim. Irlannissa on aikanaan kerätty ikkunaveroa.
Mutta kyllä niitä tapoja keksitään, ainakin jos ei haluta purkaa palveluja.

Kannattaa myös muistaa, että kaikki asiat eivät aina ole, niin kuin ne ensisilmäyksellä näyttävät. Veloistaan ja taloudenhoidostaan parjattu Italiakin on ollut nettomaksaja ja heidän velkataakkansa on pääosin maan sisäistä, sekä pääosin ajalta ennen rahaunionia.

En usko liittovaltiokehitykseen palaamiseen ainakaan vuosikymmeneen tai pariinkaan. Mutta ennemmin tai myöhemmin se vielä on edessä.
Pakko on jonkun kirjoittaa, koska Suomen media ei jostakin syystä uutisoi, ei ainakaan oikein. Suomen hallitus jankuttaa papukaijan lailla "koronatukipaketista" ja "elvytyspaketista jolla tuetaan Suomen vientiteollisuutta" ja media toistelee uskollisesti näitä mantroja. Samaan aikaan EU:n italialainen talouskomissaari mainostaa italialaisessa talouslehdessä askelista kohti budjettiunionia eli tulonsiirtounionia.

Miksi Suomessa ei voida uutisoida ihmisille rehellisesti?

Ja mitä noihin laskelmiin tulee, niin eihän ne ole lainkaan järjettömiä jos katsoo miten tämä niin kutsuttu koronatukipaketti meni. On aikamoisen härskiä tulla ilmoitusluontoisesti kertomaan, että "me tuossa Merkelin kanssa sovittiin, että voisitte heittää 10,9 mrd netto meidän pankkien lainoittamille maille Etelä-Eurooppaan, sekä meidän teollisuudelle tärkeille maille Itä-Euroopassa". Kuka uskoo tämän episodin jälkeen, että muilla kuin Saksalla ja Ranskalla on enää mitään sananvaltaa mihinkään suurempaan asiaan. Jos ei muuta, niin ne ostavat nipun Itä-Euroopan maita hölmöjen hankkeidensa taakse ja sitten taas mennään.

Italia on todellakin ollut jonkin tason nettomaksaja. Mutta nyt kun tämä EU:n kolmanneksi suurin talous siirtyy pysyvästi saajapuolelle, niin me täällä Suomessa maksamme lisää. Italialla ei ole pienintäkään aikomusta tehdä myönnytyksiä EU:lle ja aloittaa säästötoimenpiteitä, koska heillä on kaikki valtit käsissään. Jos Merkel ja Macron alkavat ryttyillä, siirtyy Italia liiraan ja jättää euro-velkansa maksamatta. Tässä tilanteessa he eroavat myös EU:sta, mikä olisi heille itselleen positiivinen asia.
 
Toimivan liittovaltion edellytys kuitenkin lienee se, että sen asukkaat kokevat olevansa pohjimmiltaan samaa kansaa, kuten vaikkapa Saksassa jossa kaikki luultavasti kokevat olevansa saksalaisia.

Jos liittovaltio koostuu kansoista, jotka eivät ole riittävän lähellä toisiaan, on riski, että syntyy sisäistä kitkaa esim verotuksesta ja taloudesta, alueista, hallinnosta jne. Historiassa on myös liittovaltioita, joiden taru ei ole päättynyt onnellisesti, esimerkiksi entinen Jugoslavia.

No tämä! Oleellista on, että Eurooppa koostuu lukuisista kansallisista ja etnisistä ryhmistä, jotka toistaiseksi elävät suunnilleen omissa kansallisvaltioissaan. Liittovaltio keikauttaisi tämän kuvan nurin.

Tässä kohtaa on hyvä muistaa, että rikoslaista ja erinäisistä kansainvälisistä sopimuksista löytyy teko nimeltä joukkotuhonta ts. "kansanmurha":
1 § Joukkotuhonta
Joka jonkin kansallisen, etnisen, rodullisen tai uskonnollisen taikka niihin rinnastettavan kansanryhmän hävittämiseksi kokonaan tai osittain
1) surmaa ryhmän jäseniä,
2) aiheuttaa ryhmän jäsenille vaikeita ruumiillisia tai henkisiä sairauksia tai vammoja,
3) asettaa ryhmälle sellaisia elinehtoja, joista voi aiheutua ryhmän fyysinen häviäminen kokonaan tai osittain,
4) ryhtyy pakkotoimiin syntyvyyden ehkäisemiseksi ryhmän keskuudessa tai
5) pakolla siirtää lapsia ryhmästä toiseen,
on tuomittava joukkotuhonnasta vankeuteen vähintään neljäksi vuodeksi tai elinkaudeksi.
Yritys on rangaistava.

Erityisesti on syytä huomata, että kansanmurhaan voi syyllistyä tappamatta ketään. Esimerkiksi eri ryhmien sekoittaminen riittää ja siihenkin riittää sellaisten elinehtojen asettaminen, joka vain ennen pitkää johtaa ryhmien sekoittumiseen niin, että ne menettävät alkuperäisen ryhmäidentiteettinsä. Tämänkään ei tarvitse olla täydellistä vaan ryhmän osittainenkin tuhoutuminen riittää.

Liittovaltiolla olisi varmaankin intressi luoda jonkinlainen liittovaltiotason kansallisuuskäsite ja samalla pyrkiä sammuttamaan paikalliset kansallisuustunteet. Kuinka tämä toteutettaisiin syyllistymättä kansanmurhaan? Onhan jo nyt nähty, kuinka etninen separatismi on pahin mahdollinen kirosana EU:ssa.

Onko EU tekemässä pahinta kansanmurhausta ihmiskunnan historiassa pyrkiessään luomaan yhtenäisen Euroopan?
 
Onko EU tekemässä pahinta kansanmurhausta ihmiskunnan historiassa pyrkiessään luomaan yhtenäisen Euroopan?
Ei, ei ja ei.
Lopeta nyt herranisä lainaamasta lakitekstiä jota et ymmärrä (tai tahallisesti ymmärrät päin helvettiä). Et oikeasti voi olla näin kujalla! Ethän?
Erityisesti on syytä huomata, että kansanmurhaan voi syyllistyä tappamatta ketään. Esimerkiksi eri ryhmien sekoittaminen riittää ja siihenkin riittää sellaisten elinehtojen asettaminen, joka vain ennen pitkää johtaa ryhmien sekoittumiseen niin, että ne menettävät alkuperäisen ryhmäidentiteettinsä. Tämänkään ei tarvitse olla täydellistä vaan ryhmän osittainenkin tuhoutuminen riittää.
Tämä on täysin sinun omaa tulkintaasi. Ei tuossa puhuta mitään ryhmien sekoittamisesta. Riittävän pitkällä aikavälillä katoaa etnisiä porukoita jatkuvasti, eikä se ole mikään kansanmurha. Joku liittovaltiokehitys ei nyt ole millään tavalla johdettavissa mihinkään kansanmurhaan.
 
Älä anna YLE-vihasi sumentaa silmiäsi. Kyseessähän oli Princetonin yliopiston politiikan tutkimuksen professori Jan-Werner Müllerin vuonna 2016 ilmestynyt kirja, Mitä on populismi? (What is populism?)
Sillä on ihan sama mikä ”tutkimus” on tällä kertaa kyseessä ja miltä taholta kun YLE sen on valikoinut samoiten kun valikoinut agendaansa vastustavien uutisten, tutkimuksien yms. julkaisematta jättämisen. Kirsikkana kakun päällä itse käyttävät samaa retoriikkaa jota tuossa tuossa kyseenalaistavat joten YLE on lähteenä tai edes minkäänlaisena referenssinä käyttökelvoton.

Vasemmisto pitää sitä Kokoomuksen käsikassarana
Taas näitä tapahtunut mm. ei koskaan juttuja.

äärimmäisenä oikella istuvat persut pitävät sitä vasemmistolaisena.
Persut äärimmäisen oikealla. :rofl:

Näillä sinun päästä keksityillä skenaarioilla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, koska YLE edustaa äärivasemmistolaista agendaa kiistattomasti. Se ei ole mikää ”näkökulma” tai ”mielipide”kysymys. YLE:n kaikki uutisointi ja muu julkaisu edustaa vahvasti kulttuurimarxismia, sosialismia, kommunismia ja muita äärivasemmistolaisia ilmiöitä samoiten kuin lähes kaikki heidän toimittajansa. Toimittajat jotka eivät suostu valehtelemaan tai alistu poliittisen paineen edessä savustetaan ulos kuten Sanna Ukkola.

Aika erikoista jos käytännössä yksinomaan äärivasemmistoaktiivesta koostuva toimittajakunta olisikin kokoomuksen asialla.

Hienosti btw. luisteltu karkuun keskustelun pääaiheesta.
 
Sillä on ihan sama mikä ”tutkimus” on tällä kertaa kyseessä ja miltä taholta kun YLE sen on valikoinut samoiten kun valikoinut agendaansa vastustavien uutisten, tutkimuksien yms. julkaisematta jättämisen. Kirsikkana kakun päällä itse käyttävät samaa retoriikkaa jota tuossa tuossa kyseenalaistavat joten YLE on lähteenä tai edes minkäänlaisena referenssinä käyttökelvoton.


Taas näitä tapahtunut mm. ei koskaan juttuja.


Persut äärimmäisen oikealla. :rofl:

Näillä sinun päästä keksityillä skenaarioilla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, koska YLE edustaa äärivasemmistolaista agendaa kiistattomasti. Se ei ole mikää ”näkökulma” tai ”mielipide”kysymys. YLE:n kaikki uutisointi ja muu julkaisu edustaa vahvasti kulttuurimarxismia, sosialismia, kommunismia ja muita äärivasemmistolaisia ilmiöitä samoiten kuin lähes kaikki heidän toimittajansa. Toimittajat jotka eivät suostu valehtelemaan tai alistu poliittisen paineen edessä savustetaan ulos kuten Sanna Ukkola.

Aika erikoista jos käytännössä yksinomaan äärivasemmistoaktiivesta koostuva toimittajakunta olisikin kokoomuksen asialla.

Hienosti btw. luisteltu karkuun keskustelun pääaiheesta.
Etpä taida montaa vassaria tuntea, minä taas tunnen. Kyllä he ihan oikeasti kokevat, että Lauri Kivisen johtajakaudella ja Atte Jääskeläisellä Uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtajana ja vastaavana päätoimittajana olon kaudella vasemman laidan toimittajia vaiennettiin ja savustettiin pois Ylestä.

Ukkolahan taas lähti ihan itse TV7:lle kun Persujen bulvaanit osti puolet siitä. Se nyt ei ole yllätys, kun ottaa huomioon, että miehensäkin on Halla-Ahon kampanjapäällikkö, Suomen Uutisten päätoimittaja ja Suomen Perustan hallitusjäsen.

Lisäksi on sinulta omituista väittää, että joku asia ei ole mielipidekysymys, ja kertoa sitten heti perään oma mielipiteesi siitä.

Btw. se kulttuurimarxismi on äärioikeiston keksimää foliohattuiluhoaxia.
 
EU on jakamassa REACT-EU -ohjelman kautta 55 mrd euroa Euroopan komission ehdotuksen mukaisesti koronaviruksen vaikutuksista toipumiseen.

Suomelle tästä 55 miljardin euron tuesta on tulossa 150 miljoonaa euroa, eli 0,27%. On se kyllä hienoa, kuinka EU:ssa tunnetaan solidaarisuutta Suomea kohtaan. Muutama päivä sitten uusi valtionvarainministeri Matti Vanhanen julisti, että Suomen velan tarve koronakriisin hoitoon on jopa 40 miljardia.

Nimimerkki Jan11 kommentoi eilen, että spekulaationi Suomen nettomaksuista EU:lle ovat järjettömiä. Arvelin aiempiin korotukipaketteihin perustuvan matematiikan perusteella, että mahdollisen EU-liittovaltion verojen palautus-ratio Suomeen olisi 1/4. REACT-EU -ohjelman perusteella tämä laskelma on jopa ylioptimistinen.

 
Viimeksi muokattu:
EU-komission arvion mukaan Länsi-Suomi kuuluu viiden EU-alueen joukkoon, joiden talous tulee kärsimään eniten koronasta. Bruttokansantuote tulee supistumaan peräti 22,4 - 25,6% !! Vertailun vuoksi 90-luvun lamassa koko Suomen BTK tippui 13%...

Muita yhtä paljon kärsiviä alueita ovat Trentino-Etelätiroli (Italia), Marchia-Umbria (Italia), Itä-Romania ja Kaakkois-Kreikka. Erona on se, että ne saavat miljardikaupalla rahaa. Suomi maksaa miljardikaupalla rahaa.

Tässä hommassa ei ole enää mitään järkeä...

 
Viimeksi muokattu:
Ei, ei ja ei.
Lopeta nyt herranisä lainaamasta lakitekstiä jota et ymmärrä (tai tahallisesti ymmärrät päin helvettiä). Et oikeasti voi olla näin kujalla! Ethän?

Tämä on täysin sinun omaa tulkintaasi. Ei tuossa puhuta mitään ryhmien sekoittamisesta. Riittävän pitkällä aikavälillä katoaa etnisiä porukoita jatkuvasti, eikä se ole mikään kansanmurha. Joku liittovaltiokehitys ei nyt ole millään tavalla johdettavissa mihinkään kansanmurhaan.
Jopas tuli kirpeä vastaus ja vieläpä 20 minuutissa, keskellä yötä. Olet selvästikin ajatellut asiaa. Kansanryhmän häviäminen "omia aikojaan" ei tietenkään ole kansanmurhaa. Ei myöskään ole velvoitetta ehkäistä kansanryhmän häviämistä. Tilanne voi kuitenkin olla eri, jos julkinen valta antaa omilla, tahallisilla toimilla vauhtia häviämiselle.

Sivuutit oleellisen kysymyksen kokonaan: miten kansallisesti ja etnisesti epäyhtenäisestä Euroopasta voitaisiin rakentaa toimiva liittovaltio uhkaamatta kansallisten ja etnisten kansanryhmien fyysistä olemassaoloa edes osittain?

Esimerkiksi yhteisvastuullinen velka ja eurohenkisen, epädemokraattisen keskusvallan vahvistaminen saattavat olla tekijöitä, jotka vaarantavat kansallisten ryhmien asemaa heikentäessään näiden oikeutta määrätä itse omista asioistaan.
 
Jopas tuli kirpeä vastaus ja vieläpä 20 minuutissa, keskellä yötä. Olet selvästikin ajatellut asiaa. Kansanryhmän häviäminen "omia aikojaan" ei tietenkään ole kansanmurhaa. Ei myöskään ole velvoitetta ehkäistä kansanryhmän häviämistä. Tilanne voi kuitenkin olla eri, jos julkinen valta antaa omilla, tahallisilla toimilla vauhtia häviämiselle.

Sivuutit oleellisen kysymyksen kokonaan: miten kansallisesti ja etnisesti epäyhtenäisestä Euroopasta voitaisiin rakentaa toimiva liittovaltio uhkaamatta kansallisten ja etnisten kansanryhmien fyysistä olemassaoloa edes osittain?

Esimerkiksi yhteisvastuullinen velka ja eurohenkisen, epädemokraattisen keskusvallan vahvistaminen saattavat olla tekijöitä, jotka vaarantavat kansallisten ryhmien asemaa heikentäessään näiden oikeutta määrätä itse omista asioistaan.
Mikään tuossa sinun "päätelmässäsi" ei ole mitenkään johdettavissa kansanmurhaan. Se oli se oleellinen pointti.
Älä siteeraa lakitekstejä, kun et niitä kerran ymmärrä. Tästä on väännetty sulle rautalankaa esim. sananvapauskeskustelussa pariinkin kertaan.

Mikäli siitä pitää vielä vääntää, niin varmasti löytyy sopivampikin ketju.
 
Mikään tuossa sinun "päätelmässäsi" ei ole mitenkään johdettavissa kansanmurhaan. Se oli se oleellinen pointti.
Älä siteeraa lakitekstejä, kun et niitä kerran ymmärrä. Tästä on väännetty sulle rautalankaa esim. sananvapauskeskustelussa pariinkin kertaan.

Mitäpä jos puhuttaisiin aidasta eikä sen seipäistä:
Miten kansallisesti ja etnisesti epäyhtenäisestä Euroopasta voitaisiin rakentaa toimiva liittovaltio vaarantamatta kansallisten ja etnisten kansanryhmien fyysistä olemassaoloa edes osittain? Jos liittovaltiokehitys vaarantaa kansanryhmiä edes osittain, niin samalla nousee pöydälle kysymys joukkotuhonnasta, sen tunnusmerkistöstä ja tämän tulkinnasta. Oikeuskäytäntöä on tietääkseni - onneksi - aika vähän.

Toimivat liittovaltiot on yleensä kansallisesti varsin yhtenäisiä ja esim. USA:n ja Australian pystyttämistä taisi edeltää melko kattava alkuperäisväestön kansanmurhaaminen tai vähintäänkin alistaminen. Neuvostoliitossa yritettiin luoda jonkinlaista uutta neuvostokansallisuutta eikä tulos ollut järin elinkelpoinen. Miten Euroopassa?

Aihe on hyvin relevantti tämän keskustelun kannalta, jos Etelä-Euroopassa jo hehkutellaan budjettiunionin syntymistä. Siinä siirrettäisiin kansallista itsemäärämisoikeutta Brysseliin isolla kauhalla. "...elinehtoja, joista voi aiheutua..."
 
Miten kansallisesti ja etnisesti epäyhtenäisestä Euroopasta voitaisiin rakentaa toimiva liittovaltio vaarantamatta kansallisten ja etnisten kansanryhmien fyysistä olemassaoloa edes osittain? Jos liittovaltiokehitys vaarantaa kansanryhmiä edes osittain, niin samalla nousee pöydälle kysymys joukkotuhonnasta, sen tunnusmerkistöstä ja tämän tulkinnasta. Oikeuskäytäntöä on tietääkseni - onneksi - aika vähän.
Lähde tälle? Ei meinaan nouse.
Toimivat liittovaltiot on yleensä kansallisesti varsin yhtenäisiä ja esim. USA:n ja Australian pystyttämistä taisi edeltää melko kattava alkuperäisväestön kansanmurhaaminen tai vähintäänkin alistaminen. Neuvostoliitossa yritettiin luoda jonkinlaista uutta neuvostokansallisuutta eikä tulos ollut järin elinkelpoinen. Miten Euroopassa?
Ausseissa ja USA:ssa alkuperäisväestöt pakotettiin reservaatteihin ja käytännössä kiellettiin kaikki niiden kulttuuriin liittyvä "epäsivistyneenä". Euroopassa ei ole mitään edes etäisesti tällaiseen viittaavaa, kuin jonkun todella sakean "kansallismielisen" porukan kuvitelmissa.
Neuvostoliitto oli totalitäärinen (EU ei ole, vaikka tuo sama sakea porukka tätä pyrkii väittämään).
Aihe on hyvin relevantti tämän keskustelun kannalta, jos Etelä-Euroopassa jo hehkutellaan budjettiunionin syntymistä. Siinä siirrettäisiin kansallista itsemäärämisoikeutta Brysseliin isolla kauhalla. "...elinehtoja, joista voi aiheutua..."
Kansanmurhaan tai mihinkään joukkotuhontaan ei edelleenkään liiity mitenkään, paitsi jos on totaalisen pihalla asioista.
Tuo kohta elinehdoista ei tarkoita mitään budjettiunionia :facepalm:

Pitää ihan oikeasti olla aivan vitun tyhmä, tai sitten pyrkiä tahallisesti vähättelemään kansanmurhan merkitystä, jos näkee liittovaltiokehityksen kansanmurhana.

E: Jos vielä selität jotain paskaa kansanmurhasta, niin jatketaan salaliittoketjussa.
 
Lähde tälle? Ei meinaan nouse.
Nousee, koska joukkotuhonta, kv. oikeuden genocide, suojaa kansanryhmiä tuhoamiselta. Se kattaa paitsi "konventionaalisen" tuhoamisen ryhmän jäseniä surmaamalla myös pehmeämmät keinot, jotka *voivat aiheuttaa* ryhmän osittaisenkin tuhoutumisen.

Pitää ihan oikeasti olla aivan vitun tyhmä, tai sitten pyrkiä tahallisesti vähättelemään kansanmurhan merkitystä, jos näkee liittovaltiokehityksen kansanmurhana.
On ehkä vähän onnetonta, että luonteeltaan hyvin erilaiset joukkotuhonnat on saman otsakkeen alla. Toisaalta ehkä sillä korostetaan sitä, että ryhmän tuhoaminen ei muodostu vähemmän tuomittavaksi sillä, että se toteutetaan pehmein keinoin.

Miten tämä nyt sitten on ajateltu EU:n liittovaltiokehityksen osalta: uskotaanko, että vahvasti heterogeeninen liittovaltio olisi elinkelpoinen vai ajatellaanko, että kansallisten ja etnisten ryhmien ainakin osittainen tuhoutuminen olisi hyväksyttävä osa liittovaltioprosessia?

Mitä budjettiunioniin tulee, millaiset tosiasialliset edellytykset Suomella on jatkossa hypätä pois kelkasta, jos tiivistyvä integraatio ei miellytäkään?
 
Vastasin sinne salaliittoiluketjuun.
En lue sitä.

Voisitko viimein vastata, miten tämä kansallisten ja etnisten ryhmien säilyminen on ajateltu Euroopan liittovaltiokehityksessä? Nähdäkseni esim. kaikki toimet, joilla on itsemääräämisoikeutta rajoittava vaikutus, saattavat aiheuttaa ainakin jonkinlaisen vaaran kansanryhmien säilymiselle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 507 131
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom