• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eduskuntavaalit 2023

Juuri näin, ja lisäksi miepiteeni on ettei kohdemaan tehtävänä edes ole kotouttaa, vaan maahantulijan tehtävänä on aktiivisesti kotoutua.

Jos minä muuttaisin Saksaan, Kanadaan, Japaniin tai Etelä-Koreaan, en vaadi että minut pitäisi siellä jotenkin "kotouttaa" yhteiskunnan toimesta, tai muuten rupean rikolliseksi. On minun tehtäväni pyrkiä kotoutumaan sinne parhaani mukaan, ja jos se osoittautuu syystä tai toisesta kovin vaikeaksi, lähteä pois johonkin paremmin minulle sopivaan kulttuuriin ja yhteiskuntamalliin.
Tässä on nyt se ero että kun suvakit jotka näiden tulijoiden perässä askartelevat eivät pidä heitä yhdenvertaisina ihmisinä vaan vähän sellaisina taantuneina, tyhminä reppanoina. Lapsenomaisina. Heiltä ei voi odottaa eikä vaatia mitä yleisesti voisi normaaliälyiseltä aikuiselta ihmiseltä. He ovat objekteja, eivät tasaveroisia ihmisiä.

Sitten jeesustellaan joidenkin marginaalimaiharimiesten neekerijutuista. Nämä muutamat pilottimiehet estävät raasujen kotoutumisen.
 
Ongelma on, että osa näistä kehitysapurahoista katoaa matkan varrella kaiken maailman sotapäälliköille Afrikkaan ja eliitin pankkitileille veroparatiiseihin, tästä on ihan tutkimusta Yhdysvalloista, sekä näiden kehitysapurahojen matkaamistakin on seurattu tarkemmin... "Piti rakentaa 5m€ koulu, saatiin savimaja"
Toki meikäläiset kehitysapurahat menee suureksi osaksi piilotettuina yritystukina meikäläisille yrityksille ja järjestöille kohdemaan projekteissa sekä lisäksi erilaisiin lainarahastoihin, joista yllättävän suuri osa jopa palautuu kun lainoja lyhennellään (mikä sinällään on jo itsessään yllättävää, näissä odottaisi suuria luottotappioita).
Ja kyllä, olen aikanaan ollut itse komennuksella tällaisessa pääosin kehitysavulla rahoitetussa projektissa, eikä se ainakaan meidän osalta eronnut juurikaan normaalista kaupallisesta projektista. Paitsi ehkä ihan niin kiire ei ollut koko ajan, kuin yleensä on. Raportoinnissa toki oli omia kommervenkkejään.
Tästä on kuitenkin paljon aikaa. Asiat voi olla nykyisin toisinkin.
 
Miksi ihmeessä? Millä tahansa mittarilla nähdään, että kehitysavusta ei ole mitään oikeaa hyötyä kehitykselle. Parhaimmillaankin kyse on pelkästä rahansiirrosta rikkaiden maiden köyhiltä köyhien maiden rikkaille. Huonoimmillaan taas kyse on paljon pahemmasta.

Ilmeisesti nykymallisen kehitysavun turhuus on jo sen kannattajillekin selvä asia. Kun hyödyistä ei ole näyttöä, uudeksi argumentiksi on keksitty, että apua jakamalla saadaan pidettyä kehitysmaalaiset omissa maissaan. Hieman hassu perustelu, kun ensin on vuosia hehkutettu maahanmuuton rikkautta. :think:

Parasta kehitysapua on kapitalismin, vapaakaupan ja markkinatalouden edistäminen kehitysmaissa. Valitettavasti siinä ei vain yksi Suomi (puhumattakaan yhdestä suomalaisesta puolueesta) paljon voi tehdä, kun esim. EU keskittyy maatalouden ylituotannon dumppaamiseen "avun"saajamaihin, sotkien paikalliset markkinat ja oman perustuotannon. Tullivapauksia on toki myönnetty, mutta käytännössä maatalous on pakotettu muutaman vientilajikkeen viljelyyn.

Kiinan ja Venäjän touhut Afrikassa ovat kyseenalaisia, mutta eipä toinen EU:n johtomaa Ranska jää niistä paljon jälkeen. Siirtomaaisännän elkeet Länsi-Afrikassa näkyvät niin muukalaislegioonan käytössä kuin finanssipolitiikan ohjauksessa CFA-frangilla.
Tässä kehitysavusta
Tuossa on päädytty että kehitysavusta on ollut selkeää hyötyä.
 
Ja pakolaiseksi luokittelu on toki tarkkarajaista, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko kyseinen henkilö hyödyllinen maahanmuuttaja, usein päinvastoin.
Kuinka usein? :kahvi:
Tämä onkin hyvittavaa, no kerroppa sitten miksi tätä ei ole tehty jo 90-luvulta asti? "Kotoutumisen tärkeydestä" on puhuttu 30 vuotta ja valassa on ollut pääasiassa kaikki ne puolueet jotka ovat sen tärkeydestä puhuneet, mutta jostain syystä asiat ovat menneet paskempaan suuntaan...
Hyvä kysymys. Varmaan koska 30 vuoden aikana ei olla asiaa saatu hoidettua.
Vallassa on ollut myös persut tuona aikana heikoin saavutuksin.
Hehän saavat työluvan kun turvapaikkahakemus hyväksytään, joten missä ongelma?
Kestää liian kauan. Väliaikainen työlupa saman tien kouraan, tai sit jonot esim. viikon mittaisiksi.
Laita ihmeessä jotain tilastoja? Kaikista ulkomaan kansalaisista yli puolella on korkein suoritettu tutkinto enintään perusaste, niin en ihan hevillä usko, että pakolaistaustaisista löytyisi valtavia määriä korkeakoulutettuja.
Matalimman koulutustason ihmisillä on myös heikoimmat mahdollisuudet lähteä liikkeelle. Em. syystä johtuen pakolaiset on useammin korkeamman koulutusasteen suorittaneita kuin maamiehensä keskimäärin.
Miksi ne puolueet, jotka ovat sen tärkeydestä puhuneet viimeiset 30 vuotta eivät ole jo tehneet sitä? "Persujen vika" :rofl:
No nyt olis persuilla mahikset näyttää että miten se laitetaan kuntoon. Kun kerran muista puolueista ei ole mihinkään :kahvi:

Ja kyllä mulle sinipuna sopii. Luulin vaan että persut halus ratkaista maahanmuuttoon liittyviä kestävyysvajeen ja turvallisuuden ongelmia. Oppositiosta käsin muutoksia ei tehdä.
 
Tässä kehitysavusta
Tuossa on päädytty että kehitysavusta on ollut selkeää hyötyä.
No aivan varmasti on päädytty. Tuskin nyt omaa jalkaansa sahaavat. Iso osa muista tutkimuksista sitten kertookin sitä rahaa menevän ihan muuhun, kuin kohteeseen. Ei kaikkea kehitysmaissa tapahtunutta edistymistä voi kehitysapuun syydetyllä rahalla perustella, vaan sitä tapahtuu olosuhteiden pakosta ihan luontaisestikin.

Vai olisiko niin, että kehitysapua todellakin voitaisiin leikata reilulla kädellä ja kohdentaa se sitten vain paremmin? Kun tuntuu merkittävästi vähemmälläkin kohteeseen päätyvällä rahalla saavan aikaan "selkeää hyötyä".
 
Laita ihmeessä jotain tilastoja? Kaikista ulkomaan kansalaisista yli puolella on korkein suoritettu tutkinto enintään perusaste, niin en ihan hevillä usko, että pakolaistaustaisista löytyisi valtavia määriä korkeakoulutettuja.
Tähän sopii legendaarinen kommentti Lieksan sosiaalijohtajalta jostain vuodelta 2012.
Syrjäsen mielestä se on vain huhu, että somalit rakentavat elämänsä sosiaaliavustusten varaan. ”Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjänen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa.

Et pulinat pois ja koneinsinöörit hommiin työvoimapulaa paikkaamaan. Sitä odotellessa... ;)
 
Hyvä kysymys. Varmaan koska 30 vuoden aikana ei olla asiaa saatu hoidettua.
Vallassa on ollut myös persut tuona aikana heikoin saavutuksin.
Joo yhden puolikkaan kauden tai sovitaan vaikka kokonaisen, mutta onko se asia ollut heillä agendalla?
Kuinka usein? :kahvi:

Hyvä kysymys. Varmaan koska 30 vuoden aikana ei olla asiaa saatu hoidettua.
Matalimman koulutustason ihmisillä on myös heikoimmat mahdollisuudet lähteä liikkeelle. Em. syystä johtuen pakolaiset on useammin korkeamman koulutusasteen suorittaneita kuin maamiehensä keskimäärin.
Laita toki niitä tilastoja nyt väitteesi tueksi? Jostain syystä niitä monia korkeasti koulutettuja ei vain ole eksynyt tänne, muutenhan meillä olisi tilastot toisen näköisiä.

No nyt olis persuilla mahikset näyttää että miten se laitetaan kuntoon. Kun kerran muista puolueista ei ole mihinkään :kahvi:
Miksi ihmeessä heidän pitäisi laittaa se asia kuntoon, kun kerran markkinoivat haitallista maahanmuuttoa vastaan ja haluavat sille stopin? Sitähän nimenomaan tuo pakolaisten haaliminen tänne tarkoittaa. Toivottavasti pian huomataan yli puoluerajojen, että vanha systeemi nyt vain ei yksinkertaisesti toiminut 30 vuoteen, joten pitää kokeilla jotain muuta. :thumbsup:
 
Matalimman koulutustason ihmisillä on myös heikoimmat mahdollisuudet lähteä liikkeelle. Em. syystä johtuen pakolaiset on useammin korkeamman koulutusasteen suorittaneita kuin maamiehensä keskimäärin.
Oliko niitä linkkejä, ei tuo kerro koulutustasosta mitään. Muutenkin vähän tuollaista "Unelma"-osastoa nämä argumentit. Eli pitäs jotain vaan tehdä enemmän, Jotain.
 
Tähän sopii legendaarinen kommentti Lieksan sosiaalijohtajalta jostain vuodelta 2012.


Et pulinat pois ja koneinsinöörit hommiin työvoimapulaa paikkaamaan. Sitä odotellessa... ;)
Olisikin kiva tietää vastaako Somaliassa saatu todistus länsimaisia standardeja vai liikutaanko esimerkiksi jossain peruskoulun ja amiksen välillä, tosin kun todistukset unohtuu kohtimaahan, niin täytyy vain uskoa sanaa näistä koulutuksista. :rofl:
 
Olisikin kiva tietää vastaako Somaliassa saatu todistus länsimaisia standardeja vai liikutaanko esimerkiksi jossain peruskoulun ja amiksen välillä, tosin kun todistukset unohtuu kohtimaahan, niin täytyy vain uskoa sanaa näistä koulutuksista. :rofl:
Ja fysiikan-lakeja rikkova ilmiö että iPhone kelluu, mutta paperit painuu merenpohjaan.
 
Oliko niitä linkkejä, ei tuo kerro koulutustasosta mitään. Muutenkin vähän tuollaista "Unelma"-osastoa nämä argumentit. Eli pitäs jotain vaan tehdä enemmän, Jotain.
Sitä tämä nimenomaan on, maassa joka on länsimaisella standardeilla huippua, ilmaiset koulutukset, tuet ja muu tuki saatavilla, sekä opiskelua voi tehdä täysipäiväisesti ilman huolen häivää, mutta jostain syystä vielä pitäisi jotain enemmän tehdä? Ei tällaisia oloja ja mahdollisuuksia saa tässä maailmassa kuin hyvin harvat ja tulos on tämä.
 
markkinoivat haitallista maahanmuuttoa vastaan ja haluavat sille stopin?
No sit laittavat sille stopin. Humanitäärisiä kiintiöitä ei tarvitse laskea ja silti saada tuo aikaiseksi.
Toivottavasti pian huomataan yli puoluerajojen, että vanha systeemi nyt vain ei yksinkertaisesti toiminut 30 vuoteen, joten pitää kokeilla jotain muuta. :thumbsup:
Jep. Harmi että ps mielummin menee oppositioon kuin tekee parempaa järjestelmää. Järjestelmän poistaminen ei ole sama asia kuin sen korjaaminen.
Eli pitäs jotain vaan tehdä enemmän, Jotain.
Vähän kuin että persujen mielestä pitäs vaan kieltää jotakin enemmän. Jotakin.
Ainiin, ja pensan hinta.
 
Argumentit alkaa loppua, kun jokaiseen asiaan syynä on persut sitä, tätä ja tuota. Mitään yksilönvastuuta ei ole, vaikka tässä maassa tarjotaan kaikilla standardeilla mitä parhaimpia mahdollisuuksia opiskella, kouluttautua, kotoutua ja elää. Jos ei edes nämä asiat motivoi ottamaan vastuuta, niin miten tämä asia sitten pitäisi korjata? Sama ongelma nähdään meidän naapurimaissakin, mutta sielläkin persut ovat syynä, että hommat ei vain toimi...
 
Argumentit alkaa loppua, kun jokaiseen asiaan syynä on persut sitä, tätä ja tuota. Mitään yksilönvastuuta ei ole, vaikka tässä maassa tarjotaan kaikilla standardeilla mitä parhaimpia mahdollisuuksia opiskella, kouluttautua, kotoutua ja elää. Jos ei edes nämä asiat motivoi ottamaan vastuuta, niin miten tämä asia sitten pitäisi korjata?
Hienoja olkiukkoja.

Ja en esitä että syynä on mihinkään persut, enkä jatkossakaan jos hallitukseen ei osata mennä. Nyt olis mahikset korjata nämä ongelmat, mutta ollaan fakkiinnuttu siihen että sisään otettavien määrä on ainoa mittari, vaikka se ei ole edes relevantti turvallisuuden tai kestävyysvajeen suhteen, joita sitten käytetään argumentteina vähentämiselle…

Keksiköön keinoja parantaa kotoutumista ja saada homma edullisemmaksi. Siis sellaisia jotka edes 50% kansanedustajista hyväksyy.
 
Argumentit alkaa loppua, kun jokaiseen asiaan syynä on persut sitä, tätä ja tuota.

Noo.. jos ketjussa kotimaan politiikasta lähinnä mietitään Sannan pepun muodon vaikutusta kunniatohtoriuteen USA:ssa, niin joo.

Mut vihervasemmisto tosiaan vaatii sitä hiilineutraaliutta. Bisnes ei. Audikin tosiaan yrittää luopua polttomoottoreista ripeämmin kun vihervasemmiston ilmastohätäaikataulu. Lienee joku kommarifirma.
 
Hienoja olkiukkoja.

Ja en esitä että syynä on mihinkään persut, enkä jatkossakaan jos hallitukseen ei osata mennä. Nyt olis mahikset korjata nämä ongelmat, mutta ollaan fakkiinnuttu siihen että sisään otettavien määrä on ainoa mittari, vaikka se ei ole edes relevantti turvallisuuden tai kestävyysvajeen suhteen, joita sitten käytetään argumentteina vähentämiselle…
Kerro nyt miksi tämä systeemi ei ole sitten toiminut edes meidän naapurimaissa? Miten se tulisi korjata? He eivät ole edes niin "rasistisia" maita kuin Suomi ja ainakin pohjoismaissa tarjotaan suurin piirtein samanlaiset ellei paremmat mahdollisuudet kuin täällä, eli kaikilla standardeilla maailman parhaat mahdollisuudet ottaa ohjat käsiinsä, mutta jostain syystä homma vain ei toimi.
 
Mut vihervasemmisto tosiaan vaatii sitä hiilineutraaliutta. Bisnes ei.
Hohhoi, Edelleenkin kertauksena että EUn hiili- ja kestävän kehityksen -vaatimukset kiristyvät koko ajan ja yritykset saavat kilpailuetua siitä täällä kun ovat edelläkävijöitä. Eikä niin päin että jäävät jälkijunaan. Se hiilitullijärjestelmä taas on kehitteillä sitten sitä varten että EUn ulkopuolelle jäävät maksavat myös jos haluavat tuotteitansa EUn alueelle.
 
Hohhoi, Edelleenkin kertauksena että EUn hiili- ja kestävän kehityksen -vaatimukset kiristyvät koko ajan ja yritykset saavat kilpailuetua siitä täällä kun ovat edelläkävijöitä. Eikä niin päin että jäävät jälkijunaan. Se hiilitullijärjestelmä taas on kehitteillä sitten sitä varten että EUn ulkopuolelle jäävät maksavat myös jos haluavat tuotteitansa EUn alueelle.

Sarkasmitutka yritti soittaa mut tuuttas varattua
 
Tämä on taas astetta typerämpi ajatus että että tulijoiden määrää ei kannata mitata ja sen sijaan mitattaisiin jotain kultamuniin kaadettavaa rahamäärää tjs?
 
Kerro nyt miksi tämä systeemi ei ole sitten toiminut edes meidän naapurimaissa? Miten se tulisi korjata? He eivät ole edes niin "rasistisia" maita kuin Suomi ja ainakin pohjoismaissa tarjotaan suurin piirtein samanlaiset ellei paremmat mahdollisuudet kuin täällä, eli kaikilla standardeilla maailman parhaat mahdollisuudet ottaa ohjat käsiinsä, mutta jostain syystä homma vain ei toimi.

Millä tavalla systeemi ei ole toiminut naapurimaissamme, jos ihan numeroiden valossa tarkastellaan? Erilaisia ongelmia toki on, mutta mitä olen numeroita tarkastellut, naapureilla näyttää menevän kuitenkin varsin hyvin meihin verrattuna.
 
Jaa-a. Islannissa ehkä? En ole aiheen asiantuntija.
Islannissa on noin 1800 pakolaista maailmanpankin mukaan, venezuelaisia ~400, perässä tulevat irakilaiset ja syyrialaiset muutaman sadan kokonaismäärillä, tiedä sitten johtuuko haluttomuudesta hakeutua sinne vai toteuttavatko hyvin tarkkaa valintaa heidän suhteen. En myöskään tiedä, onko noin pienien määrien kotouttaminen ollut menestystarina siellä, mutta jos näin olisi, niin uskoisin että olisimme jo kuulleet siitä, viimeistään vihreiden, vasemmistoliiton ym suusta. Heidän suurimmat ulkomaalaisryhmät koostuvat pääosin eurooppalaisista, yhdysvaltalaisista ja filippiiniläisistä. (kun taas muissa pohjoismaissa 10 suurimman ulkomaalaisryhmän joukossa on paljon maita, joista tullaan lähinnä pakolaisstatuksella, Irak, Iran, Somalia, Syria, Afganistan jne...)
 
Viimeksi muokattu:
Millä tavalla systeemi ei ole toiminut naapurimaissamme, jos ihan numeroiden valossa tarkastellaan? Erilaisia ongelmia toki on, mutta mitä olen numeroita tarkastellut, naapureilla näyttää menevän kuitenkin varsin hyvin meihin verrattuna.
Laajamittainen maahanmuutto on muuttanut hyvinvointiyhteiskuntien sosioekonomisia olosuhteita ja maahanmuuttajien osuus tukien saajien kokonaismäärässä on kasvanut tasaisesti. Pakolaisella kestää esimerkiksi Ruotsissa 20 vuotta tehdä positiivinen nettopanos julkiseen talouteen.

Ei nyt kuitenkaan sekoiteta taas kahta eri asiaa yhteen.
 
Millä tavalla systeemi ei ole toiminut naapurimaissamme, jos ihan numeroiden valossa tarkastellaan? Erilaisia ongelmia toki on, mutta mitä olen numeroita tarkastellut, naapureilla näyttää menevän kuitenkin varsin hyvin meihin verrattuna.

Joo mutta sillä ei näytä olevan mitään tekemistä humanitäärisen maahanmuuton kanssa, päinvastoin.
 
Jaa-a. Islannissa ehkä? En ole aiheen asiantuntija.
Islannilla on sellainen erinomainen etu puolellaan että sinne ei pääse kovinkaan helposti ihmissalakuljettajien kyydissä, tai itse kävellen/uiden rajan yli. Tämän vuoksi Islanti voi käytännössä itse päättää keitä maahan päästetään muualla jo myönnetyllä turvapaikalla. Siksi Islannissa onkin niin kovin vähän pakolaisia, ja he kaikki ovat tulleet sinne islantilaisten suostumuksella, eivät paperittomina tulleet hakemaan turvapaikkaa paikan päälle, ja/tai katoamaan viranomaisilta jos on pelko ettei turvapaikkaa saakaan.

Minulle siis kelpaisi ehdottamasi Islannin malli Suomeenkin, eli pakolaisia/siirtolaisia pääsee Suomen maaperälle vain meidän etukäteissuostumuksellamme. Arvioimme jo ulkomailla onko esim. jokin perhe oikeutettu turvapaikkaan täällä, ja otamme vastaan niin paljon kun itse haluamme.

Ennen Neuvostoliiton romahdusta ennen 90-lukua Suomi käytännössä olikin tuossa tilanteessa. Sitä ennen Suomeen tuli pakolaisina esim. vietnamilaisia ja chileläisiä, ja he tulivat käytännössä Suomen kutsusta pakolaisleireiltä yms. Heille oli päätetty myöntää Suomesta turvapaikka jo ennen Suomeen saapumista. Itäraja oli kiinni koska Neuvostoliitto ei halunnut päästää kansalaisiaan länteen, eikä tänne ennen EU- ja Schengen-aikaa Ruotsinkaan kautta tullut koko Euroopan läpi vaeltaneita irakilaisia ja somaleita, jotka olivat valinneet pussinperällä sijaitsevan Suomen kohteekseen joko koska muualla Euroopassa ei ole vielä onnannut, tai heillä on jo ennalta tiedossa että Suomessa on helpointa saada pysyvä oleskelulupa ja saattaa olla paremmat tuetkin.

Kun Neuvostoliitto hajosi, Suomeen tuli ensimmäisenä Neuvostoliittoon aikoinaan siirtolaisina sijoittautuneita parempiosaisia somaleita joilla elämä ei enää ollutkaan niin kivaa hajonneessa suurvallassa missä elämä oli entistäkin vaikeampaa, ja Suomeen myös pääsi yhtäkkiä paljon helpommin kuin aiemmin. Siitä se sitten lähti, varsinkin Suomen liittyessä EU:hun ja Schengen-alueeseen.
 
Islannilla on sellainen erinomainen etu puolellaan että sinne ei pääse kovinkaan helposti ihmissalakuljettajien kyydissä, tai itse kävellen/uiden rajan yli. Tämän vuoksi Islanti voi käytännössä itse päättää keitä maahan päästetään muualla jo myönnetyllä turvapaikalla. Siksi Islannissa onkin niin kovin vähän pakolaisia, ja he kaikki ovat tulleet sinne islantilaisten suostumuksella, eivät paperittomina tulleet hakemaan turvapaikkaa paikan päälle, ja/tai katoamaan viranomaisilta jos on pelko ettei turvapaikkaa saakaan.

Minulle siis kelpaisi ehdottamasi Islannin malli Suomeenkin, eli pakolaisia/siirtolaisia pääsee Suomen maaperälle vain meidän etukäteissuostumuksellamme. Arvioimme jo ulkomailla onko esim. jokin perhe oikeutettu turvapaikkaan täällä, ja otamme vastaan niin paljon kun itse haluamme.

Ennen Neuvostoliiton romahdusta ennen 90-lukua Suomi käytännössä olikin tuossa tilanteessa. Sitä ennen Suomeen tuli pakolaisina esim. vietnamilaisia ja chileläisiä, ja he tulivat käytännössä Suomen kutsusta pakolaisleireiltä yms. Heille oli päätetty myöntää Suomesta turvapaikka jo ennen Suomeen saapumista. Itäraja oli kiinni koska Neuvostoliitto ei halunnut päästää kansalaisiaan länteen, eikä tänne ennen EU- ja Schengen-aikaa Ruotsinkaan kautta tullut koko Euroopan läpi vaeltaneita irakilaisia ja somaleita, jotka olivat valinneet pussinperällä sijaitsevan Suomen kohteekseen joko koska muualla Euroopassa ei ole vielä onnannut, tai heillä on jo ennalta tiedossa että Suomessa on helpointa saada pysyvä oleskelulupa ja saattaa olla paremmat tuetkin.

Kun Neuvostoliitto hajosi, Suomeen tuli ensimmäisenä Neuvostoliittoon aikoinaan siirtolaisina sijoittautuneita parempiosaisia somaleita joilla elämä ei enää ollutkaan niin kivaa hajonneessa suurvallassa missä elämä oli entistäkin vaikeampaa, ja Suomeen myös pääsi yhtäkkiä paljon helpommin kuin aiemmin. Siitä se sitten lähti, varsinkin Suomen liittyessä EU:hun ja Schengen-alueeseen.
Ja hyvä, että lähti. Eurooppalaistuninen, kansainvälistyminen, lännettyminen, monikulttuuristuminen, kauppojen valikoiminen kasvaminen niin ruoka- kuin erikoiskaupoissakin, lainojen saannin helpottuminen, vapaa liikkuvuus, vapaa kilpailu, globalismi, liittovaltiokehitys. Kaikki hienoja mahdollisuuksia.
 
Mikä estää esim. tanskalaisen maahanmuuttomallin omaksumisen? Jos syynä on nykyinen laki, sitä voidaan kyllä muuttaa hallituksen+eduskunnan toimesta.

Vuonna 2015 Orpo ja kumppanit väittivät että "kansainväliset sopimukset" estävät Suomea sulkemasta länsirajaansa Ruotsista vyöryviltä turvapaikanhakijoilta. Hieman myöhemmin Tanska ja Saksa kuitenkin onnistuivat sulkemaan omat rajansa ilman että kukaan vei heitä kansainväliseen tuomioistuimeen ns. kansainvälisten sopimusten rikkomisesta.

Suomessa kyse tuntuu enemmän olevan tahdon puutteesta, kuin siitä että jokin olisi oikeasti mahdotonta. Sen huomasi sisäministeriönkin kommenteista tuossa artikkelissa, pyrittiin heti lannistamaan "ei kannata yrittää koska ei se olisi läpihuutojuttu kun olisi sitä ja tätä EU-direktiiviä joita Suomi tulkitsee tiukemmin ja kuuliaisemmin kuin muut EU-maat".

Oma mielipiteeni on että jos perussuomalaiset eivät saa selkeästi haluamiaan muutoksia hallitusohjelmaan, heidän tulee jäädä pois hallitusneuvotteluista. He ovat sen velkaa äänestäjilleen, ettei tapahdu samanlaista takinkääntöä kuin minkä Soini teki aikoinaan hallitukseen päästäkseen. Yrittäköön Orpo sitten uudelleen SDP:n kanssa, kiva nähdä kuinka silloin puolestaan kipuillaan leikkauslistojen kanssa. Toivottavasti Purralla ei ole yhtä kova kiima päästä hallitukseen, kuin Soinilla oli. Halla-ahoon olisin (puheenjohtajana) luottanut tässä asiassa, hän tuskin olisi antanut paljoakaan siimaa RKP:lle.

Tässä onkin persujen ainoa oljenkorsi saada omia tavoitteitaan läpi. Jos näyttää siltä että PS ei saa tiukennettua maahanmuuttopolitiikkaansa Purra voi Orpolle sanoa että jos nyt ei joustoa tule he eivät mene hallitukseen. Samalla voi kertoa Orpolle terveiset sinipunan muodostamiselle ja toivottaa onnea leikkausten tekemisessä.

Me tarvitaan maahanmuuttoa, mutta ei häirikkömaahanmuuttoa, kuten puukkojunkkareita ja raiskaajia, joilla ei ole motivaatiota integroitua tähän maahan. Suomessa pitäisi ottaa maahanmuuton tasomalli käyttöön, jossa kaikille ilman työtä tai korkeakoulupaikkaa Suomeen tuleville maahanmuuttajille annettaisiin vuosi aikaa opetella kieltä ja saada työpaikka tai koulutuspaikka, jolla elättää itsensä ilman yhteiskunnan tukia. Jos vuoden aikana oppii Suomen alkeita ja etenee opinnoissaan tai saa elätettyä itsensä ilman yhteiskunnan tukia, maahanmuuttaja saa 4 vuotta lisää aikaa ja pääsee toiselle tasolle. Toisella tasolla edellytettäisiin lisää kielen opiskelua ja töiden tai opintojen jatkamista. Jos toisella tasolla pääsee kielen taidossa vähintään peruskoulun äidinkielen päättökokeessa läpi ja on kyennyt osoittamaan edenneensä opiskeluissa tai töissä, maahanmuuttaja palkitaan kansalaisuudella.

Jos maahanmuuttaja epäonnistuu saavuttamasta tasoa 1 tai 2, niin hänet tullaan palauttamaan kotimaahansa. Jos maahanmuuttaja pahoinpitelee tai tekee sitä vakavampia rikoksia, hänet karkotetaan heti. Tärkeintä mallin toimivuudessa on se, että maahanmuuttajalle kerrotaan heti Suomeen tultuaan hänen äidinkielellään mitkä ovat Suomen tasovaatimukset ja mistä teoista karkoitetaan. Näin varmistetaan että viesti menee varmasti perille ja saadaan luterilaisesta työkulttuurista nauttivia yksilöitä tähän maahan.

Jos tämä malli saataisiin Suomessa tulevan hallituksen osalta muodostettua, niin maahanmuuton vastaanottomääriä voitaisiin heti kymmenkertaistaa tai vielä enemmän. Kun poistoprosessi toimii, ei tarvitse huolehtia maahanmuuton lieveilmiöstä, vaan voidaan nauttia kurjistuvan kansantalouden kääntymisestä kasvu-uralle.

Kutsun tätä mallia Tankeron "fiksut sisään, laiskat ulos" -maahanmuuttomalliksi. Saa tehdä. Luulisi RKP:llekin kelpaavan tämä malli, kun saataisiin huippumotivoituneita kurkunpoimijoita Närpesin maatiloille.
 
Argumentit alkaa loppua, kun jokaiseen asiaan syynä on persut sitä, tätä ja tuota. Mitään yksilönvastuuta ei ole, vaikka tässä maassa tarjotaan kaikilla standardeilla mitä parhaimpia mahdollisuuksia opiskella, kouluttautua, kotoutua ja elää. Jos ei edes nämä asiat motivoi ottamaan vastuuta, niin miten tämä asia sitten pitäisi korjata? Sama ongelma nähdään meidän naapurimaissakin, mutta sielläkin persut ovat syynä, että hommat ei vain toimi...
Esim. opot ilmeiesti ovat jo pitkään suositelleet mamutaustaisia hakeutumaan lähihoitajiksi (ei sillä että nyt pitäisin lähihoitajia huonona), eikä lukioon. Mielestäni lähtökohdan kuitenkin aina pitäisi olla että tähtää mielummin korkeammalle ja jos ei onnistu niin sitten katsoa jotain muuta. Tässä on tätä samaa systemaattista rasismia suvakkien osalta kuten kaikessa muussakin eli maahanmuutajataustaisia pidetään ~90äo tasoisina joilta ei kannata liikoja odottaa. Tämä kampaviineri demaritätien holhoaminen ja ihmisten alistaminen toteemeiksi leikkaa läpi yhteiskunnan. Enitenhän tästä kärsivät suomessa syntyneet maahanmuutajataustaiset ihmiset. Todella surullista kaikilta osin.

Mikä taas tulee ns. "monikulttuurisuuden" toimimiseen, niin ainoa maa jossa se toimii on Singapore. Kuka oikeasti haluaa tänne samanlaisen yhteiskunnan? Itse mielelläni nostan käden pystyyn ja pitäisin mielummin suomen mahdollisimman homogeenisenä maana ja oikeasti vapaana liberaalina yhteiskuntana jos vaihtoehdot ovat muiden pohjoismaiden ongelmat tai singaporen yhteiskuntajärjestelmä. Itseasiassa ei tarvitse edes miettiä näiden välillä. Pohjoismainen hyvinvointivaltio yhdistettynä "monikulttuurisuuteen" ei ole toiminut missään, eikä muuten tule toimimaankaan. Tässä on paljon kulttuurisia syitä, isoimpana nimenomaan luottamusyhteiskuntaan kiteytyviä. Mitä heterogeenisempi on väestö (huom, kyse ei ole ihonväristä), sitä vähemmän yhteiskunta pelaa samoilla luottamusperäisyyteen perustuvilla säännöillä. Jokainen tulija pitää assimiloida ja alistaa tähän meidän ylivertaiseen pohjoismaalaiseen liberaaliin, luottamusperäiseen yhteiskuntaan. Jos ei onnistu, pitäisi väylät poistaa maasta olla joustavia.

Olen itseasiassa aivan varma että rasismi vähenee jos jokainen suomalainen tietää että kaikki milan jaffit poistetaan maasta välittömästi ja kaikki maassa olevat pelaavat samoilla säännöillä. Näinhän siis ei nyt ole vaan suomessa elätetään kaikenmaailman kongolaisia kansanmurhaajia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja hyvä, että lähti. Eurooppalaistuninen, kansainvälistyminen, lännettyminen, monikulttuuristuminen, kauppojen valikoiminen kasvaminen niin ruoka- kuin erikoiskaupoissakin, lainojen saannin helpottuminen, vapaa liikkuvuus, vapaa kilpailu, globalismi, liittovaltiokehitys. Kaikki hienoja mahdollisuuksia.

Osa noista on hyviäkin asioita, mutta varsinkin globalismi ja liittovaltiokehitys ovat aika jöötiä. :poop:
 
Suomessa pitäisi ottaa maahanmuuton tasomalli käyttöön, jossa kaikille ilman työtä tai korkeakoulupaikkaa Suomeen tuleville maahanmuuttajille annettaisiin vuosi aikaa opetella kieltä ja saada työpaikka tai koulutuspaikka, jolla elättää itsensä ilman yhteiskunnan tukia. Jos vuoden aikana oppii Suomen alkeita ja etenee opinnoissaan tai saa elätettyä itsensä ilman yhteiskunnan tukia, maahanmuuttaja saa 4 vuotta lisää aikaa ja pääsee toiselle tasolle. Toisella tasolla edellytettäisiin lisää kielen opiskelua ja töiden tai opintojen jatkamista. Jos toisella tasolla pääsee kielen taidossa vähintään peruskoulun äidinkielen päättökokeessa läpi ja on kyennyt osoittamaan edenneensä opiskeluissa tai töissä, maahanmuuttaja palkitaan kansalaisuudella.
Miksi kukaan tulisi suomeen? Suomalaisilla on jokin vahva harha omasta erinomaisuudestaan. Fakta on että suomi ei kykene kilpailemaan osaajista. Miksikö? No, katsokaapa palkkakuittejanne ja verratkaa koulutustasoonne. Moni sössöttää hienoja juttuja ilmaisista koulutuksista yms mutta lopulta se kaikki kiteytyy siihen palkkakuittiin ja se ei vain kilpaile missään määrin muiden maiden kanssa.

Suomessa on pulaa ja tilaa vain 10e/h hommille ja sen kovin kilpailija on kela (hki 1400e/kk yksinasuvalla tekemättä mitään töitä).
 
Mikä taas tulee ns. "monikulttuurisuuden" toimimiseen, niin ainoa maa jossa se toimii on Singapore.

Niin siis Singaporen "monikulttuurisuus" on läjä itä-aasialaisia kansoja. Mustia siellä ei ole, ja arabeja minimaalisesti. Suomalaistyylinen "monikulttuurisuus" eli se somali/irak/afghanistan/rus/viro/halpatyö-orjat- kombo ei varmasti voi toimia edes teoriassa, saatika sillä sosiaalitanttojen tyylillä millä mennään.
 
Ilmeisesti Purra on sanonut ettei hallitusta synny ilman merkittäviä muutoksia maahanmuuttoon. Eli toisin kuin jotkut toivovat, eivät ole ottamassa hillotolppaa ahteriin. :kahvi:


Moni sössöttää hienoja juttuja ilmaisista koulutuksista yms mutta lopulta se kaikki kiteytyy siihen palkkakuittiin ja se ei vain kilpaile missään määrin muiden maiden kanssa.

Joo, ilmainen koulutus on relevantti vain opiskelun takia muuttavalle, tai ehkä perheelliselle.
 
Ilmeisesti Purra on sanonut ettei hallitusta synny ilman merkittäviä muutoksia maahanmuuttoon. Eli toisin kuin jotkut toivovat, eivät ole ottamassa hillotolppaa ahteriin. :kahvi:




Joo, ilmainen koulutus on relevantti vain opiskelun takia muuttavalle, tai ehkä perheelliselle.
Ei mikään huono jos kaatuu jo ennen syntymistään.
 
Ja hyvä, että lähti. Eurooppalaistuninen, kansainvälistyminen, lännettyminen, monikulttuuristuminen, kauppojen valikoiminen kasvaminen niin ruoka- kuin erikoiskaupoissakin, lainojen saannin helpottuminen, vapaa liikkuvuus, vapaa kilpailu, globalismi, liittovaltiokehitys. Kaikki hienoja mahdollisuuksia.
En tiedä mitä tekemistä mistään noilla, paitsi "monikulttuuristuminen", on sen kanssa että nykyisin Suomeen tulee paljon enemmän väärin perustein(kin) tulevia turvapaikanhakijoita kuin aiemmin. Islanti kuuluu Schengen-alueeseen, eikä sinne silti kulkeudu edelleen samanlaista ei-haluttua siirtolaisvirtaa.

Monikulttuuristumista en puolestaan pidä keskimäärin hyvänä asiana, vaan se tuntuu olevan kaikissa maailmankolkissa yhteiskunnallista epävakautta aiheuttava asia, ainakin jos yksi tai useampi näistä kulttuureista liittyy islamiin. Esim. muslimimaat missä asuu sekä shiia- että sunnimuslimeita, tai Kashmir (missä muslimit taistelevat hinduja ja buddhalaisia vastaan), tai etelä-Thaimaan ja etelä-Filippiinien muslimiseparatistit, tai israelilaisten ja palestiinalaisten välinen konflikti, tai ihan vaikka Belgian tilanne missä eri kieliryhmillä on vaikeuksia muodostaa toimivaa hallitusta keskenään (Belgian tilannetta on pyritty selkeyttämään nimenomaan kielen mukaan tapahtuvilla aluejaoilla, mutta näiden eri alueiden yhteistyö liittovaltiona takkuaa), tai ihan vaikka liberaalien ja konservatiivisten osavaltioiden yhteiselo Yhdysvalloissa, jne. jne. jne.

Jos taas miettii maailman turvallisimpia ja seesteisimpiä maita, ne tuppaavat olevaan kulttuurillisesti ja kielellisesti melko homogeenisiä, esim. Japani, Etelä-Korea, Islanti jne. Jossain Venäjällä ja Kiinassa vähemmistöt pidetään kurissa vaikka väkivalloin, mikä sekään ei ole hyvä juttu (ennemmin kyseisten maiden pitäisi jakautua näiden vähemmistöjen edustamiin hallinnollisiin asuinalueisiin, tai jopa erillisiin valtioihin; aivan kuten Ukraina pyrkii pitämään oman kulttuurinsa ja kielensä hengissä pysymällä Venäjästä erillisenä itsenäisenä valtiona).

Suurimmat erottavat tekijät maailmalla eri kulttuurien välillä tuntuvat olevan kieli ja uskonto. Monilla alueilla nämä kulkevat käsi kädessä eli sekä uskonto että kieli ovat eri.

Monikulttuurisuus on enemmän haitta kuin rikkaus. Ns. "liberaalit" suvakitkin tuntuvat yhtäkkiä muuttuvan monikulttuurisuuden vastustajiksi jos heidän naapurustoonsa muuttaa aseenkanto-oikeutta ja kristillisiä arvoja kannattavia punaniskarodeoratsastajia jotka aloittavat aamunsa rukouksella "Amurica, fuck yeah!"
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti Purra on sanonut ettei hallitusta synny ilman merkittäviä muutoksia maahanmuuttoon. Eli toisin kuin jotkut toivovat, eivät ole ottamassa hillotolppaa ahteriin. :kahvi:
Hienoa Purra! Näytä niille, Parrua ahteriin!

Kun kerran PS suostuu Kokoomuksen haluamiin leikkauksiin ja RKP:n haluamaan pakkoruotsiin, pitäisi kyseisten puolueiden puolestaan suostua PS:n haluamiin muutoksiin maahanmuuttopolitiikassa. Tai muuten saavat yrittää hallituksen muodostamista uudestaan vaikka SDP:n kanssa. Sitten on myös Biaudiudau tyytyväinen.
 


In 2023, the safest countries in the world (in descending order) are:

  1. Iceland
  2. New Zealand
  3. Ireland
  4. Denmark
  5. Austria
  6. Portugal
  7. Slovenia
  8. Czech Republic
  9. Singapore
  10. Japan
  11. Switzerland
  12. Canada

Käytetty Global Peace Indexiä. Ei nuo näytä jakaantuvan monikulttuurisen osalta. Toki tuossa turvallisuus on käsitetty laajemmin kuin väkivaltarikosten osalta.
 
Ja vaarallisimmat paikat näyttää tältä.

11 Most Dangerous Countries in the World
#1. Afghanistan
#2. Yemen
#3. Syria
#4. Russia
#5. South Sudan
#6. Democratic Republic of the Congo
#7. Iraq
#8. Somalia
#9. Central African Republic
#10. Sudan
#11. Ukraine
 
Ja vaarallisimmat paikat näyttää tältä.

11 Most Dangerous Countries in the World
#1. Afghanistan
#2. Yemen
#3. Syria
#4. Russia
#5. South Sudan
#6. Democratic Republic of the Congo
#7. Iraq
#8. Somalia
#9. Central African Republic
#10. Sudan
#11. Ukraine
Nuo maat myös niistä joista pakolaiset tulevat. Venäjä, Jemen ja Kongo eivät taida olla niin suuria lähtömaita poikkeuksina?
 
Kutsun tätä mallia Tankeron "fiksut sisään, laiskat ulos" -maahanmuuttomalliksi. Saa tehdä. Luulisi RKP:llekin kelpaavan tämä malli, kun saataisiin huippumotivoituneita kurkunpoimijoita Närpesin maatiloille.
Yksi perusongelmista on se että korkea sosiaaliturva ja avoimien ovien maahanmuuttopolitiikka ovat epäyhteensopivia keskenään. Paitsi jos maa oikeasti on niin hemmetin rikas että katsoo pystyvänsä tarjoamaan korkean sosiaaliturvan kaikille maapallon asukkaille jotka ovat halukkaita muuttamaan kyseiseen maahan, juurikin sen paremman sosiaaliturvan takia. Mitä Suomi ei tietystikään ole.

Eli yksinkertaistettuna vaihtoehdot ovat:

1. Pyritään pitämään korkea sosiaaliturva yms., ja estämään ettei muualta tule maahan ihmisiä jotka todennäköisesti joutuisivat turvautumaan erittäin paljon tuohon sosiaalturvaan.

2. Laitetaan sosiaaliturva myös suomalaisille niin minimiin että Suomessa on vähän niinku pakko keksiä jotain tekemistä hengensä pitimiksi, oli se sitten alhaisen koulutuksen paskatyöt nollatuntisopimuksilla, prostituutio, järjestäytynyt rikollisuus jne. Tämä jo yksinään leikkaisi tänne pyrkivien virtaa kun tänne muuttamalla ei elintaso välttämättä niin kohoaisikaan automaattisesti (sosiaaliturvan takia, vaikka ei töitä löytäisikään), mutta aiheuttaisi edellämainittuja lieveilmiöitä (rikollisuus jne.).

Minusta tuntuu yhä enemmän siltä että esim. Kokoomus on kovasti kakkosvaihtoehdon kannattaja, eli rajat auki ja sosiaaliturva alas. Eli heille avoin maahanmuuttopolitiikka toimii myös vipuvartena vaatia sosiaaliturvaan heikennyksiä, he tietävät myös etteivät ne ole toistensa kanssa yhteensopivia.
 


In 2023, the safest countries in the world (in descending order) are:

  1. Iceland
  2. New Zealand
  3. Ireland
  4. Denmark
  5. Austria
  6. Portugal
  7. Slovenia
  8. Czech Republic
  9. Singapore
  10. Japan
  11. Switzerland
  12. Canada

Käytetty Global Peace Indexiä. Ei nuo näytä jakaantuvan monikulttuurisen osalta. Toki tuossa turvallisuus on käsitetty laajemmin kuin väkivaltarikosten osalta.
Tuossa on siis otettu lähteeksi Global Peace Index, jossa maan sijoitusta heikentää esimerkiksi sotilasmenot, asevienti ja poliisien suuri määrä. Indeksillä yritetään mallintaa missä määrin eri maat edistävät maailman rauhaa. Sitten bloggari on jollain aasinsillalla päätellyt, että "rauhanomaisuudesta" seuraa turvallisuutta. Tuskin seuraa ainakaan sillä tavalla kuin turvallisuus Suomessa ymmärretään.
 
Suomessa pitäisi ottaa maahanmuuton tasomalli käyttöön, jossa kaikille ilman työtä tai korkeakoulupaikkaa Suomeen tuleville maahanmuuttajille annettaisiin vuosi aikaa opetella kieltä ja saada työpaikka tai koulutuspaikka, jolla elättää itsensä ilman yhteiskunnan tukia.
...
Jos maahanmuuttaja epäonnistuu saavuttamasta tasoa 1 tai 2, niin hänet tullaan palauttamaan kotimaahansa. Jos maahanmuuttaja pahoinpitelee tai tekee sitä vakavampia rikoksia, hänet karkotetaan heti.
Esim. irakilaisten ja mahdollisesti afghanistanilaisten tapauksessa on valitettavasti jo huomattu ettei tuo idea toimi kovin hyvin, henkilöitä ei saadakaan palautettua koska lähtömaa on esim. linjannut että he ottavat vastaan vain kansalaisiaan jotka haluavat palata vapaaehtoisesti, tai eivät muusta syystä halua ottaa henkilöä takaisin (koska hän vaikkapa kuuluu johonkin uskonnolliseen vähemmistöön (kuten shiiat) joita ei vallanpitäjien mielestä sinne haluta).

Tai maa voi jopa sanoa että koska kyseisen henkilön oman maan passi on ns. hukattu, ei edes ole mitään takeita että hän on kyseisen maan kansalainen. Ehkä hän on asunut jossain aivan muussa maassa vuosikausia tai koko elämänsä ja on vain periaatteessa kyseisen maan kansalainen, ja ns. kotimaa vetoaa siihen ettei henkilöllä ole mitään siteitä maahan mihin häntä aiotaan palauttaa. Tai jopa suomalaiset palautuksia vastustavat tahot vetoavat tähän.

Näiden lisäksi vielä henkilöt jotka yksinkertaisesti katoavat viranomaisilta jos on pelko palautuksesta. Joko jäävät paperittomina Suomeen, tai siirtyvät johonkin toiseen EU-maahan.

Ainakin irakilaisten kohdalla palautuksia on ilmeisesti pystytty tekemään lähinnä vain jos henkilö on ollut halukas itse palaamaan, ja tätä varten hänelle on ehkä pitänyt myöntää jonkinlaista paluurahaa jotta suostuisi palaamaan, ja itse palautusprosessikin vie aikaa ja rahaa. Ei todellakaan tehokas systeemi.

Nähdäkseni siis useissa tapauksissa peli on menetetty jo siinä vaiheessa kun laiton siirtolainen on päässyt maahan, tai edes EU:n alueelle, kiitos Schengen-sopimuksen. Sitten heistä voi olla kovin vaikea päästä enää eroon, vaikka kuinka haluaisi. Pääpaino siksi pitäisi olla tulijoiden karsimisessa JO ennenkuin he saapuvat Suomeen tai EU:hun, esim. turvapaikkahaku Suomeen pitäisi pääsääntöisesti tehdä ulkomailta käsin, ja jos sille näytetään vihreää valoa, sitten tervetuloa.

Aivan kuten esim. Islanti tekee, koska heidän maaperälleen on kovin vaikea tulla salassa ihmissalakuljettajien matkassa. No, kai laivoissakin on jäniksiä, lentoteitse tuskin luvattomasti juurikaan sinne tullaan.
 
Viimeksi muokattu:
Osa noista on hyviäkin asioita, mutta varsinkin globalismi ja liittovaltiokehitys ovat aika jöötiä. :poop:
Jaa enpäs huomannut tuotakaan. En keksi kovin paljoa hyvää EU:n liittovaltiokehityksessä suomalaisten kannalta, se tarkoittaa Suomen eduskunnan (ja presidentin) vallan siirtämistä pois Suomesta Brysseliin.

Mitä hyvää siinä on että päätäntävaltaa siirretään kansalaisista kauemmaksi? Lähidemokratia rules, ja kulttuurillisesti luontaisesti muodostunut valtio on hyvä lähtökohta tuon demokratian ja päätäntävallan rajoille, pääpiirteissään. Toki sen lisäksi voi tehdä kaikenlaisia kahdenvälisiä sopimuksia muiden valtioiden kanssa, osallistua kansainvälisiin sopimuksiin jos katsoo sen tarpeelliseksi (esim. Suomen EI olisi pitänyt liittyä miinankieltosopimukseen, se oli selkeästi Suomen turvallisuusetujen vastaista; kiitti Haloska), ehkä virittää vapaakauppa-alueita jos katsoo sen taloudelleen hyödylliseksi, jne.
 
Miksi kukaan tulisi suomeen? Suomalaisilla on jokin vahva harha omasta erinomaisuudestaan. Fakta on että suomi ei kykene kilpailemaan osaajista. Miksikö? No, katsokaapa palkkakuittejanne ja verratkaa koulutustasoonne. Moni sössöttää hienoja juttuja ilmaisista koulutuksista yms mutta lopulta se kaikki kiteytyy siihen palkkakuittiin ja se ei vain kilpaile missään määrin muiden maiden kanssa.

Suomessa on pulaa ja tilaa vain 10e/h hommille ja sen kovin kilpailija on kela (hki 1400e/kk yksinasuvalla tekemättä mitään töitä).

Noh, jos otetaan vaikka 50 000 maahanmuuttajaa vuodessa ja niistä 10% on motivoituneita niin sekin olisi 5 000 Suomeen hyvin integroituvaa maahanmuuttajaa. Tuo edellä oleva malli myös ratkaisee tuon sosiaaliturvalla roikkumisen. Jos kansalaisuuden eteen joutuu oikeasti tekemään töitä, jäisikö maahanmuuttaja 5 vuoden grindauksen jälkeen yhtäkkiä laakereilleen lepäilemään? Toki voisi niitä muutama olla, mutta vahvasti epäilen että suurin osa muista menisi eteenpäin.

Ei mikään huono jos kaatuu jo ennen syntymistään.

No jos kaatuu niin Orpo voisi jättää RKP:n pois hallituksesta ja vetää sinipunassa sitten kaikki säätiöt verolle ja poistaa pakkoruotsin. Sieltä saataisiin menoja karsittua ja porsaanreikiä tukittua. Menisi vähän niinkuin näpäytyksenä RKP:n sosialisteille jotka kaatavat velkarahaa ulkomaille korruptiohankkeisiin.

Yksi perusongelmista on se että korkea sosiaaliturva ja avoimien ovien maahanmuuttopolitiikka ovat epäyhteensopivia keskenään. Paitsi jos maa oikeasti on niin hemmetin rikas että katsoo pystyvänsä tarjoamaan korkean sosiaaliturvan kaikille maapallon asukkaille jotka ovat halukkaita muuttamaan kyseiseen maahan, juurikin sen paremman sosiaaliturvan takia. Mitä Suomi ei tietystikään ole.

Eli yksinkertaistettuna vaihtoehdot ovat:

1. Pyritään pitämään korkea sosiaaliturva yms., ja estämään ettei muualta tule maahan ihmisiä jotka todennäköisesti joutuisivat turvautumaan erittäin paljon tuohon sosiaalturvaan.

2. Laitetaan sosiaaliturva myös suomalaisille niin minimiin että Suomessa on vähän niinku pakko keksiä jotain tekemistä hengensä pitimiksi, oli se sitten alhaisen koulutuksen paskatyöt nollatuntisopimuksilla, prostituutio, järjestäytynyt rikollisuus jne. Tämä jo yksinään leikkaisi tänne pyrkivien virtaa kun tänne muuttamalla ei elintaso välttämättä niin kohoaisikaan automaattisesti (sosiaaliturvan takia, vaikka ei töitä löytäisikään), mutta aiheuttaisi edellämainittuja lieveilmiöitä (rikollisuus jne.).

Minusta tuntuu yhä enemmän siltä että esim. Kokoomus on kovasti kakkosvaihtoehdon kannattaja, eli rajat auki ja sosiaaliturva alas. Eli heille avoin maahanmuuttopolitiikka toimii myös vipuvartena vaatia sosiaaliturvaan heikennyksiä, he tietävät myös etteivät ne ole toistensa kanssa yhteensopivia.


Perustuloon meidän pitäisi joka tapauksessa mennä. Jos liberaalipuolueen mallia käytettäisiin, niin jokainen saisi 600€ kk käteen. Joillekin kotitalouksille se voisi olla massiivinen pudotus tuloissa. Minulle ei ole vielä selvinnyt, miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tuhansia euroja tukia kuukaudessa?
 
Miksi kukaan tulisi suomeen?
Turvallisuus, perheen perustaminen suomalaisen kanssa, ja sosiaaliturva. Tuo jälkimmäinen, valitettavasti.

Kovapalkkaisille osaajille Suomi voi tosiaan olla monilla tavoin epäkiinnostava kohde, mutta asialle voidaan ehkä tehdä jotain. Onhan Suomesta lähtenyt väkeä Viroonkin bisnistä tekemään, vaikka palkkataso siellä on selvästi Suomea alhaisempi. Ovat vain kokeneet että ehkä Viro on jollain tavoin Suomea mielenkiintoisempi kohde oman yrityksen perustamiseen, ehkä verotuksen, alhaisempien palkkakulujen , vähäisemmän byrokratian jne. takia.
 
Japani sijalla 10, reps. Ei taida tosiaan pitää ihan paikkaansa.

Tuskin tuossa listassa vikaa on mutta on suht. tyhmää tarkastella 200 maan joukosta top. 12 ja yrittää vetää siitä johtopäätöksiä koko maailman suhteen.

Ei se pitäisi olla kenellekkään yllätys että se turvallisuus eri maissa näyttää korreloivan negatiivisesti aika vahvasti esim. sen suhteen kuinka paljon niissä maissa on hiekkakansojen edustajia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom