• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eduskuntavaalit 2023

Tämä on nyt ihan ohi otsikon, mutta haluan antaa linkin hyvään videoon:
Asianajaja Markku Fredman selittää paljousalennuksen hyvin. Wannabe-modeille tiedoksi: en voi tiivistää tätä mitenkään. Katso tai älä katso.
Jatkot jonnekin rikosketjuun.
Mites pohjoismaissa muuten, onko muilla paljousalennukset käytössä vai ollaanko tässä muita fiksumpia oikeuskäytännössä.
 
Tämä on nyt ihan ohi otsikon, mutta haluan antaa linkin hyvään videoon:
Asianajaja Markku Fredman selittää paljousalennuksen hyvin. Wannabe-modeille tiedoksi: en voi tiivistää tätä mitenkään. Katso tai älä katso.
Jatkot jonnekin rikosketjuun.
"Yhteisen rangaistuksen määräämisen mahdollisuus katkeaa, kun henkilö tuomitaan, eli sen jälkeen niin sanottua paljousalennusta ei voi enää uusista rikoksista saada.

– Kaikki rikokset, jotka olisi voitu käsitellä yhdessä, mitataan sellaiselta rangaistusasteikolta, jossa tuomion perusteena olleen rikoksen rangaistusta on jatkettu yläpäästä."

MInusta tuo menee hyvin. Milanin ja Jammun tyyliset ovat poikkeustapauksia joiden suhteen mikään rangaistusaika ei riitä. Noiden suhteen oikea elinkautinen olisi paikallaan mutta sen kirjoittaminen lakiin on jo vaikeampaa. Lapsenraiskauksen tuomiot ovat turhan alhaisia, se on yksi juurisyy tuossa.
 
"Yhteisen rangaistuksen määräämisen mahdollisuus katkeaa, kun henkilö tuomitaan, eli sen jälkeen niin sanottua paljousalennusta ei voi enää uusista rikoksista saada.

– Kaikki rikokset, jotka olisi voitu käsitellä yhdessä, mitataan sellaiselta rangaistusasteikolta, jossa tuomion perusteena olleen rikoksen rangaistusta on jatkettu yläpäästä."

MInusta tuo menee hyvin. Milanin ja Jammun tyyliset ovat poikkeustapauksia joiden suhteen mikään rangaistusaika ei riitä. Noiden suhteen oikea elinkautinen olisi paikallaan mutta sen kirjoittaminen lakiin on jo vaikeampaa. Lapsenraiskauksen tuomiot ovat turhan alhaisia, se on yksi juurisyy tuossa.
Meillä on laissa jo ihan oikean elinkautisen mahdollistava rangaistus.
 
Meillä on laissa jo ihan oikean elinkautisen mahdollistava rangaistus.
Oikeassa olet. Jotenkin oli jäänyt väärä mielikuva. Ehkä tuo käytäntö
"Ensi vuonna vapautuu Helsingin hovioikeuden päätöksellä seitsemän elinkautisvankia, joista viisi on istunut tuomiotaan yli 12 vuotta. Pisimpään, 19 vuotta, vangittuna on ollut Pelson vankilan vanginvartijan murhasta ja puutyönopettajan murhan yrityksestä vuonna 2004 tuomittu mies. Riskiarviot eivät puoltaneet vapauttamista."

Tuo oli muutenkin mielenkiintoinen juttu
"On yllättävää, että elinkautisvankeja on vielä niinkin paljon. Pakkolaitosten lopettamisen lisäksi se voi johtua siitä, että psykiatrisissa sairaaloissa on lääkehoidon kehittymisen takia entisaikoihin verrattuna enää hyvin vähän väkeä. Nyt osa niistä, jotka ennen olivat mielisairaaloissa, ajautuvat aikaa myöten vankiloihin, Utriainen lataa.

Suomen oikeusjärjestelmässä on Utriaisen mukaan vaarallinen aukko. Sen syövereihin hulahtaa äärimmäisen vaarallisia, muiden ihmisen henkeä ja terveyttä uhkaavia sarjamurhaajia, jotka voivat mellastaa pitkään ennen kuin järjestelmä tunnistaa ja nappaa heidät. Yhtenä esimerkkinä ongelmasta Utriainen viittaa sarjakuristaja Michael Penttilään, joka syyllistyi karmiviin tekoihin useilla vuosikymmenillä, ennen kuin vuonna 2020 tuomittiin murhasta elinkautiseen."
 
Nalle antaa hyviä neuvoja hallitusneuvotteluihin, eikös fiksuinta olisi poistaa verotus rikkailta kokonaan, jolloin tämä kannustaisi kaikkia rikastumaan? Joku viisas ajattelija sanoi ainakaan että "Only little people pay taxes".

"Wahlroos sanoo, että jos verouudistuksia ei ole varaa tehdä kaikille, silloin on syytä tehdä kapeita täsmäuudistuksia.
– Ne tuppaavat osumaan ja niiden pitää osua kaikkein korkeinta tuottavuutta edustaviin sektoreihin ja yksilöihin. Ne ovat tyypillisesti niitä yksilöitä, joita pidetään muutenkin etuoikeutettuina. Tästä syystä ne koetaan epäoikeudenmukaiseksi."

 
Veroja olisi syytä alentaa. Jo alta 40 000 vuosituloilla pääsee 50 % marginaaliveron piiriin. Tosin valtion talous ei sitä kestä eikä veroja ole fiksua alentaa velaksi, joten en näe sitä tässä tilanteessa realistisena.
Screenshot_20230515_123715_Chrome.jpg


 
Veroja olisi syytä alentaa. Jo alta 40 000 vuosituloilla pääsee 50 % marginaaliveron piiriin. Tosin valtion talous ei sitä kestä eikä veroja ole fiksua alentaa velaksi, joten en näe sitä tässä tilanteessa realistisena.

Huomaa, siis Nallenkaan mielestä veronalennukseen ei ole varaa kuin parhaille "yksilöille ja sektoreille".
 
Huomaa, siis Nallenkaan mielestä veronalennukseen ei ole varaa kuin parhaille "yksilöille ja sektoreille".
Vain, jos se tuotaa enemmän dynaamisina vaikutuksina kuin mitä se maksaa, enkä tähän jaksa uskoa. Ellen väärin muista yhteisöveron alennuksen dynaamise vaikutukset oli n. 40 % eli takkiin tuli.

Nyt pitää saada valtion talous tasapainoon ja sen jälkeen voidaan katsella veronkevennyksiä.
 
Veroja olisi syytä alentaa. Jo alta 40 000 vuosituloilla pääsee 50 % marginaaliveron piiriin. Tosin valtion talous ei sitä kestä eikä veroja ole fiksua alentaa velaksi, joten en näe sitä tässä tilanteessa realistisena.
Joo, ei missään nimessä tällä hetkellä veronalennuksia.
 
Joo, ei missään nimessä tällä hetkellä veronalennuksia.

Joo otetaan veronkiristyksiä tilalle. Marginaaliveroprossa 60% jo 2 000€ kk tienaavilta ja siitä ylöspäin. Näin tukitaan verotuksen porsaanreikiä ja alijäämä häviää. :tup:

Samalla muistutetaan kansalaisia heidän alisteisesta suhteesta valtioon ja että kansalaiset ovat valtiota varten.
 
Kun aina puhutaan suomen kovasta verotuksesta niin verrataampas nyt verotusta vaikka Irlantiin.

Irlannissa menee 20% alle 40ke tuloista ja 40% sen ylittävältä osalta, kuulostaa hyvältä?

Tuohon tulee päälle PRSI joka on 4% ja USC joka riippuu tuloista (4.5% > 22ke, 8% >80ke ja 11% >100ke tuloista).

40ke tuloilla 20% + 4% + 4.5% = 28.5%
80ke tuloilla (40ke ylittävältä osalta, jota varmaan voisi kutsua marginaaliveroksi) 40% + 4% + 8% = 52%
>100ke tuloilla 55%

Tämän päälle moni maksaa vapaaehtoista eläkevakuutusta (koska paikallisella eläkkeellä ei paljoa juhli) jonka suositellaan olevan 10-15% tuloista (iästä riippuen).

Näiden päälle pitää käytännössä ostaa yksityinen terveysvakuutus (jos firma ei sitä tarjoa) 100-200e/kk (kattavuudesta riippuen) (kerrottuna perheen koolla - alennukset). 2+2 perheellä todennäköisesti ~200-300e/kk.
Lasten päivähoito on 800-1000e/kk/lapsi (jotain alennuksia saanee jos on useita lapsia) (tässä syy miksi Irlannissa yleensä äidit on kotona, joten koko perhe hoidetaan isukin palkalla eli perheen potentiaaliset tulot leikkaantuu puoleen)
Peruskoulu maksaa ~30ke/lapsi ja undergraduate ~60ke

Eli kyllähän Irlannissa on sinänsä edullisempi verotus, mutta perheellisellä tuo ero alkaa nopeasti kuroutua kun päivähoito, sairastaminen ja koulutus on maksullisia. Puhumattakaan järkyttävistä vuokrista Dublinin alueella (perheasunto 2000-3000e/kk)
 
Joo otetaan veronkiristyksiä tilalle. Marginaaliveroprossa 60% jo 2 000€ kk tienaavilta ja siitä ylöspäin. Näin tukitaan verotuksen porsaanreikiä ja alijäämä häviää. :tup:

Samalla muistutetaan kansalaisia heidän alisteisesta suhteesta valtioon ja että kansalaiset ovat valtiota varten.
Vähentäisitkö itse veroja lainarahalla? Eikö nyt lainalla olekaan mitään merkitystä, surutta vaan?
 
Hetken luulin jo hetken, että Nalle tarkoittaisi näillä lypsylehmien ampumisilla vaikka meidän sähköverkon myymistä tai muita kokoomuksen neronleimauksia missä vuodesta toiseen voittoa tahkova laitos tai yritys myydään pilkkahintaan ulkomaille, samalla kun hinnat nousevat kuluttajalle.

Vaan ei rikkaalle pitäisi olla mahdollisuudet olla vielä rikkaampi ja köyhällä pikkaisen kurjempaa, koska tuloerot tutkitusti nostaa hyvinvointia, nimittäin sen rikkaimman prosentin hyvinvointia.
 
Vaan ei rikkaalle pitäisi olla mahdollisuudet olla vielä rikkaampi ja köyhällä pikkaisen kurjempaa, koska tuloerot tutkitusti nostaa hyvinvointia, nimittäin sen rikkaimman prosentin hyvinvointia.

No siis, eihän kukaan pakota ketään olemaan köyhä, pitää vain tehdä kovasti töitä ja olet kohta miljonääri, se on se työ mikä luo vaurautta tekijälleen. Hyvä esimerkki on esim vanhat kunnon hiili- ja smaragdikaivokset, sielllä tehtiin järkyttäviä määriä töitä, mutta lopputuloksena tietysti oli rikastuminen. Jos et usko niin mieti vaikka Muskia joka rikastui smaragdikaivoksella kunhan teki vain kovasti töitä.
 
Onko sulla mitään rajaa tässä Suomen varojen jakamisessa ja ihmisten turvan tuhoamisessa? Esim. miten pieneksi olet valmis vetämään hyvinvointivaltion tämän aatteesi takia? Onko ok että ilmainen sairaanhoito lopetetaan (käytännössä kohta on se tilanne, kun ei saa sairaanhoitoa ilman järjettömiä jonoja), kun rahaa menee muiden maiden rikollisten hoitamiseen täällä? Onko ok, että jossain kohtaa hämärällä liikkuminen ei ole enää missään isossa kaupungissa turvallista ja raiskaukset on niin normaaleja, ettei niistä enää edes uutisoida? Tai onko ok että lopetetaan ilmaiset koulut? Missä vaiheessa tämän maan suojelu on ok?
Hienoja olkiukkoja.

Mielestäni mainitsemasi asiat eivät ole ”OK”.

Rasismikaan ei ole OK.

Nämä asiat ovat täysin yhteensovitettavissa.
 

PS sai läpi kehitysavusta leikkaamisen mutta ei ilmastotoimien lykkäystä.
Uutisesta poimittua:

"
Orpon mukaan tavoitteeseen tullaan kuitenkin mahdollisesti pyrkimään erilaisilla keinoilla kuin millä edellinen hallitus.

”Jos tällä pohjalla saadaan hallitus kasaan, varmaan aivan erilaisiakin keinoja on käytössä, kun uskotaan markkinatalouteen muun muassa”, Orpo totesi.
"

Erilaiset keinot ilmeisesti siis käytössä. Liekö niillä päästään tavoitteeseen vai ei, mutta tärkeintä ettei ainakaan aiemman hallituksen keinoja jatketa. Tuohon varmasti PS mielellään taipuu, jos/kun saa itselleen tärkeitä asioita läpi.
 
Uutisesta poimittua:

"
Orpon mukaan tavoitteeseen tullaan kuitenkin mahdollisesti pyrkimään erilaisilla keinoilla kuin millä edellinen hallitus.

”Jos tällä pohjalla saadaan hallitus kasaan, varmaan aivan erilaisiakin keinoja on käytössä, kun uskotaan markkinatalouteen muun muassa”, Orpo totesi.
"

Erilaiset keinot ilmeisesti siis käytössä. Liekö niillä päästään tavoitteeseen vai ei, mutta tärkeintä ettei ainakaan aiemman hallituksen keinoja jatketa. Tuohon varmasti PS mielellään taipuu, jos/kun saa itselleen tärkeitä asioita läpi.

Joo, jos tavoittetta edistetään keinoin jotka eivät tule kauhean kalliiksi kuluttajalle tai teollisuuden kilpailukyvylle, niin ei kai se haittaa. Tosin veikkaan kyllä että käytännössä jäädään vähän jälkeen, ja annetaan neljän vuoden päästä taas tulevan vasemmistohallituksen ottaa paska niskaansa. Ei hassumpi strategia. :kahvi:
 
Joo, jos tavoittetta edistetään keinoin jotka eivät tule kauhean kalliiksi kuluttajalle tai teollisuuden kilpailukyvylle, niin ei kai se haittaa. Tosin veikkaan kyllä että käytännössä jäädään vähän jälkeen, ja annetaan neljän vuoden päästä taas tulevan vasemmistohallituksen ottaa paska niskaansa. Ei hassumpi strategia. :kahvi:
Mikä paska?
 

Siis se, kun heidän (vihervasemmiston) kannattajat kyselevät reilun neljän vuoden päästä, että mikä on kun ei ollakaan niin lähellä hiilineutraalia kuin pitäisi, ja purkavat turhautumisen silloiseen hallitukseen, joka todennäköisesti on taas vihervasemmistolainen heiluriefektin takia.
 
Vähentäisitkö itse veroja lainarahalla? Eikö nyt lainalla olekaan mitään merkitystä, surutta vaan?

No siis tottakai työn verotuksen alentaminen onnistuisi, kunhan leikkattaisiin 10-20 miljardia valtion vuosittaisista menoista liberaalipuolueen ja korjausliikkeen mallien mukaisesti.

Verotustaso kannattaa asettaa siten mitä halutaan. Kun valtio pitää jo nykyisillään marginaaliveroprossan 50% jo 3kilon kk tuloilla ja siitä ylöspäin, on se selkeä viesti, että valtio ei halua että ihmiset ahkeroivat tai tienaisivat yli 3kiloa kuussa. Tämä on ollut politiikkojen viesti kansalaisille jo vuosikymmenet - ja kohta yllättyneet politiikot ihmettelevät kun Viro ohittaa Suomen BKT per capita.

Monissa muissa järkevissä valtiossa työtä ja pääomaa verotetetaan kevyemmin joka puolestaan kannustaa kansalaisia tavoittelemaan kovempia ansio- ja pääomatuloja.

On kyllä jotain veroluokkia jota voisi nostaa JOS ansio- ja pääomatuloveroa lasketaan. Näitä olisi esim. alv-kantojen nosto samalle tasolle Tanskan mallin mukaan. Tämä pitäisi vasemmistollekin käydä koska moni on haaveillut Tanskan kokonaisveroasteesta myös Suomessa.

Lisäksi ALV voitaisiin nostaa 25% ja haittaveroja kuten bensaa, tupakkaa ja alkoholia voisi korottaa entisestään. Kiinteistöveroja nostaisin myös sekä korottaisin verotusta, kun asuntoja myydään voitolla.

Verotuksella kannattaa ohjata ihmisiä tekemään töitä ja sijoittamaan, ja toisaalta harrastamaan vähemmän haitallista toimintaa kuten kuluttamista, päihteitä ja ympäristölle haitallisia päästöjä.
 
Uutisesta poimittua:

"
Orpon mukaan tavoitteeseen tullaan kuitenkin mahdollisesti pyrkimään erilaisilla keinoilla kuin millä edellinen hallitus.

”Jos tällä pohjalla saadaan hallitus kasaan, varmaan aivan erilaisiakin keinoja on käytössä, kun uskotaan markkinatalouteen muun muassa”, Orpo totesi.
"

Erilaiset keinot ilmeisesti siis käytössä. Liekö niillä päästään tavoitteeseen vai ei, mutta tärkeintä ettei ainakaan aiemman hallituksen keinoja jatketa. Tuohon varmasti PS mielellään taipuu, jos/kun saa itselleen tärkeitä asioita läpi.
Hallitusneuvotteluista tuppaa tulemaan hallitus. Se kun on niin, että mitä pidemmälle ne etenee, sitä lähempää ne puolueiden tärkeimmät neuvottelijat haistaa nenässään ministeriaudin nahkapenkin tuoksun - se vain nostaa kummasti sitten sitä kompromissihalukkuuttakin.
Siinä vaiheessa sitten pyritään tekstit muotoilemaan niin, että näyttäisi kuin kaikki olisivat saaneet jotakin omille äänestäjille tärkeää läpi - vaikka ei se ihan niin välttämättä olisikaan.

No siis tottakai työn verotuksen alentaminen onnistuisi, kunhan leikkattaisiin 10-20 miljardia valtion vuosittaisista menoista liberaalipuolueen ja korjausliikkeen mallien mukaisesti.

Verotustaso kannattaa asettaa siten mitä halutaan. Kun valtio pitää jo nykyisillään marginaaliveroprossan 50% jo 3kilon kk tuloilla ja siitä ylöspäin, on se selkeä viesti, että valtio ei halua että ihmiset ahkeroivat tai tienaisivat yli 3kiloa kuussa. Tämä on ollut politiikkojen viesti kansalaisille jo vuosikymmenet - ja kohta yllättyneet politiikot ihmettelevät kun Viro ohittaa Suomen BKT per capita.

Monissa muissa järkevissä valtiossa työtä ja pääomaa verotetetaan kevyemmin joka puolestaan kannustaa kansalaisia tavoittelemaan kovempia ansio- ja pääomatuloja.

On kyllä jotain veroluokkia jota voisi nostaa JOS ansio- ja pääomatuloveroa lasketaan. Näitä olisi esim. alv-kantojen nosto samalle tasolle Tanskan mallin mukaan. Tämä pitäisi vasemmistollekin käydä koska moni on haaveillut Tanskan kokonaisveroasteesta myös Suomessa.

Lisäksi ALV voitaisiin nostaa 25% ja haittaveroja kuten bensaa, tupakkaa ja alkoholia voisi korottaa entisestään. Kiinteistöveroja nostaisin myös sekä korottaisin verotusta, kun asuntoja myydään voitolla.

Verotuksella kannattaa ohjata ihmisiä tekemään töitä ja sijoittamaan, ja toisaalta harrastamaan vähemmän haitallista toimintaa kuten kuluttamista, päihteitä ja ympäristölle haitallisia päästöjä.
Ehkä juuri korjausliikkeeseen eli nyt enää kannata viitata, kun se poistettiin jo puoluerekisteristäkin.
Liberaalipuolueella sen sijaan on edessään tärkeät neljä vuotta, kun pitäisi kasvattaa äänestäjämäärää niin, että saisi edes yhden edustajan läpi ensi kerralla. Muuten se on edessä heilläkin sama kohtalo.

Btw. Vasemman ja oikean ero veropolitiikassa on perinteisesti ollut se, että vasemmalla ei pidetä tasaveroista ja rakastetaan progressiota. Oikealla taas pidetään tasaveroista ja haittaveroista, mutta ei oikeastaan progressiosta - tai ainakin se haluttaisiin loivemmaksi.
 
Liberaalipuolueella sen sijaan on edessään tärkeät neljä vuotta, kun pitäisi kasvattaa äänestäjämäärää niin, että saisi edes yhden edustajan läpi ensi kerralla. Muuten se on edessä heilläkin sama kohtalo
No, keräävät sen 5 000 kannattajakorttia ja on puolue taas pystyssä. En pidä tätä puhdistusta isona juttuna, sillä onhan kommaritkin (taitaa koskea sekä skp:tä, että ktp:tä, joka ei enään ole rekisterissä) poistettu useamman kerran rekisteristä.
 
Hallitusneuvotteluista tuppaa tulemaan hallitus. Se kun on niin, että mitä pidemmälle ne etenee, sitä lähempää ne puolueiden tärkeimmät neuvottelijat haistaa nenässään ministeriaudin nahkapenkin tuoksun - se vain nostaa kummasti sitten sitä kompromissihalukkuuttakin.
Siinä vaiheessa sitten pyritään tekstit muotoilemaan niin, että näyttäisi kuin kaikki olisivat saaneet jotakin omille äänestäjille tärkeää läpi - vaikka ei se ihan niin välttämättä olisikaan.


Ehkä juuri korjausliikkeeseen eli nyt enää kannata viitata, kun se poistettiin jo puoluerekisteristäkin.
Liberaalipuolueella sen sijaan on edessään tärkeät neljä vuotta, kun pitäisi kasvattaa äänestäjämäärää niin, että saisi edes yhden edustajan läpi ensi kerralla. Muuten se on edessä heilläkin sama kohtalo.

Liberaalipuoluekin on tippunut. Ei muuta kuin uusia kannattajakortteja keräämään. Voi olla noista jompi kumpi tai molemmat menevät jossain vaiheessa eduskuntaan. Nykyinen eturyhmäpolitikointi tulee tiensä päähän viimeistään kun IMF:n ja EKP:n troikka tekevät leikkauslistat. Viime viikon Viisasteluklubissa kansanedustaja Sammallahti (KOK) sanoi että jos ei tehdä nyt mitään politiikkatoimia niin valtion alijäämä on VUOSITTAIN 20 MILJARDIA EUROA VUOTEEN 2027 MENNESSÄ. Ei näin pieni maa ja talous kestä sellaista velkaantumistahtia. Jostain kumman syystä harva politiikko sanoo että keisarilla ei ole vaatteita.

Lähteet:



Oikeusministeriön ylläpitämästä puoluerekisteristä on poistettu yhdeksän puoluetta, jotka eivät saaneet yhtään kansanedustajaa sen paremmin vuoden 2019 kuin tämän vuoden eduskuntavaaleissa. Puolueet eivät myöskään keränneet vaaleissa vähintään kahden prosentin osuutta koko maassa annetuista äänistä.

Rekisteristä poistetut puolueet ovat kansalaisliitto, piraattipuolue, liberaalipuolue, eläinoikeuspuolue, kansalaispuolue, feministinen puolue, korjausliike, Suomen kansa ensin sekä seitsemän tähden liike.
 
Jep. Eihän noilla juuri muuta merkitystä ole, kuin se, että yleensä ne valovoimaisimmat ehdokkaat (kuten Sammallahti) etsii sitten lopulta puolueen, jossa on paremmat mahdollisuudet päästä läpi.
Useimmiten marginaalipuolueisiin sitten jää ensinnäkin puuhamiehet, toiseksi ne joilla ei olisi saumoja muissakaan puolueissa (kellä mistäkin syystä) ja kolmanneksi tietysti ne kaikkein kovimmat ja paksunahkaisimmat änkyrät, politiikan ”uskonsoturit”.
Juuri siksi pienpuoluetentti on lähes joka vaalien viihdyttävintä keskustelua. Tosin tällä kertaa sekin taisi olla laimeampi kuin vuosikausiin, hmm… miksiköhän.
 
Tosin tällä kertaa sekin taisi olla laimeampi kuin vuosikausiin, hmm… miksiköhän.
Itse näen syynä dialogin puutteen, joka johti siihen että tentti oli puolue-esittely. Tämä dialogin puute taasen johtui sekä puolueiden määrästä, että juontajan tiukasta kontrollista.
 
Eli kyllähän Irlannissa on sinänsä edullisempi verotus, mutta perheellisellä tuo ero alkaa nopeasti kuroutua kun päivähoito, sairastaminen ja koulutus on maksullisia. Puhumattakaan järkyttävistä vuokrista Dublinin alueella (perheasunto 2000-3000e/kk)

Kaikesta huolimatta kansalaiset ovat merkittävästi Suomea varakkaampia, niin keskiarvon kuin mediaanin osalta.

 
Kaikesta huolimatta kansalaiset ovat merkittävästi Suomea varakkaampia, niin keskiarvon kuin mediaanin osalta.

Jos hinnat, varsinkin asumisen, ovat korkeampia niin se näkyy. Vai ovatko nuo ostovoimakorjattuja?

Ostovoimakorjatut tulot ovat yksi parhaimpia vertailutapoja varsinkin nykytilanteen näyttämiseen. Varallisuus kertyy pikku hiljaa.
1684215731660.png

Tämä tosin kymmenen vuotta vanha. Näyttää kuitenkin että korkeat tuloerot eivät ole tie onneen.

Täältä voi katsoa uudempaa Median Income by Country 2023
Suomi mediaani $16.332
Irlanti $14.520
Saksa $16.845

Norja ja Sveitsi ovat molemmat yli 20k.
 
Kaikesta huolimatta kansalaiset ovat merkittävästi Suomea varakkaampia, niin keskiarvon kuin mediaanin osalta.


Tuo johtuu siitä että jos omistat asunnon niin varallisuutesi on automaattisesti satojatuhansia, laskennallisesti voit olla rikas mutta luonnollisesti tuon realisoiminen saattaa olla hankalaa. (Täällä on myynnissä paljon usean miljoonan kämppiä mutta jostain syystä ne menee huonosti kaupaksi).
Jos et omista niin mediaanivarallisuutesi on ~5ke.

"The median net wealth of households that own their own home was €303,900 while for renters it was considerably less, at €5,300."

Jos hinnat, varsinkin asumisen, ovat korkeampia niin se näkyy. Vai ovatko nuo ostovoimakorjattuja?

"Local Purchasing Power in Helsinki is 44.9% higher than in Dublin"

Numbeo on epätieteellinen mutta edes sinnepäin metodi arvioida kaupunkien välisiä eroja ->

Edit: Varallisuuserot Irlannissa ->

The top 1% of Irish society owns 27% of wealth - (€232 billion)
The top 10% owns 64% of wealth (€547 billion).
The bottom 50% of Irish society owns only 1% of wealth (€10.3 billion).

 
Viimeksi muokattu:
Hallitusneuvotteluihin on tilattu oikeusministeriöltä muistio, jossa arvioidaan muun muassa raiskausten vähimmäisrangaistusten nostamisen vaikutuksia. Rangaistusten koventamisella on jopa kymmenien miljoonien eurojen hintalappu.

Tämä lienee sellainen asia jossa ei tarvitse säästää. Turvallisuus, terveys, perusturva ja koulutus ovat asioita joiden ei toivoisi olevan säästölistalla. Tämä liittyy turvallisuuteen.

Perusmuotoisen raiskauksen ja törkeän pahoinpitelyn rangaistuksen alarajan nosto kahteen olisi hyvä muutos, se estäisi ehdolliset jos ei ole lienvennyksiä.

Raiskauksiin liittyen
Asteikkoa voidaan lieventää alaikäisyyden ja alentuneen syyntakeisuuden perusteella. Vuonna 2021 yhteensä 16 tapauksessa tuomion sai 15–17-vuotias tekijä. Heistä jokainen sai tuomion ehdollisena.

–  Kun tämän ikäisten rikoksentekijöiden osuus kaikista 1—2 momentissa tarkoitetuista raiskauksista oli 10 prosenttia, voidaan lähteä siitä, että vähimmäisrangaistuksen ollessa kaksi vuotta vankeutta tuomittaisiin edelleen n. 10 prosenttia vankeusrangaistuksista ehdollisina, muistissa todetaan.
 
Varmaan aika raskasta olla kokoomuslaisena persujen kanssa neuvottelemassa, kun iso osa puolueen lähtökohdista perustuu sille, että kannattajat tai edes edustajat eivät ymmärrä poliittisen järjestelmän toimintaa. Tulee vähän mieleen brexit, jossa olisi voinut luvata, että EU:n jättämisen jälkeen tulee biljardi rahaa tosta noin vaan, mikä ei tietenkään toteutunut.

IS:


Hän arvioi, että vaikeuskerroin neuvotteluissa kasvaa vielä, kun perussuomalaiset huomaavat, mistä kaikesta he joutuvat neuvotteluissa sopimaan.

Lähteen mielestä perussuomalaisten politiikka perustuu ”someraivoon” ja kohtuuttomien odotusten luomiseen, minkä vuoksi asiantuntijoiden kuuleminen tuntuu heistä ahdistavalta.

– Oma politiikka on irti realiteeteista. Kun rajoitteet tulevat ilmi, nähdään purkautumisia, lähde analysoi IS:lle.

Toisaalta ihan oikein Kokoomukselle, kun kerran pitävät työmarkkinoiden muuttamista (EK:n etujen ajamista) tärkeämpänä, kuin järkevän poliittisen kumppanin hakemista.
 
Varmaan aika raskasta olla kokoomuslaisena persujen kanssa neuvottelemassa, kun iso osa puolueen lähtökohdista perustuu sille, että kannattajat tai edes edustajat eivät ymmärrä poliittisen järjestelmän toimintaa. Tulee vähän mieleen brexit, jossa olisi voinut luvata, että EU:n jättämisen jälkeen tulee biljardi rahaa tosta noin vaan, mikä ei tietenkään toteutunut.

IS:




Toisaalta ihan oikein Kokoomukselle, kun kerran pitävät työmarkkinoiden muuttamista (EK:n etujen ajamista) tärkeämpänä, kuin järkevän poliittisen kumppanin hakemista.

Varmaan pitää paikkansa Peltokangas & Tynkkynen -akselilla, mutta luulisi että esim. Purralla ja Halliksella on osaamista.

Tosin sinänsä varmaan pitää paikkansa, että persuilla on laajempana tavoitteena yleiset arvojenpurkutalkoot - eihän nykyisin vallalla olevalla liberaalisella ideologialla ole oikeastaan mitään erityistä syytä asettaa meidänkaltaisten ns. etuoikeutettujen asemaa maailman köyhien edelle, vaan paremminkin tasoittaa eroja Oikeuden ja Vastuun nimissä. :hmm:
 
Toisaalta ihan oikein Kokoomukselle, kun kerran pitävät työmarkkinoiden muuttamista (EK:n etujen ajamista) tärkeämpänä, kuin järkevän poliittisen kumppanin hakemista.

Etkai vaan viittaa järkevällä kumppanilla Sdp:tä? Muistatko miten laiha oli Sdp:n sopeutuslista vaaleihin mennessä? Pelkillä kilpailutuksien tehostamisilla ja virkamiesten matkakulujen vähentämisellä ei tätä alijäämää kateta. Eli en sanoisi Sdp:tä kovin helpoksi neuvottelukumppaniksi Kokoomukselle, sillä veronalennukset olisivat mahdottomia Sdp:n kanssa, joka on yksi Kokoomuksen perustavoitteista.

Naurahdan kyllä, jos neuvottelut Ps:n ja Kokoomuksen välillä menee kiville, sillä silloin Sdp voi sanella ehtonsa Kokoomukselle ja Orpo joutuisi luopumaan monesta tavoitteestaan.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen tilanne, oma huomioni on maahanmuutossa, koska sitä Riikka Purra on nostanut kovasti esille ja siinä Rkp tuntuu vetävän täysin eri suuntaan (9.5 A-Studiossa RKP-taustaisen henkilön mukaan Suomi on yksi Euroopan rasistisimmista maista ja samaan aikaan PS vaatii lukuisia kiristyksiä moneen eri maahanmuuton tyyppiin).

En usko siis, että työmarkkinauudistukset on se, missä tässä voidaan karahtaa kiville vaan kyllä se on kehitysapu (PS haluaa 500M leikkauksen, RKP:n ehdoton maksimi on 100M), maahanmuutto ja ilmastotoimet, jossa on vaarana se, että kaikissa näissä asioissa PS ei pääsisi tavoitteissaan eteenpäin, jolloin houkutus jäädä oppositioon kasvaa suureksi. Saamattomuus näissä teemoissa yhdistettynä leikkauksien (ansiosidonnainen, asumistuki) tekemiseen voisi tehdä ison lovin kannatukseen.
 
En tosiaan väitä etteikö koko puolueesta löytyisi ymmärryksen omaavia henkilöitä, vaikka olenkin niiden kanssa eri mieltä. Tässä vain törmätään siihen, että kansan someraivolla ja populismilla voi ratsastaa vaalivoittoon, mutta hallituspolitiikan tekemiseen ne ovat todella huonoja lähtökohtia. Vaaleissa kun voi luvata yksisarvisen taivaalta, mutta hallituksessa joutuu myöntämään, että yksisarvisia ei edes ole olemassa ja taivaaltakaan ei ole tulemassa muuta kuin perinteistä säätä ja valkoposkihanhia.
 
Naurahdan kyllä, jos neuvottelut Ps:n ja Kokoomuksen välillä menee kiville, sillä silloin Sdp voi sanella ehtonsa Kokoomukselle ja Orpo joutuisi luopumaan monesta tavoitteestaan.
Kokoomuksen kannattaisi pelata noita toisiaan vastaan saadakseen parhaimmat ehdot. Nythän he eivät edes yrittäneet demareiden kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

Eikö tosiaan yritystukia ole käsitelty neuvotteluissa ollenkaan? Alan kaivata kovasti liberaalipuoluetta. Nämä nykyiset kaikki ajattelevat vain omia etupiirejään eikä koko Suomea. Eniten ihmettelen miksi edes vasemmistohallitus ei leikannut noista. Niistä saisi tuon mukaan miljardin pois.
 
En usko siis, että työmarkkinauudistukset on se, missä tässä voidaan karahtaa kiville...
Tarkoitin, että kokoomuslaiset katsovat persuja lähinnä siitä syystä, että demarit eivät tulisi koskaan suostumaan niiden kaavailemiin työmarkkinauudistuksiin. Esim. työttömyyskassoihin koskeminen on demareille täysin mahdoton ajatus, mikäli se tarkoittaa nykyisestä ansiosidonnaisesta luopumista (pääosin ay-liikkeen toteuttama järjestelmä).
 
Eikö tosiaan yritystukia ole käsitelty neuvotteluissa ollenkaan? Alan kaivata kovasti liberaalipuoluetta. Nämä nykyiset kaikki ajattelevat vain omia etupiirejään eikä koko Suomea.

Kannatan yritystukien laskua useammastakin syystä (se maksaa yhteiskunnalle, se on vääränlaista aluepolitiikkaa...). Mutta, sitä ei saa mielestäni tehdä kansainvälisen klilpailukyvyn kustannuksella. Eli, jos lasketaan kansainvälisesti toimivien firmojen tukia, ne pitää kompensoida esim. yhteisöverotuksessa takaisin. Muutoin ne maat, jotka eivät omiin yritystukiinsa koske, syövät suomalaisten firmojen markkinoita.
 
Kannatan yritystukien laskua useammastakin syystä (se maksaa yhteiskunnalle, se on vääränlaista aluepolitiikkaa...). Mutta, sitä ei saa mielestäni tehdä kansainvälisen klilpailukyvyn kustannuksella. Eli, jos lasketaan kansainvälisesti toimivien firmojen tukia, ne pitää kompensoida esim. yhteisöverotuksessa takaisin. Muutoin ne maat, jotka eivät omiin yritystukiinsa koske, syövät suomalaisten firmojen markkinoita.
Kaikkia ei missään nimessä. Tuossakin oltiin ottamassa miljardi 8 miljardista. Tuossa sanottiin että tutkimuksia on paljon. Varmaan näkee kuinka paljon voittoa tuki tuottaa yhteiskunnalle.
 
En usko siis, että työmarkkinauudistukset on se, missä tässä voidaan karahtaa kiville vaan kyllä se on kehitysapu (PS haluaa 500M leikkauksen, RKP:n ehdoton maksimi on 100M), maahanmuutto ja ilmastotoimet, jossa on vaarana se, että kaikissa näissä asioissa PS ei pääsisi tavoitteissaan eteenpäin, jolloin houkutus jäädä oppositioon kasvaa suureksi. Saamattomuus näissä teemoissa yhdistettynä leikkauksien (ansiosidonnainen, asumistuki) tekemiseen voisi tehdä ison lovin kannatukseen.

Voisin kuvitella että isoin myönnytys mitä persut voisivat tehdä on, että 2035 numero jäisi papereihin, mutta sitä ei edistettäisi kovalla raippauksella. Eli se siis jäisi isoksi osaksi paperiluvuksi houkuttelemaan tänne yrityksiä.

Luulen että toi max 100Me leikkaus kehitysavusta ja RKP:n ehdot maahanmuutolle johtavat siihen, että heidän kannattaisi mieluummin olla oppositiossa ja vierittää syy RKP:n niskoille kuin ottaa hillotolppaa ahteriin. Olettaen siis ettei RKP taivu.
 
Luulen että toi max 100Me leikkaus kehitysavusta ja RKP:n ehdot maahanmuutolle johtavat siihen, että heidän kannattaisi mieluummin olla oppositiossa ja vierittää syy RKP:n niskoille kuin ottaa hillotolppaa ahteriin. Olettaen siis ettei RKP taivu.
Aika moni persujen tavoite jäisi tavoittamatta jos ei lähde hallitukseen. Oppositio saattaisi olla kuitenkin viisain kannatuksen kannalta, uskon hallitusvastuun tuhoavan kannatuksen oli puolue mikä muu tahansa kuin Kokoomus tai RKP. PS ei vaikuta olevan vielä kypsä hallitukseen.
 
Aika moni persujen tavoite jäisi tavoittamatta jos ei lähde hallitukseen. Oppositio saattaisi olla kuitenkin viisain kannatuksen kannalta, uskon hallitusvastuun tuhoavan kannatuksen oli puolue mikä muu tahansa kuin Kokoomus tai RKP. PS ei vaikuta olevan vielä kypsä hallitukseen.

Eipä sillä ole väliä että tavoitteet jäävät toteutumatta, jos ne eivät toteudu hallituksessakaan muuten kuin kosmeettisina myönnytyksinä. Ja silloin kannatuksen romahdus myös varmistaisi, etteivät ne toteudu tulevaisuudessakaan.
 
Eipä sillä ole väliä että tavoitteet jäävät toteutumatta, jos ne eivät toteudu hallituksessakaan muuten kuin kosmeettisina myönnytyksinä. Ja silloin kannatuksen romahdus myös varmistaisi, etteivät ne toteudu tulevaisuudessakaan.
Eikö tuossa aika moni talousleikkaus yms toteutuisi? Ei ilmasto ja maahanmuutto ole persujen ainoita tavoitteita vaikka välillä siltä tuntuu.
 
Eikö tuossa aika moni talousleikkaus yms toteutuisi? Ei ilmasto ja maahanmuutto ole persujen ainoita tavoitteita vaikka välillä siltä tuntuu.

Eikös talousleikkaukset ole Kokoomuksen tavoitteita, ei niinkään persujen? Vaikka toki persutkin varmasti ymmärtävät että nykyisellä velkaantumistahdilla on pakko säästää jostain.
 
Eikös talousleikkaukset ole Kokoomuksen tavoitteita, ei niinkään persujen? Vaikka toki persutkin varmasti ymmärtävät että nykyisellä velkaantumistahdilla on pakko säästää jostain.

Tuolla on hyvin paljon muutakin kuin nuo kaksi asiaa.
 

Tuolla on hyvin paljon muutakin kuin nuo kaksi asiaa.

Toki heillä on muitakin tavoitteita, mutta olen ymmärtänyt etteivät noi muut talouslinjaukset ole silleen ydintavoitteita heille.
 
Toki heillä on muitakin tavoitteita, mutta olen ymmärtänyt etteivät noi muut talouslinjaukset ole silleen ydintavoitteita heille.
Jos vaihtoehtona on sinipuna niin luulisi torjuntavoiton riittävän. Toisaalta oppositiossa säilyttää aseman paremmin kun voi räyhäkkäämmin huudella eikä tarvitse välittää kuinka toteutettavia asiat ovat. Riskillä voisi kanssa mennä ja toivoa uusia vaaleja joissa PS voittaisi. Sitten voisi itse yrittää muodostaa hallitusta mikä ei sekään olisi helppoa.
 
Voisin kuvitella että isoin myönnytys mitä persut voisivat tehdä on, että 2035 numero jäisi papereihin, mutta sitä ei edistettäisi kovalla raippauksella. Eli se siis jäisi isoksi osaksi paperiluvuksi houkuttelemaan tänne yrityksiä.

Luulen että toi max 100Me leikkaus kehitysavusta ja RKP:n ehdot maahanmuutolle johtavat siihen, että heidän kannattaisi mieluummin olla oppositiossa ja vierittää syy RKP:n niskoille kuin ottaa hillotolppaa ahteriin. Olettaen siis ettei RKP taivu.

Toi on se tuhannen taalan kysymys: kannattaako mennä hallitukseen ja kiristää maahanmuuttoa hieman, vai olla menemättä hallitukseen ja toivoa, että 4v päästä on paremmat kortit kädessä. Tuosta on varmaan kannattajillakin monta eri mielipidettä. Ainakin siellä on pari viikkoa nyt yritetty neuvotella ja Purra on saanut Tynkkysen ja Peltokankaankin suut tukittua, niin neuvottelukin ehkä helpottuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom