Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tää vaatii sit kaverikseen vielä A-tyypin vikavirran sähkönsyöttöön.
Olis voinu tilata kyllä jos olis ollu B-tyypin vikavirta ja voimavirta pistoke valmiina.
Niin siis tässä on käsittääkseni pelkästään DC-vikavirta(?) eli sähkönsyöttöön tarvii vielä AC.Jos näin niin sitten saat laittaa kiinni. B-tyyppi suojaa paremmin joten jos vaatimus on vain a niin saat laittaa kines.
"Pienjänniteasennusstandardin mukaan Suomessa yleisessä käytössä käytetään vähintään tyypin A vikavirtasuojaa. Pelkästään vaihtovikavirtaan reagoivaa tyypin AC vikavirtasuojan käyttöä ei hyväksytä Suomessa.
Sähköajoneuvojen ja aurinkosähköjärjestelmien yleistyminen 2010-luvulla on johtanut B-tyypin vikavirtasuojien esiinmarssiin. Siinä missä A-tyypin vikavirtasuoja reagoi sekä sinimuotoiseen vaihtovikavirtaan että pulssimaiseen tasavikavirtaan, B-tyyppi reagoi käytännössä kaikenlaisiin mahdollisiin vikavirtoihin, mukaan lukien tasaiset tasasähkövikavirrat."
Vikavirtasuojat
Lyhennetty versio artikkelista on julkaistu Sähkö & Tele -lehden numerossa 8/2021.www.sil.fi
Niin siis tässä on käsittääkseni pelkästään DC-vikavirta(?) eli sähkönsyöttöön tarvii vielä AC.
Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Niin siis tässä on käsittääkseni pelkästään DC-vikavirta(?) eli sähkönsyöttöön tarvii vielä AC.
Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Juu ei varmaan paljoa maksa asennettunakaan.Niin, A-tyypin vikavirta tarvitaan mutta sehän ei paljon maksa.
Juu ei varmaan paljoa maksa asennettunakaan.
Monilla kuten itsellä on vanha talo jossa ei ole vikavirtoja.
Ajattelinkin itse hommata laturin jossa on B-vikavirtasuoja valmiina niin ei tartte keskukseen mitään asennella.
Myöskin pitäisi olla sellainen missä voimavirtapistoke niin saa helposti mukaan.
Juu näin itsekin pähkäilin kun ei vielä tietoa etäisyydestä (muutto tulossa tässä jossain vaiheessa, jonnekin). Tilasin siis eilen illalla pro-mallin pitkällä letkulla ja tietenkin Cupra-logolla, koska pihassa seisoo oma CupraPidempi. Ylimääräinen siitä voi olla kiepillä, lyhyttä on vaikea venyttää…
Jos B vikuri olis laturissa itsessään ni se kulkis sit mukana. Kun ei varmaksi tiedä reissun päällä missä latailee ja onko siellä vikavirtasuojat kunnossa.taas tuli luettua liian nopeasti... katoin, että sulla oli B-tyyppi jo siellä valmiina ja tyypit sekaisin XD
Harvemmin näissä kiinteissä latureissa on AC suojausta. Noista pistoke malleista voi löytyä.
e: Tuossa tapauksessa tekisin kyllä niin jos tarkoitus oli hyödyntää olemassa olevaa voimavirtapistorasiaa missä ei vikuria niin pyydät asentamaan sellaisen samalla erilliseen purkkiin väliin. Hatusta joku 100€ lisää? Sitten on kyllä näemmä myös tälläisiä kiinteitä missä molemmat samassa:
![]()
Sähköauton latausasema ABL eMH1 11kW, A-vikavirtasuojalla, Type2, 6m kaapeli | KOTILATURI
Edullisella ABL Basic 11kW sähköauton latausasemalla lataat autosi helposti. Saksalaista laatua ja yksinkertaista designia - toimiva kokonaisuus.www.kotilaturi.fi
Tää vaatii sit kaverikseen vielä A-tyypin vikavirran sähkönsyöttöön.
Olis voinu tilata kyllä jos olis ollu B-tyypin vikavirta ja voimavirta pistoke valmiina.
En tiedä miksi te näitä hamstraatte kun kyllähän laadukkaita tyhmiä latureita saa muutenkin tuohon 100-200e hintaluokkaan.
Tuo VW:n Pro mallikaan ei paljon tyhmästä eroa.
Tuleeko Pro mallissa mukana sähkömittari? voiko sen esim. siirtää sisätilaan sähkökaappiin? Tässä on pari youtube videota asennuksesta:
Ainakin tossa ensimmäisessä videossa on laturin paketin avaamisessa mittari valmiiksi sisällä?Nuo on jälkiasenteisia osia mitä tuossa kaapissa näkyy eli joku on itse tuon mittarin hommannut erikseen. Laite itsehän mittaa kulutusta ja sovelluksen kautta näkee sen.
Toisessa videossa on kaappi missä jälkiasennettu mittari. Ja aika hyödytöntä sijoittaa mittari laitteen sisään mikä ei ole tarkoitettu normaalin henkilön avattavaksi.Ainakin tossa ensimmäisessä videossa on laturin paketin avaamisessa mittari valmiiksi sisällä?
Kysyin asiakaspalvelusta tätä. Vastaukseksi sain kysymyksen että mitä sovellusta käytän ja mikä on auton VINAika mysteeriboxi, ei oikein selviä mitä kaikkea tuolla voi tehdä. Onnistuuko simppelit latauksen ajastukset ja jos onnistuu niin onnistuuko ilman internettiä.
Toisessa videossa on kaappi missä jälkiasennettu mittari. Ja aika hyödytöntä sijoittaa mittari laitteen sisään mikä ei ole tarkoitettu normaalin henkilön avattavaksi.
Pystyyköhän myös tuon Pro-mallin asennusvaiheessa dippikytkimillä rajoittamaan lataustehon osalta? Esimerkiksi kun auton maksimi latauskyky on 1-vaiheinen eli 16A.
Kun etähallinnan kautta tapahtuvasta tehon määrityksestä ei ilmeisesti ollut varmaa tietoa - tai sitten olen sokea![]()
Onko kukaan teistä Ellin tilanneista saanut vielä lähetysvahvistusta? Itse tein tilauksen ke 14.2 ja vain tilausvahvistus on tullut tähän mennessä.
Itse tilasin VW Pro -mallin ja lähettäjänä ainakin tilausvahvistuksessa oli15.2. tullut "Tilauksesi on matkalla!" otsikolla viesti itselle ja sen jälkeen vielä pdf-lasku erillisellä viestillä. Tilattu 14.2. myöhäisillalla, ja kyseessä siis Cupra Pro -malli.
Seurantakoodia ei tosin ollut viestissä vaan ko. kenttä oli tyhjä - milläköhän yhtiöllä nämä tulee?
|
Halvalla voit päästä jos laturin vieressä on valmiina voimavirtarasia tai muuten asennus tulee paikkaan mistä saada helposti vierestä sähköt. Ylipäätään haaveilut satasen asennuksista voi unohtaa ellei joku tuttu tule tekemään. Kyllä ne asennusten hinnat normaalisti liikkuu 300€ vähintään, kun kyse ei mistään hyväntekeväisyydestä ole.Cupra pro versio tuli laitettua tilaukseen, tattista
edit. Kysytääs vielä. Minkähintaisia asennuksia näihin voi odottaa? Esim suositeltu asennusliike on plugit finland oy. Puhutaanko laitteen arvoisesta asennuksesta vai meneekö nämä seinään ns satasella, kokemuksia?
Jees tätä veikkasinkin. Ei siis yhtään mitään tietoa paljonko kustantaa ja toki riippuu paikasta ja tarpeista. Melkeen voi sanoa että enemmän kuin laite siis. Hyvä varautua.Halvalla voit päästä jos laturin vieressä on valmiina voimavirtarasia tai muuten asennus tulee paikkaan mistä saada helposti vierestä sähköt. Ylipäätään haaveilut satasen asennuksista voi unohtaa ellei joku tuttu tule tekemään. Kyllä ne asennusten hinnat normaalisti liikkuu 300€ vähintään, kun kyse ei mistään hyväntekeväisyydestä ole.
Joo kyllä siihen kannattaa varautua, että se maksaa enemmän, kuin tuo laite.Jees tätä veikkasinkin. Ei siis yhtään mitään tietoa paljonko kustantaa ja toki riippuu paikasta ja tarpeista. Melkeen voi sanoa että enemmän kuin laite siis. Hyvä varautua.
Jossain arvuuttelivat että uutta versiota tulossa lähiaikoina niin vanhoja varastoja pois? Ei nämäkään tappiolla mene, muissa vaan käsittämättömät katteet.Onko jollain käsitystä miten/miksi tämä on näin halpa? Onko joku koira haudattuna ja ekan vuoden jlk maksetaankin verkkokäytöstä 100e/v? Vastaavat laitteet samoilla ominaisuuksilla ei oikein pääse lähelläkään .
Tilaukseen meni täälläkin. Saapa nähdä saako tuon järkevästi viritettyä tottelemaan ajastuksia ja kulutustiedot ulos ilman VAG-ryhmän autoa. Home assistanttiinhan tuo pitäisi saada kiinni jollain tapaa.
Jos ei muulla keinolla kulutustietoja saa, niin tuota energiamittarin ja laturin välistä Modbus-kommunikaatiota on helppo kuunnella vaikka ESP32+RS485 transu ja lähettää Home Assistantille.
Kiitos yhteydenotostasi. Valitettavasti emme tarjoa asennuksia muualta tilattuihin latausasemiin (pl. Tesla Wall Connector).
Olemme viime päivinä saaneet paljon yhteydenottoja VW ID. Chargerin asennuksesta, koska ainakin kyseisen laitteen osalta meidän yhteystietomme löytyy jostain syystä edelleen Ellin verkkosivuilta.
En ole varma onko näin myös Cupran latauslaitteen version osalta. Olemme viestineet Ellille, että poistaisivat meidän yhteystietomme heidän verkkosivuiltaan, sillä sopimuksemme asennuksista heidän kanssaan ei ole ollut enää voimassa.
Ystävällisin terveisin / With kind regards
Plugit Finland Oy
www.plugit.fi
Cupra pro versio tuli laitettua tilaukseen, tattista
edit. Kysytääs vielä. Minkähintaisia asennuksia näihin voi odottaa? Esim suositeltu asennusliike on plugit finland oy. Puhutaanko laitteen arvoisesta asennuksesta vai meneekö nämä seinään ns satasella, kokemuksia?
Huomioikaa myös, että jos tuollaisen kuormanhallinnan haluaa asentaa tulee latausasemaa syöttää pääkeskukselta (eli siis keskukselta, jossa sijaitsee sähköyhtiön sähkömittari) eli usein autokatoksessa oleva ryhmäkeskus ei käy.
Eikös se riitä että vetää sen kuormanhallinan piuhan sinne pääkeskukselle, ja virtakelat sinne? Se oli vissiin jotain parikaapelia tms., ja hinnaltaan ihan eri sfääreissä kuin paksumpi sähkölaku.