Elden Ring -pelisarja

Kertokaas millainen peli tämä Elden Ring nyt oikein on? Onko tämä samanlainen kuin Dark Soulsit? Onko openworld? Jos on niin onko hyvä sellainen? Onko tässä minkäänlaista juonta?

Kiinnostaisi hankkia kun tämä on niin suosittu juuri nyt, mutta jos on taas vaan yksi Dark Souls-tyyppinen peli, niin sitten ei hirveästi nappaa. Mitä olen ymmärtänyt, niin samantapaisia vaikeita bosseja tässä on, mutta onko samanlaiset pelimekaniikat?

Jos ei kiinnosta Dark Souls -tyyppinen peli niin tuskin sitten kannattaa. Tämä on ikään kuin Ds3 laajennetuilla mekaniikoilla ja huikeasti hienommalla sekä isommalla maailmalla.
 
Kieltämättä vaikea asettaa itseään ensipelaajan rooliin, että miten Elden Ring aukeaa aivan uudelle pelaajalle, joka ei ole Dark Soulseja pelannut. Niin moni asia on kuitenkin sieltä tuttu, ettei asiaa tule edes ajatelleeksi.

Toisaalta, Dark Souls Remastered ensimmäistä kertaa ilman mitään ennakkokäsitystä mistään on yksi mieleenpainuvimpia pelikokemuksia koskaan. Eli samalla olen myös todella kateellinen sille täysin uudelle pelaajalle, joka Elden Ringin maailmaan saa hypätä.
 
Kyllä itse olen Dark Soulseja pelannut, lähinnä nyt mietin juuri sitä että onko tämä vaan Dark Souls laajennetuilla mekaniikoilla kuten Rokkijani mainitsi, vai mikä tästä pelistä niin suositun on tehnyt.
 
Kyllä itse olen Dark Soulseja pelannut, lähinnä nyt mietin juuri sitä että onko tämä vaan Dark Souls laajennetuilla mekaniikoilla kuten Rokkijani mainitsi, vai mikä tästä pelistä niin suositun on tehnyt.
Dark Souls mekaanikat, mutta helpottavia tekijöitä esimerkiksi respawn-paikkoja hyvin, pomotaisteluissa voi käyttää summoneita, avoin "zeldamainen" maailma tutkittavaksi.
Ei tämä mikään yltiövaikea peli mielestäni ole, jos yhtään malttaa levuttaa hahmoaan, pomotaisteluistakin saa halutessaan helpon tai vaikeamman. Nykypelaajat vain tottuneet kädestä pitämiseen ja pomotaistelujen helppouksiin. Tällainen nintendo 8-bit ajalla aloittanut muistaa vielä hyvin, kuinka Megamanit ynm oli haastavia, ajoitukset lyönneille ynm millisekunnin tarkkoja. Seikkailupeleissäkin oli löytämisen riemua kun ei aina ole joku nuoli näyttämässä oikeaa suuntaa.

Peli on suosittu koska siinä on uutta ja vanhaa onnistuneesti, muttei kuitenkaan niin että se karkottaisi pelaajat pois nojaamalla liikaa jompaan kumpaan. Loistava balanssi siis.
 
Kyllä itse olen Dark Soulseja pelannut, lähinnä nyt mietin juuri sitä että onko tämä vaan Dark Souls laajennetuilla mekaniikoilla kuten Rokkijani mainitsi, vai mikä tästä pelistä niin suositun on tehnyt.

Omasta mielestäni aivan huikea peli, mutta tosiaan mieti, että kaipaatko lisää Dark Souls -tyyppistä peliä. Jos on ähky tai muuten et nyt jaksa niin kyllä minä suosittelen jättämään ainakin toistaiseksi väliin.

Ei tämä kuitenkaan riko souls-formulaa massiivisilla uudistuksilla. Laajentaa, parantaa ja ehkä joiltakin osin heikentää. Tunnelmaa vertaan ykköseen eli se on minulle tässä se parhain juttu. Erityisesti, kun kolmonen oli vähän hengetön, vaikka huippu peli olikin.

Pelihän vaatii myös oikeasti ajallista panostamista.
 
Minusta ER eroaa Dark Soulseista siinä, että nyt kun on openworld, niin ei tule helposti sitä tunnetta, että joutuisi grindaamaan yhtä ainutta paikkaa mikäli jää jumiin jossain kohtaan esim. vaikean pomon kanssa. Toki Soulseissakin oli hieman tuota mahdollisuutta, että voi lähteä toiseen paikkaan tutkimaan, mikäli tulee seinä vastaan, mut tässä niitä tutkittavia paikkoja riittää vaan huomattavasti enemmän.
Pelihän vaatii myös oikeasti ajallista panostamista.
Tästä ihan samaa mieltä. Itsellä 90h peliä pelattuna ja vissiin nyt alkaa olemaan kohta endgamessa.
 
Dark Souls mekaanikat, mutta helpottavia tekijöitä esimerkiksi respawn-paikkoja hyvin, pomotaisteluissa voi käyttää summoneita, avoin "zeldamainen" maailma tutkittavaksi.
Ei tämä mikään yltiövaikea peli mielestäni ole, jos yhtään malttaa levuttaa hahmoaan, pomotaisteluistakin saa halutessaan helpon tai vaikeamman. Nykypelaajat vain tottuneet kädestä pitämiseen ja pomotaistelujen helppouksiin. Tällainen nintendo 8-bit ajalla aloittanut muistaa vielä hyvin, kuinka Megamanit ynm oli haastavia, ajoitukset lyönneille ynm millisekunnin tarkkoja. Seikkailupeleissäkin oli löytämisen riemua kun ei aina ole joku nuoli näyttämässä oikeaa suuntaa.

Peli on suosittu koska siinä on uutta ja vanhaa onnistuneesti, muttei kuitenkaan niin että se karkottaisi pelaajat pois nojaamalla liikaa jompaan kumpaan. Loistava balanssi siis.
Kerroppa miten Maleniasta saa helpon? Tai vaikka vikasta vastustajasta? Ja ei kelpaa mikään Lobosin SL1 videolinkki youtubeen, pro hemmoille on omat setit.
 
Kerroppa miten Maleniasta saa helpon? Tai vaikka vikasta vastustajasta? Ja ei kelpaa mikään Lobosin SL1 videolinkki youtubeen, pro hemmoille on omat setit.

Malenia ekalla läpi, vika bossi tokalla. En ole todellakaan mikään pro. Bleed buildilla Malenia kuoli Mimicin kanssa niin nopeasti, ettei kerennyt edes tehdä tanssiansa kertaakaan.
 
Jos ei kiinnosta Dark Souls -tyyppinen peli niin tuskin sitten kannattaa. Tämä on ikään kuin Ds3 laajennetuilla mekaniikoilla ja huikeasti hienommalla sekä isommalla maailmalla.
Itse en oikein Souls-pelejä ole jaksanut pelata, Bloodbornessa pääsin pisimmälle, en kuitenkaan varmaan edes puoleen väliin. Joten hieman epäröin tän hankintaa...

Tämä kuitenkin iski todella kovaa. Tai siinä kohti kun jotain 5-10h oli takana, alkoi vähän ymmärtää "how stuff works". Alussa olin aivan kuutamolla eikä todellakaan odotusarvo ollut että näin paljoa tästä tykkäisin.

Ei varmaan helpottanut yhtään että aloitin pelin vielä kalsareissa pelkkä nuija kädessä. Mitään tässä ei kuitenkaan pysty ryssimään kokeilemalla eri juttuja alussa. Runet kyllä menettää kun liikaa kikkailee, mutta niitä saa myöhemmin kasapäin.

Edit: Zelda oli "ihan jees" tasoa ja tää on toiseen potenssiin siitä. Välillä vähän kyllä samanlaisia viboja tulee.
 
On kyllä lievän "obskyyri" mekanismi tuo nuotiovalikossa jutteleminen. Rannin ohella huomaan, että en ole tajunnut Melinan kanssakaan jutella oikeastaan kuin silloin kun se tapahtuu automaattisesti ja lopulta spoilattuna silloin kun on pakko jotta peli etenee. Ei varmaan olisi ollut kohtuutonta, että kaikki nuotiolla tapahtuvat juonikuviot olisi automaattisesti tapahtuvia...
 
Melkein kolkyt tuntia tein 59 levelistä twinkkia (laitoin siitä screenshotinkin tänne eilen), mutta lopulta jaksoin ehkä kaksi tuntia sillä jauhaa. Saisi From tehdä edes jotain balanssia. Ei ole kenellekään kivaa. Noissa jossain aseissa taitaakin olla pointtina se, että on tehty äärimmäisen yksitoikkoiseksi pelityyliksi.

Tuolla parasta on, että voi periaatteessa pelata miten tahansa, mutta toisaalta kolikolla kääntöpuolikin.

Tuolla twinkillä on vaikea edes pelata tosissaan ja sitten kun pitäisikin pelata (vastustajat vastaavasti optimoidulla buildilla (tuo mun ei ollut mikään ääriesimerkki vielä)), niin oli jotenkin vaikea vaihtaa asennoitumista lennosta ja silti ei kehdannut käyttää weapon arttia. Ei paljoa voinut kumarrella kellekään kiitokseksi ja harvemmin dueleissakaan tervehdin vastustajaa.

Mutta yleisesti paljon kivempi pelaa epäoptimaalisella 138 levelisellä faith buildilla pvp:täkin puhumattakaan pve:stä. Honed bolt on kyllä silläkin op, kun ihmiset (pl. 125 tai 150lvl meta duelit) ei tiedä puolen sekunnin latenssia tai osaa vielä sitä arvioida. Voi jälkiviisaana ja jotain edes lukeneena vaan naureskella casterin endurance 35 jne. valinnoille, vaikka ei ensimmäinen souls peli toki ole. Pitäisi jossain välissä respecata, mutta alkuperäisenä ideana oli mennä läpi blindina ja pelistä vielä ilmeisesti jotain jäljellä kun en ole elden lord.

Oon kyllä pitänyt pelistä 5/5. Avoin maailmankin toteutus on jotenkin ihan uniikki ja tosi toimiva. On selviä maita ja sitten sellaista kaiken sitovaa massaa, joka sekin on jotain ihan muuta kuin tyypillistä random generaattoria. Pelkäsin sitä eniten.

Pvpkin (ei varmaan paista läpi missä mulla on painotus) tosi hyvin toteutettu vs. Demons Souls, jossa mätin sitä kunnolla. Paljon enemmän tulee ns. hyviä matseja olematta jossain darksouls pvp discordissa.
 
Itsellä ainakin alkaa enemmän ja enemmän vituttaa nää vihumekaniikat tässä pelissä mitä enemmän sitä pelaa. Dark souls 1 oli pelkkää hauskuutta, paitsi bed of chaos. Tässä taas tuntuu, että hauskoja pomoja on vaan muutama. Ja nekin on kaikki Erdtree avatareja ja yllättäen, melkein kopioita ds1 pomosta.

Ja ei oo kyse siitä, että joku pomo ois niin vaikea ettei pääse eteenpäin. Ihan sama jääkö jumiin vai tuhoaako koko pomon totaalisesti, se hauskuus puuttuu. Melkein joka vihu tungettu täyteen viivästettyjä lyöntejä (yleensä vielä massiivisella trackingilla), järkyttävää aggressiota ja pitkiä komboja tai erinäisiä yhdistelmiä noista. Ja se yhdistettynä aivan liian selkeään inputtien lukemiseen. Jotkut passiiviset pomot saa tulemaan heti kimppuun esim. heittämällä bone dartin.
 
Itsellä ainakin alkaa enemmän ja enemmän vituttaa nää vihumekaniikat tässä pelissä mitä enemmän sitä pelaa. Dark souls 1 oli pelkkää hauskuutta, paitsi bed of chaos. Tässä taas tuntuu, että hauskoja pomoja on vaan muutama. Ja nekin on kaikki Erdtree avatareja ja yllättäen, melkein kopioita ds1 pomosta.

Ja ei oo kyse siitä, että joku pomo ois niin vaikea ettei pääse eteenpäin. Ihan sama jääkö jumiin vai tuhoaako koko pomon totaalisesti, se hauskuus puuttuu. Melkein joka vihu tungettu täyteen viivästettyjä lyöntejä (yleensä vielä massiivisella trackingilla), järkyttävää aggressiota ja pitkiä komboja tai erinäisiä yhdistelmiä noista. Ja se yhdistettynä aivan liian selkeään inputtien lukemiseen. Jotkut passiiviset pomot saa tulemaan heti kimppuun esim. heittämällä bone dartin.

Astel, Rykard, Fire giant ihan asiallisia old skool souls bosseja, joita oli hauska pelata, opetella niiden liikkeet jne. Liikaa noissakin piti kyllä i-frameilla vetää (etenkin jättiläisen kanssa). Ei tullut sellaista fiilistä, että bossi kiertyy kuin korkkiruuvi lyödessään hakeutuvan iskun perääsi. Lohikäärmeetkin oli ok kun niissä ilmeisen tarkoituksellakin piti käyttää maastoa ja hevosta hyväkseen rankalla kädellä.
 
Kerroppa miten Maleniasta saa helpon? Tai vaikka vikasta vastustajasta? Ja ei kelpaa mikään Lobosin SL1 videolinkki youtubeen, pro hemmoille on omat setit.
En ole siellä asti, 4 ekaa juonta kuljettavaa eli siinä kohtaa missä Malenia kertoo että mennään yhdessä lunta, tuulta ja laavaa poikki tms. Omalla kohdalla useampia yrityksiä vaatineet jotkut sivubossit kuin nää mainbossit matkan varrella, olen kolunnut paikkoja paljon. Tosin myös jo levelillä 103 siksi. Jos tähän kohtaa tullut nuolia seuraten, oisihan tämä vaikeampaa. Kuten kirjoitinkin, riippuu kuinka rauhassa tutkii ja levuttelee.
 
Toista kierrosta nyt noin 10h takana. Ekan pelasin str buildilla isoilla miekoilla. Nyt melkeinpä pelkkää magiaa ja täytyy sanoa että tekee melko helpon tästä. Alussa hain meteorite staffin ja se kivitaika siitä vierestä. Ainoat bossit jotka aiheuttaneet toisen yrityksen ovat kilpiä käyttävät. Tuo taika ei mene niistä kunnolla läpi.

oikein hauska ja rento tapa pelata. Nyt voi enemmän tutkia rauhassa kun ei tarvii niin hiessä vääntöä kuin str buildilla.
 
Mikä on tämä "twinkki"? Google tarjoaa lähinnä "gay slang" selityksiä.

Kai sillä viitataan johonkin mahdollisimman matalan levelin "kuikeloon", joka on kaikin puolin endgame kamoilla optimoitu ja jolla on hyvä "gänkkiä" aloittelijoita niin, ettei niillä ole mitään saumaa.
 
Kerroppa miten Maleniasta saa helpon? Tai vaikka vikasta vastustajasta? Ja ei kelpaa mikään Lobosin SL1 videolinkki youtubeen, pro hemmoille on omat setit.
Nykyisessä versiossa Swarm of Flies käytännössä stunlockkaa Malenian. Loparikomboon kannattaa speksata Haligrake Talisman ja käyttää (Lord's) Divine Protectionia jos on Faithia buildissa tarpeeksi, damaget putoaa todella paljon.
 
Nykyisessä versiossa Swarm of Flies käytännössä stunlockkaa Malenian. Loparikomboon kannattaa speksata Haligrake Talisman ja käyttää (Lord's) Divine Protectionia jos on Faithia buildissa tarpeeksi, damaget putoaa todella paljon.
Okei joo katoin pari videoo tosta, näyttää legitisti aika op:ltä, taitaa tulla nerffatuksi kun seuraavaa patchia tippuu.
Ei ole kyllä normimaagilla mitään tämmöisiä kikkoja noita pomoja vastaan, monta tuntia meni ja lopulta oli kyllä aika hyvin hallussa kaikki movesetit ja mikä toimii vastaan. Comet Azure esmes oli melkein totaalisen useless, en silti epäile eikö youtubesta löydy joku pätkä missä joku CA spämmii sen kuoliaaksi, ei vain mainitse että tarvi 1000 yritystä että RNG oli suosiollinen.
Arcane ja bleed nyt rulettaa varsinkin pvp:ssä
 
Okei joo katoin pari videoo tosta, näyttää legitisti aika op:ltä, taitaa tulla nerffatuksi kun seuraavaa patchia tippuu.
Ei ole kyllä normimaagilla mitään tämmöisiä kikkoja noita pomoja vastaan, monta tuntia meni ja lopulta oli kyllä aika hyvin hallussa kaikki movesetit ja mikä toimii vastaan. Comet Azure esmes oli melkein totaalisen useless, en silti epäile eikö youtubesta löydy joku pätkä missä joku CA spämmii sen kuoliaaksi, ei vain mainitse että tarvi 1000 yritystä että RNG oli suosiollinen.
Arcane ja bleed nyt rulettaa varsinkin pvp:ssä

Nopeesti katoin niin joku maagistrategia löytyi, jossa kiivettiin juurien päälle turvaan ja sinne ei kaikki lyönnit osuneet. Samoin abductor tuplabossissa oli ne kivet joille pystyi kiipeämään ainakin jyräykseltä suojaan. Maagilla oppii nopeasti lukemaan maastoa ja katsomaan pakopaikkoja.

Kun toi valittaminen noista hyväksi havaituista strategioista käy kierroksilla niin lopulta sitten ei ole kuin se täydellinen liikkeiden opettelu ja virheetön yhtäjaksoinen toistaminen kun yksi kerrallaan eri tavat voittaa bossi nerffataan. Ehkä sen ei alunperinkään ollut tarkoitus olla naurettavan vaikea vaan siinä oli monta tapaa hoitaa (joista yksikään ei ole mitenkään OP tai virhe)?
 
Nopeesti katoin niin joku maagistrategia löytyi, jossa kiivettiin juurien päälle turvaan ja sinne ei kaikki lyönnit osuneet. Samoin abductor tuplabossissa oli ne kivet joille pystyi kiipeämään ainakin jyräykseltä suojaan. Maagilla oppii nopeasti lukemaan maastoa ja katsomaan pakopaikkoja.

Kun toi valittaminen noista hyväksi havaituista strategioista käy kierroksilla niin lopulta sitten ei ole kuin se täydellinen liikkeiden opettelu ja virheetön yhtäjaksoinen toistaminen kun yksi kerrallaan eri tavat voittaa bossi nerffataan. Ehkä sen ei alunperinkään ollut tarkoitus olla naurettavan vaikea vaan siinä oli monta tapaa hoitaa (joista yksikään ei ole mitenkään OP tai virhe)?
Sanoisin että kun yksi satunnainen spelli trivialisoi koko bossin (joka on kaikilla muilla tavoin pelatessa todella vaikea) niin silloin on jäänyt pelinkehittäjiltä jotain huomiotta. Useimmissa boseissa on monta toimivaa taktiikkaa ja vaikeustaso lähinnä muuttuu per hahmon buildi.

Noin lähtökohtaisesti väittäisin että pelinkehittäjän tavoite varmaan olisi että jos pelaa pelin läpi käyttäen samaa hahmobuildia koko pelin ajan, pitäisi sen olla jokaiselle eri buildille jotakuinkin yhtä haastavaa kokonaisuutena. Jotkut bossit helpompia, jotkut vaikeampia, mutta kokonaisvaikeusaste säilyy samana. Jos on havaittavissa että jollain buildilla peli on koko matkan helpompi kuin toisella buildilla, ei pelin balance ole aivan kohdillaan, mutta väkisinhän se näin on kun on kyse isoista peleistä. En usko että pelinkehittäjä tässä tapauksessa on ajatellut että pelaajien pitää vaihtaa buildiaan per bossi jotta pärjäisivät, vaan on kyseessä on enemmänkin puute pelin balancessa.
 
Maleniaan ei uponnut yhtä paljon tunteja kuin Margitiin tai Radahniin, mutta vaihdoinkin siinä vaiheessa FTH-painotteisesa buildista aggressiiviseen bleediin Rivers of Bloodin kera. Kyllä siinä silti ehkä 30+ yrittämää yhteensä meni eri buildeja kokeillessa.

Sinänsä hyvä, että status ailmentit on bosseihin oikeasti tehoavia takuja vrt aiemmat pelit joissa 2/3 saattoi olla vaikka poisonille immuuneja. Ehkä kumminkin varsinkin tuota bleediä saisi vielä vähän tuunata. 20-30% lämästä pois voisi olla ihan ok.
 
Noin lähtökohtaisesti väittäisin että pelinkehittäjän tavoite varmaan olisi että jos pelaa pelin läpi käyttäen samaa hahmobuildia koko pelin ajan, pitäisi sen olla jokaiselle eri buildille jotakuinkin yhtä haastavaa kokonaisuutena.

No rehellisesti sanottuna mä uskon ainakin siihen, että koko peli on tehty ajatuksella, että kaikki tulee käyttämään summoneita. Se selittäisi sen, miksi noi pomot on niin ärsyttäviä haastavan sijaan, koska summonin läsnäolo tekisi pomosta "normaalimman".

Joten "haastavuus" tulee enemmänkin siitä, että haluaako pelata enemmän souls-tyylillä vai vaan antautua easy moden vietäväksi. Ja ei, mua ei kiinnosta miten porukka vetää pelin läpi, mutta mua ärsyttää se, jos peli on oikeesti balansoitu nimenomaan sen perusteella, että kaikki käyttäisivät noita. Dark souls 1:ssä oli mukava ja hauska vaikeustaso, mutta silti siinäkin oli easy modensa, jos joku vain halusi mennä pelin läpi. Ja parasta oli se, ettei se vaikuttanut niihin, jotka sitä haastetta halusivat.
 
Balansointi nimenomaan on ongelma. Osa bosseista on vaan täysin sietämättömiä tietynlaisilla buildeillä, peräti mahdottomia jos asenne on, että summonit on easy mode ja respecata ei saa.

Soulsit oli paljon helpompi tasapainottaa kun taistelut tapahtui tiukasti rajatuilla alueilla ja suurin osa pelaajista oli suunnilleen tietyllä tasolla ne kohdatessaan ja saavuttanut suunnilleen niitä varusteita, jotka oli tarkoitettu siihen mennssä olevan.

Mutta onko se sitten ongelma? Kaikki rakastaa Morrowindiä, jossa ei ole mitään skaalausta ja pelin voi rikkoa vahingossa tai tahallaan tai hakata päätään seinään. Kaikki inhosi Oblivionin tasapainottavaa skaalausta.
 
Hieman on nyt bugeja viime pätsin jälkeen. Esim kun tulee jokin teksti alaruutuun niin se ei katoa ja mikään ei toimi. Pystyy ainoastaan liikkumaan. Ja muutaman kerran vihu on osunut vaikka olen selän takana ja vihu tekee perus front attackia.
 
Hieman on nyt bugeja viime pätsin jälkeen. Esim kun tulee jokin teksti alaruutuun niin se ei katoa ja mikään ei toimi. Pystyy ainoastaan liikkumaan. Ja muutaman kerran vihu on osunut vaikka olen selän takana ja vihu tekee perus front attackia.

Painat X:ää niin se teksti menee pois :confused:
 
Miten hyvin porukka sai tiputettua Malikethin? Itsellä meni tuohon tuhottoman paljon yrityksiä, P1 oli luonnollisesti helppo mutta P2 movesettiä en oikein ikinä oppinut. Useamman tunnin sai vääntää että sai tuon alas. Nyt jälkikäteen kun katsoo niin Blasphemous Claw olisi ilmeisesti auttanut aika paljon mutta itse vedin ilman tuota.

NG+1 tuli aloitettua akun oma lvl 142. Helppoahan tämä on, muutaman bossin ehtinyt vetää ja kaikki luonnollisesti ensimmäisellä alas ilman todellista vastusta.
 
Miten hyvin porukka sai tiputettua Malikethin? Itsellä meni tuohon tuhottoman paljon yrityksiä, P1 oli luonnollisesti helppo mutta P2 movesettiä en oikein ikinä oppinut. Useamman tunnin sai vääntää että sai tuon alas. Nyt jälkikäteen kun katsoo niin Blasphemous Claw olisi ilmeisesti auttanut aika paljon mutta itse vedin ilman tuota.

NG+1 tuli aloitettua akun oma lvl 142. Helppoahan tämä on, muutaman bossin ehtinyt vetää ja kaikki luonnollisesti ensimmäisellä alas ilman todellista vastusta.

Meni ainakin tunti tai kaksi. Lähempänä kahta. Tuolla clawilla parry aika tarkkaa puuhaa. En alkanut treenaan edes.

Pitää itsekin useamman kerran tuota loparia ennen kuin voin sanoa että osaan.
 
Malikethia vastaan oli FTH korkealla ja viskoin tulipalloja (giantsflame) ja lisäksi paskapommeja, joita se vaati kaksi. Muuvit kyllä oppi, mutta pilarin halaaminen oli samaan aikaan turvallista että hazardia, kun pomo löi niistä läpi ja lock on saattoi tipahtaa väärään aikaan. Lopulta pääsyin käyttämään spirit ashia ja bossista tuli vitsi.

Peli vihdoin läpi. Aktiivista peliaikaa ehkä 130h ja leveleitä 154. Tokavika pomo meni ekalla yrittämällä, ja vikan P1:n sain aika hyvin haltuun, mutta P2 sillä oli yksinkertaisesti liikaa helaa että olisin jaksanut sen enempää ilman spirit ashia. Bleed immuneeja toki molemmat, mutta silti tuo Rivers of Blood oli paras mitä keksin.

Rannin lopun valkkasin ja loreimplikaatiothan näissä on varsin mielenkiintoiset. Harmi vaan että kyseinen loppu on käännetty väärin.

NG+ en harkitse - sitten kun joskus pelaan uudelleen läpi, teen sen alusta ja pyrin tekemään kaikki questit. Tällä kertaa niitä jäi useampi kesken.
 
No rehellisesti sanottuna mä uskon ainakin siihen, että koko peli on tehty ajatuksella, että kaikki tulee käyttämään summoneita. Se selittäisi sen, miksi noi pomot on niin ärsyttäviä haastavan sijaan, koska summonin läsnäolo tekisi pomosta "normaalimman".

Joten "haastavuus" tulee enemmänkin siitä, että haluaako pelata enemmän souls-tyylillä vai vaan antautua easy moden vietäväksi. Ja ei, mua ei kiinnosta miten porukka vetää pelin läpi, mutta mua ärsyttää se, jos peli on oikeesti balansoitu nimenomaan sen perusteella, että kaikki käyttäisivät noita. Dark souls 1:ssä oli mukava ja hauska vaikeustaso, mutta silti siinäkin oli easy modensa, jos joku vain halusi mennä pelin läpi. Ja parasta oli se, ettei se vaikuttanut niihin, jotka sitä haastetta halusivat.

Itse jotenkin vaikea uskoa noin, koska tosi monissa bosseissa on selvästi tehty movesettiä siten, että rankaisevat jos väärässä kohdassa yrität väistää tai ottaa flaskia, ja pitävät kokoajan sitä painetta yllä. Vaikka kuinka puhutaan tästä bossien ylituunauksesta tai aggressiosta, niin en ole sitä nähnyt. Tosin olevan vasta nyt menossa Malenialle ja Malikethille. Ainoa poikkeus tästä oli se Commander Neil, joka nyt oli ihan jäätävää yksin, mutta sekin vissiin helpottuu tietyillä buildeilla tai eräällä itemillä paljon.

Kaikki muut bossit paitsi tuo Commander olleet tähän mennessä ihan järkevän vaikeustasoisia pelattavaksi yksin ja ilman mitään OP-bleedbuildia. Ihan perus kilpi&miekka idella mennään. Ihan sellaiset movesetit että ovat torjuttavissa ja väistettävissä ilman mitään älytöntä yliharjoittelua. Kyllähän noihin yrityksiä menee, mutta musta kovan bossin kuuluukin ottaa se vähintään 10-20 yritystä.

Sen sijaan summonien kanssa melkein kaikki bossit menevät siihen, että ne jatkuvasti stunnaavat perushakkauksessa, antavat aivan liikaa tilaa pelaajalle ottaa etäisyyttä ja vedellä pulloja kaikessa rauhassa ja eivät pistä oikein yhtään painetta. Todella vaikea itse nähdä asiaa niin, että nuo Summonit ovat jokin tapa, jolla bossitappeluista saa sen aiotun kokemuksen. Siksi onkin outoa, miten keskeisessä osassa nuo summonit ovat pelillisesti muuten, kun tuntuvat siltä että olisivat lisätty peliin viimemetreillä ja valtaosaa bosseista ei ole edes testattu niiden kanssa muuten kuin lisäämällä bossin hipareita tai antamalla bossille jokin AoE isku summoneita jaloista siivoamaan.

Esim Elemer of Briar oli mukavan haastava ja mieleenpainuva tappelu soolona, jossa ajoitus ja vastustajan lukeminen oli tärkeää. Kokeilin kerran summonilla, ja tuntui että bossi putoaa kuin märkä rätti eikä tarjoa mitään vastusta, joten suosiolla vedin suicidet ja hoidin homman kotiin soolona. Eikä tarvitse edes erikseen sanoa, miten pahasti vaikka Morgott trivialisoituu jos siellä on joku mimicci tai olegi kaverina mättämässä bossia jatkuvaan stunniin ja imemässä aggrot.

Saa siis toki noiden summonien kanssa pelata jos tykkää, mutta itse en osaa millään nähdä että se on se optimoitu haastava ja palkitseva pelikokemus. Ihan vikat endgame bossit voivat olla poikkeus, mutta se on se viimeinen 10% pelistä.
 
koska tosi monissa bosseissa on selvästi tehty movesettiä siten, että rankaisevat jos väärässä kohdassa yrität väistää tai ottaa flaskia

No joillain pomoilla on tosiaan aivan liian selkeetä inputtien lukemista. Esim. pomo on passiivisena = odottaa, että teet jotain että voi rangaista siitä. Tätäkin tietty voi hyväksikäyttää tietyssä määrin vaikka heittämällä bone dart ja pomo tulee kimppuun ja saat siitä sitten sen iskun sisään, jos tekee liikkeen josta voi pomoa sitten rangaista. Ja siitä väistämisestä, mä oon pelannut jo yli 160h ja ei vieläkään tunnu mitenkään luonnolliselta väistää noita viivästettyjä iskuja. Ja sitä ei todellakaan helpota se, että peli on lukittu 60fps ja omaa selkeän input lagin sen takia + se että rolli lähtee vasta kun irroittaa napista, ei painaessa. Ja viivästetty isku siellä sun täällä ei ois niin paha, mutta kun tuntuu koko peli olevan täynnä niitä.

Ja kaikki iskut on varmasti torjuttavissa, mutta kaikki iskut ei tunnu olevan väistettävissä. Ainakin itse oon törmännyt useaan otteeseen siihen, etten vaan kykene väistämään kaikkia iskuja. Esim. väistän ekan, väistän tokan, mutta kolmas tuleekin niin nopsaan, että oon vielä käytännössä rolli-animaatiossa toisen iskun väistämisestä.

Tuota inputtien lukemista voi kokeilla helposti ja nopeasti esim. Margitissa, sillä kun tuppaa olemaan ihan pirusti noita vaiheita, ettei tee mitään.
 
Minä rytmitän viiveiskuja lyömällä välissä itse. Nopeilla aseilla toimii ja jotenkin saa eri rytmin päälle kuin että odottaisi sitä rollauskohtaa kiltisti. Enemmän vaatii kyllä treeniä kuin soulseissa, mutta alan pitää paljon palkitsevampana tätä.

En kyllä itse pysty syyttämään 60fps:ää tai input lagia. Toisille toki voi olla eri kokemus.
 
Tappelin kyllä koko pelin ajan tuon input lagin kanssa vaikka fps oli yli 60. Samoin inputin bufferointi oli vähän kuin tappelisi toista pomoa vastaan samaa aikaa, sillä pomo saattoi vaihtaa liikettä tai paikkaa siinä ajassa kun peli vielä luki lähes sekunti sitten painettuja nappeja. Pelit ovat Dark Soulsin jälkeen nopeutuneet mutta kontrollit seuraavat edelleen samoja sääntöjä ja tätä tuli pelin aikana monta kertaa kirottua. Korvaisin mielelläni nämä kontrollit Niohin vastaavilla.
 
Tappelin kyllä koko pelin ajan tuon input lagin kanssa vaikka fps oli yli 60. Samoin inputin bufferointi oli vähän kuin tappelisi toista pomoa vastaan samaa aikaa, sillä pomo saattoi vaihtaa liikettä tai paikkaa siinä ajassa kun peli vielä luki lähes sekunti sitten painettuja nappeja. Pelit ovat Dark Soulsin jälkeen nopeutuneet mutta kontrollit seuraavat edelleen samoja sääntöjä ja tätä tuli pelin aikana monta kertaa kirottua. Korvaisin mielelläni nämä kontrollit Niohin vastaavilla.
Koskiko tämä PCtä? Pleikkarilla pelatessa en ole huomannut input lageja. Varsinkaan sitä että rollinapista pitäisi irroittaa että rekisteröi. Samalla sekunilla pyörähtää kun nappia näpäyttää.
 
Koskiko tämä PCtä? Pleikkarilla pelatessa en ole huomannut input lageja. Varsinkaan sitä että rollinapista pitäisi irroittaa että rekisteröi. Samalla sekunilla pyörähtää kun nappia näpäyttää.

En ole mitään lagia PC:llä pelaten huomannut. Käytössä nopea monitori ja PS4:n Dualshock.

edit: Dualshock siis johdolla

Muutenhan tässä on sitä helvetin puskurointia, että tiedät siinä vaiheessa kun kolmas taika tappaa vihollisen, että se neljäs tulee vielä, teit mitä vaan, vaikkei se animaatio ole vielä edes alkanut. Muutenkin vähän tökköä liikettä, luultavasti DS peruja. Kaukana noista Niohista ja vastaavista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei allekirjoittanutkaan ole PC:llä minkäänlaista input-lagia kokenut. G-sync päällä pelaillut DualSensellä. Parin sekunnin nykäisyjä fps:ssä sen sijaan on edelleen.
 
Samoin inputin bufferointi oli vähän kuin tappelisi toista pomoa vastaan samaa aikaa

Joo, tää on kans yks erittäin ärsyttävä asia. Rollaa vähän myöhässä ja ota osuma, mutta koska painoit rollia, rollaat osuman jälkeen vaikket halukaan ja ota uusi osuma. Joissain tilanteissa toi bufferi on oikeesti monta sekuntia.
 
Osaako joku sanoa minkä takia hahmo ei aina juokse, vaikka staminaa olisikin? Käytännössä suoraan oman iskun jälkeen.

Käy tosi usein pvp:ssä kun yritin rollcatchata porukkaa. Toisella neliön painalluksella vasta juoksee ja en keksi syytä ja enkä edes osaa googlettaa tuota tai olen ainoa jolla on tuo ongelma.

Samoin joskus juostessa rupeaa kävelemään, vaikka puolessa välin staminapalkkia. Pakko olla sama ongelma.
 
Menihän se lopulta läpi kaikkine optional bosseineen. Eniten vaikeuksia tuotti Mohq mutta siihen olisi ilmeisesti pitänyt olla vielä joku oma erikoisiteminsä millä laittaa Mohq kanveesiin kun se channeloi sitä paskataikaansa mitä en jaksanut hakea sieltä viemäristä. Malenia meni muutamalla yrityksellä kuten Farum Azula lohikäärmekin. Greatshieldi ja Plasphemous Blade oli kamppeina ja mimic tearia tuli käytettyä. Kaikkia luolia ei myöskään tullut koluttua ihan joka zonesta.

En tiedä uskaltaako ihan aloittaa uutta peliä ilman summoneita ja ilman greatshieldiä eikä mitään sekunnissa nuke mage buildia. Väittäisin että aika kova vaikeustaso jos mitään noista ei käytä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, tää on kans yks erittäin ärsyttävä asia. Rollaa vähän myöhässä ja ota osuma, mutta koska painoit rollia, rollaat osuman jälkeen vaikket halukaan ja ota uusi osuma. Joissain tilanteissa toi bufferi on oikeesti monta sekuntia.

Lienenköhän jotenkin töhö, mutta en ole input lagin lisäksi tuotakaan huomannut. :D

Olen kyllä lukenut tuosta muualtakin.

Ehkä rollaan joko ihan oikein tai päin persettä. Ei välimuotoja.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sain hommattua tuon bell bearingin, jolla saa noita alemman tason smithing stoneja ostettua, kummasti helpottuu eri aseiden testailu, kun saa helposti levelöityä niitä. Nut Uchi Katana testissä ja hyvälle vaikuttaa.

Nyt 43h takana ja hahmo lvl 53. Liurnian karttaa kolunnut nyt. Alkaa loppupää siitä olemaan edessä, vaikka paljonhan tuolla on vielä löydettävää. Tuolla Liurniassa on kyllä ihan pirun huikeita maisemia. Linnoja isojen kielekkeiden päällä ym. Ja se kävelevä Mausoleumi tuli vastaan. Aika vaikuttava näky kyllä, mutta en tohtinut vielä haastaa sitä. :p

Tämän pelin maailma on vaan niin upea, että ei ole vastaavaa kyllä tullut koettua ikinä.
 
Ja se kävelevä Mausoleumi tuli vastaan. Aika vaikuttava näky kyllä, mutta en tohtinut vielä haastaa sitä. :p

Ettet liian pitkään odota...

...sehän ei varsinaisesti ole vihollinen eikä erityisen vaikea saattaa maahan. Eikä siitä saa runeja tai silleen, se on pikemminkin liikkuva talo, jonka voi pysäyttää.
 
Kyllähän tuo input lag on aivan päivänselvä ainakin joillain laitteilla ja varsinkin tietyissä paikoissa/tietynlaisissa tilanteissa. Raporttia on eri foorumeilla vaikka kuinka. Spekulaatiota ollut, että johtuisi esim. ehkä siitä vihollisten input "lukutaidosta". Näinköhän FS tulee koskaan korjaamaan. Ehkä se olis ostettava vaan vanhempia Souls pelejä ja pelailla niitä korjausta odotellessa.
 
Lienenköhän jotenkin töhö, mutta en ole input lagin lisäksi tuotakaan huomannut. :D

Olen kyllä lukenut tuosta muualtakin.

Ehkä rollaan joko ihan oikein tai päin persettä. Ei välimuotoja.
Enpä minäkään kyllä. Ehkä tuota PS5-versiota ei nämä vaivaa?

Mietin kyllä alkuun hommaanko PS5 vai PC mutta hyvin tuolla on toiminut. Ainoa "vika" on joskus kun alkaa pelaamaan, saa takoa "login to server" useampaan kertaan.
 
Itsellä kans nyt pelitunteja alla sellaiset 50-60h välimaastoon, hahmo on siellä 110+ levelin tienoilla ja eilen tuli viimeisimmäksi kaadettua lumimaailman loppuvastus. PS5 versio kyseessä.

Jos alkuun tuntui siltä, että peli ei vaan lähde - niin nyt ei tekisi mieli lähteä töihin, että voisi vaan jatkaa pelailua. Tuo lyhyehkö alun kankeus on siis voitettu ja tämä avoin maailma on kyllä vienyt siinä mielessä mennessään, että vaikea kuvitella jatkossa enää paluuta "putkijuoksumaisempaan" rakenteeseen. Tämä avoimen maailman kenttäsuunnittelu on aivan käsittämättömän hieno ja on todella hienosti toteutettu tämä vertikaalisuunnan tuoma lisäsyvyys Souls-maailmaan. Tai onhan aiemmissakin Souls-peleissä kentissä korkeuseroja, mutta nyt niitä pääsee aivan uudella tavalla tutkimaan kun hahmo/mount osaa hyppiä muutenkin kuin pienen loikan eteen päin.

Isoimmat negatiiviset havainnot tai puutteet omasta mielestä ovat edelleen;

1) Tietyissä taisteluissa kamerakulman käyttäytyminen - olisi ainkain itselleni mieluisampaa että kun taivaalta tipahtaa lohari niskaan, niin kamerakulma zoomaisi ukosta vähän kauemmas, että osaa hahmottaa tilannetta paremmin. Täysin melee hahmolla tällä kertaa pelatessa sitä saa kuunnella aika paljon mitä äänien kautta vihollinen meinaa tehdä tai lukea hyökkäyksiä jostain takajalkojen asennosta, sillä pyörin aika paljon esim. siellä koipien välissä kahdella hammerilla (päähän kohdistuvia lyöntejä en koita usein tehdä, koska tuntuu että niiden osuminen on huomattavasti hankalampaa toteuttaa kuin esim. koipiin). Näissä matseissa vaikeus on aika usein myös suoraan pelkästään kamerakulman aiheuttamaa.

2) En ole myöskään koskaan pitänyt siitä, ettei Souls-peleissä ole minkäänlaista quest-logia. Tässä avoimen maailman pelissä sen puute vielä mielestäni korostuu. NPC questit ovat vieläkin yhtä "salamyhkäisiä" mitä edellisissä peleissä, eikä niitä usein jaksa kauempaa ihmetellä, että mitä nyt pitäisi tehdä, ennen kuin sitä sortuu kurkkaamaan Wikistä miten pitää edetä. Osaa se voi viehättää ja pitää tätä hyvänä, itse en niinkään.

3) Äärimmäisen iso maailma on myös iskenyt selvästi FS:n puolella siihen, että näitä vihollisia ja tiettyjä pikkupomojakin on kierrätetty aika paljon. Se vie vähän sitä viehätystä ja yllätystä pois kun koluat näitä pikkuluolastoja ja tiedät heti pomon nähtyäsi, että mitä se tulee tekemään.

Vaikeustasosta en osaa verrata oikein edellisiin Souls-peleihin (Sekiroa en ole itse vielä pelannut, muut on pelattu läpi lisäosineen) useat pääpomot ovat tippuneet sellaisen 5-15 yrityksen välillä, mitään siis ylitsepääsemättöän vaikeaa ei ole vielä eteen tullut. Olen koittanut vältellä spoilereita parhaani mukaan, mutta olen muutamissa kommenteissa huomannut parin pomon nimeä, joiden kanssa on odotettavissa varmasti vähän enemmän töitä. En käytä summon/spirit asheja, pitää hyödyntää niitä uudelle pelikerralla paremmin. Tällä hetkellä ainakin tuntuu, että oma ukko on kohtalaisen ylilevelöity vaikka mitään runefarmausta en ole tehnyt ja ihan perus mosat menee nykyään 2 x colossal hammer (+19/+20) hyppyiskuilla kerralla kumoon. Hammereiden aiheuttama stagger damage on myös ollut näiden aseiden iso etu, vaikka ne eivät kovin ulottuvaiset olekkaan.

Sen verran pelissä tuntuu ainakin olevan uudelleenpeluu potentiaalia, että ajattelin hommata Elden Ringin myös PC:lle, missä voi pelailla ja seurata kakkosnäytöltä kaikkea muuta samalla. Ellei peli loppua kohden nyt aivan täysin lässähdä, niin kyllä tämä menee omien pelien top-listojen kärjistöön - mutta ei nyt mielestäni mikään aivan 100 pinnan teos ole kyseessä.
 
SE ON SIINÄ! Kaikki achievementsit kerätty! :kippis:

1648539780654.png


Kaiken kaikkiaan 170 tuntia siihen menikin. Saavutukset kerätty ilman tallennus-kikkailuja, eli NG+2 meni juuri läpi. Ukolla leveliä lopussa 205. Nyt voi huokaista helpotuksesta. :cigarbeye:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 848
Viestejä
4 541 113
Jäsenet
74 887
Uusin jäsen
jtom

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom