Epävirallinen Jimm's PC-Store -ketju

No, menin sitten tilaamaan Jimmsiltä aika arvokkaan tuotteen, jota ei tullutkaan varastoon luvattua määrää. Tästä opin sen että jos en maksa luottokortilla, tilaan Suomi-kauppiailta vain tavaraa jota heillä on varastossaan. Lopulta tuli sitten tilattua Tanskasta. Joku nyt tietenkin sanoo että sain mitä ansaitsin, no ehkäpä sitten niin.

On se vaan jännää miten PC-kaupassakin ollaan menossa siihen suuntaan että tanskalaiset kauppiaat (ComputerSalg, ProShop) kenties hoitavat kohta tämänkin leipäpuun meidän osaltamme ihan suvereenisti. Heillä tuntuu olevan ainakin Reilu Meininki(tm) verrattuna suomikauppoihin, eli jos tilaat tavaraa jota heillä ei ole varastossaan, tililtä tehdään katevaraus, mutta raha liikkuu vasta kun tavara liikkuu heiltä. Jimm'sillä ja Verkkiksellä ei ainakaan hintojen osalta riitä enää muskeleita kilpailuun, vaikka alv on teknisesti kaikille sama. Ehkä tämä Suomi on tosiaan sellainen maa missä onnistutaan kusemaan aivan kaikki bisnekset.

Noihin konkurssifantasioihin sanoisin että ihmisillä on usein liioitellun harhaisia käsityksiä omasta vaikutusvallastaan ja taipumusta tehdä monenlaisia virhepäätelmiä useilla eri akseleilla, kuten korrelaatio-kausaatio, sattuma/säännönmukaisuus, otos/tilasto. Muistan takavuosilta eräänkin MuroBBS-postauksen, jossa kirjoittaja kertoi saaneensa nuivaa palvelua kaupassa ja kehui kaataneensa ko. lähikaupan konkurssiin vain pärisyttämällä viidakkorumpua omalla 300 henkilön työpaikallaan. Kokemuksen ja konkurssin välinen aikaero oli noin 1 kk.

Paljon todennäköisempi selitys on tietenkin se, että kauppias oli kertonut henkilökunnalleen kaupan sulkeutuvan kuukauden kuluttua ja että kaikki työntekijät irtisanotaan. Sen seurauksena työntekijöiden työmotivaatio oli romahtanut, eikä se tietenkään voinut olla näkymättä asiakkaille päin.

Noin yleisesti firmat kaatuvat konkurssiin jos liikevaihto supistuu nopeammin kuin kuluja voidaan karsia. Suomessa on hyvin helppoa irtisanoa työntekijöitä taloudellisin perustein, joten käytännössä tuon homman voi kusta ainoastaan ostamalla varastoon liikaa tavaraa, joka ei mene kaupaksi.

Jos Jimm's kaatuisi konkurssin, voimme ikuisesti spekuloida johtuiko se Luminor-kohusta vai siitä, että Suomen kansantalous on surkeudessaan täysin erkaantunut pohjoismaista ja muusta Euroopasta. Työttömyys ja velka kasvavat rajusti ja edessä voi olla jonkinlainen loppukiihdytys päin selvitystilaa. Silti konkurssin toteutuessa TechBBS:läiset tulevat eittämättä ikuisesti väittämään, että kyllä se oli nimenomaan heidän väkevä boikottikampanjansa joka kaatoi tämän puljun konkkaan.
 
Viimeksi muokattu:
No, menin sitten tilaamaan Jimmsiltä aika arvokkaan tuotteen, jota ei tullutkaan varastoon luvattua määrää. Tästä opin sen että jos en maksa luottokortilla, tilaan Suomi-kauppiailta vain tavaraa jota heillä on varastossaan. Lopulta tuli sitten tilattua Tanskasta. Joku nyt tietenkin sanoo että sain mitä ansaitsin, no ehkäpä sitten niin.
Lisään tähän vain, että Jimms on nykyisin Saksalainen, ei Suomalainen kauppa.

Tiedän, että täällä tietenkin toimivat kivijalkana, mutta omistukset on kokonaan Saksaan. Tuon takia ihmettelenkin, miksi ihmisillä on niin suuri stondis tuolta mitään enää ostaa, kun ei ole enää kotimainen firma.
 
No, menin sitten tilaamaan Jimmsiltä aika arvokkaan tuotteen, jota ei tullutkaan varastoon luvattua määrää. Tästä opin sen että jos en maksa luottokortilla, tilaan Suomi-kauppiailta vain tavaraa jota heillä on varastossaan. Lopulta tuli sitten tilattua Tanskasta.
Mielestäni aina kannattaa maksaa nuo luottokortilla, oli varastossa tai ei 👍🏻

On tuo Datatronic ja Multitronic myös kussut viime aikoina, että varastossa muka on ja äkkiä lähtee, muttei olen lähtenytkään. Taitaa olla jo ’maan tapa’?
 
Mielestäni aina kannattaa maksaa nuo luottokortilla, oli varastossa tai ei 👍🏻

On tuo Datatronic ja Multitronic myös kussut viime aikoina, että varastossa muka on ja äkkiä lähtee, muttei olen lähtenytkään. Taitaa olla jo ’maan tapa’?

Ykkössääntö mielestäni on, että AINA nettiostokset pitää maksaa luottokortilla. Jos jää tavaraa saamatta, tulee ongelmia tai myyvä firma menee konkurssiin (esim. case Anttila) niin on tosi paljon paremmilla kantimilla ostajana kuin muilla maksutavoilla.
 
On tuo Datatronic ja Multitronic myös kussut viime aikoina, että varastossa muka on ja äkkiä lähtee, muttei olen lähtenytkään. Taitaa olla jo ’maan tapa’?
Mitenniin kussut "viime aikoina"? Noiden 'troniccien toiminta on kussut kautta aikojen ja kusee edelleen; niiden perusvika on se että myyvät tavaraa jota heillä ei ole, vaan myyvät tavaraa käytännössä tukkureiden varastoista ja käyttävät epäluotettavia kuljetuspuljuja kuten Schenker.
Tuosta seuraa väistämättä se, että kuluttajansuojalakia rikotaan tämän tästä (mm. sopimusrikkomukset, kun myyjää sitova toimitusaika ei toteudu). Koska tuo touhu vaan saa jatkua ilman sanktioita "rikolliselle", kyseessä on minunkin mielestäni maan tapa.

Liekö jo aika kullannut muistoja, kun mielestäni JimmZ'in kanssa ei ollut läheskään niin paljoa ongelmia kuin näiden..?
 
Mielestäni aina kannattaa maksaa nuo luottokortilla, oli varastossa tai ei 👍🏻

On tuo Datatronic ja Multitronic myös kussut viime aikoina, että varastossa muka on ja äkkiä lähtee, muttei olen lähtenytkään. Taitaa olla jo ’maan tapa’?

Voihan se tavara ollakin varastossa. Tosin se varasto voi olla vaikka Hong Kongin sataman rahtiterminaalissa.
 
Lisään tähän vain, että Jimms on nykyisin Saksalainen, ei Suomalainen kauppa.

Tiedän, että täällä tietenkin toimivat kivijalkana, mutta omistukset on kokonaan Saksaan. Tuon takia ihmettelenkin, miksi ihmisillä on niin suuri stondis tuolta mitään enää ostaa, kun ei ole enää kotimainen firma.
Eipä tuo varmaan ole monelle tiedossa, mm. itselle uusi tieto. Mistään noista julkisista yritystietopalveluista (kauppalehti, asiakastieto, profinder...) ei löydy mitään tietoa yhtiön omistajayhtiöstä. Wikipediasta toki löytyy tieto että Caseking sen omistaa, erikseen piti sitten googlettaa että sehän ostettiin jo 2018.

Mutta sanoisin sen verran että Jimms ei ole saksalainen, tuo on yksinkertaistus. Jimms on suomalainen osakeyhtiö jonka omistaa saksalainen yritys, se on eri asia kuin että Jimms olisi saksalainen yritys.
 
Eipä tuo varmaan ole monelle tiedossa, mm. itselle uusi tieto. Mistään noista julkisista yritystietopalveluista (kauppalehti, asiakastieto, profinder...) ei löydy mitään tietoa yhtiön omistajayhtiöstä. Wikipediasta toki löytyy tieto että Caseking sen omistaa, erikseen piti sitten googlettaa että sehän ostettiin jo 2018.

Mutta sanoisin sen verran että Jimms ei ole saksalainen, tuo on yksinkertaistus. Jimms on suomalainen osakeyhtiö jonka omistaa saksalainen yritys, se on eri asia kuin että Jimms olisi saksalainen yritys.

Pointtina oli, että tuonne kauppaan laitetut eurot valuvat loppeleissä sakemanneille. Vaihtoehtoja on, miksei ostaa jostain muusta kokonaan kotimaisesta firmasta varsinkin näiden droonisotkujen jälkeen?
 
Pointtina oli, että tuonne kauppaan laitetut eurot valuvat loppeleissä sakemanneille. Vaihtoehtoja on, miksei ostaa jostain muusta kokonaan kotimaisesta firmasta varsinkin näiden droonisotkujen jälkeen?
Suomalaisen yrityksen yritysverot maksetaan Suomen valtiolle, vain verojen jälkeiset tuotot päätyvät omistajayhtiölle Saksaan. Eipä sillä mielestäni siinä vaiheessa sen suurempaa merkitystä ole. Voisi jopa olla niin, että jos Jimms olisi suomalaisessa omistuksessa, Jimms pääsisi itse päättämään suoraan omista investoinneistaan ja kasvattamaan liiketoimintaa Suomessa enemmän kuin saksalaisen omistuksen alla, ja olemaan siten vieläkin kilpailukykyisempi verrattuna muihin suomalaisiin toimijoihin joita täällä halutaan kannattaa.
 
Joo nää vapaaehtoiset boikotit aina väistämättä hiipuu ajan kanssa. Hyvä oli vuoden 2024 ajan yhdessä näpäyttää Jimm’siä, mutta eiköhän heillä 2025 jo rullaa ihan normaalisti.
Sepä. Vapaaehtoisten boikottien ongelma on nk. omantunnonvero. He jotka korkean moraalinsa nojalla välttävät ostamasta halvimmalla hinnalla, maksavat suoraan hintaa korkeasta moraalistaan. Jossain vaiheessa alun perin boikottikelkkaan hypänneistä suurin osa tekee rationaalisen itsekkään päätöksen ja hyppää kelkasta pois
 
Väärin. Erilaisilla yrityslainoilla ja muilla vastaavilla kikkailuilla voidaan voitot imeä verottomasti muualle.
Jos voitot imetään verottomasti, niin eihän siitä toki sitten jää veroja maksettavaksi, eli tuo ei ole ristiriidassa sen kanssa että verot maksetaan Suomeen :)
 
Niin, verojen kiertäminen kikkailemalla ei ole laitonta, kuten ei droonien myyminen "turkkilaisillekaan", mutta onko se sitten oikein? En tiedä, mutta ilmeisesti nk. rationaalinen vastaus on "ihan sama, kunhan minä säästän pari euroa".
 
Sepä. Vapaaehtoisten boikottien ongelma on nk. omantunnonvero. He jotka korkean moraalinsa nojalla välttävät ostamasta halvimmalla hinnalla, maksavat suoraan hintaa korkeasta moraalistaan. Jossain vaiheessa alun perin boikottikelkkaan hypänneistä suurin osa tekee rationaalisen itsekkään päätöksen ja hyppää kelkasta pois
Älä huoli. En tee, ennen kuin esittämäni ehdot on täytetty. Sitä ennen minua ei haittaa pätkääkään maksaa tätä kuvittelemaasi "omantunnonveroa". Vaan eipä ole omantunnontuskiakaan.
 
Älä huoli. En tee, ennen kuin esittämäni ehdot on täytetty. Sitä ennen minua ei haittaa pätkääkään maksaa tätä kuvittelemaasi "omantunnonveroa". Vaan eipä ole omantunnontuskiakaan.
Olipas aggressiivinen vastaus. Kukin toimii tavallaan, esitin vain miten tällaiset asiat toimivat noin yleisellä tasolla kun katsotaan ihmisten talouskäyttäytymistä.
 
Sepä. Vapaaehtoisten boikottien ongelma on nk. omantunnonvero. He jotka korkean moraalinsa nojalla välttävät ostamasta halvimmalla hinnalla, maksavat suoraan hintaa korkeasta moraalistaan. Jossain vaiheessa alun perin boikottikelkkaan hypänneistä suurin osa tekee rationaalisen itsekkään päätöksen ja hyppää kelkasta pois

Ketjussa on kolmenlaisia, heitä jotka välttelevät Jimmsiä hinnasta riippumatta, heitä jotka tapahtuneen jälkeen välttelevät Jimssin jos vaihtoehtoja, mutta jos ei, ja tai huomattavasti halvempi niin ehkä. Ja sitten heitä jotka suosivat Jimmsiä.

Eli sieltä on jonkin verran siirtynyt vanhoja asiakkaita muualle, eikä heillä ole mitään tarvetta, syytä palata takaisin. Houkuttelu takaisin vaatii siis huomattavaa markkinointia. Hintatietoiset liikkuvat asiakkaat no eivät ehkä yhtähyväkatteisia kuin edelliset ja nyt ne sitten niistä joutuu käymään entistä tiukempaa hintakisaa.
Osa ruplasiakkaista on ilmeisesti jouduttu hylkään, ehkä tullut uusia tilalle, ja sitten ne euro asiakkaat jotka uskollisia, niin ehkä heistäkin osa on vähän tarkempia. Vanhoista joutuu pitämään kovemmin kiinni.

Markkinointi yhteistyö kumppaneita lähtenyt, ilmeisen tärken kohdentyhmän joutuu nyt tavoittaan muilla kanavilla.


Mutta olet toki siinä ytimessä että viimevuosina kun ollut jotain isompia kohuja kuluttajakaupassa olevien yritysten kohdalla, niin iso kohu työoloista, venäjäkytkösistä jne. niin vuoden parinvuoden päästä ei välttämättä ole erottunut yrityksen tuloksessa. Mutta on myös yrityksiä mennyt nurin mm lailliseten venäjä kytkösten -> boikottien takia.
 
Kaksi tietokonetta tuli BF rytinässä koottua tutuille (kiitos STALKER 2) enkä yhtään osaa hommannut dronekaupasta, onneksi niin kova kilpailu kotimaisillakin toimijoilla että harvoin joutuu mitään "omatunnonveroja" maksamaan :cigar2: Päinvastoin jopa.
Tietokonekomponenteille ja sodankäyntiin omat kauppansa, jälkimmäistä en halua tukea missään muodossa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 997
Viestejä
4 529 050
Jäsenet
74 732
Uusin jäsen
jensensei

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom