Suomi on EU:ssa nettomaksaja. Suomi voisi vastavuoroisesti kieltäytyä jäsenmaksuistaan yms. EU:n suuntaan, ja jäisi siinä kisassa voittajaksi.
Ei, Suomea ei edelleenkään voitaisi erottaa EU:sta koska sellaista mekanismia ei kukaan tullut ajatelleeksi edes tehdä koska EU:n tarkoituksena on vain laajeta ja kasvaa, ei pienentyä.
Noinhan se ei käytännössä toimi, mutta pidetäänpä hetki kiinni illuusiosta.
Eli oletetaan, että jätettäisiin maksut maksamatta. Samaan aikaan kuitenkin EU-säännöstöt edelleen kieltävät monet kansalliset tuet. Eli jos EU-pidättäisi tukien maksut, ja kansallisesti niitä ei saa (eikä kyettäisi) korvaamaan, se Martti Maanviljelijä ja sadat tai tuhannet muut yrittäjät ei saisi tukiaan mistään, ja menisi konkurssiin. Jos Suomi taas rikkoisi kilpailusäädöksiä ja maksaisi kansallisia tukia, se luonnollisesti katsottaisiin EU-tuomioistuimessa.
Mitäpä luulet, että kv-yritykset siinä tilanteessa tekisivät, jäisivätkö tänne vai alkaisivatko siirtämään toimintojaan maihin, joiden toimintaympäristöt ko. tilanteessa näyttäisivät vakavammilta. Ja joissa investointitukia, kehitystukia,olisi edelleen saatavilla?
Uskoisin kuitenkin Purran ymmärtävän, mikä tilanne aidosti on. Ja siltä ne hallitusneuvotteluista tihkuneet niukat uutiset on kuulostaneetkin. Kysymys on, miten hän saa myytyä sen omalle väelleen ilman, että puolue on pian taas hajalla.
Rullis väitti tuossa aiemmin ettei Suomen hallituksella ole tässä osaa eikä arpaa, vaan asia päätetään EU-parlamentissa ja sillä sipuli.
Tämänaamuisissa uutissa sanottiin että asiasta väännetään edelleen, tänäänkin, Luxemburgissa EU:n jäsenmaiden (ei EU-parlamentin) kesken, joten siitä ainakin tuli kuva ettei tämä ole Suomenkaan osalta vielä mikään taputeltu juttu, ikäänkuin emme enää voisi vastustaa kyseistä ehdotusta. Turha vedota siihen että nyt olisi kaavailtu "vain" 500 lisähenkilön ottamista nykyisten turvapaikanhakijoiden lisäksi (Suomi otti 2015 vastaan neljänneksi eniten turvapaikanhakijoita väkilukuun suhteutettuna, enemmän kuin esim. Saksa), kun jo itse tavoite taakanjaosta on perusteiltaan väärä. Nyt se on ehkä 500 henkilöä, parin vuoden kuluttua ehkä 5000 henkilöä kun kerran taakanjakosysteemistä on jo sovittu ja enää viilataan lukuja (ylöspäin).
No, toivottavasti ehdotusta kiirehtivien pelot käyvät toteen ja ehdotus ei edelleenkään mene jäsenmaissa läpi jolloin se viivästyy ilmeisesti ainakin parilla vuodella lisää ennen jatkokäsittelyä. Tällöin toivottavasti PS on hallituksessa evästämässä neuvottelijoita että ei.
Luulisi tosin PS Purran toivovan, että menisi nyt läpi, niin voisi omilleen perustella, että meni läpi ennen kuin päästiin vaikuttamaan.
Mutta juu. Sen jälkeen kun päätös on tehty, niin maat tosiaan itse valitsevat ja neuvottelevat implementoinnin yksityiskohdat. Suomi on hakenut lähinnä kompromissia joka takaa tuon mainitun päätösvallan. Puola, Unkari ja Tšekki on ne, jotka on vastustaneet.
Voin olla väärässä, mutta uskoisin persujen olevan ennemmin valmiita maksamaan kuin ottamaan. Ja sillä tavalla voisi sitten viestiä omilleen vaikuttaneensa.