Elite: Dangerous

Tänä vuonna. Viimeksi pelannut viime vuoden puolella.

Tuossa on 2.3:n patch log, onhan tonne "pari" juttua tullu ton "pärstänteon" lisäksi.. Commanders tuli tuossa reilu kuukausi sitten.
Muistaakseni valittelit viimeksi että "pelissä ei ole sisältöä", siihen ei ole tullu muutosta, sulle luultavasti pelissä ei ole vieläkään sisältöä.. ;)
Voin kyllä ihan vahvasti suositella tuota Elite-Discordia, jos tuntuu ettei yksin jaksa pelata. Yksinään tuollakin suurin osa pelailee ja tekee juttujaan, mutta Discon kautta saa ainakin pientä yhteisöllisyyden tuntua.


2.3 The Commanders - Changelog
 
Tuossa on 2.3:n patch log, onhan tonne "pari" juttua tullu ton "pärstänteon" lisäksi.. Commanders tuli tuossa reilu kuukausi sitten.
Muistaakseni valittelit viimeksi että "pelissä ei ole sisältöä", siihen ei ole tullu muutosta, sulle luultavasti pelissä ei ole vieläkään sisältöä.. ;)
Voin kyllä ihan vahvasti suositella tuota Elite-Discordia, jos tuntuu ettei yksin jaksa pelata. Yksinään tuollakin suurin osa pelailee ja tekee juttujaan, mutta Discon kautta saa ainakin pientä yhteisöllisyyden tuntua.


2.3 The Commanders - Changelog

Täytyy mulkoilla. Onhan tämä toki Riftillä elämys, mutta sisältöä kaipailisi. Nuo alien setit lupailee ehkä jotain sentapaista.
 
Täytyy mulkoilla. Onhan tämä toki Riftillä elämys, mutta sisältöä kaipailisi. Nuo alien setit lupailee ehkä jotain sentapaista.

Kyllä tässä edelleen on sitä sisältöä, se on vaan itestä kiinni mitä haluaa tehdä. Emmä ny sit tiedä mitä sisältöä sää sitten meinaat?
Mulla on 1700 tuntia takana pelissä ja tekemistä enemmän kun aikaa riittää pelaamiseen.
 
Kuinkas paljon lisää (erilaista) tuo Season Pass tuo mukanaan (muuta kuin autot). Ollut Elite julkkarista asti ja alussa tuli pelattuakin melkoisesti. Nyt vaan pitäis opetella kaikki uusiksi, mutta kiinnostais aloittaa kuitenkin taas, koska se on universumi johon saa aikaa kulutettua yhtä paljon kuin muihinkin avoimen maailmaan peleihin.
 
AI ilmeisesti kusettaa aika huolella conflict zonella. Tuli siellä mikä tahansa paatti vastaan niin ne yleensä oneshottaa shieldit pois ja toisella osumalla menee moottorit pois päältä jne. Omassa cobrassa "parhaat" aseet mitä on löytäny ja saa jyystää vihollista aikalailla, että saa edes suojat pois.
 
Kuinkas paljon lisää (erilaista) tuo Season Pass tuo mukanaan (muuta kuin autot). Ollut Elite julkkarista asti ja alussa tuli pelattuakin melkoisesti. Nyt vaan pitäis opetella kaikki uusiksi, mutta kiinnostais aloittaa kuitenkin taas, koska se on universumi johon saa aikaa kulutettua yhtä paljon kuin muihinkin avoimen maailmaan peleihin.

Jos Horizonsia meinaat niin kyllähän siinä sisältöä on pirusti. Täydentää todella hyvin peruspeliä, enkä ilman pelaisi sekuntiakaan.
Jo pelkästään insinöörit tuo niin suuren lisän alusten modauksen muodossa että jo sen takia se kannattaa.
Plus kaikki muu mitä en nyt tähän ala luettelemaan, koska sitä tavara tulee oikeasti aika paljon Horizonsin myötä. :)


AI ilmeisesti kusettaa aika huolella conflict zonella. Tuli siellä mikä tahansa paatti vastaan niin ne yleensä oneshottaa shieldit pois ja toisella osumalla menee moottorit pois päältä jne. Omassa cobrassa "parhaat" aseet mitä on löytäny ja saa jyystää vihollista aikalailla, että saa edes suojat pois.

Sitten on melko paskat shieldit jos vihollinen oneshottaa suojat.. :D
A ratet on parhaat, E:t huonoimmat. Pätee jokaiseen moduuliin.
Eikä se pelkkä paatti merkitse vielä kaikkea, vaan se minkä tasoinen kuski siellä on ratissa. Elite Cobra on vaarallisempi kuin Competent Anaconda.
Ja sitten.. millähän siä mahdat "jyystää" niitä suojia pois? Perusperiaate, thermal aseet suojia vastaan ja kineticit hullia vastaan.
Eli, suojat pudotetaan plasmalla tai laserilla, hullia tuhotaan esim multicannonilla tai cannonilla.
Ja onhan jokaisessa hardpointissa se maksimikokoinen ase mitä siihen saa? Esim class 2 slotissa on class 2 ase eikä ykkönen?
 
Jos Horizonsia meinaat niin kyllähän siinä sisältöä on pirusti. Täydentää todella hyvin peruspeliä, enkä ilman pelaisi sekuntiakaan.
Jo pelkästään insinöörit tuo niin suuren lisän alusten modauksen muodossa että jo sen takia se kannattaa.
Plus kaikki muu mitä en nyt tähän ala luettelemaan, koska sitä tavara tulee oikeasti aika paljon Horizonsin myötä. :)




Sitten on melko paskat shieldit jos vihollinen oneshottaa suojat.. :D
A ratet on parhaat, E:t huonoimmat. Pätee jokaiseen moduuliin.
Eikä se pelkkä paatti merkitse vielä kaikkea, vaan se minkä tasoinen kuski siellä on ratissa. Elite Cobra on vaarallisempi kuin Competent Anaconda.
Ja sitten.. millähän siä mahdat "jyystää" niitä suojia pois? Perusperiaate, thermal aseet suojia vastaan ja kineticit hullia vastaan.
Eli, suojat pudotetaan plasmalla tai laserilla, hullia tuhotaan esim multicannonilla tai cannonilla.
Ja onhan jokaisessa hardpointissa se maksimikokoinen ase mitä siihen saa? Esim class 2 slotissa on class 2 ase eikä ykkönen?

A4 näyttää olevan. On maksimikokoiset aseet. Ilmeisesti tuo vaatii sit jonkun 100h grindaamisen, että voi noihin karkeloihin liittyä ilman, että räjähtää 10 sekunnin sisällä.
 
A4 näyttää olevan. On maksimikokoiset aseet. Ilmeisesti tuo vaatii sit jonkun 100h grindaamisen, että voi noihin karkeloihin liittyä ilman, että räjähtää 10 sekunnin sisällä.
Ei cobralla kannata confict zonelle mennä. Varsinkaan modaamattomalla. Ne on kuitenkin pelin vaarallisimpia paikkoja. Jos haluut cobralla räiskiä niin hi-res kuulostaa hyvältä paikalta. Jos on oikein luottavainen olo ja taidot kunnossa niin miksei vaikka hazardi ressillekin.
 
A4 näyttää olevan. On maksimikokoiset aseet. Ilmeisesti tuo vaatii sit jonkun 100h grindaamisen, että voi noihin karkeloihin liittyä ilman, että räjähtää 10 sekunnin sisällä.

No ei se kyllä vaadi.. :D
Tähän voisi heittää legendaarisen "git gud"-sanonnan. Koska jotainhan teet nyt väärin jos 10 sekunnissa räjähdät.
Kyllä Cobra on erittäin tappelukykyinen alus imo, mutta toki jos sillä käyt haastamaan itseäsi parempia/isompia niin ei ihme jos kuolema korjaa.
Edelleen, kannattaa vähän kattoa kenen kimppuun käy, sun kimppuunhan ei käy kukaan ellei sulla ole cargoa kyydissä tai et ole wanted.
Ja kuten Vihtahousu sanoi, cz voi olla alkuun vähän väärä paikka haastaa, low-res tai hi-res, siellä on kytätkin puolustamassa jos kimppuun käydään.
 
Itse en cz:lle menisi vulturea pienemmällä. Siellä on vastassa pelkästään puhtaasti combat varusteltuja aluksia kovilla armoreilla ja suojilla. Conflict zoneakin pahempi paikka on itseasiassa. Ota muutama tonni kultaa kyytiin ja suunnista compromised nav-beaconille.
 
Itse en cz:lle menisi vulturea pienemmällä. Siellä on vastassa pelkästään puhtaasti combat varusteltuja aluksia kovilla armoreilla ja suojilla. Conflict zoneakin pahempi paikka on itseasiassa. Ota muutama tonni kultaa kyytiin ja suunnista compromised nav-beaconille.

No emmää kyllä haz ressilläkää haluais olla muutama tonni kultaa taskussa.. :D
Joskus epähuomiossa lennelly sinne romut kontissa, voi vaan ihmetellä sen jälkeen miks tutka on täynnä punaista..
 
Ja kuten Vihtahousu sanoi, cz voi olla alkuun vähän väärä paikka haastaa, low-res tai hi-res, siellä on kytätkin puolustamassa jos kimppuun käydään.

CZ:lla pärjää pienelläkin kipolla. Mene sinne, aja CZ:n laidalle ja valitse vasta sitten puoli. Keskellä tulee aika tavalla huomiota. Sitten vain napsit vähän parvesta karanneita aluksia ja vedät etäisyyttä, jos useampi hyökkää samaan aikaan kimppuun.

Ynnä Viper IV on aina ansa, raskaasti panssaroitu ja sitä seuratessaan voi löytää itsensä CZ:n keskeltä. ;-)
 
Cobra III:n kilvet ovat myös generaattorin tasosta riippumatta aivan onnettomat. Jopa halvempi Viper saa vakiona kiinni olevalla 3E:n generaattorilla paremman kilven kuin mitä Cobralla on tuolla 4A:lla
 
Pitänee tässä loppukuun aikoihin hommailla tuo Horizons. Mitä nyt videoita ja muuta katsellut, niin tuleehan siinä sisältöä. Siihen asti voi treenailla hiukan näppäin ym. komentoja ja lentelyä uudestaan että ovat suht hallussa kun lisärin hankkii ja alkaa opetella.
 
Mainostan vielä tuota Elite-Discordia, se on heittämällä paras paikka saada tietoa heti ja vastailukin on helpompaa kuin tätä kautta.
Jos Discord ei ole tuttu, se ei siis ole pelkästään puhesofta, tekstichattailyyn sitä enimmäkseen käytetäänkin joten ei tartte kenenkään pelätä että pitää suu aukaista. ;)
Meillä on tuolla hyvä porukka paskalla huumorilla höystettynä, tervetuloa kaikille tasapuolisesti!

Invite-linkki sigussa.
 
CZ:lla pärjää pienelläkin kipolla. Mene sinne, aja CZ:n laidalle ja valitse vasta sitten puoli. Keskellä tulee aika tavalla huomiota. Sitten vain napsit vähän parvesta karanneita aluksia ja vedät etäisyyttä, jos useampi hyökkää samaan aikaan kimppuun.

Ynnä Viper IV on aina ansa, raskaasti panssaroitu ja sitä seuratessaan voi löytää itsensä CZ:n keskeltä. ;-)
Kyllä sielä aikansa sätkii pienemmälläkin joo mutta ne cz:n kuviot pitää nimenomaan tietää tarkkaan että mitä tekee. Itsellä kun tosiaan on tapana ajautua sinne keskelle kun seurailee sitä elite viperiä. Sillä en pienellä menis koska se virhe ei tarvi tehdä kun kerran. Rebuy ja mahdollisesti muutaman tunnin bondit
 
Tuli nyt liityttyä varoiksi tuohon Elite-Discordiin, pitää nyt katella sitten jatkoa sielläkin.
 
A4 näyttää olevan. On maksimikokoiset aseet. Ilmeisesti tuo vaatii sit jonkun 100h grindaamisen, että voi noihin karkeloihin liittyä ilman, että räjähtää 10 sekunnin sisällä.
Niitä Zoneja on eri vakavuus asteilla kun menet LowLeveliin ei ne vihut edes ammu sinua ennen kuin itse se ammut niitä.

Sinällään koko Conflickt Zone keskellä tyhjää avaruutta ilman että olisi mitään kohdetta jonka hallinnasta olisi riitaa on todella keinotekoinen juttu ja häiritsee minua suuresti uskottavuuden kannalta.
 
Sinällään koko Conflickt Zone keskellä tyhjää avaruutta ilman että olisi mitään kohdetta jonka hallinnasta olisi riitaa on todella keinotekoinen juttu ja häiritsee minua suuresti uskottavuuden kannalta.

Öö... ei.
Siinähän taistelee kaksi minor factiota vallasta ja/tai omistuksista ja voittava osapuoli saa yleensä systeemistä aseman tai jopa systeemin hallinnan.
 
Tuli nyt sitten hankittua tuo Horizons hiukan aiemmin kuin oletin, pääsee ainakin kunnolla opettelemaan heti kättelyssä. Aikaa se kuitenkin vie, pelkät näppiksen bindaukset ottaa omansa. Ja toistaiseksi pelaan XBox 360 ohjaimella. Ajattelin hankkia paremman sitten jos vielä puolen vuoden päästä riittää intoa.

Kuten sanottu, bindaukset vie aikaa eikä heti kaikin osin toimi. Esim. thrusterit laitoin kuten ennenkin nuoli näppäimiin, mutta hauska puoli on että "ylös" vie eteen päin ja "alas" taakse päin vaikka mitä tekisi. Mutta eiköhän se siitä, vie vaan tosiaan hiukan aikaa kunnes kaikki on kohdallaan...
 
^ Sulla on todennäköisesti nyt päällekkäisiä bindauksia siellä jos tollain tekee.

Voin suositella Thrustmaster T-Flightia, mulla oli se pari vuotta ja toimi kuin junan vessa. Nappeja hieman vähänlaisesti mutta niillä kyllä pärjää jos käyttää näppistä jatkona, tai käyttää näppäinkomboja.

Alla uusin malli joka on yhteensopiva myös PS4:n kanssa, itsellä oli tuon edeltäjä joka oli fyysisesti sama laitos mutta yhteensopiva vain PS3:n kanssa ja jota on tainnu poistua myynnistä:

Thrustmaster T Flight HOTAS 4 -peliohjain, PC / PS4 74,90 €

Tässä toinen hyvä HOTAS joka itsellä ollu joulusta saakka, nappeja vähintään riittävästi:

Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS -peliohjainsetti, PC 129,90 €
 
Viimeksi muokattu:
^ Sulla on todennäköisesti nyt päällekkäisiä bindauksia siellä jos tollain tekee.

Voin suositella Thrustmaster T-Flightia, mulla oli se pari vuotta ja toimi kuin junan vessa. Nappeja hieman vähänlaisesti mutta niillä kyllä pärjää jos käyttää näppistä jatkona, tai käyttää näppäinkomboja.

Alla uusin malli joka on yhteensopiva myös PS4:n kanssa, itsellä oli tuon edeltäjä joka oli fyysisesti sama laitos mutta yhteensopiva vain PS3:n kanssa ja jota on tainnu poistua myynnistä:

Thrustmaster T Flight HOTAS 4 -peliohjain, PC / PS4 74,90 €

Tässä toinen hyvä HOTAS joka itsellä ollu joulusta saakka, nappeja vähintään riittävästi:

Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS -peliohjainsetti, PC 129,90 €

Itselläni on vanhempi T.Flight Hotas X, ja vaikka tuo Hotas 4 on elektroniikaltaan hieman parannettu, niin ottaisin ehkä silti ennemmin tuon T.16000M:n.

Tämä rimpula oli "ok" ostos ~40e hintaan pari vuotta sitten, mutta tuo lähes tuplahinta ei kuulosta sen arvoiselta. Mekaanisesti siinä ei käsittääkseni ole mitään eroa, samat halpispotikat ja kalvokytkimet siellä kummittelee. Nelosmallin parempi elektroniikka ehkä korjaa tuon Hotas X:n suurimman ongelman eli tarkkuuden puutteen varsinkin pieniä liikkeitä tehdessä. Mutta toista puutetta, eli namiskoiden puutetta ei. Tarvitsisi pari nappulaa enemmän jossakin kahvassa ja analogitatin tai vastaavaa.
 
Varmaan juu. Pitää katella tarkemmin, nyt mulla on jokin valmis XBox bindaus ohjaimelle joka mulla on alusta asti ollut, vois olla parempi jos tekis alusta asti ihan oman, vie tosin aikaa.

Milläs ton ohjaamon muuten saa siniseksi, mua jo alussa häiritsi se keltainen väritys. Pikku juttu sinänsä muun tärkeämmän ohessa, mutta olis ihan mukava toteuttaa sekin.

Pitää tosiaan katella noita parempia ohjaimia muutaman kuukauden päästä, kunhan nyt pääsis kunnolla alkuun taas näinkin ensin.
 
Varmaan juu. Pitää katella tarkemmin, nyt mulla on jokin valmis XBox bindaus ohjaimelle joka mulla on alusta asti ollut, vois olla parempi jos tekis alusta asti ihan oman, vie tosin aikaa.

Milläs ton ohjaamon muuten saa siniseksi, mua jo alussa häiritsi se keltainen väritys. Pikku juttu sinänsä muun tärkeämmän ohessa, mutta olis ihan mukava toteuttaa sekin.

Pitää tosiaan katella noita parempia ohjaimia muutaman kuukauden päästä, kunhan nyt pääsis kunnolla alkuun taas näinkin ensin.

Saat HUDin vaikka minkä väriseksi, tuosta testailemaan eri kombinaatioita:

Elite: Dangerous HUD colour theme editor

Ohjeet löytyy myös linkistä.
 
Onko porukalla kokemusta tuosta Saitekin X52:sta? Jotain diiliä taisi olla Frontierin kanssa kun on kovin samanlainen pelissä näkyvän ohjaimen kanssa (ei sillä, että tällä olisi mitään merkitystä).

Lisärahaa ei varmaan kannata laittaa tuohon PRO versioon.
 
Hieman yli pari vuotta on tullut lenneltyä tuolla vakio X52:lla, cdon.comista tilattu 2015 alkuvuodesta.

Mitään teknisiä murheita tuon kanssa ei ole ollut, vaan kaikki toimii yhä kuten uutenakin. Hieman olen omaani modannut, eli lisännyt ylimääräiset magneetit itse tikkuun sekä poistanut kaasukahvassa vakiona olevan loven 25% ja 75% asennoissa, joka itselläni oli lähinnä tiellä. Ohjeet molempiin vaikka täällä: To any Saitek x52 owners out there that want to make their ED experience better. Linkin modeista ekaa en siis ole tehnyt mutta kaksi muuta kyllä. Magneettimodista myös lisähuomio joka ei tuolla näy, se "pienentää" tikun liikerataa. Fyysisesti tikku liikkuu kuten ennenkin, mutta koneelta kalibrointia katsottaessa tikku on ääriasennossa jo ennen kuin se on sitä fyysisesti eli koko liikerata on käytössä pienemmällä fyysisellä liikkeellä.

Ohjain itsessään on kyllä ollut hintansa väärti. Lentäminen on huomattavasti mukavampaa kuin mitä hiiri + näppiksellä oli. Näppäimiäkin riittää, joskin olen silti joutunut laittamaan muutamia asioita näppäimistöön sillä enemmänkin voisi olla. Tai sitten pitäisi tehdä hieman säätöä tuon tikun pikkurillin takaa löytyvän näppäimen kanssa. Kokonaisuutena suosittelen.
 
Hieman yli pari vuotta on tullut lenneltyä tuolla vakio X52:lla, cdon.comista tilattu 2015 alkuvuodesta.

Mitään teknisiä murheita tuon kanssa ei ole ollut, vaan kaikki toimii yhä kuten uutenakin. Hieman olen omaani modannut, eli lisännyt ylimääräiset magneetit itse tikkuun sekä poistanut kaasukahvassa vakiona olevan loven 25% ja 75% asennoissa, joka itselläni oli lähinnä tiellä. Ohjeet molempiin vaikka täällä: To any Saitek x52 owners out there that want to make their ED experience better. Linkin modeista ekaa en siis ole tehnyt mutta kaksi muuta kyllä. Magneettimodista myös lisähuomio joka ei tuolla näy, se "pienentää" tikun liikerataa. Fyysisesti tikku liikkuu kuten ennenkin, mutta koneelta kalibrointia katsottaessa tikku on ääriasennossa jo ennen kuin se on sitä fyysisesti eli koko liikerata on käytössä pienemmällä fyysisellä liikkeellä.

Ohjain itsessään on kyllä ollut hintansa väärti. Lentäminen on huomattavasti mukavampaa kuin mitä hiiri + näppiksellä oli. Näppäimiäkin riittää, joskin olen silti joutunut laittamaan muutamia asioita näppäimistöön sillä enemmänkin voisi olla. Tai sitten pitäisi tehdä hieman säätöä tuon tikun pikkurillin takaa löytyvän näppäimen kanssa. Kokonaisuutena suosittelen.

Joo, nyt käytössä siis 10v vanha Logitechin joikka. Kattelin, että 30€ oli joissain kaupoissa vain ero normin ja pron välillä. Tahtoo hotas-vehkeet. Vois käydä hipelöimässä tota Rhinoakin, että onko hintansa väärti.
 
Joo, nyt käytössä siis 10v vanha Logitechin joikka. Kattelin, että 30€ oli joissain kaupoissa vain ero normin ja pron välillä. Tahtoo hotas-vehkeet. Vois käydä hipelöimässä tota Rhinoakin, että onko hintansa väärti.

Mitä ikinä ostatkin, ÄLÄ osta X-55/X-56:a. Ne on pelkkää paskaa laadullisesti, noiden laadusta löytyy juttuja ympäri internettiä. Siksi en itsekään Saitekia ostanu aikoinaan kun luin niiden laadusta.
Toi X-52 taitaa olla myös hieman kaksjakonen, laatu oli ilmeisesti hyvää ennen kuin Madcatz osti Saitekin ja tuon jälkeen laatu on pudonnu pahasti.
Nythän Madcatz on konkassa ja Saitekin osti Logitech, joten voisi odottaa laadun paranevan, mutta tällä hetkellä kauppojen hyllyillä olevat kamat on todennäköisimmin vielä Madcatz-aikakaudelta joten itse jättäsin hyllyyn.
Laadullisesti Thrustmaster vie hotaksissa 10-0.

Tuolla meidän discossa yhdellä olisi myynnissä takuuvaihdosta tullut X-56, saatat saada halvallakin mutta älä odota liikoja laadun puolesta. ;)
 
Mitä ikinä ostatkin, ÄLÄ osta X-55/X-56:a. Ne on pelkkää paskaa laadullisesti, noiden laadusta löytyy juttuja ympäri internettiä. Siksi en itsekään Saitekia ostanu aikoinaan kun luin niiden laadusta.
Toi X-52 taitaa olla myös hieman kaksjakonen, laatu oli ilmeisesti hyvää ennen kuin Madcatz osti Saitekin ja tuon jälkeen laatu on pudonnu pahasti.
Nythän Madcatz on konkassa ja Saitekin osti Logitech, joten voisi odottaa laadun paranevan, mutta tällä hetkellä kauppojen hyllyillä olevat kamat on todennäköisimmin vielä Madcatz-aikakaudelta joten itse jättäsin hyllyyn.
Laadullisesti Thrustmaster vie hotaksissa 10-0.

Tuolla meidän discossa yhdellä olisi myynnissä takuuvaihdosta tullut X-56, saatat saada halvallakin mutta älä odota liikoja laadun puolesta. ;)

Damn. Oon noista Thrustmastereistakin lueskellu, että sisuskalut ei vastaa hintaa vaan muovipaskaa sisällä, vaikka hintaa on yli 350e. Ilmeisesti CH:n vehkeet hyviä jos parempaa haluaa? Tai sit vaan ostan tuon halvan normi X52:n.
 
Öö... ei.
Siinähän taistelee kaksi minor factiota vallasta ja/tai omistuksista ja voittava osapuoli saa yleensä systeemistä aseman tai jopa systeemin hallinnan.
Niin mutta se taistelu tapahtuu yhdellä suppealla alueella siinä systeemissä eikä se taistelualue ole mitenkään strategisesti merkittävä (esim. lähellä auriknkoa voisi blokata systeemiin saapuvia aluksia mutta taisteloualueet ei ole siellä tai lähellä lähellä merkittävää raakaaine lähdettä tai merkittävää liikenten solmua (asema)).

Eli aivan kun todellista sotaa systeemin hallinnasta käytäisiin keinotekosilla pelimäisillä säännöillä jotka sanoo että sotaa käydään tietyllä pelialueella ja kaikki muut alueet systeemissä jätetään täysin sodan ulkopuolelle, minusta tälläoset keinotekoiset pelisäännöt ei ole uskottavia vaan pitäisi olla joku tunnistettavissa oleva syy sille miksi taistelu rajoittuu tietylle alueelle.
 
Damn. Oon noista Thrustmastereistakin lueskellu, että sisuskalut ei vastaa hintaa vaan muovipaskaa sisällä, vaikka hintaa on yli 350e. Ilmeisesti CH:n vehkeet hyviä jos parempaa haluaa? Tai sit vaan ostan tuon halvan normi X52:n.

No, muoviahan nämä kaikki lelut.. ;)
Warthog on sitten asia erikseen mutta painiipa se kyllä ihan eri hintaluokassakin.
Itsellä nyt tuo Thrustmaster FCS ja täytyy kehua, ollu joulusta asti ja nappeja on enemmän kuin tarpeeksi. Tämäkin todella muovinen laitos mutta eipä sitä Vive päässä huomaa.. :D

Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS -peliohjainsetti, PC 129,90 €
 
Damn. Oon noista Thrustmastereistakin lueskellu, että sisuskalut ei vastaa hintaa vaan muovipaskaa sisällä, vaikka hintaa on yli 350e. Ilmeisesti CH:n vehkeet hyviä jos parempaa haluaa? Tai sit vaan ostan tuon halvan normi X52:n.

CH:n ohjaimet olivat kuluttajalaitteissa parasta mitä rahalla sai joskus 90-luvulla. Nykyiset tuotteet ei ole näistä ajoista juurikaan muuttunut, mitä nyt gameport-liitäntä korvattu USBilla mutta mekaanisesti ovat melko lailla samaa tavaraa. Ei siis varsinaisesti teknologian kärkeä. Ja kuuleman perusteella ei nykymittapuulla muutenkaan ihan niin hyviä kuin hintalappu antaa ymmärtää. Ehkä jos käytettynä saa halvalla.

Mutta jos oikeasti haluaa metallisisuskaluja niin VKB:lta löytyy Gladiator Pro ja Gunfighter, ja näihin tulossa oleva Modern Combat Grip. Tai uusi tulokas VPC MongoostT-50, mutta kuten näkyy niin hinta hieman pompsahtaa :dead:

Itseäni kiinnostaisi tuo Gladiator Pro + MCG mutta siitä puuttuu ainakin tällä erää twisti ja tämä on minulle dealbreaker, ei kiinnosta polkimien kanssa alkaa säätämään. Ja vastaavaa kaasua ei ole vielä edes saatavilla. Luultavasti tyydyn tuohon T.16000M HOTAS pakettiin kunhan saan aikaiseksi...
 
No, muoviahan nämä kaikki lelut.. ;)
Warthog on sitten asia erikseen mutta painiipa se kyllä ihan eri hintaluokassakin.
Itsellä nyt tuo Thrustmaster FCS ja täytyy kehua, ollu joulusta asti ja nappeja on enemmän kuin tarpeeksi. Tämäkin todella muovinen laitos mutta eipä sitä Vive päässä huomaa.. :D

Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS -peliohjainsetti, PC 129,90 €

Itseasiassa Warthogin sisustakin on muovia, metallia on lähinnä näkyvissä osissa :vihellys:

Alkaa tuntua siltä että tuo T.16000M on hinta/laatusuhteeltaan paras HOTAS mitä markkinoilla on tarjolla tällä hetkellä. Jos oikeasti laatua haluaa niin menee tuonne VKB osastolle. Mutta sitten ei paljoa auta hintaa miettiä :D

Puhumattakaan että vielä ei ole kaikki E:D pilotin palikat saatavillakaan...
 
Tapani mukaan komppaan tota T.16000M-tikkua, eikä se HOTAS-setin kaasukahvakaan mitenkään huono ole. Mulla oli aiemmin ton tikun kaverina X52:n throttle, ja itse ainakin tykkäsin niistä pykälistä: 75% löytyi supercruisen lähestymisvaiheissa helposti, ja 25% oli kivasti käsilla cargo scoopin kanssa heilumiseen.

Ja jos VR ei ole sun juttu, niin jonkinlainen headtracking (OpenTracker, EDTracker, jne) kannattaa laittaa, lisää nimittäin immersiota kummasti.
 
Vaikka oppimiskäyrä onkin korkea, oletin että olisi melkoisen helppoa oppia nuo perusjutut kun aikoinaan kuitenkin melkoisesti tuli pelailtua. Vaan ei, näyttävät vievän melkoisesti aikaa, mutta hiljaa hyvä tulee. Tarkoitushan on saada tästä sellainen peli aikaan jota voi pelailla vuosia.

Mitä sitten tuohon Discordissa kyselemiseen tulee, alan kysellä ehkä vasta sitten kun perusta on taas kunnolla hallussa. Oma bindaus ym. lentely systeemit niin että ne sujuvat.
 
Tuu vaan kyselemään rohkeasti, alussa tekee helposti paljon virheitä joita ei tee jos tietää perusjutut.
Tämä on todella monitahoinen peli ja paljon on juttuja joita ei selitetä missään. Toi Discord on ehkä paras kanava kysymyksille.
 
Päivän vertailut tehty.

Logitech Extreme 3D Pro
+ näppäimistö vs Thrustmaster T.16000M HOTAS

Thrustmaster on ensimmäinen HOTAS kokemukseni vaikka kaiken maailman simuratteja yms on aina pyörinyt nurkissa enemmän kuin tarpeeksi. Immersio kasvoi vielä entisestään kun pilotin molemmat käden menee samassa suhteessa kuin omat, yllättävän iso plussa. Nappeja on kaasukahvassa, mutta ehkä liikaa "erikoisnäppäimiä", olisin kaivannut lisää normaaleja nappeja. Nyt käytännössä norminappeja on 3 ja yksi on keinuvipu tyyppinen (eli 2 nappia) ja sitten löytyy 3 POV suuntakytkintä. Ehkä ajan kanssa oikean napit löytävät paikkansa.

Joystick taas ei ollut välttämättä se hurraamisen aihe, vaikka harva sitä varmaan näillä hinnoilla odottaa. Keppi on selkeästi löysempi kuin yli 10 vuotias Logitech. Kätisyyden vaihtaminen on mahdollista Thrustmasterin joystickissä, mutta kaasukahvan kanssa se ei hyödytä mitään, koska siitä ei kyseinen käännös onnistu. Tämä tarkoittaa myös sitä, että peukalonappi puuttuu, koska peukalo lepää kumin päällä, joka otetaan vasenkätisyydessä pois (vasen kätiset palat tulevat mukana). Elitessä kun 2 tulitusnappia on Logitechin napin tässä mielessä paremmin sijoiteltu. Vaikka itsellä ei mitään pienet kätöset ole, Logitechissä myös yltää napeille paremmin paremman ja hieman ohuemman muotoilun takia. Varsinkin kepin päässä oleva POV kytkin on selkeästi helpompi käyttää. Kepin yläpäästä löytyy myös 4 normaalia nappia Thrustmasterin kolmea vastaan, mikä helpottaa huomattavasti toimintojen kanssa.

Logitech voittaa myös liipasimen tuntumassa, Thrusmasterissa on ihmeellinen turha deadzone ennen naksahdusta, Logitech kliksahtaa tyydyttävämmin.

Lopputulema oli, että Thrustmasterin Throttle jää käyttöön (voi ostaa erikseen) ja tikkuna pysyy Logitech.


Voin vielä myöhemmin rustailla Vive vs Rift vertailua jos jotakuta kiinnostaa, nimenomaan Eliten kannalta.
 
Aika moni on kehunu tuota Thrustmasterin tarkkuutta ja itse liityn siihen kuoroon. Mutta joo, itsellä on vaikeuksia ylettää kunnolla tuohon joystickin hattuun, pienikätinen kun olen.
Joudun aina nostamaan hieman rannetta siitä tuelta ja se ei ole kovin optimaalista.
Entisessä T-Flightissä oli parempi anatomia tikussa, mutta tuon tarkkuus ja liikerata menee kyllä tuon ohi helposti.
FCS:n kaasussa on sitten sellanen tehdasvika, että siellä on ilmeisen paskaa litkua liukukiskojen rasvana ja se kului itsellä 2 viikossa pois joka teki kaasun käytöstä tökkivää.
Työnsin sinne kiskoihin silikonirasvaa ja on toiminu sen jälkeen erittäin pehmeästi.
 
FCS:n kaasussa on sitten sellanen tehdasvika, että siellä on ilmeisen paskaa litkua liukukiskojen rasvana ja se kului itsellä 2 viikossa pois joka teki kaasun käytöstä tökkivää.
Työnsin sinne kiskoihin silikonirasvaa ja on toiminu sen jälkeen erittäin pehmeästi.

Hyvä tietää.


Nyt on oikeasti päässyt testaamaan Riftiä ja Viveä samalla pelillä, jotain huomioita mitä jäi käteen:

Jos pelaat 90% ajasta Eliteä VR:llä, on Vive parempi valinta. Jos pelaat autosimuja jne Rift on parempi. Syy on selvä, glare on korkeissa kontrastieroissa lähes sietämätön Riftillä, missä Vivellä sitä ei ole oikeastaan ollenkaan. Oculus foorumilla viljelty "molemmissa on yhtälailla heijastusta, koska molemmissa on fresnel linssi" on fanipoikien paskaa, eikä niistä kirjoittelijoista ole varmasti murto-osakaan päässyt koittamaan molempia. Linssit ovat erilaiset ja sen heti linssejä katsomalla. Olen myös ymmärtänyt ettei PSVR:ssäkään ole kyseistä ongelmaa. Ja itse siis olen ostanut Riftin. Ja sehän tässä on esim. DK2:sta päivittäneitä harmittanut, koska devkiteissä ei tätä ongelmaa ollut.

Autosimuissa kyseinen ongelma on huomattavasti pienempi (paitsi yökisoissa), joten siinä valintani olisi Rift. Rift sen vuoksi, että kuvanlaatu on inasen parempi. Ja nyt puhutaan todella pienistä eroista, mutta peräkkäin laitteita käyttäessä sen huomaa. Vivessä on ikäänkuin enemmän mustaa pikselien välissä, mistä tulee vaikutelma, että resoluutio olisi pykälän huonompi. Eliten pelaajille ero voisi kuvailla sillä, että pelaat VR:llä originaalilla oranssilla hudilla ja vaihdat sen siniseen tai vihreään, teksti on vähän skarpimpaa. Testissä minulla oli vaaleansininen hud käytössä molemmilla laitteilla. Luoja tietää miksi ihmeessä näihin on laitettu pentile-tekniikan paneelit (halvempia tehdä?), se kun juuri yksityiskohdissa huonompi kuin vaikka RGB ja sitten kun näyttö on naamassa kiinni ja suurennulasi välissä niin...

Yksi mikä tässä räpeltäessä pisti hirvittämään on tuo Viven kaapelihelvetti. On hirveä kasa johtoja, kaapelihubia ja kaikenmaailman jatko-johtoja. Ja sitten majakat täytyy laittaa tiettyihin moodeihin, miksiköhän ne ei mene automaattisesti? Vivellä siellä on myös ilmeisesti joku tuuletin sisällä kun laite hurisee (todella hiljaa), käy mielessä, että kuinka kestävä tuo on pitkässä juoksussa. Tässä Rift vie selkeästi.

Elite tuntui myös pyörivän Riftillä sulavammin, liekö sitten Oculuksen kaikenmaailman spacewarpit tuon takana.

Itse en jaksanu yrittää ottaa puhelimella linsseistä tuota glare ongelmaa, mutta tämä kuva on hyvinkin lähellä totuutta.

XaPk0VL.jpg
 
Laitetaan tänne myös:

JajaM04.jpg


Riftillä hieman selkeämpi erottelu, mutta häikäisee kuten näkyy (myös tuossa HUDissa).
 
Laitetaan tänne myös:

JajaM04.jpg


Riftillä hieman selkeämpi erottelu, mutta häikäisee kuten näkyy (myös tuossa HUDissa).
Näyttäis siltä että toisen fresnel linssi on muodostettu pitkistä urista ja toisen erillisistä nypyistä ja nuo pitkät urat aiheuttaisi sen että väri/valo pääsee vuotamaan sen uran suuntaisesti.

Eli jos arvasin syyn oikein kysessä on ongelma joka poistuisi sillä että Rift vaihtaisi käyttämänsä lissityypin Viveä vastaavaksi.

Tuosta häikäisystä ei taida päästä kokonaan eroon ellei luovu täysin fresnel tyypisen lisssin käytösä ja siitäluopuminen taas kasvatatisi kustannuksia ja laitteeen kokoa selvästi niin kauan kun käytettävissä ei ole radikaalisti parempia näyttövaihtoehtoja VR tarpeisiin.

Vivessä on ikäänkuin enemmän mustaa pikselien välissä
Tuohon vaikuttaa varmaankin juuri se Riftin uramalllinen fresnel joka päästää valon vuotamaan sen uran suuntaisesti ja siten feikkaa tarkuuden paremman näköiseksi kuin mitä se todellisuudesssa on kun taas Viven piikimäinen fresnel ei feikkaa sitä tarkkuuta yhtä paljon paremman näköiseksi, kun totuussahan on että kummankin tarkkuus on juuri ja juuri siedettävän ylittävä kumpaakaan ei voi kutsua hyväksi (silloin kun puhutaan siitä milätasola VR taarkuuden kokonaisuutena tarvisi olla).

Tähännähden arveluttaa ne edulliset VR lasit joita Microsoftin stantardin pohjalta on tulossa myyntiin kun ei Rift/Vive tasosta tinkimiseen ole oikein varaa, eli toivon suuresti että hintaero ei synny itse raudasta vaan siitä että MS ei ota omasta rajapinnastaan samanlaista katetta kuin Oculus/Valve ottaa omastaan.

pentile-tekniikan paneelit
Kyseisellä tekniikalla on helpompi saavuttaa korkea pistemäärä per tuuma kuin muilla tekniikoilla tuo korkea pistemäärä on välttämätön VR käytössä.

Se on totta että pentile näyttö ja fresnel linssi sopivan todella huonosti yhteen joten fresnel linssiä ja pentile näyttöä ei pitäisi käyttää samassa laiteessa mutta niitä käytetään samasta syystä VR laittaissa kummatkin vaatii vähempi tilaa kuin muut vaihtoehdot.

siedettävä+siedettävä=siedettävä lopputulos
hyvä+hyvä=hyvä mutta ei siedettävä
iso ja painava lopputulos joka ei olisi siedettävä vaikka onkin hyvä

Ja sitten majakat täytyy laittaa tiettyihin moodeihin, miksiköhän ne ei mene automaattisesti? Vivellä siellä on myös ilmeisesti joku tuuletin sisällä kun laite hurisee (todella hiljaa),
Ei ole tuuletin vaan itse lasermittauspää pyörii suurella nopeudella eli on just se tapa millä sen majakka toimii eli siitä hurinasta ei pääse eroon koska
ei hurinaa = majakka rikki.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäis siltä että toisen fresnel linssi on muodostettu pitkistä urista ja toisen erillisistä nypyistä ja nuo pitkät urat aiheuttaisi sen että väri/valo pääsee vuotamaan sen uran suuntaisesti.

Eli jos arvasin syyn oikein kysessä on ongelma joka poistuisi sillä että Rift vaihtaisi käyttämänsä lissityypin Viveä vastaavaksi.

Tuosta häikäisystä ei taida päästä kokonaan eroon ellei luovu täysin fresnel tyypisen lisssin käytösä ja siitäluopuminen taas kasvatatisi kustannuksia ja laitteeen kokoa selvästi niin kauan kun käytettävissä ei ole radikaalisti parempia näyttövaihtoehtoja VR tarpeisiin.


Tuohon vaikuttaa varmaankin juuri se Riftin uramalllinen fresnel joka päästää valon vuotamaan sen uran suuntaisesti ja siten feikkaa tarkuuden paremman näköiseksi kuin mitä se todellisuudesssa on kun taas Viven piikimäinen fresnel ei feikkaa sitä tarkkuuta yhtä paljon paremman näköiseksi, kun totuussahan on että kummankin tarkkuus on juuri ja juuri siedettävän ylittävä kumpaakaan ei voi kutsua hyväksi (silloin kun puhutaan siitä milätasola VR taarkuuden kokonaisuutena tarvisi olla).

Tähännähden arveluttaa ne edulliset VR lasit joita Microsoftin stantardin pohjalta on tulossa myyntiin kun ei Rift/Vive tasosta tinkimiseen ole oikein varaa, eli toivon suuresti että hintaero ei synny itse raudasta vaan siitä että MS ei ota omasta rajapinnastaan samanlaista katetta kuin Oculus/Valve ottaa omastaan.

Väärin. Tuo kuvio tulee näyttöpaneelista, ei linssistä. Kuva vähän hämää, mutta tuolla pixelgridillä ei ole heijastukseen vaikutusta.
 
Väärin. Tuo kuvio tulee näyttöpaneelista, ei linssistä. Kuva vähän hämää, mutta tuolla pixelgridillä ei ole heijastukseen vaikutusta.
Minä kun olen taipuvainen uskomaan että se on kummankin yhteisvaikutus niin että jos käytettäisiin tavalllista linssiä fresnel pohjaisen linssin sijasta sitä ei näkyisi tai jos käytettäisiin muuta kuin pentile näyttöä sitä ei näkyisi eli sekä sinä että minä olemme oikeassa kun kumman tahansa korvamalla ongelmasta pääsisi eroon.

Fresnel linssihän ei ole yksi tasaisesti valoa taitava laite vaan se koostuu tuhansista pienistä valoa taitavista yksiköistä ja näin niiden valoa taitavien yksiköiden väliin jää alue jolla ei ole valoa yhtää paljon kun tämä yhdistetään näyttöön joka tuottaa sitä valoa sopivan epätasaisesti lopputuloksena on ne mustat välit joista puhuit.

Tähän liittyy myös se tapa miten pentile ja tavallisten näyttöjen tarkkuus lasketaan kun pentile näyttö omalla laskentatavallaan tarvii vähempi niitä väripisteitä (esim. r g b) samaan näyttötarkuuteen niin että jos on 1080p pentile näyttö ja tavallinen 1080p näytö niin siinä tavallisessa näytössä on tosiasiassa paljon enempi valoa tuottavia pisteitä.

Eli pentilenäyttö tavallaan feikkaa tarkuuden paremmaksi kuin se on tämä ei ole ongelma niin kauan kun näyttöä katsoo suoraan koska pentilen feikkaus perustuu juuri siihe miten ihmisen näkö toimii mutta kun väliin laitetaan se fresnel linssi homma ei enää toimi niin hyvin koska se pentile feikki ei ole enää suoraan ihmissilmän havaitseman vaan siinä on fresnel välissää joka tekee oman tarkkuusfeikkauksensa omalla tavallaan kun on kaksi tarkkuuta parantava feikkausta yhdessä loputulos on se että kumpikaan feikkaus ei toimi optimaalisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Eli pentilenäyttö tavallaan feikkaa tarkuuden paremmaksi kuin se on tämä ei ole ongelma niin kauan kun näyttöä katsoo suoraan koska pentilen feikkaus perustuu juuri siihe miten ihmisen näkö toimii mutta kun väliin laitetaan se fresnel linssi homma ei enää toimi niin hyvin koska se pentile feikki ei ole enää suoraan ihmissilmän havaitseman vaan blaa .

Eikun pentile vaan yksinkertaisesti on huono resoluutioltaan ja tämän huomaa heti kun silmä on muutaman sentin päässä paneelista. Kokeile pleikkarin vr-laseja, niissä on rgb-paneelit ja siltä osin näyttävät selvästi paremmilta vaikka onkin "pienempi" reso itse paneeleissa. Niiden huonoin puoli on ps4:n tehojen loppuminen kesken.
 
Eikun pentile vaan yksinkertaisesti on huono resoluutioltaan ja tämän huomaa heti kun silmä on muutaman sentin päässä paneelista. Kokeile pleikkarin vr-laseja, niissä on rgb-paneelit ja siltä osin näyttävät selvästi paremmilta vaikka onkin "pienempi" reso itse paneeleissa. Niiden huonoin puoli on ps4:n tehojen loppuminen kesken.
Sotket pistemääräisen resoluution ja pistettä per tuuma tarkkuuden keskenään ne ei ole yksi ja sama asia, sen lisäksi sotket sen ero mikä on pentile näytön pisteasetelma ja sen perusteella laskettava pistetä per tuuma tarkkuus ja rgb paneelin pistettä per tuuma tarkuuden.

Mutta ei jatketa tätä OT:ta enää täällä sille on paljon paremmin sopivia ketjujakin olemassa.

Aikaisempi puhe liittyi melkosuoraan ED peliin mutta PS VR ei vielä liity kun kyseistä peliä ei vielä ole PS VR:lle, tai nyt ois yksi aiheeseeen liityvä kysymys tuleeko PS ED tukemaan PS VR:ää?
 
Minä kun olen taipuvainen uskomaan että se on kummankin yhteisvaikutus niin että jos käytettäisiin tavalllista linssiä fresnel pohjaisen linssin sijasta sitä ei näkyisi tai jos käytettäisiin muuta kuin pentile näyttöä sitä ei näkyisi eli sekä sinä että minä olemme oikeassa kun kumman tahansa korvamalla ongelmasta pääsisi eroon.

Fresnel linssihän ei ole yksi tasaisesti valoa taitava laite vaan se koostuu tuhansista pienistä valoa taitavista yksiköistä ja näin niiden valoa taitavien yksiköiden väliin jää alue jolla ei ole valoa yhtää paljon kun tämä yhdistetään näyttöön joka tuottaa sitä valoa sopivan epätasaisesti lopputuloksena on ne mustat välit joista puhuit.

Tähän liittyy myös se tapa miten pentile ja tavallisten näyttöjen tarkkuus lasketaan kun pentile näyttö omalla laskentatavallaan tarvii vähempi niitä väripisteitä (esim. r g b) samaan näyttötarkuuteen niin että jos on 1080p pentile näyttö ja tavallinen 1080p näytö niin siinä tavallisessa näytössä on tosiasiassa paljon enempi valoa tuottavia pisteitä.

Eli pentilenäyttö tavallaan feikkaa tarkuuden paremmaksi kuin se on tämä ei ole ongelma niin kauan kun näyttöä katsoo suoraan koska pentilen feikkaus perustuu juuri siihe miten ihmisen näkö toimii mutta kun väliin laitetaan se fresnel linssi homma ei enää toimi niin hyvin koska se pentile feikki ei ole enää suoraan ihmissilmän havaitseman vaan siinä on fresnel välissää joka tekee oman tarkkuusfeikkauksensa omalla tavallaan kun on kaksi tarkkuuta parantava feikkausta yhdessä loputulos on se että kumpikaan feikkaus ei toimi optimaalisesti.

Ei ja ei. Heijastus tulee linssistä ja linssit urat vaikuttavat siihen. Tuo Riftin heijastus muuttaa suuntaa valonlähteen mukaan.

Pentilessä ei ole mitään hyvää verrattuna perinteiseen RGB-stripe paneeliin. Ehkä se on valmistajalle halvempi. Kuvanlaadultaan se häviää.
 
Ei ja ei. Heijastus tulee linssistä ja linssit urat vaikuttavat siihen. Tuo Riftin heijastus muuttaa suuntaa valonlähteen mukaan.
...
Ensin sinä sanot kahteen kertaan että olen väärässä ja heti perään esität saman väiteen omanasi oikeassa olevana kun minähän nimeomaan sanoin että sen heijastuksen aiheutttaa fresnel linssi.

Pentile näyttö fresnel linssin yhteydessä aihetuttaa sen pahemman mustien alueiden näkymisen pikseleiden välissä silloin kun käytetään sitä pisteisiin perustuvaa fresnel rakennetta kun raitoihin perustuva piillotta ne paremmin vaikka tarkuus ei ole tosiasissa yhtään parempi.

En väittänyt että pentilessä olisi mitään hyvää kun sen koko ideahan on tehdä muka korkeamman pistetiheyden näyttö ilman että näytössä tosiasiassa olisi sen tarkkuuden edellyttämää pistemärää.
 
Ensin sinä sanot kahteen kertaan että olen väärässä ja heti perään esität saman väiteen omanasi oikeassa olevana kun minähän nimeomaan sanoin että sen heijastuksen aiheutttaa fresnel linssi.

Pentile näyttö fresnel linssin yhteydessä aihetuttaa sen pahemman mustien alueiden näkymisen pikseleiden välissä silloin kun käytetään sitä pisteisiin perustuvaa fresnel rakennetta kun raitoihin perustuva piillotta ne paremmin vaikka tarkuus ei ole tosiasissa yhtään parempi.

En väittänyt että pentilessä olisi mitään hyvää kun sen koko ideahan on tehdä muka korkeamman pistetiheyden näyttö ilman että näytössä tosiasiassa olisi sen tarkkuuden edellyttämää pistemärää.

Ok. Ymmärsin väärin, my bad. Palataan aiheeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 626
Viestejä
4 494 013
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom