• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Paljonko on Suomen maksuosuus, jos oletetaan, että keskeisimmät pelastettavat eivät ehkä itse osallistu täysimääräisesti oman osuutensa maksuun?
Aiheeseen liittyvät dokumentit löytyy linkistä. Kahlasin muutaman niistä läpi, muun muassa "Financing the Recovery Plan for Europe", mutta niissä ei kerrota jäsenvaltioiden maksumekanismia eikä vastuuta muiden takaisinmaksusta. Se kerrotaan, että jäsenvaltioiden on rafioitava sopimus ja lisättävä menot pitkän aikavälin budjettiin jo vuoden 2020 aikana. Tämä ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että Suomen valtiovelka pomppaa Suomen tukiosuuden verran ylöspäin jo tämän vuoden aikana.

Rahasto jakaa varat ulos vuosien 2020-2024 aikana. Jäsenvaltiot maksavat osuutensa rahastolle vuosien 2028-2058 aikana.

 
Joo, siis Italia julkisti 55 miljardin euron tukiohjelmansa perjantaina 15.5.2020. Seuraavana maanantaina 18.8.2020 Merkel ja Macron astuivat esiin kertomaan 500 miljardin euron elpymisrahastosta. Hauskasti osuu ajankohdat.

Voisiko olla niin, että Saksa ja Ranska ovat kulissien takana neuvotelleet Italian kanssa velkojen takaisinmaksusta tarjoamalla porkkanana elpymisrahastosta tulevaa vastikkeetonta lahjoitusrahaa? Tämä sopisi hyvin EU:n solidaariseksi mainostettuun linjaan: saksalaiset ja ranskalaiset pankit etusijalle velkalyhennyksissä, Euroopan komission kautta lasku elpymisrahastosta pienille Pohjois-Euroopan maille. Voi mitä touhua... Sääliksi käy niitä pikkumaita, jotka ovat menneet lainoittamaan Italiaa ja Espanjaa.
Hölmölät kuittaa velat, todettu toimivaksi tavaksi.
 
Nahkurin orsilla tavataan tuumattiin ennen sikailua tarpeeksi kauan aikaa seurattua. Se oli ennen se.
 
Liittovaltiota tässä ajetaan pystyyn ja mahdollinen EU -verotusoikeus on valtava askel kohti sitä. Kun ottaa huomioon, että suurella osalla maista on sama rahayksikkö, unionilla oma parlamentti ja hallitus sekä yhteiset maksujärjestelmät (pankkiunioni), niin nyt käytetään koronakriisiä ja solidaarisuutta keppihevosena EU -verotusoikeuden ajamiseksi. Italian ja Espanjan talousongelmat ei johdu yksinomaan koronakriisistä, vaikka sellaista narratiiviä yritetään selkeästi puskea esille.

Aika pitkällä ollaan tässä kehityksessä.
 
Italiassa ja Espanjassa voisi aluksi nostaa ALVin suomalaiselle tasolle (22 & 21 % -> 24 %). Korotuksella voisi maksaa velkoja.
 
Milloinkohan Italiassa malttaisivat vaikka käyttää edes osan omistamastaan 2,451.8 tonnista kultaa :asif:

Kultatonnin arvo on tällä hetkellä ~64.3 miljoonaa dollaria, eli olisihan siellä 157 miljardia dollaria kullan muodossa. (Joo, tiedän että markkinat sanoisi hupsistakeikkaa jos tuo kaikki myytäisiin samaan aikaan). Vai onkohan nuo jo annettu takauksina Saksan & Ranskan pankeille?
 
Italiassa ja Espanjassa voisi aluksi nostaa ALVin suomalaiselle tasolle (22 & 21 % -> 24 %). Korotuksella voisi maksaa velkoja.

En tiedä Espanjasta, mutta Italiassa ei ole juuri tarvetta korottaa veroja. Riittäisi pitkälle, jos edes nykyisiä veroja kerättäisiin kunnolla. Verotuksen ulkopuolella pyörivä harmaa talous oli 90-luvulla suurin piirtein saman kokoinen kuin virallinen BKT, eikä tilanne ole tietääkseni paljoa parantunut tällä vuosituhannella.

Muoks: Tieto Italian BKT:sta on Steven Landsburgin kirjasta The Armchair Economist (erittäin suositeltavaa luettavaa, jos taloustiede kiinnostaa)
 
Italiasta ja Espanjasta ne rahat menevätkin sitten suoraan yksityisille pankeille. Mahtavatko edes käydä kääntymässä Etelä-Euroopassa? EU on yhtä kuin oligarkia jos tähän ei saada mitään rotia ja rahan kippaamiselle yksityisille ei ole edes mitään velvotteita.
 
Tämän päiväisten tietojen perusteella Suomi saisi EU:lta "koronatukia" takaisin 3,5 miljardia. Eli Suomen nettomaksu Etelä-Eurooppaan on vähintään 14,78 - 3,5 = 11,28 miljardia.

On mielenkiintoista, millä tavalla tukia jaellaan:
Puola 37,693 mrd avustus + 26,146 mrd laina
Romania 19,626 mrd avustus + 11,58 mrd laina
Tsekki 8,586 mrd avustus + 10,626 mrd laina
Unkari 8,101 mrd avustus + 6,968 mrd laina
Slovakia 7,939 mrd avustus + 4,874 mrd laina
Bulgaria 9,218 mrd avustus + 3,151 mrd laina

Suuria rahapotteja Itä-Euroopan maille, joihin erityisesti saksalainen teollisuus on rakentanut alihankintaketjuja. Nämä maat ovat EU:n nettosaajia ja ne osallistuvat tukipaketin rakentamiseen vain pienellä osuudella.

Ruotsi, joka on tehnyt korona-kuolleisuudessa maailmanluokan tuloksen, saa ainoastaan 4,691 miljardia. Ruotsi on väkimäärältään suurempi tai saman kokoinen kuin Bulgaria, Slovakia, Unkari ja Tsekki. En tiedä Ruotsin pääoma-avaimen suuruutta, mutta todennäköisesti Ruotsin tukipaketin vastuuosuus ylittää 20 miljardia euroa.

Tämä tukipaketti on faktisesti puhdasoppinen tulonsiirto rikkaammilta Pohjois-Euroopan mailta muille maille. Tällä paketilla ei ole mitään tekemistä koronan kanssa eikä taloudellisten tappioiden kanssa. Tämä paketti on ensimmäinen konkreettinen esimerkki EU:hin syntyvästä tulonsiirtounionista.

 
Viimeksi muokattu:
Tämänpäiväinen täysistunto kertoo, missä mennään: Demarit, Keskusta ja Vihreät ovat jo antaneet Suomen hyväksynnän tukipaketille. Sitä voi vain miettiä, mikä on ollut motivaattorina tähän. Kokoomus näennäisesti vastustaa, vaikka esimerkiksi Stubb ja europarlamentin EPP ovat jo näyttäneet vahvaa vihreää valoa paketille.

Tuppuraisen ja Kulmunin esiintyminen täysistunnossa on hyökkäävää. EU:n toimintaa, elpymisrahaston laittomuutta, Suomelle lankevia jumalattomia vastuita, epätasaista taakanjakoa ei kyseenalaisteta millään tavalla. Samaan aikaan Marin on "sairaslomalla".

Täysistunnossa kävi ilmi, että valtionvarainministeri Kulmuni ei ole vaatinut 9.4 käydyssä istunnossa perustuslakivaliokunnan vaatimuksen mukaisesti lainojen ehdollisuutta vaan hyväksyi euro-ryhmän päätöksen lainojen ehdollisuuden poistamisesta. Toisinsanoen Kulmuni käveli perustusvaliokunnan kantojen yli ja hyväksyi sen, että ylivelkaantuneille rupumaille voidaan antaa ja lainata rahaa, vaatimatta niiltä minkäänlaista talouskuria!! Tämän toi julki Perussuomalaisten Vilhelm Junnilla. Asiasta ei ole kuitenkaan näkynyt ainuttakaan uutista Suomen mediassa.

Henkilökohtaisesti pidän selvänä, että kulissien takana on sovittu Tuppuraisen ja Kulmunin vievän naamallaan mijardivastuut läpi riippumatta siitä mitä Suomelle seuraa. Poliittinen ura on siinä, mutta eiköhän myyräntyö palkita esimerkiksi komissaarisalkulla tai jollakin muulla sopivalla viralla. Näinhän kävi Kataisenkin tapauksessa.

 
Viimeksi muokattu:
Tämänpäiväinen täysistunto kertoo, missä mennään: Demarit, Keskusta ja Vihreät ovat jo antaneet Suomen hyväksynnän tukipaketille. Sitä voi vain miettiä, mikä on ollut motivaattorina tähän. Kokoomus näennäisesti vastustaa, vaikka esimerkiksi Stubb ja europarlamentin EPP ovat jo näyttäneet vahvaa vihreää valoa paketille.

Tuppuraisen ja Kulmunin esiintyminen täysistunnossa on hyökkäävää. EU:n toimintaa, elpymisrahaston laittomuutta, Suomelle lankevia jumalattomia vastuita, epätasaista taakanjakoa ei kyseenalaisteta millään tavalla. Samaan aikaan Marin on "sairaslomalla".

Tähän teatteriin ei varmastikaan tule puhumalla mitään muutosta. Pitäisi millä tahansa keinolla osoittaa, että tämän tien edistäminen asettaa sen edistäjien omat intressit vakavaan vaaraan.

Mitkä on EU-yhteisvastuun edistäjille tärkeitä intressejä?

Mitä pitäisi tehdä, jotta nämä intressit joutuisivat vakavaan, konkreettiseen vaaraan?

Ihan hyvä, jos löytyy pehmeitä keinoja, mutta nyt on syytä olla perillä myös rumista, likaisista ja ikävistä keinoista. Mikä tahansa kelpaa.

[EDIT]"Vahva, yhtenäinen EU" tuntuu olevan tärkeä intressi. Miten tätä murennetaan?
"vihreä, kestävä kasvu" "digitalisaatio"

Ei siinä kaikki, että rahat pitäisi kipata jonnekin etelän maihin, vaan edellytettäisiin lisäksi, että rahat lyötäisiin pajatsoon, jossa ei ole yhtään voittoluukkua?
 
Viimeksi muokattu:
Tämänpäiväinen täysistunto kertoo, missä mennään: Demarit, Keskusta ja Vihreät ovat jo antaneet Suomen hyväksynnän tukipaketille. Sitä voi vain miettiä, mikä on ollut motivaattorina tähän. Kokoomus näennäisesti vastustaa, vaikka esimerkiksi Stubb ja europarlamentin EPP ovat jo näyttäneet vahvaa vihreää valoa paketille.

Tuppuraisen ja Kulmunin esiintyminen täysistunnossa on hyökkäävää. EU:n toimintaa, elpymisrahaston laittomuutta, Suomelle lankevia jumalattomia vastuita, epätasaista taakanjakoa ei kyseenalaisteta millään tavalla. Samaan aikaan Marin on "sairaslomalla".

Täysistunnossa kävi ilmi, että valtionvarainministeri Kulmuni ei ole vaatinut 9.4 käydyssä istunnossa perustuslakivaliokunnan vaatimuksen mukaisesti lainojen ehdollisuutta vaan hyväksyi euro-ryhmän päätöksen lainojen ehdollisuuden poistamisesta. Toisinsanoen Kulmuni käveli perustusvaliokunnan kantojen yli ja hyväksyi sen, että ylivelkaantuneille rupumaille voidaan antaa ja lainata rahaa, vaatimatta niiltä minkäänlaista talouskuria!! Tämän toi julki Perussuomalaisten Vilhelm Junnilla. Asiasta ei ole kuitenkaan näkynyt ainuttakaan uutista Suomen mediassa.

Henkilökohtaisesti pidän selvänä, että kulissien takana on sovittu Tuppuraisen ja Kulmunin vievän naamallaan mijardivastuut läpi riippumatta siitä mitä Suomelle seuraa. Poliittinen ura on siinä, mutta eiköhän myyräntyö palkita esimerkiksi komissaarisalkulla tai jollakin muulla sopivalla viralla. Näinhän kävi Kataisenkin tapauksessa.

Joko se Kulmunin kelkka kääntyi, vielä eilen oli sitä mieltä, että pakettia ei voi hyväksyä sellaisenaan? Se on hienoa, kun voidaan tuosta vaan kävellä yli perustusvaliokunnan, mitähän mahtaa meidän perustuslaki sanoa vai onko silläkään enää tässä vaiheessa mitään merkitystä? Kerta ei Euroopan Unionia kiinnosta omatkaan lait.

edit: Kulmuni on rasittava tapaus muutenkin, se höpöttää samoja ulkoa muistettuja mantroja, jotka on varmaan joku avustaja kirjoittanut ja koskaan vastaa mihinkään kysymykseen (A-studio 2 pvä sitten hyvä esimerkki). Ihmettelen kyllä onko tuolla naisella oikeasti mitään poliittista osaamista? No palkintovirkoja nämä puhuvat päät toki saavat, eihän siinä tarvi toistaa kuin muiden kirjoittamaa mantraa.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän teatteriin ei varmastikaan tule puhumalla mitään muutosta. Pitäisi millä tahansa keinolla osoittaa, että tämän tien edistäminen asettaa sen edistäjien omat intressit vakavaan vaaraan.

Mitkä on EU-yhteisvastuun edistäjille tärkeitä intressejä?

Mitä pitäisi tehdä, jotta nämä intressit joutuisivat vakavaan, konkreettiseen vaaraan?
Jos ihmiset eivät viimeistään nyt ala ymmärtää, mitä on tapahtumassa, niin tämä maa tyhjätään varallisuudesta seuraavan 10-13 vuoden aikana. Tulonsiirtounionin syntyminen varmistaa sen, että Suomi on tukiluukulla ennen kuin vuosikymmen ehtii vaihtua. Velkaantuminen EU:n suuntaan, valtio-ja kuntatasolla annetaan jatkua rajuna ja sen jälkeen IMF ja EKP tulee tyhjäämään maan. On mahdotonta nähdä mitään muunlaista lopputulosta.

Mikäli hallitukset seuraavan 10 vuoden aikana eivät tee kardinaalimunausta nostamalla todella rajusti verotusta ja muita maksuja, niin valtaosa ihmisistä ei tule heräämään kuin vasta sitten kun on liian myöhäistä.

En osaa sanoa miten saisi aikaan muutoksen. Äänestämällä muutos ei taida tulla.
 
Viimeksi muokattu:
Joko se Kulmunin kelkka kääntyi, vielä eilen oli sitä mieltä, että pakettia ei voi hyväksyä sellaisenaan? Se on hienoa, kun voidaan tuosta vaan kävellä yli perustusvaliokunnan, mitähän mahtaa meidän perustuslaki sanoa vai onko silläkään enää tässä vaiheessa mitään merkitystä? Kerta ei Euroopan Unionia kiinnosta omatkaan lait.

edit: Kulmuni on rasittava tapaus muutenkin, se höpöttää samoja ulkoa muistettuja mantroja, jotka on varmaan joku avustaja kirjoittanut ja koskaan vastaa mihinkään kysymykseen (A-studio 2 pvä sitten hyvä esimerkki). Ihmettelen kyllä onko tuolla naisella oikeasti mitään poliittista osaamista? No palkintovirkoja nämä puhuvat päät toki saavat, eihän siinä tarvi toistaa kuin muiden kirjoittamaa mantraa.
Kulmunin kelkan suunnasta on vaikea saada käsitystä, koska hänen vastauksensa kysymyksiin meni sen verran ohi sektorin läpi täysistunnon. Kulmuni on juuri sitä mitä sanoit: luultavasti toistelee jonkun avustajan kirjoittamia ulkoa opeteltuja fraaseja määrätietoisen emännän tyylillä. Fraasit sopii esitettyyn kysymykseen tai sitten ne ei sovi. Persuja tuntui välillä naurattavan koko sirkus. Jossain mielessä Kulmunissa on paljon samaa muuan Kataisen kanssa, kummaltakin puuttuu oivaltava keskustelutaito.

Itseasiassa hämmentävää, että tällaisia henkilöitä lähetetään Brysseliin keskustelemaan miljardien vastuista. Vastapuolella istuu 50-60-vuotiaita erilaisissa liemissä keitettyjä ammattipoliitikkoja. Sieltä tulee aluksi muutama kehu nätistä mekosta ja sen jälkeen aletaan pikkuhiljaa kiertämään ruuvia.

Tuppurainen on älykkäämpi tapaus, mutta valitettavasti todella häikäilettömän tuntuinen EU-byrokraatti.
 
101698244_3188415454542291_8672151952651452416_o.jpg
 
Hallituksen on aika kaatua | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tuomas Maliselta kovaa kritiikkia hallituksen suuntaan.

Ärsyttänyt suunnattomasti kansanedustajien sekä median suulta toitottama "koronarahasto", "yhteisvastuu", "solidaarisuus", ihan tarkoituksellisesti johdetaan harhaan lukijoita ja kuuntelijoita. Italian ja Espanjan talous oli jo peruuttamattomassa ahdingossa ennen koronakriisiä ja kriisistä riippumatta tukipakettien tarve olisi tullut esiin joka tapauksessa. En kiellä sitä, etteikö koronakriisillä olisi ollut vaikutusta tähän, mutta nyt kaikkien suulta saamme kuulla edellä mainittuja fraaseja yhdistettynä koronakriisiin, aivan kuin Italian ja Espanjan tie ei olisi ollut tukipakettien tie jo ennen kriisiä.
 
Yllättäen Hesari on tehnyt ansiokasta analysointia ja päätynyt samaan lopputulokseen kuin allekirjottanut muutama kommentti aiemmin: 750 mrd elvytyspaketilla ei ole koronan ja sen aiheuttamien taloudellisten tappioiden kanssa yhtään mitään tekemistä.

Puola on ehkä parhain esimerkki. Vuoden 2020 BKT -ennusteen mukaan Puolan talous kärsisi EU-maista kaikkein vähiten koronasta: vaikutus -4,3%. Sitten kuitenkin Puola on neljänneksi suurin tukien saaja: avustus 37,7 mrd plus laina päälle. Kulmuni ja Tuppurainen, tulkaa nyt selittämään meille tyhmille se "oikeusperiaatteen toteutuminen"! On kyllä täysin hukassa oikeusperiaatteet tässä EU:n perussopimuksien vastaisessa elvytyspaketissa.

Suuri kysymys on nyt se, että mikä tämän 750mrd elvytyspaketin pointti oli? Italiaan ja Espanjaan lahjoituksina menneet potit (82 mrd aj 77 mrd) ovat toki valtavia, mutta kokonaiskuvassa nämä ei ratkaise mitään.

EKP:n sääntöjen vastainen Italian setelirahoitus siis jatkuu entiseen malliin. Jos Italian pankit alkavat Malisen ennustuksen mukaan kaatuilla syksyllä, niin alkaako EKP setelirahoittaa entistäkin hurjemmin vai tullaanko taas jäsenmaiden kukkarolle?

 
Suuri kysymys on nyt se, että mikä tämän 750mrd elvytyspaketin pointti oli? Italiaan ja Espanjaan lahjoituksina menneet potit (82 mrd aj 77 mrd) ovat toki valtavia, mutta kokonaiskuvassa nämä ei ratkaise mitään.

Paketin pääpointti on varmaankin menettelytapojen luomisessa. Kun tämä on kerran ajettu läpi ja viilattu kuntoon, tätä on helppo syöttää jatkossa lisää jäsenmaille moninverroin enemmän. Jos tähän "käsirahaan" lähtee mukaan, onko mitään realistisia keinoja sanoa ei tuleville tukipaketeille?

Toinen pointti on kansallisen itsemääräämisoikeuden nakertamisessa. Valtiothan eivät saa tukia vapaasti käyttöönsä vaan tuet on käytettävä EU:n hyväksymiin tarkoituksiin. Olisikohan Puolan massiivisella tuella tarkoitus ostaa EU:n toivomia poliittisia muutoksia?

Kolmas pointti on varmaan näiden rahojen lopullisessa määränpäässä. Johonkin ne pajatsoon hakatut rahatkin päätyvät vaikka voittoa ei tulisikaan.

En osaa sanoa miten saisi aikaan muutoksen. Äänestämällä muutos ei taida tulla.

Ja mikä se muutos edes olisi? Suomessa tarvittaisiin ainakin täydellinen yksilötason asennemuutos julkista valtaa kohtaan. Nykyasenne on sellainen, että jos hallitus myy kansalaiset orjiksi nuubiaan, niin pienen rutinan säestäminä ihmiset lähtevät orjiksi nuubiaan - onhan se sentään hallituksen määräys. Jos joku aikoo jäädä, kaverit kyllä tekevät selväksi, miten vapaamatkustajiin suhtaudutaan.

Jos liittovaltiokehitys etenee, on aivan välttämätöntä, että suomalaiset omaksuvat etelä-eurooppalaisen asenteen protestoimiseen ja muutenkin julkiseen valtaan. Muuten suomalaisten osana on ottaa mitä annetaan ja antaa mitä otetaan. Ei ole enää "meidän omaa valtiota" vaan "eurooppalaisen keskushallinnon Suomen osasto".

Meillähän on tällaisesta onneksi historiallista kokemusta: kun Venäjän touhut alkoivat nyppiä, ei tainnut olla kovin kivaa olla venäläinen virkamies tsaarinajan Suomessa. Venäläistämisajoista kannattaakin ottaa mallia: liittovaltiokehityksen edistäjät on hyvä samaistaa venäläismieliseen virkakuntaan ja suhtautua samalla tavalla kansanvihollisina. Kyllä Suomessakin tätä lajia osataan, kun vain halutaan.
 
Meillähän on tällaisesta onneksi historiallista kokemusta: kun Venäjän touhut alkoivat nyppiä, ei tainnut olla kovin kivaa olla venäläinen virkamies tsaarinajan Suomessa. Venäläistämisajoista kannattaakin ottaa mallia: liittovaltiokehityksen edistäjät on hyvä samaistaa venäläismieliseen virkakuntaan ja suhtautua samalla tavalla kansanvihollisina. Kyllä Suomessakin tätä lajia osataan, kun vain halutaan.

HS Helsinki | Helsinki vajosi kolmeksi päiväksi teurastamoksi – Venäläiset sotilaat kiersivät asunnosta asuntoon tappolistojen kanssa maaliskuussa 1917

Tuli tämä tuore artikkeli lainauksesta mieleen. Venäläiset matruusit osasivat kyllä näyttää esimerkkiä kyllästymisestä Helsingin kaduilla.
 
HS Helsinki | Helsinki vajosi kolmeksi päiväksi teurastamoksi – Venäläiset sotilaat kiersivät asunnosta asuntoon tappolistojen kanssa maaliskuussa 1917

Tuli tämä tuore artikkeli lainauksesta mieleen. Venäläiset matruusit osasivat kyllä näyttää esimerkkiä kyllästymisestä Helsingin kaduilla.
Tuossa kai oli kyse vallankumoukseen liittyneistä venäläisten keskinäisistä välienselvittelyistä eikä suomalaisesta vastarinnasta venäläistämistä vastaan.

Hyvä pointti kuitenkin: olisi oikein tehokasta, jos myyräliikkeen erihenkiset faktiot saisi yllytettyä taistelemaan toisiaan vastaan ja kyläilemään toistensa luona listojen kera. Sitten voisikin vain sit-back-and-relax ja katsella kuinka myyräliike neutraloi itsensä. Luulenpa, että Stubbin liittovaltio on aika erilainen kuin Ohisalon liittovaltio.

[EDIT]
Tässäpä on vielä aiheeseen sopiva kuva. Nyt hyökkääjänä tosin ei ole kaksipäinen kotka vaan ameebamainen EU:

Suomineito.jpg
 
Paketin pääpointti on varmaankin menettelytapojen luomisessa. Kun tämä on kerran ajettu läpi ja viilattu kuntoon, tätä on helppo syöttää jatkossa lisää jäsenmaille moninverroin enemmän. Jos tähän "käsirahaan" lähtee mukaan, onko mitään realistisia keinoja sanoa ei tuleville tukipaketeille?

Toinen pointti on kansallisen itsemääräämisoikeuden nakertamisessa. Valtiothan eivät saa tukia vapaasti käyttöönsä vaan tuet on käytettävä EU:n hyväksymiin tarkoituksiin. Olisikohan Puolan massiivisella tuella tarkoitus ostaa EU:n toivomia poliittisia muutoksia?
Arvelen samalla tavalla. Koronaa tekosyynä käyttämällä luodaan pysyvä tulonsiirtomekanismi Suomen ja Ruotsin kaltaisilta mailta muualle.

Edellisessä täysistunnossa muuten Kulmuni paljasti, että komission tekemä elvytyspaketin sopimusluonnos on noin 1000 sivuinen (!?!). Todennäköisesti tuohon tuhanteen sivuun on upotettu useampi pommi. Vaikka virkamiehet huomaisivat niitä, niistä ei aikataulun vuoksi ehditä saamaan perustuslakituomioistuimilta virallista kantaa. Puhumattakaan, että niistä ehdittäisiin vääntämään EU:n sopimusneuvotteluissa.

Elvytyssopimus tuo muutamissa asioissa EU:lle verotusoikeudet. Tämä avaa pandoran lippaan Suomen budjettivallan siirtämiseen Helsingistä Brysseliin.

Itä-Euroopan maiden suhteettoman suuren tukemiseen saattaa liittyä useita syitä:
-Saksalaisen ja ranskalaisen teollisuuden Itä-Euroopassa sijaitsevien alihankintaketjujen tukeminen
-Poliittisten muutosten ostaminen, erityisesti Puolassa joka sai suhteettoman suuren potin
-Itä-Euroopan maiden äänten ostaminen tuleville eurobondi-hankkeille (ei kai joku kuvittele että tämä jäi viimeiseksi)
Ja mikä se muutos edes olisi? Suomessa tarvittaisiin ainakin täydellinen yksilötason asennemuutos julkista valtaa kohtaan. Nykyasenne on sellainen, että jos hallitus myy kansalaiset orjiksi nuubiaan, niin pienen rutinan säestäminä ihmiset lähtevät orjiksi nuubiaan - onhan se sentään hallituksen määräys. Jos joku aikoo jäädä, kaverit kyllä tekevät selväksi, miten vapaamatkustajiin suhtaudutaan.
Valitettavasti ainoastaan muutama prosentti suomalaisista tajuaa tällä hetkellä, missä mennään. Loppuosa tajuaa homman juonen vasta sitten, kun IMF ja EKP tulee parturoimaan maan.

Minä en usko EU-liberaalien tekevän sitä virhettä, että herättäisivät tavallisen kansan nostamalla todella rajusti verotusta, karsimalla rajusti sosiaalitukia jne. Juna kulkee siihen asti kun Suomi saa yksityisiltä markkinoilta velkaa.
 
Alkaahan tämä hiljalleen vituttamaan huolella, kun ollaan jatkuvasti maksumiehinä tuonne Etelä-Eurooppaan. Täällä sitten keksitään ties mitä uusia verotuksen kohteita ja samaan aikaan piikki auki muualle Eurooppaan.

Talouskasvun osalta viime vuosikymmen oli aikalailla menetetty ja päästiin juuri 2008 tasolle takaisin. Saa nähdä meneekö euron mukana vielä toinenkin vuosikymmen viemäristä alas. Jotenkin mielenräjäyttävää, miten se on nähty aikanaan hyvänä ideana lähteä rahaliittoon vastuuttomien Etelä-Euroopan talouksien kanssa.

eu rahat.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän sitä itseäkin vähän hirvittää kun vertaa Suomen ja Italian kokonaisverokantoja, niin eihän se suunniteltu muovivero tai digivero, niin paljoa tunnu etelän ja idän maissa (varsinkin jos sitä vähän vielä kierretään) ja lopulta sitten nämäkin uudet eu-verot maksaa kuuliaiset Pohjois- ja Keski-Euroopan kansalaiset koventuneena verokantana.

Edit. Toinen mielenkiintoinen ajatus mikä iski on se, että kuinka moneen eri paikkaan voin olla velallinen. Olen henkilökohtaisesti velallinen pankille, kunnalla ja valtiolla on runsaasti velkoja, joissa olen välillisesti vastuussa ja kohta myös EU:lle välillisesti vastuussa. Tämän jälkeen varmaan tulee joku yk:n laina hoitamaan ilmastonmuutosta, joka laitetaan vielä meidän vastuulle.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaahan tämä hiljalleen vituttamaan huolella, kun ollaan jatkuvasti maksumiehinä tuonne Etelä-Eurooppaan. Täällä sitten keksitään ties mitä uusia verotuksen kohteita ja samaan aikaan piikki auki muualle Eurooppaan.

Talouskasvun osalta viime vuosikymmen oli aikalailla menetetty ja päästiin juuri 2008 tasolle takaisin. Saa nähdä meneekö euron mukana vielä toinenkin vuosikymmen viemäristä alas. Jotenkin mielenräjäyttävää, miten se on nähty aikanaan hyvänä ideana lähteä rahaliittoon vastuuttomien Etelä-Euroopan talouksien kanssa.

eu rahat.jpeg
Suoraan sanoen hävettää, että olin omissa ajatuksissa sivuuttanut talouskehityksen viime vuosina. Siis kuinka heikosti Suomella on mennyt. Hiljattainen kuva Redditissä osui ja upposi. Huom, en ole varmistanut lähdettä, mutta logo viittaisi Pohjoismaiden neuvostoon liittyvään tutkimuslaitokseen. Kotitalouksien käytettävissä olevan tulon kehitys pohjoimaissa 2011-2017

Kiitos myön @inexcess :lle kommenteista tässä ketjussa. Nyt itsellä joko potkut, lomautus tai kesäloma tulossa. Joka tapauksessa on aikaa sivistää itseään ja alkaa itse selvittämään, mihin sotkuun päättäjät ovat meitä puskemassa.
 
Suoraan sanoen hävettää, että olin omissa ajatuksissa sivuuttanut talouskehityksen viime vuosina. Siis kuinka heikosti Suomella on mennyt. Hiljattainen kuva Redditissä osui ja upposi. Huom, en ole varmistanut lähdettä, mutta logo viittaisi Pohjoismaiden neuvostoon liittyvään tutkimuslaitokseen. Kotitalouksien käytettävissä olevan tulon kehitys pohjoimaissa 2011-2017
Ompas hurja kuva, mutta en minä siitä euroa syyttäisi vaan maan ihan yleistä kyvyttömyyttä uudistua Nokian kaatumisen jälkeen. Velalla on hoidettu asiat 2008 jälkeen.

Mun mielestä Suomen ei tosiaankaan kannata nyt liittyä niiden tiukempien maiden joukkoon, koska on hyvin suuri riski, että ollaan itse avun tarpeessa tätä menoa jokseenkin pian. Sikäli osallistumme tähän avustuspakettiin nettomaksajana, niin laskisin kuitenkin ensi töikseen verot Etelä&Itä-Euroopan tasolle. Nostetaan sitten ylös, jos nekin osallistuu taakankantoon. Erityisesti sellaisia veroja alas, jotka houkuttelisi muista EU-maista tänne yrityksiä ja kauppaa, kuten yritysvero, osinkoverot, arvonlisävero.
 
Tiedä sitten, mitä seurauksia siitä tulisi, mutta mitäs jos paremmassa talousasemassa olevat euromaat kuten Saksa, Hollanti ja Suomi velkaantuisivat seuraavan 10 vuoden aikana samalle tasolle kuin Etelä-Eurooppa ja sen jälkeen yhdessätuumin sovittaisiin, että EKP kirjoittaa yli/antaa ikuista nollakorkoista lainaa kaikille saman verran pääoma-avaimeen liittyen? Sen jälkeen pitäisi kyllä sopia säännöt mistä oikeasti pidetään kiinni, koska muuten inflaatiosta tehtäisiin pysyvä ja merkittävä veronkeruu muoto (Jostain ne valtion menot katetaan - joko veroilla, tai velalla - ja, jos valtio voi itse luoda valuuttaansa on tulonlähde kansalta inflaatio).

Eihän USA:n ja Japaninkaan osalta kukaan usko, että noita velkoja tultaisiin koskaan maksamaan takaisin. Euroaluuella olisi etuna lisäksi kelpo kauppatase, eli euro ei välttämättä edes romahtaisi tuosta toimenpiteestä.
 
Ompas hurja kuva, mutta en minä siitä euroa syyttäisi vaan maan ihan yleistä kyvyttömyyttä uudistua Nokian kaatumisen jälkeen. Velalla on hoidettu asiat 2008 jälkeen.

Mun mielestä Suomen ei tosiaankaan kannata nyt liittyä niiden tiukempien maiden joukkoon, koska on hyvin suuri riski, että ollaan itse avun tarpeessa tätä menoa jokseenkin pian. Sikäli osallistumme tähän avustuspakettiin nettomaksajana, niin laskisin kuitenkin ensi töikseen verot Etelä&Itä-Euroopan tasolle. Nostetaan sitten ylös, jos nekin osallistuu taakankantoon. Erityisesti sellaisia veroja alas, jotka houkuttelisi muista EU-maista tänne yrityksiä ja kauppaa, kuten yritysvero, osinkoverot, arvonlisävero.
Ihan yhtä paljon saadaan apua ollaan kummassa porukassa tahansa. Ainoana erona on, että siinä toisessa porukassa saattaa pää pysyä pinnalla, ja toisessa kiskotaan jalasta pohjaa kohti.
 
Tiedä sitten, mitä seurauksia siitä tulisi, mutta mitäs jos paremmassa talousasemassa olevat euromaat kuten Saksa, Hollanti ja Suomi velkaantuisivat seuraavan 10 vuoden aikana samalle tasolle kuin Etelä-Eurooppa ja sen jälkeen yhdessätuumin sovittaisiin, että EKP kirjoittaa yli/antaa ikuista nollakorkoista lainaa kaikille saman verran pääoma-avaimeen liittyen? Sen jälkeen pitäisi kyllä sopia säännöt mistä oikeasti pidetään kiinni, koska muuten inflaatiosta tehtäisiin pysyvä ja merkittävä veronkeruu muoto (Jostain ne valtion menot katetaan - joko veroilla, tai velalla - ja, jos valtio voi itse luoda valuuttaansa on tulonlähde kansalta inflaatio).

Eihän USA:n ja Japaninkaan osalta kukaan usko, että noita velkoja tultaisiin koskaan maksamaan takaisin. Euroaluuella olisi etuna lisäksi kelpo kauppatase, eli euro ei välttämättä edes romahtaisi tuosta toimenpiteestä.
Meillä oli säännöt mistä piti pitää ihan oikeasti kiinni. Hyvinhän se meni.
 
Suoraan sanoen hävettää, että olin omissa ajatuksissa sivuuttanut talouskehityksen viime vuosina. Siis kuinka heikosti Suomella on mennyt. Hiljattainen kuva Redditissä osui ja upposi. Huom, en ole varmistanut lähdettä, mutta logo viittaisi Pohjoismaiden neuvostoon liittyvään tutkimuslaitokseen. Kotitalouksien käytettävissä olevan tulon kehitys pohjoimaissa 2011-2017
Todella hieno löytö. Kuva on näköjään napattu Nordic Council (Pohjoismaiden neuvosto) tekemästä "State of the nordic region 2020" -raportista, jonka tekemiseen on osallistunut myös suomalaisia tutkijoita.

Suomalaisten ihmisten verojen jälkeen käteen jäävä tulo on laskenut vuoden 2011 jälkeen suurimmassa osassa kuntia! Niissäkin kunnissa, esimerkiksi Helsingissä, joissa tulo on noussut, on nousu ainoastaan 1-5% eli alle todellisen inflaation.

Norja, Ruotsi, Tanska ja Islanti ovat samaan aikaan naputtaneet 10 - +20% nousua läpi koko maan. Pers'tuntumalta tiesin, että Suomen kotimaan taloudessa asiat eivät ole sitä miltä näyttää. Mutta että tilanne olisi tällainen...

Tutkimus asettaa Suomen julkisen sektorin palkankorotukset entistäkin kummallisempaan valoon, koska väitän negatiivisen/paikallaan polkevan kehityksen johtuvan lähes yksinomaan yksityissektorin tapahtumista. Suomen talouden tuottopohja on vakavasti murentunut.
 
Mun mielestä Suomen ei tosiaankaan kannata nyt liittyä niiden tiukempien maiden joukkoon, koska on hyvin suuri riski, että ollaan itse avun tarpeessa tätä menoa jokseenkin pian. Sikäli osallistumme tähän avustuspakettiin nettomaksajana, niin laskisin kuitenkin ensi töikseen verot Etelä&Itä-Euroopan tasolle. Nostetaan sitten ylös, jos nekin osallistuu taakankantoon. Erityisesti sellaisia veroja alas, jotka houkuttelisi muista EU-maista tänne yrityksiä ja kauppaa, kuten yritysvero, osinkoverot, arvonlisävero.
Toistan itseäni, mutta tämä on todella vaarallista puhetta. Spekulointi Iotech:llä sallittakoon, mutta kenenkään poliitikon tai virkamiehen ei saisi koskaan esittää tällaisia skenaarioita.

Ensimmäinen asia on se, että vaikka Suomi velkaantuu lujaa vauhtia, on Suomen velkaantuneisuusaste historiallisista syistä edelleen maltillinen verrattuna valtaosaa Euroopan maita. Malista lainatakseni: siinä vaiheessa on kun Suomi ajautuu tukiluukulle, ei ole enää ketään meitä pelastamassa.

Toinen asia on se, että Suomi on pieni syrjäinen valtio, jonka talouden romahtaminen aiheuttaa suurehkoja ongelmia EU:ssa ainoastaan Ruotsille. Meitä ei missään olosuhteissa lähdetä tukemaan EKP:n setelirahoituksella, vastikkeettomilla tukipaketeilla ja lainoilla kuten Italiaa ja Espanjaa. Me saamme Kreikan kohtalon.
 
Keskustan entinen kansanedustaja ja meppi Kyösti Virrankoski on analysoinut EU:n 750 miljardin euron koronapakettia. Virrankoskea tulisi kuunnella tarkemmalla korvalla, sillä hän on toiminut Euroopan parlamentin budjettivaliokunnan ensimmäisenä varapuheenjohtajana ja EU-budjetin yleisesittelijänä EU-parlamentissa.

Virrankoski sanoo suoraan, että Keskustan kanta EU:n elvytyspakettiin pitää päättää puoluekokouksessa. Hänen mielestään pakettia ei voi hyväksyä.

Virrankoski kysyy, että onko koronan varjolla tarkoitus suorittaa merkittäviä tulonsiirtoja ja paisuttaa tarkoituksellisesti EU:n budjettia? Hän esittää huolenaiheensa EU:n siirtymisestä velalla elämiseen lähes neljänkymmenen vuoden ajaksi.

Aiemmissa tukimenettelyissä tuet pidettiin visusti erillään EU:n budjetista, jolloin ne olivat selkeästi hallinnoitavissa muista sotkuista huolimatta. Koronatukipaketti aiotaan uittaa EU:n budjettiin paitsi uusilla veroilla ja ohjelmilla, myös muun muassa suurentamalla vanhoja ohjelmia. Tästä seuraa, että koko pakettia on entistä vaikeampi seurata. Allekirjoittaneen arvelu on, että tämä lienee koko kuvion tarkoituskin.

Virrankoski on myös huolissaan Suomen velkaantumisesta. Velkaa tulee lähivuosina lisää jopa 50 miljardia johtuen korona-kriisistä, EU-tukipaketeista ja hävittäjähankinnoista.

"Onko tämä se EU, johon Suomi liittyi, se joka tarjoa eurokurin, vakauden ja vaurauden? Eikö EU:n pitäisi edes yrittää elää suu säkkiä myöten?"

 
Toistan itseäni, mutta tämä on todella vaarallista puhetta. Spekulointi Iotech:llä sallittakoon, mutta kenenkään poliitikon tai virkamiehen ei saisi koskaan esittää tällaisia skenaarioita.

Ensimmäinen asia on se, että vaikka Suomi velkaantuu lujaa vauhtia, on Suomen velkaantuneisuusaste historiallisista syistä edelleen maltillinen verrattuna valtaosaa Euroopan maita. Malista lainatakseni: siinä vaiheessa on kun Suomi ajautuu tukiluukulle, ei ole enää ketään meitä pelastamassa.
Noh, en oikeasti itsekään ole tämän yleisen velkaantumisen kannalla, mutta olen skeptinen, että suunta on mihinkään muualle. Suomikin on nyt viimeistään tämän päivän päätösten myötä valinnut niin kovasti velkaantuvan tien, että tuskin tätä kelkkaa saadaan enää käännettyä - velkaantumisen pelkkä hidastaminen tulee aiheuttamaan hirveän krapulan lähivuosina. Epäilen myös, ettei tuo ilmoitettu 19mrd velanotto tule riittämään - sehän on laskettu perustuen joihinkin oletuksiin tuloista, joiden lasku useimmiten tällaisina aikoina aliarvioidaan. Menot taas saadaan varmasti aikaiseksi.

Yksi uhkakuva Euroopan osalta mitä tuli tutkailtua on miten eri maat ovat varautuneet tulevien eläkkeiden maksuun, kun väestö vanhenee. Tämäkään ei koske vain Suomea, ja me kaikki kyllä tiedetään, ettei meidän järjestelmän varaan voi hirveästi nuorempi väki laskea, mutta valitettavasti Suomen systeemi on sieltä paremmasta päästä. Oheinen raportti antaa sustainability arvoksi Suomelle 60 pistettä sadasta, kun esim. Italian arvo jää kahteen kymmeneen... Melkein jo tietää miten tuonkin asian kanssa tulee käymään.
Eläkeraportti mercer 2019

Itse velkaantumiseen kyseinalaistaisin koko keskuspankkien väkisin ajaman kulutushintainflaatiotavoitteen. Elämme kuitenkin luonnostaan hyvin deflatorisluonteista maailmanaikaa kuluttajatuotteiden osalta, kun väestö vanhenee, firmojen tehokkuus kehittyy ja olemme ottaneet kasvavissa määrin velkaa (Velkaantuminen aiheuttaa itsessään deflaatiota pidemmässä juoksussa). Jotta inflaatio saadaan jotenkin aikaan pitää keskuspankkien toimia kuten nyt ja se halpa raha ei päädy tosiaankaan kuluttajille, vaan assettien arvoihin hyödyttämään erityisesti rikkaita. Huonona puolena, kun assettien arvot nousee ilman assettien tulosten vastaavaa parannusta tarvitaan eläkesäästöjä varten entistä enemmän varoja samaan tuloon ja näin noidankehä on valmis.

Pohdin tuossa, että alkaisiko systeemi toimia paremmin, jos kohtuullinen kuluttajahintadeflaatio (Alle 2%) hyväksyttäisiinkin ja keskuspankkien seuraamaan inflaatiomittariin otettaisiin mukaan assettien arvot? Deflaation haitoista on puhuttu iät ja ajat, mutta en millään pysty näkemään sitä haitallisena, että kahvipaketti maksaa vuoden päästä 10 senttiä vähemmän kuin nyt - tarvittavat kulutustavarat ostetaan siitä huolimatta, että deflaatio jylläisi. Deflaatio on ongelma enemmänkin isommissa hankinnoissa, kuten asunnoissa, mutta esim. niissä ei todellakaan mitään deflaatiota ole ollutkaan. Jatkaminen nykyisellään, eli korkojen pitäminen keinotekoisen alhaalla tulee nähdäkseni jättämään meidät pysyvästi hitaan talouskehityksen aikaan, koska yhteiskunnan resurssit ei kohdistu tehokkaisiin uudistuksiin vaan zombie yritysten&valtioiden ylläpitoon ja uudistumattomuuteen.
 
Oheinen raportti antaa sustainability arvoksi Suomelle 60 pistettä sadasta, kun esim. Italian arvo jää kahteen kymmeneen... Melkein jo tietää miten tuonkin asian kanssa tulee käymään.
Harva tälle foorumille kirjoitteleva henkilö on niin iäkäs, että ehtii nostamaan vanhuuseläkettä, ennen kuin se järjestelmä on syystä tai toisesta lakkautettu. Joko eläkevarannot päätyy muihin käsiin Suomen defaultin kautta tai sitten EU-alueelle muodostetaan "yhteinen" eläkekassa johon varat imaistaan solidaarisuuden nimissä. Kolmantena vaihtoehtona rahat ryssitään ihan suomalaisperäisesti mitä kummallisimmilla tavoilla, sillä sen verran holtitonta nykypäivän taloudenpito on.

Aiemmin pidin todennäköisimpänä viimeksi mainittua skenaariota. Mutta kuluneiden viikkojen jälkeen todennäköisin vaihtoehto on jompi kumpi kahdesta ensimmäisestä, riippuen siitä tapahtuuko Suomen konkurssi vai EU:n täysintegraatio ensin.
Pohdin tuossa, että alkaisiko systeemi toimia paremmin, jos kohtuullinen kuluttajahintadeflaatio (Alle 2%) hyväksyttäisiinkin ja keskuspankkien seuraamaan inflaatiomittariin otettaisiin mukaan assettien arvot? Deflaation haitoista on puhuttu iät ja ajat, mutta en millään pysty näkemään sitä haitallisena, että kahvipaketti maksaa vuoden päästä 10 senttiä vähemmän kuin nyt - tarvittavat kulutustavarat ostetaan siitä huolimatta, että deflaatio jylläisi. Deflaatio on ongelma enemmänkin isommissa hankinnoissa, kuten asunnoissa, mutta esim. niissä ei todellakaan mitään deflaatiota ole ollutkaan. Jatkaminen nykyisellään, eli korkojen pitäminen keinotekoisen alhaalla tulee nähdäkseni jättämään meidät pysyvästi hitaan talouskehityksen aikaan, koska yhteiskunnan resurssit ei kohdistu tehokkaisiin uudistuksiin vaan zombie yritysten&valtioiden ylläpitoon ja uudistumattomuuteen.
Perinteisesti deflaatiota pidetään inflaatiota suurempana mörkönä, deflaatiokierteen ja sitä seuraavan talouden pysähtymisen vuoksi. Tiedä sitten kuinka todellinen deflaatiomörkö oikeasti on, sillä Japanissa deflaatio jylläsi yli 15 vuotta putkeen, eikä talous kaatunut ja ihmiset joutuneet kodittomiksi.

Mutta tällä hetkellä en pysty hahmottamaan sitä, kumpaan Euroopassa todennäköisimmin päädytään nykyisessä tilanteessa. Toisaalta (laina)rahan määrä lisääntyy hurjaa vauhtia, minkä teoriassa pitäisi johtaa rahan arvon laskemiseen. Toisaalta taas tuulipuvut ovat laittaneet suuremmat hankinnat (auto, asunto, kalliit ulkomaanmatkat, lomaosakkeet yms) jäihin, minä teoriassa pitäisi johtaa näissä tavara/palvelukategorioissa ylitarjontaan ja siitä seuraavaan hintakilpailuun. Eli toisaalla rahan arvo nousisi.
 
Jan Hurri kirjoittaa, että nyt pitäisi puhua EU:n liittovaltiosta eikä viilata pilkkua elpymisrahaston rahasummassa.

Elvytyspaketin myötä EU saa luvan ottaa yhteistä velkaa, mikä on aiemmin ollut yksiselitteisen kiellettyä. Lisäksi komissio saa elpymisrahaston rahavirtoja ohjaillessaan ennen kokemattoman määrän talouspoliittista päätäntävaltaa, joka on aiemmin kuulunut jäsenvaltioiden suvereeniin päätösvaltaan.

Hurri huomaa analyysissaan saman asian, joihin allekirjoittanut viittasi aiemmassa kommenteissa: "ehdotuksessa on suurten rahasummien lisäksi niin suuri määrä teknisluontoisia yksityiskohtia, että niiden yhdessä muodostamaa kokonaisuutta ja yhteisvaikutuksia voi olla vaikea erottaa". Eli kansankielellä sanottuna 1000 sivuisessa sopimuspakettiin on upotettuna lukuisia pommeja, jotka tulevat menemään läpi ja muodostumaan näin pysyviksi käytännöiksi.

EU:n suuri muutos kohti liittovaltiomaisia toimintoja ja rakenteita syntyisi siis elpymisrahaston epäsuorilla vaikutuksilla ilman, että muutoksesta ensin keskusteltaisiin saati päätettäisiin asioiden oikeilla nimillä. Hurrin mukaan noin suureen muutokseen ei pitäisi lipsua epähuomiossa takaoven kautta.

 
YLE haastatteli viime viikolla eurooppa-oikeuden professori Päivi Leino-Sandbergia. Esille tulee käänteentekevä asia, johon en ole törmännyt muualla

Leino-Sandbergin mukaan tähän asti Suomen kaikki suuret päätökset ovat pohjautuneet Suomen perustuslain tulkintaan. Perustuslain mukaan Suomen hallitusvallalla on velvollisuus taata kansalaisille taloudelliset ja sosiaaliset oikeudet. Toisinsanoen mikään hallitus ei voi perustuslakia rikkomatta tehdä sopimusta, joka saattaa johtaa näiden oikeuksien menettämiseen.

Suomen hallitus on jälleen kerran laittamassa nimeään sopimuspakettiin, jossa Suomelle lankeaa valtava vastuu muiden maiden veloista. Pystyykö Suomen valtio kaikkien näiden takauksien ja vastuiden jälkeen enää huolehtimaan kansalaisistaan?

Leino-Sandbergin mukaan elytyspaketin toinen ongelma perustuslain kannalta on tarkkarajaisuuden puute. Eli luodaan pysyvä rakenne, jossa velka roikkuu mukana kymmeniä vuosia siten, että velkaa on myös helppo lisätä. Tällöin on hyvin vaikeaa määritellä mikä Suomen osuus velasta todellisuudesssa on. Nyt haluaisin tietää, että miksi Leino-Sandberg sanoo haastattelussa tämän alleviivatun asian?

Annetaanko elvytyspaketin hyväksymisellä Euroopan komissiolle pysyvästi avoin shekki ottaa lisää velkaa Suomen nimiin ja jakaa sitä parhaaksi katsomallaan tavalla?? Tämähän olisi Suomen valtion kannalta aivan historiallinen muutos!

 
Viimeksi muokattu:
Tänään aihetta käsiteltiin eduskunnan kyselytunnilla. Muutamia poimintoja:

Ari Koponen PS: Italia on saamassa tukipaketista peräti 173 mrd euroa. Samaan aikaan Italia on Euroopan selvä ykkösmaa veronkierrossa ja menettää sen vuoksi vuosittain 190 mrd euroa. Ja tätä Suomen hallitus lähtee tukemaan. Parhaillaan Italia suunnittelee jo verohelpotuksia, ei heidän tarvitse tehdä mitään säästötoimenpiteitä tukea saadakseen. Samaan aikaan Suomessa mietitään veron korotuksia.

Jussi Halla-aho PS: Tulonsiirrot ja yhteisvastuu kannustavat Etelä-Euroopan maita jatkamaan sellaista talouspolitiikkaa, josta niiden ongelmat pohjimmiltaan johtuvat. Miksi ne tekisivät poliittisesti vaikeita muutoksia, kun ne tietävät, että joku muu viime kädessä kuittaa laskut.

Petteri Orpo Kok: Ihmettelee sitä, miksi Suomi on livennyt tiukan talouspolitiikan linjasta, jossa jokainen hoitaa omat asiansa. Suomi on myös eronnut pitkäaikaisista liittolaisistaan, muista Pohjoismaista, tässä tukipakettiasiassa. Orpo kysyy, onko Suomen talouspolitiikan linja muuttunut.

Päivi Räsänen Kristilliset: EU rikkoo omia perussopimuksiaan rahoittamalla toimintaansa velaksi. On perusteltua kysyä, onko tämä enää se sama Euroopan Unioni, johon Suomi on aikanaan liittynyt.

Kulmunin, Marinin ja Tuppuraisen vastaukset olivat tyypillistä poliittista jargonia, jossa puhutaan neuvottelemisesta, tutkimisesta, asioiden katsomisesta ja elvyttämisestä. Konkretia siitä, mitä Suomi tekee ja päättää, puuttuu vastauksista. Selväksi tuli ainoastaan se, että hallitus tuo päätöksen eduskunnan päätettäväksi. Mutta jos määräenemmistöllä mennään, niin hallitus luonnollisesti voittaa.

Kulmunin ja Marinin esiintyminen oli tänään hieman maltillisempaa, Tuppurainen esiintyi aiemmin tutuksi tulleeseen hyökkäävään tyyliin. Tuppurainen ymmärtääkseni valehteli eduskunnalle päin naamaa väittämällä, että tukirahat sidotaan rakenteellisiin uudistuksiin. Tästä asiasta ei ole mainintaa missään lähteessä, päin vastoin on tietoa siitä, että lahjaraha on nimenomaan vastikkeetonta rahaa vailla mitään säästövaatimuksia.

 
Olen jokseenkin varma siitä, että tämänpäiväinen Kulmunin eroilmoitus on yhteissumma Keskustan kannatuslaskusta ja meneillään olevasta EU-tukipakettikeskustelusta. Pää ei enää kestänyt.

Kulmuni on sanonut useampaan kertaan, ettei hän tule olemaan se valtionvarainministeri, joka luovuttaa Suomen budjettivallan EU:lle.

Viittaan nyt aiempaan postaukseen, jossa kerroin eurooppa-oikeuden professori Päivi Leino-Sandberg esittämistä tulkinnoista. Hänen tulkintansa mukaan EU:n elvytyspaketista muodostuu pysyvä rakenne, jossa velka roikkuu kymmeniä vuosia siten, että EU-komissio pystyy halutessaan ottamaan lisää velkaa. Tämän velan maksavat takaisin ensisijaisesti EU:n nettomaksajat, joihin Suomi kouluu.

Toisinsanoen elvytyspaketin läpimeno tarkoittaa pysyvän EU:n tulonsiirtomekanismin syntymistä ja Suomen budjettivallan vähintäänkin osittaista siirtymistä Brysseliin.

Nyt kun Kulmuni siirtyi takavasemmalle, hän ei jää Suomen historiaan valtionvarainministerinä, joka luovutti Suomen budjettivallan EU:lle. Loppujen lopuksi suoraselkäinen nainen, piti sanansa.
 
Olen jokseenkin varma siitä, että tämänpäiväinen Kulmunin eroilmoitus on yhteissumma Keskustan kannatuslaskusta ja meneillään olevasta EU-tukipakettikeskustelusta. Pää ei enää kestänyt.
Sama tuli itsellä mieleen. Puhekoulutusten hankkiminen yhteiskunnan rahoilla oli toki vähän törkyistä, mutta ei se oikein ministerieron syyksi riitä.

Perinteisesti deflaatiota pidetään inflaatiota suurempana mörkönä, deflaatiokierteen ja sitä seuraavan talouden pysähtymisen vuoksi. Tiedä sitten kuinka todellinen deflaatiomörkö oikeasti on, sillä Japanissa deflaatio jylläsi yli 15 vuotta putkeen, eikä talous kaatunut ja ihmiset joutuneet kodittomiksi.
Japani on siinä mielessä huono esimerkki, että siellä erityisesti on käytetty laajoja keinoja deflaation hillitsemiseksi jo pitkään. Samaan aikaan Japanin talous on kehittynyt ja uusiutunut hyvin hitaalla tahdilla. Onko siinä syy- ja seuraus on mahdotonta sanoa varmaksi, mutta ainakaan se ei puhu keskuspankkien rahapolitiikan helpottamisen puolesta.

Itsellä on sellainen tuntuma, ettei deflaatio kuluttajahinnoissa ole sen suurempi ongelma kuin inflaatiokaan, jos se pysyy maltillisena. Ei 0,5% deflaatio mitään kaataisi, mutta toki jos mentäisiin jossain 5 prosentissa niin ongelmia tietenkin tulisi. Sekään ei välttämättä tosin olisi maailmanloppu, koska onhan meillä ollut IT-asioissa deflaatiota jo ties miten pitkään ja silti porukka ostaa uutta rautaa. Ongelmana deflaatiossa/matalassa inflaatiossa olisi se, että porukan pitäisi oppia elämään ilman jatkuvia palkankorotuksia ja assettien arvot ei enää nousisi ilman todellisia tulosparannuksia. Löysä rahapolitiikka ja inflaatio taas suosii kaikkein rikkaimpia, joiden pääoman arvo vain nousee, vaikkei yritykset kehity eteenpäin ja myöskin valtioita, jotka voivat pitää yllä vanhaa hegemoniaansa halvalla velkarahalla.

Myös me tavantallaajat hyödytään monissa määrin tästä politiikasta, mutta uskoisin, että piilossa olevat haitat on suurempia kuin ne hyödyt. Ne haitat on nimenomaan piilossa, koska nykyisellä toimintatavalla talouden toiminta ei uusiudu, vaan vanhoja malleja pidetään väkisin pystyssä. Jos markkinatalouden annettaisiin rullata tulisi isompia romahduksia, mutta niin myöskin sellaista kasvua mitä ihmiset/markkinat haluaa. Uskon itse, että jossain vaiheessa vielä tämä asia tulee muuttumaan ja kuplien kupla puhkeaa, mutta sitä meneekö siihen kaksi vai sata vuotta en tiedä :).
 
Sama tuli itsellä mieleen. Puhekoulutusten hankkiminen yhteiskunnan rahoilla oli toki vähän törkyistä, mutta ei se oikein ministerieron syyksi riitä.
Kulmunin eroon valtionvarainministeriön paikalta liittyy mielenkiintoisia seikkoja. Olisi mukava tietää todelliset taustat.
  • 2.6 Suomen kuvalehti uutisoi Kulmunin 50 tonnin esiintymiskoulutuksista. Joku ministeriöstä on vuotanut lehdistölle, että Kulmunia on koulutettu suurilla summilla ministeriön piikkiin.
  • 4.6 YLE julkistaa Kepun kannalta katastrofaalisen kannatusmittauksen. Kannatus tullut alle kuukaudessa alas 1,5 prosenttiyksikköä. Mitään järjellistä syytä kannatuslaskuun ei ole, mittaus on tehty ennen esiintymiskoulutuskohua.
  • 5.6 Kulmuni ilmoittaa erostaan. Vielä 4.6 pidetyllä eduskunnan kyselytunnilla tästä ei näkynyt mitään viitteitä.
YLE:n kannatusmittaus on melkoisen epälooginen. Vajaan kuukauden aikana Keskustan kannatuksesta olisi muka valunut 1,5 prosenttiyksikköä Demareihin, Vihreisiin ja Nyt-liikkeeseen, joiden kannatus on selvästi kasvanut (!?). Jos Keskustasta lähtisi äänestäjiä, he lähtisivät Kokoomukseen tai Persuihin. Mutta YLE:n kannatusmittauksen mukaan Kokoomus on laskenut ja Persuilla pysynyt käytännössä samana. Voiko kannatusmittaus pitää paikkansa?

Mielenkiintoisia sattumia muutaman päivän sisään ja vielä kesken merkittävien talouspoliittisten neuvotteluiden...

Myös me tavantallaajat hyödytään monissa määrin tästä politiikasta, mutta uskoisin, että piilossa olevat haitat on suurempia kuin ne hyödyt. Ne haitat on nimenomaan piilossa, koska nykyisellä toimintatavalla talouden toiminta ei uusiudu, vaan vanhoja malleja pidetään väkisin pystyssä. Jos markkinatalouden annettaisiin rullata tulisi isompia romahduksia, mutta niin myöskin sellaista kasvua mitä ihmiset/markkinat haluaa. Uskon itse, että jossain vaiheessa vielä tämä asia tulee muuttumaan ja kuplien kupla puhkeaa, mutta sitä meneekö siihen kaksi vai sata vuotta en tiedä :).
EKP:n pääjohtaja Christine Lagarde on tänään julistanut EKP:n lehdistötilaisuudessa suuren huolensa deflaatiosta. Siitä voinee päätellä, etä EU:n talouspolitiikka lähtee taistelemaan deflaatiota vastaan ja inflaatiota pukkaa.

Mutta tämähän sopii hyvin yhteen mainitsemasi "ongelmien piilossa pitämisen kanssa". Piilottamisen toimintamallista juoruaa myös elvytyspaketin toimintatapa: rahaa jaellaan vastikkeetta ympäri Eurooppaa yms vailla säästövelvoitteita. Ts. ei myönnetä todellisia talousongelmia, vaan uskotellaan kaiken johtuvan koronasta. Ongelmien myöntäminenhan pakottaisi huonojen talousrakenteiden korjaamiseen.

Mielenkiintoista nähdä, pitääkö Malisen ennustus euroalueen hajoamisesta vuoteen 2025 mennessä paikkansa.:cool:
 
EKP kasvattaa PEPP valtiolainojen osto-ohjelmaansa aiemmasta 750 miljardista eurosta 1350 miljardiin euroon. Näin pidetään luototus käynnissä "korona-viruksesta kärsiville maille".

750 mrd suuruinen PEPP -ohjelma muuten julkistettiin 18 maaliskuuta. Limitin nostosta voidaan päätellä, että EKP kulutti tuon summan vajaassa kolmessa kuukaudessa valtioiden velkakirjoihin, joista suuri osa ongelmamaiden roskalainoja. Ei nyt oikein hyvältä näytä.

Validi kysymys hallitukselle: koska Suomi alkaa valmistautua euroalueen hajoamiseen?


Bloomberg haastattelee Euroopan taloustilanteesta suuren varainhoitofirman Algebris Investments:n portfoliomanageria Alberto Galloa.

Gallo kertoo, että 750 mrd elvytyspaketti on "game changer" Euroopalle. Hän ennustaa, että aikaisemmin tällainen paketti olisi ollut mahdottomuus, mutta Ranskan ja Saksan välisen liittouman jälkeen elvytyspakettia voidaan pitää jopa todennäköisenä. Gallo arvelee, että pakettia vastustavat pienet maat saadaan muuttamaan kantansa muutaman viikon sisällä.

 
Vaikka tavallinen persaukinen pulliainen olenkin, niin ajatusleikkinä tässä pohdin millä tavoin voisi markkinoilla lyödä vetoa euroalueen hajoamisen puolesta.
 
Vaikka tavallinen persaukinen pulliainen olenkin, niin ajatusleikkinä tässä pohdin millä tavoin voisi markkinoilla lyödä vetoa euroalueen hajoamisen puolesta.
Euro on maailman toiseksi merkittävin valuutta Yhdysvaltojen dollarin jälkeen. Ei ole kokemusperäistä tietoa nykyaikaisen talouden ajalta, mitä tällaisen valuutan kaatumisesta seuraa. Paljon riippuu siitä, puretaanko eurojärjestelmä hallitusti valtioiden välisellä yhteistyöllä, vai tapahtuuko hallitsematon kaatuminen esimerkiksi Italian euroeron aiheuttaman ketjureaktion myötä. Suomen kannalta olisi ensiarvoisen tärkeää valmistautua ennalta, etenkin jos tapahtuu jälkimmäinen skenaario. Eihän meillä ole enää edes omaa transaktiojärjestelmää rahaliikenteeseen vaan kaikki menee Brysselin kautta!

Jotakin aihetta sivuavia analyyseja olen lukenut ja suositus ennakolta varautumiseen on yleensä ollut: "osta kultaa". Euroopasta ja sen lähialueilta ei varmaan löydy paljon muita assetteja, jotka säilyttäisivät tai kasvattaisivat arvoaan euroalueen hajoamisen aikana.
 
Vaikka tavallinen persaukinen pulliainen olenkin, niin ajatusleikkinä tässä pohdin millä tavoin voisi markkinoilla lyödä vetoa euroalueen hajoamisen puolesta.
Jos lyö puhtaasti euroalueen hajoamisen puolesta niin kaikkein defensiivisimmät jenkkiosakkeet ja etenkin ne jotka ovat keskittyneet kotimarkkinoilleen pitkillä sopimuksilla lienisi kanssa voimissaan ainakin suhteessa euroon. Ylipäätään dollari olisi euroalueen hajotessa hyvä, jos muuta ei olisi ilmassa. Japani ja Australia voisi olla hyviä myös, mutta niistä en ymmärrä yhtään mitään.

Itse en usko, että euro tulee hajoamaan lähiaikoina ja uskon, että on Suomenkin kannalta hyväksi, että EU:n kautta pidetään edes joku järki päällä Etelä-Euroopassa. Kyllä Suomellekin olisi ehdottoman tärkeää, että Euroopasta kasvaisi vahva alue sen sijaan, että oltaisiin se vahvin heikoista. Ongelmia meillä toki on valtavasti. Venäjän talous on kanankakkatasolla, jos haetaan esimerkkejä omaa tietään kulkevista.
 
Keskustan valtionvarainministeriarvontaa on ollut mielenkiintoista seurata, sillä toimeen valittava henkilö joutuu lähiviikkojen aikana laittamaan nimensä paperiin, joka muuttanee asioita Suomessa pysyvästi. Saarikko, Pekkarinen ja Kaikkonen kieltäytyivät kunniasta erilaisiin syihin vedoten. Ainoastaan "Business Finland" Lintilä ja isäntämies Kurvinen ilmoittivat kiinnostuksensa tähän hommaan.

Oli yllätys, että viime vuonna erilaisista terveysongelmista kärsinyt Matti Vanhanen otti valtionvarainministerin pestin vastaan.

Tiedotustilaisuudessa pitämässään puheessa Vanhanen ei maininnut sanallakaan EU:n tukipakettia, mutta antoi selvästi ymmärtää mitä tuleman pitää: "Päämarkkina-alueella Euroopassa pitää myös toimia. Meidän ei pidä välittää sellaista asennoitumistapaa, että se mitä tapahtuu muissa Euroopan maissa, ei koskisi meitä. Koska se koskee. Ei tarvitse katsoa kuin meidän vientitilastoista kuusi ensimmäistä eurooppalaista maata, jotka jo pelkästään kattavat 40% meidän viennistä."

Vanhasen puheet ovat puhdasta bull shittiä jos miettii EU:n komission muotoilemaa lahjoitussuunnitelmaa. Suomen kuusi merkittävintä vientimaata Euroopassa 2019 ovat suuruusjärjestyksessä: Saksa, Ruotsi, Alankomaat, Venäjä, Britannia, Italia. Näistä maista ainoastaan Italia on saamassa tukipaketista merkittävän summan rahaa. Samaan aikaan mm. Ruotsi ja Alankomaat joutuvat puhtaiksi maksumiehiksi, eli talous ottaa tukipaketin seurauksena rajusti osumaa.

Henkilökohtainen veikkaus on, että Vanhanen tuli tekemään likaisen työn ja poistuu sen jälkeen politiikasta hyvinansaitulle eläkkeelle. Motiiveja voi vain miettiä.
 
Hallitus on vaatinut eduskuntaa pysymään vaiti koko selvityksestä, jonka se on laatinut 750 miljardin euron EU:n elvytysrahastosta. Vaitiolon perusteena oli, että selvityksen vuotaminen julkisuuteen huonontaisi Suomen neuvotteluasemia (ikään kuin meillä olisi neuvotteluasema EU:ssa). On normaali käytäntö, että hallituksen selvityksistä asetetaan salaisiksi sellaisia kohtia, jotka ovat neuvotteluteknisesti tärkeitä. Se on poikkeuksellista, että koko selvitys halutaan salaiseksi.

Kummallisinta kuviossa on se, että hallitus yritti estää selvityksen jakamisen myös valiokuntien käyttämille asiantuntijoille. Tässä vaiheessa perustuslakivaliokunta joutui jo puuttumaan peliin, koska hallituksen vaatimus olisi johtanut tilanteeseen, jossa valiokuntien asiantuntijat joutuisivat kommentoimaan hallituksen selvitystä vailla mahdollisuutta tutustua siihen.

Hauskaa asiassa on se, että hallitus on toivonut komission esityksestä käytävää julkista keskustelua. Samaan hengenvetoon se kuitenkin haluaa salata omat näkemyksensä kansalaisilta. Eli keskustelkaa, mutta niillä tietoilla jotka tiedotusvälineiden kautta me jaamme teille...


 
EU-ministerivaliokunta on tehnyt alla mainitun julkaisun 4.6.2020. Julkaisusta löytyy kohta, johon eurooppa-oikeuden professori Leino-Sandberg viittasi YLE:n haastattelussa pari viikkoa sitten (lisää viestissäni 3.6.2020). Leino-Sandberg kertoi, että elvytysrahaston rakenne antaa EU-komissiolle oikeuden lisätä helposti rahaston velkaa, mikä johtaisi Suomen vastuisiin määrittelemättömän suuruisesta velasta.

"Elpymisvälineen takaisinmaksuajan tulee olla esitettyä 30 vuotta lyhyempi ja rahoitusjärjestelyn tulee noudattaa perussopimuksen tasapainoisen budjetin periaatetta. Jäsenvaltioille tuleva pitkäaikainen budjettisuvereniteetin rajoite tulee pyrkiä rajaamaan mahdollisimman vähäiseksi."

Mitäs tämä jäsenvaltioiden pitkäaikainen budjettisuvereniteetin rajoite nyt tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ei kai Suomen hallitus todellakin aio luovuttaa osaa Suomen budjettisuvereniteetista EU-komissiolle tämän elvytyspaketin varjolla?

 
Käynnissä on arvoton näytelmä, joka on alunperin käsikirjoitettu jo vuosikymmeniä sitten. Ajan saatossa juonenkaarta on kehitetty sopimaan kulloisiin poliittisiin narratiiveihin, mutta itse loppuhuipennus on pysynyt samana alusta alkaen - muuttaa Euroopan Unioni täysivaltaiseksi liittovaltioksi. Hiekalle rakennettu valuuttahimmeli vajoaa omaan mahdottomuuteensa ja eteemme tuodaan ainoana vaihtoehtona integraation jatkuva syventäminen.

Ei meitä pelasta enää mikään. Tiedossa on joko ikuinen velkavankeus tai rooli kupattavana alusmaana. Sanokaamme hyvästit metsille, pohjavedelle, malmivarannoille ja itsenäisyydelle.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 246
Viestejä
4 506 170
Jäsenet
74 345
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom