Vähän mittaluokka nyt hukassa, eihän se riittäisi sinne päinkään.Leikataan jostain turhasta, vaikka kehitysavusta. 2000e on pienituloiselle suuri summa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Vähän mittaluokka nyt hukassa, eihän se riittäisi sinne päinkään.Leikataan jostain turhasta, vaikka kehitysavusta. 2000e on pienituloiselle suuri summa.
Euron arvo on suorastaan romahtanut, joten ei ihme että globaalisti hinnoiteltujen tuotteiden hinnat nousevat euroissa mitattuna.Jos palataan takaisin hieman yleisvaltiollisiin ongelmiin. Onko porukka huomannut kuinka paljon ruisleipä, viljatuotteet ja muut ns perusjutut kuten vaikka tortillalätyt kallistuneet? Itseä ei juurikaan hetkauta energia, koska tein jo ennen tätä maksimit ettei kulu ns turhaan sähköä jne ja sillä tiellä jatkan, mutta ruoka on kyllä noussut hinnoissa aika paljon. Juustot kallistuneet, kurkkujen hintaa menee lähemmäs 5€ kilo ja niin edelleen.
Kahvin ja muiden hintoja katsellessa vaan tulee lähes heti paha mieli ja jopa rooibos on kallistunut liki eurolla per teepakkaus. Jesus pelasta. Ei sillö että tekkipalkalla tekee tiukkaa, mutta itse tykkään esim käydä ravintoloissa ja muissa mestoissa ja tämä hinnannnousu näkyy sillä, että yksi raflailta kuussa jää poes.
Kehitysavulla voisi tukea 1200e per pientalo, riittäisi hyvin. Toki tuossa pitäisi muitakin rajauksia olla.Vähän mittaluokka nyt hukassa, eihän se riittäisi sinne päinkään.
Ei kurkku voi maksaa missään noin paljon, lähi s-marketissa oli eilen 2,4€/kg, k-kaupassa saat lisätä sen 10 - 15% hintaan kuten kaikissa muissakin tuotteissa.kurkkujen hintaa menee lähemmäs 5€ kilo ja niin edelleen.
Kyllä se maksaa joissain kaupoissa.Ei kurkku voi maksaa missään noin paljon, lähi s-marketissa oli eilen 2,4€/kg, k-kaupassa saat lisätä sen 10 - 15% hintaan kuten kaikiisa muissakin tuotteissa.
Kurkun hinta tuskin kaataa kenenkään taloutta mutta sattui vaan silmään...
Kysyn ihan mielenkiinnosta, missä kaupassa kurkku maksaa 5€/kg heinäkuussa? Noita hintoja näkee kyllä joskus helmikuun aikaan...Kyllä se maksaa joissain kaupoissa.
En muista kauppaa.Kysyn ihan mielenkiinnosta, missä kaupassa kurkku maksaa 5€/kg heinäkuussa? Noita hintoja näkee kyllä joskus helmikuun aikaan...
Ja puhutaan siis ihan tavallisesta kurkusta...
Aa, klassinen maalin siirto. Onhan se sekin rajaus.Kehitysavulla voisi tukea 1200e per pientalo, riittäisi hyvin. Toki tuossa pitäisi muitakin rajauksia olla.
Asumistukea ei saa sähkölaskuun, omistusasuntoon ei muutenkaan saa oikeastaan tukia. Nykyinen tukijärjestelmä ei siis riitä.Aa, klassinen maalin siirto. Onhan se sekin rajaus.
Jos nyt kuitenkin tuetaan jatkossakin vain niitä, jotka tukea aidosti tarvitsevat, ja vieläpä ihan sen siihen suunnitellun etuuden kautta, eli asumistuen. Se ottaa myös lämmityskulut huomioon (ja käsittääkseni hallituksella on työn alla maksimirajojen muuttaminen vastaamaan kohonnutta hintatasoa), mutta toisaalta myös asukkaiden määrän ja tulot.
Kyllä saa, mutta ei sähköön (paitsi jos erikseen maksettava sähkölämmitys) osake-talossa, mutta omakotitaloasumiseen saa, kunhan vaan on tarpeeksi matalat tulot suhteessa ruokakunnan kokoon eli ihmisten määrään, niin se on vuokra-asumisessakin. Omakotitalon hoitomenot on siis määritelty indeksin mukaan, jossa energiakulut on mukana. Tosin valitettavasti vielä määritelty vanhan, matalamman hintatason mukaisesti, mutta käsittääkseni asia tosiaan on työn alla.Asumistukea ei saa sähkölaskuun, omistusasuntoon ei muutenkaan saa oikeastaan tukia. Nykyinen tukijärjestelmä ei siis riitä.
Kun ostaa vain punalaputettuja tuotteita, absoluuttinen hinnan nousu on paljon maltillisempi.Ruuan hinnat on noussut omien kokemusten mukaan jotain 10-20% luokkaa, eli ihan helvetisti. Kyllä tuntuu ärsyttävästi lompakossa kuukausi ja vuositasolla..
Ainakin täälläpäin on Prismassa sellainen ammattimainen punalappumafia että tavallisella tallaajalla on aika huonot mahdollisuudet saada juuri mitään järkeviä punalapputuotteita. Nuo keräävät punalaputetut jo tunteja ennen iltayhdeksää ja pyörivät pitkin kauppaa odottelemassa tai sitten piilottelevat noita punalapputuotteita jonnekin kylmähyllyjen perukoille ettei muut löytäisi niitä jne.Kun ostaa vain punalaputettuja tuotteita, absoluuttinen hinnan nousu on paljon maltillisempi.
Suomessa, "rikkaassa hyvinvointivaltiossa" myös hyvin toimeentulevat käyttävät tätä punalapputaktiikkaa:
1) kasvavissa määrin,
2) erityisesti kello yhdeksän jälkeen,
3) ja tullakseen toimeen entistäkin paremmin.
Kukin tulee kokemaan järkytyksen siinä vaiheessa kun oma suosikkituote ei olekaan hyllyssä, ja erityisesti sitten kun kuulee ettei se johdu tilapäisestä häiriöstä.
Jos palataan takaisin hieman yleisvaltiollisiin ongelmiin. Onko porukka huomannut kuinka paljon ruisleipä, viljatuotteet ja muut ns perusjutut kuten vaikka tortillalätyt kallistuneet?
Ennen oli. Nykyisin yhtä suuri kuin yleinen asumistuki ja samat rajat myös maksuissa.Lisäksi eläkkeensaajien asumistuki on korkeampi kuin yleinen asumistuki.
Kaasuintensiivisellä leipomoalalla toki myös Venäjän kaasuntuonnin loppuminen vaikuttaa. Joko maksat HVK:n kallista kaasunhintaa tai maksat investoinnista pö- tai sähköuuneihin, moni juuri nyt molempia. Hintavaikutus on joka tapauksessa selviö.Mitä lähempänä viljaa joku tuote on, sitä enemmän se kallistuu. Korkeamman jalostusasteen tuotteet eivät kallistuu yhtä paljon (vielä), koska niissä työn osuus on korkeampi ja raaka-aineiden osuus pienempi.
Ero on pienempi kuin aiemmin, mutta onhan se vieläkin olemassa (yl. 80% / eläk. 85% hyväksyttävistä asumismenoista omavastuulla vähennettynä)Ennen oli. Nykyisin yhtä suuri kuin yleinen asumistuki ja samat rajat myös maksuissa.
No kuluttajan näkökulmasta ei. Ruispalojen hintaan ei yhtään vaikuta, onko viljan hinta 12 vai 34 senttiä per kilo. Tuollainen mitätön tuote nousee vain yleisen inflaation verran.Mitä lähempänä viljaa joku tuote on, sitä enemmän se kallistuu.
On huomattava, että leipomoala on lähinnä palkka- tai verointensiivinen.Kaasuintensiivisellä leipomoalalla toki myös Venäjän kaasuntuonnin loppuminen vaikuttaa. Joko maksat HVK:n kallista kaasunhintaa tai maksat investoinnista pö- tai sähköuuneihin, moni juuri nyt molempia. Hintavaikutus on joka tapauksessa selviö.
Tämä täysjyväruisleipä tuskin on paljoakaan kallistunut. Pussillinen (450 g) maksaa alle 0,90 €, eli alle 5 snt per leipäviipale:Jos palataan takaisin hieman yleisvaltiollisiin ongelmiin. Onko porukka huomannut kuinka paljon ruisleipä, viljatuotteet ja muut ns perusjutut kuten vaikka tortillalätyt kallistuneet? Itseä ei juurikaan hetkauta energia, koska tein jo ennen tätä maksimit ettei kulu ns turhaan sähköä jne ja sillä tiellä jatkan, mutta ruoka on kyllä noussut hinnoissa aika paljon. Juustot kallistuneet, kurkkujen hintaa menee lähemmäs 5€ kilo ja niin edelleen.
Kahvin ja muiden hintoja katsellessa vaan tulee lähes heti paha mieli ja jopa rooibos on kallistunut liki eurolla per teepakkaus. Jesus pelasta. Ei sillö että tekkipalkalla tekee tiukkaa, mutta itse tykkään esim käydä ravintoloissa ja muissa mestoissa ja tämä hinnannnousu näkyy sillä, että yksi raflailta kuussa jää poes.
Käytännössä omakotitaloon ei saa asumistukea. 2+2, tulot 1900e= 0e. Vastike 350e=115e asumistukea. Vuokra 1200e= asumistukea 717e.Kyllä saa, mutta ei sähköön (paitsi jos erikseen maksettava sähkölämmitys) osake-talossa, mutta omakotitaloasumiseen saa, kunhan vaan on tarpeeksi matalat tulot suhteessa ruokakunnan kokoon eli ihmisten määrään, niin se on vuokra-asumisessakin. Omakotitalon hoitomenot on siis määritelty indeksin mukaan, jossa energiakulut on mukana. Tosin valitettavasti vielä määritelty vanhan, matalamman hintatason mukaisesti, mutta käsittääkseni asia tosiaan on työn alla.
Lisäksi eläkkeensaajien asumistuki on korkeampi kuin yleinen asumistuki.
Jeesasin taas yhta kaveria ja ostin hanen omakotitalonsa ja han jaa siihen vuokralle. Paasee kaveri Kelan A luokan asiakkaaksi.Käytännössä omakotitaloon ei saa asumistukea. 2+2, tulot 1900e= 0e. Vastike 350e=115e asumistukea. Vuokra 1200e= asumistukea 717e.
Omassa kämpässä olet kusessa jos jäät työttömäksi, vuokrakämpässä et.
Edelleen, se on tuloista riippuva kysymys. Asumistukilain laatijat ovat katsoneet hyväksi viedä esimerkissäsi rajan n. 1600 euron paikkeelle.Käytännössä omakotitaloon ei saa asumistukea. 2+2, tulot 1900e= 0e. Vastike 350e=115e asumistukea. Vuokra 1200e= asumistukea 717e.
Omassa kämpässä olet kusessa jos jäät työttömäksi, vuokrakämpässä et.
Ongelma on siinä että kela ei huomioi omakotiasumisen kuluja realistisesti, esimerkissä se on 177e/kk. Työttömyyden iskiessä tippuu pohjalle asti, vuokralla asuvalle elämäntapalusmulle taas maksetaan asuminen. Pienituloinen työssäkävijä on kaikkein heikoimmassa asemassa kun inflaatio nostaa hintoja. Sossutukiinhan on tulossa energiakorotus, palkkoihin ei.Edelleen, se on tuloista riippuva kysymys. Asumistukilain laatijat ovat katsoneet hyväksi viedä esimerkissäsi rajan n. 1600 euron paikkeelle.
Toki asumistuessa olisi korjattavaa. Omistusasumisessa jos tuenhakijan haluaa maksimoida asumistuen, kannattaa ostaa asunto, jossa on yhtiölainaa (koska asumistuki ei erittele vastikkeita, vaan ottaa kaikki huomioon). Sillä tavalla saa valtion mukaan maksamaan asuntoakin. Jos siis saa sellaisilla tuloilla sen asuntolainan.
Ongelma on siinä että kela ei huomioi omakotiasumisen kuluja realistisesti, esimerkissä se on 177e/kk. Työttömyyden iskiessä tippuu pohjalle asti, vuokralla asuvalle elämäntapalusmulle taas maksetaan asuminen. Pienituloinen työssäkävijä on kaikkein heikoimmassa asemassa kun inflaatio nostaa hintoja. Sossutukiinhan on tulossa energiakorotus, palkkoihin ei
Jep. Tyypillinen omakotitaloon asumistukea saava lienee pitkään omillaan asuva pieneläkeläinen, esim. takuueläkkeen varassa oleva (usein nainen jolla ei kodin ulkopuolista työhistoriaa). Työssäkäyville rajat on tylyt.Ongelma on siinä että kela ei huomioi omakotiasumisen kuluja realistisesti, esimerkissä se on 177e/kk. Työttömyyden iskiessä tippuu pohjalle asti, vuokralla asuvalle elämäntapalusmulle taas maksetaan asuminen. Pienituloinen työssäkävijä on kaikkein heikoimmassa asemassa kun inflaatio nostaa hintoja. Sossutukiinhan on tulossa energiakorotus, palkkoihin ei.
Inflaatio ei pysähdy, jos kulutus säilyy entisellään, eli kyllähän tässä on tarkoitus, että ihmisillä ja yrityksillä jää vähemmän ostovoimaa käytettäväksi kuin aiemmin. Tämä tarkoittaa väistämättä sitä, että inflaatio lopulta ylittää kaikki vaalilupauksena annetut tuet ja helpotukset.Jep. Tyypillinen omakotitaloon asumistukea saava lienee pitkään omillaan asuva pieneläkeläinen, esim. takuueläkkeen varassa oleva (usein nainen jolla ei kodin ulkopuolista työhistoriaa). Työssäkäyville rajat on tylyt.
Palkat taas reagoi aina viipeellä. Syksyn työmarkkinakierros kuumenee ja tuo varmasti palkkoihin korotuksia ainakin päätellen siitä, että lähes kaikki joille asia kuuluu tai ei kuulu, on jo pari kuukautta ennakoineet sitä ja toitottaneet ns. palkkamalttia.
En oikein jaksa siihen uskoa, ellei hallitus tue veropaketilla - se on kyllä mahdollista, kun vaalit on jo ensi keväänä.
Inflaatiosta jäämme kuitenkin jälkeen, se on selvä.
Vaikka tulisi millainen lama inflaation seuraksi tukia ei uskalleta leikata. Nythän kotona makaamalla voi jäädä enemmän käteen kuin työssäkäyvällä. Nyt vielä inflaatio kurittaa enemmän työssäkävijää, ja työssäkäynnin kannattavuus laskee.Jahka tässä taantuma tulee ja valtion budjettia aletaan tasapainottamaan, tullee elämäntapalusmuilu vaikeammaksi tulevaisuudessa.
Kulutus tulee laskemaan, ja inflaatio pysähtymään, kun käännytään taantumaan. Vaikka tilauskirjat on vielä täydet, niin ostopäällikköindeksi on jo 2008 tasolla. Jos se ei ole vain tilapäinen hikka, niin vielä vuoden 2023 aikana tulee olemaan synkkää. Meillä toki hieman muita perässä, kuten yleensä.Inflaatio ei pysähdy, jos kulutus säilyy entisellään, eli kyllähän tässä on tarkoitus, että ihmisillä ja yrityksillä jää vähemmän ostovoimaa käytettäväksi kuin aiemmin. Tämä tarkoittaa väistämättä sitä, että inflaatio lopulta ylittää kaikki vaalilupauksena annetut tuet ja helpotukset.
Joo, taantuma tulee näillä näkymin väistämättä ja toivottavasti pysäyttää inflaation, sekin mahdollisuus toki on, että inflaatio jatkuu myös taantumassa. Mutta siis kun inflaatiota lähdetään torjumaan rahapolitiikalla, niin siinä idea juuri on, että ihmisten ja yritysten into tuhlailla vähenee, eli toisin sanoen ylimääräistä rahnua ei jää niin paljon käytettäväksi, joten 100% inflaatiokompensaatio ei ole tarkoituskaan.Kulutus tulee laskemaan, ja inflaatio pysähtymään, kun käännytään taantumaan. Vaikka tilauskirjat on vielä täydet, niin ostopäällikköindeksi on jo 2008 tasolla. Jos se ei ole vain tilapäinen hikka, niin vielä vuoden 2023 aikana tulee olemaan synkkää. Meillä toki hieman muita perässä, kuten yleensä.
Tätä varten ei tarvitsisi odotella inflaatiota vaan tämän olisi voinut tehdä jo vuosia/vuosikymmeniä sitten mutta aivan massiivinen ja radikaali julkisen sektorin, verotuksen ja turhan törsäämisen alasajo.Tässä olis tarkoitus nyt keskustella vuoden 2022 "energiakriistsä" ja millä eväillä sitä pitäisi lähteä ratkomaan. Saman syssyyn kuuluu niin sähkön, polttoaineen kuin jopa ruuankin hinta (joka on suoraa seurausta energian kallistumisesta).
Sähkön hinta on kolmin/nelinkertaistunut vuoden takaisesta, bensiini tuplaantunut ja ruoka huitelee 20% korotuksilla. Millä konsteilla tätä kannattaisi alkaa ratkomaan ja mitä neuvoksi että Suomi ja makdollisesti muu Eurooppa ei romahda kohonneiden kustannusten takia.
Veronleikkauksia? Lisäveroja? Hankintatukia? Veronkevennyksiä? Keskustelua ja ehdotuksia.
Jaa että sellaiset voimafantasiat siellä. Onneks ei asuta Venäjällä, Kiinassa tai Pohjois-Koreassa.Tätä varten ei tarvitsisi odotella inflaatiota vaan tämän olisi voinut tehdä jo vuosia/vuosikymmeniä sitten mutta aivan massiivinen ja radikaali julkisen sektorin, verotuksen ja turhan törsäämisen alasajo.
Kaikki säästettävät rahat sitten suoraan kansalaisille takaisin verovähennyksinä joilla ruokitaan ostovoimaa.
- Kaikki turhat julkisen sektorin virastot ja toimet kiinni
- Kaikki "kikkelinpyöritys"-kerhoihin/säätiöihin kohdistuvat tuet pois. Ei penniäkään millekään rauhanliikkeille, somalien futiskerhoille, taidetoimintaan yms.
- Kehitysapu kokonaan seis ainakin toistaiseksi
- Kuntien määrä radikaalisti pienemmäksi ja potkua perseeseen kaikille turhille kampaviineriä mussuttaville virastoukoille/tädeille
- Oikeuslaitos lopettaa turhien trolliasioiden kuten Hedman Partnersin kiristyskeissien, uskonrauhan rikkomisen, kaikkien paitsi radikaalimpien kansanryhmää vastaan kiihottamis tapausten yms. käsittelyn kokonaan ja siten vähentää kulujaan.
- Jos on mahdollista säästää rahaa tämän kautta niin pakkoruotsi ja ehkä koko Ruotsin kielen asema toisena kotimaisena kielenä kokonaan pois.
- Tämä on vaikeampi ja pitkäaikaisempi suunnitelma, mutta sosiaaliturvajärjestelmä kokonaan remonttiin sellaisella järjestelyllä jonka tavoitteena on tukea ihmisiä jotka joutuvat elämässä huonoon tilanteeseen ja ovat valmiita nousemaan ylöspäin, mutta jossa työtävieroksuville vapaamatkustajille ei tipu penniäkään.
- Prostituutio kokonaan lailliseksi ja reguloinnin ja verotuksen piiriin
- Tutkitaan mahdollisuuksia laillistaa kannabis ja laittaa toiminta verotuksen alaiseksi
- Kaikista epätuottoisimpien oppiaineiden korkeakoulukoulutus osittain maksulliseksi. (mahdollisesti kuitenkin valtion takaaman lainan avulla kustannettavaksi)
- Kaikki aineet joiden opetukseen sisältyy yhtään kulttuurimarxistista SJW-humanistihuuhaata kokonaan maksulliseksi ilman pienintäkään valtiontukea
- Julkista sektoria laajennetaan kahdella pienellä yksiköllä joista ensimmäisen tehtävänä on keskustella yksityisen sektorin ja yritysmaailman kanssa miten Suomesta saataisiin houkuttelevampi investointikohden ulkomaalaisille ja kotimaisille yrityksille. Toinen on puhtaasti julkisen sektorin minimointiykikkö jonka ainoa tehtävä on käydä Suomen julkista sektoria läpi ja etsiä turhia kuluja/leikattavaa.
- Massiivinen haittamaanmuuttajien eli rikollisten, roadmanien, Itä-Helsingin räppärien ja työnvieroksujien karkoitus. Annetaan 5kk aikaa lähteä. Jos lähtee heti ja ei ole syyllistynyt vakaviin rikoksiin niin saa 5000e käteen, jos ensi kuussa niin 4000e, syyskuussa 3000e jne. ja loput viedään johonkin äärimmäisen minimalistiseen säilytyskeskukseen josta ei pääse ulos ellei vapaaehtoisesti suostu palaamaan kotimaahansa.
- ja monta muuta asiaa
Ja jottei samanlaiseen kuseen tai huomattavasti pahempaan jouduta jatkossa niin yhdessä muun Euroopan kanssa aloitetaan asteittainen irtaantuminen Kiinan tuotannosta hitaasti, mutta varmasti käyttäen mitä ikinä keinoja onkaan käytettävissä: hiilitulleja, ihmisoikeustulleja, haittamerkintöjä tuotteissa (ks. tupakka-askit) jne.
Jos ei kiinnosta keskustella ketjun aiheesta niin ei tänne tarvitse tulla. Vastasin OP:n kysymykseen ja itseasiassa ratkaisuilla jotka ovat lähes täydellisiä vastakohtia niille toimille mitä juuri noissa mainitsemissasi yhteiskunnissa tehdään.Jaa että sellaiset voimafantasiat siellä. Onneks ei asuta Venäjällä, Kiinassa tai Pohjois-Koreassa.
Niin lähinnä tarkoitin että on mukava heitellä kaikennäköistä maan ja taivaan väliltä miettimättä asioita yhtään sen enempää. Ja sitä tarkoitin tuolla maavertauksella että meillä ei onneksi onnistu mielivaltaiset päätöksenteot kuten mainitsemissani maissa.Jos ei kiinnosta keskustella ketjun aiheesta niin ei tänne tarvitse tulla. Vastasin OP:n kysymykseen ja itseasiassa ratkaisuilla jotka ovat lähes täydellisiä vastakohtia niille toimille mitä juuri noissa mainitsemissasi yhteiskunnissa tehdään.
"...aloitetaan asteittainen irtaantuminen Kiinan tuotannosta hitaasti, mutta varmasti käyttäen mitä ikinä keinoja onkaan käytettävissä...
"Jaa että sellaiset voimafantasiat siellä. Onneks ei asuta Kiinassa"
![]()
Juu ei nonnistu, senhän tietää kaikki. Ja juuri siitä samasta syystä ollaan ajamassa lujaa päin seinää.Niin lähinnä tarkoitin että on mukava heitellä kaikennäköistä maan ja taivaan väliltä miettimättä asioita yhtään sen enempää. Ja sitä tarkoitin tuolla maavertauksella että meillä ei onneksi onnistu mielivaltaiset päätöksenteot kuten mainitsemissani maissa.
Näinhän se on.
Verojen leikkaaminen lisää inflaatiota, ja nostaminen alentaa.
Jos turhaa työntekoa poistetaan, tuottavuus nousee, ja se lisää inflaatiota.
Prostituutio on laillista, toki bordellia et voi pitää. Että ei muuta kuin perse myyntiin
- Prostituutio kokonaan lailliseksi ja reguloinnin ja verotuksen piiriin
Joo mutta rakenteellisesti muuttaa yhteiskuntaa 100x parempaan tilanteeseen kuin nyt.
Ei tarvitse kuin katsoa Helsingin kaupungin palkanmaksun ongelmia niin selviää kuinka vähän täällä kukaan ottaa vastuuta.
Se mitä en ymmärrä on se että miksi Suomessa ei ole ruvettu vielä puhumaan uuden ydinvoiman rakentamisesta? Venäjältä ei saa enää sähköä ja inflaatiota nostaa erityisesti energian hinnan nousu. Nyt olisi viimeinen aika tehdä päätöksiä puhtaan ja vakaan energiatuotannon lisäämisestä Suomeen. Ydinvoima on ainoa järkevä vaihtoehto. Fissio pyörii satoi tai paistoi, ja ydinjäte ei mene miksikään Suomen peruskalliossa. Ei ainakaan sähkö silloin nostaisi tarpeettomasti hintoja.
Sitten kun porukka osaa faktapohjaisesti eritellä ja yksityiskohtaisesti kertoa, miten julkinen sektori ajetaan hallitusti alas ja korvataan pelkästään markkinavoimilla tms. järjestelyllä ja otetaan vieläpä natsi saksan metodit käyttöön ja uskotellaan itselle, ettei tämä johda mihinkään ikävään, niin mielenkiinnolla kuuntelen nämä selostukset. Mutta niin kauan kun kukaan asiasta oikeasti tietävä ei aihetta kommentoi ja heitot lentävät hyvin korkealla, ei niillä ole muuta lisäarvoa kuin viihdearvo.
Varmaan mikään järjestelmä ei ole täydellinen, mutta kansainvälisiä vertailuja katsomalla voitaneen todeta, että kyllä me aika lintukodossa asutaan. Ainahan asioita on hyvä kehitää, mutta nykyisen yhteiskunnan perustan, jossa ihmiset kokevat olevansa vieläpä aika onnellisia, en menisi ensimmäisenä romuttamaan.
Tätä varten ei tarvitsisi odotella inflaatiota vaan tämän olisi voinut tehdä jo vuosia/vuosikymmeniä sitten mutta aivan massiivinen ja radikaali julkisen sektorin, verotuksen ja turhan törsäämisen alasajo.
Kaikki säästettävät rahat sitten suoraan kansalaisille takaisin verovähennyksinä joilla ruokitaan ostovoimaa.
- Kaikki turhat julkisen sektorin virastot ja toimet kiinni
- Kaikki "kikkelinpyöritys"-kerhoihin/säätiöihin kohdistuvat tuet pois. Ei penniäkään millekään rauhanliikkeille, somalien futiskerhoille, taidetoimintaan yms.
- Kehitysapu kokonaan seis ainakin toistaiseksi
- Kuntien määrä radikaalisti pienemmäksi ja potkua perseeseen kaikille turhille kampaviineriä mussuttaville virastoukoille/tädeille
- Oikeuslaitos lopettaa turhien trolliasioiden kuten Hedman Partnersin kiristyskeissien, uskonrauhan rikkomisen, kaikkien paitsi radikaalimpien kansanryhmää vastaan kiihottamis tapausten yms. käsittelyn kokonaan ja siten vähentää kulujaan.
- Jos on mahdollista säästää rahaa tämän kautta niin pakkoruotsi ja ehkä koko Ruotsin kielen asema toisena kotimaisena kielenä kokonaan pois.
- Tämä on vaikeampi ja pitkäaikaisempi suunnitelma, mutta sosiaaliturvajärjestelmä kokonaan remonttiin sellaisella järjestelyllä jonka tavoitteena on tukea ihmisiä jotka joutuvat elämässä huonoon tilanteeseen ja ovat valmiita nousemaan ylöspäin, mutta jossa työtävieroksuville vapaamatkustajille ei tipu penniäkään.
- Prostituutio kokonaan lailliseksi ja reguloinnin ja verotuksen piiriin
- Tutkitaan mahdollisuuksia laillistaa kannabis ja laittaa toiminta verotuksen alaiseksi
- Kaikista epätuottoisimpien oppiaineiden korkeakoulukoulutus osittain maksulliseksi. (mahdollisesti kuitenkin valtion takaaman lainan avulla kustannettavaksi)
- Kaikki aineet joiden opetukseen sisältyy yhtään kulttuurimarxistista SJW-humanistihuuhaata kokonaan maksulliseksi ilman pienintäkään valtiontukea
- Julkista sektoria laajennetaan kahdella pienellä yksiköllä joista ensimmäisen tehtävänä on keskustella yksityisen sektorin ja yritysmaailman kanssa miten Suomesta saataisiin houkuttelevampi investointikohden ulkomaalaisille ja kotimaisille yrityksille. Toinen on puhtaasti julkisen sektorin minimointiykikkö jonka ainoa tehtävä on käydä Suomen julkista sektoria läpi ja etsiä turhia kuluja/leikattavaa.
- Massiivinen haittamaanmuuttajien eli rikollisten, roadmanien, Itä-Helsingin räppärien ja työnvieroksujien karkoitus. Annetaan 5kk aikaa lähteä. Jos lähtee heti ja ei ole syyllistynyt vakaviin rikoksiin niin saa 5000e käteen, jos ensi kuussa niin 4000e, syyskuussa 3000e jne. ja loput viedään johonkin äärimmäisen minimalistiseen säilytyskeskukseen josta ei pääse ulos ellei vapaaehtoisesti suostu palaamaan kotimaahansa.
- ja monta muuta asiaa
Ja jottei samanlaiseen kuseen tai huomattavasti pahempaan jouduta jatkossa niin yhdessä muun Euroopan kanssa aloitetaan asteittainen irtaantuminen Kiinan tuotannosta hitaasti, mutta varmasti käyttäen mitä ikinä keinoja onkaan käytettävissä: hiilitulleja, ihmisoikeustulleja, haittamerkintöjä tuotteissa (ks. tupakka-askit) jne.
Ja verovelvollisuuden piirissäkin se on.Prostituutio on laillista, toki bordellia et voi pitää. Että ei muuta kuin perse myyntiin![]()
Tulospalkkaus toimii huonosti julkisella sektorilla koska työn arvoa ei voi mitata suoraan rahassa. Palkkakustannukset eivät myöskään ole kaikilla sektoreilla oleellisia, rahat menevät älyttömiin projekteihin. Ihan vaan koska rahat eivät ole omia, eikä siitä seuraa mitään vaikka tuhlaisi miljardeja.Muutamia toimenpiteitä joilla vähennetään suomalaisten elämisen kustannuksia keventämällä verotusta kun seuraavia raskaita rakenteita ei tarvitse ylläpitää:
- Tulospalkkaus julkiseen sektoriin. Aluksi koskee hallintoa, mutta voi harkita myös mm. opetuksen ja SOTE-alalle myös, jos piloteissa näkyy positiivista kehitystä. Palkka määräytyy yksilön tuottavuuden mukaan. Jos ei pääse tulostavoitteisiin useamman yrityksen jälkeen niin työsopimuksen irtisanominen. Voidaan lähteä piloteilla liikkeelle eri kunnissa ja valtion virastoissa, ja näin voidaan testata mikä palkkaus- ja irtisanomismalli nostaa parhaiten työn laatua ja laskee kustannuksia. Tällä toimenpiteellä uskoisin että hallinnosta lähtisi puolet kilometritehtaalle ja palkkakustannukset tippuisivat 30-40% ja turhista hankinnoista johtuvat kustannukset laskisivat useita kymmeniä prosentteja.
- Ansiosidonnaisen tiputtaminen 180 päivään. Korvaus laskisi porrastetusti.
- Irtisanomissuojan poisto Tanskan malliin.
- Hankintalain uudistus siten että hankinnat tehdään oikeasti kohtuullisesti. Hankinnoista vastaavat voidaan irtisanoa jos tehdään huonoja hankintoja tai sopimuksia. Apotti ja Helsingin palkanmaksun ongelmat esimerkkeinä.
Ja ei pelkkää keppiä vaan myös porkkanaa, jolla vahvistetaan talouskasvua ja suomalaisten ostovoimaa:
- Luodaan kansallinen kasvustrategia
- Nostetaan T&K investointien määrää oikeasti 4% BKT:sta. Perustutkimukseen reilu satsaus mm. luonnontieteissä, tekniikassa, kauppatieteissä yms. Yritykset jotka haluavat kasvaa ja haluavat olla markkinajohtajia omalla alallaan voidaan tukea lisää. Huonosti johdettuja yrityksiä ei kuitenkaan tuettaisi T&K investoinneissa vaan niiden annettaisiin taantua pois niin kuin markkinataloudessa kuuluukin olla.
- Korkeakoulupaikkojen lisääminen merkittävästi. Globaalissa maailmantaloudessa ei pärjätä enää edes toisen asteen tutkinnolla.
- Kansalaisille pitäisi nykyistä paremmin tarjota kasvumahdollisuuksia työelämässä. Oppisopimusjärjestelmään sekä työn ohella opiskelemiseen kunnon kannusteet jossa valtio voisi tukea.
- Syntyvyyden tukeminen mm. verotusta vähentämällä niiltä jotka hankkivat lapsia. Ansio- ja pääomaveroprosentit laskisivat sitä mukaa mitä enemmän hankkisi lapsia.
Lopuksi voisi lainata suoraan Bladekillin pointteja jotka eivät ole mielestäni Natsi-Saksasta ellei satu olemaan vasemmiston tai kepun kannattaja. Maahanmuuttoon liittyvät ehdotukset ovat aika lähellä Tanskan todellisuutta. Ovatko tanskalaiset natseja? He varmaankin mielellään muistelevat natseja ja haluavat olla samanlaisia. Natsi-Saksa miehitti Tanskaa vuosina 1940-1945.
Jos on tottunut elämään kuppaamalla muilta rahaa tekemättä itse mitään tuottavaa yhteiskunnan eteen niin varmasti nämä saattavat harmittaa kun joutuisi oikeasti jotain tekemään. Tässä mainitut toimenpiteet eivät mielestäni romuta yhteiskuntaa yövartijamalliin vaan vahvistaa hyvinvointiyhteiskunnan rakenteita siten, että voidaan jatkossakin taata tasapuoliset lähtökohdat kaikille ihmisille sekä yhteiskuntana tukea heikommassa asemassa olevia. Nykyinen yhteiskunnallinen malli nimenomaan saattaa johtaa hyvinvointiyhteiskunnan romahtamiseen kun koko touhun rahoitus muuttuu mahdottomaksi.
Tottakai kaikki edellä mainitut ovat täyttä haaveilua sillä meillä yksinkertaisesti on liikaa äänestäjiä jotka ovat nykyisestä mallista riippuvaisia. Ostovoiman laskeminen ei siis jää pelkästään tähän nykyiseen kriisiin vaan tulee jatkumaan sen jälkeenkin, sillä yhteiskunnallista ja poliittista tahtoa rakenteiden muuttamiseen ei ole ja seinään päin ajaminen on vääjäämätöntä.
Muutamia toimenpiteitä joilla vähennetään suomalaisten elämisen kustannuksia keventämällä verotusta kun seuraavia raskaita rakenteita ei tarvitse ylläpitää:
- Tulospalkkaus julkiseen sektoriin. Aluksi koskee hallintoa, mutta voi harkita myös mm. opetuksen ja SOTE-alalle myös, jos piloteissa näkyy positiivista kehitystä. Palkka määräytyy yksilön tuottavuuden mukaan. Jos ei pääse tulostavoitteisiin useamman yrityksen jälkeen niin työsopimuksen irtisanominen. Voidaan lähteä piloteilla liikkeelle eri kunnissa ja valtion virastoissa, ja näin voidaan testata mikä palkkaus- ja irtisanomismalli nostaa parhaiten työn laatua ja laskee kustannuksia. Tällä toimenpiteellä uskoisin että hallinnosta lähtisi puolet kilometritehtaalle ja palkkakustannukset tippuisivat 30-40% ja turhista hankinnoista johtuvat kustannukset laskisivat useita kymmeniä prosentteja.
- Ansiosidonnaisen tiputtaminen 180 päivään. Korvaus laskisi porrastetusti.
- Irtisanomissuojan poisto Tanskan malliin.
- Hankintalain uudistus siten että hankinnat tehdään oikeasti kohtuullisesti. Hankinnoista vastaavat voidaan irtisanoa jos tehdään huonoja hankintoja tai sopimuksia. Apotti ja Helsingin palkanmaksun ongelmat esimerkkeinä.
Ja ei pelkkää keppiä vaan myös porkkanaa, jolla vahvistetaan talouskasvua ja suomalaisten ostovoimaa:
- Luodaan kansallinen kasvustrategia
- Nostetaan T&K investointien määrää oikeasti 4% BKT:sta. Perustutkimukseen reilu satsaus mm. luonnontieteissä, tekniikassa, kauppatieteissä yms. Yritykset jotka haluavat kasvaa ja haluavat olla markkinajohtajia omalla alallaan voidaan tukea lisää. Huonosti johdettuja yrityksiä ei kuitenkaan tuettaisi T&K investoinneissa vaan niiden annettaisiin taantua pois niin kuin markkinataloudessa kuuluukin olla.
- Korkeakoulupaikkojen lisääminen merkittävästi. Globaalissa maailmantaloudessa ei pärjätä enää edes toisen asteen tutkinnolla.
- Kansalaisille pitäisi nykyistä paremmin tarjota kasvumahdollisuuksia työelämässä. Oppisopimusjärjestelmään sekä työn ohella opiskelemiseen kunnon kannusteet jossa valtio voisi tukea.
- Syntyvyyden tukeminen mm. verotusta vähentämällä niiltä jotka hankkivat lapsia. Ansio- ja pääomaveroprosentit laskisivat sitä mukaa mitä enemmän hankkisi lapsia.
Lopuksi voisi lainata suoraan Bladekillin pointteja jotka eivät ole mielestäni Natsi-Saksasta ellei satu olemaan vasemmiston tai kepun kannattaja. Maahanmuuttoon liittyvät ehdotukset ovat aika lähellä Tanskan todellisuutta. Ovatko tanskalaiset natseja? He varmaankin mielellään muistelevat natseja ja haluavat olla samanlaisia. Natsi-Saksa miehitti Tanskaa vuosina 1940-1945.
Jos on tottunut elämään kuppaamalla muilta rahaa tekemättä itse mitään tuottavaa yhteiskunnan eteen niin varmasti nämä saattavat harmittaa kun joutuisi oikeasti jotain tekemään. Tässä mainitut toimenpiteet eivät mielestäni romuta yhteiskuntaa yövartijamalliin vaan vahvistaa hyvinvointiyhteiskunnan rakenteita siten, että voidaan jatkossakin taata tasapuoliset lähtökohdat kaikille ihmisille sekä yhteiskuntana tukea heikommassa asemassa olevia. Nykyinen yhteiskunnallinen malli nimenomaan saattaa johtaa hyvinvointiyhteiskunnan romahtamiseen kun koko touhun rahoitus muuttuu mahdottomaksi.
Tottakai kaikki edellä mainitut ovat täyttä haaveilua sillä meillä yksinkertaisesti on liikaa äänestäjiä jotka ovat nykyisestä mallista riippuvaisia. Ostovoiman laskeminen ei siis jää pelkästään tähän nykyiseen kriisiin vaan tulee jatkumaan sen jälkeenkin, sillä yhteiskunnallista ja poliittista tahtoa rakenteiden muuttamiseen ei ole ja seinään päin ajaminen on vääjäämätöntä.
Yritän ennättää kommentoida muitakin kohtia myöhemmin täsmällisemmin, mutta laitan sanasen tuosta tulospalkkiosta. Ensinnäkin teen nyt tässä olettaman, että julkisen sektorin palkat olisivat vahvasti tulospalkkiovetoisia, eikä yksityiseltä sektorilta tuttuja hyvä peruspalkka + tulospalkkio ratkaisu, jossa tulospalkkion saaminen ei ole edellytys toimeentulon turvaamiseksi. Sitten oletan, ettei kovin moni taida olla vastaavaa työtä tehnyt taikka ei ole tehnyt sitä kauhean kauaa. Nimittäin tuollainen palkkamalli olisi saajalleen varsin kuluttava tapa elää ja jos ammattiin kuten vaikkapa lääkärin kohdalla työhön vaaditaan vuosien koulutus ja erikoistuminen, moniko olisi valmis em. työtä tekemään? Lopputulos voisi olla, että tekijät loppuisivat kesken, palvelut jäisivät tuottamatta ja jäljelle jääville pitäisi maksaa moninkertaisia palkkoja tekijöiden vähyyden vuoksi.
Sitten kun oikeasti ruvetaan miettimään tulospalkkauksen mielekkyyttä kaikkiin julkishallinnon töihin, tullaan valtavaan määriin ongelmia. Miten ja millä mittareilla mitataan työn tehokkuutta ja mikä on tarpeeksi hyvä taso? Kuka tämän tason päättää? Miten esimerkiksi erikoissairaanhoidossa työskentelevän terapeutin tarjoama apu psykiatrisessa hoidossa vertautuu vaikkapa kaupungin infrassa työskentelevään kaveriin, joka talvella aurailee kaupungin katuja lumista? Miten vaikkapa jälkimmäiselle määritetään, että nyt olet aurannut tarpeeksi ja sinua ei irtisanota? Kriteeristöjen pitäisi olla valtavia ja joka ikiselle allalle ja ammattinimikkeelle omansa. Sitten ovat ne ei mitattavissa olevat työt kuten kirjastovirkailijan työ taikka nuorison hyvinvointipalveluja tuottavan työntekijän työt.
Hankinnoista mainitsit. Kuinka hyvin tunnet hankintalain ja sen yksityiskohdat? Voin sanoa, että minä käyn sitä leipätyössäni vähintään viikoittain läpi ja en edes työskentele julkisella sektorilla. Laki ei ensinnäkään loppupeleissä anna kuin raamit, miten julkisen puolen hankintoja tulisi kilpailuttaa ja miten pyritään varmistamaan tasapuolinen kilpailu julkisissa hankinnoissa. Se ei mitenkään ota kantaa hankinnan järkevyyteen, sen päättävät poliittiset elimet. Perseily julkisissa hankinnoissa on toki hyvin ikävää ja välillä hyvin käsittämättömiä, mutta useimmiten asiakokonaisuudet ovat valtavia ja hyvin vaikeita organisoida. Usein näihin käytetään myös runsaasti yksityisiä konsulttipalveluja, mutta hekään eivät välttämättä tee hankkeesta ruusuista. Tie on usein kivinen ja kallis. Mutta jokainen hanke on kuitenkin siinä määrin yksilöllinen, että niistä pitäisi jokaisesta keskustella erikseen, ettei tämä mene yleiseksi huuteluksi.
Et kai ole ollut tekemisissä kaukomailla toimivien IT-palveluyritysten kanssa?Esimerkkinä nyt vaikka asiakastuen suorituskyky, jota mitataan sillä kuinka pitkään tiketit ovat avoinna. Vähemmän yllättäen tämä johtaa siihen, että aletaan roiskimaan asiakkaalle jotain pikaratkaisuja eikä perehdytä asiaan, jolloin laatu huononee, mutta luvut näyttävät erinomaiselta![]()