Ainakin Finnkinon leffalippuja saa Epassilla netistä ja Tiketiltä saa lahjakortin. Mutta rajoitteissa on kyse lainsäädännöstä, joka vaatii käyttökohteiden rajaamista. Mobiilisovelluksella nämä rajoitteet pystyttäneen toteuttamaan tarkemmin kuin maksukortilla.
www.vero.fi
Noihin leffalippuihin pätee sama kuin kaikkeen muuhunkin, että mitä pienempi pulju tai ketju sitä epätodennäköisempää on, että onnistuisi. Joku Etelä-Suomen suurten kaupunkien Finnkino taitaa olla niitä harvoja leffateattereita jonka nettisivuilta saa myös E-passilla lippuja (luottokorttipohjaisilla tuo ei ole ongelma). Lähin Finnkino on 180km päässä, en ole sinne leffaan menossa vaan käyn lasteni kanssa ihan kotikaupungin leffateatterissa.
Yksinomaan Epassia koskevaan lisämaksuun en muista törmänneeni, mutta on totta, että niitä monissa paikoissa virike-eduilla maksettaessa peritään.
Itse en ole vielä koskaan törmännyt tilanteeseen, jossa E-Passi olisi halvempi kuin luottokortit ja yleensä luottokortit on halvempia kuin e-passi.
Esim. lippu.fi (varmaankin suomen yleisin tapahtumalippujen välittäjä ottaa E-Passista 5€ maksun) ja sama 5€ tulee sitten riippumatta maksaako netissä (joka muuten tuli mahdolliseksikin vasta jokin aika sitten) vaiko Prisman neuvonnassa lippu.fi lippuja.
Mielikuvasi Epassista kuulostaa hivenen vanhentuneelta, se on viime vuosina kansainvälistynyt kovasti.
Minä olen E-Passi käyttäjä, mun mielikuvani siitä on tasan niin tuore kuin tämän viestin kirjoittaminen.
Oma raha on uudempi ominaisuus, joten epäilisin, että joko myyjä ei tunne ominaisuutta, tai sitten haluaa pienentää provisiota, jonka joutuu maksamaan Epassille, pyytämällä osaa maksusta toisella maksutavalla.
Miten se myyjän tieto asiaan liittyy? Ei se ärrän tai leffateatterin myyjä tiedä paljonko mulla on E-Passissa saldoa, kun se numeron niiden maksujäjestelmään näpyttelee. Mutta sen se tietää, että kun se ei mene läpi ja niiden kone ilmoittaa jotain puuttuvasta katteesta tai saldosta. Ja tämä koskee siis puhelinnumerolla maksamista.
Tässä vielä se puhelinnumerolla maksaminen, jos E-Passi ei ole tuttu. Tämähän lisääntyy kokoajan, eli myös paikat jotka hyväksyi sen äpin, on siirtyneet vain tuohon puhelinnumeroon käytännön syistä kassajärjestelmät sun muut päivittyy niin harvinainen ja outo E-Passi ei ole prioriteetti.
Tietämättömiin (tai sellaista esittäviin) myyjiin törmää satunnaisesti, mutta en pidä tätä yksin Epassia koskevana ongelmana. Joissain paikoissa lounasedulla maksamiseen viikonloppuisin suhtaudutaan nihkeästi ja yritetään väittää, ettei se toimi, mikä ei tietenkään pidä paikkansa.
No kyllähän se on nimenomaan E-Passin ongelma, että se on normaaleista korttimaksuista täysin erillinen maksusysteemi, jolla on vieläpä kaksi erilaista toimintalogiikkaa. Jos jossain paikassa on se typerä äppi toiminut ennen ja sitten sen tuki loppuu ja myyjiä ohjeistetaan siitä, niin on ihan ymmärrettävää, ettei se myyjä tiedä sen jälkeen E-Passin toimivan sillä puhelinumerolla maksamisessa
Rahojen käyttämättä jäämisestä ei ole Epassille mitään hyötyä, sillä se veloittaa työnantajia toteutuneen käytön mukaan.
Vähän kieliposkessa tuota kirjoitin, mutta on siinä silti totta toinen puoli. Sen lisäksi, että E-Passi on kuluiltaan halvempi työnantajalle kuin paremmat systeemit, niin kyllähän se bonusta on ettei kaikkia etuja yleensä käytetä kun sen käyttäminen on sellaista tuskaa esim. Edenrediin verraten, jossa voi vaikka vielä vuoden viimeisenä päivänä netissä ostella leffaliput sun muut.