Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
n. 400Nm. Auto on toiminut muuten moitteettomasti, kulutus bensalla sama kuin ennen, etanolilla +20-30%. Nastat tuolla sai myös vaihtamaan suunttaansa = tasainen ulospäin. Leikit on tehty hallituissa tilanteissa, ei muiden keskellä.
 
Ne garretin turbot on kaikki paskoja ja samaan rahaan saa mitsun mikä riittää sinne 300hv saakka ja kestää tuplat pidempään.
 
Mitsu vaihtuikin ja eteen Aeron jarrukamat, koska 3/4 jarrulevystä vaati vaihtoa. Nämä eivät olleet softan syytä, vaan iän tuomaa vaatimusta.
 
Palokan seutumilla E85 1.139€, 95 E10 1.429€ ja 98 E10 1.537€. Tuossa on siis alle 1km säteellä toisistaan: Neste kylmäasema, Teboil kylmäasema ja Palokan ABC, joista valkkasin halvimmat.
 
Pientä ensiapua pikkubudjetilla on laittaa 4 bar paineensäädin siihen saabbiin, ja ohjelmoida muutos softaan.

Meillä on 9-5 Aerossa vakiosuuttimet ja 4 bar paineensäädin, toki myös JC:n osille räätälöimä softa + AEM 50-1200 -pumppu. Toimiva systeemi ja mukava lisäpotku tuli myös.
 

RE85 on suomalaisesta jätteestä valmistettua korkeaseosetanolia, jota tankkaamalla ajat ympäristöystävällisesti tehosta tinkimättä: RE85-polttonesteen oktaaniluku on aina yli 104.
Jätteestä valmistetun etanolin osuus RE85-polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia. Lisäksi tuote on käytössä edullista säästäen näin autoilun kustannuksissa.

Onko laskettu paljonko säästää?
 
Ehkä ketjussa on aiemminkin käsitelty, mutta kertokaapa joku konetekniikan ihminen, miksi etanolibensaa ei voi/saa käyttää suorasuihkutuskoneissa? Jos ajatellaan että materiaalit kestää ja suuttimissa/pumpussa riittää kapasiteetti, niin onko syynä se, josta olen erinäisiltä foorumeilta lukenut, eli että suorasuihkutuskoneen ruiskutus- ja palotapahtuma on niin hyvin optimoitu bensiinille että etanolibensan vaadittava suurempi määrä aiheuttaa ongelmaa? Ja mikä on se etanolimäärä, jonka suorasuihkutuskone vielä pystyy hallitsemaan jos hallitus keksii että moottoribensiinin etanolipitoisuutta pitää nostaa?

En ajatellut omalla suorasuihkulla kokeilla, mutta kiinnostaa tietää että miksi näin.
 
Miten siinä eflexfuel rikastusongelman kanssa kävi?
Sain kovan väännön kanssa ilmaiseksi vaihtaa tuohon uusimpaan versioon PCB 5.21. Vanhalla 2.5v. ikää.
Nyt on tankissa vielä prosentit hieman matalat joten ei varmaa tietoa vielä mutta nyt 70 prossalla lähtee heti toisella käyntiin. Mutta seurataan ajan kanssa kun appi näyttää normaalit 78 prossaa.
 
Ehkä ketjussa on aiemminkin käsitelty, mutta kertokaapa joku konetekniikan ihminen, miksi etanolibensaa ei voi/saa käyttää suorasuihkutuskoneissa? Jos ajatellaan että materiaalit kestää ja suuttimissa/pumpussa riittää kapasiteetti, niin onko syynä se, josta olen erinäisiltä foorumeilta lukenut, eli että suorasuihkutuskoneen ruiskutus- ja palotapahtuma on niin hyvin optimoitu bensiinille että etanolibensan vaadittava suurempi määrä aiheuttaa ongelmaa? Ja mikä on se etanolimäärä, jonka suorasuihkutuskone vielä pystyy hallitsemaan jos hallitus keksii että moottoribensiinin etanolipitoisuutta pitää nostaa?

En ajatellut omalla suorasuihkulla kokeilla, mutta kiinnostaa tietää että miksi näin.
Suoraruiskukoneissa palotapahtuma on paljon tarkemmin mallinnettu ja optimoitu. Ruiskutuskin voidaan tehdä useassa osassa ja jos sinne lisätään vaan syöttöä +30% niin ei vissiin toimi kovin hyvin. Olisihan siinä markkinarakoa saada ekana e85 setti ulos joka tukee fsi-koneita.
 
Suoraruiskukoneissa palotapahtuma on paljon tarkemmin mallinnettu ja optimoitu. Ruiskutuskin voidaan tehdä useassa osassa ja jos sinne lisätään vaan syöttöä +30% niin ei vissiin toimi kovin hyvin. Olisihan siinä markkinarakoa saada ekana e85 setti ulos joka tukee fsi-koneita.
Ja onhan näitä tehdasvalmisteisia tsi-fsi -multifuel autoja myynnissä, vaikka jälkiasennussarjaa ei saakaan.
 
Se nimenomaan ihmetyttää, että miksei näitä suorasuihkutteisia multifuel-malleja ole tehdastekoisena tuotu markkinoille kuin ihan yksittäisiä malleja? Luulisi että korkeamman oktaaniluvun ja paremman jäähdytyskapasiteetin (kun etanolia ruiskutetaan enemmän kuin bensaa) takia tuo olisi hyvinkin käypäistä näille pikkuturboille.

Ilmeisesti sitten laskettu että suorasuihkutuskone polttaa jo bensiininkin niin hyvin, ettei kannata tuo Flexfuel-kikkailu kerta sitä menee vastaavasti enemmän. Toki maailma jää siinä samalla pelastumatta.
 
Minua ihmetyttää, miksi ylipäänsä kaikki normaalit bensakoneet eivät vuonna 2020 toimi millä tahansa etanolin seossuhteella jo ihan valmistajan lupauksena.
 
Se nimenomaan ihmetyttää, että miksei näitä suorasuihkutteisia multifuel-malleja ole tehdastekoisena tuotu markkinoille kuin ihan yksittäisiä malleja? Luulisi että korkeamman oktaaniluvun ja paremman jäähdytyskapasiteetin (kun etanolia ruiskutetaan enemmän kuin bensaa) takia tuo olisi hyvinkin käypäistä näille pikkuturboille.

Ilmeisesti sitten laskettu että suorasuihkutuskone polttaa jo bensiininkin niin hyvin, ettei kannata tuo Flexfuel-kikkailu kerta sitä menee vastaavasti enemmän. Toki maailma jää siinä samalla pelastumatta.

Oletettavasti syy löytyy talouspuolelta; Viinalle on liian pienet markkinat, että kannattaisi nähdä vaivaa koneiden optimointiin. Lisäksi markkinoinnissa sähkö vetää paljon paremmin, joten kehityspaukut laitetaan siihen.

Sinänsä pienten ja varsin korkeaviritteisten (jopa 200 Nm/l) bensakoneiden kannalta tuo flexfuelihan olisi varsin järkevä muutos. Näissä LSPI/"supernakutus" on ihan oikea ongelma, jonka vuoksi esim. ecoboosteista on halkeillut mäntiä.

Myös kylmäpäästöissä voi olla haasteita, kun etanoli ei tykkää höyrystyä ja sylinteriin pitää kuitenkin saada palokelpoinen seos. Tämä saadaan nykyisellään aikaan ruiskuttamalla reilusti ylimääräistä, jolloin sylinteriin saadaan riittävästi herkästi haihtuvia komponentteja.
 
On niitä viina-autoja aikoinaan myyty uutena monen eri merkin toimesta,siis ruotsissa...

Saab,Volvo,VW, Ford, Renault , Dacia, Citroen ja muutama muu pieniä määriä, Skoda, Opel

Suomessa näitä ole kyllä myyty.
 
On niitä viina-autoja aikoinaan myyty uutena monen eri merkin toimesta,siis ruotsissa...

Saab,Volvo,VW, Ford, Renault , Dacia, Citroen ja muutama muu pieniä määriä, Skoda, Opel

Suomessa näitä ole kyllä myyty.
Suomessa uutena myyty multi- tai flexfuelina ainakin Fordia, Renua, Daciaa ja Volkkaria.
 
Vaasa Kivihaka St1 - 95 E 10 1,354 ja E85 1,136. Joten ei viinaa Hynysen tankkiin näillä hinnoilla :mad:
 
Tuli tänään ajeltua kutostietä. Halvin 1.027 Kouvola, kallein näkemäni 1.264 Imatran ABC.
On nuo erot valtavia, mutta toki nyt on helppo pitää bensan ja etanolin hinnat korkealla, kun ei karjalaiset pääse tankkaamaan halpaa venäläistä bensaa.
 
Tuli tänään ajeltua kutostietä. Halvin 1.027 Kouvola, kallein näkemäni 1.264 Imatran ABC.
On nuo erot valtavia, mutta toki nyt on helppo pitää bensan ja etanolin hinnat korkealla, kun ei karjalaiset pääse tankkaamaan halpaa venäläistä bensaa.
No on kyllä! Tuo 1,26 kyllä lopettaa käytön. On täälläkin bensan hinta laskenut, E95 1,38 E85 1,04. Ihmeellistä hinnoittelua. Olen seuraillut paikallista aakkosasemaa niin hinta vaihtuu päivittäin, seuraakohan se jotain maailmanmarkkinahintaa automaattisesti? Parhaimmillaan aamun ja illan ero ollut 18s/L E95:lla. Tiistain olen todennut edullisimmaksi päiväksi tankata, viikonlopuksi ja ennen arkipyhiä nousee hinnat aina.
 
Tuli tänään ajeltua kutostietä. Halvin 1.027 Kouvola, kallein näkemäni 1.264 Imatran ABC.
On nuo erot valtavia, mutta toki nyt on helppo pitää bensan ja etanolin hinnat korkealla, kun ei karjalaiset pääse tankkaamaan halpaa venäläistä bensaa.
Täällä Kouvolassa tosiaan re85 0,991€/l paikallisel st1-kylmäasemal. Kattelee näitä hintoja muualla ni ei todellakaan ollu huono valinta etanoli v50 täälläpäin.:)
 
Forssan seudulla vakaa 1,039 jo useamman viikon.
Pakkasaamuja alkaa ilmestyä, TT-Thermolla 45min lämmitetyn moottorin lämpötilaksi Flexfuel-sovellus näytti tänä aamuna 35astetta, auton mittari näytti yli 40. Varsin hyvä lämmitin näyttää olevan.
 
Liikenne- ja viestintäministeriön Fossiiliittoman liikenteen tiekartta- työryhmän selvityksessä mainittiin, että ”varmistetaan ajoneuvoihin tehtyjen konversioiden huomioiminen verotuksessa”. Tätä odotellessa
 
Liikenne- ja viestintäministeriön Fossiiliittoman liikenteen tiekartta- työryhmän selvityksessä mainittiin, että ”varmistetaan ajoneuvoihin tehtyjen konversioiden huomioiminen verotuksessa”. Tätä odotellessa
Hyvä suunta, mutta eiköhän tämäkin onnistuta pilaamaan jotenkin niin, että huomioidaan vain jälkikäteen tehdyt (valtion tukemat) konversiot ja tehdas-flexifueleille jää luu käteen :facepalm:
 
Hyvä suunta, mutta eiköhän tämäkin onnistuta pilaamaan jotenkin niin, että huomioidaan vain jälkikäteen tehdyt (valtion tukemat) konversiot ja tehdas-flexifueleille jää luu käteen :facepalm:

Ei kun päinvastoin. Ne kotimuutokset on kuitenkin vain "virityksiä" joten eihän sellaista sovi tukea. Ja tehdasvalmiisiin ei tule tukea. Koska se ei käy..
 
Ei kun päinvastoin. Ne kotimuutokset on kuitenkin vain "virityksiä" joten eihän sellaista sovi tukea. Ja tehdasvalmiisiin ei tule tukea. Koska se ei käy..
Jos valtio on maksanut 200€ tukea näille ”virityksille” ja ne on voinut katsastaa laillisiksi niin on ihme jos mahdollinen verohuomio ei näitä koskisi, mutta Suomen politiikassa ja päätöksenteossa kaikki on kyllä mahdollista. Näin vietäisiin kyllä pohja pois ilmastoperusteiselta päästöjen vähennykseltä.
 
Pitkästä aikaa taas meni viinaa tankkiin kun Vaasan Kivihaan St1:sellä oli hinta pudonnut alaspäin, nyt oli 1,08e/l joten auttoi päätöksen teossa, viereisellä ABC asemalla 11c kalliimpaa.
Pistin alkuviikosta tulikiven katkuista postia kun St1 ajaa porukat tankkaamaan bensaa mainiten etten välttämättä tankka teiltä mitään polttoainetta ellei hintapolitiikka muutu.
 
Mitä pitäisi tehdä, jos pelkästään bensalla ajettuun autoon aletaan tankkaamaan etanolia? Mietin vaan lähteekö jotain paskaa liikkeelle.
 
Mitä pitäisi tehdä, jos pelkästään bensalla ajettuun autoon aletaan tankkaamaan etanolia? Mietin vaan lähteekö jotain paskaa liikkeelle.

Polttoainesuodattimen vaihto puenen ajosuoritteen jälkeen etanolin tankkauksen jälkeen. Muutoin kovaa ajoa. Normaalin öljynvaihto-ohjelman mukainen öljyn vaihto (~10tkm).

Oletko tarvittavat muutokset tehnyt liittyen lisääntyneeseen polttoaineen kulutukseen (suuttimet/paineennosto/muutossarja)?

Parissa autossa ajanut 50/50 sekoitussuhteella ilman muutoksia. Nyt kahdessa autosaa muutoksia tehty ja täysin e85:lla. Toisessa muutossarja ja toisessa polttoainelinjan painetta nostettu.
 
Mitä pitäisi tehdä, jos pelkästään bensalla ajettuun autoon aletaan tankkaamaan etanolia? Mietin vaan lähteekö jotain paskaa liikkeelle.
Tein omassa autossa erikoisen havainnon nyt 10tkm E85 ajelun jälkeen. 95E10 bensalla moottoriöljyyn muodostui melko paljon ”smetanaa” ja siitä netissä paljon keskustelua olen lukenutkin. Nyt E85 käytössä sitä ei ole tullut, epäilyni oli E85 käytön alettua, että tulisi enemmän. Ajomatkat on samaa työssä ja kaupassa käyntiä, ei juurikaan mitään pitempiä matka-ajoja eli auton käyttötapa ei ole muuttunut. Ennen sitä töhnää oli mittatikun yläosassa ja öljynlisäysaukon putkessa, nyt ei ollenkaan. Öljyt on olleet välillä eri merkkisiä, mutta aina vähintään SN laatuluokan öljyjä.
 
Moottorin tyyppivioista riippuen sen selvittäminen mitä ko. motti sanoo viinaan. Jotkut koneet ei sano mitään, toinen mylly voi olla parin tankillisen jälkeen jumissa kun karstat lähtee liikkeelle. Öljyt ainakin vaihtasin parin tankin jälkeen autosta riippumatta jos suodattimeen kertyy jotain ylimäärästä.
 
Ainoa merkittävä ongelma, mutta erittäin harvinainen, on juuri tuo jos karstat lähtee liikkeelle ja tukkii imusiivilän.

Tämäkin on käyttäjävika, kun ei ole vaihtanut öljyjä riittävän usein.
 
Ainoa merkittävä ongelma, mutta erittäin harvinainen, on juuri tuo jos karstat lähtee liikkeelle ja tukkii imusiivilän.

Tämäkin on käyttäjävika, kun ei ole vaihtanut öljyjä riittävän usein.

Toisaalta taas alun öljynvaihtorumban jälkeen karstaa ei enää koneeseen ainakaan lisää tule. Hieno esimerkki @Bapsu viestissä, pari tankkia viinaa.
Lisätään muistutus 9-3/9-5 t7 öljypohjasta kun ajettu pari tankillista viinalla:
1589666681110.png

Verrokkina sitten @Kidov viesti, kun ajoa on takana jo 10tkm. Öljysihti kuin uusi.
Tässä kuva 400tkm ajetun V6 2.8 4motion Passatin öljysihdistä, kun ajoa etanolilla takana 10tkm.

IMG_20190501_133508.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa merkittävä ongelma, mutta erittäin harvinainen, on juuri tuo jos karstat lähtee liikkeelle ja tukkii imusiivilän.

Tämäkin on käyttäjävika, kun ei ole vaihtanut öljyjä riittävän usein.
Se ei ole käyttäjävika jos kone on teknisesti suunniteltu väärin ja huohotus toimii huonosti. Valmistajan öljynvaihtovälin noudattaminen ei tokikaan ole varmuus sille ettei ongelmia tulisi, kuten Saab on osoittanut.

99% autoista tätä ongelmaa ei tosiaan ole jos huolenpito on ollut hyvää. Sen sijaan huolenpidon laiminlyönnillä vastaavia tuloksia saadaan varmasti jokaisessa autossa.
Toisaalta taas alun öljynvaihtorumban jälkeen karstaa ei enää koneeseen ainakaan lisää tule. Hieno esimerkki @Bapsu viestissä, pari tankkia viinaa.


Verrokkina sitten @Kidov viesti, kun ajoa on takana jo 10tkm. Öljysihti kuin uusi.
Juurikin näin, etanoli itsessäänhän ei karstaa synnytä, se vaan poistaa aluksi ne vanhat sonnat koneesta. Sihdin tarkastus kerran on siis täysin riittävä toimenpide, kunhan kone on tämän jälkeen ollut puhdas. Saabin koneissa sihtiä on tyhjätty useampaankin otteeseen viinalla ajon alkamisen jälkeen, kun ei se kaikki sieltä aina kerralla ulos tule.
 
Nyt E95 1,342 ja E85 1,049. Sattuu hauskasti, että etanolin hinta kerrottuna 1,28 on juuri tuo 1,342 :confused2:
Alkaako korona taas vaikuttamaan bensan hintaan laskevasti?
 
Nyt E95 1,342 ja E85 1,049. Sattuu hauskasti, että etanolin hinta kerrottuna 1,28 on juuri tuo 1,342 :confused2:
Alkaako korona taas vaikuttamaan bensan hintaan laskevasti?
”Öljy on ollut yhtä halpaa viimeksi toukokuussa.”
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 432
Viestejä
4 512 058
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom