• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Mikä näissä eurobondeissa nyt on niin vaikeaa? Halpaa lainaa olisi tarjolla kaikille maille. Sovitaan että vanhat velat jäävät ulos muiden maiden vastuista. Ja jos liikaa ottaa tippiä niin on alusta alkaen sovittu menetelmät millä EU pystyy alkamaan sopeuttamaan maan taloutta ja tuhlaamista? Sisämarkkinat pysyisivät kasassa ja EKP voi ostella isosti bondeja omaan taskuunsa.
Laitetaanko yhdessä sovituksi rajaksi vaikka sellanen 60 % bkt:stä? Se on ennenkin toiminut aika hyvin.
 


The Eurogroup working model appears almost designed to maximize the power of the executive and prevent proper parliamentary scrutiny. Documents arrive very late, days or even hours before the meeting, making timely parliamentary consultations practically impossible. Lately, documents from the government have routinely become available to the Parliament in the late afternoon of the day before the Eurogroup meeting. Constitutional experts will then analyze them through the night, submitting their assessment in the small hours of the morning for the Constitutional Law Committee members to study before the formal Committee meeting convenes at 8 am. That leaves a couple of hours to debate the constitutional dimensions of the matter and prepare the statement for the Grand Committee.

Such a working model may be the way to get things done, but it is not conducive to better democratic scrutiny and the legitimacy of the EU measures.
 
Tarkoitatko, että espanjalaiset ja italialaiset saisivat jatkaa kansainvälisten lentokenttien rakentamista keskelle ei mitään ja muita mammuttimaisia hankkeita, sitten me suomalaiset maksamme nämä hankkeet? Nimittäin näin tämä eurobondi-systeemi tulee nyt toimimaan.

Ongelmahan on se, että EU ei pysty pakkosopeuttamaan holtittomien euromaiden talouksia. Eihän Italiaa saada nytkään ruotuun, vaikka sille on annettu liikaa tippiä jo viimeiset +15 vuotta ja maa on konkurssin partaalla.
Mikä voisikaan mennä vikaan, kun on piikki auki maalle, joka on korruptoitunut, mafioitunut ja konkurssin partaalla.

Täytyykö vielä erikseen mainita veronkierto? Italia tuo mahtava maa, joka on Euroopan suurin veronkiertäjä.
 
Minua hämmästyttää uutisointi tästä viimeisimmästä 500 miljardin potista. Jokainen tuohon rahastoon heitetty suomalainen veroeuro on 100% varmuudella menetetty, koska se niin kutsuttu rahasto tosiaankin lahjoittaa ne rahat vastikkeetta "koronasta kärsineille talouksille" eli saksalaisille ja ranskalaisille pankeille.

Jos olisin itse toimittaja, niin saisin revittyä mahtavat headlinerit: "Maksat pian 1800 € Etelä-Eurooppaan, ja lapsesi maksaa myös!". Mutta suomalaisia uutisia lukemalla käy hyvin selväksi, ettei tätä edes haluta avata keskiverto kansalaisille. Esim. Hesari ei uutisoi ollenkaan, paikallinen sanomalehti uutisoi muutaman rivin pikku-uutisella sivun alanurkassa ja Iltis puhuu epämääräisesti miljardivastuista.

Valta osa ihmisistä ei tule ymmärtämään, että nämä miljardit tulevat oikeasti meidän maksettavaksi ja se on valtava summa. Ja samaan aikaan keskustellaan, voiko lähihoitajien palkkaa nostaa kympillä...
 
Minua hämmästyttää uutisointi tästä viimeisimmästä 500 miljardin potista. Jokainen tuohon rahastoon heitetty suomalainen veroeuro on 100% varmuudella menetetty, koska se niin kutsuttu rahasto tosiaankin lahjoittaa ne rahat vastikkeetta "koronasta kärsineille talouksille" eli saksalaisille ja ranskalaisille pankeille.

Jos olisin itse toimittaja, niin saisin revittyä mahtavat headlinerit: "Maksat pian 1800 € Etelä-Eurooppaan, ja lapsesi maksaa myös!". Mutta suomalaisia uutisia lukemalla käy hyvin selväksi, ettei tätä edes haluta avata keskiverto kansalaisille. Esim. Hesari ei uutisoi ollenkaan, paikallinen sanomalehti uutisoi muutaman rivin pikku-uutisella sivun alanurkassa ja Iltis puhuu epämääräisesti miljardivastuista.

Valta osa ihmisistä ei tule ymmärtämään, että nämä miljardit tulevat oikeasti meidän maksettavaksi ja se on valtava summa. Ja samaan aikaan keskustellaan, voiko lähihoitajien palkkaa nostaa kympillä...
Nuo kaikki rahoitetaan painokoneesta, eikä mistään verorahoista.

EKP ostaa pääoma-avaimen suhteessa valtionlainoja, eli printtaa rahaa (koska valtioiden EKP:lle maksavat korot tilitetään takaisin pääoma-avainten suhteessa omistajille, eli maille itselleen).
 
Nuo kaikki rahoitetaan painokoneesta, eikä mistään verorahoista.

EKP ostaa pääoma-avaimen suhteessa valtionlainoja, eli printtaa rahaa (koska valtioiden EKP:lle maksavat korot tilitetään takaisin pääoma-avainten suhteessa omistajille, eli maille itselleen).
Olen pääosiltaan eri mieltä.

Se on totta, että EKP ostaa jäsenvaltioidensa valtiolainoja pääoma-avaimen suhteessa. Tosin pääoma-avaimen suhteen -periaatteestakin on jouduttu luopumaan, kun EKP:n pitänyt ruveta kannattelemaan luottokelvotonta Italiaa.

Vaikka korotkin saisi anteeksi, niin ei EKP:lta saatu laina ole mitään ilmaista rahaa vaan laina joka on maksettava takaisin. 500 miljardin elpymisrahastosta aiheutuva +10 miljardin kulu vie Suomen +10 miljardia euroa lähemmäksi pistettä, jossa Suomi itse muuttuu luottokelvottomaksi maaksi.

 
Miksi laina pitäisi maksaa takaisin kun korot tulevat omaan taskuun?
 
Miksi laina pitäisi maksaa takaisin kun korot tulevat omaan taskuun?
Siksi, että eurojärjestelmässä jäsenvaltio ei voi velkaantua ikuisesti vaan velkaantumisella on katto. Kun velkaantumisaste lähestyy kattoa, niin korkotaso alkaa nousta ja potentiaalisten lainanantajien määrä vähenee. Italian valtiovelka vs bruttokansantuote oli 135%. Korona-epidemia taittoi kamelin selän ja rahoituslaitoksilta meni usko. Tällä hetkellä Italia lepää jotakuinkin täysin EKP:n rahoituksen varassa.
 
Tottakai etelä-eurooppa lepää EKP:n varassa.

Ihan kuten jenkkien liittovaltion jättimäisesti alijäämäinen talous lepää FED:n ostamien triljoonien arvoisten bondien varassa.

Italia ei ole ikinä noudattanut velkaantumissääntöjä ja nyt väität, että ne samat velkaantumissäännöt pakottavat heidät maksamaan bondinsa takaisin.

Miksi nuo säännöy yhtäkkiä alkaisivat koskea, kun ennenkään eivät ole?
 
Jos olisin itse toimittaja, niin saisin revittyä mahtavat headlinerit: "Maksat pian 1800 € Etelä-Eurooppaan, ja lapsesi maksaa myös!". Mutta suomalaisia uutisia lukemalla käy hyvin selväksi, ettei tätä edes haluta avata keskiverto kansalaisille. Esim. Hesari ei uutisoi ollenkaan, paikallinen sanomalehti uutisoi muutaman rivin pikku-uutisella sivun alanurkassa ja Iltis puhuu epämääräisesti miljardivastuista.
Onneksi meillä on Yle :cautious::

Olisikohan nyt hyvä aika antaa suoraa kansalaispalautetta Suuren valiokunnan jäsenille siitä, miten suhtautuu eurooppalaiseen yhteisvastuuseen ja kuinka toivottavana pitää Suomen osallistumista?


Puheenjohtaja Satu Hassi Vihreä eduskuntaryhmä
1. varapuheenjohtaja Jani Mäkelä Perussuomalaisten eduskuntaryhmä
2. varapuheenjohtaja Merja Kyllönen Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä

Jäsenet
 
Tottakai etelä-eurooppa lepää EKP:n varassa.

Tämä on vastoin EKP:lle säädettyä tarkoitusta ja mandaattia. EKP:n asiana on yksinomaan euroalueen rahapolitiikka eikä mikään konkurssikypsien valtiontalouksien pystyssä pitäminen. Valtiontalouksien rahoittaminen on EU:n perussopimuksessa kielletty.
 
Tottakai etelä-eurooppa lepää EKP:n varassa.

Ihan kuten jenkkien talous lepää FED:n ostamien triljoonien arvoisten bondien varassa.

Italia ei ole ikinä noudattanut velkaantumissääntöjä ja nyt väität, että ne samat velkaantumissäännöt pakottavat heidät maksamaan bondinsa takaisin.

Miksi nuo säännöy yhtäkkiä alkaisivat koskea, kun ennenkään eivät ole?
Eihän Italia tule maksamaan velkojaan EKP:lle, tästä nyt ei tarvitse edes väitellä.

Varmaksi voi sanoa ainoastaan sen, että Italiaa kannatellaan pystyssä niin kauan, että sitä rahoittaneet suuret eurooppalaiset rahoituslaitokset ovat saaneet rahansa takaisin. Tämän vuoksi meiltä suomalaisiltakin tullaan vaatimaan +10 miljardin potti.

Se onkin sitten vaikeampi ennustaa, mitä tapahtuu sen jälkeen kun rahoituslaitokset on saatu kuiville. Linkkaamissani videoissa on keskusteltu useistakin mahdollisista skenaarioista: Italian euroero, eurojärjestelmän hallittu purkaminen, eurojärjestelmän kaatuminen, eurobondijärjestelmän laajentaminen, Euroopan liittovaltion syntyminen täysimittaisella verotusoikeudella, siirtyminen 90-luvun kaltaiseen Ecu-kori järjestelmään jne jne.
 
Eihän Italia tule maksamaan velkojaan EKP:lle, tästä nyt ei tarvitse edes väitellä.

Varmaksi voi sanoa ainoastaan sen, että Italiaa kannatellaan pystyssä niin kauan, että sitä rahoittaneet suuret eurooppalaiset rahoituslaitokset ovat saaneet rahansa takaisin. Tämän vuoksi meiltä suomalaisiltakin tullaan vaatimaan +10 miljardin potti.

Italia varmaankin kaatuu ennemmin tai myöhemmin. Mitä tapahtuisi, jos Italia toteaisi tilanteen toivottomuuden ja defaulttaisi nyt samantien?
 
Italia varmaankin kaatuu ennemmin tai myöhemmin. Mitä tapahtuisi, jos Italia toteaisi tilanteen toivottomuuden ja defaulttaisi nyt samantien?
Italian default jossakin vaiheessa on todennäköinen tapahtuma. Tietävät varmasti itsekin sen, mutta ottavat toki ns. ilmaista rahaa vastaan niin kauan kuin EKP ja muut EU-maat sitä heille antaa.:-(

Italian default tarkoittaa käytännössä maan eroamista eurosta ja suurella todennäköisyydellä myös koko EU:sta. Toistan taas itseäni, mutta Italia ei tule taipumaan pääomakontrolliin vaan jättää mieluummin euron ja velkansa maksamatta. Ero EU:sta ja eurosta olisi jo nyt läpihuutojuttu, mikäli Italia järjestäisi asiasta kansanäänestyksen. Italialaisten usko koko EU:hin on romahtanut 25 prosenttiin.

Olen kuitenkin varma, että kulissien takana Saksa ja Ranska ovat lukeneet Italian johdolle madonluvut siitä, mitä ikäviä seuraamuksia tulee jos Italia lähtee liian aikaisin eurosta. Malisen arvion Italian default tässä tilanteessa käynnistää pankkikriisin Euroopassa, mikä eri ketjureaktioiden kautta johtaa koko eurojärjestelmän kaatumiseen. On aika helppo yhtyä tähän arvioon, koska vaadittavat pääomat ovat niin suuria, ettei niitä löydy mistään.
 
Viimeksi muokattu:
Olen kuitenkin varma, että kulissien takana Saksa ja Ranska ovat lukeneet Italian johdolle madonluvut siitä, mitä ikäviä seuraamuksia tulee jos Italia lähtee liian aikaisin eurosta. Malisen arvion Italian default tässä tilanteessa käynnistää pankkikriisin Euroopassa, mikä eri ketjureaktioiden kautta johtaa koko eurojärjestelmän kaatumiseen. On aika helppo yhtyä tähän arvioon, koska vaadittavat pääomat ovat niin suuria, ettei niitä löydy mistään.
Onhan tässä sellainen mahdollisuus, että EKP:lle annetaan setelipaino ja se painaa mihin tahansa tarvittavan määrän euroja. Mitä siitä seuraisi?

Eikö QE, eli jokseenkin epäkuranttien velkakirjojen massiivinen osto-ohjelma ole pitkälti ollut setelipainon pyörittämistä? Sitä on tehty kuitenkin riittävän hitaasti, jotta reaalitaloudelle ei ole aiheutunut oleellista vahinkoa. Mitä tapahtuu, jos setelipainoon joudutaan nyt lisäämään reippaasti vauhtia?
 
Onhan tässä sellainen mahdollisuus, että EKP:lle annetaan setelipaino ja se painaa mihin tahansa tarvittavan määrän euroja. Mitä siitä seuraisi?

Eikö QE, eli jokseenkin epäkuranttien velkakirjojen massiivinen osto-ohjelma ole pitkälti ollut setelipainon pyörittämistä? Sitä on tehty kuitenkin riittävän hitaasti, jotta reaalitaloudelle ei ole aiheutunut oleellista vahinkoa. Mitä tapahtuu, jos setelipainoon joudutaan nyt lisäämään reippaasti vauhtia?
Eikös EKP tällä hetkellä setelirahoita Italiaa, ostamalla suuria määriä sen valtiolainoja, jotka ovat epäkuranttia kamaa. Tämä toimintatapahan on sopimusten vastainen ja täysin mustalla alueella, koska pääoma-avainten suhdetta ei enää noudateta. Mikä tahansa euromaa voisi nostaa lipun pystyyn ja sanoa, että tämähän on laitonta.

Vai tarkoitatko skenaariota, jossa EKP alkaisi rahoittaa suoraan euromaita antamalla näille ns rahaa käteen? Valtiomenojen rahoittaminen suoraan keskuspankista on jotakin sellaista, jota talousoppineet eivät ole uskaltaneet kommentoida.

Rajun setelirahoituksen suuri pelko on hyperinflaatio ja sitä kautta koko talousjärjestelmän romahtaminen. Rahan reaalinen ostovoima heikkenee nopeasti, mikä saa ihmiset ja yritykset hankkiutumaan rahasta eroon niin nopeasti kuin mahdollista. Weimarin tasavalta kaatui juuri tähän. Mutta tästäkin on eri näkemyksiä. Joidenkin talousasiantuntijoiden mielestä hyperinflaatio ei käynnisty pelkällä setelirahoituksella vaan tarvitaan myös tuotannon romahtaminen.
 
Jos aihe kiinnostaa kannattaa lukaista rauhassa seuraava artikkeli:
qe-mmt-and-inflation-deflation
Väännetty hyvin rautalangasta keskuspankkien toimintaa selkokielellä ja mielestäni varsin neutraalisti. Toki USA-näkökulmasta, mutta pätee myös Eurooppaan.

Euroalueella on siinä mielessä hyvä tilanne, että sen kauppatase on ollut positiivinen ja sen velkojat ovat nettomääräisesti alueen sisällä. Euroalueen varat - velat positio on parempi kuin esim. USA:n:
Net_international_investment_position

Euroalueen ongelmat tulee kuitenkin epäyhteneväisyyksistä - erot valtioiden välillä on suuremmat kuin USA:n osavaltioiden välillä, joskin USA:ssakin on taloudellista eripuraa osavaltioiden välillä. Itse uskon, että se sopu Euroopassakin löytyy, siten ettei mitään kunnon talouskriisiä pääse syntymään, mutta valitettavasti rakenteelliset ongelmat ei korjaannu sillä, että lisätään eurojen kokonaismäärää.
 
Euroalueen ongelmat tulee kuitenkin epäyhteneväisyyksistä - erot valtioiden välillä on suuremmat kuin USA:n osavaltioiden välillä, joskin USA:ssakin on taloudellista eripuraa osavaltioiden välillä. Itse uskon, että se sopu Euroopassakin löytyy, siten ettei mitään kunnon talouskriisiä pääse syntymään, mutta valitettavasti rakenteelliset ongelmat ei korjaannu sillä, että lisätään eurojen kokonaismäärää.

Toisaalta, onko kyse ongelmassa nyt varsinaisesti eurovaltioiden talouksista vai niiden joidenkin valtioiden hällä-väliä politiikasta ja mentaliteetista. Euroalueen köyhimmät jäsenet eivät ole niitä jotka rypevät pahimmissa ongelmissa.

Eurossa ovat mukana myös esimerkiksi Baltian maat, Slovenia ja Slovakia.
 
Jos 500 miljardin rahoitus jaetaan pahiten kriisistä kärsiville valtioille, niin Italian jälkeen Iso Britannia on heti seuraavana jonossa. Joutuvatko tosiaan suomalaiset maksumiehiksi, kun veronmaksajien miljardit karkaavat saarivaltion kirstuun hetkeä ennen EU-eroa?
 
Toisaalta, onko kyse ongelmassa nyt varsinaisesti eurovaltioiden talouksista vai niiden joidenkin valtioiden hällä-väliä politiikasta ja mentaliteetista. Euroalueen köyhimmät jäsenet eivät ole niitä jotka rypevät pahimmissa ongelmissa.
Juu, puhuinkin tuossa juurikin kulttuurillisista eroista enkä kansan vauraudesta.

Tästä pelastustoimesta syntyy nähdäkseni kaksi epäreilua epäkohtaa:
1. Italian valtio kerännyt vähemmän veroja kuin se kuluttaa ja täten kansa vaurastunut enemmän kuin esim. Suomessa. Nyt, koska Suomen valtion taloudellinen tilanne on parempi pitää köyhempien suomalaisten osallistua Italian tukemiseen.
2. Italialle lainanneet tahot on käärineet valtionlainoista reiluja ylituottoja suhteessa esim. Saksan valtionlainoihin - todennäköisesti vielä reilulla vivulla. Suuri osa näistä velkakirjan haltijoista on yllättäen Italiassa, mutta myös esim. Ranskalaisilla pankeilla on suuri osuus asiaan. Nyt, jos muu euroalue siirtyy takaamaan Italian lainat ovat kyseisiin velkakirjoihin sijoittaneet hyötyneet jälleen muiden kustannuksella.

Kärjistäen suomalainen 75% kokonaisveroja (Laskien alkoholi,bensa,tupakkaverot:)) maksava duunari joutuu tässä pelastustoimessa maksamaan rikkaalle Italian velkakirjoihin sijoittaneelle pankkiirille ja liian vähän veroja maksanut Italialainen duunari pääsee jatkamaan kuten ennenkin.

MUTTA, jos toimittaisinkiin tässä vaiheessa "reilusti" ja annettaisiin Italian valtion kaatua kärsisi se suomalainen duunarikin vielä enemmän.

Itse varmaan tutkisin sellaista vaihtoehtoa, että Italia pistettäisiin hallittuun velkasaneeraukseen, missä EU asettuisi takaamaan Italian lainat, mutta vain Saksan valtionlainojen tuottoon asti, eli Italian lainoihin sijoittaneet menettäisivät tuon ylituoton. Toki velkojilla tulisi olla mahdollisuus kieltäytyä tästä ratkaisusta, mutta saisivat sitten varautua menettämään koko lainapääoman. Tällainen pakottaisi myös Italian laittamaan valtiontaloutensa kuntoon, koska ilman sitä se ei tulisi saamaan lainojaan jatkossa jälleen kaupaksi.
 
MUTTA, jos toimittaisinkiin tässä vaiheessa "reilusti" ja annettaisiin Italian valtion kaatua kärsisi se suomalainen duunarikin vielä enemmän.

Miksi olet tätä mieltä? Minusta tämä ei ole lainkaan selvää. Voi olla huomattavasti halvempaa sammutella Italian kaatumisen aiheuttamia paikallisia paloja kuin kipata Italiaan riittävästi rahaa, jotta se pääsee kunnolla pinnalle.

Noin alkajaisiksi pitäisi saada uskottava laskelma siitä, paljonko ongelmamaiden pitäminen pinnalla oikein maksaa. En oikein usko, että tämä 500 mrd€ paketti riittää edes pelastusrenkaaksi.
 
Jos 500 miljardin rahoitus jaetaan pahiten kriisistä kärsiville valtioille, niin Italian jälkeen Iso Britannia on heti seuraavana jonossa. Joutuvatko tosiaan suomalaiset maksumiehiksi, kun veronmaksajien miljardit karkaavat saarivaltion kirstuun hetkeä ennen EU-eroa?
Iso-Britannia erosi jo EU:sta.
 
MUTTA, jos toimittaisinkiin tässä vaiheessa "reilusti" ja annettaisiin Italian valtion kaatua kärsisi se suomalainen duunarikin vielä enemmän.
Tämänhetkisen rahankeruun motiivina on Italiaa ja Espanjaa luotottaneiden rahoituslaitosten nostaminen kuiville. Italian kaatuu hyvin todennäköisesti joka tapauksessa. Maan pelastamiseen vaadittava rahasumma liikkuu korona-kriisin jälkeen jossakin 1,5 triljoonan tietämissä, jolla sen valtiovelan saisi panettua tasolle jossa paluu normaaleille velkamarkkinoille on realistista. Tuota rahaa ei löydy mistään, varsinkin kun jonossa on muitakin talousavun tarpeessa olevia maita.

Olen ihan helvetin pettynyt Suomen hallitukseen ja sitä komppaavaan Kokoomukseen siitä, että ne lipesivät Ruotsin, Tanskan, Hollannin ja Itävallan tiukasta linjasta. Eli linjasta, jossa itse taloutensa sössineitä maita ei ruveta auttamaan lahjarahalla.

Eurobondisysteemillä saadaan synnytettyä pysyvä tulonsiirto Suomen kaltaisilta mailta etelän ers'reikämaille, joilta on nyt poistumassa viimeinenkin motiivi laittaa talousasiansa kuntoon. Jopa Sauli Niinistö nosti tämän asian esiin viimeisimmässä puheessaan todeten, että jokaisen maan on vastattava itse veloistaan.
 
Yleusesti ottaen juuri kukaan ei kannata Italina ajamista konkurssiin... paitsi ehkä ne jotka haluavat että dominonappulat alkavat kaatua.

Euroalueen ja EKP:n kannattaa varautua räätälöimään Italialle jonkinlaista tukipakettia. Espanjan pankkikriisin aikaan sellainen tehtiin Espanjalle. Markkinat rauhoittuivat jo sadan miljardin euron kokoisen apupaketin tarjoamisesta, minkä vuoksi Espanja ei tarvinnut pankkien pääomitukseen potista kuin runsaan kolmasosan. Riitti, että avusta oli sopu ja apua tarjottiin ajoissa.

Italian apupaketin rakentelusta ei tulisi helppoa. EU-maat eivät ole saaneet sopua aikaan edes unionin budjetista, vaikka unionin mittakaavassa budjetti on mitätön. Riidat olivat budjetin kokoon suhteutettuna muutaman euron riitoja.

Nyt euromaiden päättäjien katse on koronaepidemian vuoksi kääntynyt entistä tiukemmin kotimaisiin taloushuoliin. Mutta sekin kannattaa muistaa, että ne kotimaiset taloushuolet moninkertaistuvat, jos Italia ajautuu isoon talouskriisiin.
 
Kuinka monta vuosibudjettia olisi sopiva määrä ottaa velkaa lähetettäväksi Italiaan ettei vaan dominot kaadu?

2008 päästettiin yksi väärä pankki konkurssiin ja Suomen vienti lopahti 30%. Vienti lienee nyt n. 90 mrd joten siitä vaan laskemaan kuinka arvokasta vakaat olot on Suomelle ;)
 
Miksi olet tätä mieltä? Minusta tämä ei ole lainkaan selvää. Voi olla huomattavasti halvempaa sammutella Italian kaatumisen aiheuttamia paikallisia paloja kuin kipata Italiaan riittävästi rahaa, jotta se pääsee kunnolla pinnalle.

Noin alkajaisiksi pitäisi saada uskottava laskelma siitä, paljonko ongelmamaiden pitäminen pinnalla oikein maksaa. En oikein usko, että tämä 500 mrd€ paketti riittää edes pelastusrenkaaksi.
Pitkällä tähtäimellä saattaisi toki olla ottaa isku nyt, mutta ainakin lyhyellä tähtäimellä Italian päästäminen hallitsemattomasti maksukyvyttömäksi aiheuttaisi niin suuret lieveilmiöt dominoefekteineen, ettei paljoa Suomessa naurattaisi. Todennäköisesti se johtaisi koko EU:n hajoamiseen, koska Italia ei todellakaan ole se heikoin lenkki tässä sopassa - seuraavana olisi vuorossa sitten Espanjaa, Portugalia, Ranskaa, eikä Kreikkakaan liene täysin toipunut.

Jopa tuo ehdottamani velkasaneeraus, jossa leikattaisiin epäreilusti saadut velkakirjatuotot saattaisi aiheuttaa liiallisia seurauksia.

Suomi myöskään ei ole todellakaan taloudellisesti samassa kerhossa kuin Saksa, Tanska, Ruotsi ja Hollanti. Valtionvelkamme tulee kasvamaan lähivuosina hurjaa vauhtia. Jos jäljelle jäisivät vain ns. vahvat maat alkaisi euron arvo nousta ja suuri osa meidän teollisuudesta yskii jo tällä kurssitasolla. Vahvemmalla eurolla saisi todennäköisesti sanoa goodbye Uudenkaupungin autotehtaille, telakoille ja muulle konepajateollisuudelle.

Tämänhetkisen rahankeruun motiivina on Italiaa ja Espanjaa luotottaneiden rahoituslaitosten nostaminen kuiville. Italian kaatuu hyvin todennäköisesti joka tapauksessa. Maan pelastamiseen vaadittava rahasumma liikkuu korona-kriisin jälkeen jossakin 1,5 triljoonan tietämissä, jolla sen valtiovelan saisi panettua tasolle jossa paluu normaaleille velkamarkkinoille on realistista. Tuota rahaa ei löydy mistään, varsinkin kun jonossa on muitakin talousavun tarpeessa olevia maita.
EKP pystyy kyllä luomaan vaikka miten paljon rahaa halutessaan. Kysymys on kuitenkin siinä miten se saadaan toteutettua reilusti ja hallitusti, ja mitä se lopulta auttaa. Voisihan jokaiseen seteliin vaikka alkajaisiksi lisätä yhden nollan perään :)
 
Viimeksi muokattu:
2008 päästettiin yksi väärä pankki konkurssiin ja Suomen vienti lopahti 30%. Vienti lienee nyt n. 90 mrd joten siitä vaan laskemaan kuinka arvokasta vakaat olot on Suomelle ;)
Ratkaisu on Bernie Madoff. Jos siitä valtionvarainministeri niin pysyy taseet kunnossa vaikka loppuisi koko vienti. A4 toisella puolella todistus Suomesta maailman onnellisimpana kansana ja toisella yhteenveto kuinka eletään tasaista nousua taloudessa. Vaihtelua takuutuksiin.
 
Kohtapuoliin nähdään, halutaanko pelastaa Italia vai sen velkojat.

Mikäli EU:n johto haluaa pelastaa Italian velkojat, se antaa Italialle tukipaketin, jolla se maksaa vanhoja velkoja pois.

Mikäli EU:n johto haluaa pelastaa Italian, se antaa Italian mennä maksukyvyttömäksi, jolloin sen velat jätetään vain maksamatta. Tällöin pääomasijoittajan riski toteutuu ja he menettävät pääomansa. Italia ei saa tämän jälkeen markkinoilta lainaa, joten EU pääsee lainaamaan Italialle. Tämän ei pitäisi olla suuri ongelma, koska Italian talous oli ennen korona-aikaa ylijäämäinen ennen velan korkokustannuksia. Italialle voi siis hyvin lainata suuruusluokkaa puolet sen BKT:sta vaikkapa 10 % korolla ja 5-20 vuoden maksuajoilla. Nämä velat Italia pystyy hoitamaan, jos korona saadaan hallintaan.

Jos jälkimmäisessä tapauksessa ongelmaksi muodostuu esimerkiksi ranskalaisten ja saksalaisten pankkien luottotappiot, voidaan kyseiset pankit pääomittaa omistusosuutta vastaan. Näin sijoittajavastuu pääsee toteutumaan. Tämän jälkeen kannattaa pohtia pankkien kriisikestävyysvaatimuksia ja kokorajoituksia, jotta ei synny tilanteita, joissa pankkien ei voi antaa kaatua.
 
Yleusesti ottaen juuri kukaan ei kannata Italina ajamista konkurssiin... paitsi ehkä ne jotka haluavat että dominonappulat alkavat kaatua.

Euroalueen ja EKP:n kannattaa varautua räätälöimään Italialle jonkinlaista tukipakettia. Espanjan pankkikriisin aikaan sellainen tehtiin Espanjalle. Markkinat rauhoittuivat jo sadan miljardin euron kokoisen apupaketin tarjoamisesta, minkä vuoksi Espanja ei tarvinnut pankkien pääomitukseen potista kuin runsaan kolmasosan. Riitti, että avusta oli sopu ja apua tarjottiin ajoissa.

Italian apupaketin rakentelusta ei tulisi helppoa. EU-maat eivät ole saaneet sopua aikaan edes unionin budjetista, vaikka unionin mittakaavassa budjetti on mitätön. Riidat olivat budjetin kokoon suhteutettuna muutaman euron riitoja.

Nyt euromaiden päättäjien katse on koronaepidemian vuoksi kääntynyt entistä tiukemmin kotimaisiin taloushuoliin. Mutta sekin kannattaa muistaa, että ne kotimaiset taloushuolet moninkertaistuvat, jos Italia ajautuu isoon talouskriisiin.
Tässä on vain se ongelma, että tämän tietävät myös Italialaiset, joten voivat jatkaa samaa perseilyä ja rahan kuppaamista loputtomiin, tuon too big to fail (kiristyksen) ajattelun takia.

Jos rahaa tulee sisään vaikka miten sössii, niin eihän tuossa mafiosojen luvatussa maassa kovin kauaa kestä tajuta, että sössimistä on jatkettava.

Pakko sen rahan ehdoksi on laittaa joku Kreikan tyylinen valvontakomissio varmistamaan, että kirpaisee omaakin persettä sen verran, että palataan ruotuun ihan vapaaehtoisesti.
 
2008 päästettiin yksi väärä pankki konkurssiin ja Suomen vienti lopahti 30%. Vienti lienee nyt n. 90 mrd joten siitä vaan laskemaan kuinka arvokasta vakaat olot on Suomelle ;)
Joku toinen voisi argumentoida, että 2008 epäterveitä pankkeja ei päästetty konkurssiin ja Suomen vienti lopahti 30 % :) Vähän vedettiin nyt mutkia suoraksi.

Itseasiassa, jos sijoittajien ja pankkien olisi annettu mennä Islannin tyyliin eikä lähdetty sosialisoimaan tappioita, ei ainakaan tarvottaisi enää tässä loputtomassa eurokriisissä.
 
Suomi myöskään ei ole todellakaan taloudellisesti samassa kerhossa kuin Saksa, Tanska, Ruotsi ja Hollanti. Valtionvelkamme tulee kasvamaan lähivuosina hurjaa vauhtia. Jos jäljelle jäisivät vain ns. vahvat maat alkaisi euron arvo nousta ja suuri osa meidän teollisuudesta yskii jo tällä kurssitasolla. Vahvemmalla eurolla saisi todennäköisesti sanoa goodbye Uudenkaupungin autotehtaille, telakoille ja muulle konepajateollisuudelle.
Eurobondi-järjestelmän seurauksena EU-alueelle syntyy pysyvä tulonsiirtounioni, jonka jälkeen me suomalaiset rahoitamme Etelä-Eurooppaa pysyvästi useilla miljardeilla joka vuosi.

Asiasta tuntuu olevan vähän samanlaista ajatusmaailmaa kuin sosiaaliperäisestä maahanmuutosta, eli "tämä asia ei maksa meille mitään". Pitäisi ymmärtää, että nämä miljardit ovat pois Suomen kehittämisestä. Jos puhutaan vaikka tuosta teollisuudesta, niin tulonsiirrot tulevat näkymään Suomessa koulutusleikkauksina, valtion ja kuntien investointien vähenemisenä, Finnveran toimintaa joudutaan sopistamaan, aivovuoto ulkomaille jne jne.

Toinen asia on se, että Suomen lähteminen mukaan näihin jukelittomiin pelastusoperaatioihin jouduttaa merkittävästi Suomen ylivelkaantumista. Nyt on jo nimet paperissa +2 miljardin tuista. 500 miljardin elpymisrahasto tuo lisää sen +10 miljardia.
EKP pystyy kyllä luomaan vaikka miten paljon rahaa halutessaan. Kysymys on kuitenkin siinä miten se saadaan toteutettua reilusti ja hallitusti, ja mitä se lopulta auttaa. Voisihan jokaiseen seteliin vaikka alkajaisiksi lisätä yhden nollan perään :)
Tämä on keskusteltu jo moneen kertaan tässä ketjussa. Lyhyesti sanottuna EKP ei voi printata määrättömästi rahaa ja jakaa sitä Italialle ja sitä lainoittaneille pankeille.
 
Tämä on keskusteltu jo moneen kertaan tässä ketjussa. Lyhyesti sanottuna EKP ei voi printata määrättömästi rahaa ja jakaa sitä Italialle ja sitä lainoittaneille pankeille.
Lakiteknisesti toki näin, mutta jos jäsenmaat antaisivat EKP:lle valtuudet toimia kuten USA:n keskuspankki toimii, niin suoranaisesti mitään rajaa ei olisi. Toki määrättömällä printtauksella olisi seurauksensa.

Asiasta tuntuu olevan vähän samanlaista ajatusmaailmaa kuin sosiaaliperäisestä maahanmuutosta, eli "tämä asia ei maksa meille mitään". Pitäisi ymmärtää, että nämä miljardit ovat pois Suomen kehittämisestä. Jos puhutaan vaikka tuosta teollisuudesta, niin tulonsiirrot tulevat näkymään Suomessa koulutusleikkauksina, valtion ja kuntien investointien vähenemisenä, Finnveran toimintaa joudutaan sopistamaan, aivovuoto ulkomaille jne jne.
Aivan noin suoraan asia tuskin oikeasti menee, koska noita velkoja ei tulla koskaan maksamaan pois ja ne uusitaan uudella velalla, jota EKP oletettavasti järjestää Suomellekin jatkossa riittävästi. Mutta kuten aiemmin totesin, niin epäkohtia tällaisesta kyllä tulee ja toiset hyötyy enemmän kuin toiset. Moraalikato kasvaa entisestään ja, kun markkinoiden ei anneta toimia ei Euroopan talous todennäköisesti uudistu siten kuin pitäisi.

Olen itsekin alkanut tulla euron tulevaisuuden osalta sille kannalle, että jos sen aiotaan pysyvän pystyä pitää valita kahden vaihtoehdon välillä:
1. Siirtyminen liittovaltioon, jolla yhtenäinen verotus ja tarvittava toimivalta puuttua jäsenvaltioiden asioihin.
2. Jatkaa kuten nyt itsenäisillä jäsenvaltioilla, mutta tällöin täytyy antaa valtion konkurssiriskin toteutua, jos niin meinaa käydä ja lopettaa nykyisenkaltaiset tukitoimet, vaikka ne lyhyellä tähtäimellä auttavatkin. Se on jo nähty aivan tarpeeksi selvästi, että itsenäiset jäsenvaltiot + yhteisvastuu johtavat moraalikatoon.

Olen kuitenkin samaa mieltä Varman toimarin kanssa:
Tästä syystä Suomi ei ole mukana EU:n niukassa nelikossa – ”Meistä ei taida tulevaisuudessa olla muille talousneuvojen antajaksi”
Eli Suomen parempi olla nyt hiljaa, koska voi hyvinkin olla, että Suomi on sellainen maa joka sitä tukea tarvitsee seuraavien vuosikymmenien aikana.
 
Lakiteknisesti toki näin, mutta jos jäsenmaat antaisivat EKP:lle valtuudet toimia kuten USA:n keskuspankki toimii, niin suoranaisesti mitään rajaa ei olisi. Toki määrättömällä printtauksella olisi seurauksensa.
EKP:n oikeus printata rajoituksettomasti rahaa vaatii Euroopan liittovaltion muodostamisen. Eli pitää olla liittovaltio, jolla on oma suuri budjetti, liittovaltiotason veronkanto-oikeus ja kova kontrolli osavaltioiden talousasioihin. Tämän jälkeen EKP voi olla rahan printtauksen suhteen samalla viivalla FED:n tai Britannian keskuspankin kanssa.

Mutta edes liittovaltiossa ei ole mahdollista olla Italian kaltaista leväperäistä taloudenpitoa, jota liittovaltio vain rahoittaisi printtaamalla lisää rahaa. Ei Kaliforniakaan voinut yli 10 vuotta sitten jatkaa ylivelkaantumista ja talouslukujen vääristelyä, liittovaltio pakotti sen sopeutumaan.
Aivan noin suoraan asia tuskin oikeasti menee, koska noita velkoja ei tulla koskaan maksamaan pois ja ne uusitaan uudella velalla, jota EKP oletettavasti järjestää Suomellekin jatkossa riittävästi. Mutta kuten aiemmin totesin, niin epäkohtia tällaisesta kyllä tulee ja toiset hyötyy enemmän kuin toiset. Moraalikato kasvaa entisestään ja, kun markkinoiden ei anneta toimia ei Euroopan talous todennäköisesti uudistu siten kuin pitäisi.

Olen itsekin alkanut tulla euron tulevaisuuden osalta sille kannalle, että jos sen aiotaan pysyvän pystyä pitää valita kahden vaihtoehdon välillä:
1. Siirtyminen liittovaltioon, jolla yhtenäinen verotus ja tarvittava toimivalta puuttua jäsenvaltioiden asioihin.
2. Jatkaa kuten nyt itsenäisillä jäsenvaltioilla, mutta tällöin täytyy antaa valtion konkurssiriskin toteutua, jos niin meinaa käydä ja lopettaa nykyisenkaltaiset tukitoimet, vaikka ne lyhyellä tähtäimellä auttavatkin. Se on jo nähty aivan tarpeeksi selvästi, että itsenäiset jäsenvaltiot + yhteisvastuu johtavat moraalikatoon.

Olen kuitenkin samaa mieltä Varman toimarin kanssa:
Tästä syystä Suomi ei ole mukana EU:n niukassa nelikossa – ”Meistä ei taida tulevaisuudessa olla muille talousneuvojen antajaksi”
Eli Suomen parempi olla nyt hiljaa, koska voi hyvinkin olla, että Suomi on sellainen maa joka sitä tukea tarvitsee seuraavien vuosikymmenien aikana.
On täydellinen harha uskoa siihen, että nykymuotoisessa EU:ssa ja eurossa mikään valtio voisi velkaantua ikuisesti. Pidän kummallisena sitä, että Suomessa on korkean tason poliitikkoja, jotka eivät selvästikkään ymmärrä tätä.

Jokainen otettu velkamiljardi lisää Suomen velkaantuneisuutta vs bruttokansantuote. Kun velka/BKT menee selvästi yli 100%, alkaa uusien velkojen korkotaso nousta. Kun velka/BKT menee yli 125-135%, ei Suomi pysty enää saamaan yksityisiltä rahoituslaitoksilta lainaa ja ajautuu samaan tilanteeseen kuin Kreikka ja Italia.

Varman toimarin puheista voi vetää sen tulkinnan, että hänen mielestään Suomen kannattaa jatkaa yli varojen elämistä, eikä pysäyttää velkaantumista.

Tämä on vaarallinen tapa ajatella, sillä Suomen joutuessa velkajärjestelyyn me emme saa pienenä ja syrjäisenä valtiona samanlaista erityiskohtelua kuten Italia. Meidän kohtalo on Kreikan kohtalo: meille sanellaan ehdot, eläkevarannot ulosmitataan ensimmäisenä ja lisäksi seuraa lukuisia infrastruktuurin ja terveydenhuollon yksityistämiseen johtavia hankkeita. On sanottu, että Kreikka taantui EU:n pääomakontrollissa yhden sukupolven verran eikä kykene edelleenkään selviytymään itsenäisenä valtiona. Virallinen työttömyysaste 18,5% (2019), ylivoimaisesti Euroopan huonoin. Pääomakontrollin aikana Kreikka teki nuorisotyöttömyyden maailmanennätyksen: 52%. Moni entinen yrittäjä teki mieluummin itsemurhan kuin alkoi etsimään roskiksista ruokaa.

IMF ja EKP yritti yhdessä pakottaa Kreikan suurimmat kaupungit muun muassa yksityistämään vesihuollon. Homma oli jo osakeyhtiöiden perustamisvaiheessa ja ostajat valmiina. Niiden myynti pääomasijoittajille kaatui Kreikassa syntyneeseen kansanliikkeeseen ja siitä seuranneeseen negatiiviseen julkisuuteen.

Teille velkajeesuksille: tämä sama paska odottaa Suomea jo 10 vuoden sisällä, jos muutos ei tule.
 
Viimeksi muokattu:
Euroopan komission (lue Saksan ja Ranskan) ehdotus 500 miljardin euron elpymisrahastosta julkaistaan huomenna keskiviikkona.

Elpymisrahastosta on tihkunut kaikenlaista tietoa:
  • Kyse ei ole välttämättä 500 miljardin euron paketista vaan ehkä jopa tuhansien miljardien eurojen paketista.
  • Päätösvalta rahojen käytöstä olisi Euroopan komissiolla, eli komissaareilla, joista ainuttakaan ei ole valittu demokraattisesti tehtäväänsä.:cool: Euroopan parlamentin, eli demokraattisesti tehtäväänsä valittujen meppien, päätösvalta olisi olematon.:redface:
  • Joidenkin lähteiden mukaan kyseessä ei ole fiksatun suuruinen apupaketti vaan avoin shekki, jolla Euroopan komissio voisi nostaa lisää rahaa aina kun sitä tarvitaan.
  • EU saisi oman verotusoikeuden. Alkuvaiheessa esimerkiksi digitaalisten palveluiden ja liikenteen kaltaisten haittaverojen (entäs Suomessa jo ennestään kerättävät 8 miljardin liikenneverot?)
  • Vaihtoehto EU:n verotusoikeudelle olisi jäsenmaille lähettettävä lasku. Jos paketti jää "vain" 500 miljardiin euroon, niin Suomen lasku olisi "vain" 8,5 miljardia. Jos paketti olisi 1000 miljardia, niin sitten puhuttaisiin 17 miljardista.
Suomessa kanta tukipaketista riippuu siitä keneltä kysyy.
  • Tytti Tuppurainen väittää, että suoria lahjoituksia ei ole tulossa vaan raha jaettaisiin "ilmastoystävällisyyttä ja digitalisaatiota tukeviin hankkeisiin". Tuppuraisen puheet tuntuvat kokonaisuutena olevan sen suuntaisia, että ihan sama mitä pyytävät, me kyllä laitamme nimemme. Vaarallista, että tällaisia tolvanoita on keskustelemassa näistä asioista...
  • Tutkija Antti Ronkaisen mukaan kyse on oikeasti lahjoituksena annettavasta rahasta jota ei tarvitse maksaa takaisin ja jonka saamiselle ei aseteta mitään ehtoja. Ei tule talouskuria.
  • Sirpa Pietikäisen mukaan tukipaketissa on kyse maiden välisistä sopimuksista, joiden valvonta on vaikeaa. Pietikäinen kuitenkin jostakin syystä kannattaa pakettia.
  • Eurooppaoikeuden professori Päivi Leino-Sandberg mukaan tukipaketti rikkoo EU:n perussopimuksia, jotka kieltävät EU:n toiminnan rahoittamisen lainalla.
  • Jyri Häkämies (EK) tuumaa, että paketti on hyvä juttu ja stimuloi Suomen taloutta. Tiedä sitten kuin paljon Jyrin puheita kannattaa noteerata kun muistellaan Kemiran kohtaloa.




 
Kyllähän se nyt ois hyvä hetki erota koko eusta. Ja perustaa yya venäjän kanssa.
 
Kaksi askelta eteen ja yksi taakse, tuo EU:n tapa tehdä asioita. Kohta hyväksytään hieman laihempi paketti ja kaikki voivat yhdessä pitää sitä voittona. Kohta taas aloitetaan uudet keskustelut lisäpaketeista...

1. The Union shall not be liable for or assume the commitments of central governments, regional, local or other public authorities, other bodies governed by public law, or public undertakings of any Member State, without prejudice to mutual financial guarantees for the joint execution of a specific project. A Member State shall not be liable for or assume the commitments of central governments, regional, local or other public authorities, other bodies governed by public law, or public undertakings of another Member State, without prejudice to mutual financial guarantees for the joint execution of a specific project.

2. The Council, on a proposal from the Commission and after consulting the European Parliament, may, as required, specify definitions for the application of the prohibitions referred to in Articles 123 and 124 and in this Article.
 
Halla-aho osuu tässä kyllä aivan nappiin.



Suorastaan rikollisen nerokasta EU:lta syyttää rahaa ilman mitään ehtoja taloudellisista uudistuksista niin kivasti ei tule sitten EU vastustusta Italiassa ja Espanjassa.
 
Halla-aho osuu tässä kyllä aivan nappiin.



Suorastaan rikollisen nerokasta EU:lta syyttää rahaa ilman mitään ehtoja taloudellisista uudistuksista niin kivasti ei tule sitten EU vastustusta Italiassa ja Espanjassa.

Ranskan ja Saksan pankeilta on noin 800 miljardia euroa saatavia Etelä-Euroopan mailta, kertonee miksi tätä ajetaan vaikka väkisin pystyyn. Ihmettelen miksi Suomen linja eroaa tästä verokkimaista, kuten sosialisti Stefan Löfvenin Ruotsista, Tanskasta tai Hollannista.
 
Suomen media on hienosti valehdellut Suomen tukivastuista. Suomen osuus oli 8,5 mrd aiemmin puhutusta 500 miljardin tukipaketista. Tänään julkistettu Euroopan komission vaatimus tukipaketiksi on kuitenkin 750 miljardia, eli Suomen 1,7% pääomaosuudella maksuosuus on 12,75 miljardia.

Se on aivan herttasen yhdentekevää suomalaisen veronmaksajan näkökulmasta, kerätäänkö osa tuosta 12,75 miljardin potista parin vuoden päästä jollakin rahastomaksuilla ja erilaisilla EU-veroilla. Suomen osuus 750 mrd paketista on vähintään 12,75 miljardia, se on fakta eikä se muuksi muutu.

Suomi on jo ennestään sitoutunut seuraaviin 2030 miljoonan euron tukiin:
-työllisyystukikassa, jonka käsirahamaksu on 430 miljoonaa. Monivuotisen kehyksen aikana maksettavat lisämaksut ovat 1300 miljoonaa.
-300 miljoonan euron takaus EU:n investointipankille sinne haalittavista roskaluotoista.

Eli piikissä on tällä hetkellä vähintään 14,780 miljardia euroa, rahasumma joka menetetään pysyvästi. Tämä summa on yli kolme kertaa suurempi kuin Neuvostoliitolle maksetut sotakorvaukset, jotka on arvioitu nykyrahassa 4,5 mrd suuruisiksi.
 
Ranska on jo alkanut käyttää saamaansa vajaan 40 miljardin tukipottia elvyttämällä autoteollisuuttaan 8 miljardilla eurolla. Sähköauton ostajille 7000 euron tuki ja hybridin ostajille 2000 euron tuki. Olisi hienoa, että Suomenkin teollisuus saisi tällaisia ruiskeita, eikä vain pöytälaatikkofirmoille jaettuja vappusatatonnisia.

Samaan aikaan Tuppurainen ja Ohisalo jatkavat puhtaan pashan puhumista suomalaisille: "Vaikuttaa siltä, että komissio on vahvistamassa oikeudenmukaisen siirtymän rahoitusta sekä maaseudun kehittämisen rahoitusta. On hyvä huomata, että Suomen pj-maana tekemä työ EU:n omien varojen suhteen osui kohdalleen, eli muovimaksu olisi nyt sellainen uusi oma vara, joka tähän seuraavaan rahoituskehykseen olisi tulossa, Tuppurainen arvioi.".

Voi jee... Että Suomi sai nyt oikein sitten muovimaksun EU:n verotukseen mukaan. Kyllähän nyt tästä hyvästä voi 14,78 miljardia maksaa, kun vielä EU niin hienosti oikeusperiaatteita noudattaa(?). Perinteiden mukaisesti Tuppurainen ja Ohisalo saanevat poliittisen uran päättymisen jälkeen palkinnoksi EU-komissaarien salkut. Ihan kuten saivat Katainen ja Urpilainen junaillessaan Kreikkaan vajaat 5 miljardia euroa suomalaisten veronmaksajien rahaa. Tämä on EU:n tapa.



 
Ranska on jo alkanut käyttää saamaansa vajaan 40 miljardin tukipottia elvyttämällä autoteollisuuttaan 8 miljardilla eurolla. Sähköauton ostajille 7000 euron tuki ja hybridin ostajille 2000 euron tuki. Olisi hienoa, että Suomenkin teollisuus saisi tällaisia ruiskeita, eikä vain pöytälaatikkofirmoille jaettuja vappusatatonnisia.

Samaan aikaan Tuppurainen ja Ohisalo jatkavat puhtaan pashan puhumista suomalaisille: "Vaikuttaa siltä, että komissio on vahvistamassa oikeudenmukaisen siirtymän rahoitusta sekä maaseudun kehittämisen rahoitusta. On hyvä huomata, että Suomen pj-maana tekemä työ EU:n omien varojen suhteen osui kohdalleen, eli muovimaksu olisi nyt sellainen uusi oma vara, joka tähän seuraavaan rahoituskehykseen olisi tulossa, Tuppurainen arvioi.".

Voi jee... Että Suomi sai nyt oikein sitten muovimaksun EU:n verotukseen mukaan. Kyllähän nyt tästä hyvästä voi 14,78 miljardia maksaa, kun vielä EU niin hienosti oikeusperiaatteita noudattaa(?). Perinteiden mukaisesti Tuppurainen ja Ohisalo saanevat poliittisen uran päättymisen jälkeen palkinnoksi EU-komissaarien salkut. Ihan kuten saivat Katainen ja Urpilainen junaillessaan Kreikkaan vajaat 5 miljardia euroa suomalaisten veronmaksajien rahaa. Tämä on EU:n tapa.



Italia ja Espanja jako tuota rahaa jo aiemmin, kyllä siellä tiedetään miten tässä toimitaan.
 
Toivotaan että Suomi on nyt hereillä ja otetaan ekana muovivero käyttöön niin päästään maksamaan muiden elvytystä.
 
Suomen media on hienosti valehdellut Suomen tukivastuista. Suomen osuus oli 8,5 mrd aiemmin puhutusta 500 miljardin tukipaketista. Tänään julkistettu Euroopan komission vaatimus tukipaketiksi on kuitenkin 750 miljardia, eli Suomen 1,7% pääomaosuudella maksuosuus on 12,75 miljardia

Paljonko on Suomen maksuosuus, jos oletetaan, että keskeisimmät pelastettavat eivät ehkä itse osallistu täysimääräisesti oman osuutensa maksuun?
 
Italia ja Espanja jako tuota rahaa jo aiemmin, kyllä siellä tiedetään miten tässä toimitaan.
Joo, siis Italia julkisti 55 miljardin euron tukiohjelmansa perjantaina 15.5.2020. Seuraavana maanantaina 18.8.2020 Merkel ja Macron astuivat esiin kertomaan 500 miljardin euron elpymisrahastosta. Hauskasti osuu ajankohdat.

Voisiko olla niin, että Saksa ja Ranska ovat kulissien takana neuvotelleet Italian kanssa velkojen takaisinmaksusta tarjoamalla porkkanana elpymisrahastosta tulevaa vastikkeetonta lahjoitusrahaa? Tämä sopisi hyvin EU:n solidaariseksi mainostettuun linjaan: saksalaiset ja ranskalaiset pankit etusijalle velkalyhennyksissä, Euroopan komission kautta lasku elpymisrahastosta pienille Pohjois-Euroopan maille. Voi mitä touhua... Sääliksi käy niitä pikkumaita, jotka ovat menneet lainoittamaan Italiaa ja Espanjaa.
 
Toivotaan että Suomi on nyt hereillä ja otetaan ekana muovivero käyttöön niin päästään maksamaan muiden elvytystä.

Nauratti vähän kunnes tajusin että juuri näinhän Suomi menetteli EU:n sisäisten pakolaissiirtojenkin kanssa. Sitten kun Suomi hoiti ensimmäisena osansa niin hommalle tulikin stoppi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 246
Viestejä
4 506 170
Jäsenet
74 345
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom