• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eduskuntavaalit 2023

Mikä on kumulatiivinen €uromäärä, mitä kehitysyhteistyöhön on laitettu? Mitä jos se raha olisi täysimääräisesti käytetty yliopistojen perustutkimuksen rahoittamiseen, koulutuspaikkojen lisäämiseen korkeakouluissa tai luokkakokojen pienentämiseen peruskouluissa?

Melkoisen laiskaa populistista argumentointia. Mitä jos oltaisiin tehty sitä ja tätä. Mitä jos Suomi olisi päättänyt käpertyä sisäänpäin ja jäänyt EU:n ulkopuolelle. Mitä jos tuulivoimaan ei oltaisi investoitu väitettyjen lepakoiden räjähtelyjen takia?
Ehkä oltaisiin nyt visusti Putinin taskussa tai energian hinnat toisessa potenssissa.(Putinin taskussa saataisiin kyllä nyt halpaa energiaa)

Suomi ei ole käpertynyt sisäänpäin ja ei tule käpertymään jatkossakaan. Se myös tarkoittaa että kehitysapua tullaan antamaan ja todella hyvä niin.
 
Melkoisen laiskaa populistista argumentointia. Mitä jos oltaisiin tehty sitä ja tätä. Mitä jos Suomi olisi päättänyt käpertyä sisäänpäin ja jäänyt EU:n ulkopuolelle. Mitä jos tuulivoimaan ei oltaisi investoitu väitettyjen lepakoiden räjähtelyjen takia?
Ehkä oltaisiin nyt visusti Putinin taskussa tai energian hinnat toisessa potenssissa.(Putinin taskussa saataisiin kyllä nyt halpaa energiaa)

Suomi ei ole käpertynyt sisäänpäin ja ei tule käpertymään jatkossakaan. Se myös tarkoittaa että kehitysapua tullaan antamaan ja todella hyvä niin.
Et siis itsekkään tiedä kysyjän kysymykseen vastausta.
 
Melkoisen laiskaa populistista argumentointia. Mitä jos oltaisiin tehty sitä ja tätä. Mitä jos Suomi olisi päättänyt käpertyä sisäänpäin ja jäänyt EU:n ulkopuolelle. Mitä jos tuulivoimaan ei oltaisi investoitu väitettyjen lepakoiden räjähtelyjen takia?
Ehkä oltaisiin nyt visusti Putinin taskussa tai energian hinnat toisessa potenssissa.(Putinin taskussa saataisiin kyllä nyt halpaa energiaa)

Suomi ei ole käpertynyt sisäänpäin ja ei tule käpertymään jatkossakaan. Se myös tarkoittaa että kehitysapua tullaan antamaan ja todella hyvä niin.
Velkarahan syytäminen ulkomaille on hullujen hommaa. Melko huuhaata puhua mistään käpertymisistä, mistään sellaisestahan ei ole edes kyse.
 
Kehitysyhteistyöllä rahoitetaan lähinnä rikollisia ja paikallisia sotaherroja. Näytösluonteisesti pystytetään johonkin kylään kaivo ja miljoonat katoavat sinne. Kaikki kehitysapu tulisi lopettaa heti.
 
Velkarahan syytäminen ulkomaille on hullujen hommaa. Melko huuhaata puhua mistään käpertymisistä, mistään sellaisestahan ei ole edes kyse.

Sitähän persut haluaa. Aina EU:sta lähtien. Kuvittelevat että Suomi voi elää omassa kuplassa saarekkeena ja poimia rusinoita pullasta.

Kehitysyhteistyö ja kehitysapu on moninainen työkalu, jolla on moniulotteiset vaikutukset. Suomi on pienitekijä, mutta oltava muiden EU-maiden kanssa tässä mukana.
Jatkossa kehitysyhteistyö ja kehitysapu tulee olemaan vielä isommassa roolissa, jossa Suomi tulee olemaan myös mukana.
 
Tuo TEM:n selvitys sai perussuomalasiten 3000e palkkavaatimuksen ja siihen liittyvät perustelut kyllä näyttämään siltä itseltään:

Työn perusteella muuttaneet työikäiset saavat sosiaalietuuksia (työttömyysturva, yleinen asumistuki, toimeentulotuki) Kelan tilastojen mukaan keskimäärin vähemmän kuin Suomessa syntyneet työikäiset, taustapaperissa todetaan.

Taustapaperin mukaan sosiaalietuuksia saavien määrä on erityisen pieni ensimmäisinä vuosina maahanmuuton jälkeen.

– Kymmenen maassaolovuoden jälkeen saatujen etuuksien määrä nousee lähelle samaa tasoa kuin Suomessa syntyneillä, mutta jää silti keskiarvoa alemmaksi. Suurin osa työn perusteella muuttaneista on kuitenkin Suomessa selvästi alle kymmenen vuotta, taustapaperissa todetaan.

Taustapaperin mukaan työn perusteella muuttaneet saavat myös muita Kelan maksamia etuuksia merkittävästi vähemmän kuin Suomessa syntyneet.

työssä käyvät ulkomailla syntyneet ulkomaalaiset (kaikki oleskelulupaperusteet huomioiden) maksoivat keskimäärin 5 500 euroa enemmän veroja kuin saivat tulonsiirtoja.

Ja sitten tämä, joka torpedoi PS:n väitteet ja 3000e vaatimukset aika täydellisesti:

ulkomailla syntyneiden ulkomaalaistaustaisten nettotulonsiirrot olivat kuitenkin lähes poikkeuksetta positiivisia ammateissa, joissa keskimääräiset palkka- ja yrittäjätulot olivat yli 18 000 euroa vuodessa (1 500 euroa kuukaudessa), selvitys jatkuu.


Ei siis ihme, että PS:n vaatimukset ovat sulaneet 3100e/3000e:sta 2500e:n kautta 1600 euroon.
 
Sitähän persut haluaa. Aina EU:sta lähtien. Kuvittelevat että Suomi voi elää omassa kuplassa saarekkeena ja poimia rusinoita pullasta.

Kehitysyhteistyö ja kehitysapu on moninainen työkalu, jolla on moniulotteiset vaikutukset. Suomi on pienitekijä, mutta oltava muiden EU-maiden kanssa tässä mukana.
Jatkossa kehitysyhteistyö ja kehitysapu tulee olemaan vielä isommassa roolissa, jossa Suomi tulee olemaan myös mukana.
Eikö mikään raha riitä? Afrikkaan on kipattu valtavat määrät rahaa, niin eikö olisi aika vaatia niiltä mailta vaihteeksi. Diktatuurit iloisesti nostaa rahaa lännesttä ja samalla sitoo itsensä kiinaan, eikä oikeusvaltiokehitystä tapahdu.

Muutenkin on hassua, että valtion tulisi harrstaa hyväntekeväisyyttä ulkomailla. Se on kansalaisen asia mihin laittaa rahansa, toisten rahoilla hyväntekeväisyyden tekeminen on väärin.
 
Sitähän persut haluaa. Aina EU:sta lähtien. Kuvittelevat että Suomi voi elää omassa kuplassa saarekkeena ja poimia rusinoita pullasta.

Kehitysyhteistyö ja kehitysapu on moninainen työkalu, jolla on moniulotteiset vaikutukset. Suomi on pienitekijä, mutta oltava muiden EU-maiden kanssa tässä mukana.
Jatkossa kehitysyhteistyö ja kehitysapu tulee olemaan vielä isommassa roolissa, jossa Suomi tulee olemaan myös mukana.
Kehitysyhteistyötä voi harrastaa silloin kun on varaa, eikä hommaa tehdä vaan velkarahalla.
 
Kehitysyhteistyötä voi harrastaa silloin kun on varaa, eikä hommaa tehdä vaan velkarahalla.
Tottahan se silti on että yhtäkkinen projektien keskeyttäminen voi vesittää vuosien aiemman työn. Mutta toisaalta totta sekin minusta ettei näitä pitäisi jatkaa nykyisessä mittakaavassa kun talous on näin pahasti punaisella.
 
Ei vaan päästökaupassa, ainakin EU:n sisällä, on juurikin menty sen mukaan, että mikä on aina teknologisesti mahdollista. Sen takia sitä ei ole vielä laajenettu koskemaan kaikkia päästöjä, vaan sitä on tuotu hiljalleen eri aloille sitä mukaa kun teknologia sen sallii. Esimerkiksi sähkön- ja lämmöntuotantoon se on tuotu, kerta siellä löytyy jo ihan täysin kelpoja vaihtoehtoja, kuten bio-, ydin- ja tuulivoima.

Päästökaupassa vain päätetään paljonko päästöjä saa syntyä kyseisellä kaudella ja se on puhtaasti poliittinen päätös, minkä tarkoituksena (ihan julki lausuttunakin) on ollut luoda hinnankorotusautomaatti mitä ei voi välttää ja mihin ei voi puuttua. Silloin se ei lähtökohtaisesti edes voi ottaa huomioon mitään teknologiaan, talouteen tai kansalaisten hyvinvointiin liittyviä juttuja (varsinkin kun samaan aikaan yritetään mikromanageroida n+1 muutakin asiaan vaikuttavaa asiaa, jolloin kokonaisuus ei kyllä oikeasti ole kenenkään hallinnassa). Sen osalta tuo kantasi on puhtaasti uskon asia - sinulla näyttää riittävän halua uskoa. Minulla ei enää riitä.
 
Kertooko RKP:n kipuilu ja ulosmarssit jostain mamutuksesta vai mitä trollausta tämä taas oli.

Miksi Grönroos käveli ulos jo viikko sitten (eikä asiasta edes tiedotettu) jos kerran mamutukselle tulee stoppi? Ainoa syy mikä tulee mieleen on se että Purra ja ehkä mestarikin ovat siunanneet "mamutuksen".
 
Miksi Grönroos käveli ulos jo viikko sitten (eikä asiasta edes tiedotettu) jos kerran mamutukselle tulee stoppi? Ainoa syy mikä tulee mieleen on se että Purra ja ehkä mestarikin ovat siunanneet "mamutuksen".
Tottakai on. Se paperihan kävi lopulta pj-pöydässä loppuviilauksessa ja Purra itse sen kuittasi.
 
Miksi Grönroos käveli ulos jo viikko sitten (eikä asiasta edes tiedotettu) jos kerran mamutukselle tulee stoppi? Ainoa syy mikä tulee mieleen on se että Purra ja ehkä mestarikin ovat siunanneet "mamutuksen".

Mitä sä nyt tarkoitat "mamutuksella" ja mitä sä tarkoitat "mamutuksen siunaamisella"? Onko maahanmuuttopolitiikka sulle vain binäärinen asia jossa on tasan kaksi tasoa?
 
Ei siis ihme, että PS:n vaatimukset ovat sulaneet 3100e/3000e:sta 2500e:n kautta 1600 euroon.

Yrität siis väittää, että kaikkien maahantulijoiden hyöty suomelle on 5500€ positiivinen. Oikeasti tilanne on tietenkin niin, että eri tuloluokat rasittavat tai hyödyttävät eri tavalla budjettia. Tätä tuskin saa edes tutkia, koska olisi rasistista kyseenalaistaa maahanmuuttajan hyötyä.
 
Yrität siis väittää, että kaikkien maahantulijoiden hyöty suomelle on 5500€ positiivinen. Oikeasti tilanne on tietenkin niin, että eri tuloluokat rasittavat tai hyödyttävät eri tavalla budjettia. Tätä tuskin saa edes tutkia, koska olisi rasistista kyseenalaistaa maahanmuuttajan hyötyä.
Jos sitä ei saa tutkia niin kuinka noihin lukuihin on päädytty?
 
Yrität siis väittää, että kaikkien maahantulijoiden hyöty suomelle on 5500€ positiivinen. Oikeasti tilanne on tietenkin niin, että eri tuloluokat rasittavat tai hyödyttävät eri tavalla budjettia.

Korjaapa lainauksesi kuntoon. Ja minä en siis väitä mitään, vaan lainasin TEM:n laskelmia. TEMin mukaan:

työssä käyvät ulkomailla syntyneet ulkomaalaiset (kaikki oleskelulupaperusteet huomioiden) maksoivat keskimäärin 5 500 euroa enemmän veroja kuin saivat tulonsiirtoja.

Tuossa puhutaan keskiarvosta.
 
Jos sitä ei saa tutkia niin kuinka noihin lukuihin on päädytty?

Asettamalla ryhmälle tavoite, että tutkimuksen on oltava linjassaan virastolle määritellyn ehdon kanssa, jossa edistetään maahanmuuttoa. Sen jälkeen tutkijaryhmä ottaa ennalta arvioiden riittävän ison osan väestöä jossa signaali on jo oltava positiivinen. Jos ei sellaista löydy, poistetaan riittävästi haitallisi aosuuksia tutkimuksesta ensin. Esimerkiksi muodostamalla oma kategoria "muista syistä vailla työtä", joka poistetaan työttömien kategoriasta. Tähän koriin laitettiin työttömät jotka eivät ole vielä kertaakaan työllistyneet oleskelunsa aikana, voidaanhan silloin näet spekuloida että ovat työttömiä vaikkapa rasismin vuoksi eikä omasta tahdostaan. Tämä siis tuosta aiemmasta tutkimuksesta jossa JCHS ilakoi osoittavan absoluuttisesti aivan kaikkien maahantulijoiden hyödyn suomelle.

Tietenkin seuraavaksi voit sanoa, että kyllä suomessa saa tutkia omalla rahallaan mitä vain. Se on totta, paremmat ihmiset tutkivat toisten rahoilla ja rasistit omillaan.
 
Korjaapa lainauksesi kuntoon. Ja minä en siis väitä mitään, vaan lainasin TEM:n laskelmia. TEMin mukaan:

Niin sillä yritettiin osoittaa että erilaiset rajapyykit ovat sulaa hulluutta, koska rahan tuloa ei voi estää tuli maahan kuka hyvänsä. Eli mikä on sopiva tuloraja tai muu ehto, jossa yhteiskunnan kokonaishyöty (ei tarvitse laskea pelkästään euroja) pysyy positiivisena? Sitä minä olen kysellyt jokaisen mansikanpoimijan ja dippainssin kohdalla, mutta olen tälläinen paatunut rasistiskepo joka ei usko joulupukkiin.
 
Niin sillä yritettiin osoittaa että erilaiset rajapyykit ovat sulaa hulluutta, koska rahan tuloa ei voi estää tuli maahan kuka hyvänsä

Älä nyt sekoile, eihän siinä niin väitetty. Lainauksista näet, mitä siinä väitettiin ja mitä ei väitetty.

Eli mikä on sopiva tuloraja tai muu ehto, jossa yhteiskunnan kokonaishyöty (ei tarvitse laskea pelkästään euroja) pysyy positiivisena?

En tiedä koska "kokonaishyöty" on ihan subjektiivinen asia. TEM ehdotti 1500 euron rajaa, neuvotteluissa ilmeisesti päädyttiin 1600e rajaan. Vanha raja oli noin 1330e.
 
Miksi Grönroos käveli ulos jo viikko sitten (eikä asiasta edes tiedotettu) jos kerran mamutukselle tulee stoppi? Ainoa syy mikä tulee mieleen on se että Purra ja ehkä mestarikin ovat siunanneet "mamutuksen".
Maahan on tullut vuodessa yli 50000 ukrainalaista, en muista hirveästi kuulleeni soraääniä sitä kohtaan, koska ymmärretään, että on sotaa pakoon lähteviä ja sitten on ihan elintasosurffareita. Syyrian konfliktin mukana tuli näitä systeemin hyväksikäyttäjiä aina Algeriasta-Irakiin, toivottavasti EU-tasolla ollaan viisastuttu vuosien vareella.
 
Älä nyt sekoile, eihän siinä niin väitetty. Lainauksista näet, mitä siinä väitettiin ja mitä ei väitetty.

Sinä väitit, en tiedä mitä hallitusneuvotteluissa on tarkemmin esitetty syiksi.

En tiedä koska "kokonaishyöty" on ihan subjektiivinen asia. TEM ehdotti 1500 euron rajaa, neuvotteluissa ilmeisesti päädyttiin 1600e rajaan. Vanha raja oli noin 1330e.

Ei se ole subjektiivista, jos sitä yritetään objektiivisesti arvioida. Voidaan vaikkapa kysyä, mitä kerrannaisvaikutuksia on mansikan kotimaisella tuotannolla. Vähentääkö se rahtiliikennettä, parantaako kauppatasetta ym. Sitten sen vastapainoksi on arvioitava minkälaisia henkilöitä voidaan ottaa mansikanpoimintaan jotta yhtälö säilyy edullisena, otetaanko somaleita vai latvialaisia. Tietty joutsenmerkit ja suomenliput pitäisi ulottaa koskemaan työvoiman kotimaisuusastetta.
 
Sinä väitit, en tiedä mitä hallitusneuvotteluissa on tarkemmin esitetty syiksi.

Olet yhä väärässä. Olen postannut ja siteerannut tänne IL:n uutista, jossa käsitellään TEM toimittamaa taustamateriaalia. Sitaatit ovat IL:n jutusta. En ole tuota taustamateriaali toimittanut, tehnyt tai laskenut. Enkä ole TEM:ssä töissä. Joten otas nyt iisisti.

Ei se ole subjektiivista, jos sitä yritetään objektiivisesti arvioida. Voidaan vaikkapa kysyä, mitä kerrannaisvaikutuksia on mansikan kotimaisella tuotannolla. Vähentääkö se rahtiliikennettä, parantaako kauppatasetta ym. Sitten sen vastapainoksi on arvioitava minkälaisia henkilöitä voidaan ottaa mansikanpoimintaan jotta yhtälö säilyy edullisena, otetaanko somaleita vai latvialaisia.

Ei, vaan käsite "kokonaishyöty" on subjektiivinen asia. Jollekin se voi tarkoittaa sopivaa ihonväriä. Toiselle se tarkoittaa sitä, että yritys saa valita kenet palkkaa. Kolmannelle sitä että maksaa veroja enemmän kuin saa tulonsiirtoja. Ja neljännelle sitä että Suomesta tulee monikulttuurisempi. Jos tarkoitat jotain tiettyä asiaa, niin se kannattaa määritellä.

Jos sulla on jotain hyviä laskelmia jotka kumoavat TEM:n laskelmat niin postaa ihmeessä.
 
Toivoisin että tulorajoja määriteltäessä tälläisiä laskelmia portaittain tehtäisiin ihan valtion toimesta. Onko tehty?

Näyttää siltä että TEM on tehnyt, josta uutinen. Aineistoon en ole törmännyt, voit kysellä TEM:stä jos se on julkinen.
 
Näyttää siltä että TEM on tehnyt, josta uutinen. Aineistoon en ole törmännyt, voit kysellä TEM:stä jos se on julkinen.
Paapaa:
" Tuo TEM:n selvitys sai perussuomalasiten 3000e palkkavaatimuksen ja siihen liittyvät perustelut kyllä näyttämään siltä itseltään: "

Sitten on kovin hiljaista että miksi..
 
Sitten on kovin hiljaista että miksi..

Siinähän ne syyt oli heti ensimmäisessä viestissä? Eli ulkomaalaiset työntekijät käyttävät vähemmän palveluja, saavat kantiksia vähemmän Kelan muita etuuksia ja jo 1500e:sta lähtien ovat nettomaksajia.
 
Siinähän ne syyt oli heti ensimmäisessä viestissä? Eli ulkomaalaiset työntekijät käyttävät vähemmän palveluja, saavat kantiksia vähemmän Kelan muita etuuksia ja jo 1500e:sta lähtien ovat nettomaksajia.

Siinä on tehty laskelma, jossa nettotulot päätyvät negatiiviseksi jos otanta ulotetaan alle tuloraja ääretön -> 1500€. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että yli 1500€ tienaavat olisivat nettopositiivisia. Voit miettiä ihan itsekin, jos laskelman mukaan henkilön nettovaikutus ilman tuloja on -9600€ per vuosi, voin tuosta aika äkkiä ynnäillä että 50% kokonaisveroasteella tuloja on oltava vähintään 20 000€ per vuosi +-0 tilanteeseen. Tosin 20 000€ tienaavan kokonaisveroaste ei taida olla 50%..

Tuon veroaste vs. tulorajan perusteella 9600€ tulee kuitattua tuossa 25000€/v kieppeillä eli parin tonnin kuukausiansiolla.
 

Liitteet

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    47,3 KB · Luettu: 14
Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että yli 1500€ tienaavat olisivat nettopositiivisia.

Ei tätä nyt kovin paljon yksiselitteisemmin voi todeta. Lainaan aiempaa lainausta:

ulkomailla syntyneiden ulkomaalaistaustaisten nettotulonsiirrot olivat kuitenkin lähes poikkeuksetta positiivisia ammateissa, joissa keskimääräiset palkka- ja yrittäjätulot olivat yli 18 000 euroa vuodessa (1 500 euroa kuukaudessa), selvitys jatkuu.

Lähes poikkeuksetta kaikki yli 1500e ansaitsevat ovat TEMin mukaan nettopositiivisia tulonsiirtojen osalta. Eli TEM löysi muutaman tapauksen jossa näin ei ollut, mutta suurimmassa osassa ammatteja jos tienaat esim. 1510e niin olet nettomaksaja.

Tuossa lukee siis "ovat positiivisia ammateissa, joissa...". Eli yksittäisissä ammateissa. Tuo ei ole mikään yli 1500e ansaitsevien kaikkien työntekijöiden keskiarvo. Vaan jokainen ammatti, jossa tulot ovat yli 1500e.
 
Ei tätä nyt kovin paljon yksiselitteisemmin voi todeta. Lainaan aiempaa lainausta:

Lähes poikkeuksetta kaikki yli 1500e ansaitsevat ovat TEMin mukaan nettopositiivisia tulonsiirtojen osalta. Eli TEM löysi muutaman tapauksen jossa näin ei ollut, mutta suurimmassa osassa ammatteja jos tienaat esim. 1510e niin olet nettomaksaja.

Tuossa lukee siis "ovat positiivisia ammateissa, joissa...". Eli yksittäisissä ammateissa. Tuo ei ole mikään yli 1500e ansaitsevien kaikkien työntekijöiden keskiarvo. Vaan jokainen ammatti, jossa tulot ovat yli 1500e.

" Vuoden 2018 aineiston perusteella ulkomailla syntyneiden ulkomaalaistaustaisten nettotulonsiirrot olivat kuitenkin lähes poikkeuksetta positiivisia ammateissa, joissa keskimääräiset palkka- ja yrittäjätulot olivat yli 18 000 euroa vuodessa (1 500 euroa kuukaudessa), selvitys jatkuu. "

YLI 1500€ kuukaudessa kategoriassa. Eri ammattiryhmissä tilasto vaihtelee ja sitä ei kerrota miksi, voi johtua siitä että ylätaso on pienempi jolloin keskiarvo heikkenee ja päinvastoin. Olisi pitänyt tutkia 0-1500€ tai 0-1900€ kategorioissa, koska siitähän tässä on kyse.
 
YLI 1500€ kuukaudessa kategoriassa. Eri ammattiryhmissä tilasto vaihtelee ja sitä ei kerrota miksi...

Ei, vaan jokaisessa ammatissa, joissa tulot ovat yli 1500e, ollaan nettomaksajia joitain yksittäisi poikkeuksia lukuunottamatta. Ei siis missään "yli 1500e kategoriassa", vaan jokaisessa yksittäisessä ammatissa, jossa palkka on yli 1500e. Eli tuossa todetaan, että esim. jätteiden lajittelija (palkka 1600e) on nettomaksaja. Tai kokoonpanija (palkka 1750e) on nettomaksaja. Tai osa-aikainen siivooja (palkka 1612e) on nettomaksaja.

Ymmärrätkö lauseen: kaikissa yli 20000 asukkaan kaupungissa on vähintään yksi posti. Se tarkoittaa, että jokaikisessä tuollaisessa kaupungissa on posti. Se ei tarkoita, että yli 20k kaupunkien postien lukumäärän keskiarvo olisi yli 1. Vaan että jokaisesta löytyy se posti.

Tässä puhutaan samalla tavoin jokaisesta ammatista.
 
Ei, vaan jokaisessa ammatissa, joissa tulot ovat yli 1500e, ollaan nettomaksajia joitain yksittäisi poikkeuksia lukuunottamatta.

Ei siellä tuollaisia yksityiskohtia ole esitetty, vai luetko jotain lähtöaineistoa etkä tuota aamupaskalla kirjoitettua artikkelia?
 
Ei siellä tuollaisia yksityiskohtia ole esitetty, vai luetko jotain lähtöaineistoa etkä tuota aamupaskalla kirjoitettua artikkelia?

Ei, vaan osaan suomea. Tässä vielä. Jos et tuota osaa lukea, niin en toki voi sille mitään. Tuossa kuitenkin puhutaan yksittäisistä ammateista, joissa tulot ovat yli 1500e. Muutoin olisi puhuttu esim. yli 1500e ansaitsevien keskiarvosta, joka on ihan eri asia. Silloin olisi sanonttu: "yli 1500e ansaitsevat ovat keskimäärin nettomaksajia". (Sekin pitää paikkansa, mutta on ihan eri asia). Ja sellaisesta ei tuossa puhuttu, vaan ammateista. Ota ammatti, jonka työntekijöiden palkkojen keskiarvo on yli 1500, niin voit olla varma että ovat nettomaksajia. Mutta eiköhän tää tullut nyt käsiteltyä.

ulkomailla syntyneiden ulkomaalaistaustaisten nettotulonsiirrot olivat kuitenkin lähes poikkeuksetta positiivisia ammateissa, joissa keskimääräiset palkka- ja yrittäjätulot olivat yli 18 000 euroa vuodessa (1 500 euroa kuukaudessa), selvitys jatkuu

Purralla ilmeisesti lukutaito on tallessa ja siksi se tuloraja jäi 1600 euroon niin helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa kuitenkin puhutaan yksittäisistä ammateista, joissa tulot ovat yli 1500e. Muutoin olisi puhuttu esim. yli 1500e ansaitsevien keskiarvosta, joka on ihan eri asia.

Mitä enemmän sitä tavaa, sitä vähemmän siitä saa mitään tietoa irti, onko maahanmuuttaja joka tienaa yli 1500€ nettopositiivinen vai negatiivinen. Tämä johtuu varmasti siitä, että lähtöaineisto on liian kaukana lukupisteestä. Siinä puhutaan henkilöistä ja ammattiryhmistä sekaisin, en usko että on kellään valtuuksia tutkia yksittäisten henkilöiden tuenkäyttöä ja palkansaantia 1:1. Sehän olisi joku väitöskirjan tasoinen tutkimus.

Minusta yleisellä tasolla siitä huokuu, että on tutkittu ammattiryhmiä joiden keskimääräinen palkkataso on yli tai alle 1500€ (esim. hitsarit vs. siivoojat). Sitten siitä on tehty johtopäätös, että näillä aloilla työllistyvä maahanmuuttaja on nettopositiivinen tai negatiivinen. Näppiin jää kuitenkin 9600€ kulu joka on ihan hyödyllinen tieto. Raja ei ole tuosta hirveän kaukana, 3000€ vaatimus on minustakin aika kova, mutta neuvotteluun ei kannata lähteä hattu kourassa.
 
Millä laskukaavalla 1500€/kk saa nettomaksajaksi? Tuolla palkalla virtaa vielä iso asumistuki.
Kokonaisveroaste n. 30% (lähde). Eli 1500 euron tuloista palautuu julkiselle veroina jne. n. 500. Varmaankin tukia maksetaan vähemmän?

Sitten sen päälle voisi vielä huomioida dynaamisia vaikutuksia, eli työn tuottaman arvonlisän vaikutusta kansantalouteen ja julkiseen talouteen.

Millähän laskukaavalla persut saavat paskaduunarit taloudelliseksi taakaksi? :D

Yleensä nettomaksajuutta tarkastellaan kuitenkin yli elinkaaren, mutta ehkei kannata lähteä nyt sinne, kun yli elinkaaaren suomalainen paskaduunari on ikuisesti nettosaaja, mutta mamu-paskaduunari heti nettomaksaja.
 
Millä laskukaavalla 1500€/kk saa nettomaksajaksi?

Varmaan sillä, että TEMin mukaan yli 1500e/kk ansaitsevat maahanmuuttajat saavat vähemmän tulonsiirtoja kuin maksavat veroja. Lisäksi he kuluttavat vähemmän yhteiskunnan palveluja ja usein lähtevät täältä pois kauan ennen eläkeikää. Eli näköjään työperäisessä maahanmuutossa saadaan se työ hyötynä, mutta harvoin niitä haittoja sen työuran ulkopuolella. Ei makseta kallista lapsuutta, eikä kallista eläkeikää.

"Suurin osa työn perusteella muuttaneista on kuitenkin Suomessa selvästi alle kymmenen vuotta", kuten jutussa todettiin. Tämäkin taisi "vahingossa" unohtua PS:n laskelmista.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan sillä, että TEMin mukaan yli 1500e/kk ansaitsevat maahanmuuttajat saavat vähemmän tulonsiirtoja kuin maksavat veroja. Lisäksi he kuluttavat vähemmän yhteiskunnan palveluja ja usein lähtevät täältä pois kauan ennen eläkeikää. Eli näköjään työperäisessä maahanmuutossa saadaan se työ hyötynä, mutta harvoin niitä haittoja sen työuran ulkopuolella. Ei makseta kallista lapsuutta, eikä kallista eläkeikää.

"Suurin osa työn perusteella muuttaneista on kuitenkin Suomessa selvästi alle kymmenen vuotta", kuten jutussa todettiin. Tämäkin taisi "vahingossa" unohtua PS:n laskelmista.
Ehkä ne persut ei halua seksuaalirikollisia lisää maahamme.
 
Tää on kyllä läppä. PS halusi että jakeluvelvoite laskee. No, ei laske, eikä pysy edes nykyisessä, vaan nousee 22,5 %:iin vuoteen 2027 mennessä. No, PS halusi että ainakaan bensan hinta ei saa liiemmin nousta. Mites tämä sitten rahoitetaan? Nostamalla veroja ja nyt kiistellään nostetaanko ALVia vai yritysveroja jotta saadaan laskettua bensan hintaa. :rofl2:

 
Tää on kyllä läppä. PS halusi että jakeluvelvoite laskee. No, ei laske, eikä pysy edes nykyisessä, vaan nousee 22,5 %:iin vuoteen 2027 mennessä. No, PS halusi että ainakaan bensan hinta ei saa liiemmin nousta. Mites tämä sitten rahoitetaan? Nostamalla veroja ja nyt kiistellään nostetaanko ALVia vai yritysveroja jotta saadaan laskettua bensan hintaa. :rofl2:

Tai sitten tehdään niin kuin edellinen hallitus että tiputetaan jakeluvelvoitetta reippaasti ja otetaan vain lisää velkaa. Helppoa kuin mikä.
 
Onhan se nyt selvää että jos kaikki muut haluavat maksimaalisia ilmastotoimia niin ei niitä yksin oikein saa torpattua mitenkään. Toki sama pätee mamutukseenkin mutta jos siinä ei selkeitä parannuksia ole tulossa niin kyllähän se kannatus tulee romahtamaan. Sama olla oppositiossa mikäli niitä itselle selkeästi tärkeimpiä asioita ei saa edistettyä. Saapa nähdä.

Yks hailee onko se pumppuhinta 1,8 vai 2,2e.
 
Tää on kyllä läppä. PS halusi että jakeluvelvoite laskee. No, ei laske, eikä pysy edes nykyisessä, vaan nousee 22,5 %:iin vuoteen 2027 mennessä. No, PS halusi että ainakaan bensan hinta ei saa liiemmin nousta. Mites tämä sitten rahoitetaan? Nostamalla veroja ja nyt kiistellään nostetaanko ALVia vai yritysveroja jotta saadaan laskettua bensan hintaa. :rofl2:


Mikä se läppä tässä on?

Aknakin tällä foorumilla meille kyllä sitten kerrotaan, että tosi hyvin meni ja hyviä saavutuksia saatiin ohjelmaan.

Olisiko parempi että vedetään Marinin Hallituksen 34% korotus vailla mitään kompensointia ja katsotaan kun Euroopan kallein bensa ottaa uudet jättikorotukset hintaan?
 
Viimeksi muokattu:

Hyvä ehdotus kd:ltä mutta ainakaan median puolesta mitään eettistä keskustelua ei saa Suomessa käydä.

Hihhulit voivat ottaa lopputilin jos eivät suostu hoitamaan töitään ihan mistä syystä tahansa. Hihhuleille ei kannata antaa yhtään liekaa tällaisissa asioissa. Orpo totesi, että tuosta asiasta ei neuvotella.
 
Hihhulit voivat ottaa lopputilin jos eivät suostu hoitamaan töitään ihan mistä syystä tahansa. Hihhuleille ei kannata antaa yhtään liekaa tällaisissa asioissa. Orpo totesi, että tuosta asiasta ei neuvotella.
En itse ainakaan hoitajana olisi halunnut olla tekemässä raskaudenkeskeytyksiä, vaikka olen niin kaukana uskovaisista kuin olla ja voi. On vain parempi jos nuihin tehtäviin hakeutuu siihen halukkaat, eikä siihen pakotetut jonkin kierron mukana tms. Toki todellisuudessa nuissa asioissa onneksi vielä sovelletaan maalaisjärkeä, eikä sellaiseen tilanteeseen kovin helposti taida ajautua. Mutta kyllä hoitajien oikeuksien puolella tässä olisin kuitenkin lähtökohtaisesti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 843
Viestejä
4 548 892
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom