Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Hei tatit. Teitä pitäs varmaan vähän ravistella, että heräisitte. Joku huutaa miksi trokaan jo täällä näytönohjaimia. Yhestäkään ei oo saanu pennin voittoa ja ihmiset keittää jo padassa et on trokannu ja seuraavaks sanotaan et se varmaan jo elääkin sillä kun trokaa niin vitusti. Oon kertonu jo etten trokaa niin miks väitätte vastaan. Ohjaimia on joo ollut myynnissä, mut ei niistä ole ylimääräistä rahaa saanut.

Hyväntekeväisyyttäkö toi sun kaupankäynti on? Vai miksi laitat myyntiin näyttiksiä joita et ole vielä edes saanut käsiisi
Ja tosiaan, oliko toi myyty näyttis edes käynyt sun koneessa?

Se on ihan totta että ei Crashie tuosta kaupasta mitään kostonegaa ansaitse kun ostaja sai uuden näyttiksen takuun kautta, mutta muuten kyllä ansaitsee vähän tarkastelua kaupankäynti.

Trokaaminen erikseen ja siitä voi potkia foorumilta, mutta tämä koko kokemus, jossa ostaja saa haluamansa tavaran, vielä tod.näk. uutena kaupasta takuupalautuksena, ja myyjä negatiivisen kauppiaspalautteen, ei voi mitenkään olla oikein.

Jos myyjää vihaa trokaamisen tai jonkun muun takia, niin ei se oikeuta negatiiviseen palautteeseen.

Saanut taas vähän hassuja mittasuhteita tämä keskustelu.

1) Jos kyse on trokatusta kortista, joka ehjänä myyty testaamatta, niin negatiivinen palaute on aiheellinen mitenkään edes huomioimatta saako (vai eikö saa) parin viikon odotuksella takuusta uuden kortin. Myyjälle testipenkkinä toimiminen on myyjälle negatiivisen kauppiaspalautteen arvoinen suoritus.

2) Negatiivinen kauppiaspalaute on subjektiivinen käsite, jota ei ole säännöissä sen enempää määritelty. Selkeä kostonega on väärin (kuten myyjän tekemä), mutta puutteellisella kuvauksella myytyä tuotetta, sen noutoa, testaamista ja muita ajallista, sekä taloudellisia vaivoja saa mielestäni kuitata negatiivisella palautteella. Vaikka myyjälle kaupan peruminen sopisikin. Omista virheistään voi toki nostaa käden ylös ja niellä myös aiheellisen palautteen. :tup:

Tämä on nyt jännä tapaus, kun @Crashie ei taidakaan toimia ihan foorumin sääntöjen puitteissa, mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että kostonega oli aiheeton.

Se on ihan totta että ei Crashie tuosta kaupasta mitään kostonegaa ansaitse kun ostaja sai uuden näyttiksen takuun kautta, mutta muuten kyllä ansaitsee vähän tarkastelua kaupankäynti.

Mun mielestä nimenomaan Crashie laitto kostonegan ostajalle (koska palaute liitty ostajan palautteeseen), ostajalla taas periaatteessa aiheellinen nega. Todella surkeaa tuuria ostajalla tai sit kortti todella oli viallinen jo ennenkuin sitä kukaan osti. Toisaalta siitä takuustaki maksetaan myös käytettyä ostaessa ja vikaantumisen riski on aina olemassa, myös uutena ostettaessa. Myöhemmät tiedot kuitenkin tuo uutta perspektiiviä siihen, että kuinkahan paljon sitä myytyä korttia todellisuudessa oli käytetty ja toimivuudesta tietoa.

Mut summasummarum:

Ei negan aiheinen, jos hommat muuten toiminut. Huonon tuurin piikkiin, jos kaupat muuten suju hyvin.
Stem: Myi mulle rikkinäisen rtx 3070 näyttiksen, takuusta saan kuitenkin korvaavan tuotteen vastineeksi

Tää on taas ihan silkka kostonega (perustuu hänen saamaan palautteeseen) ja valheellinenkin, koska ostaja sai suoraan uuden laitteen RIKKINÄISEN tilalle
Crashie: Ilmoitti minun myyneen hänelle rikkoutuneen laitteen, joka ei ollut rikki.

Viimeksi muokattu:
...
No, tuotteessa oli jotain vikaa.. Lämpeneminenkin voi johtui kotelosta, jossa on puutteellinen ilmanvaihto.
Siinä vaiheessa on tarjottu rahat takaisin ja kerrottu takuun olemassaolosta. Ostaja on valinnut takuun ja jättänyt negatiivisen palautteen. Ei näin. Sieltä tulee mahdollisesti takuusta uusi kortti; myyjä saa negatiivisen palautteen ja ostaja täysin uuden kortin halvalla. Ei sen näin pitäisi mennä.
...
Ymmärrän pointtisi, ja suurin osa mahd. skenaarioista tukeekin tuota. Silti varaan mahdollisuuden sille, että vika on ollut riittävän ilmeinen havaitakseen sen päivän parin normikäytössä. Tällöin ostajan näkökulmasta myyjä on myynyt "selvästi viallista" korttia ehjänä (riippumatta siitä tiesikö myyjä viasta vai ei), joka takuusta huolimatta on ostajan näkökannalta aika dick move. Siinä tapauksessa ymmärrän negapalautteen. Mutta, todennäköisesti vika on jokin piilovika (ei ainakaan selvää itselleni), jolloin piilovian löytyminen pitäisi olla tapaus tyyliin kävipä huono tuuri, mutta onneksi meni takuuseen. Se että tuotteella oli takuu voimassa oli jo siinä hinnassa mukana nimittäin, se ei ollut extraa.

Otan kantaa vain 2080 keissiin mutta jos tavaraa myydään ilman omistusoikeutta niin luulis foorumin sääntöjen rikkomisen olevan pienin ongelma

Miksei yksittäisiä komponentteja voisi myydä voitolla eteenpäin (kunhan ne eivät ole peräisin jostain jimmsin valvojaisista), kun täältä kuitenkin samaan aikaan löytyy kourallinen aktiivisia "koneflippaajia", joista aktiivisimmilla puolen vuoden liikevaihto pelkästään koneiden myynnistä huitelee 50 000 euron paikkeilla?

Miksei yksittäisiä komponentteja voisi myydä voitolla eteenpäin (kunhan ne eivät ole peräisin jostain jimmsin valvojaisista), kun täältä kuitenkin samaan aikaan löytyy kourallinen aktiivisia "koneflippaajia", joista aktiivisimmilla puolen vuoden liikevaihto pelkästään koneiden myynnistä huitelee 50 000 euron paikkeilla?

OT: 15 000€ on raja liikevaihdossa, kun et enää ole yksityishenkilö. Sitten voikin jo tehdä ilmoituksen verottajalle:

1672158006121.png

Toinen raja on yli 1000€ voitot.

Jatkot tuolla:

--

Minunkin kaupat voitte katsoa, mutta minulla on ollut ja on vieläkin vain yksi 3060 Ti. Sitä ei ole kukaan kohtuuhintaan ostanut, niin se on vielä hyllyssä. Jos se on jossain konepaketissa, joka on merkattu myydyksi, niin ei mennyt mukana. Kommentit siitäkin yo. ketjuun.

Hei tatit. Teitä pitäs varmaan vähän ravistella, että heräisitte. Joku huutaa miksi trokaan jo täällä näytönohjaimia. Yhestäkään ei oo saanu pennin voittoa ja ihmiset keittää jo padassa et on trokannu ja seuraavaks sanotaan et se varmaan jo elääkin sillä kun trokaa niin vitusti. Oon kertonu jo etten trokaa niin miks väitätte vastaan. Ohjaimia on joo ollut myynnissä, mut ei niistä ole ylimääräistä rahaa saanut.

Eli oikeasti olet joko myynyt ne täsmälleen samalla hinnalla kuin ostanutkin maksaen itse omasta pussista postikulut tai sitten jopa ostat kalliimmalla ja myyt halvemmalla täällä? Eikö olisi helpompaa vain sitten laittaa tänne linkkiä siihen esim. Huutonetin linkkiin kuin itse ostaa se ja myydä sitten täällä halvemmalla?

Nytkin olet myymässä ja ostamassa monia kortteja ja ilmeisesti kaikki itsellesi tappiolla? En siis ihan oikeasti nyt vain tajua että miksi.

Kerro toki tattimestari mikä on sitten homman nimi?

Jättäkääs se turha jauhaminen sitten pois, taas ihan tarpeettomasti asian ulkopuolisia huutelemassa ketjussa ja lopputulos sen mukainen (siivottu viimeisimpiä nollaviestejä ja offtopiceja). Vaikka olisikin epäilys sääntörikkeestä tms. niin se ei anna oikeutta säännöistä poikkeavaan kirjoitteluun.
Terve. Tein kaupat käyttäjän Stem kanssa ja myin hänelle hyvin toimineen RTX 3070 ohjaimen (viattoman). Puolen viikon kuluttua hän otti yhteyttä ja kertoi ohjaimen olevan rikki hänen tekemien testien mukaan. Kerroin hänelle, että jos ohjaimessa on jotain vikaa, niin varmaan takuusta saisi uuden. Vaihtoehtoisesti hän voisi palauttaa minulle laitteen. Tästä tuohtuneena hän on jättänyt negatiivisen kauppiaspalautteen minulle, mutta ei halunnut palauttaa, vaan sai uuden laitteen takuusta. Minä en ole ollut tietoinen mistään viasta, jos sellainen on ollut, olisin hoitanut asian kuntoon ja minusta on epäasiallista jättää tällaisessa tilanteessa negatiivinen palaute, kun myyjä auttaa ja yrittää ja saadaan uusi laitekin. Stem käyttäjällä on aiemmasta vain yksi kauppiaspalaute ja sekin on negatiivinen. Mietin miksi minua nyt rankaistaan negatiivisella palautteella ihan vaan sen takia, että joku ei ymmärrä mikä on aiheellista. Mistä tiedän, että vika on edes totta, kun ei suostunut palauttamaan. Autoin siis häntä saamaan upouuden näytönohjaimen ja sain negatiivisen palautteen? Voisitteko auttaa asiassa?
Otettu yhteyttä ostajaan ja tiedusteltu palautteesta. Ylläpidon pitää luonnollisesti kuulla näissä aiheettomien palautteiden tapauksissa molempien osapuolien kanta.
@Juha Kokkonen eikös tällainen toiminta ole säännöissä kielletty? Kyseinen tunnus on selvästi tehty vain näytönohjaimien trokaamista varten.
Ylläpito puuttuu harkintansa mukaan trokaamiseen. Lähtökohtaisesti foorumilla on tarkoitus myydä omasta käytöstä ylimääräiseksi jääneitä käytettyjä komponentteja. Tutkitaan asiaa - tarkastelun alla on muutama muukin käyttäjätunnus, joiden suhteen ei loppuvuoden kiireissä ole ehditty vielä ryhtyä toimenpiteisiin.

Foorumin säännöissä todetaan selvästi:

- Kauppa-alue on tarkoitettu ainoastaan yksityishenkilöiden väliseen kaupankäyntiin
- Tuotteiden "ammattimainen" kauppaaminen suuria määriä voitontekotarkoituksessa on kielletty

Monissa tapauksissa puhutaan vuodessa kymmenien tuhansien eurojen myynneistä.

Ylläpidon päätöksellä aiemmin tässä viestissä mainittujen käyttäjien toiminta kauppa-alueella on todettu foorumin sääntöjen ja tarkoituksen vastaiseksi ja bannien uhalla kauppa-alueen käyttö jatkossa myynti- ja ostotarkoituksiin on kielletty.

Viimeksi muokattu:

- Kauppa-alue on tarkoitettu ainoastaan yksityishenkilöiden väliseen kaupankäyntiin
- Tuotteiden "ammattimainen" kauppaaminen suuria määriä voitontekotarkoituksessa on kielletty

Ylläpidon päätöksellä kyseisten käyttäjien toiminta kauppa-alueella on todettu foorumin sääntöjen ja tarkoituksen vastaiseksi ja bannien uhalla kauppa-alueen käyttö jatkossa myynti- ja ostotarkoituksiin on kielletty.
Oon myynyt varmaan yhden tai kaks ohjainta tuona aikana ja ostanut yhden. Tarjonnut oon kyllä se pitää paikkansa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun mielestä nimenomaan Crashie laitto kostonegan ostajalle (koska palaute liitty ostajan palautteeseen), ostajalla taas periaatteessa aiheellinen nega. Todella surkeaa tuuria ostajalla tai sit kortti todella oli viallinen jo ennenkuin sitä kukaan osti. Toisaalta siitä takuustaki maksetaan myös käytettyä ostaessa ja vikaantumisen riski on aina olemassa, myös uutena ostettaessa. Myöhemmät tiedot kuitenkin tuo uutta perspektiiviä siihen, että kuinkahan paljon sitä myytyä korttia todellisuudessa oli käytetty ja toimivuudesta tietoa.

Mut summasummarum:

Ei negan aiheinen, jos hommat muuten toiminut. Huonon tuurin piikkiin, jos kaupat muuten suju hyvin.

Tää on taas ihan silkka kostonega (perustuu hänen saamaan palautteeseen) ja valheellinenkin, koska ostaja sai suoraan uuden laitteen RIKKINÄISEN tilalle
Mun käytössä siis ei ollut mitenkään rikki tai ilmennyt vikaa, en tiedä minkälaiset testit on tehnyt, kun puhui "kovasta rasituksesta". Itse pelailen lähillä lolia ja katsonut, että gpu lämmöt on ihan normaalit.. Ei ole käynyt mielessäkään, että olis ollut vikaa (voihan näissä joskus olla). Siksi autoin Stemiä ja saatiin uusi ohjain. Oli vain turhaa minusta jättää tuo negatiivinen kauppiaspalaute, kun en tiennyt asiasta ja autoin. Ymmärtäisin, jos olisin myyjänä kadonnut, kuin pieru saharaan.

Ylläpidon päätöksellä kyseisten käyttäjien toiminta kauppa-alueella on todettu foorumin sääntöjen ja tarkoituksen vastaiseksi ja bannien uhalla kauppa-alueen käyttö jatkossa myynti- ja ostotarkoituksiin on kielletty.
@Sampsa Ottakaas kaikki yli 150 kauppiaspalautetta omaavat henkilöt sitten tarkasteluun. Omat koneiden myynnit ei todellakaan ole tehty jenit silmissä vaan ihan harrastuksena kasailen järkihintaisia koneita pelaajille kun markkinat tuntuu olevan täynnä ylihintasia koneita mistä jengi repii kauheita voittoja!

Ja sen jälkeen päätit laittaa kosto negan takaisin Stemille. Ei sekään ole oikein.
Tää on se mitä ohjattiin tekemään. +Ihan siitäkin syystä, kun koen, että hoidin homman asiallisesti ja mun myymä laite on itsellä toiminut normaalisti.

Tää on se mitä ohjattiin tekemään. +Ihan siitäkin syystä, kun koen, että hoidin homman asiallisesti ja mun myymä laite on itsellä toiminut normaalisti.
Okei. No en tiedä olisiko neutraalit palautteet molemmille paremmat tässä tapauksessa.

oma toiminta on ollu tänkaltaista aina saan sit tollasta niskaani tai en , kyseinen tuttu sai multa RTX3080 ohjaimen mistä maksoin 640€itse ja sillä summalla myin sen eteenpäin ,oma toiminta on ollu aina samansuuntasta tällä foorumilla ,myös monet facen kautta tietää kyllä miten toimin tiedän kyllä foorumin säännöt -ja samalla mentaliteetillä menny aina -kaikille ei ole voitonhaku se ykköspriori itellä se o näyttiksiin omanlainen " himo"

Liitteet

• näin.png
    näin.png
    222,4 KB · Luettu: 536
Taitaa foorumillekkin
@Sampsa Ottakaas kaikki yli 150 kauppiaspalautetta omaavat henkilöt sitten tarkasteluun. Omat koneiden myynnit ei todellakaan ole tehty jenit silmissä vaan ihan harrastuksena kasailen järkihintaisia koneita pelaajille kun markkinat tuntuu olevan täynnä ylihintasia koneita mistä jengi repii kauheita voittoja!
Alkaa muistuttamaan the great resettia. :D

Kun säännöt ja toteutuma nykypäivänä poikkeaa toisistaan niin paljon. Kasaaminen ja varaosien osto ja myynti noussut niin suureen suosioon että alkaa kyseenalaisemaan alkuperäistä sääntöä. Miten käy kaikkien, jotka ovat ostaneet tai myyneet vuoden aikana +20? Missä menee raja?

Sen verran tiedän ja voin tässä ihan kertoa, et angry on yks sellasista ihmisistä, jotka ei oo voitonhakusia. Ihan rakkaudesta lajiin tekee tätä hommaa ja pitää hinnat sen mukasina mitä saa. Hauska huomata et oon päässy mun suorituksella mestareiden joukkoon.

Sen verran tiedän ja voin tässä ihan kertoa, et angry on yks sellasista ihmisistä, jotka ei oo voitonhakusia. Ihan rakkaudesta lajiin tekee tätä hommaa ja pitää hinnat sen mukasina mitä saa. Hauska huomata et oon päässy mun suorituksella mestareiden joukkoon.
Miten tulisi sääntöjen ohella huomata eroja voittoa tavoittelevien ja hyväntekeväisyyden merkeissä myyvien? Molemmilla käyttäjillä kertyy mitä luultavimmin paljon osto ja myyntipalautteita...

Taitaa foorumillekkin

Kun säännöt ja toteutuma nykypäivänä poikkeaa toisistaan niin paljon. Kasaaminen ja varaosien osto ja myynti noussut niin suureen suosioon että alkaa kyseenalaisemaan alkuperäistä sääntöä. Miten käy kaikkien, jotka ovat ostaneet tai myyneet vuoden aikana +20? Missä menee raja?
Itseäni ihmetyttää lähinnä se että teen täällä yksityishenkilönä kauppaa ja kasaan ostamistani osista pelikoneita harrastuksena. En ole ihminen kuka jaksaa käydä vetelemässä rautaa tangossa tai oikein muutakaan. Koneiden kasailu on se mun juttu. Näistä juuri muuta ota "välistä" kuin todella pienen vaivanpalkan ja bensat mitä menee kun haen osia sieltä täältä ympäri pks aluetta. Koneeni tuskin on tällä foorumin mittapuullakaan ylihintaisia paskoja.
Toki ynmärrän että jotkut henkilöt ovat herneen vetänyt nenään mutta pyydetään nyt silti kaikilta anteeksi kenen mielen olen pahoittanut näillä kasaamillani koneilla.

Ylläpidolla nyt varmaan ihan syynsä, miksei ammattimaista toimintaa tueta, oli sit vaikka yhdistystoimintaa nollatuloksella. Mainospaikat on sitä varten. Ei kauppapaikalla ole sääntöjen suhteen epäselvyyttä, yksityiskäyttäjien käytetyn tavaran kirpputori. Ei jokaisen kohdalla liene aikaa alkaa selvittään tarkoitusperiä.

Ylläpidolla nyt varmaan ihan syynsä, miksei ammattimaista toimintaa tueta, oli sit vaikka yhdistystoimintaa nollatuloksella. Mainospaikat on sitä varten. Ei kauppapaikalla ole sääntöjen suhteen epäselvyyttä, yksityiskäyttäjien käytetyn tavaran kirpputori. Ei jokaisen kohdalla liene aikaa alkaa selvittään tarkoitusperiä.
Sanoo mies kuka pikavippasi multa ja toiseltakin rahaa elokuussa ilman banaaneja. Näytti olevan siellä joltain kolmanneltaki vippailtu
Edit: Asiat on saatu käsiteltyä

Viimeksi muokattu:

@AngryOrangE marras-joulukuussa noin 50 myynti-ilmoitusta näytönohjaimista, prosessoreista, muisteista, emolevyistä, ssd jne jne.

AngryOrangea en pistäisi tuolle listalle. Kaveri toki myy ja ostaa kokoajan ja paljon, mutta käsittääkseni ihan omaan näyttistestaus harrastukseen liittyy suuri osa. Tyyppi myös myy romunsa pois kohtuu hintaan, veikkasiin että keskimäärin tappiolle tuosta jää.

Taitaa foorumillekkin

Eiköhän tuossa voida käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Minusta tuo "ammattimainen" kaupankäynti kuvaa aika paljon missä se raja menee. 20 kauppaa tulee jo nopeasti, jos myyt ison tietokonesetupin custom looppeineen jne. Muutenkin esim. kuulokeharrastajilla saattaa kuulokkeet vaihtua nopeastikin toisiin, joten tuollaiset kiveen hakatut rajat on mielestäni turhia. Asia toki erikseen, jos siellä on selkeää näyttöä selvästä trokaamisesta tai "ammattimaisesta" myynnistä.

Olen @AngryOrangE muutaman kerran tehnyt kauppoja ja @Samiro kerran.
Kummankin kanssa ollut kaupat markkinahintoihin nähden edullisia, aina nuo myyntimäärät ei tarkoita trokaamista. Itselläkin torissa menee 500-1000 ilmoitusta vuositasolla kaupaksi kun päivittelee ja hankkiutuu vanhasta roinasta eroon.

Kaksipiippuinen juttu kyllä. Itse kasailin jokin aika sitten konetta ja tuli pääkaupunkiseudun myynti-ilmoituksia selailtua, piti olla haukkana paikalla jos tuli hinta/laatusuhteeltaan hyvistä komponenteista ilmoituksia, sillä samat käyttäjät haalivat käytännössä kaikki nämä komponentit itselleen. Onko sekään reilua muita käyttäjiä kohtaan? Lopulta omilla ostoilmoituksilla komponentteja sain hommailtua.

Toisaalta taas missään vaiheessa ei näyttänyt siltä, että joku ostaisi halvalla ja myisi kalliilla, vaan lähinnä siltä että haluttiin räpeltää kone kasaan käytetyistä komponenteista ja pistää pienellä vaivanpalkalla eteenpäin eli mistään ammattimaisesta toiminnasta ei varmasti ollut kysymys.

Vähän tekee kyllä pahaa lukea tätä. Totuutta tietämättä en kyllä millään jaksa uskoa, että ainakaan kaikilla (tuskin kellään) mainituilla on ollut voitontekotarkoitus näitten ostojen/myyntien taustalla. Useimmilla foorumilaislla ja muutenkin it-nöröillä monet ostot/myynnit menee "kiinnostuksesta lajiin" kategoriaan eli ostetaan jotain kokeiltavaksi ja myydään pois, jos ei ollut se mitä haettiin tms. Eli tavaraa liikkuu suuntaan ja toiseen ilman sen kummempaa tarkoitusta. Kyllä fakta on se, että jos myynnistä voittoa haluaa tehdä, niin tavara pitää myydä torissa tms. Jos taas haluaa ns.päästä nopeasti/helposti eroon niin järkevämpi laittaa tänne. Tuskin tämän minun kommentin perusteella ylläpito kelkkaansa kääntää, mutta toivottavasti harkittaisiin uudelleen. Siltä osin kun em.myyjien osalta "tämä oli tässä" niin sanon vaan vielä, että väärin meni ja foorumi kyllä hävisi tässä enemmän kuin voitti. Kiitokset vielä kaupoista niille, joiden kanssa tullut tehtyä.

Olen @AngryOrangE muutaman kerran tehnyt kauppoja ja @Samiro kerran.
Kummankin kanssa ollut kaupat markkinahintoihin nähden edullisia, aina nuo myyntimäärät ei tarkoita trokaamista. Itselläkin torissa menee 500-1000 ilmoitusta vuositasolla kaupaksi kun päivittelee ja hankkiutuu vanhasta roinasta eroon.
Jep. Itselläkin tulee noita kauppoja tehtyä vuodessa aika iso määrä, kun just testailee eri osia ja kasailee koneita. Ainakin, kun itse noita näyttiksiä välillä ostelen ja testailen niin jään +- 0 voitolle tai teen tappiota.

Välillä tulee kavereillekkin osteltua tätä kautta jotain tietokoneen osia, kun he eivät käytä mitään kauppafoorumeja. Olen myös tehny kauppaa AngryOrangEn ja Samiron kanssa, kaikki kaupat onnistuneet hienosti heidän kanssaan.

Tässä on kanssa sekin, että jos täältä aletaan häätämään käyttäjiä pois, niin tänne tulee vähemmän sälää myyntiin. Esim. Torissa joutuu ottamaan paljon isomman riskin jos jotain meinaa ostaa, vaikka tekisi f2f-kaupat, joku voi kusettaa jopa silloinkin (kokemusta on). Täällä ja Huuto.netissä oleva palautesysteemi on ihan kiva asia.

Eikö olisi parempi pitää tämä paikka aktiivisena kauppapaikkana?

Ainakin käyttäjää @AngryOrangE voisin itsekin puolustaa, kuten myös lukuisia muita aktiivisia kaupankävijöitä. Täällä on paljon mukavaa porukkaa.

Viimeksi muokattu:
Itselläkin tavaraa liikkuu suht paljon(kuten palautteista voi päätellä), mutta nimenomaan rakkaudesta lajiin. Halu testata eri rautaa ja setuppeja, sekä välillä kasailla koneita omaksi huviksi. Sen lisäksi kuulokeharrastus rinnalla niin tulee nuita kauppoja.
Voitonhakusuus kaukana ja tappiolla menee ihan harrastuksen piikkiin

Miten tulisi sääntöjen ohella huomata eroja voittoa tavoittelevien ja hyväntekeväisyyden merkeissä myyvien? Molemmilla käyttäjillä kertyy mitä luultavimmin paljon osto ja myyntipalautteita...

mulla vielä sellanen kiva lisä et useimmat kenen kanssa tehny kauppaa oon erityisesti painottanut että kaikki ohjaimet liikkuu samalla hintaa mitä ite maksanu ,tää on harrastus ja osittain oon saanut erityistä kiitosta myös tämmösestä touhusta :)

ja samaa tuun jatkaa niin kauan kun en oo bannattu täältä -jotenkin tuntuu et osa jotka ei saa haluamaansa siihen hintaan kun itse ehdottavat kenties tekevät aiheettomia raportointeja :) näytönohjaimilla ei tehä mitää tiliä se on marginaalia ja toisille se on vaan se rakas harrraste

" on myös varmasti taillella esim " facen kautta tiettyjen hyvien kaverien viestit tallella tyylii> ottaisit edes sen 10e joskus profittia koska sun ohjaimet on aina reilunhintasia

-oon tätä samaa harrastetta tehny niin monta vuotta et se oma kanavakin vois olla ihan mahtava tubeen tehdä koska tietoa on kerääntynyt tällä harrasteella ihan valtavasti se on tässä ollu se tavotekkin kyllä ne tietää ketkä tän lukee ja varmasti tukee tarinaani :==))

Jep. Itselläkin tulee noita kauppoja tehtyä vuodessa aika iso määrä, kun just testailee eri osia ja kasailee koneita. Ainakin, kun itse noita näyttiksiä välillä ostelen ja testailen niin jään +- 0 voitolle tai teen tappiota.

Välillä tulee kavereillekkin osteltua tätä kautta jotain tietokoneen osia, kun he eivät käytä mitään kauppafoorumeja. Olen myös tehny kauppaa AngryOrangEn ja Samiron kanssa, kaikki kaupat onnistuneet hienosti heidän kanssaan.

oot muuten 1 niistä kelle menee just kanssa ohjaimet iha samaa hintaa ku ite maksanut ja muuten kiitos kaupoista jälleen siitä 3080 :) samalla sait kun maksoinkin näin se homma menee > " laitat " sit taas seuraavalle sen menee kun et itse tartte sitä näin pistetään konkreettisesti hyvä kiertämään

Vähän tekee kyllä pahaa lukea tätä. Totuutta tietämättä en kyllä millään jaksa uskoa, että ainakaan kaikilla (tuskin kellään) mainituilla on ollut voitontekotarkoitus näitten ostojen/myyntien taustalla. Useimmilla foorumilaislla ja muutenkin it-nöröillä monet ostot/myynnit menee "kiinnostuksesta lajiin" kategoriaan eli ostetaan jotain kokeiltavaksi ja myydään pois, jos ei ollut se mitä haettiin tms. Eli tavaraa liikkuu suuntaan ja toiseen ilman sen kummempaa tarkoitusta. Kyllä fakta on se, että jos myynnistä voittoa haluaa tehdä, niin tavara pitää myydä torissa tms. Jos taas haluaa ns.päästä nopeasti/helposti eroon niin järkevämpi laittaa tänne. Tuskin tämän minun kommentin perusteella ylläpito kelkkaansa kääntää, mutta toivottavasti harkittaisiin uudelleen. Siltä osin kun em.myyjien osalta "tämä oli tässä" niin sanon vaan vielä, että väärin meni ja foorumi kyllä hävisi tässä enemmän kuin voitti. Kiitokset vielä kaupoista niille, joiden kanssa tullut tehtyä.

Kavereillahan on jatkuvasti läpi vuotta kaikissa myyntikanavissa osto- ja myynti-ilmoituksia joissa joko ostetaan juurikin isoja eriä mm. näytönohjaimia käteiskaupalla ja laitetaan samat tuotteet myyntiin eteenpäin. Yllättävän kauankin meni ylläpidolta näinkin simppelin asian toteamiseen kun kyse ei ole mistään täysin tulkinnanvaraisesta asiasta, vaan ihan selkeästi määritellystä liikevaihdon ja tarkoituksen puolesta elinkeinotoiminnasta.

Mitään lisäarvoa kauppa-alueelle ei tuo myöskään se, että käytetty tavara kiertää huvittavimmassa tapauksessa useamman tällaisen myyjän kautta ostajalle ja myyjällä ei ole tavarasta minkään tason vastuuta kaupanteon jälkeen. Alueen aktiivisuuteen ei tämä muutos, pari käyttäjää, vaikuta millään tapaa kun ei niitä tuotteita mistään kuokalla myytäväksi kaiveta.

Viimeksi muokattu:
Jos käyttäjiä potkii täältä menemään, niin se ei mukamas vaikuta millään tavalla aktiivisuuteen?

Mieluummin ostan kyllä joltain sellaiselta, jolla on jonkinlainen kauppiasmaine kuin sellaiselta jolla ei ole minkäänlaista taustaa aiemmista kaupoista. Esim. käyttäjältä @AngryOrangE olen saanut halpoja näyttiksiä silloin kun olen sellaisia tarvinnut.

Kavereillahan on jatkuvasti läpi vuotta kaikissa myyntikanavissa osto- ja myynti-ilmoituksia joissa joko ostetaan juurikin isoja eriä mm. näytönohjaimia käteiskaupalla ja laitetaan samat tuotteet myyntiin eteenpäin. Yllättävän kauankin meni ylläpidolta näinkin simppelin asian toteamiseen kun kyse ei ole mistään täysin tulkinnanvaraisesta asiasta, vaan ihan selkeästi määritellystä liikevaihdon ja tarkoituksen puolesta elinkeinotoiminnasta.

Mitään lisäarvoa kauppa-alueelle ei tuo myöskään se, että käytetty tavara kiertää huvittavimmassa tapauksessa useamman tällaisen myyjän kautta ostajalle ja myyjällä ei ole tavarasta minkään tason vastuuta kaupanteon jälkeen. Alueen aktiivisuuteen ei tämä muutos, pari käyttäjää, vaikuta millään tapaa.
Ei noita kaupanteko-/ilmoitusmääriä käy kiistäminen, mutta sikäli kun määrä on säännöissäkin kytketty lisäksi voitontekotarkoitukseen, niin ei pelkästään myyntimäärien perusteella voi yksinkertaisesti tehdä sitä johtopäätöstä, että voittoa olisi tehty tai edes tavoiteltu. Homma muuttuu liiketoiminnaksi vasta, kun voittoa tehdään/haetaan. Näin se on verottajankin näkökulmasta. Foorumi päättäköön sääntönsä ja yp tekee ratkaisunsa, mutta samalla tietysti toivoisi, että jos niitä sääntöjä aletaan sitten lukemaan niin luetaan sitten kanssa ja samat säännöt kaikille.

edit. enkä tosiaan toivo banhammerin heilumista useammalle käyttäjälle, vaikka varmaan tällä tulkinnalla niin voisi tehdä, kyse on vain määrän rajanvedosta

Jos käyttäjiä potkii täältä menemään, niin se ei mukamas vaikuta millään tavalla aktiivisuuteen?

Mieluummin ostan kyllä joltain sellaiselta, jolla on jonkinlainen kauppiasmaine kuin sellaiselta jolla ei ole minkäänlaista taustaa aiemmista kaupoista. Esim. käyttäjältä @AngryOrangE olen saanut halpoja näyttiksiä silloin kun olen sellaisia tarvinnut.

juu ja on tässä se toinenkin hienous tässä harrasteessa sosiaalinen puoli on aina kiva pulista vanhojen kauppatuttujen kanssa tavaroista osista ja testailuista ja sen sellasesta sun kanssa ollu kans kivoja kauppakokemuksia ja täläsen foorumine paras ja arvokkainosa on se että säilyy se hyvä taso

ja jos jotain ostaa ja on ostoilmotuksia se ei tarkota että tavaraa ostetaan 50e ja sitten myydään 100e vaan kaikessa on kyse harrasteesta , melkee olis kiva laittaa huutonetpalautehistoriat ja miltä ajalta tää harraste on alkanut :) mennään aina ajassa 19v taaksepäin

miksi ei annettas ihmisten ihan rauhassa tehdä kauppaa täällä ? tärkeämpää on jahdata ja potkia tosihuijarit pois jotka oikeasti vie rahat eika anna tavaraa eikös se olis kaikken etu että foorumilla on hyvämaineiset etusijalla tekevät he sitten mitä kauppaa tekevät

> aika asiatonta että kaikki rajataan vain sanaan "trokaajat " toisille voi olla harraste toiset voi taas tehdä silkasta halusta tehä tätä ja pistää vaa eteenpäin tavaran sillä millä tullutkin

Helposti tässä menee esim. @AngryOrangE osalta lapsi pesuveden mukana. Ja ymmärrän myös oikein hyvin, että tällä foorumilla jos missä on tekniikasta kiinnostuneita nörttejä, jotka ihan oikeasti harrastavat atk-laitteiden kanssa näpräämistä ja saavat koneiden rakentelusta iloa elämään.

Mutta ymmärrän myös hyvin sen, että ei tuon kauppa-alueen ole tarkoitus toimia trokareiden myynti-ja ostokanavana. Tosin. Kyllä minäkin mieluummin ostan tavaraa sellaiselta henkilöltä, jolla on yli sata positiivista kauppatapahtumaa vs. henkilö, jolla on kolme myyntipalautetta. Ja jos myynti kielletään aktiivisilta myyjiltä täällä, niin sen jälkeen niitä myydään Torissa. En ole aivan varma, että onko sekään meidän foorumilaisten etu.

My two cents. Sampsa laittaa 120 euron vuosimaksulla myyntiin virallisen SER-diileri jäsenyyden (myönnetään vain kirjallisen perustelun jälkeen) ja AngryOrangE & co. saa jatkaa harrastustaan ihan luvan kanssa ja ottaa jokaisesta kasatusta koneesta muutaman euron vaivanpalkkaa, millä kattaa SER-diileri jäsenyyden & Sampsa saa lisää rahaa foorumin ylläpitoon & IO-Techin käyttäjät saavat laadukkaasti kasattuja koneita järkihintaan - winwin kaikille :)

Viimeksi muokattu:
Helposti tässä menee esim. @AngryOrangE osalta lapsi pesuveden mukana. Ja ymmärrän myös oikein hyvin, että tällä foorumilla jos missä on tekniikasta kiinnostuneita nörttejä, jotka ihan oikeasti harrastavat atk-laitteiden kanssa näpräämistä ja saavat koneiden rakentelusta iloa elämään.

Mutta ymmärrän myös hyvin sen, että ei tuon kauppa-alueen ole tarkoitus toimia trokareiden myynti-ja ostokanavana. Tosin. Kyllä minäkin mieluummin ostan tavaraa sellaiselta henkilöltä, jolla on yli sata positiivista kauppatapahtumaa vs. henkilö, jolla on kolme myyntipalautetta. Ja jos myynti kielletään aktiivisilta myyjiltä täällä, niin sen jälkeen niitä myydään Torissa. En ole aivan varma, että onko sekään meidän foorumilaisten etu.

My two cents. Sampsa laittaa 120 euron vuosimaksulla myyntiin virallisen SER-diileri jäsenyyden ja AngryOrangE saa jatkaa harrastustaan ihan luvan kanssa ja ottaa jokaisesta kasatusta koneesta muutaman euron vaivanpalkkaa, millä kattaa SER-diileri jäsenyyden :)

en rakenna koneita -päivittelen itelle sitä mukaa ku tartten ja myyn ylimääräset kamat samallahintaa ku ite maksanu jäsenyys olis iha makee hankkia jos ei tarttis säätää " paypal" jutun kautta

tosin mullaon sen verran kauppiaspalautetta et suurelta osin varmaa saisin jotai keskusteluhistoriaa esiinkin ja sieltähän se näkyy miten kauppaa tehää :=)

lukeudun myös tähän " en saa tarpeekseni näyttiksistä " se on se mun juttu en oo yhtää kiinnostunu koneitten rakentelusta muutama kone vuodesta 96 tullu tehtyy mut ohjaimiin liittyvä intohimo ei oo koskaa laantunut :=)

En nyt pyri kohdistamaan tätä juuri sinuun mutta vastaan tuohon ideaan. (Ei, en muista ollaanko tehty kauppaa tähän mennessä tai montako kauppaa olet tehnyt)

Onhan siinä nyt eroa onko kuuden vuoden aikana tehnyt 150 kauppaa (ei, en ole, tosin en jokaisesta ole saanut edes palautetta) vai onko esim. parin kuukauden aikana tehnyt niin monta kauppaa.

Itse katsoisin että tärkeimmät kriteerit varmaankin olisivat seuraavat:
- Tuleeko tuote omaan (tai kaverin) käyttöön, kokoonpanoon minkä itse kokoan ja mitä käytän (tai kaveri käyttää) "pitkään" (omassa tapauksessani useita vuosia)
- Montako samantyyppistä kauppaa tulee esim. vuodessa / lyhyessä ajassa (ok, voihan välistä "mokata" ja huomaa että osa minkä osti ei olekaan niin hyvä joten laittaa sen myyntiin tai palauttaa kauppaan)
- Hieman tuota sivuten, montako samantyyppistä osaa OSTAA vuodessa (hatusta vetäen esim. joku 3-5 on ihan OK, on täysin uskottavaa että itsellä on muutama kone ja kasaa kavereillekin parisen vuoden sisällä)

Se ei minusta ole mitenkään järkyttävän paljon jos vuodessa tulee 25 kauppiaspalautetta (se tekisi siis tuon mainitsemasi 150 kauppaa vuodesta 2016 eteenpäin). Kun niistä voi olla esim. 15 myyntiä ja 10 ostoa vuodessa. Tämä voi siis tarkoittaa esim. "kiitos pelin lahjoituksesta, positiivinen kauppa" tai "10€ äänikortti toimi hyvin".

Sanoisin että jos ei tee kauppaa kuin ehkä kerran tai pari kuukaudessa niin minusta ei ole mitenkään "ammattimainen" tai siitä pitäisi tulla mitään ongelmaa.
Mutta jos oikeasti käy kuten jotkut kirjoittelevat että samat henkilöt ostavat "kaikki" tuotteet tietyltä alueelta heti kun niitä tulee myyntiin ymmärrän miksi se koetaan ongelmana. Vaikka sitten ne samat tuotteet tulisivat kohtuullisen nopeastikin takaisin konepaketteina tms. tänne myyntiin.

Pahimmillaan tuosta tulee useampiakin ongelmia, kuten se että henkilöt jotka oikeasti yrittävät tehdä sen "ainoan kaupan vuoden aikana" ja etsivät tuotetta mitä oikeasti tarvitsevat ja haluaisivat käyttää seuraavat X vuotta eivät saa sitä jos kaikki ostetaan "alta pois" saman käyttäjän toimesta.
Tai takuun / ongelmien suhteen jos pahimmillaan tuotetta ei ole oikeasti edes testattu tai testaus on ollut luokkaa "kuva tulee, sain koneen koottua, laitetaas myyntiin" vs "olen ensimmäinen käyttäjä, hyvin toiminut X vuotta päivittäistä käyttöä".

• Tykkää
Reactions: Ano
Harrastus tai ei, harjoitat myyntiä ammattimaisesti ja olet verovelvollinen, jos ostat jatkuvasti käytettyjä sekä uusia osia ja myyt niitä eteenpäin voitollisesti. Rajat paukkuu ja pieleen menee sekä forumin sääntöjen että verotuksen osalta. Elinkeinotoiminnan harjoittajalla olisi varmaan oma ketju ja diili Sampsan kanssa. Tällä en tosiaan viittaa mihinkään näytönohjaimien tai kuulokkeiden testaamiseen, vaan siihen, että ollaan ensimmäisenä huutamassa hintapyyntöä osista hinnan ollessa keskimääräistä alempi, ja nämä samat osat ilmestyvät myöhemmin myyntiin osana konetta, yksittäin tai pakettina. Ei kukaan hyvää hyvyyttään osta samanlaista AMD-alustaa 20 kertaa, kasaa, testaa ja myy eteenpäin jäämättä itse voitolle. Ei se koneiden kanssa puljaaminen niin hauskaa ole.

Loppupeleissä ei pitäisi olla kovin vaikeaa erottaa kuka kärsii kyltymättömästä raudanhimosta ja uusii setuppiaan monta kertaa vuodessa tai kuka testailee tavaraa mielenkiinnosta tai jeesailee omaa lähipiiriään...

Sampsan listalla voi olla väärä henkilö, mutta ei tässä tarvitse mitään piruja maalailla seinille, vaikka tekisitkin paljon kauppaa täällä.

On tässä myös sekin, että kauppa-alueelta bannaaminen on aika tehoton konsti. Jos oikeasti on halua jatkaa toimintaa samaan malliin, niin kyllä se onnistuu, vaikka koko käyttäjätunnus bannattaisiin (kunhan vain kiertää IP-osoitteeseen kohdistuvan eston, siihen pystyy jokainen vähänkään IT-asioista tietävä tyyppi). Täällä on varmasti sellaisia huijareitakin jotka tällaista harrastaa, valitettavasti.

Mitään lisäarvoa kauppa-alueelle ei tuo myöskään se, että käytetty tavara kiertää huvittavimmassa tapauksessa useamman tällaisen myyjän kautta ostajalle ja myyjällä ei ole tavarasta minkään tason vastuuta kaupanteon jälkeen. Alueen aktiivisuuteen ei tämä muutos, pari käyttäjää, vaikuta millään tapaa.

My two cents. Sampsa laittaa 120 euron vuosimaksulla myyntiin virallisen SER-diileri jäsenyyden ja AngryOrangE saa jatkaa harrastustaan ihan luvan kanssa ja ottaa jokaisesta kasatusta koneesta muutaman euron vaivanpalkkaa, millä kattaa SER-diileri jäsenyyden :)
Itse ainakin siirryn muille kauppapaikoille myymään koneitani kun niitä ei tänne kelpuuteta. Ostakoon ostajat sitten niiltä ketkä vain iskee koneen kasaan ilman sen kummempaa testailua. Mun pointti on aina ollut se että kasaan koneita pelaajille järkihintaan. Mun koneet testataan kunnolla ennen myyntiin laittoa ja niistä koskaan tullut valituksia että olisin paskaa myynyt.
Ja kuten olen sen maininnut niin tämä kasailu toimii itselle harrastuksena, jos haluaisin tehdä näistä tiliä niin olisin jo laittanut toiminimen pystyyn niinkuin moni on kysynytkin että miksi en niin ole tehnyt ja vastaus on se että tämä on vain omaksi huvikseni olevaa mielekästä tekemistä. Laskut maksan ihan palkkatyöstäni ja näistä saadut "voitot" menee aikalainna kaikki auton tankkiin kun ajelee näitä osia hakemassa parhaimmilnaan yli 1k km kuukaudessa.
Käännettäköön tässä kirjassa seuraava sivu ja jatketaan harrastusta muualla

Nykyään näytönohjaimistakaan ei enää saa niitä samoja summia kuin aiemmin. Se oli hullua aikaa kun esim. GTX 1080:stä sai heittämällä jotain 400 euroa. Nyt on tapahtunut totaalinen romahdus varsinkin vanhempien näyttisten arvoille, eli trokaaminen voitontekomielessä varsinkin niiden kanssa on vaikeutunut merkittävästi. En ota kantaa mitä tulee uudempiin näyttiksiin, en harrastele uuden raudan parissa.

Viimeksi muokattu:
Yhden hermannin "harrastustoiminnasta" olen nähnyt jopa todisteet, kun hän lähetti minulle kuvan maksetuista veroista. Itselleni ei mitenkään tullut yllätyksenä, että nämä neljä ovat tällä listalla, vaikka kuinka olisi harrastelijoita. Sen verran kuuma keskustelunaihe, että yksi poisti 6 konetta torista myynnistä, vaikka ei listalle vielä päässytkään.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 302
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom