No rehellisesti sanottuna mä uskon ainakin siihen, että koko peli on tehty ajatuksella, että kaikki tulee käyttämään summoneita. Se selittäisi sen, miksi noi pomot on niin ärsyttäviä haastavan sijaan, koska summonin läsnäolo tekisi pomosta "normaalimman".
Joten "haastavuus" tulee enemmänkin siitä, että haluaako pelata enemmän souls-tyylillä vai vaan antautua easy moden vietäväksi. Ja ei, mua ei kiinnosta miten porukka vetää pelin läpi, mutta mua ärsyttää se, jos peli on oikeesti balansoitu nimenomaan sen perusteella, että kaikki käyttäisivät noita. Dark souls 1:ssä oli mukava ja hauska vaikeustaso, mutta silti siinäkin oli easy modensa, jos joku vain halusi mennä pelin läpi. Ja parasta oli se, ettei se vaikuttanut niihin, jotka sitä haastetta halusivat.
Itse jotenkin vaikea uskoa noin, koska tosi monissa bosseissa on selvästi tehty movesettiä siten, että rankaisevat jos väärässä kohdassa yrität väistää tai ottaa flaskia, ja pitävät kokoajan sitä painetta yllä. Vaikka kuinka puhutaan tästä bossien ylituunauksesta tai aggressiosta, niin en ole sitä nähnyt. Tosin olevan vasta nyt menossa Malenialle ja Malikethille. Ainoa poikkeus tästä oli se Commander Neil, joka nyt oli ihan jäätävää yksin, mutta sekin vissiin helpottuu tietyillä buildeilla tai eräällä itemillä paljon.
Kaikki muut bossit paitsi tuo Commander olleet tähän mennessä ihan järkevän vaikeustasoisia pelattavaksi yksin ja ilman mitään OP-bleedbuildia. Ihan perus kilpi&miekka idella mennään. Ihan sellaiset movesetit että ovat torjuttavissa ja väistettävissä ilman mitään älytöntä yliharjoittelua. Kyllähän noihin yrityksiä menee, mutta musta kovan bossin kuuluukin ottaa se vähintään 10-20 yritystä.
Sen sijaan summonien kanssa melkein kaikki bossit menevät siihen, että ne jatkuvasti stunnaavat perushakkauksessa, antavat aivan liikaa tilaa pelaajalle ottaa etäisyyttä ja vedellä pulloja kaikessa rauhassa ja eivät pistä oikein yhtään painetta. Todella vaikea itse nähdä asiaa niin, että nuo Summonit ovat jokin tapa, jolla bossitappeluista saa sen aiotun kokemuksen. Siksi onkin outoa, miten keskeisessä osassa nuo summonit ovat pelillisesti muuten, kun tuntuvat siltä että olisivat lisätty peliin viimemetreillä ja valtaosaa bosseista ei ole edes testattu niiden kanssa muuten kuin lisäämällä bossin hipareita tai antamalla bossille jokin AoE isku summoneita jaloista siivoamaan.
Esim Elemer of Briar oli mukavan haastava ja mieleenpainuva tappelu soolona, jossa ajoitus ja vastustajan lukeminen oli tärkeää. Kokeilin kerran summonilla, ja tuntui että bossi putoaa kuin märkä rätti eikä tarjoa mitään vastusta, joten suosiolla vedin suicidet ja hoidin homman kotiin soolona. Eikä tarvitse edes erikseen sanoa, miten pahasti vaikka Morgott trivialisoituu jos siellä on joku mimicci tai olegi kaverina mättämässä bossia jatkuvaan stunniin ja imemässä aggrot.
Saa siis toki noiden summonien kanssa pelata jos tykkää, mutta itse en osaa millään nähdä että se on se optimoitu haastava ja palkitseva pelikokemus. Ihan vikat endgame bossit voivat olla poikkeus, mutta se on se viimeinen 10% pelistä.