Elden Ring (PC, PS4/PS5, Xbox One/X/S)

Rannin questline tehty ja olihan se hieno seikkailu. Paitsi on pakko antaa iso miinus jatkuvasta googlettamisen tarpeesta! Tälläistähän se on ollut aina soulseissa ja siksi se varmaan annetaan anteeksi mutta aivan perseestä se on. En halua selkeitä waypointteja vaan hitusen selkeämpiä ohjeita minne mennä. Toisaalta ainakin yhdessä tehtävässä sai kartan palasen johon oli merkitty rasti ja se piti sovittaa isoon karttaa ja käydä tutkimassa. Se oli hyvä ja kiinnostava.
Eihän tässä questlinessä edes juurikaan googlettamista tarvittu. Aika selkeät ohjeet tulee et minne pitää mennä, viimeistään item descriptionit lukemalla. Ite kyllä meinasin missata sen nuken kanssa puhumisen siinä yhdellä tietyllä Gracella, mutta noin muuten tuli kyllä kaikki ihan luonnollisesti vastaan googlettelematta.

Monta muuta on sit tasoa mee paikkaan x, puhu siellä tarpeeks, sit paikkaan y, sama homma, sit paikkaan z jonka jälkeen pitää tajuta käydä kylmäämässä joku random minibossi jossain nurkassa ja sit sinne ilmestyy summoning merkit joilla pääsee hommaa jatkamaan. Noilla ei nyt sinällänsä suurta merkitystä ole kun ei juurikaan vaikuta mihinkään, mut jotkut on kyllä vähän liian kryptisiä selvittää ite ilman et on tuuriakin mukana.
 
Tapoin äsken Morgottin. Hieno fight mutta ensimmäistä kertaa summonasin Melinan apuun n. viiden wipen jälkeen. Odotin että Melina olisi tehnyt taistelusta aavistuksen verran helpomman mutta mitä vielä, teki koko fightista täyden facerollin ja vei mukanaan kaiken vaikeuden. Eli jos haluatte bosseista ahelppoja, summonatkaa vain. Jos ette, jättäkää väliin. Oli ensimmäinen ja viimeinen summon itselle.

Joistain pomomatseista summonit tekee kyllä todella helppoja. Riittää, että summoni ottaa agrot pomolta ja itse voi sitten vaikka taioilla mättää bossin hengiltä. Itse käytin summoneita aika liberaalisti, kun ei jaksa jäädä jumiin noihin bosseihin, eikä ne itselle ole ikinä olleet se juttu Soulseissa. Oli tuolla joukossa sellaisiakin, että summonin kanssakin saa yrittää ihan tosissaan. Niall ja Malenia nyt esimerkkinä. Malenia kukistui lopulta cooppina ja oli ihan riittävän haastava noinkin. Toki myös monet tupla- ja jopa triplabossit on haastavia ilman summonia.
 
Eihän tässä questlinessä edes juurikaan googlettamista tarvittu. Aika selkeät ohjeet tulee et minne pitää mennä, viimeistään item descriptionit lukemalla. Ite kyllä meinasin missata sen nuken kanssa puhumisen siinä yhdellä tietyllä Gracella, mutta noin muuten tuli kyllä kaikki ihan luonnollisesti vastaan googlettelematta.
Ei kerrottu kaikkea eikä lukenu item descriptioneissa. Netin oppaatki on puutteellisia ja kyllä sen questlinen läpi pääsee, mutta asioita tulee jäämän välistä.

EDIT: Hyvä puoli että VaatiVidyalle riittää hommia. :D
 
Viimeksi muokattu:
Niin pelaat todennäköisesti muutkin vastaavat 3rd person pelit padilla. Se on tosiaan ihan tottumiskysymys. Itsellä ei tule padilla pelaamisesta mitään, kun on tottunut käyttämään näissä 3rd person action peleissä ainia tiettyjä sormia tiettynlaisten toimintojen tekemiseen. Padilla joutuisi tekemään monia toimintoja oikean käden sormilla, mitä on tottunut tekemän vasemman käden sormilla ym.

Mutta lähtökohtiasesti hiiri+näppis kombo ei ole sen huonompi tässääkään, kuten ei muissakaan 3 persoonan pelissä.

Ainoa etu padilla tosiaan on tuo analoginen liikkuminen tuolla vasemmalla tatilla.

Se on juurikin tuo analoginen liikkuminen tatilla mikä tuo helpotusta taisteluihin. Muissa 3rd person peleissä tulee pelailtua hiiri+näppis, mutta näissä pädi on itselle ehdoton. Liekkö tässä tuo taisteleminen sitten niin intensiivistä?
 
En kyllä suosittele katsomaan mitään ja muutenkin noi aseet yms jotka tekee pelin ihan ylihelpoksi, tekee pelin myös tylsäksi. Ja jos haluu vaan ylihelpon pelin, niin sitten vaan sword of night and flame -buildi alle ja kaikki pomot tuhoutuu, kun tulee tekemään tyyliin 5k damaa per skillikäyttö.

Nojaa voin sanoa että peli oli ihan vitun nihkeetä alottaa int/dex buildilla kun ei tullu mitään edes semi-hyviä dex taikka int aseita vastaan. Peli oli turhauttavan vaikea jopa. Ei tuo moonveil alussa mikään OP ole kun ei ole matuja sitä enchantata, ja itsellä olis kyl menny peliin into jos ois pitäny jotain roska-aseita käyttää ekat 80 tuntia pelistä ennenkuin olis tuon voinut löytää. Ota huomioon et tuo tulee Caelidista jonka vaikeustaso on sitä luokkaa että sinne vois mennä vaikka vasta Capitalin jälkeen..

Jos maagilla meinaat pelata ja et käy hakemassa edes semi-hyviä taikoja niin onnea vaan. FP ei tuu riittämään bossien kaatoon sillä aloitustaialla ja onhan se kivaa hutkia bossia 20 minuuttia melee aseella ennenkuin kuolee .. eiku. Puhumattakaan sit siitä et useimmilla taioilla on naurettavan lyhyt range. FP menee useasti hukkaan kun ammut sen vihua kohti mut eipä lennä sinne asti... Ja itehän tuo hlö kysyi mitä kannataa levuttaa ja millä aseella joten vastasin kysymykseen.

Nii ja siis mulla on pelikellossa aikaa 97h ja leveliä noin 100. Vasta 80 tienoilla helpottui peli, mutta ei se mikään ylihelppo silti ole. Joo damagea riittää nyt kun upgradesin sen +10 mutta turpaan tulee myös ja kovaa kun ei kestä kun 1-2 iskua ottaa..
 
Vaikka turhahko väittelynaihe onkin:

Hiiri+näppis pystyt aina painamaan enemmän eri toimintanappuloita samanaikaisesti kuin padilla, jos hiirestä löytyy vähintään kaksi peukalonäppäintä, samalla kun tämän lisäksi vielä tähtäät. Itsellänikin roolipeleistä tottuneena itemit peukalonapeissa samalla kun kun perus liikkumista lukuunottamalla koko vasen käsi jää eri napeille käyttökelvolliseksi.

Se millä aimaa ja liikuttaa muuten horisonttia, niin se on varmasti jonkinasteinen mieltymyskysymys mutta on siihen syynsä minkä takia kilpapelaamisessakin käytetään noihin hiirtä ja näppistä eikä pädiä.

Haluan silti painottaa että en koe minkäänlaista henkilökohtaista tarvetta kyseenalaistaa kenenkään pelivarustusta, pääasia että viihtyy. Se on pelaamisen tarkoitus.
 
Viimeksi muokattu:
Minä pelasin hyvän matkaa peliä Forked Hatchetilla ja aloitus taioilla. Meteorite staffin löysin ihan vain hevosella ihmetellessä, että mitä näkyy. Int dex hahmo siis.
 
Paljonkohan tässä menee kaikkea hienoa ohi ihan vain siksi, että tuolla kauempana alkualueilta lähinnä laukkaa kiitolaukkaa mobien ohi ja läpi kaikenmaailman barrikaadeista ja nappaa helpot esineet siinä täydessä vauhdissa? Vähän liikaa erilaisia jättiläisvihollisia, jotka kaikki tuntuvat itsessään jo minibosseilta että jaksaisi putsata paikkoja matkalla aarteiden sun muun toivossa. Hiipien ja kävellen pitää olla vähän turhan tarkkana jatkuvasti, ettei tule gänkityksi jostain puolesta kilometristä ja hevosella ei sitten oikein saa sitä kierrettä poikki, että jatkuvasti on jonkun tähtäimissä tai jahdattavana eikä tilannetta ole mitenkään helppo ottaa haltuun kun ei ole aloitteellinen osapuoli taistelussa tai edes tiedä montako vihollista niskassa.

Olen kyllä aika vahvasti sitä mieltä, että open world ja souls on huono yhdistelmä vaikka ihan hyvän pelin siitä saakin aikaiseksi. Maailman kattava ja tarkka tutkiskelu, jota noiden kamojen löytäminen vaatii, ei iske tällä jatkuvalla heat levelillä, joka niskassa on.
 
Vaikka turhahko väittelynaihe onkin:

Hiiri+näppis pystyt aina painamaan enemmän eri toimintanappuloita samanaikaisesti kuin padilla, jos hiirestä löytyy vähintään kaksi peukalonäppäintä, samalla kun tämän lisäksi vielä tähtäät. Itsellänikin roolipeleistä tottuneena itemit peukalonapeissa samalla kun kun perus liikkumista lukuunottamalla koko vasen käsi jää eri napeille käyttökelvolliseksi.

Se millä aimaa ja liikuttaa muuten horisonttia, niin se on varmasti jonkinasteinen mieltymyskysymys mutta on siihen syynsä minkä takia kilpapelaamisessakin käytetään noihin hiirtä ja näppistä eikä pädiä.

Soulsseja ei varsinaisesti kilpapelata. Lähinnä Soulssien kilpapelaamista on speedrunnaus, jossa myös käytetään pädiä, mikä kertoo jo aika paljon itsessään.




On muuten Elden Ring vedetty jo alle tuntiin läpi:
 
On muuten Elden Ring vedetty jo alle tuntiin läpi:

Tääkin meni jo eilen rikki, uus aika on 39 minuuttia ja jotain real time ja 38:08 pelinsisästä aikaa :dead:

Mut hyvin "tylsä" toi pelkkä any% on, hevosella ratsastetaan pitkin mantuja eka parikymmentä minuuttia ennenkun ekaakaan bossia nähdään. Bosseja kaikenkaikkiaan neljä tossa. Hyvin takapainonen sen suhteen et se on muuten just se vaikeimmat pakolliset bossit mitä tossa pitää teilata samalla kun levelit on jotain 40

Haastava se kyl on mut uskon et ei selviä pitkään ton 20min alkuräpellyksen takia ennenkun mitään haastavaa edes alkaa näkymään. All Remembrances (eli kaikki pakolliset ja ei-pakolliset isot bossit) on jo pikkasen viihdyttävämpi ja sisältörikkaampi juoksu. Toikin taitaa nykyseltään olla jotain 2h 30min nurkilla, eli aika haipakkaa siinäkin mennään.
Nämä on kyllä käsittämättömiä. Joko on hitless vedetty?
Ei vielä, muutama sitä on yrittämässä mut voi mennä hetki ennenkun toi on plakkarissa. Tulee äkkiseltään mieleen muutama ongelma ton kanssa mistä ei oo kaiketi vielä edes varmuutta et voiko niitä luotettavasti väistää.
 
Paljonkohan tässä menee kaikkea hienoa ohi ihan vain siksi, että tuolla kauempana alkualueilta lähinnä laukkaa kiitolaukkaa mobien ohi ja läpi kaikenmaailman barrikaadeista ja nappaa helpot esineet siinä täydessä vauhdissa? Vähän liikaa erilaisia jättiläisvihollisia, jotka kaikki tuntuvat itsessään jo minibosseilta että jaksaisi putsata paikkoja matkalla aarteiden sun muun toivossa. Hiipien ja kävellen pitää olla vähän turhan tarkkana jatkuvasti, ettei tule gänkityksi jostain puolesta kilometristä ja hevosella ei sitten oikein saa sitä kierrettä poikki, että jatkuvasti on jonkun tähtäimissä tai jahdattavana eikä tilannetta ole mitenkään helppo ottaa haltuun kun ei ole aloitteellinen osapuoli taistelussa tai edes tiedä montako vihollista niskassa.

Olen kyllä aika vahvasti sitä mieltä, että open world ja souls on huono yhdistelmä vaikka ihan hyvän pelin siitä saakin aikaiseksi. Maailman kattava ja tarkka tutkiskelu, jota noiden kamojen löytäminen vaatii, ei iske tällä jatkuvalla heat levelillä, joka niskassa on.
Jaa-a, pelataankohan me eri peliä? Tai en jotenkin tunnista tuollaista ongelmaa ollenkaan, n. 70h pelanneena.

Nuo jättiläisethän on naurettavan helppoja, kaatuu muutamasta iskusta jalkaan, ei ne tunnu pudottavan ikinä ees mitään palkintoja. Toki sitä ensin oletti että nuo on kunnon vastus kokonsakin puolesta, mutta ei.

Leirit pitkälti kaatuu hevosen selässä rämppäämällä L1/R1 kaartamalla vihulaumaa. Vielä ei ole tullut niin haastavaa leiriä vastaan, etteikö tämä toimisi, muuten voisi ehkä miettiä että koittaa piestä vihut aina yksi kerrallaan. Tietty jos on joku kaukaa tulittava maagi tms. niin se kannattaa hakea ensin hengiltä.
 
Hyvä kristus tätä isoa kaupunkia. Perse on hellänä ainakin. Menee hetki ennen kuin täällä suunnistamisen ottaa kunnolla haltuun. Jokunen hemmetin vaikea perusmobi myös.
 
En ymmärrä miten hiiri näppis olisi tässä jotenkin erityisen huono. Ihan samalla tavalla se hiiri näppis ohjaus toimii tässä, kun muisskain 3 persoonan peleissä, eikä se ohjaus muutu mitenkään mystisesti erilaiseksi, jos pelaa padilla. Hiirellä ohjataan kameraa (oikea tatti) ja näppiksen wasd/nuolet ohjaa hahmoa (vasen tatti).

Ilman lukitusta on välilä vaikea osua vihuihin juu, mutta sitä varten on lock. Ihan yhtä vaikeaa se on padillakin osua vihuihin ilman lockia. Lockki sitten lukitsee kameran, mikä aiheuttaa omat ongelmansa, mutta lockia pitää vaan opetella pistämään päälle pois nopeasti tilanteen mukaan. Ihan sama juttu se on padillakin pelatessa.
Juu ei ollutkaan pointtina mitenkään hiiri+näppis komboa huonoksi mainostaa. Lähinnä ajoin takaa, että mikäli ei ole kokemusta Souls-peleistä, niin mielestäni pädillä olisi helpompi oppia pelaamaan näitä verrattuna hiiri+näppis yhdistelmään. Mutta kuten tässä jo moni maininnutkin, niin tottumus kysymyshän tämä on. Ja itsekkin tosiaan muut pelit mukaan lukien 3rd person pelit pelaan hiirellä ja näppiksellä.
 
Nojaa voin sanoa että peli oli ihan vitun nihkeetä alottaa int/dex buildilla kun ei tullu mitään edes semi-hyviä dex taikka int aseita vastaan. Peli oli turhauttavan vaikea jopa. Ei tuo moonveil alussa mikään OP ole kun ei ole matuja sitä enchantata, ja itsellä olis kyl menny peliin into jos ois pitäny jotain roska-aseita käyttää ekat 80 tuntia pelistä ennenkuin olis tuon voinut löytää. Ota huomioon et tuo tulee Caelidista jonka vaikeustaso on sitä luokkaa että sinne vois mennä vaikka vasta Capitalin jälkeen..

Jos maagilla meinaat pelata ja et käy hakemassa edes semi-hyviä taikoja niin onnea vaan. FP ei tuu riittämään bossien kaatoon sillä aloitustaialla ja onhan se kivaa hutkia bossia 20 minuuttia melee aseella ennenkuin kuolee .. eiku. Puhumattakaan sit siitä et useimmilla taioilla on naurettavan lyhyt range. FP menee useasti hukkaan kun ammut sen vihua kohti mut eipä lennä sinne asti... Ja itehän tuo hlö kysyi mitä kannataa levuttaa ja millä aseella joten vastasin kysymykseen.

Nii ja siis mulla on pelikellossa aikaa 97h ja leveliä noin 100. Vasta 80 tienoilla helpottui peli, mutta ei se mikään ylihelppo silti ole. Joo damagea riittää nyt kun upgradesin sen +10 mutta turpaan tulee myös ja kovaa kun ei kestä kun 1-2 iskua ottaa..
Samaa mieltä. En kyllä suosittelisi INT maagia aloitushahmoksi aloittelijalle. Hidasta ja liian vaarallista kihnuttamista ilman kunnon lähitaistelua. FP:tä käyttävät taiat tekee "saman verran" vahinkoa mitä peruskombo vähän isommalla miekalla ja sillä hutkiminen on ilmaista. Statsien takia ei pysty edes kokeilemaan parempia aseita jotka muuttaa peliä paljon sujuvammaksi kun vihujen iskut keskeytyy tai menee kilvestä läpi. 10 vuotta netissä puhuttu maagien ylivoimaisuudesta souls-peleissä, mutta se koskee vain tiettyjä tilanteita joissa pomon saa matalaksi helposti sopivilla taioilla joskus loppupelistä.

Myöhemmin toki löytyy hyviä lähitaisteluaseita myös maageille ja pelaaminen muuttuu normaalimpaan suuntaan, mutta alku ei ole hauska ellei just käy hakemassa kunnon vehkeitä keski/loppupelin paikkeilta.

Oli pakko avautua tuosta kun sain 10 vuotta sitten trauman Dark Souls 1:stä. :D Kuulin että peli on ylivaikea ja maagilla ois helpompaa. No sehän oli aivan surkea valinta ja jopa rivivastukset tuottivat suuria ongelmia kun aseena oli joku normaali miekka eikä ukko kestänyt iskuja, edes torjua kilvellä ku meni staminat nollin nopeasti. Monta tuntia/päivää pelasin niin että levutin aina INT ylöspäin uuden taian toivossa ja sitten se paljastui aivan hyödyttömäksi! :D Nykyään aloitan lähitaistelijalla ja levuttelen vähän taikoihin päin jos siltä tuntuu, tai jopa respeckkaan kokonaan uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa-a, pelataankohan me eri peliä? Tai en jotenkin tunnista tuollaista ongelmaa ollenkaan, n. 70h pelanneena.

Nuo jättiläisethän on naurettavan helppoja, kaatuu muutamasta iskusta jalkaan, ei ne tunnu pudottavan ikinä ees mitään palkintoja. Toki sitä ensin oletti että nuo on kunnon vastus kokonsakin puolesta, mutta ei.

Leirit pitkälti kaatuu hevosen selässä rämppäämällä L1/R1 kaartamalla vihulaumaa. Vielä ei ole tullut niin haastavaa leiriä vastaan, etteikö tämä toimisi, muuten voisi ehkä miettiä että koittaa piestä vihut aina yksi kerrallaan. Tietty jos on joku kaukaa tulittava maagi tms. niin se kannattaa hakea ensin hengiltä.

No se ei ole juuri tuota maagilla :D

Siellä idässä yksinäinen jättiläiskorppi rushii syliin jos sitä ei jostain vantage pointista varovaisesti lähesty isolla kiviryöpyllä. Ja jos niitä ei olis aina 2-3 ja kaverina yhtä monta jättiläissutta. Käytännössä kaikki mobit on OHKO kamaa tietyillä alueilla.
 
No se ei ole juuri tuota maagilla :D

Siellä idässä yksinäinen jättiläiskorppi rushii syliin jos sitä ei jostain vantage pointista varovaisesti lähesty isolla kiviryöpyllä. Ja jos niitä ei olis aina 2-3 ja kaverina yhtä monta jättiläissutta. Käytännössä kaikki mobit on OHKO kamaa tietyillä alueilla.
Jos pelaa pure mage eikä mitää meleeasetta niin sitten jotku tilanteet tulee olemaan haastavia.
Kannattaa hommata joku ase joka skaalaa INT, esim. Moonveil. Craftimateriaaleilla voi kyllä muuttaa minkä tahansa normiaseen skaalauksen INT:iksi jos ei halua käydä heti OP asetta noutamassa Caelidista. Sitten vaa uppaa sen aseen niin korkeelle ku matskui riittää (luolista löytää lisää) niin kyllä sitten vihuja kelpaa teilata hepan päältäkin.

Ite pelaan INT buildia ja käytän Dark Moon Greatsword. STR ja Dex just sen verta että aseen voi equip 1h, 40 vig, 60 int ja sit jonku verra mind. Loppupeli alkaa olee jo aika lähellä ja toistaseksi kaikki vihut kuollu helposti.
 
Nojaa voin sanoa että peli oli ihan vitun nihkeetä alottaa int/dex buildilla kun ei tullu mitään edes semi-hyviä dex taikka int aseita vastaan. Peli oli turhauttavan vaikea jopa. Ei tuo moonveil alussa mikään OP ole kun ei ole matuja sitä enchantata, ja itsellä olis kyl menny peliin into jos ois pitäny jotain roska-aseita käyttää ekat 80 tuntia pelistä ennenkuin olis tuon voinut löytää. Ota huomioon et tuo tulee Caelidista jonka vaikeustaso on sitä luokkaa että sinne vois mennä vaikka vasta Capitalin jälkeen..
Pakko kysäistä ku ihan noviisi olen Dark Soulssien parissa, miksi maagille kannatta myös dexiä laittaa? Taiat käyttää myös staminaa ja monessa maagi-buildissa onkin int, mind, stam, vig ne päästatsit. Olen toki törmännyt myös sellaisiin missä staminan tilalla dex. Mitä hyötyä tuosta on? Kävi vain mielessä että olenko sittenkin tehnyt päin mäntyä tämän buildino_O
About 30h takana ja juuri kaatui Loretta.

Edit: Miksi osassa pomoista ei pysty käyttämään summoneita?
 
Viimeksi muokattu:
Suoraan sanoen, en ole ihan varma että kannattaako tällaista avoimen maailman tutkiskelua pelata niin, että "haet moonveilin, meteorite staffin ja rock slingin" ja "tässä on kikat millä onnistut tasolla nolla siinä". Sen jälkeen sitten grindaat tuolla, että saat ne käyttöön ja sitten mikään löytämäsi ei tunnu miltään viikkoon...
Riippuu pelaajasta. Pelityylejä on monia. Joillekkin sopii paremmin tavaroiden etsiminen omalla painollaan ja toisille tuo lisäarvoa etsiä tiettyjä varusteita/esineitä ohjeiden mukaan. Elden Ring on ihan tarpeeksi haastava peruspelaajalle vaikka hakisikin nuo alkupään parhaat aseet/loitsut ensimmäiseksi.

Itse käytän aika häpeilemättä alhaisia juustotemppuja vähääkään vaikeampiin bosseihin. Olen aina tykännyt from softwaren peleissä enemmän seikkailusta kuin haastavista pomoista.
 
Ite pelaan INT buildia ja käytän Dark Moon Greatsword. STR ja Dex just sen verta että aseen voi equip 1h, 40 vig, 60 int ja sit jonku verra mind. Loppupeli alkaa olee jo aika lähellä ja toistaseksi kaikki vihut kuollu helposti.

Minulla samaa settiä. Isossa kaupungissa kyllä hyvin saan damagea tehtyä, mutta voi vitsi, että sulaa itseltä 40 vigoria nopeasti. :D

Jostain syystä olen aina alueiden vihollisten kanssa kohtuullisissa vaikeuksissa. Ds3:n pelasin SL1:llä ja tuntui välillä että kovimmat viholliset oli ei-bosseja.
 
Minulla samaa settiä. Isossa kaupungissa kyllä hyvin saan damagea tehtyä, mutta voi vitsi, että sulaa itseltä 40 vigoria nopeasti. :D

Jostain syystä olen aina alueiden vihollisten kanssa kohtuullisissa vaikeuksissa. Ds3:n pelasin SL1:llä ja tuntui välillä että kovimmat viholliset oli ei-bosseja.

Niin tämä. Osa perusvihuista lyö tolkuttoman lujaa. Itselläkin pelin loppupuolella oli helapalkki melkein puoleen väliin ruutua ja ei se montaa iskua kestä. Pääkaupungin vihut eivät edes ole pahimpia. Kaikkien kanssa ei tietenkään ole pakko nahistella, muutamissa paikoissa katsoin paremmaksi vaan juosta ohi ja etsiä seuraavan gracen.
 
Niin tämä. Osa perusvihuista lyö tolkuttoman lujaa. Itselläkin pelin loppupuolella oli helapalkki melkein puoleen väliin ruutua ja ei se montaa iskua kestä. Pääkaupungin vihut eivät edes ole pahimpia. Kaikkien kanssa ei tietenkään ole pakko nahistella, muutamissa paikoissa katsoin paremmaksi vaan juosta ohi ja etsiä seuraavan gracen.

Joo, en jää loputtomiin tappelemaan jonkun perusmulkun kanssa, joka leipoo yhdellä iskulla puolet heloista ja lopulta kaatuneena (jos näin käy) tarjoaa minulle jonkun herbin palkkioksi.

Mutta haastava paikka tämä kaupunki. Samaan aikaan kaunis ja kauhistuttava. Hienot rauhalliset musiikit toimii. Pitää koluta näköjään kunnolla, kun en nyt oikein edes tiedä minne menisin, mutta noilla oikoreiteillä on pakko olla joku tarkoitus.
 
Jos pelaa pure mage eikä mitää meleeasetta niin sitten jotku tilanteet tulee olemaan haastavia.
Kannattaa hommata joku ase joka skaalaa INT, esim. Moonveil. Craftimateriaaleilla voi kyllä muuttaa minkä tahansa normiaseen skaalauksen INT:iksi jos ei halua käydä heti OP asetta noutamassa Caelidista. Sitten vaa uppaa sen aseen niin korkeelle ku matskui riittää (luolista löytää lisää) niin kyllä sitten vihuja kelpaa teilata hepan päältäkin.

Ite pelaan INT buildia ja käytän Dark Moon Greatsword. STR ja Dex just sen verta että aseen voi equip 1h, 40 vig, 60 int ja sit jonku verra mind. Loppupeli alkaa olee jo aika lähellä ja toistaseksi kaikki vihut kuollu helposti.

Totta kai mulla on kuuhuntuase mutta sen ja taikomisen lisäksi ei voi loputtomasti panostaa enää healthiin ja siihen, että saa raskaat kamat niskaan. Level joku 65 ja INT vetää vasta jossain 42 tasolla (+6 päähineestä) joten sitäkin pitää vielä toista kymmentä tasoa nostaa.

Pakko kysäistä ku ihan noviisi olen Dark Soulssien parissa, miksi maagille kannatta myös dexiä laittaa? Taiat käyttää myös staminaa ja monessa maagi-buildissa onkin int, mind, stam, vig ne päästatsit. Olen toki törmännyt myös sellaisiin missä staminan tilalla dex. Mitä hyötyä tuosta on? Kävi vain mielessä että olenko sittenkin tehnyt päin mäntyä tämän buildino_O
About 30h takana ja juuri kaatui Loretta.

Kevyet aseet vaatii DEX ja skaalaa siitä damagea ja jotain pitäis meleetäkin varten olla. Lisäksi väittävät, että DEX nostaa taikomistahtia mutta en huomaa eroa.

Itse käytän aika häpeilemättä alhaisia juustotemppuja vähääkään vaikeampiin bosseihin. Olen aina tykännyt from softwaren peleissä enemmän seikkailusta kuin haastavista pomoista.

Terkkui täältä kanssa. Nimim. "Sellia Crystal Tunnelin bossi pomosumun läpi juustoten" koska on päätetty laittaa bossi, jota ei maagi voi voittaa (tai noh ehkä jos jaksaisi loputtomiin juosta sen pitkän matkan ja etsiä summon ashia, jolla homma toimisi).
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kysäistä ku ihan noviisi olen Dark Soulssien parissa, miksi maagille kannatta myös dexiä laittaa?

No ei oikeastaan kannata edes laittaa. Jos pelaat sorcerya, aloita vaikka prisonerilla, niin on ok statsit jo alussa käyttää joitain aseita. Sit, jos satut löytämään jotain, mitä haluat käyttää, niin on helppo heittää pari pointtia sinne tänne. Oletan ainakin, että haluat pelata blindina, joten mahikset on, ettet noita parhaita aseita näe pitkiin aikoihin jos ollenkaan.

Pelissä saat kuitenki tehtyä aseet niin, että skaalaavat intistä, joten pakko ei oo näitä uniikkeja aseita löytää, että on OK melee-ase käytössä.
 
Terkkui täältä kanssa. Nimim. "Sellia Crystal Tunnelin bossi pomosumun läpi juustoten" koska on päätetty laittaa bossi, jota ei maagi voi voittaa (tai noh ehkä jos jaksaisi loputtomiin juosta sen pitkän matkan ja etsiä summon ashia, jolla homma toimisi).

Kyllä kiroilinkin juuri ton bossin kanssa maagina :rofl: meni kuitenkin alle 10 yrityksellä lopulta. L. Headless summon +5 vaimikäseoli ja mulla oli alle 50 hp:tä jäljellä bossin lopulta kaatuessa.
 
Mie kans jäin yhteen Caelidin vapaaehtoiseen dungeon pomoon pahasti jumiin ja aloin juomaan kaljaa. Vaikka koittais juustota sumun takaa (johon oli neuvo oven edessä ) jolloin pomo bugittaa ja saa aloittaa matsin 50% hp critical hittien jälkeen, niin ääh. Huono pomo.

En pidä yhtään liian isoista vastuksista joiden liikkeet on liian epäselviä. "Osuuko se häntä vai ei? Entä tuo käsi? Jaaaaaa. oke siel'ä oli joku liian tehokas AoE" asdfKalijAA!

Suosikkivastus meikän hitaalle colossal sword hepulle ollu tähän asti Alecto, Black Knife Ringleader. Tuota pääsi koittamaan aina 5 sekunnin jälkeen uudestaan niin toimi erittäin hyvin, ja jokainen kerta huomasin virheen olevan minussa. Suurimmassa osassa pomoja virheen teko on liian epäselvä. Tarkoituksella. Huono.
 
En pidä yhtään liian isoista vastuksista joiden liikkeet on liian epäselviä.

Sama itsellä. Ei mitään hajua mitä osa näistä isoista pomoista tekee (joko ei nää sitä vihua tai sit se vihu on vaan joku epämääräinen möykky, jonka liikkeistä ei erkkikään ota selvää), niin niissä taisteluissa ottaa aina ihan pirusti osumaa.

Niihin verrattuna Margit on mukava pomo. Tähän mennessä suosikkipomo on ollu varmaan se alun tree sentinel. Simppeli pomo, joka on helppo, kun kiinnittää huomiota, mutta rankaisee aika armottomasti virheistä. Ja onneksi sitä vastaan voi taistella myös maasta, ettei tartte mitään kömpelöä pakotettua heppataistelua vetää toisinkuin osa noista avoimissa paikoissa olevista pomoista.
 
Pakko kysäistä ku ihan noviisi olen Dark Soulssien parissa, miksi maagille kannatta myös dexiä laittaa? Taiat käyttää myös staminaa ja monessa maagi-buildissa onkin int, mind, stam, vig ne päästatsit. Olen toki törmännyt myös sellaisiin missä staminan tilalla dex. Mitä hyötyä tuosta on? Kävi vain mielessä että olenko sittenkin tehnyt päin mäntyä tämän buildino_O
About 30h takana ja juuri kaatui Loretta.

Edit: Miksi osassa pomoista ei pysty käyttämään summoneita?

Siis ite alottelin INT/DEX, kun tarkoitus oli että käyttäisin DEX asetta ja sitten "supportina" taikoja sivussa. Mutta lopulta tää mukautu kyllä INT painotteiseksi, ja lopulta pääosin vain INT buildiksi kun respekkasin. Tuo Moonveil josta mainitsin in kova ase maagille, ja siinä on DEX ja INT skaalaus molemmissa B. Mutta vaikka nyt kaikki pisteet onkin INT:ssä niin tuo tekee silti erittäin hyvää damagea eli ei sitä dextrerityä ole pakko olla samalla. Mutta dexiä vaaditaan kuitenkin muistaakseni 18, jotta aseen saa käteen.

Luin muuten jostain että DEX nostaisi taikojen casting nopeutta joten siinä mielessä korkea dex maagillakin voi olla ihan käypä vaikka ei välttämättä moonveiliä edes käyttäisi. Kaikki taiat ei muuten käytä staminaa, loppupuolen Azur Comet (rikki) ja esim Meteor (suht rikki tietyissä tilanteissa) eivät käytä staminaa ollenkaan.

Sillä nyt ei väliä vaikka buildisi olisi mennyt "päin mäntyä", respekkaus helppoa ja respec itemeitä voi ostaa 5000 runella. Siis sen jälkeen kun Rennala on kaadettu eli toinen demigod.


Oli pakko avautua tuosta kun sain 10 vuotta sitten trauman Dark Souls 1:stä. :D Kuulin että peli on ylivaikea ja maagilla ois helpompaa. No sehän oli aivan surkea valinta ja jopa rivivastukset tuottivat suuria ongelmia kun aseena oli joku normaali miekka eikä ukko kestänyt iskuja, edes torjua kilvellä ku meni staminat nollin nopeasti. Monta tuntia/päivää pelasin niin että levutin aina INT ylöspäin uuden taian toivossa ja sitten se paljastui aivan hyödyttömäksi! :D Nykyään aloitan lähitaistelijalla ja levuttelen vähän taikoihin päin jos siltä tuntuu, tai jopa respeckkaan kokonaan uusiksi.

Itsehän aloitin DS3 maagilla. Vittu mitä paskaa. Ehkä vaan en osaa mutta hyvin kyllä söi intoa peliin ja lopultahan se jäikin kesken. Tuli sama fiilis kuin DS2 että jos maagiksi haluaa niin peli vedetään ensin läpi jotta on kaikki taiat, ja sitten voidaan tehä se "hyvä" maagi buildi.. Tästä huolimatta aloitin tämänkin pelin osittain maagilla koska kuulin, että tässä taiat on tehokkaampia ja buildia voi oikeasta pelata ennen endgamea. Olihan se osittain totta, mutta tosiaan sit pitää myös olla ja löytyä ne sopivat taiat ja kamat jolla tämä toteutuu.. siksi katoin mistä tuon Moonveilin saa. Muuta en ole katsonut, en vieläkään ole esim löytänyt sitä Rock Slingiä joka kuulemma on todella hyvä ja Meteorite Ore Staffia en myöskään kattonut mistä saa vaikka oishan tuo helpottanut huimasti..
 
Viimeksi muokattu:
Siis huhhuh että on hienoa mestaa tuolla undergroundissa, mihin Ranni questin kautta pääsee. Jännä että toistaiseksi pelin hienoimmat ympäristöt ovat tuollaisen NPC arvuuttelun takana.
 
Terkkui täältä kanssa. Nimim. "Sellia Crystal Tunnelin bossi pomosumun läpi juustoten" koska on päätetty laittaa bossi, jota ei maagi voi voittaa (tai noh ehkä jos jaksaisi loputtomiin juosta sen pitkän matkan ja etsiä summon ashia, jolla homma toimisi).

Eikö sinulla ole mitään meleetä käytössä? Tuohon lopariin tekee hyppyhyökkäyksiä päähän niin hetken päästä kuuluu poks ja alkaa taiatkin kuluttamaan. Eiku sekotanko toiseen. Mikäs tuolla olikaan.. Eilen pelasin. No helvetti. Aa, miksi ei maagi voi voittaa?

Dex vaikutti jo kolmosessa taikojen laukaisunopeuteen. En muista oliko aikasemmin. Tykkäsin kolmosen kyllä maagilla vetää.
 
Siis ite alottelin INT/DEX, kun tarkoitus oli että käyttäisin DEX asetta ja sitten "supportina" taikoja sivussa. Mutta lopulta tää mukautu kyllä INT painotteiseksi, ja lopulta pääosin vain INT buildiksi kun respekkasin. Tuo Moonveil josta mainitsin in kova ase maagille, ja siinä on DEX ja INT skaalaus molemmissa B. Mutta vaikka nyt kaikki pisteet onkin INT:ssä niin tuo tekee silti erittäin hyvää damagea eli ei sitä dextrerityä ole pakko olla samalla. Mutta dexiä vaaditaan kuitenkin muistaakseni 18, jotta aseen saa käteen.

Luin muuten jostain että DEX nostaisi taikojen casting nopeutta joten siinä mielessä korkea dex maagillakin voi olla ihan käypä vaikka ei välttämättä moonveiliä edes käyttäisi. Kaikki taiat ei muuten käytä staminaa, loppupuolen Azur Comet (rikki) ja esim Meteor (suht rikki tietyissä tilanteissa) eivät käytä staminaa ollenkaan.

Sillä nyt ei väliä vaikka buildisi olisi mennyt "päin mäntyä", respekkaus helppoa ja respec itemeitä voi ostaa 5000 runella. Siis sen jälkeen kun Rennala on kaadettu eli toinen demigod.




Itsehän aloitin DS3 maagilla. Vittu mitä paskaa. Ehkä vaan en osaa mutta hyvin kyllä söi intoa peliin ja lopultahan se jäikin kesken. Tuli sama fiilis kuin DS2 että jos maagiksi haluaa niin peli vedetään ensin läpi jotta on kaikki taiat, ja sitten voidaan tehä se "hyvä" maagi buildi.. Tästä huolimatta aloitin tämänkin pelin osittain maagilla koska kuulin, että tässä taiat on tehokkaampia ja buildia voi oikeasta pelata ennen endgamea. Olihan se osittain totta, mutta tosiaan sit pitää myös olla ja löytyä ne sopivat taiat ja kamat jolla tämä toteutuu.. siksi katoin mistä tuon Moonveilin saa. Muuta en ole katsonut, en vieläkään ole esim löytänyt sitä Rock Slingiä joka kuulemma on todella hyvä ja Meteorite Ore Staffia en myöskään kattonut mistä saa vaikka oishan tuo helpottanut huimasti..
Kiitokset hyvästä vastauksesta. Eli vedetään tällä maagilla päätyyn saakka kun tähänkin asti päässyt. Tuon Moonveilin löysinkin eilen, vielä pitää dexiä nostaa hiukan niin saan sen käyttöön. Nyt pääsin toiseen linnaan joten pian pääsen respekkaan tarvittaessa, kuhan saan linnan ja pomon selvitettyä:cigar2:
 
Eikö sinulla ole mitään meleetä käytössä? Tuohon lopariin tekee hyppyhyökkäyksiä päähän niin hetken päästä kuuluu poks ja alkaa taiatkin kuluttamaan. Eiku sekotanko toiseen. Mikäs tuolla olikaan.. Eilen pelasin. No helvetti. Aa, miksi ei maagi voi voittaa?

Sekoitat varmaan crystalian bossiin, joka taas on ihan lasia (kirjaimellisesti)?

Siihen voi heittää minkä tahansa damage sumun joka rikkoo sen poisen ja sitten se kuolee yhdestä kivenheitosta :D
 
B7079EC1-1B25-4806-897C-2F3A20B97ECB.jpeg


Ja tosiaan tuo dexterity vaikuttaa myös siihen kuinka nopeasti niitä loitsuja voi castailla. Tuosta näkee hyvin missä seuraava soft cap on.
 
70h soturimagella ja löysin sen rock slingin. :D meteorite staffin löysin aika alussa jo, kun lähdin hepalla kirmaamaan, mutta toi taika löytyi vasta nyt. Olen vähän alueita haravoinut uudestaan. Yksi luola löytyi vielä Limgravesta.
 
Meteorite Ore Staffia en myöskään kattonut mistä saa vaikka oishan tuo helpottanut huimasti..

Ja se taas pilaa pelin kun seuraava staffi onkin juonen myötä vastaan tuleva ja viimeinen staffi mitä tarvitset joskus 60+ INT tasolla. Minkään muun fiksailu Meteoriten tasolle ei kannata kun menee nin järjettömästi materiaaleja. Ja ne INT 52 staffit on typerä kompromissi kumpikin, pieni etu valtavasta FP penaltystä. Eikä niitä sombereita riitä pitkään aikaan kuin yhteen aseeseen...

Itellä kaikki peruskivet menee kilpeen (Rennalaa ennen oleva ritari ja se no sill magic-kilveksi ashattuna). Kiva kun voi loitsuja vähän torjuakin.
 
Viimeksi muokattu:
Mie kans jäin yhteen Caelidin vapaaehtoiseen dungeon pomoon pahasti jumiin ja aloin juomaan kaljaa. Vaikka koittais juustota sumun takaa (johon oli neuvo oven edessä ) jolloin pomo bugittaa ja saa aloittaa matsin 50% hp critical hittien jälkeen, niin ääh. Huono pomo.

En pidä yhtään liian isoista vastuksista joiden liikkeet on liian epäselviä. "Osuuko se häntä vai ei? Entä tuo käsi? Jaaaaaa. oke siel'ä oli joku liian tehokas AoE" asdfKalijAA!

Suosikkivastus meikän hitaalle colossal sword hepulle ollu tähän asti Alecto, Black Knife Ringleader. Tuota pääsi koittamaan aina 5 sekunnin jälkeen uudestaan niin toimi erittäin hyvin, ja jokainen kerta huomasin virheen olevan minussa. Suurimmassa osassa pomoja virheen teko on liian epäselvä. Tarkoituksella. Huono.
Tässä kyseisessä bossissa vielä tuntuu siltä, että se on tarkoituksella tehty sinne avoimeen pelimaailmaan (mistä sama bossi löytyy ainakin kaksi kertaa), sitten ovat päättäneet tunkea sen dungeoniin ahtaaseen huoneeseen ja se ei vaan toimi. Sama homma ollut kyllä toisinkin päin, Godskin Apostle oli mahtava bossi luolastossa mutta avoimessa pelimaailmassa meni täysin hukkaan, kun pystyi hevosella kaatamaan.

Mutta tuohon toiseen bossiin palatakseni, on kyllä pelin paskin tähän mennessä, vihaan just näitä missä väkisin ajautuu johonkin seinän ja bossen väliin ja kamera on kiinni hahmon takaraivossa, sit koitat siinä arvailla millon se tekee mitäkin.
Oli muuten ihan huvittavaa kun mut summonattiin kyseisessä luolastossa ja host vetää jokaisen dungeonin vihun ykösellä alas, mutta ite bossiin ei mitään saumoja... Päätin jättää suosiolla myöhemmäksi tuon bossin.

E: Margott rikkoi putken ja kuoli vasta toisella yrittämällä :D
 
Viimeksi muokattu:
Eilen voitin tuon bossin, josta puhutte ja saatoin ehkä vähän kiukutella. Oli kyllä kerrassaan hirveän ärsyttävä kokemus. Ei tosiaan toimi tuollaisessa tilassa.

Godskin oli minusta siisti sekä avoimessa että rakennuksessa.
 
Oli muuten ihan huvittavaa kun mut summonattiin kyseisessä luolastossa ja host vetää jokaisen dungeonin vihun ykösellä alas, mutta ite bossiin ei mitään saumoja... Päätin jättää suosiolla myöhemmäksi tuon bossin.

Sori, mikä bossi siis oli kyseessä?

Se hiton salamasusi, joka tiputtaa:

somber smithing stone [6]
 
Millä levulla pelasitte sitä vastaan? Ite meni ekalla yrityksellä muistaakseni mimic ash apuna ja levua joku 100, se vuoren huipulla ollut vastaava oli paljon vaikeampi mutta olinkin sitä vastaan paljon pienemmällä levulla ja paskemmalla gearilla.
Comet Azur muuten on melko yliarvostettu, kovin moni bossi ei anna mahdollisuutta sitä tehokkaasti käyttää, joten ei tästä mikään ez mode tule senkään jälkeen.
Rykard varsinkin oli ihan kauheaa, ihan vahingossa tupsahdin siihen pomotappeluun ja hakkasin päätä seinään, Maagille yhtä helvettiä. Monen tunnin väännön jälkeen sitten katoin että kandee käyttää sitä miekkajuttua mikä löytyy aiemmin siitä kentästä, vaikka siis olen maagi enkä edes upgradennut sitä asetta niin meni parilla yrityksellä sen jälkeen. Ei tullut edes mieleen itellä.
 
125h peliä takana ja level 145 napsahti. Tullut tutkittua koko kartta lähes läpikotaisin. Vielä kuitenkin tutkittavaa Journey 2 riittää. Aivan valtavan iso mappi tässä!

Jokohan olisi maagi NG+ kunnossa:
IMG_20220312_113732__01.jpg
 
Millä levulla pelasitte sitä vastaan? Ite meni ekalla yrityksellä muistaakseni mimic ash apuna ja levua joku 100, se vuoren huipulla ollut vastaava oli paljon vaikeampi mutta olinkin sitä vastaan paljon pienemmällä levulla ja paskemmalla gearilla.

Joku 62 tjsp. En mä sano, ettei se olisi mennyt maagilla summonin kanssa ennemmin tai myöhemmin mutta kyse olisi ollut tuurista ja sitten kun huomioi, että sen luokse päästäkseen sai juosta pitkän pätkän ja jos halusi vielä pomosumun edessä valmistautua, piti tappaa ainakin kolme sellaista helvetin torakkaa (rushimalla kaksi ellei halua riskeerata kovasti)... Ja siis mitään merkityksellistä uniikkia palkintoahan siitä ei edes saanut ja nihkeästi runeja.

Oma pääsummoni on se päätön jamppa ja se ei ole hyvä pitämään aggroja vaikka muuten onkin. Aina kun se teleporttaa, kiinnittyy bossin huomio pelaajaan.
 
Onpa ollut helppoja pääbossit Radahnin jälkeen... Jokainen menny ekalla yrittämällä. Äsken eksyin vahingossa Godfreyn saliin kun vähän ennen ovea oli viesti, grace ahead.. Mutta helposti kaatu sekin. Onkohan tullu seikkailtua liikaa ja nyt oon ihan ylilevelinen näissä päämestoissa?

Jotenkin aika antiklimaattista, että saattaa mennä parikymmentä yritystä johonkin dungeon bossiin, mut pääbossit kaatuu ekalla...

Ekaa kertaa piti muuten bossissa turvautua ihmisapuun, 2x Crucible Knight oli vähän liikaa yksin vetää... Nää hero's gravet on kyllä perseestä.
 
Jotenkin aika antiklimaattista, että saattaa mennä parikymmentä yritystä johonkin dungeon bossiin, mut pääbossit kaatuu ekalla...

Optionaaliset bossit on usein niitä vaikeampia ollut sarjassa. Bloodbornessakin pahin hajoilu tapahtui johonkin Ebrietasiin tai Chalice Dungeonin minibosseihin. Kai se ajatus on, että pelin läpipääsy on se vakiosuoritus, johon suurin osa kykenee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 390
Viestejä
4 519 854
Jäsenet
74 619
Uusin jäsen
k(n)fidens

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom