Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Edelleen on kyllä hieman yskimistä kylmäkäynnistyksissä, vaikka on ajettu tuota Red Linen SI-1 lisäainetta koneesta läpi suuttimien puhdistamiseksi, ja vaihdettu tulpat. Vähän vaikuttaa siltä, että tuo eFlexPlus ei vaan meinaa oppia oikeaa rikastusta kuten pitäisi. Siinä mielessä tämä boksi on kyllä ollut hieman pettymys. Virrat pysyy boksissa käynnistysyritysten välissä, joten siitä ei ole kyse.

Tarpeeksi jos tankkaa bensaa E85 sekaan, niin ongelma poistuu.
 
Enpä tiedä voisiko tuolla eFlexTuner ohjelmistolla vielä kokeilla jotenkin säätää tuota rikastusta? Rikastukseen ongelma kai lähinnä liittyy, kun kuulemma sopivalla rikastuksella pitäisi hörähtää ongelmitta käyntiin paukkupakkasillakin.
 
Edelleen on kyllä hieman yskimistä kylmäkäynnistyksissä, vaikka on ajettu tuota Red Linen SI-1 lisäainetta koneesta läpi suuttimien puhdistamiseksi, ja vaihdettu tulpat. Vähän vaikuttaa siltä, että tuo eFlexPlus ei vaan meinaa oppia oikeaa rikastusta kuten pitäisi. Siinä mielessä tämä boksi on kyllä ollut hieman pettymys. Virrat pysyy boksissa käynnistysyritysten välissä, joten siitä ei ole kyse.

Tarpeeksi jos tankkaa bensaa E85 sekaan, niin ongelma poistuu.

Miten tuo yskiminen käytännössä ilmenee?
 
Miten tuo yskiminen käytännössä ilmenee?
Lähtee usein käyntiin silleen röpötellen ja sitten sammuu. Vaatii sitten toisen startin, joskus kolmannenkin, ennen kuin pysyy käynnissä. Lisäksi joskus jos yrittää lähteä saman tien liikkeelle, eikä tyhjäkäytä ensin hetkeä, niin moottori meinaa sammua.

Alkanut vähän tuntua siltä, että paskan vitut tuossa boksissa mitään oppimista on, vaikka kuulemma pitäisi olla. Tässä dokumentissa sivuilla 77 ja 78 on kuvattu muutamat säädöt, joita tuolla eflextunerilla voisi ehkä kokeilla.
 
2025 kesäkuun alku

Testasin jälleen Volkswagen Golf 1.2 TSI 6-vaihteinen manuaali, 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä.

Tällä kertaa laskennallinen 35% etanolipitoisuus.

Kulutus kasvoi tällä kertaa vain 3,94%.

Syy näin pienelle kulutuksen kasvulle oli, että bensalla matkatessa oli napakka vastatuuli ja muutama kovempi ohitus, kun taas etanoliseoksella matkatessa oli alussa lievä myötätuuli ja lopussa tyyntä. Lämpötila käytännössä sama, kuten keli muutenkin.

Sama reitti, ~550km suuntaansa. Keskinopeus oli bensalla 91,89 km/h ja etanoliseoksella 92,13 km/h.

Samoilta mittareilta aina tankattu piri pintaan.

Hyvin toimi kaikissa tilanteissa ja ei laihalle menoa.

Seuraavaksi testaan 40% sekoitusta.

Mites tämä kokeilu on edennyt?
Onko siis ihan vakio kampe?
Itsellä 1.4 tsi 2015
 
Lähtee usein käyntiin silleen röpötellen ja sitten sammuu. Vaatii sitten toisen startin, joskus kolmannenkin, ennen kuin pysyy käynnissä. Lisäksi joskus jos yrittää lähteä saman tien liikkeelle, eikä tyhjäkäytä ensin hetkeä, niin moottori meinaa sammua.

Alkanut vähän tuntua siltä, että paskan vitut tuossa boksissa mitään oppimista on, vaikka kuulemma pitäisi olla. Tässä dokumentissa sivuilla 77 ja 78 on kuvattu muutamat säädöt, joita tuolla eflextunerilla voisi ehkä kokeilla.
Rikastusta tarvii aika hemmetisti. Säädettävillä ecuilla ainakin lyödään aivan hemmetisti ainetta starttiin kylmällä vs lämpösellä.
 
Rikastusta tarvii aika hemmetisti. Säädettävillä ecuilla ainakin lyödään aivan hemmetisti ainetta starttiin kylmällä vs lämpösellä.
Jep ja tuossa eFlexPlus boksissa pitäisi olla jo valmiina rikastus. Sitä voi tuolla eFlexAppilla säätää ja olen jo laittanut +3 eli rikkaimman. En tiedä, että eikö rikastus siltikään riitä, ja pitäisikö sitä vielä lisätä entisestään tuolla eFlexTunerilla noiden ohjeiden mukaan.

Aina tuo on tähän mennessä lähtenyt käyntiin, mutta tuo säätäminen ja starttimoottorin ränkkääminen vähän tympii. Tuon kai pitäisi vieläpä ajan myötä oppia moottorille sopivan rikastuksen, mutta ei tuo kyllä todellisuudessa vaikuta mitään oppivan. :tdown:

 
Jep ja tuossa eFlexPlus boksissa pitäisi olla jo valmiina rikastus. Sitä voi tuolla eFlexAppilla säätää ja olen jo laittanut +3 eli rikkaimman. En tiedä, että eikö rikastus siltikään riitä, ja pitäisikö sitä vielä lisätä entisestään tuolla eFlexTunerilla noiden ohjeiden mukaan.

Aina tuo on tähän mennessä lähtenyt käyntiin, mutta tuo säätäminen ja starttimoottorin ränkkääminen vähän tympii. Tuon kai pitäisi vieläpä ajan myötä oppia moottorille sopivan rikastuksen, mutta ei tuo kyllä todellisuudessa vaikuta mitään oppivan. :tdown:

Joo, noista jälkiasennussarjoista en oikein tiedä, mutta kesäautolla ajokausi on joskus ulottunut juuri pakkaskelien tuntumaan ja rikastus on luokkaa +500% kesäkeleille eli ainetta syötetään moninkertaisia määriä. Säätäjä joskus totesi että pakkaskeleillä ainetta ruikitaan niin että pakoputkesta tulee nestettä ja siitä vähennetään rahtunen.
 
Jep ja tuossa eFlexPlus boksissa pitäisi olla jo valmiina rikastus. Sitä voi tuolla eFlexAppilla säätää ja olen jo laittanut +3 eli rikkaimman. En tiedä, että eikö rikastus siltikään riitä, ja pitäisikö sitä vielä lisätä entisestään tuolla eFlexTunerilla noiden ohjeiden mukaan.

Aina tuo on tähän mennessä lähtenyt käyntiin, mutta tuo säätäminen ja starttimoottorin ränkkääminen vähän tympii. Tuon kai pitäisi vieläpä ajan myötä oppia moottorille sopivan rikastuksen, mutta ei tuo kyllä todellisuudessa vaikuta mitään oppivan. :tdown:

No tästä on jo aikaa mutta toimin niin että auto lohkoon hetkeksi kun oli pakkasen puolilla, lähti muuten huonosti käyntiin ja fiilis jäi että vei perkeleesti ainetta, kovemmalla pakkasella puhtaalla bensalla. Parasta viinassa oli reilusti kasvanut vääntö.
 
Pistäkää softa sisään niin ei tarvitse noilla leluboxeilla säätää. Lisää vääntöä ei pitäisi tulla pelkällä boksilla, kun sytytysennakkoa ei ole säädetty ohjelmallisesti.

Viina-audi ja saab kumpikin käynnistynyt ongelmitta ilman lohkoa -25c.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan näiden omien kokemuksien pohjalta en tuota eflexfuelia ihan varauksetta suosittelisi kenellekkään vähemmän teknisesti orientoituneelle ihmiselle. Itsellä kestää hermot tuota starttailua, kun tietää mistä on kyse, mutta voin kuvitella että moni ihminen polttaisi tuohon hermot aika nopeasti.

Kun tuohon nyt on tullut jo laitettua rahaa, niin voisi kokeilla vielä tuolla eflextunerilla rikastuksen säätöä, kunhan jaksaa.
 
Lähtee usein käyntiin silleen röpötellen ja sitten sammuu. Vaatii sitten toisen startin, joskus kolmannenkin, ennen kuin pysyy käynnissä. Lisäksi joskus jos yrittää lähteä saman tien liikkeelle, eikä tyhjäkäytä ensin hetkeä, niin moottori meinaa sammua.

Alkanut vähän tuntua siltä, että paskan vitut tuossa boksissa mitään oppimista on, vaikka kuulemma pitäisi olla. Tässä dokumentissa sivuilla 77 ja 78 on kuvattu muutamat säädöt, joita tuolla eflextunerilla voisi ehkä kokeilla.

Melko huonolta boxilta vaikuttaa.. jospa säätö auttaisi. Mulla oli vanhassa Nissanin 1.4 MPI moottorissa (GA14DE) 50€ paineensäädin 3,1-->~4,2 bar (max paine) ja ei se ainakaan huonommin käyntiin lähtenyt ja heti kun kävi, niin vedot tallella eikä meinannut sammua.

Joku oli jossain huijannut lämpötila-anturia näyttämään moottorille max pakkaslukemia.. helpotti käyntiin lähtöä. Kytkimestä päälle/pois. :hmm:
 
Joku oli jossain huijannut lämpötila-anturia näyttämään moottorille max pakkaslukemia.. helpotti käyntiin lähtöä. Kytkimestä päälle/pois. :hmm:
Tuo kai säätää rikastusta ensisijaisesti lämpötila- ja etanoliantureiden lukemien pohjalta, joten huijaamalla lämpötilalukeman matalammaksi rikastusta varmaankin saa lisää.
 
Nyt oli kyllä vaihteeksi käyntiinlähtö niin vaikeaa, että täytyy varmaan tankata vaan kunnolla bensaa sekaan. Viime talvi oli aika lauha niin kunnon pakkaset tuon kanssa kokematta.

On tämä eflexfuel kyllä vähän... :poop:
 
Nyt on vielä viimeisenä oljenkortena kokeiltu säätää rikastusta aika paljon voimakkaammaksi tuolla eflextunerilla. Vituttaa kuitenkin jos puolet vuodesta joutuu tankkalemaan reilusti bensaa, menee vähän koko boksi hukkaan.

Tulevina päivinä varmaan näkee, että lähteekö paremmin kylmänä.
 
Kun latasin aktiivisen ohjelman boksilta tuohon eflextuneriin, niin näytti kyllä siltä, että jotain oppimista siinä on saattanut tapahtua. Rikastuksen määrä näytti nimittäin olevan vakiota korkeampi niillä etanolipitoisuuksilla ja lämpötiloilla joilla on eniten tullut käynnisteltyä. Mutta äkkiseltään näytti siltä, että riittävä rikastus puuttui ihan kokonaan matalammilta lämpötiloilta. Ehkä siksi, että viime talvi oli aika lauha, eikä tuo ole päässyt ollenkaan oppimaan sopivia parametrejä kylmemmille ilmoille.

Mitä tässä nyt tullut lueskeltua foorumeita, niin tuo riittävä rikastus vaikuttaa olevan tämän E85 kanssa erittäin oleellista sujuvien kylmäkäynnistyksien takaamiseksi.
 
Kun latasin aktiivisen ohjelman boksilta tuohon eflextuneriin, niin näytti kyllä siltä, että jotain oppimista siinä on saattanut tapahtua. Rikastuksen määrä näytti nimittäin olevan vakiota korkeampi niillä etanolipitoisuuksilla ja lämpötiloilla joilla on eniten tullut käynnisteltyä. Mutta äkkiseltään näytti siltä, että riittävä rikastus puuttui ihan kokonaan matalammilta lämpötiloilta. Ehkä siksi, että viime talvi oli aika lauha, eikä tuo ole päässyt ollenkaan oppimaan sopivia parametrejä kylmemmille ilmoille.

Mitä tässä nyt tullut lueskeltua foorumeita, niin tuo riittävä rikastus vaikuttaa olevan tämän E85 kanssa erittäin oleellista sujuvien kylmäkäynnistyksien takaamiseksi.

Se on totta. Kylmällä rikastetaan tyyliin pirusti ja toivotaan että edes osa höyrystyy ja syttyy..
 
Jännityksellä odotan, että lähteekö tästä eteenpäin paremmin käyntiin, vai jääkö seuraavaksi kokonaan pihaan. Saa tuon kyllä palautettua vakio startup modeen tuolla puhelinsovelluksella ilman että tarvii kaivaa läppäriä esiin, kun tuo eflextunerilla muokattu ohjelma ilmestyi valittavaksi tuonne eflexappiin vakio startup modejen rinnalle.

Meinasin jo mennä tankkaamaan bensaa, mutta tankkasinkin lisää E85. Ajattelin että viedään tämä kokeilu nyt sitten kerralla päätyyn asti. Olisi kyllä hienoa jos saisi toimimaan kuten esimerkiksi nuo viina-saabit, jotka ilmeisesti lähtee pakkasellakin ongelmitta.:D
 
Tässä nyt vielä ruutukaappaukset asetuksista jotka nyt meni testiin, jos jollain sattuu kiinnostamaan. Jos ei toimi näillä niin säädetään sitten lisää. :hmm:

Screenshot From 2025-11-17 17-53-15.png

Screenshot From 2025-11-17 17-53-00.png

Screenshot From 2025-11-17 17-52-47.png
 
Itellä oli edellisessä autossa tuo eFlexfuel ja se oli jotain mallia ensimmäinen versio.
Semmonen ominaisuushan siinä taisi olla, että ensimmäisellä tuskin lähti käyntiin pakkasilla.

Epäilin tosiaan johtuvan siitä, kun purkki oli vain niillä suuttimien johdoilla toimiva, että se ei pidemmän ajan seistyä ollut enää virroissa ja tietoinen lämpötilasta.
Ekan käynnistys yrityksen aikana sitten laite hoksasi, minkälaista säätöä pitäisi olla.

Ootko kokeillut vaikuttaako, jos ennen ekaa starttia käyttää vaan virtoja päällä ennen kuin starttaa?
 
Itellä oli edellisessä autossa tuo eFlexfuel ja se oli jotain mallia ensimmäinen versio.
Semmonen ominaisuushan siinä taisi olla, että ensimmäisellä tuskin lähti käyntiin pakkasilla.

Epäilin tosiaan johtuvan siitä, kun purkki oli vain niillä suuttimien johdoilla toimiva, että se ei pidemmän ajan seistyä ollut enää virroissa ja tietoinen lämpötilasta.
Ekan käynnistys yrityksen aikana sitten laite hoksasi, minkälaista säätöä pitäisi olla.

Ootko kokeillut vaikuttaako, jos ennen ekaa starttia käyttää vaan virtoja päällä ennen kuin starttaa?
On tullut kokeiltua, ei vaikuta oleellisesti. Tuo laite kyllä herää kun kääntää avaimesta virrat päälle, koska siihen voi silloin yhdistää bluetoothilla ja näyttää ihan järkevää lämpötilalukemaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 218
Viestejä
4 998 848
Jäsenet
80 238
Uusin jäsen
Jusma23

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom