Onko hoitajilla nyt huonot palkat? Hesarissa oli juuri juttua hoitajapariskunnasta, ja hyvin heillä tuntui raha riittävän vaikka toinen oli jopa irtisanoutunut hoitajan tehtävistään.
Hoitajille on nyt käsittääkseni ainakin kahteen kertaan annettu roimat palkankorotukset, 2007 "Sari Sairaanhoitaja"-korotukset, ja nyt hoitajat saivat läpi vaatimuksensa muita aloja automaattisesti korkeammista palkankorotuksistaan.
Haluaisin nähdä jotain tarkkaa analyysiä, vaikuttivatko nuo oikeasti mitenkään positiivisesti ns. hoitajapulaan. Minulle tulee kuva että sairaanhoitajien palkat voitaisiin vaikka kaksinkertaistaa nykyisestä, eikä se vaikuttaisi mihinkään: edelleen valiteltaisiin hoitajien riittämättömyyttä ja työn raskautta, ja hoitajaliitot vaatisivat edelleen hoitajille ns. roimaa palkankorotusta.
Paljon puhutaan siitä että hoitajat pakenevat alalta pienten palkkojen ja työn raskauden takia. Minua on aina mietityttänyt, mihin he oikein pakenevat? Prisman kassoiksi (palkka tuskin puolet hoitajien palkoista)? Vai kotiäideiksi miehiensä elätettäviksi, kuten Hesarin jutussa työstään irtisanoutunut naishoitaja?
Palkan lisäksi tulee myös muistaa että sairaanhoitajilla on käytännössä täystyöllisyys. Sillä alalla ei tarvitse pelätä jokavuotisia YT:eitä ja vastentahtoisesti pitkäaikaistyöttömäksi joutumista. Jostain syystä tämä aina unohdetaan palkkavertailuissa: työtön paperimies ei saa paperimiehen palkkaa, siksi sairaanhoitajan ja paperimiehen palkan suora vertailu on mieletöntä (kuten myös sen takia että toisen palkka maksetaan verovaroista, toisen puolestaan yksityiseltä puolelta, vientialojen kohdalla periaatteessa ulkomaisten asiakkaiden taskuista jolloin suuremmat palkat päinvastoin voimistavat Suomen taloutta).
Osaltaan hoitajapula on myös ihan itseaiheutettua, esim. keinotekoiset hoitajamitoitukset, sekä se että jossain syystä Suomessa on hoitajia ilmeisesti enemmän per asiakas kuin muissa Euroopan maissa, ja silti podemme kovaa hoitajapulaa? Tämän jälkimmäisen selitykseksi muistan nähneeni joskus että Suomessa monia hommia on siirretty lääkäreiltä hoitajille ja siksi hoitajia tarvitaan Suomessa enemmän kuin verrokkimaissa... mutta siitä huolimatta lääkäritkin edelleen valittavat että joutuvat tekemään arvolleen sopimattomia töitä, kuten itse vaihtamaan asiakkaiden välillä tutkimusvuoteen paperinen suoja-alusta, hui kauheaa fyysistä työtä? Kohta varmaan joutuvat itse tyhjentämään roskiksensakin ja keittämään kahvinsa.