Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Ei tässä ollut tarkoitus mitään katumusharjoituksia alkaa teettämään, tai alkaa jossitella jostain menneestä tapauksesta. Tarkoitus oli kertoa tapa, millä joka ikinen meistä voi itse edesauttaa sitä, että tuo kyseinen huijaustyyppi ei jatkossa menesty.

Tuo kyseinen huijaushan perustuu täysin siihen, että maksu siirtyy ilman että maksussa on itsessään tietoa siitä mihin kauppaan se liittyy. Ja se on siten estettävissä sillä, että maksuihin laitetaan esim. "Tori.fi: PlayStation" tms. tunnistetietoa mukaan.
Joo, joo...
 
Mulla on tapana merkata mm. MobilePay-maksuissa viestikenttään esim.

"ASUS RTX 4070 Ti (TechBBS / kayttajatunnus)"

Toki, mulle kun maksetaan myymiäni tuotteita monesti maksuissa ei ole mitään olennaista tai jopa ihan vain "kiitos kaupoista!"

Pitänee näissäkin olla aktiivinen ja vaatia oikeat kuvaukset...
 
Pitänee näissäkin olla aktiivinen ja vaatia oikeat kuvaukset...

Oikeasti, ainakin itselleni ensimmäinen reaktio ja oletus jos esim. sinulta ostaisin täältä (hatusta vetäen) 100€ emolevyn ja laittaisin tilisiirtona 100€ viestillä vaikka "100€, IO-Tech, kiitos kaupoista" => sitten tulisi rahat bumerangina takaisin, emoa ei kuuluisi ja kyseltyäni tulisi viestiä "laitatko rahat uudelleen viestillä mistä käy ilmi nimimerkkisi, ostettu tuote, url foorumin oikeaan kauppaketjuun ja mielellään sosiaaliturvatunnuksesi" pistäisin tänne aika ilkeää viestiä sekä negatiivisen kauppa palautteen.

Eli ei tuollaista yleensä ikinä edes mieti ("tuleekohan vuoden 2018 kaupoista ehkä poliisi myöhemmin kyselemään että harjoitanko seksin ostamista netistä kun joku maksanut saman summan seksistä ja minut on yhdistetty kauppaan"), lähinnä perus "saako tuotteen, onkohan kyseessä kusetus vai ei" lisäksi yleensä miettii (sekä pettyy) sitä että tuleeko mitään kauppiaspalautetta.
 
Oikeasti, ainakin itselleni ensimmäinen reaktio ja oletus jos esim. sinulta ostaisin täältä (hatusta vetäen) 100€ emolevyn ja laittaisin tilisiirtona 100€ viestillä vaikka "100€, IO-Tech, kiitos kaupoista" => sitten tulisi rahat bumerangina takaisin, emoa ei kuuluisi ja kyseltyäni tulisi viestiä "laitatko rahat uudelleen viestillä mistä käy ilmi nimimerkkisi, ostettu tuote, url foorumin oikeaan kauppaketjuun ja mielellään sosiaaliturvatunnuksesi" pistäisin tänne aika ilkeää viestiä sekä negatiivisen kauppa palautteen.

Eli ei tuollaista yleensä ikinä edes mieti ("tuleekohan vuoden 2018 kaupoista ehkä poliisi myöhemmin kyselemään että harjoitanko seksin ostamista netistä kun joku maksanut saman summan seksistä ja minut on yhdistetty kauppaan"), lähinnä perus "saako tuotteen, onkohan kyseessä kusetus vai ei" lisäksi yleensä miettii (sekä pettyy) sitä että tuleeko mitään kauppiaspalautetta.
Eipä noissa saamapuolella mitään erityistä olekaan.

Vaan kun itse MAKSAN jotain, laitan kyllä mahdollisimman tarkan kuvauksen mistä maksan. Saavat mahd. kusettajat sitte poliisille vängätä niin paljon kuin lystäävät kun heidän tiliotteessaan lukee mistä maksettu.
 
Jos myyn @Taneli- sinulle emolevyn satasella ja pistät maksun tililleni viestillä "AirPods Pro, TechBBS / Taneli-", niin rahat menee bumerangina kyllä takaisin. Ei sinne kannata mitään tarinoidakaan.

Maksutietoja laittaessani voisin pyytääkin, että "kirjoita maksun viestikenttään kohteen nimi ja sun käyttäjätunnus". Jos joku pitää tuollaista harmitonta pyyntöä outona, jolla on legitiimi syykin taustalla, niin kaupat voi aina perua.

Kenenkään ei tarvitse suostua mihinkään hämärään tai epäilyttävään. Vaikka ostaja olisi tarjonnut HP:n, ei ylläpitokaan voi pakottaa myymään, jos ostaja käyttäytyy oudosti.
 
Jos myyn @Taneli- sinulle emolevyn satasella ja pistät maksun tililleni viestillä "AirPods Pro, TechBBS / Taneli-", niin rahat menee bumerangina kyllä takaisin. Ei sinne kannata mitään tarinoidakaan.
En tiiä muista pankeista, mut ainaki OP:lla jostain syystä lähettäjän tilinumero on supersalaista tietoa, jota ei voi kertoa vastaanottajalle. Jos noin kävis, niin ei auttais ku odotella sitä poliisin soittoa, että sais lähettäjän tilitiedot. Hyvällä munkilla nimellä voisi toki yksittäisen puhelinnumeron löytää ja sitä kautta..

e: en tosin oo koskaan asiakaspalvelusta kysynyt lähettäjän tilinumeroa. Käyttöliittymissä ei vaa näy. Kai noille jotai nvoi tehdä esim. tapauksessa, jossa tilille tulee tuntematonta rahaa :D
 
Txxx-nimimerkkinen kaveri oli itse Torilla myynyt PlayStationia ja sopinut kaupat rikosilmoituksen tehneen naisen kanssa. Txxx oli tälle naiselle antanut maksutiedoiksi minun pankkitilini, jonne maksu PlayStationista ohjautui. Minulle kaveri taas ilmoitti, että maksu kuulokkeista tulee sukulaisen tililtä. Kuvion seurauksena Txxx siis sai itselleen ilmaiseksi minulta naisen maksamat kuulokkeet, eikä hänen tarvinnut luopua PlayStationistaan, jos hänellä sellaista ylipäätään edes oli.
Tää on kyllä muuten jo oikeasti luova kuvio. Periaatteessahan Lionell on saanut perusteetonta etua naisen suorituksesta, ja siinä voi ihan oikeasti joutua jo (poliisikin) miettimään, että pitääkö Lionellin palauttaa Playstation-maksu naiselle ja jäädä itse ilman rahoja joita Txxx:ltä ei saatu eikä kovin helpolla varmaankaan saada. Naisen tekemä maksusuoritushan ei ole ollut kuulokkeista vaikka Txxx näin on valheellisesti esittänyt. Siinä muodostuu vähän tuollainen uhrien keskinäinen riitasuhde siitä, että kuuluuko Lionellin saamat rahat Lionellille vai naiselle.

Tässähän on petoksentekijän kannalta se mahdollinen hyvä skenaario, että jos edes jompikumpi huijatuista nöyrtyy kärsimään tappion nahoissaan niin mahdollisesti tuo nöyrtyjä ei viitsi ja jaksa asiaa viedä sitten poliisinkaan kautta eteenpäin.
 
En tiiä muista pankeista, mut ainaki OP:lla jostain syystä lähettäjän tilinumero on supersalaista tietoa, jota ei voi kertoa vastaanottajalle. Jos noin kävis, niin ei auttais ku odotella sitä poliisin soittoa, että sais lähettäjän tilitiedot. Hyvällä munkilla nimellä voisi toki yksittäisen puhelinnumeron löytää ja sitä kautta..

e: en tosin oo koskaan asiakaspalvelusta kysynyt lähettäjän tilinumeroa. Käyttöliittymissä ei vaa näy. Kai noille jotai nvoi tehdä esim. tapauksessa, jossa tilille tulee tuntematonta rahaa :D

Jos tilillesi tulee tuntematon tilisiirto, voit ihan vaan olla pankkiisi yhteydessä ja pyytää palauttamaan lähettäjälle. Et tarvitse toisen osapuolen tilinumeroa itse. Tämä siis riippumatta siitä, liittyykö tilanne tällaiseen petos(epäily)-tapaukseen vai ei.
 
Tää on kyllä muuten jo oikeasti luova kuvio. Periaatteessahan Lionell on saanut perusteetonta etua naisen suorituksesta, ja siinä voi ihan oikeasti joutua jo (poliisikin) miettimään, että pitääkö Lionellin palauttaa Playstation-maksu naiselle ja jäädä itse ilman rahoja joita Txxx:ltä ei saatu eikä kovin helpolla varmaankaan saada. Naisen tekemä maksusuoritushan ei ole ollut kuulokkeista vaikka Txxx näin on valheellisesti esittänyt. Siinä muodostuu vähän tuollainen uhrien keskinäinen riitasuhde siitä, että kuuluuko Lionellin saamat rahat Lionellille vai naiselle.

Tässähän on petoksentekijän kannalta se mahdollinen hyvä skenaario, että jos edes jompikumpi huijatuista nöyrtyy kärsimään tappion nahoissaan niin mahdollisesti tuo nöyrtyjä ei viitsi ja jaksa asiaa viedä sitten poliisinkaan kautta eteenpäin.
Joo, poliisitkin pitivät tätä luovana kuviona, eivät vastaavaan olleet koskaan törmänneet:) Tässä oli Txxx:ltä tavallaan tuplahuijaus yhdessä kauppatapahtumassa. Itse en toiminut mitenkään vilpillisesti, ja poliisit ilmoittivat, ettei minulle mitään seuraamuksia ole tulossa. Sitä en tietenkään tiedä, onko Txxx:ltä saatu se kauppasumma perittyä, kun hän oli kuitenkin koko tämän kuvion päätekijä ja varsinainen hyötyjä.
 
Jos tilillesi tulee tuntematon tilisiirto, voit ihan vaan olla pankkiisi yhteydessä ja pyytää palauttamaan lähettäjälle. Et tarvitse toisen osapuolen tilinumeroa itse. Tämä siis riippumatta siitä, liittyykö tilanne tällaiseen petos(epäily)-tapaukseen vai ei.
Ok, hyvä tietää. Eli sais sit kuitenki tollaisen roskan laitettua bumerangina takas.
 
Tätä huijaustyyppiä vastaan on toimiva keino myyjänä pyytää aina maksun viestikenttään tieto myytävästä tuotteesta. Ja ostajana taas laittaa se, vaikka sellaista ei oltaisi pyydetykään.

Siinä pitäisi hälytyskellojen alkaa soida, kun saa tililleen maksun tuotteesta mitä ei ole myymässä, tai jos huijari pyytää laittamaan viestikenttään eri tuotteen kuin mistä kauppaa ollaan tekemässä.

Ehkä hieman OT, mutta yhdet kaupat on täällä tehty. Koska tuotteen hinta oli mielestäni yllättävän edullinen, varmistin vielä myyjältä YV:llä, ettei sen suhteen ollut virhettä tapahtunut.
Myyjä pyysi viestikenttään ei tuotteen nimeä, vaan numerosarjan. Mahdollisesti pitääkseen Excelillä tjms. kirjaa kuka on mistäkin mitä maksanut?
En viestikenttään ruvennut maksaessani lisäilemään mitään, mutta kaupat sujuivat kokolailla täydellisesti, joka myyjälle antamastani kauppiaspalautteesta käy selville. :thumbsup:
Olisit tosin tuotteen nimen rajalliseen viestikenttään kirjoittanut, jos mitään viestiä ei olisi myyjän puolelta toivottu.

Edit: Tunnistamattoman maksun kohdalla käy tosiaan palautus oman kokemuksen mukaan juurikin olemalla pankkiin yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Sama kokemus, @Jerzie ostettu Bilteman lahjakortin saldo yhtäkkiä nollilla kun katsoin.. lupaili palautella rahoja palkkapäivänä mutta sitä ei tapahtunut.
 
Ehkä hieman OT, mutta yhdet kaupat on täällä tehty. Koska tuotteen hinta oli mielestäni yllättävän edullinen, varmistin vielä myyjältä YV:llä, ettei sen suhteen ollut virhettä tapahtunut.
Myyjä pyysi viestikenttään ei tuotteen nimeä, vaan numerosarjan. Mahdollisesti pitääkseen Excelillä tjms. kirjaa kuka on mistäkin mitä maksanut?
En viestikenttään ruvennut maksaessani lisäilemään mitään, mutta kaupat sujuivat kokolailla täydellisesti, joka myyjälle antamastani kauppiaspalautteesta käy selville. :thumbsup:
Olisit tosin tuotteen nimen rajalliseen viestikenttään kirjoittanut, jos mitään viestiä ei olisi myyjän puolelta toivottu.

Edit: Tunnistamattoman maksun kohdalla käy tosiaan palautus oman kokemuksen mukaan juurikin olemalla pankkiin yhteydessä.
Oliko tuo myyjä yritys? Aikamoisen litaniat noissa ilmoituksissa ja sähköpostikin oli sales@jotain.fi
 
Oliko tuo myyjä yritys? Aikamoisen litaniat noissa ilmoituksissa ja sähköpostikin oli sales@jotain.fi
Siltä vahvasti vaikuttaa, kun oli tällainen myös ilmoituksessa:

"Kuitti löytyy (takuu voimassa): Ei (ei). Myyjältä virhevastuu 6-12 kk ja kauppalain 355/1987 myöntämät oikeudet ostajalle."

Tosin, jos isältään joskus 20 vuotta sitten saanut, niin ehkä en itse ymmärrä pointtia kirjata myyntiä yrityksen nimiin.
 
Siltä vahvasti vaikuttaa, kun oli tällainen myös ilmoituksessa:

"Kuitti löytyy (takuu voimassa): Ei (ei). Myyjältä virhevastuu 6-12 kk ja kauppalain 355/1987 myöntämät oikeudet ostajalle."

Tosin, jos isältään joskus 20 vuotta sitten saanut, niin ehkä en itse ymmärrä pointtia kirjata myyntiä yrityksen nimiin.

No kerta yritys on niin pitäähän sitä nyt toitottaa joka välissä ja kaikki tehdä sen kautta. Ei ihan niin paha kuin ne eräät ketkä välttävät eläinperäisiä ruokia.
 
Tää on kyllä muuten jo oikeasti luova kuvio. Periaatteessahan Lionell on saanut perusteetonta etua naisen suorituksesta, ja siinä voi ihan oikeasti joutua jo (poliisikin) miettimään, että pitääkö Lionellin palauttaa Playstation-maksu naiselle ja jäädä itse ilman rahoja joita Txxx:ltä ei saatu eikä kovin helpolla varmaankaan saada. Naisen tekemä maksusuoritushan ei ole ollut kuulokkeista vaikka Txxx näin on valheellisesti esittänyt. Siinä muodostuu vähän tuollainen uhrien keskinäinen riitasuhde siitä, että kuuluuko Lionellin saamat rahat Lionellille vai naiselle.

Tässähän on petoksentekijän kannalta se mahdollinen hyvä skenaario, että jos edes jompikumpi huijatuista nöyrtyy kärsimään tappion nahoissaan niin mahdollisesti tuo nöyrtyjä ei viitsi ja jaksa asiaa viedä sitten poliisinkaan kautta eteenpäin.
Jotenkin erikoista, että poliisi piti tuota luovana ja uutena kuviona. Luin tuosta kikasta muistaakseni jo yli 5v sitten.
 
Siltä vahvasti vaikuttaa, kun oli tällainen myös ilmoituksessa:

"Kuitti löytyy (takuu voimassa): Ei (ei). Myyjältä virhevastuu 6-12 kk ja kauppalain 355/1987 myöntämät oikeudet ostajalle."

Tosin, jos isältään joskus 20 vuotta sitten saanut, niin ehkä en itse ymmärrä pointtia kirjata myyntiä yrityksen nimiin.

Sellainen lakitekninen huomio, että kauppalakia sovelletaan kaikkeen irtaimen kauppaan (tosin on sikäli vapaaehtoinen että kaupan osapuolet saavat vapaasti sopia laista poikkeavasti). Kauppalaissa on jopa erikseen maininta, että kauppalakia ei sovelleta jos kuluttajansuojalaista johtuu muuta. Sen puolesta maininta nimenomaan kauppalaista viittaisi, ettei myyjä ole elinkeinonharjoittajan asemassa.

Tori.fissä kerran huvitti suuresti eräs yksityishenkilön yksittäistä näppäimistöä koskeva ilmoitus, jossa kaupan ehdot, tuotteen vapautuminen ja noutoajankohta ja kaikki oli ilmoitettu hyvin yksityiskohtaisesti, ja myyjä näytti käyttävän samaa seikkaperäistä vakiosopimuspohjaa myös muissakin ilmoituksissaan. Jotkut tykkää ottaa liikkuvat osat kiinni, ei siitä moittiakaan voi. Niin kuin tuossa aiemmin jo sivuttiin, oikeastaan omiinkin myynti-ilmoituksiin olisi ehkä syytä laittaa maininta, että "Ei varauksia. Kaupan täyttämiseen ryhdytään viipymättä. Myyjä katsoo ostotarjouksen peruutetuksi ja laittaa tuotteen takaisin myyntiin, mikäli ostajan ostotarjoukseen sisältyy ehto kauppahinnan maksamisesta jonakin tulevaisuuden ajankohtana, esim. seuraavana tilipäivänä." Sillä voi säästää vähän säätämistä ja välttää pahaa mieltä.
 
Ehkä hieman OT, mutta yhdet kaupat on täällä tehty. Koska tuotteen hinta oli mielestäni yllättävän edullinen, varmistin vielä myyjältä YV:llä, ettei sen suhteen ollut virhettä tapahtunut.
Myyjä pyysi viestikenttään ei tuotteen nimeä, vaan numerosarjan. Mahdollisesti pitääkseen Excelillä tjms. kirjaa kuka on mistäkin mitä maksanut?
En viestikenttään ruvennut maksaessani lisäilemään mitään, mutta kaupat sujuivat kokolailla täydellisesti, joka myyjälle antamastani kauppiaspalautteesta käy selville. :thumbsup:
Olisit tosin tuotteen nimen rajalliseen viestikenttään kirjoittanut, jos mitään viestiä ei olisi myyjän puolelta toivottu.

Edit: Tunnistamattoman maksun kohdalla käy tosiaan palautus oman kokemuksen mukaan juurikin olemalla pankkiin yhteydessä.
Oliko tuo myyjä yritys? Aikamoisen litaniat noissa ilmoituksissa ja sähköpostikin oli sales@jotain.fi
Itse olen vuonna 2020 tehnyt kaupat kyseisen käyttäjän kanssa (hemmetti jäi palaute antamatta, mutta ehdottomasti positiivinen!) ja mielestäni käyttäjä on vain tarkka yksityisyydestään, oikeuksistaan sekä vastuistaan. En sano juuta enkä jaata onko yritys, mutta oman kokemuksen perusteella ainoastaan tarkka asioistaan ja täältä pisteet sille!
 
Onko tässä @Jerzie osunut nyt paska tuulettimeen vai onko alusta lähtien epärehellistä toimintaa? Voiko olla että lahjakortit myös vanhentuneet?
Pitäisikö näihin suuriin volyymeihin lahjakorttien kaupusteluissa puuttua ja palveleeko se edes foorumin myyntiosion alkuperäistä tarkoitusta?

Tuota mietin itsekin reilu kuukausi sitten. Seurailen silloin tällöin Muut- myynti-/ostoaluetta, ja tuon nimimerkin lahjakorttimäärät herättivät hieman mielenkiintoani. Jos tulkitsen sääntöjä oikein, tuollaiset myyntimäärät eivät foorumille kuuluisi. Mutta kuten keskustelusta käy ilmi, käyttäjillä ei ole oikein selvää käsitystä, onko tulkintani oikea. Ylläpito ei varmasti ehdi kaikkea tarkkailemaan. Jälkiviisaasti voi varmaan todeta, että minun tai jonkun muun olisi ollut hyvä raportoida asia.
 
Nyt kun asiasta on yleisesti puhetta niin, yleensähän tulkitaan että täältä ostaessa tai myytäessä on ns. "perävalotakuu" tai että kun tuote tarkistetaan toimivaksi sen jälkeen ei myyjällä enää sinänsä ole vastuuta.

Mutta miten esim. henkilö joka ostaa tuollaisen lahjakortin tai esim. peli/ohjelmisto koodin. Missä ajassa menee sitten se "valitusoikeus". Tietysti jos saman tien tajuaa että koodi ei toimi on oikeutettu valittamaan. Mutta onko mahdollista että esim. lähemmäs vuoden jälkeen joku voi alkaa valittamaan ja miten tälläiseen pitäisi sitten suhtautua?

Eli onko myyjä "ikuisesti" vastuussa koodista? Voiko ostaja todeta jotain "ostin kaverille 50v lahjaksi, siksi kesti 11 kuukautta ennenkuin koodia yritettiin käyttää" ja myyjä olisi edelleen vastuussa? Toki samaa voisi kysyä myös muistakin tuotteista, eli jos se tuote on kertaalleen ehkä testattu ja toimi, sitten useamman kuukauden kuluttua tulee valitusta että onkin ongelmaa onko se ostajan vai myyjän vikaa?

Tuollaisessa koodissa (varsinkin jos ostaja sen lahjaksi antaa eteenpäin) voidaan kysyä että: onko myyjä ehkä käyttänyt sen tai myynyt eteenpäin? Entä onko ostaja tehnyt näin ja antanut lahjaksi tarkoituksella käytetyn koodin? Vai onko se lahjan saaja käyttänyt koodin ja väittänyt että ei toimi?
Miten tuosta edes saadaan se "syyllinen" selville?

Voiko myyjä todeta että ehjänä ja toimivana myi, ostaja myös sen testasi joten ei hänen ongelmansa? Vai voiko vaatia että "lähetä takaisin ja testaan" sitten todeta että joku on käyttänyt/hajottanut eikä ole hänen vikansa mutta voi lähettää takaisin kuten muissakin tuotteissa...
 
Eli onko myyjä "ikuisesti" vastuussa koodista?

Eikös se niin ole. Lahjakorteilla on (aina?) käyttöaika, esim. vuosi. Sen jälkeen se on arvoton, mutta tämä ei tietenkään kuulu enää alkuperäisen omistajan vastuulle. Kaiketi lahjakortit, pelikoodit ja vastaavat ovat yksilöllisiä. Jos alkuperäinen omistaja myy kortin/koodin, hän luopuu sen omistus- ja käyttöoikeudesta. Jos kuitenkin käyttää myös itse tai kopioi ja antaa/myy muillekin, syyllistyy petokseen. Ehkä myös väärentämiseen.
 
Nyt kun asiasta on yleisesti puhetta niin, yleensähän tulkitaan että täältä ostaessa tai myytäessä on ns. "perävalotakuu" tai että kun tuote tarkistetaan toimivaksi sen jälkeen ei myyjällä enää sinänsä ole vastuuta.

Mutta miten esim. henkilö joka ostaa tuollaisen lahjakortin tai esim. peli/ohjelmisto koodin. Missä ajassa menee sitten se "valitusoikeus". Tietysti jos saman tien tajuaa että koodi ei toimi on oikeutettu valittamaan. Mutta onko mahdollista että esim. lähemmäs vuoden jälkeen joku voi alkaa valittamaan ja miten tälläiseen pitäisi sitten suhtautua?

Eli onko myyjä "ikuisesti" vastuussa koodista? Voiko ostaja todeta jotain "ostin kaverille 50v lahjaksi, siksi kesti 11 kuukautta ennenkuin koodia yritettiin käyttää" ja myyjä olisi edelleen vastuussa? Toki samaa voisi kysyä myös muistakin tuotteista, eli jos se tuote on kertaalleen ehkä testattu ja toimi, sitten useamman kuukauden kuluttua tulee valitusta että onkin ongelmaa onko se ostajan vai myyjän vikaa?

Tuollaisessa koodissa (varsinkin jos ostaja sen lahjaksi antaa eteenpäin) voidaan kysyä että: onko myyjä ehkä käyttänyt sen tai myynyt eteenpäin? Entä onko ostaja tehnyt näin ja antanut lahjaksi tarkoituksella käytetyn koodin? Vai onko se lahjan saaja käyttänyt koodin ja väittänyt että ei toimi?
Miten tuosta edes saadaan se "syyllinen" selville?

Voiko myyjä todeta että ehjänä ja toimivana myi, ostaja myös sen testasi joten ei hänen ongelmansa? Vai voiko vaatia että "lähetä takaisin ja testaan" sitten todeta että joku on käyttänyt/hajottanut eikä ole hänen vikansa mutta voi lähettää takaisin kuten muissakin tuotteissa...

Lahjakorteissa ei ole kuluvia osia, niissä voi toki olla viimeinen käyttöpäivä. Usein kortin "kuntoa" ei voi edes testata käyttämättä sitä saldoa. Ei myyjä pääse vastuustaan sillä, että aikaa on kulunut välissä. Täysin eri tilanne verrattuna vaikka jonkin komponentin kauppaan, missä toimivaksi testaaminen ei lähtökohtaisesti kuluta sen arvoa.

Poliisin kanssahan noita lopulta sitten joutuu selvittämään, että kuka osti lahjakortilla mitä ja milloin, ja mistä on lahjakortin ostanut tai muutoin saanut haltuunsa. Tässähän välttämättä se joka lahjakortin on käyttänyt, ei ole edes se huijari, vaan näyttää enemmän siltä että sama kortti on myyty useammalle henkilölle, jolloin ensimmäinen käyttäjä on jopa saanut mitä osti.
 
Tässähän välttämättä se joka lahjakortin on käyttänyt, ei ole edes se huijari, vaan näyttää enemmän siltä että sama kortti on myyty useammalle henkilölle, jolloin ensimmäinen käyttäjä on jopa saanut mitä osti.
Näinhän tässä kävi, tuossa sivua takaperin "onnekas" kirjoitti saaneensa lahjakortin käytettyä.

@Taneli- Mitään "perävalotakuuta" ei nyt tietenkään sovelleta johonkin lahjakorttiin tai vastaavaan. Jos koodi on toimiva, toimii se kunnes sen voimassaolo umpeutuu. Miksi tuo olisi yhtään epäselvä asia?

Jos myyn vaikka näytönohjaimen, joka toimii esim. kaksi viikkoa ostajalla sen saatuaan ja yhtäkkiä sen jälkeen lakkaakin toimimasta, niin lisää selvittelyä tuollainen vaatii. Esim. olinko vilpillisesti myynyt rikkinäistä toimivana?

Yhtä lailla se ostajakin on voinut vaikka tunaroida näytönohjaimen kanssa ja polttanut muistipiirit puhki ylikellotellessaan, toki väittäen ettei mitään ole tehnyt ja "ajettu vakiokelloilla". Kenen vika tuo sitten on, jos takuu jo ohi?

Itse tulkitsen, että tuollainen tilanne on harmaata aluetta ja totuus ei välttämättä sellaisessa tule esiin, jos yhdellä tai toisella on pimitettävää oman edun edistämiseksi. Sitten kysymys on, mitä foorumin näkökulmasta pitäisi tehdä.

Yksi vaihtoehto on, että myyjä ilmoittaa, että myy tavaran "sellaisenaan", siinä kunnossa missä se on. Tämä kuitenkin voi herättää epäilyksiä, vaikka myyjä olisi nuhteeton. Ostaja voisi rikosilmoitukseen asti viedä asian, jos haluaa.

Miten sen sitten todistaisi, että myyjä on vilpillisesti toiminut, jos ostaja epäilee myyjän kaupanneen tuotteen epärehellisellä kuvauksella? En tiedä, miten myyjä tuossa itseään voisi puolustaakaan.

Löytyy siis tilanteita, joihin ei ole selkeää vastausta ja tämänkin takia ihan lakiakin tulkitaan, koska tulkinnanvaraisia tilanteita on monenlaisia. Ei kaikelle ole eikä pidä olla sääntöjä, varsinkaan jos sääntö ei olisi selkeä.

Lahjakortti on kuitenkin sellainen tuote, samoin kuin vaikkapa lisenssikoodi tai mikä vain muu digitaalinen tuote, että se ei "kulu". Sellaista ei voi "asentaa väärin", korkeintaan voi kirjoittaa kirjoitusvirheen kera, joka on ihan oma vika.

Silti se lahjakortti toimii, kunhan saa oikein kirjoitettua sille tarkoitetulle rivilleen, missä sen haluaa käyttääkin. Se, että on toiselle foorumilaiselle samaa myyty ja lahjakortti sitten toisen toimesta käytetty on täysin eri asia.

Ei se lahjakortti ole vahingossa siinä kohtaa "kulunut" huonoksi, vain koska myyntihetkellä oli vielä toimiva ja nyt sattui sen saldo menemään nollille. Tuo on paskapuhetta. Ei mitään karenssia valitusoikeudelle tässä tarvita.

Negatiivista palautetta ja rikosilmoitus perään. Piste. Tässä tapauksessa ei yksinkertaisesti mitään muuta selitystä ole. Ei tämä ole sen kummempaa.
 
On kyllä niin paljon lahjakorttipuolella kusetuksia, että melkeinpä alan uskomaan yhden ja saman tyypin olleen niiden takana.

Foliota kiristää, kyllä :D
 
itse ihmettelen että tarviiko noita edes myydä tällä foorumilla

Ihan yksi validi oikeasti varmaan tapahtunutkin tapaus on, että foorumin käyttäjä pistää vaikka näytönohjaimen huoltoon. Sitten alkaa hirveä vääntö, kuka vian on aiheuttanut ja korjauskin kestää. Asiakkaalta menee hermo ja hän ostaa toisesta liikkeestä uuden näytönohjaimen. Alkuperäinen kauppa ei saa näytönohjainta korjattua, asiakas voittaa väännön ja saa lahjakortin. Kuitenkin jäänyt niin paha maku suuhun kaikesta ja uusi näytönohjain on jo hankittu, että lahjakortti menee myyntiin. Ja kun se on tietokoneaiheeseen liikkeeseen , niin missä sitä voi paremmin myydä, kuin täällä?

Lisäksi nimeltämainitsemattomalla liikkeellä on käytäntö antaa hyvitys lahjakorttina, vaikka asiakkaalla on laillinen oikeus vaatia sitä myös rahana, niin tässä sitä ollaan.
 
Ihan yksi validi oikeasti varmaan tapahtunutkin tapaus on, että foorumin käyttäjä pistää vaikka näytönohjaimen huoltoon. Sitten alkaa hirveä vääntö, kuka vian on aiheuttanut ja korjauskin kestää. Asiakkaalta menee hermo ja hän ostaa toisesta liikkeestä uuden näytönohjaimen. Alkuperäinen kauppa ei saa näytönohjainta korjattua, asiakas voittaa väännön ja saa lahjakortin. Kuitenkin jäänyt niin paha maku suuhun kaikesta ja uusi näytönohjain on jo hankittu, että lahjakortti menee myyntiin. Ja kun se on tietokoneaiheeseen liikkeeseen , niin missä sitä voi paremmin myydä, kuin täällä?

Lisäksi nimeltämainitsemattomalla liikkeellä on käytäntö antaa hyvitys lahjakorttina, vaikka asiakkaalla on laillinen oikeus vaatia sitä myös rahana, niin tässä sitä ollaan.
Tähänkin ketjuun postattu muutama esimerkkimyyjä, ketkä myyvät noita lahjakortteja tuhansilla euroilla kuukausittain. Tuo jos joku on hieman omituista, mutta kuvailemasi tapauksen kanssa ei varmaan kukaan täyspäinen nää mitään ongelmaa/hämärää
 
Tähänkin ketjuun postattu muutama esimerkkimyyjä, ketkä myyvät noita lahjakortteja tuhansilla euroilla kuukausittain. Tuo jos joku on hieman omituista, mutta kuvailemasi tapauksen kanssa ei varmaan kukaan täyspäinen nää mitään ongelmaa/hämärää

Osarilla lahjakorttia ja pienellä tappiolla eteenpäin. Ilmasta rahaa jos jättää osarilaskut maksamatta. Ei tuokaan kyllä loputon lypsylehmä ole eli jossain välissä raja tulee vastaan tuossakin hommassa.
 
Tuotahan se on. Vippifirmat kälytty läpi, siirrytään lahjakortteihin (verkkis, gigantti, jimms, mitä näitä on). Yrityksillä luultavasti vielä eri luotonmyöntäjät, niin saa joka tuutista velaksi.

Ei kai toi niin pieni tappio ole, jos 200e korttia myy 130-150e ja pitäähän niistä maksaa korotkin, jos maksaa siis :)
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä hieman OT, mutta yhdet kaupat on täällä tehty. Koska tuotteen hinta oli mielestäni yllättävän edullinen, varmistin vielä myyjältä YV:llä, ettei sen suhteen ollut virhettä tapahtunut.
Myyjä pyysi viestikenttään ei tuotteen nimeä, vaan numerosarjan. Mahdollisesti pitääkseen Excelillä tjms. kirjaa kuka on mistäkin mitä maksanut?
En viestikenttään ruvennut maksaessani lisäilemään mitään, mutta kaupat sujuivat kokolailla täydellisesti, joka myyjälle antamastani kauppiaspalautteesta käy selville. :thumbsup:
Olisit tosin tuotteen nimen rajalliseen viestikenttään kirjoittanut, jos mitään viestiä ei olisi myyjän puolelta toivottu.
Käsitykseni oli, että tavaran hintapyyntö oli hinnoiteltu suhteellisesti oikein, mihin hintaan juuri kyseistä tavaraa oli eBay:ssä myyty ("sold items") vertailussani ja mitä tavaraan kuului (ei kuulunut alkuperäistä laatikkoa yms). En itse pitänyt vertailukelpoisena juuri tälle tavaralle, mitä uudemmat rattipoljinsetit PC:lle saattavat maksaa.
Numerosarja on lähtöisin TechBBS:n myynti-ilmoituksen (tai yksityisviestin) URL:ista. Pankki lähettää kuukausittain paperisen tiliotteen; nämä tiliotteet säilyy n. 2 kk ennen kuin laitan paperisilppuriin kotona. Viiveestä johtuen näen paperiselta tiliotteelta maksun usein vasta ½-1 kk kaupanteon ajankohtaa myöhemmin, jolloin katson jälkeenpäin onko tilisiirto tapahtunut kuten sovittu. Jo silputtuihin tilitapahtumiin on pääsy vain pankissa asioimalla (pankin palveluhinnaston mukaisesti), mitä en ole vielä koskaan joutunut tekemään.
Ymmärtääkseni SEPA-tilisiirtoon tarvitsee ilmoittaa joko viitenumero tai viesti.
Itse olen vuonna 2020 tehnyt kaupat kyseisen käyttäjän kanssa (hemmetti jäi palaute antamatta, mutta ehdottomasti positiivinen!) ja mielestäni käyttäjä on vain tarkka yksityisyydestään, oikeuksistaan sekä vastuistaan. En sano juuta enkä jaata onko yritys, mutta oman kokemuksen perusteella ainoastaan tarkka asioistaan ja täältä pisteet sille!
Näin se on. En ole yritys enkä yksityinen elinkeinonharjoittaja täällä.
 
Tämä nyt ei sattunut oamlle kohdalle, eikä olisi päästykään sattumaan. Mutta Vanhenpani kävivät ostamassa gigantista kodinkonetta, jotenkin sitten tulivat kotiin niin oli kahvinkeittimen lisäksi 5G liittymä. Isäpuolelle oli myyty sitten alekunpoki periatteella puhelin liittymä.
Ko henkilöllä ei edes ole edes luuria, joka tukisi 5G:tä. No saatiin onneksi "winback" tarjous vanhalta operaattorilta. Mutta vaati käynnin Elisan kivijalkamyymälässä. Mutta tällä kokemuksella, sanoin vanhemmilleni että tästä lähtien minä tuun mukaan, jos gigantissa pitää käydä.
 
Tämä nyt ei sattunut oamlle kohdalle, eikä olisi päästykään sattumaan. Mutta Vanhenpani kävivät ostamassa gigantista kodinkonetta, jotenkin sitten tulivat kotiin niin oli kahvinkeittimen lisäksi 5G liittymä. Isäpuolelle oli myyty sitten alekunpoki periatteella puhelin liittymä.
Ko henkilöllä ei edes ole edes luuria, joka tukisi 5G:tä. No saatiin onneksi "winback" tarjous vanhalta operaattorilta. Mutta vaati käynnin Elisan kivijalkamyymälässä. Mutta tällä kokemuksella, sanoin vanhemmilleni että tästä lähtien minä tuun mukaan, jos gigantissa pitää käydä.
Tässä ketjussa keskustellaan tän foorumin myyntikokemuksista. Gigantille ja muille kivijaloille on omat ketjunsa foorumilla. Tässä yllä olevassa tapauksessa sälytän kyllä henk. koht. aika reilusti vastuuta myös ostajalle joka ei ole viimestään kassalla kattonu et mitähän sinne yritetään kahvinkeittimen hinnan päälle kuittiin tunkea.
 
Jaggernautin kanssa sovittiin kaupat tuolista. Myyty - Herman Miller Aeron Uusi paketissa. Kuitit löytyi ja kuva paketista. Nimimerkki oli saanut kauppoja maaliin aikaisemmin kunnialla.

Maksun jälkeen tilanne hiljeni eikä pakettia tai seurantakoodia kuulunut. Kaveri on kumminkin foorumilla vieraillut tapahtuman jälkeen. Myynnissä tuotteita usealla paikkakunnalla, joka on epäilyttävää. Laitoin negatiivisen palautteen ja täytynee rikosilmoitus myöskin tehdä.
 
Jaggernautin kanssa sovittiin kaupat tuolista. Myyty - Herman Miller Aeron Uusi paketissa. Kuitit löytyi ja kuva paketista. Nimimerkki oli saanut kauppoja maaliin aikaisemmin kunnialla.

Maksun jälkeen tilanne hiljeni eikä pakettia tai seurantakoodia kuulunut. Kaveri on kumminkin foorumilla vieraillut tapahtuman jälkeen. Myynnissä tuotteita usealla paikkakunnalla, joka on epäilyttävää. Laitoin negatiivisen palautteen ja täytynee rikosilmoitus myöskin tehdä.
Ei pitäisi ilkkua, mutta jos olisit miettinyt asiaa 5 min pidempään, niin olisit säästynyt huijaukselta. Jo pelkkä kirjoituksen ulkoasu kyseisellä myyjällä herättää epäilyksiä, saatikka sitten jos katsoo muut myynti-ilmoitukset
 
Ei pitäisi ilkkua, mutta jos olisit miettinyt asiaa 5 min pidempään, niin olisit säästynyt huijaukselta. Jo pelkkä kirjoituksen ulkoasu kyseisellä myyjällä herättää epäilyksiä, saatikka sitten jos katsoo muut myynti-ilmoitukset

Tuo vaikuttaisi olevan aika päivänselvä tapaus, jätkän paikkakuntakin tuntuu vaihtelevan ihan ilmoituksen mukaan. Tuo tuoli on ollut myynnissä Kajaanissa ja tyyppi on myynyt tavaraa myös ainakin Rovaniemeltä ja Kiuruvedeltä.
 
itse ihmettelen että tarviiko noita edes myydä tällä foorumilla

No ainakin ostajan mielestä aika hemmetin paljon kivempaa noita on ostaa täältä, kuin jostain helvetin Torista ilman mitään hajua etukäteen mitä on saamassa. Ja tuo presiis sama ongelma on myyjällä.

Tässä on tasan nyt yksi kasa huijauksia mahdollisesti samalta tekijältä, joita ei kovin helpolla harjaantuneetkaan käyttäjät pystyneet välttämään kun tämä oli kerännyt ensin palautteita noista rehellisesti toimien, ja sitten siirtynyt kusetukseen. Tasan mitään sen ihmeellisempää ei ole tapahtunut.
Noi firmat antaa hyvityksiä noilla lahjakorteilla niillä ei sitten ole aina sillä henkilölle itselleen käyttöä, niin myyminen ja vastapuolelta ostaminen on aika järkevämpää kuin roskiin heittäminen.
 
Varokaa käyttäjää @Zulu777.

23.9.2023 sovittiin kaupat 8800 GTS näytönohjaimesta Ostetaan - Creative Soundblaster Audigy 2 tai Live! Ja muuta vanhempaa rautaa (erillinen myynti-ilmoitus tuolla Myydään - Nvidia 8800 GTS & 8800 GT *OULU*) ja näistä vanhoista osista Myydään - Lga 775 retrosetti (Core2duo 8400) *Oulu*. Sovittiin hinnaksi 30 € posteineen, jonka maksoin Mobilepaylla. Myyjä sanoi postittavansa tavarat huomenna, mutta ilmoitti myöhemmin saman päivän aikana ettei maksu ole vielä saapunut ja hän niin peeaa, ettei pysty lähettämään kamoja ennen kun maksu näkyy tilillä. Sanoin että tämä on ok, koska minulla ei ollut mikään kiire saada osia.

9.10.2023 paketti ei ollut tullut vieläkään eikä sitä näkynyt myöskään Postin seurantajärjestelmässä. Kysyin yksärillä että milloin hän lähettää paketin. Ei vastausta

10.10.2023 lähetin hänelle uuden yksärin ja vaadin häntä lähettämään paketin heti ja kysyin mikä hommassa oikein mättää kun pakettia ei ala kuulua.

11.10.2023 sain vastauksen, jossa hän väitti olleensa tapaturman vuoksi sairaalassa ja menettäneensä tapahtumien vuoksi henkkarit ja puhelimensa, jonka vuoksi hän ei ole pystynyt vastaamaan, eikä lähettämään kamoja. Lupasi kuitenkin lähettää paketin, mihin vastasin että kaikki ok kunhan kamat vain tulee.

19.10.2023 pakettia ei ollut tullut vieläkään, joten annoin hänelle yksityisviestissäni seuraavaan päivään asti aikaa joko postittaa paketti tai palauttaa rahat, tai muussa tapauksessa teen rikosilmoituksen viikonlopun aikana.

22.10.2023 Yritin myös soittaa hänelle, mutta puheluun ei vastattu. Nyt on aika antaa kusettajalle negatiivinen palaute ja ruveta väsäämään rikosilmoitusta.
 
Tein käyttäjän @hyvää_päivää kanssa 2 onnistunutta lahjakorttikauppaa mutta kolmannella kerralla 2.10 otti rahat eikä lähettänytkään sovittua lahjakorttia. Maksu Mobilepaylla ja ei vastaa tuohon antamaansa numeroon. Rikosilmoituksen olen tehnyt sunnuntaina.
Laitoin viestiä että rikosilmoitus tehty niin palautti kusetetut rahat korkojen kera. Voin rikosilmoituksen päättää jos joku joskus ottaa jotain yhteyttä. En kuitenkaan suosittele enää kauppakumppaniksi.
 
Jos jollain on antaa enemmän tietoja käyttäjästä @Jerzie muutakin kuin puhelinnumero niin voi vaikka privalla laittaa niin saapi rikosilmoitukseen täytettä. Ja jos se on foorumin sääntöjen mukaista.

Kolmas sankari tälle kesää, ostellaan jatkossa pelit ja vehkeet uutena niin tulee näköjään halvemmaksi. Aina oppii uutta. Ei edes moottorisahaa uskalla ostaa.

Mulle kelpaisi samat tiedot, oon just tekemässä rikosilmoitusta.
 
Älä peru rikosilmoitusta. Kyseessä on petoksen yritys, joka on rangaistava teko. Petoksen yritys - Minilex

Kyllä, ja tästäkin saa rikosrekisterin. Itse ilmoittaisin poliisille, että olen saanut rahat ja ei ole enää asiassa vaateita ja rikosilmoituksen voi minun puolestani perua. Sitähän ei voi kai vieläkään perua suoraan internetissä, vaan pitää odottaa, että ottavat käsittelyyn ja saa komisarion yhteystiedot?

Enkä olisi näin pitkälle antanut asian mennä, vaan olisin uhkaillut rikosilmoituksella niin pitkään, että perumistakaan ei olisi tarvinnut tehdä. Noin pari viikkoa olisi ollut rajani.

--

Tietenkin aina voi mennä loppuun asti ja kertoa oikeudessa, kuinka sai tästä mielipahaa. Saa vielä jotain todistelijamaksua kaupanpäälle. Se on kuitenkin pikavippaajan kiusausta ja kun se rahaa akuutisti tartti, niin ei välttämättä ole taloudellinen tilannekaan hyvä. Sitten vielä pahimmassa tapauksessa oikeuteen, sieltä lisäkuluja (+merkintä rikosrekisteriin) ja elämä on enemmän pilalla.

Ihan oma valinta, mielestäni täällä vaan melkein lynkataan pikavippaajat. Oikea tapa on hankkia keinoja kaihtamatta rahansa takaisin (tässä siis enemmänkin on valmiina menemään oikeuteen 20€ lahjakortista) , eikä todellakaan jättää asian olla, mutta rikosilmoitus olisi niitä viimeisiä voimakeinoja ja samalla sillä kiristettäisiin myyjä maksamaan rahat takaisin.
 
Kyllä, ja tästäkin saa rikosrekisterin. Itse ilmoittaisin poliisille, että olen saanut rahat ja ei ole enää asiassa vaateita ja rikosilmoituksen voi minun puolestani perua. Sitähän ei voi kai vieläkään perua suoraan internetissä, vaan pitää odottaa, että ottavat käsittelyyn ja saa komisarion yhteystiedot?

Enkä olisi näin pitkälle antanut asian mennä, vaan olisin uhkaillut rikosilmoituksella niin pitkään, että perumistakaan ei olisi tarvinnut tehdä. Noin pari viikkoa olisi ollut rajani.

--

Tietenkin aina voi mennä loppuun asti ja kertoa oikeudessa, kuinka sai tästä mielipahaa. Saa vielä jotain todistelijamaksua kaupanpäälle. Se on kuitenkin pikavippaajan kiusausta ja kun se rahaa akuutisti tartti, niin ei välttämättä ole taloudellinen tilannekaan hyvä. Sitten vielä pahimmassa tapauksessa oikeuteen, sieltä lisäkuluja (+merkintä rikosrekisteriin) ja elämä on enemmän pilalla.

Ihan oma valinta, mielestäni täällä vaan melkein lynkataan pikavippaajat. Oikea tapa on hankkia keinoja kaihtamatta rahansa takaisin (tässä siis enemmänkin on valmiina menemään oikeuteen 20€ lahjakortista) , eikä todellakaan jättää asian olla, mutta rikosilmoitus olisi niitä viimeisiä voimakeinoja ja samalla sillä kiristettäisiin myyjä maksamaan rahat takaisin.
Siis se on paha jos rikoksen tekijä saa rikosrekisterin?
 
Kyllä, ja tästäkin saa rikosrekisterin.
Jos tulee ehdollista tai ehdotonta vankeutta.

Rikosrekisteriin tulee merkintä, kun henkilö tuomitaan:

  • ehdottomaan tai ehdolliseen vankeusrangaistukseen
  • valvontarangaistukseen
  • ehdollisen vankeusrangaistuksen ohessa sakkoon (oheissakkoon), yhdyskuntapalveluun tai valvontaan
  • ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta yhdyskuntapalveluun
  • nuorisorangaistukseen tai nuorisorangaistuksen sijasta sakkoon
  • viralta pantavaksi tai
  • jätetään syyntakeettomana tuomitsematta.
Muista kuin edellä luetelluista sakkorangaistuksista ja sakon muuntorangaistuksista ei tule merkintää rikosrekisteriin.
 
Siis se on paha jos rikoksen tekijä saa rikosrekisterin?

Se on ylilyönti. Onko pakko kiusata jo todennäköisesti akuuttiin rahapulaan varastavaa ihmistä?

Tietenkin, sinulla on tähän oikeus, mutta itse jos esim. näin jonkun varastavan ruokaa, niin en nähnyt.

Jos tulee ehdollista tai ehdotonta vankeutta.

Tuossa linkissä, viestissä, johon vastasin, sanottiin, että on mahdollista saada ehdollista tai ehdotonta vankeutta.

Toki ei välttämättä tässä tapauksessa todennäköistä, kun on rahatkin saatu takaisin.. Mutta mahdollista.


--

edit: en "puolustele huijareita" enää enempää. Mielipiteeni oli tässä ja jokainen saa tehdä mitä haluaa. Itsellä tosiaan rikosilmoitus menisi eteenpäin parin viikon päästä, jos rahoja ei kuuluisi takaisin. Ja "loppuun asti". Jos rahat tulisi takaisin, todennäköisesti antaisin asian olla. Eli antaisin takaisinmaksetun pikavipin anteeksi, enkä hakisi tuomiolle - mutta rahani hankkisin takaisin oikeudessa, jos ei muuten maksa. Mielestäni tämän pitäisi vaan rohkaista huijareita maksamaan minulle?

edit2: kun ei mennyt perille: lue tästä! vain tänään! Ottakaa niiltä kusettajilta rahat takaisin. Jos/kun saatte rahat takaisin, on ihan itsestä kiinni, jatkatteko sitten kusettajien vainoamista, mutta itse en jatkaisi. Älkää kuitenkaan tehky minusta kusettajien edunvalvojaa, semmoinen en ole.
Täällä vaan ihmiset raivostuvat siitä, että heitä tai tuttuaan on kusetettu ja ovat valmiina tekemään vaikka mitä. Ja se kusettajapaska saa maksaa vaikka loppuelämän, jos on minua tai kaveria kehdannut kusettaa! Täällä nyt henkilöt kehoittavat menemään oikeuteen asti, vaikka rahat tuli jo takaisin ja sai vielä korkoakin (joka on mielestäni irrelevanttia). Itse minimoisin oman effortin, jos ei tullut muuta tappiota kuin parin viikon pikavippi.
Ja mielipiteeni ei ole muuttunut - antaisin takaisinmaksetun pikavipin anteeksi, enkä hakisi tuomiolle. Keskutellaan tästä mielipiteestä, eikä käyttäjistä, niinkuin foorumin säännöt sanelee.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 210
Viestejä
4 897 862
Jäsenet
78 943
Uusin jäsen
hoorahjencar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom