• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Onkos tuon laturin käyttöoikeuden hallinnointiin joku simppeli tapa? En äkkiseltään löytänyt kuluttajilla suunnattua tapaa hallinnoida asemaa. Eli jos vaikka haluaisi toiseen profiiliin lisätä aseman / antaa käyttöoikeuden. Elliin linkitetty vw:n pro-versio käytössä.
 
Onkos tuon laturin käyttöoikeuden hallinnointiin joku simppeli tapa? En äkkiseltään löytänyt kuluttajilla suunnattua tapaa hallinnoida asemaa. Eli jos vaikka haluaisi toiseen profiiliin lisätä aseman / antaa käyttöoikeuden. Elliin linkitetty vw:n pro-versio käytössä.
RFID-kortti, jota vilauttaa latauksen aloitukseen ja lopetukseen.

Edit:
1) Elli-sovellus
2) Alhaalla kohta "Koti"
3) Asetukset
4) Valtuutustavat -> yksityinen
5) takaisin edelliseen
6) valtuutetut kortit -> lisää uusi kortti
 
Pitäisikö laturin mennä jossain vaiheessa virransäästötilaan/valojen sammua? Huomasin äsken, että kuormahallintakin välkkyy keltaisena vaikka auto ei ole laturissa. Manuaalissa kun on maininta virransäästötilasta.
 
Pitäisikö laturin mennä jossain vaiheessa virransäästötilaan/valojen sammua? Huomasin äsken, että kuormahallintakin välkkyy keltaisena vaikka auto ei ole laturissa. Manuaalissa kun on maininta virransäästötilasta.
kun ei lataa ni melko idelnä on, vain se mitä vaatii seurannan kulutukseen on päällä, eli kytketäänkö auto/tarviiko alkaa ladata... tai ainakaan oma ei ikiiä mee pimeeks totaalisesti. mutta ei ledit ja se vahti paljoa kuluta
 
kun ei lataa ni melko idelnä on, vain se mitä vaatii seurannan kulutukseen on päällä, eli kytketäänkö auto/tarviiko alkaa ladata... tai ainakaan oma ei ikiiä mee pimeeks totaalisesti. mutta ei ledit ja se vahti paljoa kuluta
Kiitos. Säikähdin vain kun on mennyt asennut niin ongelmallisesti, että onko tuossakin jotain häikkää. Kiva diskohan tuo välkkyminen on pihalla :)
 
RFID-kortti, jota vilauttaa latauksen aloitukseen ja lopetukseen.

Edit:
1) Elli-sovellus
2) Alhaalla kohta "Koti"
3) Asetukset
4) Valtuutustavat -> yksityinen
5) takaisin edelliseen
6) valtuutetut kortit -> lisää uusi kortti
Osaakos tuo muuten jotenkin mittaroida kahden kortin kulutukset erikseen jos vaikka 2 autoa ja toisen lataukset maksaa työnantaja?
 
Osaakos tuo muuten jotenkin mittaroida kahden kortin kulutukset erikseen jos vaikka 2 autoa ja toisen lataukset maksaa työnantaja?
Ilmeisesti osaa erotella jokaisen kortin kulutuksen erikseen. Oma on vaan suoraan ilman korttia lataavassa tilassa. Tuolta kotilatauksen keskustelusta sattui silmään ainakin sen suuntainen viesti Sähköauton kotilataus
Jep, eli Private Charging päälle, sitten käytät jotain tiettyä korttia sen työnantajan auton lataukseen ja omaan toista korttia tai äppistä aktivointia. Ne näkyy sitten äppissä, että millä aloitettu ja saa sortattua myös sen mukaan.
 
Jos joku haluaa rakentaa kuormanhallinnan edullisesti Elliin niin minulta löytyy 30€ yhteishintaan 3kpl shellyn virtamuuntajia, 3kpl Elliin tulevia liittimiä ja noin 10-15m ulos soveltuvaa CAT-kaapelia liittämiseen. Sijainti Turun läheisyydessä.

Edit: nämä meni kaupaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli sitten tehtyä Factory reset ja koitettua Ellin omaa appia, niin sai laitteen päivitettyä. VW:n apilla tuli aina virhe kun yritti mennä ohjelmistoa katsomaan.
Asiakaspalvelusta ei saanut mitään apua ongelmaan.
Edelleen on kuitenkin ongelmana laitteen liittäminen wlaniin, ei vaan onnistu. Kun asetukset on tallentanut, tulee seuraava ilmoitus: "Please log out. Change to your local wifi. Connect to the wallbox network host name and login again. If the connection fails, please access the Configuration MAnager again and verify your settings." Tuosta kun loggautuu pois ja liittyy omaan wifiin, niin sen jälkeen ei tuota enää näy missään. Ja kun menee uudelleen CM:ään niin eipä ole wlaniin kytkeytyneenä.
Osaako joku antaa selvät ohjeet kädettömälle?
 
Hmm, missaanko jotain oleellista, evcc haluaa SKIn mutta eihän sitä tuolla laturin vakiohallinta sivulla ole? Missäs juuttaassa se pitäisi näkyä?
 
Hmm, missaanko jotain oleellista, evcc haluaa SKIn mutta eihän sitä tuolla laturin vakiohallinta sivulla ole? Missäs juuttaassa se pitäisi näkyä?
Selaimella laturin iphen kii ja paritus, si näyttää SKI:n jonka laitat evcchen
 
Selaimella laturin iphen kii ja paritus, si näyttää SKI:n jonka laitat evcchen
Laturi näkyy kyllä ellin ja volkkarin sovelluksissa, mutta en bongaa SKI:tä. Vai onko vielä jokin muu softa mihin pitäisi parittaa?

Edit: oliskohan vain softa mallia muinainen?
 
Laturi näkyy kyllä ellin ja volkkarin sovelluksissa, mutta en bongaa SKI:tä. Vai onko vielä jokin muu softa mihin pitäisi parittaa?

Edit: oliskohan vain softa mallia muinainen?
Laturin iphen kiinni siis, ei sovelluksella vaan selaimella, sieltä se muistaakseni si löytyi
 
Laturin iphen kiinni siis, ei sovelluksella vaan selaimella, sieltä se muistaakseni si löytyi
Eebus tuki tuli vuonna 2022, tossa on softa vuodelta 2021. Voi johtua siitä miksei näy. No katotaan josko toi päivittyis.
 
Eebus tuki tuli vuonna 2022, tossa on softa vuodelta 2021. Voi johtua siitä miksei näy. No katotaan josko toi päivittyis.
1730141483648.png

ja sit löytyy tuolta
1730141652733.png
 
niin ja jollet laittanut wlania tai lania niin ottamalla ellin wlan hotspottiin yhteys koneella/kännyllä, niin siinä tarrassa on passu ja nimi, sekä ip josta si vastaa
edit samassa tarrassa on ton ekan kuvan tarviima password

Edit tässä tarrassa(puuhitty koodit)

IMG_20241028_210123.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuli sitten tehtyä Factory reset ja koitettua Ellin omaa appia, niin sai laitteen päivitettyä. VW:n apilla tuli aina virhe kun yritti mennä ohjelmistoa katsomaan.
Asiakaspalvelusta ei saanut mitään apua ongelmaan.
Edelleen on kuitenkin ongelmana laitteen liittäminen wlaniin, ei vaan onnistu. Kun asetukset on tallentanut, tulee seuraava ilmoitus: "Please log out. Change to your local wifi. Connect to the wallbox network host name and login again. If the connection fails, please access the Configuration MAnager again and verify your settings." Tuosta kun loggautuu pois ja liittyy omaan wifiin, niin sen jälkeen ei tuota enää näy missään. Ja kun menee uudelleen CM:ään niin eipä ole wlaniin kytkeytyneenä.
Osaako joku antaa selvät ohjeet kädettömälle?

Itsekin taistelin jonkun aikaa wifiin yhdistämisen kanssa. Itsellä siis yhdisti reitittimen mukaan kyllä wifiin ja sai IP:n, mutta selaimella ei saanut sivua auki.
Lopulta huomasin ohjeen, että LTE-yhteys pitää sulkea ennen wifiin naittamista, koska laitteen vanhassa firmiksessä on bugi, joka joissain tapauksissa tarjoaa web-käyttöliittymää vain LTE-yhteyden suuntaan, jos se on käytössä.

Itsellä on evcc paritus vielä vähän vaiheessa, koska elli on eri VLANissa kuin evcc ja home assistant. En ole vielä löytänyt, mitä kaikkea pitäisi välitellä vlanien välillä. 4712 tcp ja mdns repeaterin jo väkertelin ja nyt evcc logien mukaan ekoja viestejä laitteet jo juttelee keskenään, kunnes tulee websocket virhe.

Onko kukaan muu onnistunut saamaan Elliä ja evcc:tä keskustelemaan palomuurin läpi?

Voisikohan ongelmat johtua pätkivästä wifistä? Evcc:n foorumin mukaan Ellin EEBUS toteutus on todella herkkä kaatumaan pätkivään yhteyteen. Tarkoitus on itsekin laittaa ethernetillä yhteys, mutta vielä vaiheessa, kun liittimet eivät sopineetkaan maakaapeli-ethernetiin kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Hox, oma ei suostunut näyttämään lataushistoriaa WLANilla, mutta LTE:llä ne näkyy appissä. Muuten toimi WLANilla kyllä. Eipähän tarvinu alkaa koestamaan piuhoja, kuten support toivoi vaan softabugi tämäkin.
 
Kysymys pörssisähkö llä elli ohjauksesta, asetin käyttöönotossa toiseksi agressiivisimman valinnan jolla valitsee lataustunnit. Haluaisin kokeilla agressiivisinta asetusta, mutta en löydä tuota enää mistään. Mistä sen saa muutettua?

Toinen kysymys, miten saan latauksen tarvittaessa alkamaan heti, vaikka olisi kalleimmat tunnit?

Vielä kolmas kysymys, saako jossain määriteltyä, että mihin kellon aikaan mennessä lataus pitää olla valmis, jos lähteekin esim. aamulennolle?

Muuten ollut kyllä vakuuttava laturi kun kuukauden päivät ajellut, hintalaatusuhde kohdillaan.
 
Ominaisuudet => Hintaoptimoitu lataus. Sieltä voit vaihtaa latausaikaa.

Ja kun et halua käyttää tuota niin laitat sen päältä pois. Tuskin muuta keinoa on ohittaa sitä tarpeen tullen.
 
Jos joku tilasi Ellin charger Pron varastoon niin minulle voi myydä yhden. Viimein kun sain autovalinnan päätökseen niin tarjous päättyi :|
 
Tästä voisi tehdä nähtävyyden :) Kuopion lähellä sijaitsee, tervetuloa ;)
Tämä on kyllä mielenkiintoinen tapaus. Itse asensin viime viikonloppuna sähköasentajafrendin kanssa Elli Pro:n mökille ja ihan perus A-tyypin vikavirralla. Ei ollut mitään ongelmia.

Tarkistitko jo ettei virtamuuntajat ole väärin kytkettynä Ellin liittimiin? Näyttää yhdessä kuvassasi siltä, että olisi johdot vasemmassa reunassa noita 3-napaisia liittimiä. Pitäisi siis olla kahdessa oikeanpuoleisessa pinnissä.
 
Valitettavasti hieman liian kaukana, vaikka nähtävyys kyllä olisi kiinnostanut nähdä. :) Itse Oulun seudulta.

Ei muutaku ryhmämatkaa täältä Oulusta.

Ei vaine. Onko Algebralla asennusoikeudet btw? Voisi olla mielenkiintoisia virityksiä tarjolla lähempänäkin :lol:
 
Olikohan tuohon Connect malliin mahdollista saada tuota Ellin pörssiohjausta toimimaan? Ellin kautta näyttää, että pitäis toimia, mutta käytännössä ei tee mitään. Taitaa olla niin, että ei onnistu, kun ei tuolla näy edes esimerkiksi lataushistorian kohdalla monta kWh ladattiin.

Laturi on tuossa odottanut puoli vuotta asennusta, innokkasta sähkäriä oli vähän hankala löytää. Olisi pitänyt silloin tilata ilmeisesti tuo Pro malli.

Onko suositella muita ratkaisuja, kerta tuo juna taisi mennä ja simppelii laatikko on jo seinällä?
 
Olikohan tuohon Connect malliin mahdollista saada tuota Ellin pörssiohjausta toimimaan? Ellin kautta näyttää, että pitäis toimia, mutta käytännössä ei tee mitään. Taitaa olla niin, että ei onnistu, kun ei tuolla näy edes esimerkiksi lataushistorian kohdalla monta kWh ladattiin.

Laturi on tuossa odottanut puoli vuotta asennusta, innokkasta sähkäriä oli vähän hankala löytää. Olisi pitänyt silloin tilata ilmeisesti tuo Pro malli.

Onko suositella muita ratkaisuja, kerta tuo juna taisi mennä ja simppelii laatikko on jo seinällä?
Perusmallissa ole kwh mittaria ni ei tiedä paljonko ladannut, mitättömän hintaerontakia lähes kaikki suositteli pron ostoa. Toki voit lisätä itse mittauksen, en tiedä onnaisko jopa vastaava abbn mittarin lisäys ja kytkentä kuten prossa, ku en ole tutkinut enempiä, mutta luulen et aika sama on muuten softan ja piirilevyn osalta
 
Tämä on kyllä mielenkiintoinen tapaus. Itse asensin viime viikonloppuna sähköasentajafrendin kanssa Elli Pro:n mökille ja ihan perus A-tyypin vikavirralla. Ei ollut mitään ongelmia.

Tarkistitko jo ettei virtamuuntajat ole väärin kytkettynä Ellin liittimiin? Näyttää yhdessä kuvassasi siltä, että olisi johdot vasemmassa reunassa noita 3-napaisia liittimiä. Pitäisi siis olla kahdessa oikeanpuoleisessa pinnissä.
Nyt vasta kerkeisin tuon tarkistaa ja oli vaihtanut nuo oikein, eli siinä ei ole vika. Ensviikolla ehkä tulee toinen firma katsomaan, jospa saisi sitten vikurin toimimaan. Muutenhan tuo toimii niinkuin pitää.
 
Jaa a pitäs Elli kaivaa tallin nurkasta ja alkaa pikkuhiljaa asentelee. Shellyn clambit tulee kaveriksi. Ootteko katkassu clambin päät ja keskusen sisällä jakorasia tai riviliittimil jatkanu sit? Cat 5 kaapeli varmaa halvin kaapeli millä jatkaa?
 
Tuli nytten asennettua Elli Charger Pro ja hyvin lähti lataamaan. Nyt koitin tuota EVCC:tä laittaa homeassistantissa tulille, mutta jumahdin kohtaan, jossa pitää:

Create an evcc configuration file evcc.yaml in your Home Assistant root configuration folder (/config or /homeassistant).

Sen verran vähän HA:ta vielä käyttänyt, että ei mee kaaliin, että mihin/miten tuo file tehdään.

 
Tuli nytten asennettua Elli Charger Pro ja hyvin lähti lataamaan. Nyt koitin tuota EVCC:tä laittaa homeassistantissa tulille, mutta jumahdin kohtaan, jossa pitää:

Create an evcc configuration file evcc.yaml in your Home Assistant root configuration folder (/config or /homeassistant).

Sen verran vähän HA:ta vielä käyttänyt, että ei mee kaaliin, että mihin/miten tuo file tehdään.

samaan kansioon jossa sulla on configuration.yaml
 
Tuli nytten asennettua Elli Charger Pro ja hyvin lähti lataamaan. Nyt koitin tuota EVCC:tä laittaa homeassistantissa tulille, mutta jumahdin kohtaan, jossa pitää:

Create an evcc configuration file evcc.yaml in your Home Assistant root configuration folder (/config or /homeassistant).

Sen verran vähän HA:ta vielä käyttänyt, että ei mee kaaliin, että mihin/miten tuo file tehdään.

 
Tuli nytten asennettua Elli Charger Pro ja hyvin lähti lataamaan. Nyt koitin tuota EVCC:tä laittaa homeassistantissa tulille, mutta jumahdin kohtaan, jossa pitää:

Create an evcc configuration file evcc.yaml in your Home Assistant root configuration folder (/config or /homeassistant).

Sen verran vähän HA:ta vielä käyttänyt, että ei mee kaaliin, että mihin/miten tuo file tehdään.

Onko Studio Code Server tai vastaava editori addon? Vähän toki riippuu miten asennettu HA (supervised vai HAOS/container)
 
Täytyypä siis asennella tuo file editor. Kiitokset tästä, eiköhän näillä päästä eteenpäin.
 
Lähtihän se tulille, kiitos yllämainituista ohjeista. Seuraavaksi ollaankin taas sormi suussa, kun pitäisi tuo saada konffattua. :hmm:
 
Lähtihän se tulille, kiitos yllämainituista ohjeista. Seuraavaksi ollaankin taas sormi suussa, kun pitäisi tuo saada konffattua. :hmm:
Heh, taidan olla ihan samassa vaiheessa eli tuota evcc.yaml pitäisi osata puukottaa ja sinne pitäisi saada siis konffattua Elli Pro laturi ja Homewizard P1 mittari. Jonkun verran ohjeita olen löytänyt tästä ketjusta, mutta on kanssa niin outo vielä koko haos maailma, että aika vaikeaa on. Ehkä jotkut älylamput tms olisi ollut parempi ensimmäinen projekti :lol:

En oikein osannut googlatakaan ohjeita. Ainakin se plantID on vielä keksimättä, että mistä se syntyy. Eli kaipaisin ja arvostaisin kovasti sellaista 10 v tai ehkä paremminkin 70 v tasolle tehtyä ohjeistusta.
 
Minulla ei plant id:tä ole ollenkaan. Muutenkin kunhan sain laturin keskustelemaan, kulkee loppu HA:n puolella

network:
# schema is the HTTP schema
# setting to `https` does not enable https, it only changes the way URLs are generated
schema: http
# host is the hostname or IP address
# if the host name contains a `.local` suffix, the name will be announced on MDNS
# docker: MDNS announcements don't work. host must be set to the docker host's name.
host: evcc.local
# port is the listening port for UI and api
# evcc will listen on all available interfaces
port: 7070

interval: 30s # control cycle interval. Interval <30s can lead to unexpected behavior, see interval | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
plant: 1a9d49b7c9020a3d240e79236d7d326eadb4b615a176556641f354c98db28906 # TODO: Generoi tähän plant id
# database configuration for persisting charge sessions and settings
# database:
# type: sqlite
# dsn: <path-to-db-file>

# sponsor token enables optional features (request at evcc 💚 Sponsoring)
# sponsortoken:

# telemetry enables aggregated statistics
#
# Telemetry allows collecting usage data (grid and green energy, charge power).
# Data is aggregated, no individual charging sessions are tracked. The collected,
# anonymous data can be retrieved using https://api.evcc.io.
#
# See Experimental: add telemetry for virtual power plant by andig · Pull Request #4343 · evcc-io/evcc or details.
#
# For time being, this is only available to sponsors, hence data is associated with
# the sponsor token's identity.
#
# telemetry: true

# log settings
log: info
levels:
site: debug
lp-1: debug
lp-2: debug
cache: error
db: error

# modbus proxy for allowing external programs to reuse the evcc modbus connection
# each entry will start a proxy instance at the given port speaking Modbus TCP and
# relaying to the given modbus downstream device (either TCP or RTU, RS485 or TCP)
modbusproxy:
# - port: 5200
# uri: solar-edge:502
# # rtu: true
# # readonly: true # use `deny` to raise modbus errors

# meter definitions
# name can be freely chosen and is used as reference when assigning meters to site and loadpoints
# for documentation see https://docs.evcc.io/docs/devices/meters
meters: # TODO: laita tähän oma energiamittauksesi. Nyt tyhmä dummy mittaus
- name: grid
type: custom
power:
source: const
value: 0
# - name: pv
# type: ...
# - name: battery
# type: ...
# - name: charge
# type: ...
# - name: aux
# type: ...

# charger definitions
# name can be freely chosen and is used as reference when assigning charger to vehicle
# for documentation see Wallboxen | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
chargers: # TODO: konffaa laturisi. Elli menee tällä konffalla
- name: laturi
type: template
template: ellipro
ski: 07DE482A2A99C01741B5782B85B12204BEC515B1 # TODO: Laturin hallintasivuilta SKI
ip: 192.168.68.91 # TODO: Laturin IP-osoite verkossa. Kannattaa laittaa kiinteäksi tai varata kiinteä dhcp:stä.

# vehicle definitions
# name can be freely chosen and is used as reference when assigning vehicle to loadpoint
# for documentation see Fahrzeuge | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
#vehicles: # TODO: Lisää autosi
#- name: car1
# type: skoda
# title: Zoe
# capacity: 77 # kWh
# user: myuser # user
# password: mypassword # password
# vin: WREN...
# onIdentify: # set defaults when vehicle is identified
# mode: pv # enable PV-charging when vehicle is identified

# site describes the EVU connection, PV and home battery
site:
title: Koti # TODO: nimeä kotisi, display name for UI
meters:
grid: grid # grid meter
# pv:
# - pv # list of pv inverters/ meters
# battery:
# - battery # list of battery meters
# aux:
# - aux # list of auxiliary meters for adjusting grid operating point
residualPower: 0 # additional household usage margin
maxGridSupplyWhileBatteryCharging: 0 # ignore battery charging if AC consumption is above this value

# loadpoint describes the charger, charge meter and connected vehicle
loadpoints:
- title: Autokatos # TODO: nimeä latauspiste, display name for UI
charger: laturi # TODO: valitse laturi, charger
# meter: charge # charge meter
mode: "off" # default charge mode to apply when vehicle is disconnected; use "off" to disable by default if charger is publicly available
# remaining settings are experts-only and best left at default values
# tariffs are the fixed or variable tariffs
tariffs:
currency: EUR # three letter ISO-4217 currency code (default EUR)
grid:
# either static grid price (or price zones)
# type: fixed # TODO: Käytä tätä jos sinulla on kiinteähintainen sähkösopimus
# price: 0.1 # EUR/kWh
# zones:
# - days: Mon-Fri
# hours: 2-5
# price: 0.2 # EUR/kWh
# - days: Sat,Sun
# price: 0.15 # EUR/kWh

# or variable tariffs
# type: tibber
# token: "476c477d8a039529478ebd690d35ddd80e3308ffc49b59c65b142321aee963a4" # access token
# homeid: "cc83e83e-8cbf-4595-9bf7-c3cf192f7d9c" # optional if multiple homes associated to account

# type: awattar
# region: de # optional, choose at for Austria
# charges: # optional, additional charges per kWh
# tax: # optional, additional tax (0.1 for 10%)

# type: octopusenergy
# tariff: AGILE-FLEX-22-11-25 # Tariff code
# region: A # optional

type: elering # Nordpool
region: fi # or lt, lv, fi
charges: 0.0038 # TODO: vaihda tähän marginaalisi pörssisähköön, optional, additional charges per kWh
tax: 0.24 # optional, additional tax (0.1 for 10%)

# type: energinet # Energinet using the price in DKK
# region: dk1 # or dk2
# charges: # optional, additional charges per kWh
# tax: # optional, additional tax (0.1 for 10%)

# type: entsoe # Entso-E european market data
# domain: BZN|DE-LU # Static Content
# securitytoken: # api token
# charges: # optional, additional charges per kWh
# tax: # optional, additional tax (0.1 for 10%)

# type: pun # PUN - Prezzo unico nazionale - Hourly Italian wholesale prices
# charges: 0 # optional, additional charges per kWh
# tax: 0 # optional, additional tax (0.1 for 10%)

# type: amber
# token: # api token from https://app.amber.com.au/developers/
# siteid: # site ID returned by the API
# channel: general

# type: custom # price from a plugin source; see Plugins | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
# price:
# source: http
# uri: https://example.org/price.json
# jq: .price.current

feedin:
# rate for feeding excess (pv) energy to the grid
type: fixed
price: 0.0786372 # TODO: Lisää tähän siirtohintasi, EUR/kWh

# type: octopusenergy
# tariff: AGILE-FLEX-22-11-25 # Tariff code
# region: A # optional

# type: amber
# token: # api token from https://app.amber.com.au/developers/
# siteid: # site ID returned by the API
# channel: feedIn
co2:
# co2 tariff provides co2 intensity forecast and is for co2-optimized target charging if no variable grid tariff is specified
# type: grünstromindex # GrünStromIndex (Germany only)
# zip: <zip>

# type: electricitymaps # Live 24/7 CO₂ emissions of electricity consumption
# uri: <uri>
# token: <token> # needs to be a token with forecast (not in the free tier)
# zone: DE

# type: ngeso # National Grid Electricity System Operator data (Great Britain only) Carbon Intensity
# provides national data if both region and postcode are omitted - Choose ONE only!
# region: 1 # optional, coarser than using a postcode - The region details are at Carbon Intensity API
# postcode: SW1 # optional - Outward postcode i.e. RG41 or SW1 or TF8. Do not include full postcode, outward postcode only

# mqtt message broker
mqtt:
# broker: localhost:1883
# topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable
# user:
# password:

# influx database
influx:
# url: http://localhost:8086
# database: evcc
# user:
# password:

# eebus credentials
eebus:
# uri: # :4712
# interfaces: # limit eebus to specific network interfaces
# - en0
#shipid: EVCC-9d28620ba3845190
certificate: # TODO: Generoi tähän sertifikaatit!!!! Asensin tietokoneelle evcc ja: local signed certificate, required, can be generated via `evcc eebus-cert`
public: |
-----BEGIN CERTIFICATE-----
MINUN KEY
-----END CERTIFICATE-----

private: |
-----BEGIN EC PRIVATE KEY-----
MINUN KEY
-----END EC PRIVATE KEY-----

# push messages
messaging:
events:
start: # charge start event
title: Charge started
msg: Started charging in "${mode}" mode
stop: # charge stop event
title: Charge finished
msg: Finished charging ${chargedEnergy:%.1fk}kWh in ${chargeDuration}.
connect: # vehicle connect event
title: Car connected
msg: "Car connected at ${pvPower:%.1fk}kW PV"
disconnect: # vehicle connected event
title: Car disconnected
msg: Car disconnected after ${connectedDuration}
soc: # vehicle soc update event
title: Soc updated
msg: Battery charged to ${vehicleSoc:%.0f}%
guest: # vehicle could not be identified
title: Unknown vehicle
msg: Unknown vehicle, guest connected?
services:
# - type: pushover
# app: # app id
# recipients:
# - # list of recipient ids
# - type: telegram
# token: # bot id
# chats:
# - # list of chat ids
# - type: email
# uri: smtp://<user>:<password>@<host>:<port>/?fromAddress=<from>&toAddresses=<to>
# - type: ntfy
# uri: https://<host>/<topics>
# priority: <priority>
# tags: <tags>
 
ChatGPT voi hyvinkin auttaa ainakin alkuun pääsemisessä. Ei se aina arvaa oikein, mutta iteroimalla pääsee monesti maaliin.
 
Heh, taidan olla ihan samassa vaiheessa eli tuota evcc.yaml pitäisi osata puukottaa ja sinne pitäisi saada siis konffattua Elli Pro laturi ja Homewizard P1 mittari. Jonkun verran ohjeita olen löytänyt tästä ketjusta, mutta on kanssa niin outo vielä koko haos maailma, että aika vaikeaa on. Ehkä jotkut älylamput tms olisi ollut parempi ensimmäinen projekti :lol:

En oikein osannut googlatakaan ohjeita. Ainakin se plantID on vielä keksimättä, että mistä se syntyy. Eli kaipaisin ja arvostaisin kovasti sellaista 10 v tai ehkä paremminkin 70 v tasolle tehtyä ohjeistusta.
Koodi:
chargers:
- type: template
  template: ellipro
  ski: #### #### #### #### #### #### #### #### #### #### 
  name: Laturi
tossa mun koodi osa elliä varten ski numeron saa ko kirjaudut selaimella suoraan laturin iphen ja siellä teet parituksen

energiamittauksen konfasin si ihan evcc:n määritysten puolelta (shelly 3em)
 
Kiitoksia neuvoista! Yritetään päästä eteenpäin. Ei nämä kyllä ollut ihan 10 v tason rautalankaa omasta vinkkelistä katsottuna. Lähinnä siis huomioksi, että kuinka helposti mennään heprean puolelle, kun on ihan pihalla. Mutta yritetään pikkuhiljaa.

En ole vielä muuta tehnyt kuin saanut sen demo evcc:n näkyviin ja ihmetellyt noita esimerkkikonffeja. Ehkä se menee helpostikin, kun yrittää ajaa omaa konffia sisään - ehkä ei :lol:
 
Kiitoksia neuvoista! Yritetään päästä eteenpäin. Ei nämä kyllä ollut ihan 10 v tason rautalankaa omasta vinkkelistä katsottuna. Lähinnä siis huomioksi, että kuinka helposti mennään heprean puolelle, kun on ihan pihalla. Mutta yritetään pikkuhiljaa.

En ole vielä muuta tehnyt kuin saanut sen demo evcc:n näkyviin ja ihmetellyt noita esimerkkikonffeja. Ehkä se menee helpostikin, kun yrittää ajaa omaa konffia sisään - ehkä ei :lol:
Itse totesin hetken yamlia käsin puukotettuani, että nopeinta oli ladata työasemalle evcc lokaalisti ja ajaa komentokehotteessa evcc kansiossa evcc configure ja seurata apurin ohjeita komponenttien liittämiseksi. Sitten vain siirsin helpperin luoman evcc.yaml tiedoston palvelimelle oikeaan paikkaan ja evcc:lle (eli sinu ntapauksessa home assistantille) uudelleenkäynnistys.
 
Kiitoksia neuvoista! Yritetään päästä eteenpäin. Ei nämä kyllä ollut ihan 10 v tason rautalankaa omasta vinkkelistä katsottuna. Lähinnä siis huomioksi, että kuinka helposti mennään heprean puolelle, kun on ihan pihalla. Mutta yritetään pikkuhiljaa.

En ole vielä muuta tehnyt kuin saanut sen demo evcc:n näkyviin ja ihmetellyt noita esimerkkikonffeja. Ehkä se menee helpostikin, kun yrittää ajaa omaa konffia sisään - ehkä ei :lol:
Lohdutuksena: Jos saatkin jotenkin konffattua ja toimimaan, niin et varmasti muista mitään mitä/miksi/milloin tuli tehtyä sitten kun HA päivittyy ja laittaa integraation korjausta vaativaan solmuun.

Ellet kommentoi koodia..
 
Itse totesin hetken yamlia käsin puukotettuani, että nopeinta oli ladata työasemalle evcc lokaalisti ja ajaa komentokehotteessa evcc kansiossa evcc configure ja seurata apurin ohjeita komponenttien liittämiseksi. Sitten vain siirsin helpperin luoman evcc.yaml tiedoston palvelimelle oikeaan paikkaan ja evcc:lle (eli sinu ntapauksessa home assistantille) uudelleenkäynnistys.
Joo, tämän konstin kanssa löysin ja se oli varmaan se puuttuva palanen, mikä teki hommasta vähän hankalan tuntuista. Ja sieltä se plant id myös näköjään syntyy. Jos joku toinen yhtä poropeukalo päätyy saksankieliseen konfiguraattoriin, niin evcc configure --lang en auttaa.

Lohdutuksena: Jos saatkin jotenkin konffattua ja toimimaan, niin et varmasti muista mitään mitä/miksi/milloin tuli tehtyä sitten kun HA päivittyy ja laittaa integraation korjausta vaativaan solmuun.

Ellet kommentoi koodia..

Sen verran minäkin sentään tiedän, että kommentointi on nössöjä varten /s
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 482
Viestejä
4 558 203
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom