- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 17 539
Tähän meidän omat tavoitteet ei juurikaan vaikuta. Paremminkin kannattaa mennä muun EU:n tahtiin päästövähennyksissä, ja miksei samalla vaikka investoida teollisuuden päästönvähennysteknologioihin, mutta oma hiilineutraaliustavoite ei siinä juuri auta.
Olen jo selittäny lukemattomia kertoja, että miksi kannattaa mennä nopeammin kuin EU:n tahti. Mutta tuskin sen toistaminen nyt taas uudestaan auttaa keskustelua eteenpäin.
Kuitenkin, selvää on, että tulevaisuudessa tulee olemaan markkinoita niille vähähiilisille tuotteille. Pikkunen pakko että noin on, koska muuten me ihmiskuntana ollaan oikeasti eksistentiaalisessa kriisissä.
Varmaan joskus, mutta ei Suomen kannata missään nimessä lähteä keulimaan omilla lisärajoituksillaan. Fossiilisia käyttävien autojen valmistushan on kielletty 2030-luvulta alkaen, mutta vanhoilla autoilla rullaillaan vielä pitkään koska ihan jo akkumetallien tuotanto rajoittaa liikenteen sähköistymistä.
Liikenne on myös sen verran herkkä asia, ettei EU:llakaan ole varaa pistää liikaa raippaa, tai eteläisemmissä jäsenmaissa kansa alkaa mennä kaduille.
Liikenteessä on monta osaa. Esimerkiksi yksi ratkaisu on se, että jätetään yksityisautoilu päästökaupan ulkopuolelle (ja hoidetaan sen päästöongelma kieltämällä niiden polttomoottoriautojen myynti), mutta laitetaan kaikki muu liikenne päästökaupan piiriin. Tuolloin keltaliivit pysyvät kotona, kun homma ei näy suoraan huoltoasemalla, mutta yritykset joutuvat ottamaan hiilidioksidipäästöt huomioon logistiikassa.
*edit*
Esim. nykyhinnoilla tuo tarkoittaisi noin 30 senttiä lisää diesel litran hintaan.