Kun tässä ketjussa on noista uudenlaisista lahjakorttihuijauksista sanailtu, niin kerronpa varoitukseksi oman kokemukseni huijauksesta epäiltynä olemisesta tapauksessa, jollaiseen tutkimusta suorittaneet rikospoliisit eivät ennen olleet törmänneet tai kuulleetkaan.
Eräänä päivänä rikoskonstaapeli soitti ja pyysi käymään poliisitalolla, koska minua epäiltiin lievästä petoksesta. No rehellisenä miehenä olin vähän hämmästynyt, kun marssin poliisien pakeille. Siellä tietoni aluksi kirjattiin poliisin järjestelmään, ja minulle luettiin oikeuteni vähän kuten poliisileffoissa, valehtelemiseenkin annettiin lupa
Olin kuulemma viime tammikuussa myynyt PlayStationin Tori-sivustolla 170 eurolla, eikä ostaja ollut saanut laitetta ja siksi teki asiasta rikosilmoituksen. Etsin pankkitiedoistani tapahtuman, eli olin sen 170 euroa saanut tililleni. En kuitenkaan muistanut, mitä olin myynyt, mutta onneksi Torin sivustolta löytyi viestiketju kyseisestä kaupanteosta.
Enhän mitään PlayStationia ollut myynyt, enkä sellaista ole koskaan omistanutkaan. Tosi asiassa olin myynyt AirPods Pro -nappikuulokkeet, koska ne eivät millään pysyneet korvissani. Näytin poliiseille viestiketjun, ja sitä tutkimalla selvisi omanlaisensa huijausketju!
Txxx-nimimerkkinen kaveri oli itse Torilla myynyt PlayStationia ja sopinut kaupat rikosilmoituksen tehneen naisen kanssa. Txxx oli tälle naiselle antanut maksutiedoiksi minun pankkitilini, jonne maksu PlayStationista ohjautui. Minulle kaveri taas ilmoitti, että maksu kuulokkeista tulee sukulaisen tililtä. Kuvion seurauksena Txxx siis sai itselleen ilmaiseksi minulta naisen maksamat kuulokkeet, eikä hänen tarvinnut luopua PlayStationistaan, jos hänellä sellaista ylipäätään edes oli. Sitä en tiedä, miten Txxx:n huijaukset tästä eteenpäin jatkuivat, kun hänellä oli käytännössä puoli vuotta aikaa toimia ennen kuin poliisi alkoi rikosilmoitusta tutkia. Nyt hänellä oli kuitenkin konkreettisesti yksi lisäpelinappula ilmaiseksi saatuna jatkohuijauksilleen.
Epäilyt minua kohtaan pyyhittiin pois, ja poliisit jäivät miettimään, mikä statukseni tässä huijauksessa on. Kuitenkin olin jonkunlainen indentiteettivarkauden uhri. Lupasin poliiseille väsätä Tori-keskusteluista PDF-tiedoston, josta tapahtumat osaltani selviävät. Omalta kannaltanihan AirPods-kauppa oli ihan ok, myin kuulokkeet ja sain niistä rahatkin. Mutta olihan mielenkiintoista olla syytettynä petoksesta - ja aika tylysti minua aluksi epäiltynä kohdeltiinkin ennen kuin ITSE pystyin osoittamaan syyttömyyteni
Sen verran tuo kokemani aiheeton tyly kohtelu sapetti, että vaadin poliisia soittamaan alkuperäiselle huijatulle ja kertomaan minun olevan täysin syytön tähän huijaamiseen, koska tällaiset jutut lähtevät helposti leviämään sosiaalissa mediassa. Poliisi ilmoitti minulle soittaneensa tällä rikosilmoituksen tekijälle. Siitä myös poliisia moitin, että olisivat voineet taustaselvityksiä vähän huolellisemmin Txxx:n suuntaan hoitaa ennen kuin alkoivat pelkän rikosilmoituksen perusteella minua syyttää petoksesta.
Nimimerkki Txxx on alkuperäisestä muutettu.