Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Eiköhän se sieltä ennen lounasta tule, kun kokous on jo käynnissä.Milloinkihan kuullaan RKP:n myöntävä vastaus? Olen kyllä ehkä 90%:isen varma, että hyväksyvät sovun ja ensi viikolla pästään jatkamaan neuvotteluja.
Se ei kyllä kerro mitään siitä onko RKP oikealla tai vasemmalla. Kysymys maahanmuuttopaperin osalta on siitä, mihin se sijoittaa itsensä liberaali - konservatiivi -akselilla.
Se on staattinen laskuharjoitus, jossa haetaan rajaa sillä oletuksella, että koko väestö ansaitsisi saman nykyisellä suomalaisella kokonaisveroasteella, jossa mukana siis kaikki tulo-, omaisuus-, suorat ja välilliset verot.Maahanmuuttajien tuloraja on yksi vääntämisen kohde noissa neuvotteluissa ja voisiko joku viisaampi selvittää mitä tämän Vesa Kanniaisen laskeman 1700 raja oikein tarkoittaa?
Ei meinaa tohtorismiehen ajatus oikein aueta. Kirjoitus löytyy ainakin uuden suomen sivuilta. 1700e /kk niin tilanne plusmiinus nolla yhteiskunnan kannalta. Tuntuu aika vähältä. Jos tarkoittaa veron määrää, niin aika harva tienaa niin paljon. Ymmärrän kyllä laskelman , mutta en lopputulosta.
Ymmärsin kyllä tuon, mutta mikä se paljon puhuttu todellinen tuloraja on tuon perusteella? Ei ainakaan 1700.Se on staattinen laskuharjoitus, jossa haetaan rajaa sillä oletuksella, että koko väestö ansaitsisi saman nykyisellä suomalaisella kokonaisveroasteella, jossa mukana siis kaikki tulo-, omaisuus-, suorat ja välilliset verot.
Se on staattinen laskuharjoitus, jossa haetaan rajaa sillä oletuksella, että koko väestö ansaitsisi saman nykyisellä suomalaisella kokonaisveroasteella, jossa mukana siis kaikki tulo-, omaisuus-, suorat ja välilliset verot.
Voisi myös debatoida, kuten VM on jo tehnyt, että raja-arvo on todellisuudessa matalampi. Syy on siitä, että yksinkertaiset staattiset laskelmat ei ota huomioon dynaamisia vaikutuksia. Kun ns. dynaamiset vaikutukset otetaan huomioon. Dynaamiset vaikutukset on korkeimmillaan silloin, kun henkilö tekee tuottavaa palkkatyötä tai on yrittäjä, mutta jopa työelämän ulkopuolella oleva käyttäessään palveluja ja ostaessaan hyödykkeitä tuottaa silloin dynaamisesti toimeliaisuutta muille. Tämä taas tuottaa arvoa yhteiskunnalle dynaamisissa ketjuissa.
Ymmärsin kyllä tuon, mutta mikä se paljon puhuttu todellinen tuloraja on tuon perusteella? Ei ainakaan 1700.
Niin laajaa laskuharjoituksia, joka ottaisi ne dynaamiset vaikutukset huomioon ei ole tehty. Nyt on kaksi kilpailevaa staattista mallia, TEM:n 1500€/kk ja Kanniaisen 1700€/kk. VM:n kommentti oli tuohon TEM laskelmaan, joten silloin olettaisi, että heidän estimaatti todellisesta luvusta on, vastoin populaaria poliittista keskustelua, alle sen tonniviidensadankin. VM kuitenkin toteaa, että he eivät ole mallintaneet, eikä heitä ole edes pyydetty asiaa mallintamaan.Ymmärsin kyllä tuon, mutta mikä se paljon puhuttu todellinen tuloraja on tuon perusteella? Ei ainakaan 1700.
Tätähän pitäisi miettiä globaalisti eikä vaan Suomessa. Enkä nyt tarkoita lapsitalkoita, vaan sitä että mietitään miten yhteiskunta pyörii jatkossakin näillä uusilla eväillä. Tässä vaiheessa otetaan helposti mukaan se "maahanmuutto", eli turvisbisnes argumentiksi. Pitäisi saada jotain järkevää keskustelua aikaan eikä tuhoon vievää.
Tuolla logiikalla, mikäli kokoomus joutuisi tilanteeseen missä sen on pyydettävä demareita hallitusneuvotteluihin, siitä tulisi välittömästi vasemmistopuolue. Eihän se tietenkään noin mene.Kyllä se välillisesti vaikuttaa merkittävästi ja talouspoliittisestikin se antaa signaalin että RKP valitsee mielummin kyvyttömän sinipunan kuin rakenteellisia uudistuksia tekevän oikeistohallituksen välillä.
Sinipuna on seuraavaksi todennäköinen hallituskokoonpano oikeistohallituksen jälkeen. Kepu tulee kuvioihin vasta siinä kohtaa mukaan kun sinipuna epäonnistuu, jos tulee.
Jos verrataan valtiontalouden kumulatiivista eroa oikeistohallituksen ja sinipunan välillä niin puhutaan miljardien ellei kymmenien miljardien eurojen erosta. Sillä on merkittävä ero, sillä sinipuna pohjalta saadaan kurjempaa tulevaisuutta aikaiseksi.
Omiin ongelmiin tuossa yritetäänkin vaikuttaa.Vähän vaikea siitä on käydä keskustelua toisinaan, kun yhtäältä maahanmuuttoon pitäisi suhtautua jokseenkin täysin hyväksyvästi ja ongelmia vähätellen, tai sitten rajat tyystin kiinni... mutta sanotaanko nyt vaikka niin, että jos idea on se että suomalaista yhteiskuntaa pyörittävät muut kuin suomalaisen, niin jollain aikavälillä yhteiskunta myös lakkaa olemasta erityisen suomalainen. Sen puoleen kallistuin itse enemmin siihen, että yritetään pitää tekeminen ja kontrolli mieluummin omissa käsissä. Me emme kuitenkaan pysty ratkaisemaan kolmannen maailman ongelmia, mutta omiimme voimme yrittää vaikuttaa.
Tuolla logiikalla, mikäli kokoomus joutuisi tilanteeseen missä sen on pyydettävä demareita hallitusneuvotteluihin, siitä tulisi välittömästi vasemmistopuolue. Eihän se tietenkään noin mene.
Omiin ongelmiin tuossa yritetäänkin vaikuttaa.
Siis työvoimapulan ja erityisesti hoitoalojen työvoimapulan (johon meillä ei enää yksinkertaisesti riitä väestö), ratkaisemiseen. Nyt ollaan vasta pintakosketuksessa. Seuraavan kahdenkymmenen vuoden ajan sukelletaan koko ajan syvemmälle kun hoidettavia on entistä enemmän ja he myös elää entistä pidempään. Näistä on ennustekäppyrät kyllä poliitikoilla hyvin tiedossa.
Tuosta näkökulmasta tuon suuntaiset kommentit onkin sitten jo ymmärrettävä.Jos se alkaa tekemään kovin vasemmistolaista politiikkaa niin ei sitä oikeistopuolueenakaan voi pitää. Nähdäkseni Suomessa ei varsinaisia oikeistopuolueita edes ole, kaikki on vain jonkin asteisia demareja. Niin myös Kokoomus. Ero on lähinnä siinä, mikä on se eturyhmä mille veroeurot halutaan lapioida. Arvojen (tai ehkä ennemmin niiden puutteen) puolesta Kokoomus on käytännössä vasemmistopuole.
Yleisesti ottaen poliitikkojen tavoite lienee työperäisellä maahanmuutolla reagoida lyhyen aikavälin työvoimapulaan, ja pitemmällä aikavälillä pehmentää ja hidastaa muutosta, sekä katsoa auttaako tekninen edistyminen ja luova tuho asiassa. Esim. yksinkertaisimmillaan mikäli tekoälypohjaiset ohjelmistorobotit vapauttaisi vaikkapa asiakaspalvelu- ja rutiinitoimistotyötä tekeviä järkevällä aikavälillä muihin ammatteihin, se olisi yksi osajeesi. Samoin tehdaslinjojen automatisoituminen. Ja moni muu.Olisi tietysti ihan kiva jos ei yhtä ongelmaa ratkaistaisi aiheuttamalla vain uusia ongelmia jatkossa. Poliitikkojen hankaluus tulee siitä, että vuosikymmenet täällä on ideoitu ensisijaisesti sitä mihin kaikkeen kivaan julkista rahaa voi laittaa, mutta vain erittäin harvoin ja poikkeuksellisesti sitä paljonko talous oikeasti pidemmän päälle kestää ja tuotetaanko niillä veroeuroilla kasvua vai passivoitumista. Sen takia tämä kuvitelma siitä että ulkomaalaiset tulevat pelastamaan meidät on mielestäni erittäin naiivi - siinä haetaan vain asetelmaa missä poliitikot voivat jatkaa niin kuin aina ennenkin. Kysymys on aikahorisontista mitä mitataan ja tavoitellaan, sekä siitä onko järjestelmämme mahdollista muuttaa sellaiseksi että se kestää pidemmän päälle - jos syntyvyys on tätä luokkaa niin tosiasia on ettei tätä järjestelmää ole mahdollista säilyttää tällaisena.
No sanotaanko näin että minulle persuliiniäänestäjänä tuo tuloraja ja missä se on on niitä epäoleellisimpia juttuja maahanmuuton hillitsemisessä ja järkevöittämisessä. Kunhan esim. tarveharkinnasta ei olla luopumassa, kuten RKP ja kai Kokoomus ovat esittäneet.Näemmä persut ovatkin antaneet yllättävän paljon periksi - RKP onkin se, josta neuvottelut on nyt kiinni. Sinänsä kyllä yllättävää että persut menivät 1600e/kk asti, kun kyllä Suomessa saisi saada kaksi tonnia kokoaikaisesta työstä, ja tuo tulee olemaan se minimi, millä varmasti saa jonkun...
Yleisesti ottaen poliitikkojen tavoite lienee työperäisellä maahanmuutolla reagoida lyhyen aikavälin työvoimapulaan, ja pitemmällä aikavälillä pehmentää ja hidastaa muutosta, sekä katsoa auttaako tekninen edistyminen ja luova tuho asiassa. Esim. yksinkertaisimmillaan mikäli tekoälypohjaiset ohjelmistorobotit vapauttaisi vaikkapa asiakaspalvelu- ja rutiinitoimistotyötä tekeviä järkevällä aikavälillä muihin ammatteihin, se olisi yksi osajeesi. Samoin tehdaslinjojen automatisoituminen. Ja moni muu.
Tätä samaa tekee kyllä tosi moni muukin maa, vaikka maat on tietysti eri vaiheessa.
Tuosta näkökulmasta tuon suuntaiset kommentit onkin sitten jo ymmärrettävä.
Koska se kuitenkin eroaa paljon perinteisestä, yleisestä suomalaisesta näkökulmasta, ja lisäksi siitä näkökulmasta joka politiikan tutkimuksella meillä on, olisi näin ajattelevien varmaan fiksua laittaa se vaikka signatureen.
Yleisesti ottaen keskustellessa kuitenkin oletetaan, että keskustelua käydään siinä yleisesti käytetyssä suomalaisessa perspektiivissä. Eikä esimerkiksi angloamerikkalaisessa.
Onko myös lähihoitajia palkkaavissa tahoissa sama ikärasismi pinnalla, eli osaltaan pula hoitajista johtuu siitä ettei haluta palkata (yli) viisikymppisiä uudelleenkoulutettuja työkykyisiä hoitajia?Ikä jonka mainitsin on yleisen käsityksen ja myös työllistymistilastojen mukainen suomalaiseen ikärasismin perustuva suure. Työllistyminen ko. iän jälkeen hankaloituu suuresti, ja kun aletaan lähestyä siitä kuuttakymppiä, niin joka vuosi lisää. Valitettavasti. En pidä sitä hyvänä asiana, mutta tunnistan ilmiön.
"Kelvollinen" ei tarkoita työkykyistä, vaan kelvottomaksi on saatettu katsoa esim. 50 v tai IT-alalla jopa yli 40 v ikä. Tai siivoojien tapauksessa vaikka sitä ettei ole aiempaa ammattisiivouskokemusta.Työttömiä on monenlaisia. Mutta nyt on, toisin kuin aikanaan, ollut täystyöllisyys ja monen alan työvoimapula vieläpä lähes kaikkialla Suomessa, niin kyllä sieltä ne kelvolliset on pääosin työllistyneet.
Miksi ei? Minä olin lähes kaksi vuotta työttömänä, ja nyt olen ollut useamman vuoden takaisin IT-alalla, käsittääkseni työnantajanikin on tyytyväinen ja minua on jopa kosiskeltu kilpailijalle.Pitkäaikaistyöttömiä on siis n. 85 tuhatta. Joista yli kaksi vuotta työttöminä olleita n. 50 tuhatta. Nämä on se porukka, josta ei kannata odottaa liikoja.
Työperäinen maahanmuutto voisi toimia Suomessakin merkittävänä ratkaisuna, jos:Yleisesti ottaen poliitikkojen tavoite lienee työperäisellä maahanmuutolla reagoida lyhyen aikavälin työvoimapulaan, ja pitemmällä aikavälillä pehmentää ja hidastaa muutosta, sekä katsoa auttaako tekninen edistyminen ja luova tuho asiassa. Esim. yksinkertaisimmillaan mikäli tekoälypohjaiset ohjelmistorobotit vapauttaisi vaikkapa asiakaspalvelu- ja rutiinitoimistotyötä tekeviä järkevällä aikavälillä muihin ammatteihin, se olisi yksi osajeesi. Samoin tehdaslinjojen automatisoituminen. Ja moni muu.
Tätä samaa tekee kyllä tosi moni muukin maa, vaikka maat on tietysti eri vaiheessa.
Eikös tuo pikemminkin ole "Bensan hinta ei saa nousta yhtään jakeluvelvoitteen takia!"?Bensan hinta alas. PISTE.
Bensan hinta ei saa nousta!
Bensan hinta ei saa nousta paljoa!
Minua tuo tulorajakeskustelu ei niin paljoa kiinnostanut (ehkä parempi lähestymistapa tuohon olisi tosiaan pysyvän oleskeluluvan ja kansalaisuuden saamisen vaikeuttaminen yleisesti, ei tuollaiset hatusta heitetyt tulorajat; tämä takaisi että henkilön pitäisi palata kotimaahansa jos työt loppuvat), enemmän yleisellä tasolla varsinkin humanitäärisen maahanmuuton hillitsemiselle kaukomailta tuhansien kilometrien takaa, ja kehitysyhteistyömenojen leikkaamiselle.3000 Euron minimitulovaatimus työperäiselle maahanmuutolle
2500 Euron minimitulovaatimus työperäiselle maahanmuutolle
1600 Euron minimitulovaatimus työperäiselle maahanmuutolle
Itsekään en ole tämän kanssa samaa mieltä. Tästä ilmiöstä on muutenkin puhuttu sivuten sitä kautta että nykyisin nuoria laitetaan yksinkertaisesti työkyvyttömyyseläkkeelle sen sijaan että tehtäisiin jotain.Pitkäaikaistyöttömiä on siis n. 85 tuhatta. Joista yli kaksi vuotta työttöminä olleita n. 50 tuhatta. Nämä on se porukka, josta ei kannata odottaa liikoja.
Harkimon ulostuloista minulla tulee aina kovasti mieleen Timo Soini.Ei Hjallista kiinnosta, eikä häntä kiinnosta tuo Kokoomuksen politiikka:
Oho! Eikö aiemmin kansalaisuuden saamiseen ole lähinnä tarvittu vain tietty oleskeluaika (vaikka työttömänä) Suomessa, ja kielikokeet tms.? Kai ne kriteerit netistä löytyvät.IS tietojen mukaan kansalaisuuteen vaadittaisiin jatkossa 40000€ vuosituloja, se tekisi noin 3333€/kk. Kelpaa minulle.
Itsekään en ole tämän kanssa samaa mieltä. Tästä ilmiöstä on muutenkin puhuttu sivuten sitä kautta että nykyisin nuoria laitetaan yksinkertaisesti työkyvyttömyyseläkkeelle sen sijaan että tehtäisiin jotain.
En ole kyllä työkkäriltä kuullut sanaakaan koko työttömyysaikana siitä että kannattaa varoa että työnantajat syrjivät heti kun on vähänkin työttömyyttä. Ehkä pitäisi, ja ensimmäisenä. Nykyinen järjestelmä on vain sellainen että on tietyt raamit ja jos et pysy niissä niin se on heti out. Ei se tarkoita että nuo 50t ovat toivottomia tapauksia, se on enemmän sitä rakenteellista työttömyyttä. Paitsi että kyse ei ole niinkään taidoista vaan asenteesta.
Minun mielestäni kansalaisuuden saaminen voisi olla samalla tavoin lähes mahdotonta Suomessa syntymättömille(*), kuin se on vaikka jossain Japanissa tai Thaimaassa. Jos on pysyvä oleskelulupa, kansalaisuus sen päälle on erittäin harvalle maahanmuuttajalle millään tavoin tarpeellinen. Tosin silloin ei saa äänestää eduskunta- eikä presidentinvaaleissa, yhyy.Mä toivoisin, että tulorajojen lisäksi/sijaan kansalaisuuden saamiseksi kielitaitovaatimuksia tiukennetaan. Mä koen, että sujuva kielitaito on edellytys intergoitumiselle ja toisaalta sujuva kielitaito osoittaa että integroituminen on edennyt aika pitkälle.
Veikkaan että minimipalkka lisäisi muidenlaisten järjestelyiden suosiota, kuten että työntekijä onkin yksityisyrittäjä joka myy palveluksiaan työnantajan firmalle. Voidaanko tuollainen jotenkin kieltää lainsäädännössä, ilman että tehdään muukin yksityisyrittäjyys entistä vaikeammaksi tai jopa mahdottomaksi? Monille (esim. lääkäreille) palvelustensa myynti ns. oman firman kautta on selvästi kannattavampaakin kuin esim. kunnan tai soten lääkärinvirkaan hakeutuminen.Paras olisi nostaa minimipalkka kerrasta sille tasolle että sillä elää. Sille on hämmästyttävän vahän kannatusta.
Jos vittaat minun viestiini, ohi meni koska "etnisyydellä" ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Suomessa syntyvä somali saa samantien kansalaisuuden, eikä tähän mitään muutosta tarvittaneenkaan. En tiedä saako hän samalla myös Somalian kansalaisuuden vai pitääkö sitä erikseen sieltä päin hänen vanhempiensa hakea.Kallonmittajat taitaa taistella keskenään.
En viitannut sinuun.Jos vittaat minun viestiini, ohi meni koska "etnisyydellä" ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Suomessa syntyvä somali saa samantien kansalaisuuden, eikä tähän mitään muutosta tarvittaneenkaan. En tiedä saako hän samalla myös Somalian kansalaisuuden vai pitääkö sitä erikseen sieltä päin hänen vanhempiensa hakea.
Ei siihen tarvita edes kansalaisuutta. Pysyvä oleskelulupa riittää siihen ettei maasta tarvitse poistua, jos työt loppuvat eikä uutta löydy (tai jos eroaa paikallisesta puolisostaan, jos oleskeluluvan perusteena oli perhesiteet eli paikallisen kanssa avioituminen).En minä sotke, tänne halutaan paljon ns. matalapalkka-alalle tekijöitä, jotta yritysten katteet pysyvät kohdillaan (vaikka harva sitä noissa keskusteluissa esiin tuo). Kun saavat kansalaisuuden saattaa työhalut heiketä, jos saa käytännössä saman tulon tekemättä mitään.
Jaa? Luulin kallonmittauksella yleensä viitattavan etnonationalisteihin ja rotuoppiteoreetikoihin, enkä ole varma miten liittyy tuohon RKP:n uutiseen. Mutta se ja sama, ei minun tarvitse kaikkea tässä maailmassa ymmärtää. Liian pieni pää siihen tarkoitukseen.En viitannut sinuun.
Eduskunnassa puitiin hallitusohjelmaa: oppositio haastoi PS:n lupauksia ja leikkauksia
Ennen hallitusohjelman käsittelyä eduskunnassa järjestettiin puhemiesvaali. Se jouduttiin uusimaan, koska äänet ja paikalla olleiden määrä eivät täsmänneet.yle.fi
Miten maahanmuuttajuus vaikuttaa yhteiskunnalta saataviin tukiin? Käsittääkseni silloin on oikeutettu ihan samoihin sosiaalitukiin (asumistuki, lapsilisät, toimeentulotuki yms.) kuin kaikki muutkin Suomessa. Kuten mielestäni pitääkin olla, ainakin jos on pysyvä oleskelulupa koska tuntuisi oudolta että olisi oikeutettu vähäisempiin tukiin vaikka maksaisi samoja veroja ja työntekijämaksuja kuin muutkin.Lue mihin vastasin. kyse oli työperäisestä maahanmuutosta..