• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Iltasanomat kirjoittaa aiheesta varsin suoraan.

"EU:n koronaelvytysrahasto saanee pian eduskunnan siunauksen. Sen jälkeen Suomi varautukoon pysyvästi maksamaan yhä suurempia tulonsiirtoja, kirjoittaa erikoistoimittaja Jan Hurri."


"Mutta asiallisesti kyse on Suomen sitoutumisesta EU:n radikaaliin muodon ja toimintaperiaatteiden muutokseen sekä aiemmin liki pyhinä pidettyjen perussopimuspykälien radikaaliin uustulkintaan.
Ja käytännössä elvytysrahastoon ja sen velkarahoitukseen sitoutuminen merkitsee Suomen sitoutumista todennäköisesti pysyviin ja ajan oloon yhä suurempiin tulonsiirtoihin."

Kyllä julkinen keskustelu ja paine politikkojen suuntaan näin merkittävän aiheen käsittelystä on taasen surullisen vähäistä. Tulevina vuosina sitten ihmetellään kun rahat ei riitä hyvinvointivaltion ylläpitoon, ja korotetaan veroja. Suomi, rikas valtio, mutta köyhät ihmiset. Italia, köyhä valtio, mutta rikkaat ihmiset. Tarvitseehan sitä valtio tukea, jos ei verota, ja antaa harmaan talouden kukoistaa. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Italialaiset kotitaloudet omistaa aika paljon noita maansa bondeja, ja myöskin esim. Ranskalaiset ja Saksalaiset finanssilaitokset kuten vakuutusyhtiöt jne. Italian velkakirjoille saa vielä edes jonkinlaista tuottoa, kun vertaa esim. Suomen velkakirjoihin ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä nuo tuotot tullaan kuitenkin kuittaamaan yhteisvastuulla EU:ssa. Lisäksi tietysti spekuloijat, koska jo hankittujen bondien arvo nousee, kun niiden korko laskee - tuolla Italian kymmenvuotisella on tehnyt ihan kivat tuotot esim. toukokuun ja vuoden lopun välillä.

Kun EKP:lla on tässä Italian korossa niin suuri rooli, niin en täysin hämmästyisi, jos hillitsisivät vähän tukiostojaan sikäläisen hallituksen nyt hajotessa ihan vaan muistutuksena siitä, että jos alkavat jollain tapaa niskuroimaan niin joutuvat ilman tukea pulaan. Vaikka Italia hyötyykin viimeisimmistä tukipaketeista, niin kyllähän maa on jo tuolla velkamäärällä käytännössä menettänyt itsenäisyytensä. Toki Italia voisi lähteä Eurosta ja EU:sta, mutta se olisi varmaan ongelmiltaan Brexit potenssiin kaksi. Italian velkatilannetta ei voi verrata USA:n ja Japaniin, koska ne ovat velkaa itse hallinnoimassaan valuutassaan ja voivat siten päättää itse mitä valuutallaan tekevät.
Piikin avaamisesta Italialle ja siitä seuraavasta moraalikadosta on varoittanut jo useampikin talousasiantuntija. Valtavasta velkamäärästä johtuen Italia on periaatteessa menettänyt itsenäisyytensä. Mutta toisaalta Italia saa sitä suuremmat aseet talousavun kiristämiseen, mitä suurempiin tukihimmeleihin sen kanssa lähdetään. Kun nettomaksajamailla on sisällä suuret summat ja vuosikymmeniä kestävät takaussitoumukset, niin vaaditaan melko kylmäpäisiä miehiä vetämään letkut irti. On helpompi vaan mennä periaatteella "no jos nyt vielä tämän viimeisen kerran vähän lainataan".

Tuosta @Väinämöinen viestistä, että kyllä julkinen keskustelu on todellakin täysin nollassa siihen nähden, millaiseen sopimukseen eduskunta on laittamassa nimeään. Elvytyspaketissa Suomi sitoutuu takaamaan muiden velkoja 2,8 miljardilla eurolla vuodessa kaikkiaan 30 vuoden ajan. Tästä ei keskustella oikeastaan missään vaikka jokainen ymmärtää tämä riski vähintäänkin osittain realisoituu.

Noh... onneksi Suomen media on nyt käskytetty rummuttamaan ja esivalmistelemaan kansaa kotitalousvähennyksen poistamiseksi. Kaikki asiaa käsittelevät lukemani uutiset kertovat vähennyksestä siinä muodossa, ettei siitä ole mitään hyötyä ja se on epäoikeudenmukainen. Paperilla kotitalousvähennyksen poistosta saadaan 400 miljoonan vuotuiset verot, jotka voidaan sitten lähettää vaikka Fabiolle.

 
Paljonkohan EU maksaa Tytille?

Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd) oli tiistaina aamulla Yle Radio 1:n Ykkösaamussa haastateltavana EU:n elvytyspaketista. Taustalla oli muun muassa Helsingin Sanomien uutinen, jonka valtiovarainministeriö on vahvistanut: Suomen saamiset elvytyspaketista pienenisivät viimeisimmän arvion mukaan noin 500 miljoonaa euroa.
Summa on paitsi paljon rahaa myös prosentuaalisesti merkittävä. Alun perin Suomen arvioitiin saavan paketista 3,2 miljardia euroa, viimeisimmässä arviossa tästä leikkautui siis noin 15 prosenttia. Suomen arvioitu maksuosuus ei liikahtanut mihinkään, se on edelleen noin 6,6 miljardia euroa.
Tässä vaiheessa Suomi on siis elvytyspaketissa nettomaksaja noin 3,9 miljardilla eurolla. Kiivaan EU-henkinen ministeri Tuppurainen ei antanut pienten asioiden pilata päiväänsä.
– Tässä on kyllä kysymys asiasta, jossa Suomi sai juuri sitä, mitä Suomi halusi, Tuppurainen täräytti radiohaastattelussa.
Ministeri Tytti Tuppuraisen mukaan kenellekään ei pitäisi olla yllätys, että Suomen saanto EU:n elvytyspaketista voi vieläkin laskea.
Ministeri Tytti Tuppuraisen mukaan kenellekään ei pitäisi olla yllätys, että Suomen saanto EU:n elvytyspaketista voi vieläkin laskea.

Ministeri Tytti Tuppuraisen mukaan kenellekään ei pitäisi olla yllätys, että Suomen saanto EU:n elvytyspaketista voi vieläkin laskea. VALTIONEUVOSTON KANSLIA

Ministeri Tuppurainen tarkoittaa, ettei meidän pidä tästä 500 miljoonaa euroa pienemmästä saannosta ruikuttaa, koska sen menettäminen johtuu siitä, että Suomen kansantalous on selvinnyt koronakurimuksesta ennakoitua paremmin. Suomen osuus EU-alueen tartunnoista on väestöosuutta selvästi pienempi ja taloutemme on selvinnyt kriisistä suhteellisen hyvin.
EU:n elpymisvälinerahoituksesta 30 prosenttia jaetaan vuoden 2020 ja 2021 bruttokansantuotteen kehityksen perusteella. Suomen osalta se siis tarkoittaa menetystä saantosummaan.
Siitä, että on hoitanut koronaa hyvin, saa rahallisen rangaistuksen. Samalla logiikalla Suomen saanto elpymispaketista voi pudota pienimmillään 1,55 miljardiin euroon.
– Me saimme mitä tilasimme, sillä Suomi kuului niihin jäsenmaihin, jotka pitivät pontevasti esillä sitä, että tämän elpymisrahaston varat tulee kohdistaa nimenomaan tästä koronakriisistä aiheutuneiden vaurioiden korjaamiseen taloudessa, Tuppurainen jatkoi radiossa.

Tuo on vielä jotenkin ymmärrettävissä, mutta sitten menee jo vaikeaksi, kun ajattelee tätä: Elpymisvälinerahoituksesta huomattavasti isompi osa, 70 prosenttia, jaetaan vuosien 2015–2019 taloudenhoidon perusteella.
Tähän isompaan pottiin ei koronatoimissa onnistuminen tietenkään vaikuta, koska sen mittausaika on ennen koronaa. Se on tulonsiirtoa jo ennen koronaa epäonnistuneille EU-maille.
Koronan vuoksi pystyyn laitetun 750 miljardin euron pelastuspaketin logiikka toimii siis niin, että jos olet onnistunut koronatoimissa, menetät rahaa. Mutta sen sijaan saat enemmän rahaa, jos olet sössinyt taloudenpitoasi jo ennen koronaa ja jos sössiminen jatkuu aina vaan.

Kuten sanottua, tästä on nyt turha ryhtyä täällä pohjolan perukoilla kränäämään. Me olemme ilmeisesti vähän kaikki tähän syyllisiä, tai ainakin olemme siitä kuulemma tienneet, että näin voi käydä.
– Tästä (Suomen) paremmasta kehityksestä johtuen niillä kriteereillä, mitä Suomi huippukokouksessa nimenomaan ajoi, niin sitten se saanto muodostuu pienemmäksi. Ja tämä on ollut tiedossa aivan koko ajan ja kaiken aikaa on puhuttu siitä, että nämä on vain arvioita, ne voivat tästä vielä edelleen muuttua, koska niin kuin mainittua, tämä kolmasosa tästä elpymisvälinerahoituksesta jaetaan vuoden 2020 ja 2021 BKT:n kehityksen perusteella. Eli kysymys oli kriteereistä, joita Suomen eduskunta, oppositiokin, edellytti hallitukselta, ministeri Tuppurainen tykitti radiossa.
”Ollut tiedossa aivan koko ajan”. ”Kaiken aikaa on puhuttu siitä”. Näin sanoo ministeri Tuppurainen hallituksen edustajana.
On totta, että valtioneuvoston joulukuisessa selonteossa eduskunnalle todetaan, että saantolukuihin ”liittyy huomattavaa epävarmuutta ja varmuus kokonaissaannosta saadaan vasta kesällä 2022. Suomen saanto voi laskea, jos Suomen BKT-kehitys on aiempaa ennustettua suotuisampaa suhteessa EU:n keskiarvoon”.


Pääministeri Sanna Marin vie elvytyspaketin läpi eduskunnasta seuraavien kuukausien aikana.
Pääministeri Sanna Marin vie elvytyspaketin läpi eduskunnasta seuraavien kuukausien aikana.

Pääministeri Sanna Marin vie elvytyspaketin läpi eduskunnasta seuraavien kuukausien aikana. VALTIONEUVOSTON KANSLIA
Mutta kuinka moni ministeri toi tätä asiaa esille tilanteessa, jossa Suomen jo valmiiksi isoa nettomaksuosuutta elvytyspakettiin kritisoitiin laajasti?
Syyskuussa pääministeri Sanna Marin (sd) puhui eduskunnassa: ”Arvoisa puhemies! Suomen arvioidut saannot elpymisvälineestä ovat noin 3,2 miljardia euroa”. Joulukuun alussa Marin puhui eduskunnassa elvytyspaketista todeten, että ”se hyödyttää monella muullakin tavalla kuin vain sen kolmen miljardin kautta, mitä me todennäköisesti tästä elpymisvälineestä saisimme käyttöömme investointeihin”.
Mikään ei viittaa siihen, että olisi yleisesti ja julkisesti ”ollut tiedossa koko ajan”, että Suomen osuus elvytyspaketista voi lähteä reippaastikin alaspäin 3,2 miljardista eurosta, aina jopa 1,5 miljardiin asti.

Hallitus on myynyt elvytyspakettia Suomen kansalle sillä, että se elvyttää niin meitä kuin koko Eurooppaa. Asia jakaa asiantuntijoita.
Esimerkiksi taloustieteen tohtori Juha Tervala on eduskunnan valtiovarainvaliokunnassa kertonut näkemyksenään, että vaikka elvytyspaketti onnistuisikin, sillä voi olla negatiivinen vaikutus Suomessa.
– Elpymisvälinekokonaisuuden nettovaikutus Suomen taloudelle voi olla kielteinen, koska väline elvyttää Etelä- ja Itä-Eurooppaa Länsi- ja Pohjois-Euroopan kustannuksella. Muutosehdotus: kirjataan, että elpymisvälinekokonaisuudella ei välttämättä ole myönteistä vaikutusta Suomen taloudelle, vaikka pyritään käyttämään elpymisvälineen rahat mahdollisimman järkevästi, Tervala on Helsingin Sanomien mukaan sanonut eduskunnassa.
Tervalan mukaan tutkimuskirjallisuus ei tue hallituksen näkemystä siitä, että esimerkiksi Etelä-Euroopan maiden elvyttäminen olisi tärkeää Suomen viennin kannalta. Tämä johtuu siitä, että kauppa sinne on esimerkiksi Suomesta suhteellisen vähäistä.
Elvytyspakettia jyrkästi vastustavan taloustieteen dosentin Tuomas Malisenmukaan paketti ei pelasta Suomen vientiä ja taloutta, koska koronakriisi on globaali ja rahaston koko liian pieni. Malinen näkeekin tässä uuden pysyvän tulonsiirtovälineen synnyn.
Koko EU:n elvytyksestä ja kasvusta on ekonomisti Vesa Vihriälä arvellut, että elpymisrahasto tukee tukee ”maltillisesti” EU:n kasvua lyhyellä aikavälillä.
Vihriälä viittaa EU:n komission omaan keväiseen arvioon, jonka mukaan paketti lisäisi kasvua 1,5-2 prosenttia vuonna 2021, ilman elvytyspakettia perusennuste kasvuksi oli 6 prosenttia. Vähän velkaantuneiden maiden kasvua komissio arvioi paketin tukevan 0,4 – 0, 7 prosenttiyksikköä.

Tästä päästäänkin villakoiran ytimeen. Suomen kannalta elvytysrahaston vaikutukset eivät ole hallituksen intomielisen puolustamisen väärti. Motiivi olla mukana löytyykin muualta.
Vesa Vihriälä muotoilee sen näin: EU on klubi, jonka keskeinen hyöty syntyy kompromisseina määräytyvästä yhteisestä toiminnasta kokonaisuuden kannalta tärkeissä asioissa ja solidaarisuudesta kulloinkin vaikeuksissa olevaa jäsenmaata kohtaan.
Juha Tervalan mukaan elvytyspaketti tulee nähdä osana kustannuksia, jotka Suomi maksaa EU-jäsenyyden hyvistä puolista.
Saimme elvytyspaketissa sekundaa, mutta se on hinta EU-klubiin kuulumisesta. EU on arvokas sisämarkkinayhteisö ja jonkin sortin turvallisuusyhteisö - niitä puolia meidänkin pitää vaalia.
Mutta käymättä on keskustelu muun muassa siitä, millaisen tien elvytyspaketti avaa. Paketti on mannaa nettosaajien lisäksi erityisesti niille maille ja EU-instituutioille, jotka käyttävät tätäkin tilaisuutta EU:n finanssipoliittisen integraation syventämiseksi.
Meillä on myös käymättä keskustelu siitä, miten unionin luonne on muuttumassa. Tiukkana taloudellisena kurinpitäjänä tunnettu Saksa hyppäsi hövelimpien rahankäyttäjien kelkkaan. Lisäksi kymmenillä miljardeilla tyynnytellään EU-kriittisyyden kanssa painivia jäsenmaita ja pumpataan rahaa Itä-Eurooppaan, jotta ”yhteinen arvopohja” ei särkyisi.
Elvytyspakettikeskustelu on eduskunnan alkavan kevään kuumia aiheita. Hallitukselle olisi kunniaksi, jos se antautuisi rehelliseen keskusteluun siitä, miksi me oikeasti olemme mukana tässä.

 
Ei tässä EU:ssa ole enää mitään järkevää jäljellä. Fixit tälle vuodelle ja voidaan sanoa näille isoille maille että pitäkööt tunkkinsa. Yksi EU:n perustaja lähti jo uppoavasta laivasta, mitä helvettiä me vielä aikaillaan. Voitasiin sitten heti vapaasti palauttaa diskoläpsytkin lähtömaihinsa.
 
Tytti on sosiaalidemokraatti, ei sille tuollaisesta tarvii mitään maksaa. Tytti on niin EU:n kallellaan, että jakelee suomalaisten rahat silkasta ilosta.

Olin kirjoittamassa jo hyvän matkaa kokemuksistani kunnallispolitiikasta, mutta ei niitä voi kertoa ilman vaaraa työpaikan menettämisen suhteen...

Edit: ei siis Tytistä mitään, koskien vain joidenkin puolueiden politiikkaan
 
Tuntuu siltä, että ne poliitikot jotka antavat EU:lle paljon, saavat paljon mielenkiintoisia työtehtäviä. Onkohan tämä sattuma?

Jyrki Katainen:
-talouskomissaarin sijainen komissionkauden loppuun asti vuonna 2014
-uudessa komissiossa salkuton "superkomissaari" ja EU-komission varapuheenjohtaja 2014-2019
-Angela Merkel yritti järjestää Kataiselle talousministerin salkkua myös uuteen komissioon, mutta Ranska vaati salkun itselleen
-Sitran johtaja 2019-

Jutta Urpilainen:
-EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaava komissaari 2019-

Timo Soini:
-Menossa Britanniaan Euroopan investointipankin varapääjohtajaksi. Kuvio luultavasti kaatui Halla-ahon kaapatessa puheenjohtajan paikan Perussuomalaisissa 2017.

Alexander Stubb:
-Euroopan investointipankin varapääjohtaja 2017-2019
-Firenzessä sijaitsevan EU-yliopiston yksikönjohtaja ja professori 2020-
 
Tuntuu siltä, että ne poliitikot jotka antavat EU:lle paljon, saavat paljon mielenkiintoisia työtehtäviä. Onkohan tämä sattuma?
Osa koko EU:n tenhosta perustuu sille että tuota kautta poliitikolle aukeaa jos jonkinlaista hyväliksaista mahdollisuutta. On MEP:iä, ja muita EU byrokratiaan liittyviä tehtäviä tarjolla.
Se että palkitaan uskollisesti EU:n asian ajaneet tahot sitten sopivilla pesteillä on myös mahdollisuus, toki tuota samaa ja vielä härskimmin harjoitetaan kyllä kotimaassakin. Tämä kun on poliittisten virkanimitysten ja johtajanpestien luvattu maa.
 
Osa koko EU:n tenhosta perustuu sille että tuota kautta poliitikolle aukeaa jos jonkinlaista hyväliksaista mahdollisuutta. On MEP:iä, ja muita EU byrokratiaan liittyviä tehtäviä tarjolla.
Se että palkitaan uskollisesti EU:n asian ajaneet tahot sitten sopivilla pesteillä on myös mahdollisuus, toki tuota samaa ja vielä härskimmin harjoitetaan kyllä kotimaassakin. Tämä kun on poliittisten virkanimitysten ja johtajanpestien luvattu maa.

Pormestarimalli ja apulaiskaupunginjohtajien valinta poliittisilla perusteilla on myös valtavan huono idea. Vielä tyhmempää olisi vaihtaa koko virkakunta vaalien perusteella. Näinkin jossain tehdään.
 
Vielä tyhmempää olisi vaihtaa koko virkakunta vaalien perusteella. Näinkin jossain tehdään.
Noissa maissa on tyypillisesti sentään edes mahdollisuus vaikuttaa aiheeseen äänestämällä. Täällä pahimmillaan noissa palkintotehtävissä ovat kuin paska tikun nokassa, ja niihin vaan ilmestytään kun hyväveli tai siskokerho niin päättää.
 
Noissa maissa on tyypillisesti sentään edes mahdollisuus vaikuttaa aiheeseen äänestämällä. Täällä pahimmillaan noissa palkintotehtävissä ovat kuin paska tikun nokassa, ja niihin vaan ilmestytään kun hyväveli tai siskokerho niin päättää.

Tuo on kyllä totta myös, mutta siinä taas ongelmana että muutaman vuoden välein vaihtuu porukka ja jälki on sen mukaista. Vaativan tehtävän omaksuminen kestää pitkään. Monissa asioissa tätäkin maata pyörittää ne hiljaiset virkamiehet vuosikymmenten kokemuksella ja perustelevat ja valmistelevat asioita päättäjille.

Toki tässäkin on maan tapaan ongelmia ja henkilökohtaisesti olen nähnyt, miten puoluepoliittinen valta yrittää painostaa virkamiehiä. Sen takia juuri pidän näitä pormestarimalleja ja poliitisesti valittuja apukaupunginjohtajia huonona ideana. Miksi poliittisesti valitun johtajan pitäisi päästä vaikuttamaan asioiden valmisteluun?

Virkamiesten tehtävä on valmistella täysin puolueeton ja kaikki asiat eri kannoilta huomioiva esitys päättäjille. Aika pitkällä kokemuksella voin sanoa että nykyään Suomessa tämä toteutuu melkoisen hyvin. Aina on toki parannettavaa ja hulluja tarinoita olisi kerrottavana aikaisemmilta vuosilta, mutta kyllä nykyään kunnan/kaupunkien virkamiehet on pääosin pienet palkkansa ja pitkät lomansa ansainneet.

Valtion virkamiehistä en sitten tiedä mitään, ne on varmaan kaikki mulukkuja :D
 
Tuo on kyllä totta myös, mutta siinä taas ongelmana että muutaman vuoden välein vaihtuu porukka ja jälki on sen mukaista. Vaativan tehtävän omaksuminen kestää pitkään.

Tällaisessa mallissa on sellainen etu, että äänestämällä voi vaikuttaa asioihin, eikä jotkut pitkän linjan toimistokraatit päätä mitä poliittisille päättäjille syötetään.

Miksi poliittisesti valitun johtajan pitäisi päästä vaikuttamaan asioiden valmisteluun?
Eihän virkamiehillä ole mitään mandaattia ohjata yhteiskunnan kehitystä. Se kuuluu vaaleilla valituille edustajille. Siksi virkakunnan tehtävänä on tanssia poliitikoiden pillin mukaan eikä toisin päin. Poliitikot päättävät mitä valmistellaan ja mihin suuntaan, ja virkakunnan tehtävänä on valmistella tältä pohjalta mm. perustuslain mukaista lainsäädäntöä.
 
Tällaisessa mallissa on sellainen etu, että äänestämällä voi vaikuttaa asioihin, eikä jotkut pitkän linjan toimistokraatit päätä mitä poliittisille päättäjille syötetään.


Eihän virkamiehillä ole mitään mandaattia ohjata yhteiskunnan kehitystä. Se kuuluu vaaleilla valituille edustajille. Siksi virkakunnan tehtävänä on tanssia poliitikoiden pillin mukaan eikä toisin päin. Poliitikot päättävät mitä valmistellaan ja mihin suuntaan, ja virkakunnan tehtävänä on valmistella tältä pohjalta mm. perustuslain mukaista lainsäädäntöä.

Virkamiehet valmistelevat asiat lakien mukaisesti, tarkastelevat asiaa monelta kannalta ja tuovat päätöksentekoon kaikki oleelliset seikat. Päättäjien ei kuulu puuttua valmisteluun, koska he tekevät päätöksen.

Pienemmissä asioissa virkamies tekee itse valmistelun ja päätöksen. Näissä on toki myös väärinkäytöksen mahdollisuus, mutta nykyään ne menee kaikki nettiin (ennen johonkin kaupungin ilmoitustaululle) ja niistä voi valittaa oikeuteen, niinkuin muistakin kunnan päätöksistä.

Hallinto-oikeuteen on halpaa tehdä valituksia ja kukaan järkevä virkamies ei vaaranna uraansa tekemällä tyhmyyksiä. Ne Karpolla on asiaa - jutut ovat olleet silloin paikallaan, mutta nykyään Karpolle olisi vähemmän töitä.
 
Virkamiehet valmistelevat asiat lakien mukaisesti, tarkastelevat asiaa monelta kannalta ja tuovat päätöksentekoon kaikki oleelliset seikat. Päättäjien ei kuulu puuttua valmisteluun, koska he tekevät päätöksen.

Asioissa, missä on harkinnanvaraa, harkinnanvaran käyttö kuuluu poliittisille päättäjille: poliittisella ohjauksella määritetään, miten harkinnanvara käytetään. Virkamiehistön osana on olla mekanismi, joka valmistelee asian sitten loppuun niin, että kaikki olennainen tulee huomioiduksi.

Vähäisissä asioissa virkamieskin voi tehdä päätöksen itsenäisesti mutta hyvään hallintoon kuuluu, että virkamiesten harkinnanvaraa ei juuri ole.

Missään nimessä hyvä hallinto ei toimi niin, että päättäjät toimisivat vain kumileimaisimena ja siunaisivat virkakunnan sisäisesti tekemät päätökset.
 
Asioissa, missä on harkinnanvaraa, harkinnanvaran käyttö kuuluu poliittisille päättäjille: poliittisella ohjauksella määritetään, miten harkinnanvara käytetään. Virkamiehistön osana on olla mekanismi, joka valmistelee asian sitten loppuun niin, että kaikki olennainen tulee huomioiduksi.

Vähäisissä asioissa virkamieskin voi tehdä päätöksen itsenäisesti mutta hyvään hallintoon kuuluu, että virkamiesten harkinnanvaraa ei juuri ole.

Missään nimessä hyvä hallinto ei toimi niin, että päättäjät toimisivat vain kumileimaisimena ja siunaisivat virkakunnan sisäisesti tekemät päätökset.
Minusta vaikuttaa että sinä ja @Zezekärppänen puhutte ristiin.

@Zezekärppänen varmaan ajatteli että jos virkamieskunta vaihtuu poliittisen vallan vaihtuessa, niin silloin saatta herkemmin mennä esim perustuslain vastainen laki läpi, kun sen vaikutuksia ei ole arvioitu riittävästi.

Eli virkamiehet esittelee asiat puolueettomasti antaen poliitikoille kaikki mahdollinen tieto heidän päätöksenteon tueksi ja samalla ovat jarruna, jos meinataan toimia laittomasti.

Ei poliitikotkaan voi tehdä ihan mitä tahansa yksinkertaisen enemmistön turvin, sillä muuten eläisimme enemmistödiktatuurissa.
 
Asioissa, missä on harkinnanvaraa, harkinnanvaran käyttö kuuluu poliittisille päättäjille: poliittisella ohjauksella määritetään, miten harkinnanvara käytetään. Virkamiehistön osana on olla mekanismi, joka valmistelee asian sitten loppuun niin, että kaikki olennainen tulee huomioiduksi.

Vähäisissä asioissa virkamieskin voi tehdä päätöksen itsenäisesti mutta hyvään hallintoon kuuluu, että virkamiesten harkinnanvaraa ei juuri ole.

Missään nimessä hyvä hallinto ei toimi niin, että päättäjät toimisivat vain kumileimaisimena ja siunaisivat virkakunnan sisäisesti tekemät päätökset.

Juurikin näin, päättäjät tekee päätöksen. Valtuusto myös delekoi päätäntävaltaa alaspäin virkamiehille ja tarvittaessa myös ottaa virkamiehen päätöksen käsiteltäväksi. Kaikki virkamiesten päätökset tulee ylemmälle taholle tiedoksi ja he voivat muuttaa päätöstä.

Mutta päätösten valmisteluun ei päättäjät voi puuttua. Esimerkiksi 10 euron arvoisen kunnan omistaman omenan myymisessä päättäjät eivät voi vaatia valmistelijaa kirjoittamaan että valmistelutekstissä väitettäisiin omenan hinnaksi 1 euroa.

Valmistelija tekee työnsä lakeja ja kunnan periaatteita noudattaen. Päättäjät eivät puutu valmisteluun eikä valmistelijä päätöksentekoon. Näin se menee oikein.

Sorry, tämä vähän kaukana eu-politiikasta, mutta siihen liittyen laitetaampas hyvä video Malisen ja Vartiaisen keskustelusta. Malisen kanta EU-tuille on jo selvä, mutta uutta tässä on että Vartiainen (kokoomus) on jo sitä mieltä että EU-tuet menee hukkaan (markkinoiden pitäisi ohjata, että menisi järkeviin investoihin) ja että EU:n pankkikriisi on edessä. Tuulipuvuille se tarkoittaa vähintääniin asuntolainojen korkomenojen reipasta kasvua, mutta mahdollisesti paljon kovempiakin aikoja. Malisen synkän ennusteen mukaan koko euro-järjestelmän romahtamista. Toinen vaihtoehto on se että keskuspankki ottaa kaiken roolin rahoitusmarkkinoilla. Tiedä sitten kumpi pahempi tulevaisuus.



Edit. Yksi vaihtoehto toki että keskuspankkielvytyksellä päästään vahvaan nousuun ja Italian yms. maiden ongelmat saadaan hoidettua, mutta itse en tähän enää jaksa uskoa, koska mikään ei viittaa siihen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb
Tuo on kyllä totta myös, mutta siinä taas ongelmana että muutaman vuoden välein vaihtuu porukka ja jälki on sen mukaista. Vaativan tehtävän omaksuminen kestää pitkään. Monissa asioissa tätäkin maata pyörittää ne hiljaiset virkamiehet vuosikymmenten kokemuksella ja perustelevat ja valmistelevat asioita päättäjille.
Noissa maissa yleensä löytyy hyvin pätevät ihmiset ottamaan asiat hoitoon kun valta vaihtuu. Suomessa tämä toki olisi ongelma, kun ei täältä löydy pätevää porukkaa edes yheen kertaan saati useampaan.
 
Tuulipuvuille se tarkoittaa vähintääniin asuntolainojen korkomenojen reipasta kasvua, mutta mahdollisesti paljon kovempiakin aikoja.
Tätä olen itsekin veikkaillut, että tulee tapahtumaan ja mikä tulee olemaan yksi tapa maksaa Etelä-Euroopan maiden tukeminen piilossa. Tuo tulee iskemään kaikkein lujimmin EU:ssa juurikin suomalaiseen kotitalouteen, koska täällä on asuntolainat pääosin lyhyissä koroissa kiinni ja velkaantuminen suurta.

Selitetääs tämä, eli ratkaisuna tulee todennäköisesti olemaan rahan printtaaminen EKP:n tuella tätä kriisipakettia varten, jolloin nykyisestä tuotannosta tulee kilpailemaan tämä 1540mrd euroa enemmän kuin olisi ilman sitä. Tuo tietysti tulee nostamaan hintoja, jota ainakin jossain määrin tullaan rajoittamaan nostamalla EKP:n ohjauskorkoa.

Esim. Italiaa tuo ohjauskoron nosto ei tule paljoakaan haittaamaan, koska valtion velat tulee viime kädessä rahoittamaan EKP. Haitat koronnostosta näkyy enemmän yksityisellä sektorilla ja kotitalouksissa, ja Italialainen kotitalous onkin huomattavasti suomalaista vähempi velkainen. Italian kannattaa siis ajaa mahdollisimman suurta tukipakettia ja rahan printtausta.

Positiivisempana asiana en kuitenkaan usko kovin kovaan asuntolainojen korkojen nousuun, koska yksityinen sektori, niin Suomessa kuin muuallakaan EU:ssa ei tule kovin korkeita korkoja kestämään. Veikkaan, että näemme jotain 1-1,5% 12kk euriboreja 5-10 vuoden sisällä, mutta korkeammalle ei nouse koska esim. Helsingin asuntomarkkinat alkaisi silloin varmaan kaatua. Lievästi ikävää siis, muttei mitään katastrofaalista.

Itse asiassa en pidä tätä EU-tasolla sinäänsä typeränä ratkaisuna ja nykyisessä rahajärjestelmässä pitääkin pyrkiä saamaan inflaatio liikkeelle. Totean, vaan että tämä tullee olemaan yksi hinta, joka suurista tukipaketeista tullaan aikanaan maksamaan. Mikään tukipaketti ei ole ilmainen, vaan maksetaan tavalla tai toisella, mutta ei välttämättä suoranaisena verona.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Tuomas Malinen on jälleen Sami Miettisen haastateltavana.

Malisen mukaan nyt ollaan tienhaarassa, jossa on vain kaksi vaihtoehtoa. Joko jättäydymme kokonaan pois tukimekanismeista tai sitten menemme mukaan pysyvään tulonsiirtojärjestelmään. Muita vaihtoehtoja ei oikeasti ole.

Mm. Erkki Tuomioja on kommentoinut hiljattain, että tällaisista tukipaketeista tulee pysyvä ilmiö. Malinen haluaa korjata tätä siten, että tukipaketeista ei tule pelkästään pysyvä, vaan jatkuvasti laajeneva ilmiö. Meidän verotuloja tulee virtaamaan koko ajan enemmän etelään. Italia on pahasti ylivelkaantunut ja tarvitsee jatkuvaa taloudellista tukea pysyäkseen pystyssä. Perässä seuraa Espanjan kaltaisia huojuvia maita.

Malisen mukaan Italian kaltaisten maiden rahoitusongelma ei ratkea pysyvästi EKP:n keskuspankkipolitiikalla (PEPP-ohjelmat), sillä pitkäkestoiset keskuspankkirahoitukset päättyvät aina lopulta katastrofiin. Näin ollen ainoa tapa rahoittaa pysyvästi Italian kaltaisia maita on rahan kerääminen muilta jäsenmailta tukipaketeilla ja EU:n verotusoikeudella.

Suomi ei voi pysyvästi lainata yhä suurempia määriä rahaa, lahjoittaakseen rahaa etelään, vaan jossakin vaiheessa meidän pitää kyetä elättämään Italiaa ja Espanjaa ilman Suomen rajua lisävelkaantumista. Tämä tarkoittaa verotuksen korottamista ja kulujen karsimista. Koska sosiaalimenot ovat huomattavin osa Suomen valtion ja kuntien budjettia, tulevat suurimmat leikkaukset kohdistumaan sinne. Muutkin budjetit tulevat saamaan osansa.

 
Elpymisrahasto ts. tulonsiirtorahasto rautalangasta: Tietopaketti — Liittovaltio vai vapaa EU?

"Käymme tässä raportissa tiivistäen läpi, mikä EU:n ehdottama ”elpymisrahasto” käytännössä on, ja mitä se tarkoittaa Suomelle ja suomalaisille. Raporttimme tarkoitus on tarjota aiheesta riippumatonta tietoa kansalaisille, ja herättää keskustelua."

"Syistä, jotka selviävät jäljempänä on elpymisrahaston tärkeimpiä vaikutuksia tulojen siirto jäsenmaiden välissä. Siksi olemme, muodollisuuksista välittämättä, päättäneet kutsua rahastoa tulonsiirtorahastoksi. Käytännössä rahasto avaa tien fiskaaliunioniin"


Raportin laatijoina:
VTT, KTM Tuomas Malinen
VTT Peter Nyberg
VTT Heikki Koskenkylä
FT Eija-Riitta Korhola
DI, KTM Stefan Törnqvist
KTM, MBA Sami Miettinen
Valtiot. kand. Manolis Huuki
 
Mielestäni hyvä juttu tämä Malisen vetämä elpymisrahasto-aiheen kärjistäväkin keskustelu. Toivoisin vastaavaa tietopakettia toiselta "äärilaidalta", eli liittovaltiota kannattavilta asiantuntijoilta. Ja näiden välistä keskustelua sitten entistä enemmän esille. Näin, koska mielestäni kaikkein huonoin vaihtoehto EU:lle on tämä tilanne, jossa ollaan jonkinlaisessa välimuodossa todellisen liittovaltiokehityksen ja moraalikatokilpajuoksua käyvien eri suuntiin juoksevien jäsenvaltioiden välillä.

Minulle kelpaisi niin vahva liittovaltio, kuin paluu EU:n alkuperäiseen tarkoitukseen, jossa jäsenmailla olisi myös taloudellinen vastuu toimistaan ja todellinen konkurssiriski päällä. Välimuoto, jossa on yhteisvastuu, mutta mikään keskitetty taho ei pysty kontrolloimaan yksittäisten valtioiden tekemisiä ei yksinkertaisesti voi toimia. Esimerkkinä tästä täysin epätasa-arvoinen verotuskohtelu eri EU-maiden välillä. Ennustan, että EU jatkaa taloudellista näivettymistään niin kauan kuin tämä nykymeno, jossa itsenäisten valtioiden ja liittovaltion huonot puolet yhdistyy jatkuu.

Liittovaltio itsessään ei kuitenkaan itsestään pelastaisi mitään, mistä esimerkkinä USA:ssa nyt käytävä keskustelu siitä pitäisikö talousongelmaisia osavaltioita alkaa tukemaan laajemmin. USA saattaakin ajautua samaan suohon kuin EU, jos tukinyörit aukaistaan, eikä liittovaltio saa pidettyä taloudellista kuria yllä. Toisaalta taas, kun katsoo pidemmälle historiaan, niin väittäisin, että jokainen USA:n osavaltio on kokonaisuudessaan reilusti hyötynyt liittovaltiosta. Samoin EU:ssa voisi liittovaltio nostaa meidän kaikkien elintasoa ja mahdollisuuksia, jos sellainen saataisiin tiukin ja reiluin pelisäännöin pystyyn.
 
Mielestäni hyvä juttu tämä Malisen vetämä elpymisrahasto-aiheen kärjistäväkin keskustelu. Toivoisin vastaavaa tietopakettia toiselta "äärilaidalta", eli liittovaltiota kannattavilta asiantuntijoilta. Ja näiden välistä keskustelua sitten entistä enemmän esille. Näin, koska mielestäni kaikkein huonoin vaihtoehto EU:lle on tämä tilanne, jossa ollaan jonkinlaisessa välimuodossa todellisen liittovaltiokehityksen ja moraalikatokilpajuoksua käyvien eri suuntiin juoksevien jäsenvaltioiden välillä.

Minulle kelpaisi niin vahva liittovaltio, kuin paluu EU:n alkuperäiseen tarkoitukseen, jossa jäsenmailla olisi myös taloudellinen vastuu toimistaan ja todellinen konkurssiriski päällä. Välimuoto, jossa on yhteisvastuu, mutta mikään keskitetty taho ei pysty kontrolloimaan yksittäisten valtioiden tekemisiä ei yksinkertaisesti voi toimia. Esimerkkinä tästä täysin epätasa-arvoinen verotuskohtelu eri EU-maiden välillä. Ennustan, että EU jatkaa taloudellista näivettymistään niin kauan kuin tämä nykymeno, jossa itsenäisten valtioiden ja liittovaltion huonot puolet yhdistyy jatkuu.

Liittovaltio itsessään ei kuitenkaan itsestään pelastaisi mitään, mistä esimerkkinä USA:ssa nyt käytävä keskustelu siitä pitäisikö talousongelmaisia osavaltioita alkaa tukemaan laajemmin. USA saattaakin ajautua samaan suohon kuin EU, jos tukinyörit aukaistaan, eikä liittovaltio saa pidettyä taloudellista kuria yllä. Toisaalta taas, kun katsoo pidemmälle historiaan, niin väittäisin, että jokainen USA:n osavaltio on kokonaisuudessaan reilusti hyötynyt liittovaltiosta. Samoin EU:ssa voisi liittovaltio nostaa meidän kaikkien elintasoa ja mahdollisuuksia, jos sellainen saataisiin tiukin ja reiluin pelisäännöin pystyyn.
Se ettei näistä asioista edes haluta käydä julkista avointa keskustelua, kertoo lähinnä siitä, että meneillään oleva prosessi on pahasti suomalaisten etua vastaan. EU-kansanäänestyksessä ei ole annettu minkäänlaista lupaa fiskaaliunionin kaltaiseen himmeliin liittymisestä, jossa suomalaiset veronmaksajat alkavat pysyvästi rahoittaa muita jäsenmaita suurilla vuosittaisilla summilla. Me rahoitamme muita jo nykyisen jäsenmaksun muodossa riittävästi.

Vahvan liittovaltion malli tukisi Keski-Euroopan maita, mutta olisi Suomen kaltaisille syrjäisille reunavaltioille katastrofaalinen. Ongelma on siinä, että Ruotsin ja Viron ohella mikään muu EU-jäsenmaa ei saavuta hyötyä Suomen kaltaisen pohjoisen jäälautan kehittämisessä. Näin ollen vahvassa liittovaltiossa olisimme yksin ajamassa asiaamme Ranskan, Belgian, Saksan, Itävallan ja Puolan kaltaisia maita vastaan. On jo nähty, miten näissä kuvioissa käy.

Hyvänä esimerkkinä on Venäjän vuonna 2014 lanseeraama elintarvikkeiden tuontikielto, minkä seurauksena Suomen elintarviketeollisuus kärsi valtavat menetykset. Valitettavasti EU:n antamasta maatalouden ja elintarviketeollisuuden tuesta Suomeen saapui vain rippeiden rippeitä. EU-tuen saivat ensimmäisenä hedelmät, vihannekset ja Italian erikoisjuustot, joista jälkimmäisiä ei edes viedä Venäjälle. Vuonna 2015 EU lanseerasi 500 miljoonan euron tukipaketin, josta ainoastaan 9 miljoonaa euroa saapui Suomeen, vaikka maamme oli yksi suurimmista kärsijöistä Venäjän tuontikiellossa.

 
Ville Tavio (PS) eduskunnan kyselytunnilla 4.2.2021:

Suomen kokonaisvaroaste on 43% ja Viron kokonaisveroaste on 33%. Suomi maksaa EU-tukipakettiin 4 miljardia euroa, Viro saa tukipaketista 6 miljardia euroa. Viro on käytännössä velaton valtio, Suomen valtiovelka saavuttaa kaikkien aikojen huippunsa 140 miljardia euroa.

Suomalaisia työntekijöitä laitetaan kirjaimellisesti maksumiehiksi Viron alhaisemmalle verotukselle. Onko tämä mielestänne reilua?


Riikka Purra (PS):

Miltä kuulostaa maa, joka saa 72 miljardia euroa avustuksina. Maa jonka velka on aivan valtava, joka korottaa samaan aikaan eläkkeitä, virkamiespalkkoja, minimipalkkoja, ottaa käyttöön perustulon ja on maa jossa on oikeusvaltiorikkomuksia. Suomalaisen veronmaksajan kustannuksella.

Arvoisa ministeri, miksi suomalaisen veronmaksajan pitää kustantaa espanjalaisen hallituksen sekopäisyyksiä, joilla ei ole mitään tekemistä esittämienne tavoitteiden kanssa?


Lienee tarpeetonta mainita, että Demarien Tuppuraisen vastaukset on puhdasta sitä itseään. Samat ympäripyöreät stoorit tulee nauhurilta joka kerta kun asiasta keskustellaan.

 
Asiat menevät aina vain hullummiksi kun tuota kyselytuntia seuraa. Jostakin kummallisesta syystä Suomen vapaaksi mainittu valtamedia ei näe tarpeelliseksi nostaa näitäkään asioita esiin:

Sari Essayah (KD): Suomen hallituksen esitys EU:n omien varojen järjestelmästä on erittäin mielenkiintoinen. Se sisältää suoraan komission ehdotuksia EU:n omien varojen järjestämisestä.

Vuoteen 2024 mennessä EU-komissio tulee antamaan ehdotuksen yrityssektorille suunnattavaan maksuun. Mikä on Suomen hallituksen kanta siihen, että suomalaisia yrityksiä ruvetaan verottamaan EU:n toimesta? Onko tämä se tapa, miten suomalaisia yrityksiä ja kansantaloutta elvytetään?


Sari Essayah (KD): Talousasiantuntijat ovat todenneet, ettei elvytyspaketti elvytä Suomea ja pelasta vientiämme. Päin vastoin, tällä paketilla me elvytämme Etelä-ja Itä-Eurooppaa omalla kustannuksellamme.

Olisiko nyt aika myöntää, että olemme lähteneet rakentamaan elpymisvälinetta, joka on itseasiassa fiskaalista elvytystä niille Etelä-Euroopan maille, joille korkotasot olisivat jo liian korkeita ja jotka eivät pysty tekemään välttämättömiä taloudellisia uudistuksia, vaan päinvastoin ovat tekemässä lisää velkaa vaativia poliittisa päätöksiä?
 
Vahvan liittovaltion malli tukisi Keski-Euroopan maita, mutta olisi Suomen kaltaisille syrjäisille reunavaltioille katastrofaalinen. Ongelma on siinä, että Ruotsin ja Viron ohella mikään muu EU-jäsenmaa ei saavuta hyötyä Suomen kaltaisen pohjoisen jäälautan kehittämisessä. Näin ollen vahvassa liittovaltiossa olisimme yksin ajamassa asiaamme Ranskan, Belgian, Saksan, Itävallan ja Puolan kaltaisia maita vastaan. On jo nähty, miten näissä kuvioissa käy.
No nykyisellä ajatustavalla varmaan näin, mutta jos liittovaltiolle saataisiin riippumattomat päättäjät, niin ei se noin välttämättä menisi. Liittovaltion ei tarvitsisi välttämättä jakaa tukia mihinkään / jos se jakaa voisi niiden jakaminen olla puhtaasti markkinaehtoista. Hassusti esim. USA:ssa nimenomaan "reuna" osavaltiot on pärjänneet kaikkein parhaiten, eikä siitä liittovaltiosta ole ollut haittaa pienemmillekään kuten jokseenkin Suomen kokoluokkaa olevalle Oregonille.

Suomalaisia työntekijöitä laitetaan kirjaimellisesti maksumiehiksi Viron alhaisemmalle verotukselle. Onko tämä mielestänne reilua?
Sinäänsä validi pointti tuo, mutta toivottavasti Viron tukemisesta ei tehdä ainakaan kv-tasolla liian isoa numeroa. Näin, koska Viron tukeminen on Suomelle paljon parempi kuin rahan kaataminen vaikka Kreikkaan. Iso osa Viroon kaadetuista euroista palaa Suomeenkin toisin kuin Etelä-Euroopan kanssa on. Jos kerran tukia ulkomaille kerran maksetaan niin toivotaan edes mahdollisimman paljon niistä lähialueille.
 
Keskustan oman tien kulkija Hannu Hoskonen kävi Alfa TV:n Dosentti-ohjelman haastattelussa.

Noin 17:00 minuutin kohdalla tulee keskustelua elvytyspaketista. Hoskosen mielestä on kummallista, että ammattiyhdistysliikkeet ovat elvytyspaketista hipihiljaa, vaikka rakenteilla on pysyvä tulonsiirtomekanismi, jossa tullaan toistuvasti menemään suomalaisen työläisen kukkarolle.

Hoskosen mukaan syksyllä on tulossa uusi paketti ja se on kooltaan tuplakokoinen, eli 1500 miljardia euroa. Tätä asiaa on sivuttu joissakin medioissa. Mielenkiintoista on se, ettei Hoskosen heittoa ole mikään taho debunkannut huhupuheena.

Suomi on näillä sitoumuksilla sitomansa itsensä sellaisiin rakenteisiin, ettei se pääse vastuistaan eroon edes EU-erolla. Hoskonen kummeksuu sitä, että YLE ei uskalla hiiskua näistä vakavista asioista sanaakaan.

Hoskosen mielestä ei pitäisi puhua mistään korona-paketista. Elvytystuen jakoperusteista 70% määräytyy maiden talouskehityksen perusteella vuosina 2015-2019. Ainoastaan 30% määräytyy talouden kehityksellä korona-aikana. Tässä maksellaan ranskalaisten pankkien munauksia eikä mitään muuta.

 
Keskustan oman tien kulkija Hannu Hoskonen kävi Alfa TV:n Dosentti-ohjelman haastattelussa.

Noin 17:00 minuutin kohdalla tulee keskustelua elvytyspaketista. Hoskosen mielestä on kummallista, että ammattiyhdistysliikkeet ovat elvytyspaketista hipihiljaa, vaikka rakenteilla on pysyvä tulonsiirtomekanismi, jossa tullaan toistuvasti menemään suomalaisen työläisen kukkarolle.

Hoskosen mukaan syksyllä on tulossa uusi paketti ja se on kooltaan tuplakokoinen, eli 1500 miljardia euroa. Tätä asiaa on sivuttu joissakin medioissa. Mielenkiintoista on se, ettei Hoskosen heittoa ole mikään taho debunkannut huhupuheena.

Suomi on näillä sitoumuksilla sitomansa itsensä sellaisiin rakenteisiin, ettei se pääse vastuistaan eroon edes EU-erolla. Hoskonen kummeksuu sitä, että YLE ei uskalla hiiskua näistä vakavista asioista sanaakaan.

Hoskosen mielestä ei pitäisi puhua mistään korona-paketista. Elvytystuen jakoperusteista 70% määräytyy maiden talouskehityksen perusteella vuosina 2015-2019. Ainoastaan 30% määräytyy talouden kehityksellä korona-aikana. Tässä maksellaan ranskalaisten pankkien munauksia eikä mitään muuta.

Jännä nähdä, erottaako Keskusta Hoskosen eduskuntaryhmästään, kun tuota tukipakettia käsiteltiin pari päivää sitten eduskunnan täysistunnolla, niin Hoskonen piti kiinni linjastaan ja oli puolueen linjaa vastaan kovin sanakääntein.
 
Jännä nähdä, erottaako Keskusta Hoskosen eduskuntaryhmästään, kun tuota tukipakettia käsiteltiin pari päivää sitten eduskunnan täysistunnolla, niin Hoskonen piti kiinni linjastaan ja oli puolueen linjaa vastaan kovin sanakääntein.

Samaa mietin, mutta Hoskosella valtava tuki puolueen sisällä. Varmaan puolet keskustan kannattajista ja jäsenistä on nykyistä tukipakettia vastaan. Ei taida Keskustan ministerit nyt kuntavaalien alla uskaltaa mitään tehdä. Jos Hoskonen erotettaisiin ja loikkaisi Perussuomalaisiin, niin seuraavissa eduskuntavaaleissa pääsisi melko varmasti läpi ja Keskustassakin varmasti saa kannatusta näillä ajatuksilla. Itse asiassa hän pelaa myös oman poliittisen uran kannalta nyt todella viisasti tätä peliä. Pari kaveria kun vielä saa mukaan, niin tämä hallitus on entinen. Mistä sitä tietää, jos Hoskosesta tulisi vielä keskustan ministeri seuraavaan hallitukseen.

Persut ovat todellakin oikeassa sen suhteen, että kuntavaaleissa päätetään myös hallituksen kohtalosta. Tätä ei ole tunnuttu tai haluttu oikein ymmärrettävän.
 
Vesa Vihriälä ja Tuomas Malinen keskustelevat tästä "elpymispaketista" Radio Dein viikon debatissa:


Ja niille jotka karsastavat Radio Deitä:
viikon debatissa on otettu kaksi eri mieltä olevaa juttelemaan pinnalla olevista yhteiskunnallisista tai kirkollisista aiheista.

Eli aihe ja vieraat määrittää keskustelua, ei se että keskustelu pidetään kristillisellä radiokanavalla, joten ei tarvitse pelätä että sulle aletaan tuputtaa uskontoa.
 
On mielestäni härskiä, millä tavalla Suomen puolueettomaksi mainittu media on ottanut tavakseen valkopestä elvytyspakettia. Jos maksetaan 6,6 miljardia + korot (Suomihan joutuu lainaamaan nuo rahat) ja saadaan rahaa takaisin 2,7 miljardia, niin minä en keksi matemaattista kaavaa, jolla tämä kuvio muuttuisi EU:lta tulevaksi avustukseksi.

YLE: "Näin Suomi käyttää EU-tuen – Vanhanen: “Erinomainen apu Suomen tarvitsemaan kasvuloikkaan”

HS: "Suomeen on tämän hetken arvion mukaan tulossa EU:n elpymispaketista 2,7 miljardia euroa avustuksia "

Tällainen uutisointi vie lopunkin pohjan suomalaiselta tiedonvälitykseltä. Oikea otsikko olisi: "Suomi avustaa muita EU-maita vähintään 4 miljardilla eurolla"


 

Muuten hyvä mutta meillä ei ole tuota 6,6 miljardia jonka lappaamme molokin kitaan, vaan joudumme ottamaan sen verran uutta velkaa. Epäilemättä vasemmistolaisina demarit luulevat että velka on vaurautta, mutta näin ei ole.

EU on tähän asti elvyttänyt kuten muutkin isot taloudet, eli keskuspankkinsa kautta velkakirjaostoilla ym., miksi koronakriisiä ei voinut hoitaa samalla tavalla? EKP:n tase on jo nyt niin saatanallisen iso ettei sillä ole enää edes merkitystä kuinka paljon se kasvaa. Nyt sen sijaan edellytetään jäsenmaita velkaantumaan entisestään.
 
Viimeksi muokattu:
On mielestäni härskiä, millä tavalla Suomen puolueettomaksi mainittu media on ottanut tavakseen valkopestä elvytyspakettia. Jos maksetaan 6,6 miljardia + korot (Suomihan joutuu lainaamaan nuo rahat) ja saadaan rahaa takaisin 2,7 miljardia, niin minä en keksi matemaattista kaavaa, jolla tämä kuvio muuttuisi EU:lta tulevaksi avustukseksi.

Juuri tätä samaa olen itsekin ihmetellyt. Minä voisin ottaa myös vastaan esim. ministereiltä pari tonnia/kk vastaan tukiaisia, ja lahjoittaa siitä heille takaisin esim 25%, sehän olisi ilmaista rahaa heille, eikö? Huippu diili kaikille osapuolille!
 
Halla-aho ja Essayah pitivät tänään eduskunnassa hyvät ja perustellut puheenvuorot, miksi elvysypaketti on Suomelle järjetön hanke.

Kumpikin alleviivasi, että elvytyspaketti vie pohjaa pois EU:n oikeusvaltioperiaatteelta ja uskottavuudelta. Mihin EU:ssa voidaan enää luottaa, jos perussopimuksien yli voidaan kävellä miten huvittaa ja käskyttää Suomen kaltaisia maita tulonsiirtojen lisäksi ottamaan kontolleen muiden maiden velkojen takaisinmaksua? On aivan yhdentekevää, miten kierosti EU:n oikeusaputoimisto tai Suomen suuri valiokunta tulkitsee sopimuksia. EU rikkoo täysin yksiselitteisesti omia sopimuksiaan tavalla, jonka ei pitäisi mitenkään perusteltavissa tai edes mahdollista.

Essayah: EU-liittovaltiota ja verotusoikeutta hivutetaan ilman kansalaisten hyväksyntää. Esitys EU:n omien varojen käytöstä kaventaa kansallista täysivaltaisuutta ja eduskunnan budjettisuvereniteettia. Eikä meillä ole tälle toimivallan siirrolle kansanäänestyksessä annettua mandaattia.

 
Persut ovat todellakin oikeassa sen suhteen, että kuntavaaleissa päätetään myös hallituksen kohtalosta. Tätä ei ole tunnuttu tai haluttu oikein ymmärrettävän.

Kyllä se on hyvin ymmärretty ainakin demarien leirissä, sen takiahan virkamiehet jatkuvalla syötöllä heittää täyttä tuubaa olevia lausuntoja vaalien siirtämisestä koska korona.

edit: ja YLE läiskii ilmoille värikynä galluppeja joissa demaria nostettu ylös ja ps:ää alas.
 
Kyllä minä ainakin olen valmis lisää veroja maksamaan että italialaiset saa 4 päiväsen työviikon. Nytkin oli ylimääräistä että.sain ps5 hankittua.
 
En yleensä katso YLE:n uutisia, koska tunnen ettei verenpainelääkitykseni ole tarpeeksi vahva. Tänään kuitenkin satuin katsomaan.

Eniten ruutuaikaa sai korona, Koskelan murhan puinti, lastensuojelulain suunniteltu muutos ja sukeltaminen jään alla.

Eduskunnan äänestys elvytyspaketista oli lyhyt 30 sekunnin spotti muiden pienempien uutisten joukossa. Tähän lyhyeenkin spottiin oli yritetty saada hienovaraista piilovaikuttamista mukaan: korostamalla hallituksen vahvuutta, sekä tuomalla esiin opposition eripuraisuus, ikäänkuin se nyt olisi elvytyspakettiasian pääpointti. Kaikki perustelut, miksi välikysymys on tehty, jätettiin luonnollisesti kertomatta.

YLE:n puolueettoman uutispläjäyksen sinetöi heti perään tullut uutinen, jossa kerrottiin Perussuomalaisten kansanedustajalle Ano Turtiaiselle annetusta huomautuksesta. Perussuomalaisten Turtiainen oli nimitellyt puhemiestä, kieltäytynyt käyttämästä maskia ja käyttäytynyt uhkaavasti eduskunnan käytävällä. Paha vain, että Turtiainen on erotettu Perussuomalaisten eduskuntaryhmästä jo kesällä 2020. Näin ollen asia ei pitäisi olla yllätys toimittelijoille, vaan uutisessa nähty virhe on tarkoituksellinen.

Hämmentävää, että länsimainen verorahoitteinen valtiomedia voi käyttäytyä tällä tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Hallituksen vahvuuttahan se on ottaa lainaa ja antaa siitä isoja summia meitä paljon isommille maille, koska me olemme muka niin hyvin toimeentulevia että meidän PITÄÄ olla netomaksajia.

:facepalm:
 
EKP:n tase on jo nyt niin saatanallisen iso ettei sillä ole enää edes merkitystä kuinka paljon se kasvaa. Nyt sen sijaan edellytetään jäsenmaita velkaantumaan entisestään.

Mitä vaikutuksia sillä olisi, jos seuraavan hallituksen johdolla Suomi tekisi markkinoita hiukkasen yllättävän vedon ja defaultaisi vanhat valtionlainansa? Siis ilmoittaisi markkinoille, että ennen tiettyä päivää liikkeellelaskettuja velkakirjoja ei makseta takaisin.

Suomen valtiosta tulisi velaton mutta uuden velan ottamisessa saattaisi olla tiettyjä haasteita. Ainakaan korko ei olisi yhtä edullinen kuin nyt. Valtio joutuisi elämään suu säkkiä myöden. Traagista.
 
YLE:n puolueettoman uutispläjäyksen sinetöi heti perään tullut uutinen, jossa kerrottiin Perussuomalaisten kansanedustajalle Ano Turtiaiselle annetusta huomautuksesta. Perussuomalaisten Turtiainen oli nimitellyt puhemiestä, kieltäytynyt käyttämästä maskia ja käyttäytynyt uhkaavasti eduskunnan käytävällä. Paha vain, että Turtiainen on erotettu Perussuomalaisten eduskuntaryhmästä jo kesällä 2020. Näin ollen asia ei pitäisi olla yllätys toimittelijoille, vaan uutisessa nähty virhe on tarkoituksellinen.
Mikä virhe? Turtiainenhan on edelleen puolueen jäsen ja kaiken lisäksi Juvan perussuomalaisten puheenjohtaja.
 
Mitä vaikutuksia sillä olisi, jos seuraavan hallituksen johdolla Suomi tekisi markkinoita hiukkasen yllättävän vedon ja defaultaisi vanhat valtionlainansa? Siis ilmoittaisi markkinoille, että ennen tiettyä päivää liikkeellelaskettuja velkakirjoja ei makseta takaisin.

Voisi myös tehdä sellaisen vedon, ettei koko hallituskaudella kansalaisten tarvitsisi maksaa veroja lainkaan. Otettaisiin sen verran lisää velkaa ja sitten mentäisiin kauden lopussa Italian rinnalle itkemään EU:lle, että auttakaa nyt meitä, yhyy, meidän talous on päin sitä itteään.
 
Niin, Italian talous on vain ~10 kertaa meidän kokoinen, joten ketä mahtaisi kiinnostaa.
 
Malinen AlfaTV:n Dosentin haastattelussa.

Malinen pitää todennäköisenä, että mikäli Suomi lähtee elvytysvälineeseen mukaan, tulee syksyllä päätettäväksi uusi paketti (Hoskosen väitteiden mukaan 1500 miljardia). Ongelma on se, että kaikki prosessit ja lakimekanismit on nyt säädetty EU-maissa siten, että uusien pakettien läpivienti on huomattavasti helpompaa koska ennakkotapaus on olemassa. Ja millä todennäköisyydellä Suomi voi kieltäytyä uudesta paketista, kun emme kieltäytyneet ensimmäisestäkään?

Suomi on taloudellisesti tukalassa tilanteessa jo ilman tulonsiirtojakin. Malisen mukaan, jos Suomi lähtee tulonsiirtounioniin mukaan, 10 vuoden päästä tätä maata ei enää tunnista. Etelä-Euroopan pystyssä pitäminen vaatii jo lähi vuosina tuhansia miljardeja euroja.

Kysymys kuuluu, mistä Suomi ottaa rahat tulonsiirtoihin: verojen korotuksista (EU-verot tulevat nykyisten päälle) vai yhteiskunnan menojen leikkauksista. Todennäköinen lopputulos on edellämainittujen yhdistelmä.

Suomen sosiaalijärjestelmä tulee ottamaan kovimman osuman, koska se on julkisen talouden suurin menoerä. On ironista, että vasemmistohallituksen päätöksien seurauksena Suomi joutuu osittain alasajamaan sosiaalijärjestelmänsä, jotta Euro saadaan pidettyä pystyssä.

Dosentti: käykö tässä nyt niin, että tulevaisuuden historijoitsijat puhuvat Sanna Marinin hallituksesta tuhon hallituksena?

 
Tämä onkin hauska juttu siinä mielessä että se on samalla sisäpoliittinen, sekä ulkopoliittinen aihe. Antaa sopivasti mahdollisuuksia väistellä kysymyksiä miksi asiaa ei voida käsitellä parlamentissa koska asia liittyy suurempaan kokonaisuuteen (=EU). Mutta ei myöskään voida käsitellä EU:ssa koska siellä ketään ei kiinnosta yksittäisten maiden sisäpoliittiset asiat, ja näin limbo on valmis. Mutta jossain ne päätökset pitää silti tehdä, ja nyt päätökset näyttävät johdonmukaisesti olevan sellaisia että kumarretaan tälle yhteiselle projektille jossa luovutetaan päätäntävalta muualle, missä tuskin edes tiedetään mikä ihme se sellainen maa on kuin Suomi. Muuta kuin ne on tyhmiä ja maksaa kaikki laskut mitä nenän eteen kannetaan. Aivan säälittävää hommaa kertakaikkiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Syksyllä pitäisi alkaa saada uutta pakettia Italialle, jos se halutaan pitää eurossa ja näennäisesti maksukykyisenä. Mitenköhän sitä sitten perustellaan kansalle, kun eduskuntavaalit on edessä ja niin kovasti on Marinkin artikuloinut kansalle että koronapaketti on ai-nut-ker-tai-nen?

Mä veikkaan että sitten kerrotaan että etelän pankit on pahoissa vaikeuksissa ja että ne on pakko pelastaa. Jos ei pelasteta, niin Suomalaisten asuntolainojen korko karkaa pilviin. Antamalla muille lisää rahaa ja ottamalla velkaa pelastetaan tällä kertaa asuntovelalliset.

Sitä seuraava tukipaketti perustellaan sillä että muuten euro romahtaa.

Sitten ei olekaan enää niin väliä, kun kaikilla on kottikärryittäin rahaa. Harmi vaan ettei niillä saa oikein mitään.
 
Iltalehti on saanut tiskin alta käsiinsä tietoja, joiden mukaan perustuslakivaliokunnassa on vahvoilla vaihtoehto, jossa elpymispaketin hyväksyntä eduskunnassa vaatisi taakseen 2/3 enemmistön.

Päätös olisi siinä mielessä merkityksellinen, että hallituspuolueet eivät pystyisi yksin äänestämään pakettia läpi vaan Kokoomuksen pitäisi tulla auttamaan hallitusta. Odotettavissa onkin mielenkiintoinen teatteri, kun Kokoomuksen pitäisi niellä kriittiset sanansa ja äänestää vasemmistohallituksen mukana solidaarisuuspaketista. Allekirjoittaneen vahva arvaus on, että mikäli 2/3 enemmistö vaaditaan, niin Kokoomus syö sanansa ja Pro-EU -puolueena äänestää paketin läpi.

Perustuslakivaliokunnan lopullinen ratkaisu pitäisi julkistaa kolmen viikon kuluttua.

Jos perustuslakivaliokunta hyväksyy paketin läpimenon pelkällä enemmistöpäätöksellä, on oikeusvaltioperiaatteesta enää turha puhua Suomessa. Paketti on aivan yksiselitteisesti EU:n perussopimuksien vastainen ja myös Suomen perustuslain vastainen tuoden +3,9 miljardin lahjoitusten lisäksi mukanaan valtavan muiden maiden takausvastuun. Tällaisesta asiasta ei edes pitäisi äänestää eduskunnassa, puhumattakaan että se hyväksytään pelkällä enemmistöpäätöksellä.

 
Vähän hullulta tuntuu jakaa noita osuuksia perustuen koronan vaikutuksiin, kun nyt vasta Suomessa alkaa rytisemään. Ainakin pitäisi odotella että selviää tämän vuoden luvut.
 
Viitaten PalleX:in kommenttiin niin kriisitietoisuus ei ole ajantasalla jo pelkästään siitä syystä että velkojat eivät ole voineet hakea velallisia konkurssimenettelyyn kuin vasta tämän vuoden puolella. Verottaja on kunnostautunut konkurssihakemusten jättämisessä, mutta todellinen pommi muhii vasta pinnan alla. Jännityksellä odotan itsekin mitä sieltä tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän hullulta tuntuu jakaa noita osuuksia perustuen koronan vaikutuksiin, kun nyt vasta Suomessa alkaa rytisemään. Ainakin pitäisi odotella että selviää tämän vuoden luvut.

Jakoperusteet koskevat suurelta osin aikaa ennen koronaa. EU oli pahoissa ongelmissa jo aikaisemminkin ja korona oli vain se viimeinen niitti. Tosiasiassa tässä yritetään välttää Italian maksukyvyttömyys ja ero Eurosta sekä pankkikriisi. Suomelle tämä laskentatapa oli aika huono asia ja sama koskee sitä neuvottelutulosta:

"Elpymispotista huomattavasti muhkeampi osa, 70 prosenttia, jaetaan vuosien 2015–2019 taloudenhoidon perusteella, jolloin ei ole ihme, että Italia ja Espanja kuittaavat kumpainenkin rahasta lähes 70 miljardia euroa.

Suomen talous vastaavasti kasvoi varsinkin vuosina 2016 ja 2017, jolloin nopein eurokriisin jälkeinen talousnousu alkoi jo taittua muualla Euroopassa."

Olen täysin vastaan sitä pakettia, joka kaiken lisäksi sidottiin EU:n 7 vuotiseen budjettikehykseen ja sen kautta EU-jäsenyyteen. Mielestäni se oli todella ruma temppu. Mutta se olisi paljon helpompi hyväksyä, jos vaaditaan 2/3 enemmistö.

Kokoomus varmaan sen hyväksyy, mutta mielenkiintoiseksi menee, jos useammat yksittäiset edustajat päättävät äänestää sitä vastaan. Syksyllä Italia tarvitsee uutta tukipakettia, ja nämä asiat ovat taas tapetilla seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Edit. Tämä on siinä mielessä hyvä että äänestäjät voivat siinä vaiheessa arvioida uudestaan tukipaketin mielekkyyttä. Kokoomus voi menettää kannatustaan, jos nyt kannattaa tukipaketteja ja ne osoittautuvat riittämättömiksi/epäonnistuneiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuomas Malinen kävi Heikelä & Koskelossa antamassa testamenttinsa, ennen vetäytymistä julkisesta keskustelusta (ainakin toistaiseksi).

Mielestäni testamentin pääsanoma on se, että merkittävimpiä suomalaisia poliitikkoja ohjataan ulkoa. Malinen nostaa esiin Kreikan tukipaketteihin liittyviä kummallisia kuvioita.

1. Kun Kokoomuksesta tuli suurin puolue 2011 eduskuntavaaleissa (20,4% kannatus), pitivät kaikki selvänä, että Perussuomalaiset (19,1%) otetaan hallitukseen. Perussuomalaisten hallituksen menolla oli yksi ainoa este: he vaativat, ettei Kreikan toista tukipakettia hyväksytä. Malisen mukaan tämä oli se syy, miksi Katainen jätti Perussuomalaiset ulos hallituksesta ja perusti "sixpack hallituksen", joka on luultavasti kaikkien aikojen toimimattomin hallitus.

2. Malinen epäilee Kataisen käyttäytymisen motiiviksi pidempiaikaista suunnitelmaa nousta myöhemmin EU-komissaariksi. Ura komissaariksi olisi katkennut, jos Suomi olisi laittanut tukipaketissa hanttiin.

3. Katainen haki myöhemmin komissaariksi, mutta tie oli katketa Kataisen osaamattomuuteen. Malinen kertoo testamentissa, että valintaprosessin osana Kataisen täytyi osallistua Talous- ja rahoitusasioiden neuvoston (Ecofin) haastatteluun, josta paljastunut viestinvaihto paljastaa: "Voimmeko valita talouskomissaariksi Olli Rehnin paikalle henkilön, joka ei osaa mitään??".

Kuten historiasta tiedämme, Kataisesta ei koskaan tullut talouskomissaaria vaan se salkku meni Ranskaan. Kataisesta leivottiin "Super-Komissaari", joka on henkilö vailla todellista valtaa, alaisia ja budjettia...

4. Kreikan tukipakettien aikoihin pääministeri Matti Vanhanen puhui yhteisvastuusta Kreikan auttamiseksi (lue Saksan ja Ranskan pankkien auttamiseksi). Kun valtionvarainministeri Matti Vanhanen kävi viime syksyllä Marja Sannikan haastattelusa, Sannikka kysyi miten Vanhanen suhtautuu yhteisvelkaan. Vanhanen vastasi tähän, ettei hän ole sitä ikinä ajatellut. Vastaus on tietenkin ilmiselvä vale, josta Vanhasella on näkemystä jo 10 vuoden takaa. Jostakin syystä Vanhanen ei halua kommentoida asiaa, josta luultavasti tietää jotakin.

 
Testamentissaan Malinen kertoo ei niin mairittelevia tarinoita Kokoomuksesta ja sen sisäistä valtataisteluista. Kokoomus on puolueena pahassa identiteettikriisissä ja toimii EU-politiikassa vastoin kentän valtavirran tahtoa.

Threadiin liittyvä asia liittyy Elina Lepomäkeen, jonka kanssa Malinen on tehnyt pitkäaikaisesti yhteistyötä ja kirjoittanut mm. kirjan "Euron tulevaisuus". Malinen ylistää Lepomäkeä älykkäänä talousalan osaajana, jota Kokoomus on jostakin syystä pitänyt vilttiketjussa ja nostanut esiin vain, jos pitää keskustella Eurosta.

Lepomäen kanta Euroon on ollut aina hyvin kriittinen. Tässä ajattelussa kuitenkin tuli muutos kesällä 2019.

Lepomäki kävi kesällä 2019 Euroopan kiertueella, missä yhteydessä hän tapasi Ranskan Macronin, sekä kävi Bilderbergin kokouksessa. Tämän kesän jälkeen Lepomäen ajattelu muuttui ja hän alkoi julistamaan avoimesti Euroopan liittovaltiota. Malisen mukaan kesällä 2019 Lepomäkeen istutettiin jokin ajatus.

Google löytää nipuittain uutisia Lepomäestä liputtamassa elvytyspaketin ja liittovaltion puolesta. Voidaankin kysyä, nouseeko Lepomäki viimein tämän suunnanmuutoksen seurauksena Kokoomuksen johtoon?


 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 517
Viestejä
4 475 359
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom