Tampereella esim. lielahden voimalaitoksen käyttötunnit taitaa olla tulevana talvena 0h. Suomessakin kuitenkin ajettiin jonkin verran kaasulla talvella. Kaasun hinta on niin kohtuuton, että ei kannata ajaa edes yhteistuotantoa kaasulla. Jos kaasarit käynnistetään lämmöntuotannon takia. niin höyryturbiinia todennäköisesti ei. Aikaisemminkin kaasun ajo oli kallista ja sähkö kun oli halpaa ajettiin kaasareilla, mutta höyryturbiini seisoi. Samoin tekevät kaikki. Halvemmilla polttoaineilla taas sitten ajetaan päivät höyryturbiiniin ja minimille sähköntuotanto yöksi. Vaikka yölläkin saa sähköstä hintaa, niin parempi ajaa kaikki energia kaukolämmöksi kuin sähköksi. Jos halpajakeet ajettaisiin sähköksi, jouduttaisiin tekemään kaukolämpöä öljyllä/kaasulla. Ei halpaa.Ei ole kyse pelkästään päästöistä. Se polttoaine on nyt myös ihan tapissa. LNG jostain Qatarista ei ole mitään halpaa lystiä.
Kaikenl isäksi kun kaasu on törkyhintasta (sisältäen verot, päästömaksut yms.) niin jopa tällä kalliilla sähköllä on tuottavempaa tehdä lämpöä kuin kaasulla. Tilanne on niin hankala monelta kantilta. Sähköä alkaa tietenkin kulumaan lisää myös tämän kautta.
Sähkölaitoksen sähkökattila juttu

