Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Missä majailet? Noilla hinnoilla etanoli on jo huomattavasti halvempaa ajoa.Tämän päivän hinnat ”kotitankilla”. (E85 1,019), (E95 1,462), (E98 1,552).
Forssan seudulla.Missä majailet? Noilla hinnoilla etanoli on jo huomattavasti halvempaa ajoa.
Pientä ensiapua pikkubudjetilla on laittaa 4 bar paineensäädin siihen saabbiin, ja ohjelmoida muutos softaan.
RE85 on suomalaisesta jätteestä valmistettua korkeaseosetanolia, jota tankkaamalla ajat ympäristöystävällisesti tehosta tinkimättä: RE85-polttonesteen oktaaniluku on aina yli 104.
Jätteestä valmistetun etanolin osuus RE85-polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia. Lisäksi tuote on käytössä edullista säästäen näin autoilun kustannuksissa.
RE85 -polttoaineella alhaisemmat CO2-päästöt tehosta tinkimättä
RE85 on jätteestä valmistettua korkeaseosetanolia, jota tankkaamalla ajat tehosta tinkimättä. Jätteestä valmistetun etanolin osuus RE85-polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia.www.st1.fi
Onko laskettu paljonko säästää?
Miten siinä eflexfuel rikastusongelman kanssa kävi?Hinnalla 1,127 ei säästöä
Sehän riippuu 95e10 hinnasta. Jos se on enemmän kuin 1,424 tulee tuon hintaisellakin etanolilla säästöä.Hinnalla 1,127 ei säästöä
Sain kovan väännön kanssa ilmaiseksi vaihtaa tuohon uusimpaan versioon PCB 5.21. Vanhalla 2.5v. ikää.Miten siinä eflexfuel rikastusongelman kanssa kävi?
Suoraruiskukoneissa palotapahtuma on paljon tarkemmin mallinnettu ja optimoitu. Ruiskutuskin voidaan tehdä useassa osassa ja jos sinne lisätään vaan syöttöä +30% niin ei vissiin toimi kovin hyvin. Olisihan siinä markkinarakoa saada ekana e85 setti ulos joka tukee fsi-koneita.Ehkä ketjussa on aiemminkin käsitelty, mutta kertokaapa joku konetekniikan ihminen, miksi etanolibensaa ei voi/saa käyttää suorasuihkutuskoneissa? Jos ajatellaan että materiaalit kestää ja suuttimissa/pumpussa riittää kapasiteetti, niin onko syynä se, josta olen erinäisiltä foorumeilta lukenut, eli että suorasuihkutuskoneen ruiskutus- ja palotapahtuma on niin hyvin optimoitu bensiinille että etanolibensan vaadittava suurempi määrä aiheuttaa ongelmaa? Ja mikä on se etanolimäärä, jonka suorasuihkutuskone vielä pystyy hallitsemaan jos hallitus keksii että moottoribensiinin etanolipitoisuutta pitää nostaa?
En ajatellut omalla suorasuihkulla kokeilla, mutta kiinnostaa tietää että miksi näin.
Ja onhan näitä tehdasvalmisteisia tsi-fsi -multifuel autoja myynnissä, vaikka jälkiasennussarjaa ei saakaan.Suoraruiskukoneissa palotapahtuma on paljon tarkemmin mallinnettu ja optimoitu. Ruiskutuskin voidaan tehdä useassa osassa ja jos sinne lisätään vaan syöttöä +30% niin ei vissiin toimi kovin hyvin. Olisihan siinä markkinarakoa saada ekana e85 setti ulos joka tukee fsi-koneita.
Volkswagen Passatista on tuotu bensiini- ja dieselmoottorien rinnalle Multifuel-moottori, joka toimii nimensä mukaisesti erilaisilla bensiinin ja etanolin seoksilla.
Se nimenomaan ihmetyttää, että miksei näitä suorasuihkutteisia multifuel-malleja ole tehdastekoisena tuotu markkinoille kuin ihan yksittäisiä malleja? Luulisi että korkeamman oktaaniluvun ja paremman jäähdytyskapasiteetin (kun etanolia ruiskutetaan enemmän kuin bensaa) takia tuo olisi hyvinkin käypäistä näille pikkuturboille.
Ilmeisesti sitten laskettu että suorasuihkutuskone polttaa jo bensiininkin niin hyvin, ettei kannata tuo Flexfuel-kikkailu kerta sitä menee vastaavasti enemmän. Toki maailma jää siinä samalla pelastumatta.
Suomessa uutena myyty multi- tai flexfuelina ainakin Fordia, Renua, Daciaa ja Volkkaria.On niitä viina-autoja aikoinaan myyty uutena monen eri merkin toimesta,siis ruotsissa...
Saab,Volvo,VW, Ford, Renault , Dacia, Citroen ja muutama muu pieniä määriä, Skoda, Opel
Suomessa näitä ole kyllä myyty.
Oho! Täällä bensat huitelee 1,47-1,57 ja E85 1,039. On suuria nuo alueelliset erot.Vaasa Kivihaka St1 - 95 E 10 1,354 ja E85 1,136. Joten ei viinaa Hynysen tankkiin näillä hinnoilla
No on kyllä! Tuo 1,26 kyllä lopettaa käytön. On täälläkin bensan hinta laskenut, E95 1,38 E85 1,04. Ihmeellistä hinnoittelua. Olen seuraillut paikallista aakkosasemaa niin hinta vaihtuu päivittäin, seuraakohan se jotain maailmanmarkkinahintaa automaattisesti? Parhaimmillaan aamun ja illan ero ollut 18s/L E95:lla. Tiistain olen todennut edullisimmaksi päiväksi tankata, viikonlopuksi ja ennen arkipyhiä nousee hinnat aina.Tuli tänään ajeltua kutostietä. Halvin 1.027 Kouvola, kallein näkemäni 1.264 Imatran ABC.
On nuo erot valtavia, mutta toki nyt on helppo pitää bensan ja etanolin hinnat korkealla, kun ei karjalaiset pääse tankkaamaan halpaa venäläistä bensaa.
Täällä Kouvolassa tosiaan re85 0,991€/l paikallisel st1-kylmäasemal. Kattelee näitä hintoja muualla ni ei todellakaan ollu huono valinta etanoli v50 täälläpäin.Tuli tänään ajeltua kutostietä. Halvin 1.027 Kouvola, kallein näkemäni 1.264 Imatran ABC.
On nuo erot valtavia, mutta toki nyt on helppo pitää bensan ja etanolin hinnat korkealla, kun ei karjalaiset pääse tankkaamaan halpaa venäläistä bensaa.
Paljonko V50 etanolia syö?Täällä Kouvolassa tosiaan re85 0,991€/l paikallisel st1-kylmäasemal. Kattelee näitä hintoja muualla ni ei todellakaan ollu huono valinta etanoli v50 täälläpäin.
Hyvä suunta, mutta eiköhän tämäkin onnistuta pilaamaan jotenkin niin, että huomioidaan vain jälkikäteen tehdyt (valtion tukemat) konversiot ja tehdas-flexifueleille jää luu käteenLiikenne- ja viestintäministeriön Fossiiliittoman liikenteen tiekartta- työryhmän selvityksessä mainittiin, että ”varmistetaan ajoneuvoihin tehtyjen konversioiden huomioiminen verotuksessa”. Tätä odotellessa
Hyvä suunta, mutta eiköhän tämäkin onnistuta pilaamaan jotenkin niin, että huomioidaan vain jälkikäteen tehdyt (valtion tukemat) konversiot ja tehdas-flexifueleille jää luu käteen
Jos valtio on maksanut 200€ tukea näille ”virityksille” ja ne on voinut katsastaa laillisiksi niin on ihme jos mahdollinen verohuomio ei näitä koskisi, mutta Suomen politiikassa ja päätöksenteossa kaikki on kyllä mahdollista. Näin vietäisiin kyllä pohja pois ilmastoperusteiselta päästöjen vähennykseltä.Ei kun päinvastoin. Ne kotimuutokset on kuitenkin vain "virityksiä" joten eihän sellaista sovi tukea. Ja tehdasvalmiisiin ei tule tukea. Koska se ei käy..
Liikenne- ja viestintäministeriön Fossiiliittoman liikenteen tiekartta- työryhmän selvityksessä mainittiin, että ”varmistetaan ajoneuvoihin tehtyjen konversioiden huomioiminen verotuksessa”. Tätä odotellessa
Sitten ei muutakun saappi takasin bensa autoksi ja meno jatkuu entisellään.Käyttövoimaveroa pukkaa.
Mitä pitäisi tehdä, jos pelkästään bensalla ajettuun autoon aletaan tankkaamaan etanolia? Mietin vaan lähteekö jotain paskaa liikkeelle.
Polttoainesuodattimen vaihto puenen ajosuoritteen jälkeen etanolin tankkauksen jälkeen.
Tein omassa autossa erikoisen havainnon nyt 10tkm E85 ajelun jälkeen. 95E10 bensalla moottoriöljyyn muodostui melko paljon ”smetanaa” ja siitä netissä paljon keskustelua olen lukenutkin. Nyt E85 käytössä sitä ei ole tullut, epäilyni oli E85 käytön alettua, että tulisi enemmän. Ajomatkat on samaa työssä ja kaupassa käyntiä, ei juurikaan mitään pitempiä matka-ajoja eli auton käyttötapa ei ole muuttunut. Ennen sitä töhnää oli mittatikun yläosassa ja öljynlisäysaukon putkessa, nyt ei ollenkaan. Öljyt on olleet välillä eri merkkisiä, mutta aina vähintään SN laatuluokan öljyjä.Mitä pitäisi tehdä, jos pelkästään bensalla ajettuun autoon aletaan tankkaamaan etanolia? Mietin vaan lähteekö jotain paskaa liikkeelle.
Ainoa merkittävä ongelma, mutta erittäin harvinainen, on juuri tuo jos karstat lähtee liikkeelle ja tukkii imusiivilän.
Tämäkin on käyttäjävika, kun ei ole vaihtanut öljyjä riittävän usein.
Lisätään muistutus 9-3/9-5 t7 öljypohjasta kun ajettu pari tankillista viinalla:
Se ei ole käyttäjävika jos kone on teknisesti suunniteltu väärin ja huohotus toimii huonosti. Valmistajan öljynvaihtovälin noudattaminen ei tokikaan ole varmuus sille ettei ongelmia tulisi, kuten Saab on osoittanut.Ainoa merkittävä ongelma, mutta erittäin harvinainen, on juuri tuo jos karstat lähtee liikkeelle ja tukkii imusiivilän.
Tämäkin on käyttäjävika, kun ei ole vaihtanut öljyjä riittävän usein.
Juurikin näin, etanoli itsessäänhän ei karstaa synnytä, se vaan poistaa aluksi ne vanhat sonnat koneesta. Sihdin tarkastus kerran on siis täysin riittävä toimenpide, kunhan kone on tämän jälkeen ollut puhdas. Saabin koneissa sihtiä on tyhjätty useampaankin otteeseen viinalla ajon alkamisen jälkeen, kun ei se kaikki sieltä aina kerralla ulos tule.
1.8f. Siinä 8l/100km lukemissa mennää maantieajossa. Binar pitäis viel talvenvaralle asentaa.Paljonko V50 etanolia syö?
Ja onko 1.8 vai 2.4 koneella?
”Öljy on ollut yhtä halpaa viimeksi toukokuussa.”Nyt E95 1,342 ja E85 1,049. Sattuu hauskasti, että etanolin hinta kerrottuna 1,28 on juuri tuo 1,342
Alkaako korona taas vaikuttamaan bensan hintaan laskevasti?