Ihan yleisenä keskusteluna, luulenko vain vai onko täällä huijaukset viime aikoina yleistyneet? Viikottain saanut lukea tästä keskustelusta siitä kuinka joku on tullut huijatuksi tavalla tai toisella. Olen samalla ajatellut itsekseni, kun lukenut tätä keskustelua, että ei uskalla etäkauppoja enään tulevaisuudessa tehdäkkään paitsi jos itse on myymässä. Ainoastaan jos ostaa niin jatkossa F2F, nyt ainakin tämän oman kokemukseni jälkeen.
Ehkä vähän näin on sattunut käymään. Olen miettinyt itse jonkinlaista escrow-palvelun tarjoamista, toki se vaatisi, että minuunkin voisi luottaa. Ja siltikin tällaisissa digitaalisissa tuotteissa, kuten lahjakorteissa ja muissa koodeissa, aina on riski että ostoksen hetkellä kaikkii näyttää hyvältä, mutta jälkeenpäin lakkaa toimimasta tms.
No, lahjakortteihin en taida enää mennä mukaan itse. Sinänsä ei tässä tapauksessa vaikuttanut minkään olevan pielessä, kun myyjällä oli muutakin kuin lahjakortteja myynnissä, mutta kaikesta oppii. Oon nyt kuitenkin jo melkein 400€ saanut turpaani foorumilla kauppoja tehneenä, josta 300€ tapahtunut tässä viimeisen vuoden aikana. Paremmin on mulla mennyt Torissa.
Sinänsä tosiaan palautejärjestelmä on osoittautunut petolliseksi, kun hyvää mainetta keränneet huijarit vetääkin useampaa foorumilaista nenästä kaikessa hiljaisuudessa ja uhreja tuntuu ilmaantuvan aina lisää muutaman tunnin väleinkin. En tykkää Tori.fi:stä, mutta siellä ei palautteita ole lainkaan, jonka vuoksi ehkä varovaisemmin myös olen toiminut.
Opetus lienee tässä, että mihinkään ei voi luottaa. On mullakin ollut lahjakortteja kaupattavana, kun niitä välillä saanut lahjaksi tms., eikä vain tarvetta. Ikävää sinänsä, kuin vaikka Huuto.netissä tai eBayssa, että palautekenttään ei oikein mahdu paljon tekstiä, puhumattakaan ettei palautetta oikein voi liittää mihinkään myyntiketjuun helposti myöskään.
Tarkoitan, että palautetta antaessa pitäisi vaikka valita, mitä myyjän myynti-ilmoitusta palaute koskee, jotta näkisi päivän selvästi myyjän myyntihistorian, eikä tarvitsisi luottaa foorumilaisten huolellisuuteen palautetta antaessa kertomaan, mistä oli kyse. Jos siellä näkisi vaikka rivin lahjakortteja menneen peräkanaa, voisi herkemmin epäillä, että jostain kyse.
En tällaista ominaisuutta siis halua välttämättä, enkä tiedä onko se teknisesti foorumiin edes mahdollista toteuttaa, mutta ääripäistä on kokemusta (mm. Tori ja eBay) ja niissä mulla on mennyt hyvin (0% huonoja kokemuksia). Torissa niin, koska palautteita ei ole ja eBayssä niin, koska dataa myyjästä on erittäin kattavasti.
Huuto.netin käytön olen lopettanut, koska hupihuutajia ja kostonegaajia ja muuta perseilyä siellä on paljon kokemuksessani, eikä sivuston ylläpitäjiä tunnu kiinnostavan puuttua mihinkään. Foorumi on ollut kiva siitä, että täällä on aidosti ollut hyviä löytöjä vuosien varrella, mutta tappiot alkavat jo syömään positiivisia puolia, että enemmin löydän vaikka eBaysta haluamani.
Samalla myös vähän tympii, ettei PayPalin kaltaista paikallista vaihtoehtoa ole. Esim. MobilePay ei auta huijatuksi tulemisessa mitenkään, tee vain se rikosilmoitus. No, näitä on tehty ja en ole vielä penniäkään saanut takaisin, koska ei ulosotossakaan rahaa voida taikoa mistään, jos ei ole ulosotettavaa huijarilla.
Noutokauppoja vaan sitten... On kyllä harmi, että tähän tämä kääntyy, koska itsekin olen monesti halunnut ostaa toisilta foorumilaisilta kaikenmoista, mutta esim. postittelu ei tällaisista periaatesyistä onnistu. Ymmärrän ja kunnioitan päätöstä. Harmittaa vain, että myyjät joutuvat omaksi turvakseen olemaan vähän tiukempia, mutta parempaa vaihtoehtoa ei ole.
No, ehkä jo menee jaaritteluksi tässä vaiheessa, mutta tällaisia ajatuksia kävi nyt mielessä. Onmeksi nyt ei sen isompia summia menetetty. Harmi, että nämä ovat tosiaan yleistyneet.