No ei se nyt aina noin mene. Omassa taluodessa ollaan just tossa 50v ikäluokassa ja kertyneet eläkkeet yhteensä just tsekattuna toisella 3000e/kk ja toisella 3500e/kk.
Joko olette aivan perkeleen korkeatuloista porukkaa (
lähelle tai yli 100K vuodessa koko työuran ajalta), tai katsot väärää summaa.
Itse olen ollut työelämässä 20 vuotta. Keskituloinen eli yli 3 500 - 4300 euron kuukausipalkka minulla on ollut suurimman osan ajasta. Viimeisen 8 vuoden aikana tuloni ovat olleet joko lähelle vuositasolla 80 - 100K euroa sivuyrittäjyyden vuoksi.
Eläkeyhtiöillä on kaksi eri lukemaa:
-Vanhuuseläke, joka olettaa työskentelyn vanhuuseläkkeeseen saakka nykytuloilla. --> Minulla vanhuuseläkkeen summa tällä oletuksella on: 3321 €/kk
-Arvio tähän mennessä kertyneestä eläkkeestäsi (
eli summa, jonka teoriassa tulisi saamaan, jos nyt heti jäisi pois työelämästä). Itselläni se on 1 339 €/kk. Tuon siis teoriassa saisin 70-vuotiaana, josa jäisin nyt 45v. pois työelämästä.
Ilmarisella saa tämän tosin laskettua niinkin, että laittaa oletuseläköitymispäiväksi haluamansa vuoden. Tämä on se summa, joka on vähänkään olennainen FIRE-laskelmiin, jos eläkkeitä haluaa sinne ympätä mukaan.
- Jos eläköidyn 50-vuotiaana, teoreettinen vanhuuseläkkeeni olisi 70-vuotiaana 1886 euroa miinus verot olettaen nykytulojen jatkuvan.
- Jos eläköidyn vasta 70-vuotiaana, teoreettinen vanhuuseläkkeeni olisi 3 321 euroa miinus verot olettaen nykytulojen jatkuvan sinne asti.
Edelleenkin, voi ne huomioida kukin omissa laskuissaan, mutta se voi suurella todennäköisyydellä tuudittaa vähän turhan ruusuisiin kuvitelmiin siitä, miten järjestelmä toimii 40 vuoden päästä. Kannattaa katsoa myös 40 vuotta taaksepäin ja miettiä, miten voimakkaasti silloiset oletukset ja eläkemaksujen todellisuus on muuttunut tähän päivään mennessä.
Toimintaympäristö on täysin erilainen kuin silloin, ja se tulee olemaan sitä myös tulevaisuudessa. Siksi on suuri riski olettaa, että homma toimii nykyoletuksilla myös kymmenien vuosien päästä.
Edelleenkin, lasken nämä mukaan itse, mutta en perusta suunnitelmaani sen pohjalle.