• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Kumma muuten ettei näistä nyt tule mitään juttua.

Mielenkiintoista juttua yli kymmenen vuoden takaa Italian mafiasta. Jo silloin on käynyt ilmi, että Italian mafian osasto pesee rahaa Suomessa asti.

 
Ei tämä ihan elvytykseltä näytä.


  • Keskeisten materiaalien ja teollisuuden sivuvirtojen uudelleenkäyttöön ja kierrätykseen ehdotetaan 20 milj. euroa.
  • Rakennusten lämmitysjärjestelmien vaihtamiseen öljystä vähähiilisiin lämmitysmuotoihin 15 milj. euroa.
  • Yksityisen latausinfrastruktuurin tukemiseen taloyhtiöissä ja työpaikoilla ehdotetaan 7,5 milj. euroa.
  • Suomen Akatemialle ehdotetaan yhteensä 45 milj. euron lisävaltuutta
  • Business Finlandin myöntämisvaltuuteen ehdotetaan 12 milj. euron lisäystä, veturihankkeisiin 40 milj. euron lisäystä ja 10 milj. euroa innovatiivisten kasvuyritysten tukemiseen
  • Ehdotetaan yhteensä 45 milj. euroa hoitotakuun edistämiseen sekä palvelu-ja hoitovelan purkamiseen
 
Emeritusprofessori Matti Viren kirjoittaa Suomen elpymisestä. Todella hyvä kuvaus Suomen menosta, suosittelen lukemaan.

IMF:n talousennusteen mukaan Suomen talouskasvu on Euroopan huonoimpia vuosina 2021 ja 2022: taakse on jäämässä vain Valko-Venäjä. Tämä olematon kasvu rahoitetaan käytännössä velalla, ilman velkaa voitaisiin puhua nolla-kasvusta.

Ja miksi meillä edes olisi kasvua?
  • Työtunnit ovat supistuneet 2008 talouskriisistä lähtien vaikka väestö on lisääntynyt
  • Nettoinvestoinnit vain 5% vs BKT ja siitäkin lähes puolet on asuntorakentamista
  • Yritysinvestoinnit ainoastaan 1,8% vs BKT
  • Suomen viennin ja BKT:n suhde on sama kuin Kreikassa
  • Ongelmia yritetään korjata palkkaamalla julkiselle sektorille lisää työntekijöitä
On se melkoista, että tällaisilla "ansioilla" pitäisi olla nettomaksaja. Rahaa jaellaan Italian, Espanjan ja Puolan kaltaisille maille, jotka vievät täältä vähätkin jäljellä olevat työpaikat (ne mitkä eivät ole lähteneet Kiinaan).

 
Suomen eduskunta hyväksyi kiistellyn EU-elpymispaketin äänin 134-57. Tyhjiä ääniä oli 2 ja poissa 6 kansanedustajaa.
Hallitus äänesti yhtenä rintamana paketin puolesta lukuun ottamatta ei-äänet antaneita keskustan Hannu Hoskosta ja Tuomas Kettusta.
Hallituspuolueiden kansanedustajista poissa olivat Katja Hänninen (vas.), Kimmo Kiljunen (sd.), Katri Kulmuni (kesk.), Markus Mustajärvi (vas.), Jari Myllykoski (vas.) ja Johannes Yrttiaho (vas.).

Oppositiopuolue kokoomuksen äänet jakautuivat: 26 äänesti paketin puolesta, 10 vastaan ja 2 tyhjää.
Muilta osin oppositio äänesti yhtenäisesti pakettia vastaan.
Kokoomuslaisista pakettia vastaan äänestivät Heikki Autto, Markku Eestilä, Janne Heikkinen, Timo Heinonen, Terhi Koulumies, Mia Laiho, Paula Risikko, Wille Rydman, Janne Sankelo ja Heikki Vestman. Tyhjää äänestivät Pia Kauma ja Kari Tolvanen.


Kokoomuksesta löytyi sentään muutamia selkärankaisia. Ei vaan riittänyt kaatamiseen rahan lahjoitukseen euroopalle. Tosi iso harmi!

Tästä seuraavasta dokumentista tulee kyllä sellainen kuva, että meniköhän nyt sitten kuitenkaan ihan oikein ja lakipykälien mukaan tämä homma (doku tehty vähän provokatiivisesti, mutta Jaana Kavoniuksen osuudet on se pointti.) ?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Elvytyspaketti - Rahapodi
Omaa kantaa (eli EU-myönteinen, mutta kriittinen) jakavaa keskustelua taas rahapodissa 37 minuutista eteenpäin, eli:
- Liittovaltiota ei ole ajettu nyt ihan oikealla tavalla eteenpäin, vaikka olisi sen kannalla, kun sitä on tehty savuverhon takaa.
- Tukipaketit ja yhteinen valuutta vaatii toimiakseen valtaa keskitetylle taholle (Jotta kuka tahansa ei voi tehdä rahoilla mitä huvittaa)
- Velka on oikein käytettynä hyvä asia, mutta jos se käytetään valtiona "kulutusluottoihin" kuten vaikka Suomi, niin ei ole hyvä asia.
- Suomi toimii aivan väärin, ilman mitään järkevää strategiaa EU:ssa, eikä sopeudu.
 
Italian keskuspankin pääjohtaja Ignazio Visco on tänään antanut selonteon vuodesta 2020.

Selonteossa Visco kertoo, että Next Generation EU (elvytyspaketti) lahjoitti ja lainasi jäsenvaltioilleen rahaa 750 miljardia euroa, joista Italiaan tuli yli 200 miljardia euroa.

Visco sanoo aika tavalla suoraan, että tulonsiirrot ovat täst'edes pysyvä väline: "Vaikka viime vuoden aikana käynnistetyt ohjelmat eivät ratkaise talous- ja rahaliiton epätäydellisyyden ongelmaa, mitä enemmän näitä ohjelmia käytetään tehokkaasti, sitä enemmän ne ovat vertailukohde ketterämmällä tavalla toimivien pysyvien mekanismien luomisessa."

"Yhteisen budjettikapasiteetin olisi perustuttava vakaan velan liikkeeseenlaskun mahdollisuuteen, jonka takaavat itsenäiset tulolähteet. Tämä tarkoittaisi rahoitusmarkkinoille tarjottavaa rahoitusvälinettä, jolla on korkea luottoluokitus.". Suomeksi sanottuna tällainen korkean luottoluokituksen rahoitusväline ei synny, ellei jäljellä olevat nettomaksajamaat siirrä rahaa tuohon rahoitusvälineeseen tai vähintäänkin takaa sen yksityisiltä markkinoilta ottamia lainoja.

Voisikohan Suomessa viimeinkin lopettaa puheet ainutkertaisista elvytyspaketeista ja ruveta puhumaan siitä, että tämä maa imetään kuiviin?

 
Italian keskuspankin pääjohtaja Ignazio Visco on tänään antanut selonteon vuodesta 2020.

Selonteossa Visco kertoo, että Next Generation EU (elvytyspaketti) lahjoitti ja lainasi jäsenvaltioilleen rahaa 750 miljardia euroa, joista Italiaan tuli yli 200 miljardia euroa.

Visco sanoo aika tavalla suoraan, että tulonsiirrot ovat täst'edes pysyvä väline: "Vaikka viime vuoden aikana käynnistetyt ohjelmat eivät ratkaise talous- ja rahaliiton epätäydellisyyden ongelmaa, mitä enemmän näitä ohjelmia käytetään tehokkaasti, sitä enemmän ne ovat vertailukohde ketterämmällä tavalla toimivien pysyvien mekanismien luomisessa."

"Yhteisen budjettikapasiteetin olisi perustuttava vakaan velan liikkeeseenlaskun mahdollisuuteen, jonka takaavat itsenäiset tulolähteet. Tämä tarkoittaisi rahoitusmarkkinoille tarjottavaa rahoitusvälinettä, jolla on korkea luottoluokitus.". Suomeksi sanottuna tällainen korkean luottoluokituksen rahoitusväline ei synny, ellei jäljellä olevat nettomaksajamaat siirrä rahaa tuohon rahoitusvälineeseen tai vähintäänkin takaa sen yksityisiltä markkinoilta ottamia lainoja.

Voisikohan Suomessa viimeinkin lopettaa puheet ainutkertaisista elvytyspaketeista ja ruveta puhumaan siitä, että tämä maa imetään kuiviin?


Kupletin juoni paljastettiin jo ennen Suomen äänestystä paketista mutta eivät kansanedustajat (nämä 134 kyllä äänestäneet edustajat) tajunneet vaikka eu:n latvialainen varapuheenjohtaja Valdis Dombrovskis paljasti tämän etukäteen. Olen kyllä positiivisesti yllättynyt että Valdis Dombrovskis on käynyt Suomenkielen kursseilla ja pystyy vastailemaan Suomenkielellä Suomalaisille, aikamoista panostamista sanoisin. Pitää varmaan kirjoittaa Valdis Dombrovskis:lle Suomeksi jos tulee jotain mieltä askarruttavaa eu asiaa.


Mielenkiintoista seurata mistä Suomessa revitään rahat etelän vetelille kun seuraava paketti lyödään pöydälle. Bensalitra 2,5€/l, terveyskeskusmaksu 100€/kerta vai alvi 35%, aika näyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Euroopan keskuspankki jatkaa ongelmavaltioiden ja niiden yritysten velkakirjojen ostamista ainakin ensi vuoden maaliskuun loppuun.

Kannattaa muuten huomioida ylimmän linkin takaa löytyvä kuukausittaisten velkapaperiostojen trendi, joka näyttää nousujohteiselta tammikuusta lähtien. Talousongelmat taitavat olla kaikkea muuta kuin selätetty.

Lisäksi EKP ostaa erillisen ohjelman kautta kuukausittain 20 miljardilla eurolla arvopapereita pankeilta ja sijoittajilta, joille annetaan keskuspankkirahaa vastineeksi arvopapereista.

Eli toisinsanoen suurelta osin ranskalaiset, italialaiset ja saksalaiset pankit ja suuret rahoituslaitokset sosialisoivat sijoitustappionsa keskuspankille. Arvopapereille määritetään jokin teoreettinen satumaisen korkea hinta jolla osto tapahtuu. Jos arvopaperit myytäisiin päivän hintaa, niitä ei tarvitsisi myydä keskuspankille.


 
EU-komission johtaja Ursula von der Leyen kiertää parhaillaan Etelä-Eurooppaa nostamalla EU:n profiilia. Hän markkinoi elvytyspakettia, joka on suurin talousavustus sitten Marshall-avustuksien jälkeen.

Valitettavasti von der Leyen ei poikkea Pohjois-Eurooppaan, joka maksaa tuon paketin. Ruotsi kustantaa paketista 150 miljardia kruunua, eli 14,7 miljardia euroa.

Friatiderin mukaan raha käytetään Välimeren alueen elämäntavan rahoittamiseen, jolle on ominaista matala työetiikka ja varhainen eläkeikä.

 
Rahapodissa taas hyvää kritiikkiä sitä kohtaan miten Suomi toimii EU:ssa ja toki tukipakettinkin itsessään. Summa summarum Suomen kannattaisi ottaa myöskin velkaa reilusti lisää, koska kukaan ei näitä yhteisvastuita tule takaisin maksamaan. Velka tulisi kuitenkin investoida tuottavasti, eikä käyttää syömävelaksi, jos nyt kuitenkin kävisi niin, että jossain muodossa pitäisi maksaa takaisin.

IMO: investointien lisäksi laskisin ihmisten verotuksen samalle tasolle kuin Keski- ja Etelä-Euroopassakin on.
 
Summa summarum Suomen kannattaisi ottaa myöskin velkaa reilusti lisää, koska kukaan ei näitä yhteisvastuita tule takaisin maksamaan.
Sikäli totta että nykyisin velka on vain sana joka katoaa tuuleen ajan myötä. Se että koska täällä tajutaan se on herran hallussa.
 
Rahapodissa taas hyvää kritiikkiä sitä kohtaan miten Suomi toimii EU:ssa ja toki tukipakettinkin itsessään. Summa summarum Suomen kannattaisi ottaa myöskin velkaa reilusti lisää, koska kukaan ei näitä yhteisvastuita tule takaisin maksamaan. Velka tulisi kuitenkin investoida tuottavasti, eikä käyttää syömävelaksi, jos nyt kuitenkin kävisi niin, että jossain muodossa pitäisi maksaa takaisin.

IMO: investointien lisäksi laskisin ihmisten verotuksen samalle tasolle kuin Keski- ja Etelä-Euroopassakin on.

Tämähän se. On ongelmallista että tuota velkasuhdetta pidetään ikään kuin mittarina sille kuinka paljon vastuita muiden puolesta kukin valtio kykenee ottamaan. Kannattaisi ihan jo tuonkin vuoksi pyrkiä pois alhaisesta velkasuhteesta, koska se tarkoittaisi jatkossa enemmän suoraa tukea ja vähemmän tulonsiirtoja pois maasta.
 
Rahapodissa taas hyvää kritiikkiä sitä kohtaan miten Suomi toimii EU:ssa ja toki tukipakettinkin itsessään. Summa summarum Suomen kannattaisi ottaa myöskin velkaa reilusti lisää, koska kukaan ei näitä yhteisvastuita tule takaisin maksamaan. Velka tulisi kuitenkin investoida tuottavasti, eikä käyttää syömävelaksi, jos nyt kuitenkin kävisi niin, että jossain muodossa pitäisi maksaa takaisin.

IMO: investointien lisäksi laskisin ihmisten verotuksen samalle tasolle kuin Keski- ja Etelä-Euroopassakin on.
Tämä on se toiseksi paras vaihtoehto. Paras vaihtoehto olisi laittaa oma talous kuntoon ja kieltäytyä maksajan roolista.
 
Rahapodissa taas hyvää kritiikkiä sitä kohtaan miten Suomi toimii EU:ssa ja toki tukipakettinkin itsessään. Summa summarum Suomen kannattaisi ottaa myöskin velkaa reilusti lisää, koska kukaan ei näitä yhteisvastuita tule takaisin maksamaan. Velka tulisi kuitenkin investoida tuottavasti, eikä käyttää syömävelaksi, jos nyt kuitenkin kävisi niin, että jossain muodossa pitäisi maksaa takaisin.

IMO: investointien lisäksi laskisin ihmisten verotuksen samalle tasolle kuin Keski- ja Etelä-Euroopassakin on.
Tästä asiasta on erilaisia mielipiteitä.

Jos tiedettäisiin, että EU tulee pysymään pystyssä suurinpiirtein nykyisellä jäsenkokoonpanolla seuraavat +30 vuotta, niin Suomen todellakin kannattaisi ottaa velkaa niin että tuntuu. Tässä skenaariossa yhteisvastuita ei tosiaankaan tultaisiin maksamaan, vaan velat vain haudattaisiin jonnekin EKP:n syövereihin tai jonnekin varta vasten luotavaan kuolontähteen... En sano, etteikö näin voisi käydä.

Ongelma tulee siinä kohtaa, jos EU alkaa hajoamaan nettomaksajien osalta tai euro-alue hajoaa. Tässä kohtaa ne maakohtaiset velat tulevat maiden itsensä maksettavaksi. Jos Suomella tässä tilanteessa on euromääräistä velkaa esimerkiksi 135% / BTK, niin tämä maa haetaan konkurssiin.

Ongelman realisoituminen on mahdollinen monestakin syystä. Jos esimerkiksi Italian talous eurossa ei lähde vetämään ja valtaan astuu ei-lahjottavissa oleva nationalistiporukka, niin Italia lähtee eurosta ja jättää velkansa maksamatta. Kuten on monasti keskusteltu, Italia ei ole eurossa kilpailukykyinen.

Italian pitäminen toimintakykyisenä siis vaatii jatkuvia valtavia tulonsiirtoja, joita on nyt tehty keskuspankkirahoituksella ja elvytyspaketilla, mutta tämä ei voi olla pysyvä ratkaisu. Ongelmat, kuten inflaatio, zombie-yritykset yms on jo selkeästi näkyvissä. Tämä kuvio luultavasti ei enää pysy pitkään kasassa.
 
Tämä on se toiseksi paras vaihtoehto. Paras vaihtoehto olisi laittaa oma talous kuntoon ja kieltäytyä maksajan roolista.
Joo, minustakin paras vaihtoehto olisi juuri noin, mutta se ei ole vaihtoehtona lainkaan realistinen. Suomen pitäisi siinä erota eurosta ja EU:sta, ja kaiken päälle laittaa talous kuntoon - ei tule tapahtumaan.

Ongelma tulee siinä kohtaa, jos EU alkaa hajoamaan nettomaksajien osalta tai euro-alue hajoaa. Tässä kohtaa ne maakohtaiset velat tulevat maiden itsensä maksettavaksi. Jos Suomella tässä tilanteessa on euromääräistä velkaa esimerkiksi 135% / BTK, niin tämä maa haetaan konkurssiin.
Todellisuudessa kukaan ei tiedä varmaksi mitä tuossa tilanteessa lopulta tapahtuisi, mutta sikäli velkaa olisi tuolloin edesmenneelle Euroopan keskuspankille, niin miksi sille maksettaisiin velkoja takaisin? Finanssilaitoksille, jotka on pakotettu ostamaan valtioiden nollakorkoisia velkakirjoja kuten vakuutus- ja eläkeyhtiöt pitäisi velat varmaankin maksaa takaisin, mutta koska euroa ei tuossa tilanteessa enää olisi nekin hoidettaisiin jossain uudessa valuutassa sitten.

Italian pitäminen toimintakykyisenä siis vaatii jatkuvia valtavia tulonsiirtoja, joita on nyt tehty keskuspankkirahoituksella ja elvytyspaketilla, mutta tämä ei voi olla pysyvä ratkaisu. Ongelmat, kuten inflaatio, zombie-yritykset yms on jo selkeästi näkyvissä. Tämä kuvio luultavasti ei enää pysy pitkään kasassa.
Samaa mieltä muuten, mutta pelkään, että tämä keskustalouskokeilu voi kestää yllättävän kauan pystyssä. Neuvostoliittokin oli pystyssä melkein 70 vuotta. Hidasta uudistumista ja varallisuuserojen kasvua lienee tiedossa entistä enemmän, kun keskusjohto ohjailee pääomat. Siitä huolimatta Suomi pienenä ja ketteränä maana voi pärjätä erittäin hyvin, jos sopeudumme tilanteeseen ja hyödynnämme tilanteen. Koskaan ennen ei ole investointeihin saanut näin halpaa ja laajaa rahoitusta, mutta meillä toimitaan juuri kuten EU:ssa ei kannattaisi toimia, eli paisutetaan BKT:ta syömävelkaa ottamalla (= maksetaan enemmän tukia ulkomaille), himoverotetaan omia kansalaisia, eikä uskalleta tehdä mitään kunnon investointeja.
 
”Suomelle on tulossa tästä jumalattoman kokoinen lasku”, Sarvamaa manaa ja toivoo hallitukselta aktiivisempaa otetta ja tiukempia linjauksia Suomen etujen ajamiseksi.

Viimeinen sammuttaa tehtaan ja valot
 
”Suomelle on tulossa tästä jumalattoman kokoinen lasku”, Sarvamaa manaa ja toivoo hallitukselta aktiivisempaa otetta ja tiukempia linjauksia Suomen etujen ajamiseksi.

Viimeinen sammuttaa tehtaan ja valot
Suomen puu-ja metsäteollisuuden alasajo EU:n toimesta tarvitsisi mielestäni oman keskusteluketjunsa. Kyse on niin merkittävästä asiasta.

Lukisin koko vuodetun metsästrategia-suunnitelman jos saisin käsiini. Sekalaisista uutispaloista kerätyn informaation perusteella asian voi tiivistää seuraavasti:
  • EU-parlamentti laati taannoin EU:n metsästrategian siten, että se huomioi edes jollakin tasolla taloudelliset ja sosiaaliset näkökohdat. EU-komissio on heittänyt parlamentin strategiat roskiin ja näkee metsät hiilinieluna ja monimuotoisuuden lähteinä.
  • Avohakkuut halutaan kieltää kokonaan.
  • Vanhat metsät on suojeltava. Mikä mahtaa olla "vanhan metsän" määritelmä?
  • Metsän käyttö bioenergiana ja energialähteenä yleensä tulee kieltää. Harvennushakkuista tuleva puu tulee jättää metsään, minkä lisäksi saamme takkaveron?
  • Metsiä kerättävää puuta tulisi käyttää ensisijaisesti rakentamisessa vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Eli jatkossa tukkipuut rahdataan Keski-Eurooppaan rakennusmateriaaleiksi?
Kuvaavaa kaikelle on se, että valtamedia on talous-ja maaseutumedioita lukuunottamatta hiljaa.
 
Todellisuudessa kukaan ei tiedä varmaksi mitä tuossa tilanteessa lopulta tapahtuisi, mutta sikäli velkaa olisi tuolloin edesmenneelle Euroopan keskuspankille, niin miksi sille maksettaisiin velkoja takaisin? Finanssilaitoksille, jotka on pakotettu ostamaan valtioiden nollakorkoisia velkakirjoja kuten vakuutus- ja eläkeyhtiöt pitäisi velat varmaankin maksaa takaisin, mutta koska euroa ei tuossa tilanteessa enää olisi nekin hoidettaisiin jossain uudessa valuutassa sitten.
Minun ymmärtääkseni EKP:n taseessa on suurimmaksi osaksi ongelmamaiden, niiden yritysten ja pankkien velkakirjoja. Sääntöjen mukaan EKP:n pitäisi luotottaa jäsenmaita pääoma-avainten suhteessa, mutta koska EU-himmelissä sääntöjä ei enää muutenkaan noudateta, alkoi EKP luotottaa korona-kriisin alkaessa lähes pelkästään ongelmamaita.

Suomen velasta valtaosa on mainitsemiltassi finanssilaitoksilta, joille Suomi joutuisi maksamaan velan takaisin tai ne hakevat maan konkurssiin. Tämä on se suuri ongelma, joka kovaan velanottoon liittyy.
Samaa mieltä muuten, mutta pelkään, että tämä keskustalouskokeilu voi kestää yllättävän kauan pystyssä. Neuvostoliittokin oli pystyssä melkein 70 vuotta. Hidasta uudistumista ja varallisuuserojen kasvua lienee tiedossa entistä enemmän, kun keskusjohto ohjailee pääomat. Siitä huolimatta Suomi pienenä ja ketteränä maana voi pärjätä erittäin hyvin, jos sopeudumme tilanteeseen ja hyödynnämme tilanteen. Koskaan ennen ei ole investointeihin saanut näin halpaa ja laajaa rahoitusta, mutta meillä toimitaan juuri kuten EU:ssa ei kannattaisi toimia, eli paisutetaan BKT:ta syömävelkaa ottamalla (= maksetaan enemmän tukia ulkomaille), himoverotetaan omia kansalaisia, eikä uskalleta tehdä mitään kunnon investointeja.
Olen euro-kriittisten talousasiantuntijoiden kanssa samoilla linjoilla siitä, ettei massiivista keskuspankkirahoitusta voi pyörittää kovin montaa vuotta. Vakavat ongelmat ovat jo nähtävissä Yhdysvalloissa, jossa dollarille ennustetaan 3-4% inflaatiota tälle vuodelle. Valuutan kova inflaatio johtaa esimerkiksi siihen, että valtioiden on entistä vaikeampi myydä bondejaan. Eli syntyy negatiivinen kierre, jossa keskuspankkirahoitetaan lisää, inflaatio kasvaa lisää, valtiot saavat entistä huonommin bondejaan kaupaksi...

Hyvin paljon kanssasi samaa mieltä siitä, että Suomen nykyinen talousstrategia perustuu BTK:n kasvattamiseen julkisen sektorin avulla (maakuntahallinnot ja monet muut). Vääränlaisella BTK:n kasvattamisella saadaan luotua illuusio siitä, että Suomella menee hyvin, vaikka meillä on mennyt huonosti vuodesta 2008 lähtien. Esimerkiksi teollisuus poistuu muualle säännöstelyn, hintatason (verot yms) kasvaessa. Me emme osaa hyödyntää pienuudesta tulevaa ketteryyttä.
 
Kuvaavaa kaikelle on se, että valtamedia on talous-ja maaseutumedioita lukuunottamatta hiljaa.

Ironista on myös se, että porukka joka äänekkäimmin kannattaa hyvinvointiyhteiskuntaa ja sen palveluiden lisäämistä samanaikaisesti kannattaa yhden tätä rahoittavan teollisuudenlajin alasajoa Suomessa.

Mielenkiintoista nähdä jos tämä on realisoitumassa, koska käytännössä kaikkien yksityisten metsänomistajien täytyisi heti hankkiutua eroon sen tyyppisistä metsistä jotka luokitellaan suojeltaviksi. Mahdollisimman nopeat avohakkuut vaan kaikkialle ennenkö valtio omii metsät nimellistä korvausta vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi tuo metsästrategia koskee huomattavasti myös Ruotsia, niin jotain saumaa ehkä on saada tuota muutettua. Jos koskisi vain Suomea niin meidän päättäjät olisi vaan "Jees jees ei viitsi sanoa mitään, että ei tule mainehaittaa"
 
Onneksi tuo metsästrategia koskee huomattavasti myös Ruotsia, niin jotain saumaa ehkä on saada tuota muutettua.
Pahoin pelkään, että kun kyse on vain Ruotsista ja Suomesta, niin Ruotsi neuvottelee itselleen poikkeukset ja jatkaa metsien käyttöä entiseen malliin. Hölmöläis-Suomi taas ottaa direktiivit käyttöön sellaisenaan ja ajaa metsäteollisuuden alas tai pois maasta.
 
Pahoin pelkään, että kun kyse on vain Ruotsista ja Suomesta, niin Ruotsi neuvottelee itselleen poikkeukset ja jatkaa metsien käyttöä entiseen malliin. Hölmöläis-Suomi taas ottaa direktiivit käyttöön sellaisenaan ja ajaa metsäteollisuuden alas tai pois maasta.

Ruotsi on varmaan jo neuvotellu ettei tuo koske niitä, Suomen vihreä siirtymä saa jatkoa kun täällä ei ole kohta mitään
 
Pahoin pelkään, että kun kyse on vain Ruotsista ja Suomesta, niin Ruotsi neuvottelee itselleen poikkeukset ja jatkaa metsien käyttöä entiseen malliin. Hölmöläis-Suomi taas ottaa direktiivit käyttöön sellaisenaan ja ajaa metsäteollisuuden alas tai pois maasta.

Tämähän se. Suomessa metsätalous on lähes viidennes viennistä. Tämän hetkisellä päätöksenteokyvyllä saataneen äkkiä vaikka puolitettua tuo ja saadaankin taas miettiä että mitäs veroja sitä lisätään tämän kattamiseksi.
 
Pahoin pelkään, että kun kyse on vain Ruotsista ja Suomesta, niin Ruotsi neuvottelee itselleen poikkeukset ja jatkaa metsien käyttöä entiseen malliin. Hölmöläis-Suomi taas ottaa direktiivit käyttöön sellaisenaan ja ajaa metsäteollisuuden alas tai pois maasta.
Suomi saa alistumisen vastapainoksi jonkun säälilahjan, kuten elpymispaketin "maataloustuki-kirjekuori" ja Kurvinen hehkuttaa täysistunnossa, miten taas pidettiin maaseudun puolta. Sitten kepuisännät vielä hurraavat ja äänestävät jatkossakin puoluetta, joka kusee housuihin pakkasella että hieman aikaa lämmittäisi.

Kepulit saavat mitä ansaitsevatkin. Harmi että samalla ehkä tuhotaan Suomen vientiteollisuudesta viidesosa.
 

Nyt kun paketti on käytännössä hyväksytty niin eipä mennyt pitkään kun nämä saajat alkaa pelaamaan sitä pysyväksi järjestelyksi. Olisikohan Mariolla yhtä kova hinku saada tuo pysyväksi jos Italia olisikin nettomaksajien joukossa?

EU:n 750 miljardin euron elvytyspaketin muuttuminen pysyvämmäksi ainakin osittain vaikuttaa yhä todennäköisemmältä. Italian pääministeri Mario Draghi on nostanut asian esiin jo kaksi kertaa tällä viikolla.

”Olen varma, että osa tästä välineestä jää pysyväksi ja rakenteelliseksi”, hän totesi tiistai-iltana yhdessä Euroopan komission puheenjohtajan Ursula von der Leyenin kanssa pitämässään tiedotustilaisuudessa.

Ja yllättyneitä olivat?
 
Ja yllättyneitä olivat?

Suomen eduskunnan reilut 130 (olikohan 134kpl tarkka luku) edustajaa jotka äänesti kyllä ja ne jotka tätä pakettia puolusti. Juonihan paljastettiin jo ennen äänestystä mutta ei Uunot tajunneet vaikka se suoraan kerrottiin. Noh nyt sitä ollaan sitten maksumiehiä ja eu:n hajoamiseen asti. Itse veikkasin että uusi paketti tulee vielä tämän vuoden puolella ja alkaa vahvasti näyttää siltä että tämä saattaa toteutua.

E: kertaluonteinen, ainutkertainen ja mitä näitä nyt oli. Seuraavassa paketissa sitten Suomi lyö nyrkkiä pöytään, eiku...
 
Viimeksi muokattu:

Nyt kun paketti on käytännössä hyväksytty niin eipä mennyt pitkään kun nämä saajat alkaa pelaamaan sitä pysyväksi järjestelyksi. Olisikohan Mariolla yhtä kova hinku saada tuo pysyväksi jos Italia olisikin nettomaksajien joukossa?


Ja yllättyneitä olivat?

Italia on ollut ja tulevaisuudessa todennäköisesti tulee olemaan myös nettomaksaja poikkeuksena koronan elvytyspaketti.
 
Italia on ollut ja tulevaisuudessa todennäköisesti tulee olemaan myös nettomaksaja poikkeuksena koronan elvytyspaketti.

Ei taida olla jos velkaa on 2000 miljardia ja tämä ei riitä edes korkoihin. Suomen kannattas kanssa ottaa kaikki velka markkinoilta mitä vaan löytyy. Kun upotaan ni upotaan edes kultaisilla kaiteilla moottoriteiden varsilla.
 
Ei taida olla jos velkaa on 2000 miljardia ja tämä ei riitä edes korkoihin. Suomen kannattas kanssa ottaa kaikki velka markkinoilta mitä vaan löytyy. Kun upotaan ni upotaan edes kultaisilla kaiteilla moottoriteiden varsilla.
Nyt vaan niin paljon velkaa kuin mahdollista. Rahat investointeihin. Paskan osuessa tuulettimeen, ei velkaa enää saa ja noilla tehdyillä investoinneilla sitten uuden nousun aikana saadaan talous rullaamaan. Tosin Suomen hallistuksen ollessa kyseessä, en ala pidättämään hengitystä...
 
EU hyväksyi 191,5 miljardin euron tuen Italialle osana elvytyspakettiohjelmaa. Kannattaa huomioida uutisen kuvassa Mario Draghin autokauppiaan hymy, hänen ottaessa "Next Gen EU" pakettia vastaan. Toisaalta kukapa ei virnuilisi saadessaan 191,5 miljardin euron shekin.

Italia siis saa 68.9 miljardia euroa tukea ja 122.6 miljardia euroa lainaa.

Miten kauan menee, että Italia vaatii uutta tukipakettia tai "muussa tapauksessa lainan takaisinmaksaminen vaarantuu"?

Italian julkisen sektorin velka tällä hetkellä 2.789.000.000.000 euroa (14.6.2021).;)

 
Ranskan valtiovarainministeri: Yhteistä velanottoa pitää jatkaa EU:ssa


"Le Maire sanoo Le Parisien -lehdessä, että Ranskan aloite yhteisestä velasta olisi rakennettu niin, että maiden olisi rajoitettava omia julkisia menojaan.
”Vastapainoksi jokainen jäsenmaa suostuisi olemaan vastuullisempi valtion menoissa”, Le Maire sanoo."

Ehkäpä tämän voisi rakentaa etupainotteisesti niin, että ensin maat osoittavat rajoittavansa julkisten menojen kasvua. Sitten seurataan onko niin todellisuudessa myös tehty. Sen jälkeen mahdollisesti palataan asiaan.
 
Ehkäpä tämän voisi rakentaa etupainotteisesti niin, että ensin maat osoittavat rajoittavansa julkisten menojen kasvua. Sitten seurataan onko niin todellisuudessa myös tehty. Sen jälkeen mahdollisesti palataan asiaan.
Jos nuo toteutuisi eli kaikki EU valtiot alkaisivat elää kuten Suomi ilman vasemmistohallitusta niin mitään yhteistä velkaa ei tarvittaisi kun talous olisi kaikilla kunnossa. Sellainen ei luonnollisestikaan tule tapahtumaan.

Huvittavaa vain jälleen kerran todeta että persut tiesivät miten asia oli alusta alkaen ja varoittivat muita samalla kun muut vakuuttelivat kaikenlaista hevonpaskaa. Kohta on taas uusi paketti jaossa ja hallituspuolueet tulevat sen nielemään uusilla umpisurkeilla latteuksilla ja jos joku eliittipuolue (SDP, Kokoomus, Keskusta) on oppositiossa niin he ärähtelevät aiheesta julkisesti, mutta jos pääsevät ratkaisemaan asian kuten Kokoomus pääsi tänä vuonna niin leka otetaan kiltisti syvälle perseeseen.
 
Ranskan valtiovarainministeri: Yhteistä velanottoa pitää jatkaa EU:ssa


"Le Maire sanoo Le Parisien -lehdessä, että Ranskan aloite yhteisestä velasta olisi rakennettu niin, että maiden olisi rajoitettava omia julkisia menojaan.
”Vastapainoksi jokainen jäsenmaa suostuisi olemaan vastuullisempi valtion menoissa”, Le Maire sanoo."

Ehkäpä tämän voisi rakentaa etupainotteisesti niin, että ensin maat osoittavat rajoittavansa julkisten menojen kasvua. Sitten seurataan onko niin todellisuudessa myös tehty. Sen jälkeen mahdollisesti palataan asiaan.
Tämä alkaa olla aika pelottavaa. EU:n toiseksi suurimman talouden Ranskan valtionvarainministeri vaatii EU-alueen yhteistä velkaa. Saman julkitulon on tehnyt EU:n kolmanneksi suurimman talouden Italian pääministeri ja Italian keskuspankin pääjohtaja. Mitä tästä pitäisi ajatella?

Jos Suomella olisi suomalaisten etua ajatteleva valtiojohto, se käynnistäisi pikimmiten järjestelyt, joilla mahdollistetaan Suomen paluu omaan valuuttaan. Tämä jo pelkästään siksi, että riski euron purkaantumiseksi alkaa olla melkoisen korkea.

On hyvin vaikea nähdä, että Hollannin, Ruotsin, Tanskan ja Itävallan muodostama nuuka nelikko lähtisi pysyvään tulonsiirtoon mukaan. Italian ja Ranskan lainojen takaaminen on faktisesti tulonsiirto: näitä rahoja ei saa takaisin, muuten kuin takamalla lisää niiden lainoja. Vastaavasti Italia ja Ranska eivät pysty järkeistämään talouttaan siten, että ne pystyisivät menestymään euro-järjestelmään kuuluvina maina.

Jos kerran tulonsiirto ei järjesty, lähtee Italia ja Ranska eurosta, ja jättää velkansa maksamatta. Tästä seuraa sellaisia asioita, että on parempi olla ensimmäisten omaan valuuttaan siirtyvien maiden joukossa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kerran tulonsiirto ei järjesty, lähtee Italia ja Ranska eurosta, ja jättää velkansa maksamatta. Tästä seuraa sellaisia asioita, että on parempi olla ensimmäisten omaan valuuttaan siirtyvien maiden joukossa.
Näin muistaakseni Malinenkin sanoi, että silloin kun Italia ilmoittaa lähtevänsä Eurosta ja vähät välittää EKP:n taseessa olevista Italian vastuista (joita on todella merkittävä summa Suomella myös), niin Suomen pitää heti seuraavana päivänä ilmoittaa myös lähtevänsä Eurosta. Mutta miten tämä käytännössä tulee menemään? Mitä hyötyä on heti lähteä? Meinaako joku, että viimeisenä Euroon jäävä Saksa maksaisi kaikki muiden velat ja vastuut? Liikaa kun miettii niin alkaa pelottamaan, mihin tämä yhteinen unelma (katastrofi) nimeltä Euro voi vielä tulla johtamaan.
 
Näin muistaakseni Malinenkin sanoi, että silloin kun Italia ilmoittaa lähtevänsä Eurosta ja vähät välittää EKP:n taseessa olevista Italian vastuista (joita on todella merkittävä summa Suomella myös), niin Suomen pitää heti seuraavana päivänä ilmoittaa myös lähtevänsä Eurosta. Mutta miten tämä käytännössä tulee menemään? Mitä hyötyä on heti lähteä? Meinaako joku, että viimeisenä Euroon jäävä Saksa maksaisi kaikki muiden velat ja vastuut? Liikaa kun miettii niin alkaa pelottamaan, mihin tämä yhteinen unelma (katastrofi) nimeltä Euro voi vielä tulla johtamaan.

Viiden vuoden päästä Euroopan keskuspankki ja ainoa pankki EU:ssa jäädyttää sun tilin tuollaisesta kommentista. Toinen vaihtoehto että koko paska levinnyt ja täällä on sellainen lama, että oksat pois.

Edit. ja vaustaus kysymykseen eli jos rahajärjestelmä kaatuu, niin koko talous pysähtyy seinään. Siinä vaiheessa (tai pitäisi olla jo nyt tehty varmuuden vuoksi suunnitelmat) olisi tärkeää saada heti toimiva valuutta ja maksujärjestelmä.

Valitettavasti en usko että sellaista on Suomessa osattu miettiä. Jos nyt jotain sellaista sattuisi, niin täällä perustettaisiin parin vuoden päästä komitea miettimään, että minkä värisiä raitoja pitäisi uudessa markassa olla, että se ei loukkaisi ketään ja että minkälaisesta metallista kolikot pitäisi painaa, jotta ne olisivat riittävän kevyitä ja muodikkaita interseksuaalisen feminiinihipsterin hamppunyssäkässä kannettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Näin muistaakseni Malinenkin sanoi, että silloin kun Italia ilmoittaa lähtevänsä Eurosta ja vähät välittää EKP:n taseessa olevista Italian vastuista (joita on todella merkittävä summa Suomella myös), niin Suomen pitää heti seuraavana päivänä ilmoittaa myös lähtevänsä Eurosta. Mutta miten tämä käytännössä tulee menemään? Mitä hyötyä on heti lähteä? Meinaako joku, että viimeisenä Euroon jäävä Saksa maksaisi kaikki muiden velat ja vastuut? Liikaa kun miettii niin alkaa pelottamaan, mihin tämä yhteinen unelma (katastrofi) nimeltä Euro voi vielä tulla johtamaan.
En muista, onko Malinenkaan arvioinut sitä, mitä Suomelle tarkalleen ottaen tapahtuisi jos Italian skenaarion toteuduttua jäisimme edelleen euroon roikkumaan.

Se on sanottu moneen kertaan, että Italian lähtiessä eurosta se jättää velkansa maksamatta. Tämä siksi, että liiraan palaavalla Italialla ei ole yksinkertaisesti varaa maksaa euro-määräisiä velkojaan. Tästä käynnistyy tietyissä Etelä- ja Keski-Euroopan maissa välitön pankki-ja rahoituslaitosten kriisi, koska suuri määrä velkakirjoja (mitä ei ole vielä uitettu EKP:n taseeseen) muuttuu arvottomiksi. Kaikki EU-maat, joiden pankkisektoriin tämä ongelma suuressa määrin iskee, vaativat tietysti EU:lta tukea. Mielestäni on itsestään selvää, että euro-järjestelmään kuuluvilta mailta tullaan vaatimaan suuria tukisummia ja yhteislainojen takuita.

Varmaa on myös, että EKP joutuu taikomaan suuret määrät rahaa, mikä kiihdyttää euron inflaatiota. Tietyssa mielessä inflaatio on hyvä juttu, mutta se tulee vaikeuttamaan taloudellisissa vaikeuksissa olevien euro-maiden lainasaantia yksityismarkkinoilta. Toiseksi osa Euroopan yksityisestä rahoitussektorista on kykenemättömiä luotottamaan Italian aiheuttamien luottotappioiden vuoksi. Euron inflaatio kiihtyy lisää, kun EKP joutuu ostamaan vaikeuksiin joutuvien maiden velkakirjoja.

Koska Italiaa lainoittaneet valtiot, kuten Ranska ja Espanja, ovat itsekin taloudellisissa vaikeuksissa, on suuri vaara etteivät ne pysty saamaan pankkisektorinsa kriisiä aisoihin vaan kriisi laajenee. Tältä osin tapahtumia on hankala ennustaa.

Ruotsin kaltaiset maat, jotka pelaavat omalla valuutalla jota ei ole edes sidottu euroon, voivat helposti kieltäytyä kaikista tukitoimista. Ne saattavat jopa muodostua turvasatamiksi euromaissa oleville sijoituksille ja säästöille.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen talouskasvun ennustetaan jäävän Euroopan huonoimmaksi. Muun euroopan talouden ennustetaan kasvavan 4,8% kun Suomen talouskasvun ennustetaan jäävän 2.7%. On se hyvä että päästiin tukemaan muita euroopan maita reilulla 4-miljardilla että saadaan pitää perää täällä pohjolassa.

 
Viimeksi muokattu:
Suomen talouskasvun ennustetaan jäävän Euroopan huonoimmaksi. Muun euroopan talouden ennustetaan kasvavan 4,8% kun Suomen talouskasvun ennustetaan jäävän 2.7%. On se hyvä että päästiin tukemaan muita euroopan maita reilulla 4-miljardilla että saadaan pitää perää täällä pohjolassa.

Suomen talouskasvu koko Euroopan huonoin 2,7% ja samaan aikaan euro-alueen inflaation odotetaan nousevan 1,9%.;)

On muuten mielenkiintoista, että Puola nappasi elvytyspaketista 38 miljardin avustukset, vaikka sen talous kärsi koronasta vähemmän kuin Suomen. Nyt Puolan talouskasvuksi ennustetaan 4,8%.

Mutta onhan meillä suomalaisilla rahaa maksella elvytyspaketteja. Voidaan metsäteollisuuskin ajaa hiilinielujen vuoksi alas, jotta Puola saa jatkaa hiilivoimalla tupruttamista. Hämmästyttävää että nämä asiat avataan vain tässä threadissa ja Suomen iso media vaikenee.
 
Suomen talouskasvun ennustetaan jäävän Euroopan huonoimmaksi. Muun euroopan talouden ennustetaan kasvavan 4,8% kun Suomen talouskasvun ennustetaan jäävän 2.7%. On se hyvä että päästiin tukemaan muita euroopan maita reilulla 4-miljardilla että saadaan pitää perää täällä pohjolassa.
Nyt tekee mieli olla paholaisen asianajaja ja kysyä, että entäs jos huonon talouskasvun syy on Suomessa ja suomalaisessa järjestelmässä itsessään, eikä EU:ssa tai sen elvytyspaketissa?

Suomi on maa, jossa oikeistolaisinkin puolue katsoo markkinatalouden tehtäväksi rahan keräämisen valtion kautta muille jaettavaksi. Ei nyt pitäisi olla kovin suuri yllätys, että työmarkkinoiden jäykkyys, tasapäistävä himoverotus sekä yleinen vastenmielisyys kapitalismia ja vapaata kilpailua kohtaan tuottaa lopputuloksena jotain muuta kuin kukoistavaa talouskasvua.

EU:ssa on ilman muuta vikansa, pahimpina euro ja elvytyspaketit, mutta välillä olisi Suomessa syytä katsoa myös peiliin. Jos jatketaan vain entiseen mallin nollakasvulla kituutellen ja kaikkia muutoksia (paitsi lisälainaa ja veronkorotuksia) vastustaen, niin silloin kyllä saadaan juuri sitä mitä tilataan.
 
Nyt tekee mieli olla paholaisen asianajaja ja kysyä, että entäs jos huonon talouskasvun syy on Suomessa ja suomalaisessa järjestelmässä itsessään, eikä EU:ssa tai sen elvytyspaketissa?

Suomi on maa, jossa oikeistolaisinkin puolue katsoo markkinatalouden tehtäväksi rahan keräämisen valtion kautta muille jaettavaksi. Ei nyt pitäisi olla kovin suuri yllätys, että työmarkkinoiden jäykkyys, tasapäistävä himoverotus sekä yleinen vastenmielisyys kapitalismia ja vapaata kilpailua kohtaan tuottaa lopputuloksena jotain muuta kuin kukoistavaa talouskasvua.

EU:ssa on ilman muuta vikansa, pahimpina euro ja elvytyspaketit, mutta välillä olisi Suomessa syytä katsoa myös peiliin. Jos jatketaan vain entiseen mallin nollakasvulla kituutellen ja kaikkia muutoksia (paitsi lisälainaa ja veronkorotuksia) vastustaen, niin silloin kyllä saadaan juuri sitä mitä tilataan.

Oli syypää huonoon talouskasvuun mikä tahansa niin omasta mielestäni on järjetöntä rahoittaa kilpailija maitamme reilulla 4-miljardilla ja toivoa että se jotenkin valuisi takaisin Suomeen investointeina. 4-miljardilla oli tehnyt aika paljon asioita Suomessa ja nämä olisivat olleet melko varmasti ihan konkreettisia asioita.
 
Oli syypää huonoon talouskasvuun mikä tahansa niin omasta mielestäni on järjetöntä rahoittaa kilpailija maitamme reilulla 4-miljardilla ja toivoa että se jotenkin valuisi takaisin Suomeen investointeina. 4-miljardilla oli tehnyt aika paljon asioita Suomessa ja nämä olisivat olleet melko varmasti ihan konkreettisia asioita.
Tästä olen samaa mieltä (vaikka en näekään tuen saajamaita varsinaisesti kilpailijoina). Kuvitelma elvytysrahan palaamisesta takaisin investointeina tai edes kaupankäynnin kautta on hullun houretta.
 
Italian keskuspankin pääjohtaja Ignazio Visco kertoi Italian pankkiyhdistyksen ABI:n tilaisuudessa, että pankkikriisin mahdollisuus on todellinen jo lähikuukausina.

Italian pankkijärjestelmässä pienet ja alueelliset säästökassamuotoiset pankit ovat erittäin vahvassa asemassa. Ongelma iskee ensin sinne, mutta keskisuuret ja suuretkaan toimijat eivät ole turvassa kriisiltä. Osalla pankeista järjestämättömien luottojen osuus on jo yli 7% taseesta.

Yritysten lyhennysvapaat ovat hyvä mittari luottotappioriskille. Saksalaisen luottoluokittaja Scope Ratingsin arvion mukaan jopa 17 prosenttia italialaispankkien luotonsaajista on ollut koronan vuoksi lyhennysvapaalla. Lyhennysvapaat loppuivat pääsääntöisesti kesäkuun lopussa. Visco pitää todennäköisenä, että useimmat lyhennysvapaata ottaneet eivät pysty hoitamaan maksujaan.

Italian pankkikriisi voi uhata jo syksyllä: ”Kriisitapaukset ovat mahdollisia myös suurissa ja keskisuurissa pankeissa”
 
Tästä olen samaa mieltä (vaikka en näekään tuen saajamaita varsinaisesti kilpailijoina).

Tarkoitin kilpailijoilla sitä että 100% varmuudella jokainen eu-maa (pois lukien Suomi) tekee kaikkensa että saa eu-kakusta mahdollisimman ison palan vs. Se että pelattaisiin eu-maiden yhteiseen pussiin eli Suomen reilut 4-miljardia tukee kilpailija maita eu:ssa ja tämä tässä hiertää itseäni tämän 4-miljardin rahoitukseen osallitujana.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tekee mieli olla paholaisen asianajaja ja kysyä, että entäs jos huonon talouskasvun syy on Suomessa ja suomalaisessa järjestelmässä itsessään, eikä EU:ssa tai sen elvytyspaketissa?

Yksi looginen selitys hitaammalle kasvulle on se, että Suomen koronakuoppa on keskivertoa matalampi suhteessa muihin EU-maihin.
Pahiten kärsineille maille on luvassa siten myös korkeampi ja jyrkempi kasvukäyrä.
 
Yksi looginen selitys hitaammalle kasvulle on se, että Suomen koronakuoppa on keskivertoa matalampi suhteessa muihin EU-maihin.
Pahiten kärsineille maille on luvassa siten myös korkeampi ja jyrkempi kasvukäyrä.
Täysin mahdollista. Ei tosin selitä Suomen talouden rämpimistä viimeisen kymmenen vuoden aikana, kun muualla EU:ssa päästiin finanssikriisistä enempi tai vähempi normaaliin kasvuun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 273
Viestejä
4 897 579
Jäsenet
78 961
Uusin jäsen
Korppiqt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom