Iski jossain määrin mutkikas keissi Jimmsin kanssa, missä ostin emolevyn (valitettavasti kyllä droonikohun jälkeen vielä, omaa typeryyttäni tämä), mutta saatuani sen huomasin että sisäisessä USB3-liitännässä on pinni löysä ja irrallinen, mutta kasasin koneen siitä huolimatta, valitettavasti myös ottamatta kuvia tai muuten dokumentoimatta pinnivikaa. Samalla joko asennuksen tiimellyksessä aiheutuneena, tai sekin jo valmiina, en todella ole varma, emolevyn kantaan oli ilmaantunut muutama vino pinni, mutta vain niin vähän vinoja, että kaikki toimii niiden suhteen normaalisti. Kuitenkaan USB3-liitäntä ei toimi laisinkaan, vaikka koitin oikein varovasti laittaa liittimen kiinni, mutta luultavasti turhaan, sillä sen pinni oli niin kehnosti kiinni, että se ei voinut muuta kuin taipua ja nyt se on aivan vinksallaan siitä asti ollut, eli täysin kelvoton. Noh, koitan saada takuuseen emolevyä tuon USB3-liitännän tähden, mutta Jimms tivaa yhtä ja samaa:
Fyysisiä vikoja ei korvata, koska kuulemma Asuksella on niin täydellinen laadunvalvonta (ei ole oikeasti tietenkään!). On myös mainittu että ei voi korvata jos on pinnejä prosessorikannassa vinossa, koska ne voivat aiheuttaa mitä tahansa ongelmia, ja näinhän toki on, mutta omassa tapauksessani syy ja seuraus on kiistaton, eikä liity mitenkään tuohon kantaan, mutta Jimms ei välitä.
Olen tivannut esimiehen numeroa ja ottanut yhteyttä kuluttajaneuvojaan: esimiehen numeroa en saa, eikä kuluttajaneuvonnan minua puoltanut vastaus kiinnosta, ei edes ole vastattu sähköpostiin enää sen tiimoilta (onneksi sentään puhelimeen). Lyhykäisyydessään vastaus kuluttajaneuvojalta oli että myyjäliikkeellä on vastuu osoittaa että asiakas on aiheuttanut itse vian ja vian korjaamista ei voi evätä toisen vian olemassaololla, jos vikojen välillä ei ole syy-yhteyttä (siis kannalla missä hivenen vinoja pinnejä muutama, mutta mikä toimii normaalisti). Maalaisjärkeä siis, jotta ei voida myydä romua Suomessa suomalaisille, kuten nyt on käynyt.
Jimmsillä on vielä mahdollisuus olla oikeudenmukainen, koska odotan juuri nyt kuluttajaneuvojan apuuntuloa uudemman kerran, joten kenties he vielä tapauksen hyvittävät, mistä toki kerron jos niin tekevät, mutta jo tällä ikävällä pitkäpiimäisellä kokemuksella voin varoittaa, että Jimms ei välitä lainkaan oikeuksistasi asiakkaana ja jopa välttelee kontaktia jottei joutuisi kantamaan vastuuta. Puhelimessa asiakaspalvelija vieläpä arveli että Asuksen suuntaan ovat sanoneet että "kuluttajan vika", joten kyse ei ymmärtääkseni ole edes Asuksesta tässä tapauksessa, minkä valmistama emolevy on kyseessä (B650-PLUS TUF GAMING). Syytä kuitenkin tähän väliin huomauttaa että
Asuksella on nyt hiljattain ollut ala-arvoista toimintaa kuluttajien suhteen, jonka raportoimisesta annan ison peukun linkin Youtube-kanavalle! Kuluttajan oikeuksia pitää puollustaa, eikä pelkästään tehdä kaupallista yhteistyötä, kummatkin tulee siis muistaa.
Loppusanoina, kenties ajattelet, jos luit, ja kiitos jos luit, että katkeruudestani täällä paasaan ja haluan Jimmsin häviävän Suomesta, johon myönnän että väliin moinen käy mielessä, mutta todellisuudessa elämäni ei tähän kaadu (vaikka sisäisen USB3:n huolto voi maksaa jopa 100 €, olen kysynyt), eikä katkeruus ole motiivinani; on kuitenkin oikein varoittaa muita että nyt on toiminta todella hähmäistä ja kähmäistä, ettei kannata edes harkita Jimmsiltä ostamista missään tapauksessa, jos ei halua pitkiä vääntöjä käydä ilmiselvästä myyjän virheestä, oli sitten emon kosauttanut itse Asus, joku kuljetuspalvelu tai mikä tahansa välikäsi, mikä on mahdollista pelkästään siksi, ettei Asuksen emojen pakkauksissa enää ole sinettejä - tämän vahvisti itse Asus minulle sähköpostissa, ettei välttämättä ole sinettiä pakkauksessa, eikä ollut omassanikaan. Olkaa siis todella varovaisia myyjäliikkeen valinnassa, älkääkä turhaan säästäkö muutamaa euroa tai kiirehtikö saadaksenne tuotteen supernopeasti, viitaten siis Jimmsiin, kun seurauksena voi olla pahempikin taloudellinen menetys ja vähintäänkin stressaavaa vääntämistä. En toivo pahaa Jimmsille, mutta niin kauan kuin toiminta ei peilaa katumusta/parannusta droonikeissinkään jälkeen, en voi varsinaisesti toivoa tällaisen puljun asiakkaita täällä vaanivan. En tuomitse jos ostat, en tuomitse yhtään ketään yhtään mistään, mutta en voi suositellakaan, sanoisin että se ei ole eettisesti fiksua - itse en enää luonnollisesti osta, mutta joudun asioimaan kun on tuotteita aiemmin ostettu heiltä.