Ko. prof. on riippumattoman talouspolitiikan arviontineuvoston ex-puheenjohtaja ja tutkimustyön lisäksi tausta mm Suomen Pankissa. Katsoo siis asiaa suomalaisen kansantalouden kehityksen näkökulmasta, tehtävänään tuoda tutkimustietoon pohjautuvaa riippumatonta näkökulmaa talouspoliittiseen keskusteluun. Ideologia on siis talouden tutkimuspohjainen tietoperusteinen päätöksenteko. Toisin kuin yhdelläkään puolueella.Kyseisellä professorilla tuntuu enemmän olevan ideologisia syitä arvottaa persujen esitykset alas, tehden täysin järjenvastaisia väittämiä.
1. Esimerkiksi, hän perusteettomasti esittää että kehitysapu olisi nykyisin "sopivalla tasolla". Millä tavoin "sopivalla tasolla"? Persujen esitys että kehitysapuun laitetaan rahaa vain jos budjetti meinaa jäädä ylijäämäiseksi, kuulostaa erittäin järkevältä. Miksi meidän tulisi laittaa velkarahaa kehitysapuun?
2. Lisäksi hän väittää että valtiolla on tärkeä rooli "vihreän siirtymän" markkinoiden luomisessa, eli ikäänkuin Suomen muita maita kireämpi ilmastopolitiikka auttaisi jollain tavoin nimenomaan suomalaisia (vienti)yrityksiä ja loisi Suomeen uusia kannattavia markkinoita suomalaisyrityksille.
Yhdysvaltojen ja Kiinan esimerkit kuitenkin kertovat toista. Amerikkalaisesta Teslasta tuli sähköautojen jättiläinen ilman Yhdysvaltojen "kunnianhimoista" ilmastopolitiikkaa, tai määräystä luopua polttomoottoriautoista johonkin tiettyyn vuoteen mennessä, tai ekstrasuurista veroista polttoaineille.
Vastaavasti Kiinassa rakennetaan paljon sähköautoja ja viedään maailmalle aivan älyttömästi aurinkopaneeleita yms., siitä huolimatta että maalla on kaikkea muuta kuin "kunnianhimoinen" ilmastopolitiikka (pikemminkin Kiina pitää Pariisin sopimusta pilkkanaan, esittäen muka aikovansa joskus tehdä jotain, ehkä), ja hiilivoimaloitakin rakennetaan edelleen kovaa vauhtia.
Mitä se Suomen ja EU:n kireän ilmastopolitiikan tuottama uusi viherbisnis sitten on, kun ei kerran sähköautoja ja aurinkopaneeleita vientiin? Suomessa se tarkoittaa Compensate Oy:n kaltaisia viherpesuyrityksiä jotka eivät tuota mitään maailmalle myytävää, vaan ainoastaan pyrkivät keinottelemaan mielisairailla päästökauppavirityksillä yms. Compensate Oy taisikin olla menossa konkurssiin, taisivat rahoittajatkin huomata ettei keisarilla ole vaatteita.
Kyllä, Suomesta toimitetaan kaivoksilta raaka-aineita akkutehtaille ja ehkä jopa jotain akkutehtaitakin saattaisi tulla Suomeen, mutta niiden muodostuminen ja toimiminen ei millään tavoin riipu Suomen muita maita "kunnianhimoisemmasta" ilmastopolitiikasta, koska tarkoitus on tuottaa kyseisiä hyödykkeitä lähinnä vientiin.
3. Kolmas kohta on että professori puolustaa työperäisen maahanmuuton höllentämistä, minkä oletan tarkoittavan esim. matalapalkka-alojen saatavuusharkinnasta luopumista, mitä ainakin RKP ja Kokoomus tuntuvat kannattavan.
Mitä ovat nuo professorin mainitsemat alat joissa on pula ammattitaitoisesta työvoimasta, jota myös olisi saatavilla ulkomailta? Eihän ulkomaisia sairaanhoitajia ole tähänkään mennessä mikään estänyt pääsemästä Suomeen töihin, joten miksi Suomi ei sitten ole täyttynyt filippiiniläisistä sairaanhoitajista? Juuri oli uutisissa esim. jostain Kenian kanssa sovitusta hankkeesta jossa kenialaisia ummikkoja pyrittiin kouluttamaan Suomessa sairaanhoitajiksi, mutta puihin meni sekin projekti, ja lisäksi tuo ei ole esimerkki ammattitaitoisen työvoiman saamisesta Suomeen, vaan koulutuksen tarjoamisesta Suomessa, jonka hyödyntäjät voivat aivan yhtä hyvin hyödyntää menemällä Suomen sijasta töihin esim. Norjaan tai Saksaan.
Professori esittää että tässä asiassa pitäisi kuunnella lähinnä työnantajien valitusta "työvoimapulasta", mutta työnantajatkin katsovat asiassa vain omaa etuaan, eivät kokonaiskuvaa. Kyllä, Woltille ja Foodoralle varmasti sopisi että ovet Suomeen EU:n ulkopuolelta avattaisiin kokonaan, jotta saadaan mahdollisimman paljon oleskelulupapäätöstä odottavia paperittomia jotka ovat valmiita tekemään ruokakuskin hommia nälkäpalkalla käyttäen toisen ruokalähetin työlupaa (maksavat luvan omistajalle pimeästi rahaa jotta saavat tehdä hommia heidän laskuunsa), tai monia vuoroja tekeviä siivoojia jotka ovat valmiita tekemään pitkiä päiviä huonolla palkalla tasan niin kauan kun joutuvat odottelemaan pysyvää oleskelulupaa.
Työnantajia ei yhtälössä kiinnosta vaikka alhaisen koulutuksen väen tulva Suomeen aiheuttaisikin sosiaalisia ongelmia, ja lisäisi myös sosiaaliturvamenoja. Ei se ole heidän päänsärkynsä vaan yhteiskunnan päänsärky.
Kokoomuksen lääke tuohon ongelmaan on tietysti se että Suomen sosiaaliturva pitää ajaa alas, jotta ne maahanmuuttajatkin joutuvat tekemään Suomessa töitä (tai ryhtyvät prostituoiduiksi tai ammattirikollisiksi) henkensä pitimiksi, ja tietty tämä ulottuisi myös suomalaisiin työttömiin.
Persujen esitys puolestaan tuohon dilemmaan oli että ainoastaan kansalaisilla olisi oikeus suomalaiseen sosiaaliturvaan, mutta se ei tule onnistumaan koska se rikkoisi yhdenvertaisuusperiaatetta (=miksi maahanmuuttajan pitäisi maksaa töistään veroja samalla tavoin kuin kansalaisten, jos ei vastaavasti voi hyödyntää niillä kustannettuja yhteiskunnan palveluita?), ja pahimmillaan voisi myös johtaa vastapuolen vaatimuksiin että Suomen kansalaisuuden saamista tulisi helpottaa maahanmuuttajille, kun minun mielestäni kansalaisuuden saamista tulisi pikemminkin vaikeuttaa, eli kansalaisuuden saamisen pitäisi olla ulkomailla syntyneille maahanmuuttajille ennemmin poikkeus kuin sääntö.
Viimeksi muokattu: