Etanoli RE85

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
n. 400Nm. Auto on toiminut muuten moitteettomasti, kulutus bensalla sama kuin ennen, etanolilla +20-30%. Nastat tuolla sai myös vaihtamaan suunttaansa = tasainen ulospäin. Leikit on tehty hallituissa tilanteissa, ei muiden keskellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Ne garretin turbot on kaikki paskoja ja samaan rahaan saa mitsun mikä riittää sinne 300hv saakka ja kestää tuplat pidempään.
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Mitsu vaihtuikin ja eteen Aeron jarrukamat, koska 3/4 jarrulevystä vaati vaihtoa. Nämä eivät olleet softan syytä, vaan iän tuomaa vaatimusta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 099
Palokan seutumilla E85 1.139€, 95 E10 1.429€ ja 98 E10 1.537€. Tuossa on siis alle 1km säteellä toisistaan: Neste kylmäasema, Teboil kylmäasema ja Palokan ABC, joista valkkasin halvimmat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
587
Pientä ensiapua pikkubudjetilla on laittaa 4 bar paineensäädin siihen saabbiin, ja ohjelmoida muutos softaan.
Meillä on 9-5 Aerossa vakiosuuttimet ja 4 bar paineensäädin, toki myös JC:n osille räätälöimä softa + AEM 50-1200 -pumppu. Toimiva systeemi ja mukava lisäpotku tuli myös.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280

RE85 on suomalaisesta jätteestä valmistettua korkeaseosetanolia, jota tankkaamalla ajat ympäristöystävällisesti tehosta tinkimättä: RE85-polttonesteen oktaaniluku on aina yli 104.
Jätteestä valmistetun etanolin osuus RE85-polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia. Lisäksi tuote on käytössä edullista säästäen näin autoilun kustannuksissa.
Onko laskettu paljonko säästää?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
Ehkä ketjussa on aiemminkin käsitelty, mutta kertokaapa joku konetekniikan ihminen, miksi etanolibensaa ei voi/saa käyttää suorasuihkutuskoneissa? Jos ajatellaan että materiaalit kestää ja suuttimissa/pumpussa riittää kapasiteetti, niin onko syynä se, josta olen erinäisiltä foorumeilta lukenut, eli että suorasuihkutuskoneen ruiskutus- ja palotapahtuma on niin hyvin optimoitu bensiinille että etanolibensan vaadittava suurempi määrä aiheuttaa ongelmaa? Ja mikä on se etanolimäärä, jonka suorasuihkutuskone vielä pystyy hallitsemaan jos hallitus keksii että moottoribensiinin etanolipitoisuutta pitää nostaa?

En ajatellut omalla suorasuihkulla kokeilla, mutta kiinnostaa tietää että miksi näin.
 
Liittynyt
04.07.2017
Viestejä
392
Miten siinä eflexfuel rikastusongelman kanssa kävi?
Sain kovan väännön kanssa ilmaiseksi vaihtaa tuohon uusimpaan versioon PCB 5.21. Vanhalla 2.5v. ikää.
Nyt on tankissa vielä prosentit hieman matalat joten ei varmaa tietoa vielä mutta nyt 70 prossalla lähtee heti toisella käyntiin. Mutta seurataan ajan kanssa kun appi näyttää normaalit 78 prossaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Ehkä ketjussa on aiemminkin käsitelty, mutta kertokaapa joku konetekniikan ihminen, miksi etanolibensaa ei voi/saa käyttää suorasuihkutuskoneissa? Jos ajatellaan että materiaalit kestää ja suuttimissa/pumpussa riittää kapasiteetti, niin onko syynä se, josta olen erinäisiltä foorumeilta lukenut, eli että suorasuihkutuskoneen ruiskutus- ja palotapahtuma on niin hyvin optimoitu bensiinille että etanolibensan vaadittava suurempi määrä aiheuttaa ongelmaa? Ja mikä on se etanolimäärä, jonka suorasuihkutuskone vielä pystyy hallitsemaan jos hallitus keksii että moottoribensiinin etanolipitoisuutta pitää nostaa?

En ajatellut omalla suorasuihkulla kokeilla, mutta kiinnostaa tietää että miksi näin.
Suoraruiskukoneissa palotapahtuma on paljon tarkemmin mallinnettu ja optimoitu. Ruiskutuskin voidaan tehdä useassa osassa ja jos sinne lisätään vaan syöttöä +30% niin ei vissiin toimi kovin hyvin. Olisihan siinä markkinarakoa saada ekana e85 setti ulos joka tukee fsi-koneita.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 088
Suoraruiskukoneissa palotapahtuma on paljon tarkemmin mallinnettu ja optimoitu. Ruiskutuskin voidaan tehdä useassa osassa ja jos sinne lisätään vaan syöttöä +30% niin ei vissiin toimi kovin hyvin. Olisihan siinä markkinarakoa saada ekana e85 setti ulos joka tukee fsi-koneita.
Ja onhan näitä tehdasvalmisteisia tsi-fsi -multifuel autoja myynnissä, vaikka jälkiasennussarjaa ei saakaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
Se nimenomaan ihmetyttää, että miksei näitä suorasuihkutteisia multifuel-malleja ole tehdastekoisena tuotu markkinoille kuin ihan yksittäisiä malleja? Luulisi että korkeamman oktaaniluvun ja paremman jäähdytyskapasiteetin (kun etanolia ruiskutetaan enemmän kuin bensaa) takia tuo olisi hyvinkin käypäistä näille pikkuturboille.

Ilmeisesti sitten laskettu että suorasuihkutuskone polttaa jo bensiininkin niin hyvin, ettei kannata tuo Flexfuel-kikkailu kerta sitä menee vastaavasti enemmän. Toki maailma jää siinä samalla pelastumatta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Minua ihmetyttää, miksi ylipäänsä kaikki normaalit bensakoneet eivät vuonna 2020 toimi millä tahansa etanolin seossuhteella jo ihan valmistajan lupauksena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Se nimenomaan ihmetyttää, että miksei näitä suorasuihkutteisia multifuel-malleja ole tehdastekoisena tuotu markkinoille kuin ihan yksittäisiä malleja? Luulisi että korkeamman oktaaniluvun ja paremman jäähdytyskapasiteetin (kun etanolia ruiskutetaan enemmän kuin bensaa) takia tuo olisi hyvinkin käypäistä näille pikkuturboille.

Ilmeisesti sitten laskettu että suorasuihkutuskone polttaa jo bensiininkin niin hyvin, ettei kannata tuo Flexfuel-kikkailu kerta sitä menee vastaavasti enemmän. Toki maailma jää siinä samalla pelastumatta.
Oletettavasti syy löytyy talouspuolelta; Viinalle on liian pienet markkinat, että kannattaisi nähdä vaivaa koneiden optimointiin. Lisäksi markkinoinnissa sähkö vetää paljon paremmin, joten kehityspaukut laitetaan siihen.

Sinänsä pienten ja varsin korkeaviritteisten (jopa 200 Nm/l) bensakoneiden kannalta tuo flexfuelihan olisi varsin järkevä muutos. Näissä LSPI/"supernakutus" on ihan oikea ongelma, jonka vuoksi esim. ecoboosteista on halkeillut mäntiä.

Myös kylmäpäästöissä voi olla haasteita, kun etanoli ei tykkää höyrystyä ja sylinteriin pitää kuitenkin saada palokelpoinen seos. Tämä saadaan nykyisellään aikaan ruiskuttamalla reilusti ylimääräistä, jolloin sylinteriin saadaan riittävästi herkästi haihtuvia komponentteja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
On niitä viina-autoja aikoinaan myyty uutena monen eri merkin toimesta,siis ruotsissa...

Saab,Volvo,VW, Ford, Renault , Dacia, Citroen ja muutama muu pieniä määriä, Skoda, Opel

Suomessa näitä ole kyllä myyty.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 088
On niitä viina-autoja aikoinaan myyty uutena monen eri merkin toimesta,siis ruotsissa...

Saab,Volvo,VW, Ford, Renault , Dacia, Citroen ja muutama muu pieniä määriä, Skoda, Opel

Suomessa näitä ole kyllä myyty.
Suomessa uutena myyty multi- tai flexfuelina ainakin Fordia, Renua, Daciaa ja Volkkaria.
 
Liittynyt
04.07.2017
Viestejä
392
Vaasa Kivihaka St1 - 95 E 10 1,354 ja E85 1,136. Joten ei viinaa Hynysen tankkiin näillä hinnoilla :mad:
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 088
Tuli tänään ajeltua kutostietä. Halvin 1.027 Kouvola, kallein näkemäni 1.264 Imatran ABC.
On nuo erot valtavia, mutta toki nyt on helppo pitää bensan ja etanolin hinnat korkealla, kun ei karjalaiset pääse tankkaamaan halpaa venäläistä bensaa.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Tuli tänään ajeltua kutostietä. Halvin 1.027 Kouvola, kallein näkemäni 1.264 Imatran ABC.
On nuo erot valtavia, mutta toki nyt on helppo pitää bensan ja etanolin hinnat korkealla, kun ei karjalaiset pääse tankkaamaan halpaa venäläistä bensaa.
No on kyllä! Tuo 1,26 kyllä lopettaa käytön. On täälläkin bensan hinta laskenut, E95 1,38 E85 1,04. Ihmeellistä hinnoittelua. Olen seuraillut paikallista aakkosasemaa niin hinta vaihtuu päivittäin, seuraakohan se jotain maailmanmarkkinahintaa automaattisesti? Parhaimmillaan aamun ja illan ero ollut 18s/L E95:lla. Tiistain olen todennut edullisimmaksi päiväksi tankata, viikonlopuksi ja ennen arkipyhiä nousee hinnat aina.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
29
Tuli tänään ajeltua kutostietä. Halvin 1.027 Kouvola, kallein näkemäni 1.264 Imatran ABC.
On nuo erot valtavia, mutta toki nyt on helppo pitää bensan ja etanolin hinnat korkealla, kun ei karjalaiset pääse tankkaamaan halpaa venäläistä bensaa.
Täällä Kouvolassa tosiaan re85 0,991€/l paikallisel st1-kylmäasemal. Kattelee näitä hintoja muualla ni ei todellakaan ollu huono valinta etanoli v50 täälläpäin.:)
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Forssan seudulla vakaa 1,039 jo useamman viikon.
Pakkasaamuja alkaa ilmestyä, TT-Thermolla 45min lämmitetyn moottorin lämpötilaksi Flexfuel-sovellus näytti tänä aamuna 35astetta, auton mittari näytti yli 40. Varsin hyvä lämmitin näyttää olevan.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Liikenne- ja viestintäministeriön Fossiiliittoman liikenteen tiekartta- työryhmän selvityksessä mainittiin, että ”varmistetaan ajoneuvoihin tehtyjen konversioiden huomioiminen verotuksessa”. Tätä odotellessa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
167
Liikenne- ja viestintäministeriön Fossiiliittoman liikenteen tiekartta- työryhmän selvityksessä mainittiin, että ”varmistetaan ajoneuvoihin tehtyjen konversioiden huomioiminen verotuksessa”. Tätä odotellessa
Hyvä suunta, mutta eiköhän tämäkin onnistuta pilaamaan jotenkin niin, että huomioidaan vain jälkikäteen tehdyt (valtion tukemat) konversiot ja tehdas-flexifueleille jää luu käteen :facepalm:
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
526
Hyvä suunta, mutta eiköhän tämäkin onnistuta pilaamaan jotenkin niin, että huomioidaan vain jälkikäteen tehdyt (valtion tukemat) konversiot ja tehdas-flexifueleille jää luu käteen :facepalm:
Ei kun päinvastoin. Ne kotimuutokset on kuitenkin vain "virityksiä" joten eihän sellaista sovi tukea. Ja tehdasvalmiisiin ei tule tukea. Koska se ei käy..
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Ei kun päinvastoin. Ne kotimuutokset on kuitenkin vain "virityksiä" joten eihän sellaista sovi tukea. Ja tehdasvalmiisiin ei tule tukea. Koska se ei käy..
Jos valtio on maksanut 200€ tukea näille ”virityksille” ja ne on voinut katsastaa laillisiksi niin on ihme jos mahdollinen verohuomio ei näitä koskisi, mutta Suomen politiikassa ja päätöksenteossa kaikki on kyllä mahdollista. Näin vietäisiin kyllä pohja pois ilmastoperusteiselta päästöjen vähennykseltä.
 
Liittynyt
04.07.2017
Viestejä
392
Pitkästä aikaa taas meni viinaa tankkiin kun Vaasan Kivihaan St1:sellä oli hinta pudonnut alaspäin, nyt oli 1,08e/l joten auttoi päätöksen teossa, viereisellä ABC asemalla 11c kalliimpaa.
Pistin alkuviikosta tulikiven katkuista postia kun St1 ajaa porukat tankkaamaan bensaa mainiten etten välttämättä tankka teiltä mitään polttoainetta ellei hintapolitiikka muutu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 380
Mitä pitäisi tehdä, jos pelkästään bensalla ajettuun autoon aletaan tankkaamaan etanolia? Mietin vaan lähteekö jotain paskaa liikkeelle.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
526
Mitä pitäisi tehdä, jos pelkästään bensalla ajettuun autoon aletaan tankkaamaan etanolia? Mietin vaan lähteekö jotain paskaa liikkeelle.
Polttoainesuodattimen vaihto puenen ajosuoritteen jälkeen etanolin tankkauksen jälkeen. Muutoin kovaa ajoa. Normaalin öljynvaihto-ohjelman mukainen öljyn vaihto (~10tkm).

Oletko tarvittavat muutokset tehnyt liittyen lisääntyneeseen polttoaineen kulutukseen (suuttimet/paineennosto/muutossarja)?

Parissa autossa ajanut 50/50 sekoitussuhteella ilman muutoksia. Nyt kahdessa autosaa muutoksia tehty ja täysin e85:lla. Toisessa muutossarja ja toisessa polttoainelinjan painetta nostettu.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Mitä pitäisi tehdä, jos pelkästään bensalla ajettuun autoon aletaan tankkaamaan etanolia? Mietin vaan lähteekö jotain paskaa liikkeelle.
Tein omassa autossa erikoisen havainnon nyt 10tkm E85 ajelun jälkeen. 95E10 bensalla moottoriöljyyn muodostui melko paljon ”smetanaa” ja siitä netissä paljon keskustelua olen lukenutkin. Nyt E85 käytössä sitä ei ole tullut, epäilyni oli E85 käytön alettua, että tulisi enemmän. Ajomatkat on samaa työssä ja kaupassa käyntiä, ei juurikaan mitään pitempiä matka-ajoja eli auton käyttötapa ei ole muuttunut. Ennen sitä töhnää oli mittatikun yläosassa ja öljynlisäysaukon putkessa, nyt ei ollenkaan. Öljyt on olleet välillä eri merkkisiä, mutta aina vähintään SN laatuluokan öljyjä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Moottorin tyyppivioista riippuen sen selvittäminen mitä ko. motti sanoo viinaan. Jotkut koneet ei sano mitään, toinen mylly voi olla parin tankillisen jälkeen jumissa kun karstat lähtee liikkeelle. Öljyt ainakin vaihtasin parin tankin jälkeen autosta riippumatta jos suodattimeen kertyy jotain ylimäärästä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280
Ainoa merkittävä ongelma, mutta erittäin harvinainen, on juuri tuo jos karstat lähtee liikkeelle ja tukkii imusiivilän.

Tämäkin on käyttäjävika, kun ei ole vaihtanut öljyjä riittävän usein.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Ainoa merkittävä ongelma, mutta erittäin harvinainen, on juuri tuo jos karstat lähtee liikkeelle ja tukkii imusiivilän.

Tämäkin on käyttäjävika, kun ei ole vaihtanut öljyjä riittävän usein.
Toisaalta taas alun öljynvaihtorumban jälkeen karstaa ei enää koneeseen ainakaan lisää tule. Hieno esimerkki @Bapsu viestissä, pari tankkia viinaa.
Lisätään muistutus 9-3/9-5 t7 öljypohjasta kun ajettu pari tankillista viinalla:
1589666681110.png
Verrokkina sitten @Kidov viesti, kun ajoa on takana jo 10tkm. Öljysihti kuin uusi.
Tässä kuva 400tkm ajetun V6 2.8 4motion Passatin öljysihdistä, kun ajoa etanolilla takana 10tkm.

IMG_20190501_133508.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Ainoa merkittävä ongelma, mutta erittäin harvinainen, on juuri tuo jos karstat lähtee liikkeelle ja tukkii imusiivilän.

Tämäkin on käyttäjävika, kun ei ole vaihtanut öljyjä riittävän usein.
Se ei ole käyttäjävika jos kone on teknisesti suunniteltu väärin ja huohotus toimii huonosti. Valmistajan öljynvaihtovälin noudattaminen ei tokikaan ole varmuus sille ettei ongelmia tulisi, kuten Saab on osoittanut.

99% autoista tätä ongelmaa ei tosiaan ole jos huolenpito on ollut hyvää. Sen sijaan huolenpidon laiminlyönnillä vastaavia tuloksia saadaan varmasti jokaisessa autossa.
Toisaalta taas alun öljynvaihtorumban jälkeen karstaa ei enää koneeseen ainakaan lisää tule. Hieno esimerkki @Bapsu viestissä, pari tankkia viinaa.


Verrokkina sitten @Kidov viesti, kun ajoa on takana jo 10tkm. Öljysihti kuin uusi.
Juurikin näin, etanoli itsessäänhän ei karstaa synnytä, se vaan poistaa aluksi ne vanhat sonnat koneesta. Sihdin tarkastus kerran on siis täysin riittävä toimenpide, kunhan kone on tämän jälkeen ollut puhdas. Saabin koneissa sihtiä on tyhjätty useampaankin otteeseen viinalla ajon alkamisen jälkeen, kun ei se kaikki sieltä aina kerralla ulos tule.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Nyt E95 1,342 ja E85 1,049. Sattuu hauskasti, että etanolin hinta kerrottuna 1,28 on juuri tuo 1,342 :confused2:
Alkaako korona taas vaikuttamaan bensan hintaan laskevasti?
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 088
Nyt E95 1,342 ja E85 1,049. Sattuu hauskasti, että etanolin hinta kerrottuna 1,28 on juuri tuo 1,342 :confused2:
Alkaako korona taas vaikuttamaan bensan hintaan laskevasti?
”Öljy on ollut yhtä halpaa viimeksi toukokuussa.”
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 628
Viestejä
4 197 159
Jäsenet
70 757
Uusin jäsen
Keksutus

Hinta.fi

Ylös Bottom