Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Re85 hinnassa -5snt/litra jo tuntuu.

Mobiilitankkaajille 5 snt/l alennusta tämän viikon ajan!​
Oletko jo kokeillut mobiilitankkausta? Nyt se kannattaa! Saat 15.11.2020 saakka -5snt/l alennusta polttoaineesta kun tankkaat St1 Way -sovelluksella St1- tai Shell-asemalla. Mobiilitankata voit St1- ja Shell-automaattiasemilla sekä palvelevien asemien merkityillä automaattimittareilla.
”​
 
Kovin heittelee bensan hinta, eilen E95 oli jo 1,31€/L ja tänään 1,41€/L. S-Ryhmän asiakkaana pääsee myös 5s/L alennukseen joka kuukausi aika helposti.
 
Kovin heittelee bensan hinta, eilen E95 oli jo 1,31€/L ja tänään 1,41€/L. S-Ryhmän asiakkaana pääsee myös 5s/L alennukseen joka kuukausi aika helposti.
900 euron ostoilla / kk, eli jos on isompi perhe ruokittavana tai tulee pirusti ajokilsoja. ;)
 
Viimeksi muokattu:
900 euron ostoilla / kk, eli jos on isompi perhe ruokittavana tai tulee pirusti ajokilsoja. ;)
Kyllähän tuota ilman lapsilaumaakin, jos vaan laittaa kunnolla haisemaan. Monella foorumilaisella kerrotaan olevan sellainen aiemmin muropalkaksikin kutsuttu vähän tuuheampi duunaripalkka, ja osalla lienee myös sen mukaiset kulutustottumukset. Äkkiäkös sitä poonusta kertyy erilaisista autojen, moottoripyörien, veneen ja kakkosveneen tankkauksista ja vakuutuksista, vaikka ruokaa ostaisi vain ravintoloista ja hallista. Osa saattaa kehdata ostaa Prismastakin.;)
 
900 euron ostoilla / kk, eli jos on isompi perhe ruokittavana tai tulee pirusti ajokilsoja. ;)
Meitä on kaksi aikuista ja yksi teini perheessä, tuo 900€ ylittyy joka kuukausi. Ei syödä ulkona vaan tehdään ruokaa kotona. Aina olen ihmetellyt tuota ruoan kalleutta.
 
Njaaha, mukavasti laajenee etanolin tankkausverkosto oman liikkumispiirin sisällä. Kannuksessa on jo mittari toiminnassa, Ylivieskassa taitaa säiliö olla montussa, mutta tankkauskentän viimeistelyä odotellaan.
ABC-asemia molemmat, joten kilpailun puutteessa hintataso pysyy esim. Kokkolan St-ykkösiä korkeammalla. S-kortti toki löytyy, niin saattaa tulla noillakin asemilla asioitua.
 
Njaaha, mukavasti laajenee etanolin tankkausverkosto oman liikkumispiirin sisällä. Kannuksessa on jo mittari toiminnassa, Ylivieskassa taitaa säiliö olla montussa, mutta tankkauskentän viimeistelyä odotellaan.
ABC-asemia molemmat, joten kilpailun puutteessa hintataso pysyy esim. Kokkolan St-ykkösiä korkeammalla. S-kortti toki löytyy, niin saattaa tulla noillakin asemilla asioitua.
Ei ole olemassakaan bioetanolikilpailua. St1 omistaa kaikki kotimaiset tuotantolaitokset, ST1 ja SOK omistavat yhdessä tukkujakelija NEOTin, sekä molemmat ketjut ST1 ja ABC myyvät samaa tavaraa.
 
Ekaksi, hieman epäilen tuota saman tavaran myymistä: Edelliset 20 täyttä tankillista (60-62 litraa) paikalliselta Shell -asemalta, auton etanoliadaptaatio näyttää tasaista 85%. Viikko sitten tankkasin viereiseltä aakkosasemalta 54 litraa, adaptaatio putosi 80 prosenttiin.
En nyt yhden tankkauksen perusteella ala vänkäämään etanolin seostuksesta, mutta tällähetkellä tilanne on tämä :confused:

Tokaksi, kyllähän nykyäänkin etanolin asemakohtaisissa hinnoissa on niin paljon eroa, että jotain kilpailua on menossa. Ehkä sitten yrittäjät höyläävät katetta selkänahastaan, en tiedä.

Tuli mieleen kesälomareissu vuosimallia 2017 itäsuomeen ajellessa. Jossain Jyväskylän eteläpuolella, Toivakan paikkeilla ehkä, RE85 hinta etukortilla oli 0,690e/l. Saman päivän aikana reitille sattui asemia, joissa sama liemi (siis periaatteessa :asif: ) kustansi 1,1xxe/l.
Minähän olin tietty matkalla Saab 9-5 -mallisella autolla, jossa oli Maptun Stage 4 -viritykset, ainoastaan korkeaoktaaniselle bensiinille.

Hivenen vieläkin sapettaa tuo 0,6 alkuinen hinta jota en päässyt hyödyntämään, tämän 9 vuotta kestäneen etanoliautoilun halvin oma tankkaus on jotain 0,74xe/l.
 
Eflexfuel näyttää 77%:sta seosta, kun pelkkää E85 tankissa, aakkostankilla käyn aina.
 
Njaaha, mukavasti laajenee etanolin tankkausverkosto oman liikkumispiirin sisällä. Kannuksessa on jo mittari toiminnassa, Ylivieskassa taitaa säiliö olla montussa, mutta tankkauskentän viimeistelyä odotellaan.
ABC-asemia molemmat, joten kilpailun puutteessa hintataso pysyy esim. Kokkolan St-ykkösiä korkeammalla. S-kortti toki löytyy, niin saattaa tulla noillakin asemilla asioitua.
Hienoa, että jakeluverkkoa vielä laajennetaan, kun jossain on jo povattu E85 polttoaineelle aika huonoa tulevaisuutta. Sähköautohypetys on niin kovaa, että biopolttoaineet jää jalkoihin, vai jääkö? Mielenkiintoista seurata miten ilmastotavoitteisiin päästään, lisääntyykö biopolttoaineiden käyttö vai miten kansa pystyy ostamaan sähköautoja. Meidän perheessä ”ykkösautoksi” valittiin vielä diesel, kun autokantaa piti päivittää. Vähällä se kulkee ja 1300km pääsee tankillisella (näytön mukaan), käyttövoimaveroa tietysti joutuu maksamaan, mutta hankintahinta vain puolet pienen sähköauton hinnasta. Diesel on iso farkku.
 
Mielenkiintoista seurata miten ilmastotavoitteisiin päästään, lisääntyykö biopolttoaineiden käyttö vai miten kansa pystyy ostamaan sähköautoja.
Jos ihan oikeasti pitäisi liikenteen päästöjä leikata, niin pitäisi lisätä kannustimia biopolttoaineiden käyttöön esimerkiksi verotuksellisin keinoin, mutta en pidättäisi hengitystä että näin tapahtuisi.

Itse olen etanoliautoillut nyt syyskuun lopusta lähtien, kun hain Ruotsista BioPower-Saabin. Siellä kiinnitin huomiota siihen, että E85 ja 95E maksoivat käytännössä saman verran, mutta silti etanoliautoilu on siellä perin suosittua, osaako joku selittää miksi? Saako siellä jotain helpotusta verotuksessa tms?
 
Jos ihan oikeasti pitäisi liikenteen päästöjä leikata, niin pitäisi lisätä kannustimia biopolttoaineiden käyttöön esimerkiksi verotuksellisin keinoin, mutta en pidättäisi hengitystä että näin tapahtuisi.

Itse olen etanoliautoillut nyt syyskuun lopusta lähtien, kun hain Ruotsista BioPower-Saabin. Siellä kiinnitin huomiota siihen, että E85 ja 95E maksoivat käytännössä saman verran, mutta silti etanoliautoilu on siellä perin suosittua, osaako joku selittää miksi? Saako siellä jotain helpotusta verotuksessa tms?

Yhteiskunnan kannalta rakennetut kannustimet Suomessa:

1) on sekoitevelvoitteen jatkuva kiristyminen (kaikesta myydystä polttoaineesta x prosenttia oltava biopohjaista joko sekoitettuna bensaan, dieseliin tms. tai omana tuotteenaan kuten biodiesel tai Re85 bioetanoli+bensa).

2) on snt/litra verotus vrt. bensiini.

3) on kuluttajan 200€ muutostuki, joka näemmä valitettavasti muutaman vuoden viipeellä siirtyikin sitten laitteiston hintaan ainakin eFlexfuel osalta.

Suurimmat ongelmat on biokomponentin valmistuskustannukset, sekä jossain vaiheessa eteen tuleva kiertotalousraaka-aineiden ja sivuvirtojen raaka-aineen loppuminen kesken.
Puun, viljan tai halpojen viinien käyttäminen olisi hölmöläisen peiton jatkamista - jota tosin muualla maailmassa tehdään valitettavan paljon.

Esim. St1 Anttonen on siirtänyt katseensa jo Power-to-X teknologia kehitykseen tuon raaka-aineniukkuuden vuoksi.
 
Huvittaa tämä Suomen päästöaskartelu joka ei vaikuta mitää globaalisti. Fossiilisten polttoaineiden käytöstä johtuvat maailman CO2-päästöt ovat noin 32 gigatonnia. Suomen osuus siitä on 0,14 prosenttia eli runsaan promillen luokkaa silti Suomessa ollaan ihan hysteerisiä tämän kanssa.
 
Jos ihan oikeasti pitäisi liikenteen päästöjä leikata, niin pitäisi lisätä kannustimia biopolttoaineiden käyttöön esimerkiksi verotuksellisin keinoin, mutta en pidättäisi hengitystä että näin tapahtuisi.

Itse olen etanoliautoillut nyt syyskuun lopusta lähtien, kun hain Ruotsista BioPower-Saabin. Siellä kiinnitin huomiota siihen, että E85 ja 95E maksoivat käytännössä saman verran, mutta silti etanoliautoilu on siellä perin suosittua, osaako joku selittää miksi? Saako siellä jotain helpotusta verotuksessa tms?
Siellä on yleensä ottaen historiallisesti ollut edullisempaa tankata etanolipolttoainetta, aivan samoin kuin Suomessa. 2015-2018 E85:n verottomuus oli vähän katkolla, jolloin oli usein halvempaa ajaa bensalla.

Havaintosi veikkaisin kertovan samantapaisista hintahäiriöistä kuin Suomessakin tänä vuonna esiintyneet.
 
Lisäksi etanoliautoilu saattaisi olla suosittua siksi, että korkeaseosetanolia on ollut Ruotsissa pitkään saatavilla(en tiedä kuinka yleisesti aluksi) ja sen polttoaineen litravero tosiaan tuli vasta 2015(ja poistui taas kokonaan).

Tai sitten siksi, että siellä on ainakin ollut liikenteessä paljon kivasti etanolilla viritettynä kulkevia autoja, joihin aine vaan sopii vaikka maksaisi käytössä saman. Eihän ne suomalaisetkaan saabistit säästön takia etanolia tankkaa. Tällaisia autoja on tietenkin vähemmistö "etanoliautoista", mutta kyllä sen uuden etanolihopan ostaa helpommin kun naapuri ajaa vanhalla saappaalla etanolilla vs. jos ei edes tiedosta että on muitakin nestepolttoaineita kuin bensa ja diesel.

Nopea tutkimus paljastaa myös, että jakeluasemia on perustettu lupauksella ja ilmeisesti jollain tuella paikkakunnille jo hyvin pienen asiakaskunnan takia. Myös julkishallinto on jossain vaiheessa suosinut flexifuelia ajoneuvohankinnoissa. Lisäksi E85:n jakelu on Ruotsissa Suomeakin pakotetumpaa siten, että isompien myyntipaikkojen täytyy pitää sinistä letkua.

Siellähän se häiriö näkyy. Syys-lokakuussa on varmaan ollut hetkellisesti suunnilleen samoissa kuin bensa, nyt taas melko edullista kuten yleensä. Mikä lie syynä?
 
Lisäksi etanoliautoilu saattaisi olla suosittua siksi, että korkeaseosetanolia on ollut Ruotsissa pitkään saatavilla(en tiedä kuinka yleisesti aluksi) ja sen polttoaineen litravero tosiaan tuli vasta 2015(ja poistui taas kokonaan).

Tai sitten siksi, että siellä on ainakin ollut liikenteessä paljon kivasti etanolilla viritettynä kulkevia autoja, joihin aine vaan sopii vaikka maksaisi käytössä saman. Eihän ne suomalaisetkaan saabistit säästön takia etanolia tankkaa. Tällaisia autoja on tietenkin vähemmistö "etanoliautoista", mutta kyllä sen uuden etanolihopan ostaa helpommin kun naapuri ajaa vanhalla saappaalla etanolilla vs. jos ei edes tiedosta että on muitakin nestepolttoaineita kuin bensa ja diesel.

Nopea tutkimus paljastaa myös, että jakeluasemia on perustettu lupauksella ja ilmeisesti jollain tuella paikkakunnille jo hyvin pienen asiakaskunnan takia. Myös julkishallinto on jossain vaiheessa suosinut flexifuelia ajoneuvohankinnoissa. Lisäksi E85:n jakelu on Ruotsissa Suomeakin pakotetumpaa siten, että isompien myyntipaikkojen täytyy pitää sinistä letkua.


Siellähän se häiriö näkyy. Syys-lokakuussa on varmaan ollut hetkellisesti suunnilleen samoissa kuin bensa, nyt taas melko edullista kuten yleensä. Mikä lie syynä?
Viimeksi kun Ruotsin puolella kävin, oli hintaero about sama kuin meillä.
Etanoli 10-11 kruunua litra pumpuilla ja 95 13-14 kruunua / litra.
Kruunu on n. 10.3 eurosenttiä.
 
Viimeksi kun Ruotsin puolella kävin, oli hintaero about sama kuin meillä.
Etanoli 10-11 kruunua litra pumpuilla ja 95 13-14 kruunua / litra.
Kruunu on n. 10.3 eurosenttiä.
Näin on, ja jostain syystä hinta on käynyt 13-14 kruunussa syksyllä(jolloin se oli lähes bensan, 14-15 SEK, hintaista). Koronakaaos, nuorison käsikranaatti-iskuja, bioetanolin saatavuusongelmia nälänhädän ja ryöstelyn takia? :smoke: En osaa saada päähäni, miksi moinen poikkeama. Bensan hinta näyttää heiluneen paljon normaalimmin, vaikka sekin on nyt siellä edullisempaa kuin syksyllä(samasta lähteestä katsoen).
 
Ruotsihan muistaakseni tuki etanoliautoilua silläkin, että Tukholmassa ja Göteborgissa sai viinavehkeen parkkeerata ilmaiseksi.
 
Jep, en äkikseltään löytänyt tietoa, että vieläkö etu on voimassa. Mutta vuonna 2005 tukea uutisoitiin:

"One in five of Sweden’s environmentally friendly cars is in Stockholm. The city’s administration itself has bought several hundred of them, most of which run on ethanol distilled from by-products of the wood processing industry.
Stockholm is drawing up new incentives for environmentally-friendly cars. “You can get a grant of up to 10,000 krona for the purchase of such a car. Other perks include free residential parking”, says Annika Nordström of Stockholm’s environmental administration.
In Stockholm, company cars running on ethanol, gas, or electricity are taxed at a lower rate."

https://news.bio-based.eu/sweden-in-stockholm-2500-cars-run-on-ethanol/

Ruotsalaiset kusi ahneuksissaan alleen, kun myivät Brasiliasta laivattua etanolia. Se kun ei ole oikein ympäristöystävällistä, ei rahdattuna eikä tuotettuna:

"Nykyisin käynnissä olevassa kokeiluvaiheessa Ruotsi on suonut täyden verovapauden 100-prosenttiselle etanolille ja biodieselille. E 85 -etanolin bensaosuus merkitsee polttoaineelle 0,08 euron verorasitetta.

Martin Larsson Ruotsin ympäristöministeriöstä sanoo, että etanolin verovapaus jatkuu ainakin vuoteen 2012.

Myös öljyala Ruotsissa janoaa veroratkaisua, mutta pelkää, että se suosii kotimaista ruotsalaista etanolituotantoa. Hallitus haluaa karsia ne porsaanreiät, joiden varassa muun muassa ruotsalaiset öljy-yhtiöt ovat voineet ostaa etanolia Brasiliasta noin 0,40 euron litrahintaan.

Brasilialaisen etanolin osuus Ruotsissa käytettävästä etanolista on tänään yli 80 prosenttia.


Ruotsi tuottaa polttoaine-etanolia Agroetanolin tuotantolaitoksilla Norrköpingissä. Tehtaan omistavat Ruotsin maataloustuottajat.

Agroetanolin toimitusjohtaja Kenneth Werling katselee tulevaisuuteen.
- Meille ratkaisevinta on, että voimme tuottaa etanolia alle 0,55 euron litrahintaan. Silloin säilyisi mahdollisuus myös investoida tuotannon kehittämis- ja laajentamisinvestointeihin, Werling sanoo."


Eikä tuo peltopinta-alan uhraaminen polttoaineen tuotantoon myöskään ihan järkevää ole:

"Vehnä raaka-aineena
Agroetanolin tuotanto on ollut käynnissä neljä ja puoli vuotta. Etanolin raaka-aine tehtaalla on vehnä. Vuosituotantonsa, 50 miljoonan etanolilitran, valmistamiseen tehdas tarvitsee 135 miljoonaa kiloa vehnää. Kun vehnän keskisato Mälardalenissa ja Östra Götalandissa eteläisessä Ruotsissa on keskimäärin 5,5 tonnia hehtaarilta, 50 miljoonan etanolilitran valmistamiseen tarvitaan noin 25 000 hehtaarin peltopinta-ala.

On nähtävästi turhaa todeta Werlingin näkemys, jonka mukaan etanolia ei kannata ryhtyä valmistamaan havupuusta ja sellusta. Mutta yrittänyttä ei laiteta. Västerbottenissa ovat jo valmiina yli 430 miljoonan euron investointisuunnitelmat kolmen etanolitehtaan rakentamiseksi Skellefteåhon, Uumajaan ja Örnsköldsvikiin. Raaka-aine olisi puuaines. Tuotto, 150 miljoonaa litraa etanolia vuodessa, ei kuitenkaan tänäänkään riittäisi etanolin omavaraisuuteen Ruotsissa."

Koko juttu:
Ruotsi luomassa etanolista yhtä energiapolitiikan kulmakiveä
 
Viimeksi muokattu:
Jep, en äkikseltään löytänyt tietoa, että vieläkö etu on voimassa. Mutta vuonna 2005 tukea uutisoitiin:

"One in five of Sweden’s environmentally friendly cars is in Stockholm. The city’s administration itself has bought several hundred of them, most of which run on ethanol distilled from by-products of the wood processing industry.
Stockholm is drawing up new incentives for environmentally-friendly cars. “You can get a grant of up to 10,000 krona for the purchase of such a car. Other perks include free residential parking”, says Annika Nordström of Stockholm’s environmental administration.
In Stockholm, company cars running on ethanol, gas, or electricity are taxed at a lower rate."
Ruotsissahan hallitus 2015 alusta pudotti kaikki valtiolliset tuet pois etanolilta ja laittoi sen myös verolliseksi. Jolloin mm. Volvo reagoi lopettamalla etanolimallit.
Nykyhallitus on ilmeisesti laskenut tai poistanut taas polttoaineesta veron. Mikä taisi jossain aiemmassa postauksessa jo olla mainittunakin.
 
Ruotsissahan hallitus 2015 alusta pudotti kaikki valtiolliset tuet pois etanolilta ja laittoi sen myös verolliseksi. Jolloin mm. Volvo reagoi lopettamalla etanolimallit.
Nykyhallitus on ilmeisesti laskenut tai poistanut taas polttoaineesta veron. Mikä taisi jossain aiemmassa postauksessa jo olla mainittunakin.

Melkoista sekoilua. Lisäsin edelliseen viestiini hieman historiaa Ruotsin etanolipolitiikasta.
 
Huomautus - Jätetään nämä aiheeseen liittymättömät poliittiset kannanotot pois tästä keskustelusta
Eli siellä taisi olla ihan syytäkin ottaa veroedut pois. Toivottavasti nykyisin on jo enemmän järkeä touhussa.
Jos tarkoitetaan polttoaineveroa, niin veroetuahan oli koko ajan, ja nyt se on palautettu entiselleen. Tappoyritys tuli kyllä aika jälkeenjääneesti 21 vuoden jälkeen. Suomessa on yleensä raippavero lätkähtänyt nopeammin.

Polttoaineomavaraisuuden parantaminen ei välttämättä olisi paha juttu. Itse asiassa sehän olisi melkoinen unelma sekä pahoille rasismuksille että vihervasemmistolaisille BLM-liimanhaistelijoille perusvihreiden lisäksi, jos kaikki liikennepolttoaine tuotettaisiin ilman fossiilista raakaöljyä. Sehän ei tietenkään ole mahdollista, mutta jos edes 2% tai kovemmalla panoksella 15%.
 
Viimeksi muokattu:
Eli siellä taisi olla ihan syytäkin ottaa veroedut pois. Toivottavasti nykyisin on jo enemmän järkeä touhussa.

On tai ei, niin kyllähän svedujen pelleily pilasi etanolin maineen hyvänä polttoaineena heti kärkeen täällä pohjolassa. Enkä tässä edes mainitse sanaa ympäristöystävällisyys, koskapa sademetsien hakkuut ja peltojen valjastaminen autoilun hyödyksi muokkasivat mielipiteitä niin, että KAIKKI etanoliin liittyvä tuotanto ja kuljetus oli käytännössä ympäristörikos :facepalm:

Ei tarvitse tässäkään ketjussa lukea montaa sivua taaksepäin, kun törmää näihin vanhoihin luuloihin, että kyseessä ei ole kotimainen polttoaine :grumpy:

Edit: Tietysti lööppilehtien tehtailemat otsikot etanolin lisäämisestä bensiiniin ja siitä johtuvat MOOTTORIEN RÄJÄHTÄMISET löivät vielä muutaman naulan arkkuun.
Eikä sekään auttanut, että esmes Ford ei osannut kehittää toimivaa moottorinohjausta, joilla heidän Flexifuel -autonsa käynnistyisivät meille normaaleissa pakkaskeleissä etanolilla. Sinällään outoa, koska Volvo osasi. Saab nyt tietenkin tallasi omia polkujaan, mutta onnistui myös.
 
Viimeksi muokattu:
On tai ei, niin kyllähän svedujen pelleily pilasi etanolin maineen hyvänä polttoaineena heti kärkeen täällä pohjolassa. Enkä tässä edes mainitse sanaa ympäristöystävällisyys, koskapa sademetsien hakkuut ja peltojen valjastaminen autoilun hyödyksi muokkasivat mielipiteitä niin, että KAIKKI etanoliin liittyvä tuotanto ja kuljetus oli käytännössä ympäristörikos :facepalm:

Ei tarvitse tässäkään ketjussa lukea montaa sivua taaksepäin, kun törmää näihin vanhoihin luuloihin, että kyseessä ei ole kotimainen polttoaine :grumpy:
Juu, samaan tapaanhan suomalainen metsäteollisuuskin tuhoaa tiettyjen Euroopan tuhoajien mielestä "sademetsiä". Saksan valtio ei juuri korvaansa lotkauttanut, ja sehän kalergisuunnitelmaan kuuluukin.

Eiköhän se lopulta vegaanipakotuksen ja ilmastopropagandan pakottamien lisäkulujen jälkeen ole kannattavaa tuottaa vaikka sitten kaikki tarvittava etanoli ja rypsiöljy Suomessa. Kotimaista ravintoahan ei tarvita, koska einaria saa Lidlistä.

Jos nyt totta puhutaan, niin jätteiden ja muun vastaavan paskeen jälkeen se metsäbiomassa ja polkuhintainen vilja on varmaan ihan kestävässä hinnassa polttoaineen tuotantoa varten, jos myllylle kelpaamattoman viljan polttolaitoskäytöstäkin saa melkein maajussi rahdit maksettua. Metsäbiopaskaahan saa parilla kympillä ja viljaa melkein satasella, ihan priimaakin. Kaikki raaka-aineet ovat Suomessa melkein ilmaisia.
 
Mun mielestä puoluepoliittinen vänkääminen ei sovi tähän keskusteluun, vaikka aihe onkin kovasti poliittinen nykyään. Vegaanipakotus tai ilmastopropaganda ei nyt ole niitä termejä, joihin haluaisin törmätä tässä yhteen polttoaineeseen keskittyvässä viestiketjussa. Eikä "vihervasemmistolaisille BLM-liimanhaistelijoille".

No tämä nyt on mun avautuminen aiheesta. Osaan kyllä pysyä pois keskustelusta, jos sisältö ei jatkossa jaksa kiinnostaa.
 
Nämä etanoliin liittyvät ennakkoluulot on kyllä aika huikeita, parhaasta päästä noi starttiongelmat. Jos niitä on niin autossa vikaa. Sahuuttaahan saappikin viinalla joo sekunnin pidempään vs bensa. Siinä se ero sitten olikin.

Mä elin kanssa pitkään siinä luulossa että viina autoilu olisi ollut hallituksen ilmastopolitiikalle plussaa. Ilmeisesti ei ole kun viinankäyttäjiä rokotetaan entiseen tapaan. Itse en ainakaan sähköautolla aja eli jos viinamyynti loppuu niin käytellään isolohkoa sitten...
 
Aivan. Aihe käy helposti kiusalliseksi. Kotimaisen raaka-aineen tai huoltovarmuuden puolesta voi olla vaikea puhua, jos se tarkoittaa että pitäisi samalla olla isänmaallinen.

Ei se nyt mitään turkistarhausta ole, jos kotimaassa tuotetusta spriistäkin välillä tilkka menee auton tankkiin. Jos nyt ylipäänsä hyväksyy sen, että yksityishenkilö voi omistaa tai hallita ajoneuvoa.

Mä elin kanssa pitkään siinä luulossa että viina autoilu olisi ollut hallituksen ilmastopolitiikalle plussaa. Ilmeisesti ei ole kun viinankäyttäjiä rokotetaan entiseen tapaan. Itse en ainakaan sähköautolla aja eli jos viinamyynti loppuu niin käytellään isolohkoa sitten...
Tekoja ei ole tulossa, pelkkää suunpieksäntää kurjistamispolitiikan lomassa. Itsekin ajaisin mielelläni sähköllä sen minkä voin, vaikka se ei johdu ollenkaan poliittisista vaan pragmaattisista syistä.
 
Jep, omakin syy etanolin käyttöön on juurikin se, ettei omat pennoset uppoa lähi-idän hiekkaan ammutulle ohjukselle.
 
Jep, omakin syy etanolin käyttöön on juurikin se, ettei omat pennoset uppoa lähi-idän hiekkaan ammutulle ohjukselle.
Minunkin syyni etanolin käytön kannattamiselle on se, että en halua tukea sitä ohjuksen ampujaa, mutta vielä vähemmän haluan tukea sitä, jonka hiekkaan ohjus ammuttiin.
 
"Vain huomenna 17.11. kaikki polttoaineet -5 snt / l kanta-asiakkaille sekä Bensantai Etuseteli kaikille palvelevilta asemilta. "

 
Onko tarkempaa tietoa tuosta etusetelistä ja miten tulee käyttää?
Viimekerralla ne taisi löytyä jostain siitä tankkauspisteen vierestä, oli siellä joku nainenkin opastamassa, (otin automaatista).
Eli määrä-ajan kuluessa kun käy tankkaamassa, tarjoaa sitä etuseteliä kassalla.
 
Ruotsihan muistaakseni tuki etanoliautoilua silläkin, että Tukholmassa ja Göteborgissa sai viinavehkeen parkkeerata ilmaiseksi.
Ruotsissa miljöbil-statuksella olevan auton vuosimaksut ovat halvemmat bensa/diesel -autoihin verrattuna...

Näihin miljöbil-kategoriaan lasketaan etanoli,kaasu,vety ja sähköautot.

Kiitos ruotsin verotuksen juurikin Volvo lopetti ajat sitten flex-fuel autojen tekemisen kun markkinat hävisi , etanolihan oli jopa kalliimpaa tovin svenssoneissa...

Systeri vaihtoi esim. viimeisen ikäluokan Volvo flexin kaasuautoon kun ei enää löydy uusia premium-autoja viinakoneilla.

Joten merrssu tuli sitten alle .
 
Mitä etuja Suomessa saa?
Pitäisikö saada etuja? Meillähän sekoitevelvoite on se ohjauskeino, ja se on Trafin ja liikenneministeri Harakan mukaan ollut tähän asti eniten liikenteen Co2 päästöjä alentanut tekijä johtuen skaalauksesta.
Siksi sekoitevelvoitteen kiristäminen on jatkossakin se keino, millä biopolttoaineiden käyttöä nestemäisten polttoaineiden osalta edistetään.

Vaikka itse ajelen etanolilla, niin ymmärrän hyvin, ettei tästä ole ratkaisuksi. Pienen niche-jengin harraste.
 
Mitä etuja Suomessa saa?
No sen 200e kertakorvauksena Traficomilta saa, kun tarpeeksi vanhan (Ennen 1.1.2007 käyttöönotettu) kotteron muutoskatsastaa etanolille. Hinnasta tietty pois se muutoskatsastuksen hinta, eli käytännössä homma kannattaa hoitaa vuosikatsastuksen yhteydessä. En tiedä, että onko hinta konttoreilla neuvoteltavissa, 80e multa aikoinaan pyysivät. En viitsinyt lähteä muuttamaan auton käyttövoimaa virallisesti tuosta summasta, koska nykyiset päättäjät ja liikenteen verotus :shifty:

Ei kuitenkaan kummoinen paperisota kuulemma, että siitä vaan.

Muuntotuki | Traficom
 
Ekaksi, hieman epäilen tuota saman tavaran myymistä: Edelliset 20 täyttä tankillista (60-62 litraa) paikalliselta Shell -asemalta, auton etanoliadaptaatio näyttää tasaista 85%. Viikko sitten tankkasin viereiseltä aakkosasemalta 54 litraa, adaptaatio putosi 80 prosenttiin.
Miten tämä onkin jäänyt huomaamatta. Johtunee siitä, että etanolipitoisuutta ymmärrettävistä syistä vähennetään talvikuukausille, jos se on ollut maksimissa kesäaikana(kuten jakelijan on järkevää pyrkiä tekemään ja kuten viime vuosina on jopa käsittääkseni tehty). Tämä aihe on käsitelty verrattain tuoreeltaan tässä ketjussa.

Kiitos ruotsin verotuksen juurikin Volvo lopetti ajat sitten flex-fuel autojen tekemisen kun markkinat hävisi , etanolihan oli jopa kalliimpaa tovin svenssoneissa...
Tosin tämä kausi ei ollut kovin pitkä eikä siitä ole kovin kauan. Eivät markkinat mihinkään hävinneet, ja Ruotsissa jos jossain korkeaseosetanolin markkinat ovat hyvät. Siellä on 26 vuotta voinut nauttia halvemmasta polttoaineesta, joka peräti on vähemmän diktatuuripohjaista, ja pari vuotta sitä verotettiin sen verran, ettei säästöä ollut. Siispä 90% ajasta on saanut jopa säästöä pelkästä polttoaineesta. Muusta puhumattakaan.
Systeri vaihtoi esim. viimeisen ikäluokan Volvo flexin kaasuautoon kun ei enää löydy uusia premium-autoja viinakoneilla.

Joten merrssu tuli sitten alle .
Miksei bensalla voi ajaa? Tai no, saattaahan aika moni kaasuauton omistaja oikeasti ajaakin bensalla koko ajan. Jos ei oikeasti kaipaa mitään etanolin hyötyjä, niin sittenhän kysymys on vain siitä, että haluaa takaluukkuun merkinnän siitä, että tässä muuten ekoautoillaan. Oli se sitten kaasu tai bensa, ellei ole varaa isoon Teslaan. Jos taas ajaa enemmän, ei dieselille oikein ole mitään vaihtoehtoa nyt tai aiemmin, jos hinnalla on mitään väliä.

Edit: Ai se taisi olla Ruåtsissa. No ei sitten mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tämä onkin jäänyt huomaamatta. Johtunee siitä, että etanolipitoisuutta ymmärrettävistä syistä vähennetään talvikuukausille, jos se on ollut maksimissa kesäaikana(kuten jakelijan on järkevää pyrkiä tekemään ja kuten viime vuosina on jopa käsittääkseni tehty). Tämä aihe on käsitelty verrattain tuoreeltaan tässä ketjussa.

Mun on vaikeaa allekirjoittaa tätä väittämää. Tankkaan syksystä kevääseen käytännössä kahdella asemalla, toinen on Shell ja toinen St1. Sijaitsevat 120 kilometrin päässä toisistaan.
Etanoliadaptaatio on näyttänyt vuosikaudet talvellakin 85%.

Pidetään tuota nyt suhteellisena arviona polttoaineen laadusta.

Tuo pari viikkoa sitten pumpattu täysi tankillinen ABC:n etanolia siis pudotti adaptaation tuonne 80 prosenttiin. Sen jälkeen täysi tankillinen Shellin viinaa, ja kappas, 85% taas.

Mutta eipä siinä, nyt on taas ABC:n tavaraa lisätty 61 litraa. Ikävä kyllä ajelin suorinta tietä talliin, niin adaptaatio ei ehtinyt päivittyä. Vaan ei huolta, kerron sen kyllä :smoke:

Juu, turhaa prosenttirunkkausta nämä statistiikat, mutta vuosia samoja tankkauspaikkoja tahkonneena uudet prosenttiluvut mittariston näytöllä herättävät kiinnostuksen :btooth:
 
Olisi mielenkiintoista tietää miksi myyjän kannattaisi laittaa sekoitukseksi jotain muuta kuin 85 %.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 432
Viestejä
4 512 058
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom