Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Tässä ketjussa moni (2 tai 3 tapausta) on nyt viime viikkoina tullut kertomaan, että myyjä joka panttasi rahojen palautusta, onnistui palauttamaan ne rikosilmoituksen jälkeen. On jopa pahoiteltu sitä, että niin järeää keinoa on ollut pakko käyttää rahojen saamiseen.

Kyllä se rikosilmoitus aina kannattaa tehdä, eikä se ole "liian järeä keino". Pitäisi vaan vähän olla kärsivällinen ja koettaa myyjän kanssa pidempään kuin 24h tästä säätää. Ellei ole täysin selvä tapaus, niinkuin noistakin oli osa.
 
Tässä esimerkkejä rahojen palautumisesta rikosilmoituksen avulla tältä vuodelta. Hakutoimintoa on vaikea käyttää, joten varmasti en löytänyt kaikkia.

Ihan totta, että se 24h on liian lyhyt aika. Poliisi suosittaa 2 viikkoa. Meni hermo, kun tuli mieleen kopla, joka osteli minun tiedoilla tavaraa, joista sitten perintätoimistolle + poliisille + yrityksille + kuluttajaneuvontaan piti tehdä joka kerta sepustukset. Ei liity tähän muuten kuin että asenne muuttui jyrkemmäksi sen jälkeen.

Kaveri sen sijaan ei oikein ottanut vastuuta, venkoili vastauksissaan ja panttasi rahojani viikon mutta palautti lopulta kun tein rikosilmoituksen.

Tämä tapaus päättyi suhteellisen onnellisesti, kun myyjä oli yllättäen hyväksynyt minun laittaman MobilePay-pyynnön ja palautti lopulta rahat usean kuukauden hiljaiselon jälkeen. Rikosilmoitus ei edennyt mihinkään, mutta sillä saattoi toki olla vaikutusta asiassa.

Laitoin viestiä että rikosilmoitus tehty niin palautti kusetetut rahat korkojen kera. Voin rikosilmoituksen päättää jos joku joskus ottaa jotain yhteyttä. En kuitenkaan suosittele enää kauppakumppaniksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä itselläni on käsillä tapaus, joka voitaneen jo alkaa pikkuhiljaa laskemaan huonoksi kauppakokemukseksi.

@mertsi myi minulle emo+prossa+muistit paketin ja maksun hoidin 27.10. Nyt tässä päivää vaille kaksi viikkoa maksusta lähinnä kommunikaatio on katkennut tyystin, privaviestiin ei tule vastausta, puhelin vain hälyttää eikä whatsapillakaan viestin laitto tuota tulosta. Tosin 31.10. pahoitteli että oli jäänyt lähettämättä ja sanoi silloin että lähettää "tänään tai huomenna".

Sinänsä, asioita voi tapahtua jonka takia postitus voi viivästyä toistamiseen, ja se on itelleni OK, mutta mielellään jokin informaatio voisi asiasta kulkea. Toki, tilannehan voi aina olla että lähetys on vain yksinkertaisesti unohtunut ja on lähtenyt johonkin reissuun jossa nettiä ei ole ihan heti saatavilla tjms. Kauppiaspalautteissa näkyy kyllä pari oletettavasti jahkailutapausta, mutta muuten positiivista.

Tässä tosin jo alkaa huolestumaan ja miettimään, että onkohan kaverille käynyt jotain? @Juha Kokkonen et satu moderaattorivaltuuksilla näkemään, että onko kaveri kävässyt foorumilla tjms? Että onko vielä ylipäätään hengissä ja ok... Toki, GDPR:t jne, näinköhän saat jakaa tuota tietoa edes tänne, mutta tässä tulee kaikenlaiset skenaariot mieleen.

Mietin vain että kuinkahan pitkää tässä kannattaa vielä yrittää pommitella viesteillä, ennenkuin tarvitsee lähteä tekemään jatkotoimenpiteitä. Varmaan tässä nyt jos vielä viikonlopun yli nuuhkii tilannetta.
 
Sielläkin näyttäisi olevan pari negatiivistä, samantyylisillä palautteilla.

Pitäisikö kauppiaspalautteet näkyä muodossa "Kauppiaspalaute: (+5, 0, -3)" eikä "Kauppiaspalaute: (8)" niin olisi helpompi huomata negatiiviset palautteet kun tekee kauppaa?

E: lisätty neutraali, unohdin sen olemassaolon
 
Viimeksi muokattu:
Sielläkin näyttäisi olevan pari negatiivistä, samantyylisillä palautteilla.

Pitäisikö kauppiaspalautteet näkyä muodossa "Kauppiaspalaute: (+5, -3)" eikä "Kauppiaspalaute: (8)" niin olisi helpompi huomata negatiiviset palautteet kun tekee kauppaa?

Tai sitten vaan varoitusikoni, jos on negatiivisia kauppiaspalautteita. Eli vaikka olisi vain yksi negatiivinen, varoitusmerkki olisi kauppiaspalautteen vieressä.

1699527204589.png


--

Myös semmoinen toimisi, että neutraali olisi -5 ja negatiivinen -50. Näin tuolla esimerkkikaverilla olisi -145 kauppiaspalaute.
Tai neutraali -2 ja negatiivinen -10, jolloin esimerkillä olisi -25. Kumpikin kertoisi, että tämän kanssa pitää varoa kaupanteossa.

Kuitenkin, reippaasti miinusta noista negatiivisista. Neutraaleista myös jotain miinusta, kun oletus on, että kaupat menivät hyvin.
 
Tai sitten vaan lukee huolella ne palautteet ennen kaupankäyntiä...
Jos palautteita on paljon niin negatiiviset voivat hukkua sekaan. Tai ostaja voi katsoa "onpas paljon palautteita" lukematta niitä ollenkaan. Punainen luku antaisi syyn käydä lukemassa niitä tarkemmin. Ei ole mitään haittaa tuosta ehdottamastani pienestä QoL ehdotuksesta, varsinkin kun se voi ehkäistä huijauksen.
 
Jos palautteita on paljon niin negatiiviset voivat hukkua sekaan. Tai ostaja voi katsoa "onpas paljon palautteita" lukematta niitä ollenkaan. Punainen luku antaisi syyn käydä lukemassa niitä tarkemmin. Ei ole mitään haittaa tuosta ehdottamastani pienestä QoL ehdotuksesta, varsinkin kun se voi ehkäistä huijauksen.
Tää idea on kyllä hyvä, kannatetaan. Mitä visuaalisempi sen parempi. Ei muuta kuin toteutukseen jos vain onnistuu ylläpidon toimesta.
 
Tai sitten vaan lukee huolella ne palautteet ennen kaupankäyntiä...
Tässä hieman oli omaa riskinottoakin kyllä mukana, katsoin että pari oletettavaa jahkailutapausta monen onnistuneen mukana. Tuolta osin syyttäjä katsoo minua peilistä, ei ehkä ois kannattanut riskeerata.
 
Jos palautteita on paljon niin negatiiviset voivat hukkua sekaan. Tai ostaja voi katsoa "onpas paljon palautteita" lukematta niitä ollenkaan. Punainen luku antaisi syyn käydä lukemassa niitä tarkemmin. Ei ole mitään haittaa tuosta ehdottamastani pienestä QoL ehdotuksesta, varsinkin kun se voi ehkäistä huijauksen.
Tai jos mahdollista, sellainen huuto.net -tyylinen, että näkyisi erikseen ja voisi suodattaa positiiviset, neutraalit ja negatiiviset jne. Se on sitten taas toinen juttu mihin foorumi taipuu.
 
Ehdottaisin, että palautteet värikoodattaisiin siinä listassa missä niitä palautteita näkyy, eli mistä nykyisinkin käymme niitä katsomassa. Tällöin ei tarvitsisi arpoa onko viisasta leimata suoraan käyttäjän koko profiili jollain huomiomerkinnällä yhden mahdollisen kostonegan tms. takia. Aiheeton negatiivinen palaute toki poistuu viiveellä, mutta sen viiveen aikana voi jo syytön menettää mainettaan väärin perustein mikäli profiilissa olisi laajemmin julkinen varoitusmerkki tms. Kuitenkin ne, jotka juuri kyseisellä hetkellä olisivat tekemässä kauppaa ko. henkilön kanssa näkisivät negatiivisen palautteen värikorostettuna itse palautteiden luettelossa ja osaisivat siten suhtautua asiaan varovasti.
 
Näin matkapuhelinfoorumilla, värikoodattu +/-/n olisi varmastikin selkein. Kaappaukset napattu foldilla niin en tiedä kuinka skaalautuu, pahoitteluni.
Screenshot_20231109_195023_SamsungInternet_copy_1359x1632.jpg
Screenshot_20231109_195459_SamsungInternet_copy_678x1737.jpg
 
Varmaan sopivampi ketju yllä käytävälle keskustelulle tai yhtä huono

Itsekin joskus jupissu samasta aiheesta
Iha huvikseni googlailin, tämä esim. näytti nopeesti katsottuna paljon toimivammalta systeemiltä: XenCentral Feedback System 2

Kustantais toki huimat 100 $ :) Se vaa, että saisko nykysysteemin palautteita siirrettyä.. melko suuri kauppapaikka iotekki kuitenki on, että voisi olla jokin näkyvämpi palautesysteemi. Nykyinen näyttää kauppiaspalautteeksi 100, vaikka kaikki olis negaa (+piilossa). Tai siis antaa sen vaikutelman, että plussalla on ja reilusti. Esim. "Kauppiaspalaute 87%" kertoisi suoraan, että kaikki kaupat ei ole mennyt nappiin. Palaute näkyis vissiin jopa vain kauppa-alueella suoraan tossa profiili-barissa.

Noh, seku jupisen ja hifistelen vain :p
 
Tässä itselläni on käsillä tapaus, joka voitaneen jo alkaa pikkuhiljaa laskemaan huonoksi kauppakokemukseksi.

@mertsi myi minulle emo+prossa+muistit paketin ja maksun hoidin 27.10. Nyt tässä päivää vaille kaksi viikkoa maksusta lähinnä kommunikaatio on katkennut tyystin, privaviestiin ei tule vastausta, puhelin vain hälyttää eikä whatsapillakaan viestin laitto tuota tulosta. Tosin 31.10. pahoitteli että oli jäänyt lähettämättä ja sanoi silloin että lähettää "tänään tai huomenna".

Sinänsä, asioita voi tapahtua jonka takia postitus voi viivästyä toistamiseen, ja se on itelleni OK, mutta mielellään jokin informaatio voisi asiasta kulkea. Toki, tilannehan voi aina olla että lähetys on vain yksinkertaisesti unohtunut ja on lähtenyt johonkin reissuun jossa nettiä ei ole ihan heti saatavilla tjms. Kauppiaspalautteissa näkyy kyllä pari oletettavasti jahkailutapausta, mutta muuten positiivista.

Tässä tosin jo alkaa huolestumaan ja miettimään, että onkohan kaverille käynyt jotain? @Juha Kokkonen et satu moderaattorivaltuuksilla näkemään, että onko kaveri kävässyt foorumilla tjms? Että onko vielä ylipäätään hengissä ja ok... Toki, GDPR:t jne, näinköhän saat jakaa tuota tietoa edes tänne, mutta tässä tulee kaikenlaiset skenaariot mieleen.

Mietin vain että kuinkahan pitkää tässä kannattaa vielä yrittää pommitella viesteillä, ennenkuin tarvitsee lähteä tekemään jatkotoimenpiteitä. Varmaan tässä nyt jos vielä viikonlopun yli nuuhkii tilannetta.

Sain rahat vasta rikosilmoituksen jälkeen poliisi täti oli mertsiin ottanut yhteyttä...

50€ emo et sillee wähäse wtf tarttee tollasen takia verovaroista rahoitettavaa virkavaltaa häiritä jolla olis parempaakin tekemistä...

e: Ettei ollut jahkailu tapaus vaan kun sitä palautetta ei voi editoida. Sen takia sitä ei mieluusti ihan heti laitakkaan kun pelin henki on auki.
 
Sain rahat vasta rikosilmoituksen jälkeen poliisi täti oli mertsiin ottanut yhteyttä...

50€ emo et sillee wähäse wtf tarttee tollasen takia verovaroista rahoitettavaa virkavaltaa häiritä jolla olis parempaakin tekemistä...

e: Ettei ollut jahkailu tapaus vaan kun sitä palautetta ei voi editoida. Sen takia sitä ei mieluusti ihan heti laitakkaan kun pelin henki on auki.

Ei se summa ole olennainen. Suurin osa on vaan minun mielestäni ihan normaaleja, toimivia yksilöitä, jotka ovat jotain säätäneet väärin (vaikka myyneet sen tavaran kahdessa paikassa) ja eivät osaa hoitaa tilannetta maaliin.

..mutta sitten täällä on niitä taparikollisia, kuten mertsi. Nämä kannattaa pistää poliisille heti, kun eivät muuten tunnu uskovan, että ne rahat pitää palauttaa. Myös negatiivinen palaute kannattaa pistää ajoissa, että muut osaavat varoa. Lisäksi kun teit rikosilmoituksen, niin sinne jäi merkintä rekisteriin, niin sieltä löytyy mertsin tiedot, kun seuraava henkilö sen rikosilmoituksen tekee. Summat ehkä pieniä sen takia, että olettaa, että niiden takia ei tehdä rikosilmoitusta.

Ja viimeaikoina kyllä ollut sen verran näitä rosmoja, että uskoni siihen, että kauppakumppani saa viivyttelyn jälkeen hoidettua asiat kuntoon, alkaa horjua. Hirveän hankalaa tehdä kauppoja verkossa nykyään, kun joutuu kyräilemään palautteita ja pienet, helpot kaupatkaan ei onnistu.
 
Ettei ollut jahkailu tapaus vaan kun sitä palautetta ei voi editoida. Sen takia sitä ei mieluusti ihan heti laitakkaan kun pelin henki on auki.
Palautetta samantien vaan jos on negatiivinen meininki. Tarvittaessa sitten ylläpidolle viestiä niin poistavat palautteen ja sen jälkeen voi laittaa uuden.
 
Täällä aika usein valitetaan siitä, että ei suostuta lähettämään. Tai että pelkkä nouto, vaikka maksaisi postikulut.

Ottamatta huomiota siihen kuinka kauan olen kauppaa käynyt elämässäni tai täällä, niin kyllä se kasvoin
kohtaaminen ja sitä kautta luottamuksen luominen on hiton tärkeä elementti kaupankäynnissä nykyaikana.

Esimerkkinä vaikka Jonne X tulee ovelta hakemaan tuotteen. Läppärin, esittelen hänelle sen keittiön pöydällä että
tämmöinen olisi tämä, ja että jos tulee ongelmia niin ole yhteyksissä, tiedät missä asun. Jonne X ei ota koskaan yhteyttä
koska on tyytyväinen varmaankin..

Ivalo-Petri pyytää lähettämään tietokoneen paikkaan X. Perustelen Tori.fi:ssä ja täällä että en lähetä koska näytönohjain painaa
sen verran että se ei kestä postin kohtelua. Enkä jaksa vastata ongelmiin.
 
Tässä itselläni on käsillä tapaus, joka voitaneen jo alkaa pikkuhiljaa laskemaan huonoksi kauppakokemukseksi.

@mertsi myi minulle emo+prossa+muistit paketin ja maksun hoidin 27.10. Nyt tässä päivää vaille kaksi viikkoa maksusta lähinnä kommunikaatio on katkennut tyystin, privaviestiin ei tule vastausta, puhelin vain hälyttää eikä whatsapillakaan viestin laitto tuota tulosta. Tosin 31.10. pahoitteli että oli jäänyt lähettämättä ja sanoi silloin että lähettää "tänään tai huomenna".

Sinänsä, asioita voi tapahtua jonka takia postitus voi viivästyä toistamiseen, ja se on itelleni OK, mutta mielellään jokin informaatio voisi asiasta kulkea. Toki, tilannehan voi aina olla että lähetys on vain yksinkertaisesti unohtunut ja on lähtenyt johonkin reissuun jossa nettiä ei ole ihan heti saatavilla tjms. Kauppiaspalautteissa näkyy kyllä pari oletettavasti jahkailutapausta, mutta muuten positiivista.

Tässä tosin jo alkaa huolestumaan ja miettimään, että onkohan kaverille käynyt jotain? @Juha Kokkonen et satu moderaattorivaltuuksilla näkemään, että onko kaveri kävässyt foorumilla tjms? Että onko vielä ylipäätään hengissä ja ok... Toki, GDPR:t jne, näinköhän saat jakaa tuota tietoa edes tänne, mutta tässä tulee kaikenlaiset skenaariot mieleen.

Mietin vain että kuinkahan pitkää tässä kannattaa vielä yrittää pommitella viesteillä, ennenkuin tarvitsee lähteä tekemään jatkotoimenpiteitä. Varmaan tässä nyt jos vielä viikonlopun yli nuuhkii tilannetta.

Pistät rohkeasti negatiivisen palautteen, ja rupee virittelemään rikosilmoitusta. Tilanne ei tule muuttumaan viikonlopun aikanakaan.
Hänellä ollu mahdollisuus muuttaa tapojaan @elmo tapauksessa jo, mutta ei nähtävästi paljoo paina.
 
Hirveän hankalaa tehdä kauppoja verkossa nykyään, kun joutuu kyräilemään palautteita ja pienet, helpot kaupatkaan ei onnistu.

On myös turhan hankalaa joskus myydä tavaraa, kun ostajat eivät ole muistaneet antaa palautetta aikaisemmista kaupoista. Palautteiden vähäinen määrä herättää epävarmuutta, vaikka kaikki palaute olisi positiivista. Tämänkin takia olisi hyvä, jos jokainen antaisi kaupoista palautteen, niin se edistäisi jatkossa rehellistä kaupankäyntiä.
 
Pistät rohkeasti negatiivisen palautteen, ja rupee virittelemään rikosilmoitusta. Tilanne ei tule muuttumaan viikonlopun aikanakaan.
Hänellä ollu mahdollisuus muuttaa tapojaan @elmo tapauksessa jo, mutta ei nähtävästi paljoo paina.
Näin on varmaan meneteltävä. Koitan kyllä tässä ensiksi tehdä kaikkeni omasta puolestani, että saisin @mertsi :n kiinni, ettei siitä jää kiinni, mutta aika viimeiset hetket alkaa olemaan ennenkuin pistän suoritukseen. Suurin ongelmahan ei ole se ettei ole vielä lähettänyt noita, mutta se, että tyyppiä ei saa enää kiinni mitenkään. Luulisi että jonkinlaista viestintää tulisi jos on käynyt perinteinen "en ole vain vielä saanut lähetettyä" tapaus. Hmm.. kenellekköhän täällä pitikään ilmoittaa jos jostain tehdään rikosilmoitus?
 
Näin on varmaan meneteltävä. Koitan kyllä tässä ensiksi tehdä kaikkeni omasta puolestani, että saisin @mertsi :n kiinni, ettei siitä jää kiinni, mutta aika viimeiset hetket alkaa olemaan ennenkuin pistän suoritukseen. Suurin ongelmahan ei ole se ettei ole vielä lähettänyt noita, mutta se, että tyyppiä ei saa enää kiinni mitenkään. Luulisi että jonkinlaista viestintää tulisi jos on käynyt perinteinen "en ole vain vielä saanut lähetettyä" tapaus. Hmm.. kenellekköhän täällä pitikään ilmoittaa jos jostain tehdään rikosilmoitus?
Tähänpä nuo ketkut luottavatkin, jotta saavat pelattua aikaa. Jos jotain ylitsepääsemätöntä olis käynyt ja maattaisiin sairaalassa tyyppisesti, olis siitä luurista akku loppu. Eli ihan tietoista toimintaa.

Ite laitoin keväällä Juha Kokkoselle viestiä asiasta.
 
Sinänsä komentoa takaisin, @mertsi laittoi juuri YV:n, toivottavasti saadaan asia hoidettua nyt kuntoo.
 
Juu eiköhän se ole lankaa käyny kurkkaamassa, kun oot sitä tägäillyt tänne.
Muista pistää palaute parin viikon vitkuttelusta, niin tietävät muut tulevaisuudessa, että harrastelee moista.
Toivottavasti homma ratkee nyt. :thumbsup:
Sanojensa mukaan on kertaamassa. Jotenkin toivon että on vain tapaus jossa lähettäminen on vain yksinkertaisesti unohtunut (tai aikataulu loppunut kesken eikä ole kerennyt esim. purkamaan niitä kokoonpanosta pois) ja sitten ollaankin jo menty. Jokatapauksessa, jos tää nyt hoituu tällä kuntoon, niin silloin selvitään ilman virkavaltaa, pelkillä merkinnoillä kauppiaspalautteissa.
 
Sanojensa mukaan on kertaamassa. Jotenkin toivon että on vain tapaus jossa lähettäminen on vain yksinkertaisesti unohtunut (tai aikataulu loppunut kesken eikä ole kerennyt esim. purkamaan niitä kokoonpanosta pois) ja sitten ollaankin jo menty. Jokatapauksessa, jos tää nyt hoituu tällä kuntoon, niin silloin selvitään ilman virkavaltaa, pelkillä merkinnoillä kauppiaspalautteissa.
Jos on kertaamassa niin erittäin huonoa kommunikointia, varmasti on silloin ollut tieto että milloin lähtee ja tuo ei ole mikään syy jättää kauppoja hoitamatta, vaan pelkkää selkärangattomuutta.
 
Sanojensa mukaan on kertaamassa. Jotenkin toivon että on vain tapaus jossa lähettäminen on vain yksinkertaisesti unohtunut (tai aikataulu loppunut kesken eikä ole kerennyt esim. purkamaan niitä kokoonpanosta pois) ja sitten ollaankin jo menty. Jokatapauksessa, jos tää nyt hoituu tällä kuntoon, niin silloin selvitään ilman virkavaltaa, pelkillä merkinnoillä kauppiaspalautteissa.
Se on jännä juttu, että niihin viesteihin tai puheluihin ei reagoida, mutta heti kun rikosilmoituksen tekeminen mainitaan, niin samantien kyetään kyllä ottamaan yhteys ja antamaan uudet selitykset. :whistling:
 
Se on jännä juttu, että niihin viesteihin tai puheluihin ei reagoida, mutta heti kun rikosilmoituksen tekeminen mainitaan, niin samantien kyetään kyllä ottamaan yhteys ja antamaan uudet selitykset. :whistling:
Ottaen huomioon että palautteiden perusteella samaa tehnyt ennenkin, niin selittelyn makua ilmassa. Eiköhän kyseessä ole vain perinteinen pikavippi.
 
Sanojensa mukaan on kertaamassa. Jotenkin toivon että on vain tapaus jossa lähettäminen on vain yksinkertaisesti unohtunut (tai aikataulu loppunut kesken eikä ole kerennyt esim. purkamaan niitä kokoonpanosta pois) ja sitten ollaankin jo menty. Jokatapauksessa, jos tää nyt hoituu tällä kuntoon, niin silloin selvitään ilman virkavaltaa, pelkillä merkinnoillä kauppiaspalautteissa.

Sopivasti osas luurin avata täällä iotechissa, kun puhuttiin rikosilmoituksesta.

Myöskään se ei selitä 2 viikon hiljaisuutta, kun kertausten kesto on 5-7 vuorokauteen.

Itse päättelisin tän edelleen pikavippailuksi, ja kertausharjoituksella luodaan luotettavuutta siten että on uskottava syy olla vastaamatta.
Eiköhän tässä vaan aikaa pelailla.

Jatkotoimenpiteistä päätät sinä, mutta luulen että sua kustaan silmään.
 
Viimeksi muokattu:
Se on jännä kuinka usein myyjä on joko intissä tai kertaamassa kun pitäisi postittaa myytyjä tuotteita.
NATO-Suomi vaatii uhrinsa. ;)

Vakavasti ottaen, jos oikeasti on kyse tällaisista tilanteista, niin näiden pitäisi olla hyvinkin ennakkoon tiedossa ja täten kommunikoitavissa ostajille. Epätietoisuus on pahin tilanne ostajan kannalta, niin koettakaa nyt myyjät ryhdistäytyä ja käyttää se minuutti, joka viestin lähettämiseen ostajalle menee. Aika pienistä jutuista kuitenkin puhutaan.
 
...
Jatkotoimenpiteistä päätät sinä, mutta luulen että sua kustaan silmään.
Siltä kaikki harmittavasti näyttää. Jos tuo on vaan jäänyt lähettämättä uudestaan ja uudestaan, se on huolimattomuutta (ja menee ymmärrystoleransseihin) mutta kommunikoinnin tahallinen katkaisu viestii pahemmasta kuin huolimattomuudesta. Jätän vielä oven auki tuolle, että kyseessä on tosiaan vain unohdus ja mahdollimen saamattomuus.

Jatkotoimenpiteeni on nyt nuuhkia että tuleeko tässä riittävän pian a) rahat takaisin (tarvittavat maksutiedot lähetetty) tai b) selkeä parannus kommunikointiin ja jatkuva tiedonpäivitys milloin paketti lähtee postiin. Riittävän pian alkaa tässä tapauksessa tarkoittamaan korkeintaan noin vuorokauden sisään reakointia. Tästä riippuu seuraavat askeleeni. Kauppiaspalautteen kyllä jätän, mutta sen sisältö ja tarve poliisin kanssa asiointiin riippuu siitä kuinka tämä tilanne nyt tässä hoituu.
 
Kauppiaspalautteen kyllä jätän, mutta sen sisältö ja tarve poliisin kanssa asiointiin riippuu siitä kuinka tämä tilanne nyt tässä hoituu.
Laita vaan suorilta negatiivinen jo, ei sen ainakaan hidastavan luulisi. Riippuen sitten lopputuloksesta, se joko jää negatiiviseksi, tai ylläpidon avustuksella voi muuttaa neutraaliksi.

Tai ainakin oletan, että mikään ei tuota positiiviseksi enää muuta, mutta kukin kokee asioita eri tavalla.
 
Laita vaan suorilta negatiivinen jo, ei sen ainakaan hidastavan luulisi. Riippuen sitten lopputuloksesta, se joko jää negatiiviseksi, tai ylläpidon avustuksella voi muuttaa neutraaliksi.

Tai ainakin oletan, että mikään ei tuota positiiviseksi enää muuta, mutta kukin kokee asioita eri tavalla.
Noissa on jokin aikaikkuna kuinka pitkään niitä voi editoida, mielellään mainitsisin palautteessa, jos asia menee fobbajutuksi. Neutraaliksi nostaminen alkaa olemaan jo aikamoisia temppuja vaativa.
 
Ottaen huomioon että palautteiden perusteella samaa tehnyt ennenkin, niin selittelyn makua ilmassa. Eiköhän kyseessä ole vain perinteinen pikavippi.
Estot kauppa-alueelle niin loppuu vippailut tulevaisuudessa. Uskon kynnyksen olevan melko matala vippailun toistamiseen kun tyhjillä selityksillä homma aina kuittaantuu.
 
Sain rahat vasta rikosilmoituksen jälkeen poliisi täti oli mertsiin ottanut yhteyttä...

50€ emo et sillee wähäse wtf tarttee tollasen takia verovaroista rahoitettavaa virkavaltaa häiritä jolla olis parempaakin tekemistä...

e: Ettei ollut jahkailu tapaus vaan kun sitä palautetta ei voi editoida. Sen takia sitä ei mieluusti ihan heti laitakkaan kun pelin henki on auki.
Morjes! Jos onnistuu, niin pistätkö ne tiedot mitä itse tiedät @mertsi :stä, niin pistän tuon rikosilmoituksen nyt tulille. Mielestäni oon antanu jo tarpeeksi siimaa hoitaa asia kuntoon.
 
Kyllä myyjän pitää pystyä kommunikoimaan sekä ennen kauppoja että kauppojen aikana mikä on tilanne tuotteen lähettämisen suhteen, toki itselläkin käynyt pari kertaa että kauppoja tehdessä antaa liian optimistisen arvion lähettämisestä (postitan heti huomenna tjsp..) mutta jos tuossa aikatalussa ei pysy niin kertoo asiasta ostajalle. Mutta käytännössä ostajan näkökulmasta jos lähetyksessä kestää 2-3pv kauemmin ja myyjä ei vastaa kyselyihin postituksesta niin silloin voi epäillä kyseessä olevan huijaus, lähtökohtana jos myy tuotetta niin sen on oltava kohtuu pian lähetettävissä mikäli myyjä on vielä maininnut postituksen vaihtoehtona.
 
Kyllä myyjän pitää pystyä kommunikoimaan sekä ennen kauppoja että kauppojen aikana mikä on tilanne tuotteen lähettämisen suhteen, toki itselläkin käynyt pari kertaa että kauppoja tehdessä antaa liian optimistisen arvion lähettämisestä (postitan heti huomenna tjsp..) mutta jos tuossa aikatalussa ei pysy niin kertoo asiasta ostajalle. Mutta käytännössä ostajan näkökulmasta jos lähetyksessä kestää 2-3pv kauemmin ja myyjä ei vastaa kyselyihin postituksesta niin silloin voi epäillä kyseessä olevan huijaus, lähtökohtana jos myy tuotetta niin sen on oltava kohtuu pian lähetettävissä mikäli myyjä on vielä maininnut postituksen vaihtoehtona.

Eiköhän se tuote ole lähetettävissä , jos se on noudettavissa. Minulla ei vaan ole pari kertaa ollut sopivaa laatikkoa ja ne maksaa postissa 3-7€. Jos olisin lähettänyt esim. RTX 3080:n au naturel - omassa laatikossaan - sen olisi postipate nyysinyt matkalla. Ja ärsyttää valmiiksi tingityn "sis.pk." tarjoukseen maksaa vielä pakkaukset.

Tämän takia pistän postikuluiksi vähän korkeammat, niin laatikon puuttuessa ei tule hirveästi tappiota, jos semmoisen ostaa postista. Tässäkin täytyy sitten kaksi matkaa tehdä, joka voi viivästyttää postitusta.

..mutta olet 100% oikeassa siitä, että tämä pitää kommunikoida ostajalle. Hiljaisuus on 90% tapauksista (nostin lukua, mutulukuni oli 80% vielä viime kuussa) huijauksen merkki. Ei saa pitää ostajaa jännityksessä. "En ehtinyt tänään, [tekosyy]" vie alle minuutin lähettää. Ja voi niitä oikeita syitäkin olla. Ja yhden kerran tänä vuonna - ihan oikeasti - olin Puolassa, kun joku tarjosi YV:llä hp:tä useita viikkoja myynnissä olleeseen rattiin, joka ei ollut edes ensimmäisellä sivulla ja unohtunut poistaa myynnistä matkan ajaksi.

Huijauksilta ei vältytä, vaikka myyjä koko ajan selittelisikin, mutta rehelliset kaupat menisivät helpommin maaliin ja paremmilla palautteilla, jos myyjät jaksaisivat viestiä paremmin.
 
Kun tässä ketjussa on noista uudenlaisista lahjakorttihuijauksista sanailtu, niin kerronpa varoitukseksi oman kokemukseni huijauksesta epäiltynä olemisesta tapauksessa, jollaiseen tutkimusta suorittaneet rikospoliisit eivät ennen olleet törmänneet tai kuulleetkaan.

Eräänä päivänä rikoskonstaapeli soitti ja pyysi käymään poliisitalolla, koska minua epäiltiin lievästä petoksesta. No rehellisenä miehenä olin vähän hämmästynyt, kun marssin poliisien pakeille. Siellä tietoni aluksi kirjattiin poliisin järjestelmään, ja minulle luettiin oikeuteni vähän kuten poliisileffoissa, valehtelemiseenkin annettiin lupa:)

Olin kuulemma viime tammikuussa myynyt PlayStationin Tori-sivustolla 170 eurolla, eikä ostaja ollut saanut laitetta ja siksi teki asiasta rikosilmoituksen. Etsin pankkitiedoistani tapahtuman, eli olin sen 170 euroa saanut tililleni. En kuitenkaan muistanut, mitä olin myynyt, mutta onneksi Torin sivustolta löytyi viestiketju kyseisestä kaupanteosta.

Enhän mitään PlayStationia ollut myynyt, enkä sellaista ole koskaan omistanutkaan. Tosi asiassa olin myynyt AirPods Pro -nappikuulokkeet, koska ne eivät millään pysyneet korvissani. Näytin poliiseille viestiketjun, ja sitä tutkimalla selvisi omanlaisensa huijausketju!

Txxx-nimimerkkinen kaveri oli itse Torilla myynyt PlayStationia ja sopinut kaupat rikosilmoituksen tehneen naisen kanssa. Txxx oli tälle naiselle antanut maksutiedoiksi minun pankkitilini, jonne maksu PlayStationista ohjautui. Minulle kaveri taas ilmoitti, että maksu kuulokkeista tulee sukulaisen tililtä. Kuvion seurauksena Txxx siis sai itselleen ilmaiseksi minulta naisen maksamat kuulokkeet, eikä hänen tarvinnut luopua PlayStationistaan, jos hänellä sellaista ylipäätään edes oli. Sitä en tiedä, miten Txxx:n huijaukset tästä eteenpäin jatkuivat, kun hänellä oli käytännössä puoli vuotta aikaa toimia ennen kuin poliisi alkoi rikosilmoitusta tutkia. Nyt hänellä oli kuitenkin konkreettisesti yksi lisäpelinappula ilmaiseksi saatuna jatkohuijauksilleen.

Epäilyt minua kohtaan pyyhittiin pois, ja poliisit jäivät miettimään, mikä statukseni tässä huijauksessa on. Kuitenkin olin jonkunlainen indentiteettivarkauden uhri. Lupasin poliiseille väsätä Tori-keskusteluista PDF-tiedoston, josta tapahtumat osaltani selviävät. Omalta kannaltanihan AirPods-kauppa oli ihan ok, myin kuulokkeet ja sain niistä rahatkin. Mutta olihan mielenkiintoista olla syytettynä petoksesta - ja aika tylysti minua aluksi epäiltynä kohdeltiinkin ennen kuin ITSE pystyin osoittamaan syyttömyyteni:)

Sen verran tuo kokemani aiheeton tyly kohtelu sapetti, että vaadin poliisia soittamaan alkuperäiselle huijatulle ja kertomaan minun olevan täysin syytön tähän huijaamiseen, koska tällaiset jutut lähtevät helposti leviämään sosiaalissa mediassa. Poliisi ilmoitti minulle soittaneensa tällä rikosilmoituksen tekijälle. Siitä myös poliisia moitin, että olisivat voineet taustaselvityksiä vähän huolellisemmin Txxx:n suuntaan hoitaa ennen kuin alkoivat pelkän rikosilmoituksen perusteella minua syyttää petoksesta.

Nimimerkki Txxx on alkuperäisestä muutettu.
Päivitetään tätä juttua sen verran, että tänään rikostutkija soitti ja kertoi, että tapaus on menossa käräjille. Hän kysyi, onko minulla vaatimuksia rikoksen tekijälle. Ilmoitin, ettei taloudellisia vaatimuksia ole, mutta vaadin rangaistusta tästä huijauksesta. Lopuksi poliisi ilmoitti, ettei minun tarvitse osallistua varsinaiseen istuntoon ja asia on osaltani tältä osin taputeltu. Koko puhelu kesti vajaan minuutin.

Tästä omasta huijaustapahtumasta on kulunut noin kaksi vuotta, eli aika pitkään tapauksen oikeuskäsittelyyn on mennyt. Voi tietenkin olla niin, että hommaa on alettu edistää vasta, kun huijauksia on tapahtunut enemmän kuin tämä yksi. Kuitenkin minusta olisi tärkeää tarttua jo ensimmäiseen tapaukseen. Nyt tavallaan annetaan huijarin jatkaa toimiaan ja aiheuttaa vahinkoja pitkäänkin ennen kuin huijauksiin puututaan.
 
Viimeksi muokattu:
Käyttäjä @turle vaikuttaa nyt kovin epärehelliseltä. On ilmeisesti myynyt minulle sekä toiselle käyttäjälle osittain samaa tuotetta eikä nyt vastaa viesteihin tai whatsapp -viesteihin. Raha on vaihtanut omistajaa molemmissa tapauksissa.
 
Jep, tajusin sen vasta äskettäin. No, maanantaina sitten rikosilmoitusta vetämään. Puhelinnumerolla löytyy henkilön tiedot ja osoitteet.
 
Pari kuukautta vanha tunnus ja 4 viestiä pelkästään kauppa-alueelle, ei kauppiaspalautteita...

Onhan se epäilyttävää, mutta kaikkien uusien käyttäjien pelko -> kukaan uusi ei myy yhtään mitään. Toki kannattaa olla varovainen ja suosia f2f-kauppoja, mutta ei se nyt ainakaan ole ostajan vika, kun luotti foorumikäyttäjään. Varmasti suurin osa kauppiaista on rehellisiä ja nyt sattui mätämuna kohdalle.

Jep, tajusin sen vasta äskettäin. No, maanantaina sitten rikosilmoitusta vetämään. Puhelinnumerolla löytyy henkilön tiedot ja osoitteet.

Rikosilmoituksen tekee netissä 15min viikonloppunakin.

Tässä vaan selkeä deadline huijarille (tai oletetulle huijarille) ja sitten rikosilmoitus vetämään. Maanantai ihan hyvä, mutta voi uhata tehdä myös aiemmin.
 
Eiköhän se tuote ole lähetettävissä , jos se on noudettavissa. Minulla ei vaan ole pari kertaa ollut sopivaa laatikkoa ja ne maksaa postissa 3-7€. Jos olisin lähettänyt esim. RTX 3080:n au naturel - omassa laatikossaan - sen olisi postipate nyysinyt matkalla. Ja ärsyttää valmiiksi tingityn "sis.pk." tarjoukseen maksaa vielä pakkaukset.

Tämän takia pistän postikuluiksi vähän korkeammat, niin laatikon puuttuessa ei tule hirveästi tappiota, jos semmoisen ostaa postista. Tässäkin täytyy sitten kaksi matkaa tehdä, joka voi viivästyttää postitusta.

..mutta olet 100% oikeassa siitä, että tämä pitää kommunikoida ostajalle. Hiljaisuus on 90% tapauksista (nostin lukua, mutulukuni oli 80% vielä viime kuussa) huijauksen merkki. Ei saa pitää ostajaa jännityksessä. "En ehtinyt tänään, [tekosyy]" vie alle minuutin lähettää. Ja voi niitä oikeita syitäkin olla. Ja yhden kerran tänä vuonna - ihan oikeasti - olin Puolassa, kun joku tarjosi YV:llä hp:tä useita viikkoja myynnissä olleeseen rattiin, joka ei ollut edes ensimmäisellä sivulla ja unohtunut poistaa myynnistä matkan ajaksi.

Huijauksilta ei vältytä, vaikka myyjä koko ajan selittelisikin, mutta rehelliset kaupat menisivät helpommin maaliin ja paremmilla palautteilla, jos myyjät jaksaisivat viestiä paremmin.
En tee yhdenkään kanssa kauppaa jos ei puhelimitse käy kommunikointi, saati sitten jos ei livenä onnistu. Tuli mieleen yhdet super moto vanteet jotka oli torissa myynnissä, puh numeroa ei saanut ja noutokaan ei käynyt kun oli kuulemma muutto menossa! No pistin google hakuun samanlaiset/samoilla väreillä olevat vanteet sieltä löytyikin jonkun projekti kuvia jotka tämä huijari oli pöllinyt huijaukseensa. Sen jälkeen pistin viestin että tämä näyttääkin olevan poliisi asia ja kun koijari sen luki häipyi ilmoituskin. Huijareita oli jo ennen nettiä ja netti edes auttanut niiden toimintaa, ilmaisia lounaita ei edelleenkään ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 526
Viestejä
4 475 661
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom