Vaikka se alkuperäinen Mehrabianin "vain 7% kommunikaatiosta on verbaalista" onkin täyttä tuubaa (alkuperäinen tutkimus on kai ihan validi, mutta johtopäätöksissä se on ymmärretty ihan miten sattuu), niin kyllä ei-verbaalisen kommunikaation rooli on ihan merkittävä, ja siitä on paljon tutkimustakin, en ole mikään psykan major niin en voi vetäistä tähän mitään isoa meta-analyysiä, mutta tuossa muutamia:
"Results showed that facial dynamics significantly influenced participants' (a) choice of with whom to play the game and (b) decisions to cooperate. It was also found that inferences about the other player's trustworthiness mediated these effects of facial dynamics on cooperative behavior. "
APA PsycNet
"Based on the findings of the studies reviewed, it was found that the more the teachers used verbal and non-verbal communication, the more efficacious their education and the students’ academic progress were."
The impact of the teachers’ non-verbal communication on success in teaching
...mutta tietenkin tuo ei ole mikään mustavalkoinen juttu teams -palsuissa:
- "This could have been an email" -palsut, joissa joku lukee oman powerpointtinsa läpi, ei mitään interaktiota - aivan sama onko kamerat päällä vai ei
- Kymmenien henkilöiden massapalsuissa videoseinästä tulee vain häiriö, yleensä pidän kameran pois päältä paitsi jos itse puhun
- Scrumit tms. nopeat synkkauspalsut tuttujen tyyppien kesken, itse tykkään nähdä muiden naamat ja pidän itse aina kameran päällä mutta ei sillä tulokseen varmaan ole väliä
Ylipäänsä se tilanne vaikuttaa niin paljon siihen miten tärkeää se sanaton viestintä on, itse olen paljon tekemisissä palsuissa joissa pitää sopia aika monimutkaisista ja hankalista asioista toisilleen tuntemattomien ja eri organisaatioihin kuuluvien tyyppien välillä, joskus on ristiriitaisia intressejä ja luottamusongelmia osallistujien välillä. Olen aivan varma että noissa oltaisiin säästetty merkittävästi aikaa ja rahaa jos osallistujat olisivat olleet fyysisesti samassa tilassa, tai edes kamerat päällä.