Liikenteen polttoaineet ei ole mukana yleisessä päästökaupassa, vaan niille on asetettu vain jakeluvelvoitteet. Jakelia sitten hakee tehokkaimman ratkaisun miten sen toteuttaa. Siinä on jotain rajoituksia, mutta vähän oikoen, jakelia voi sitä täyttää vaikka niin että myy vaikka täysin fosiilitonta ainetta ja sillä sitten täyttää vajetta mikä syntyy kun myy fosiilista 98. Jakelia sitten hinnoittelee tuotteet markkinatilanteen mukaan.
Se että ei tarvi hankkia päästöoikeuksia, ja vain murto-osa myynnistä tarvii olla päästötöntä, niin fosiilisen käyttö on edullisempaa kuin puhtaiden. Tavoite toki päästä irti fossiilisista, mutta nähdään riittäväksi että ei tehdä nopeaa muutosta, vaan portaittain, yksi syy toki se että jalostajat ei investoi ennenkuin on pakko, ja toinen, nopea muutos aiheuttaisi suuria haasteita liikenteen toteuttamiselle.
Se että markkinoilla on vapauksia hakea ratkaisua, mahdollistaa sen että valinnat ja siirtyminen tapahtuu ensin siellä missä tehokkainta. Yksittäisen fosiilipolttiskuskin kannattaa maksaa siitä että voi jatkaa fosiilisenpolttamista, ja hänen kannattaa tukea puhtaan polttoaineen käyttäjää.
Koronan ja putinin sähläykset toivat omat markkinahäiriöt, joiden kustannusvaikutusta leikattiin jakeluvelvoitetta tilapäisesti höllentämällä, tai siis sallittii suuremmat päästöt joita nyt kurotaan kiinni. Tosin samaan aikaan on myös puhtaammat vaihtoehdot kehittyneet, sähköistyminen edennyt kun toimitusongelmia selätetty.