• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eduskuntavaalit 2023

Eiköhän se ole itsestään selvää, että jostain pitää leikata. Valtion talous on vissiin jo 10 mrd alijäämäinen, niin ei sitä voi tasapainottaa pelkillä veronkorotuksilla ja toiveilla talouskasvusta.
Kyllä se on selvää mutta kansa sanoo että ei leikata ainakaan ylestä. Suorassa demokratiassa ei leikattaisi yleltä enkä tiedä leikattaisiinko ollenkaan.
 
Eiköhän YLEltäkin leikata, mutta mitään satojen miljoonien kuristusta ei kannata odotella. Ja hyvä niin.
 
Eiköhän YLEltäkin leikata, mutta mitään satojen miljoonien kuristusta ei kannata odotella. Ja hyvä niin.

Tosin eiköstä Ylen leikkausten pitäisi mennä parlamentaristisen prosessin kautta? Eli ei tuosta välttämättä tule mitään selvää kirjausta hallitusohjelmaan.
 
Eiköhän YLEltäkin leikata, mutta mitään satojen miljoonien kuristusta ei kannata odotella. Ja hyvä niin.
Tosin eiköstä Ylen leikkausten pitäisi mennä parlamentaristisen prosessin kautta? Eli ei tuosta välttämättä tule mitään selvää kirjausta hallitusohjelmaan.

1684782268142.png


Moottorisaha käteen ja toteuttamaan niitä Kokoomuksen ja Perussuomalaisten ennen vaaleja luvattu +100 miljoonan leikkauksia. Leikkausta voi perustella hyvin sillä että valtion talous pitää saada tasapainoon ja hyvinvointitappio on minimaalinen versus koulutus tai sote. Parlamentaarisen menorei'än voi lopettaa, ei sille ole mitään perustetta.
 
Leikkausta voi perustella hyvin sillä että valtion talous pitää saada tasapainoon ja hyvinvointitappio on minimaalinen versus koulutus tai sote. Parlamentaarisen menorei'än voi lopettaa, ei sille ole mitään perustetta.

Sitä tässä odotetaan, että kuuluisi jotain konkreettista mistä sopeutuksia haetaan, eikä tätä ideologista hapatusta, jolla ei edes ole mitään vaikutusta budjettiin. Mikä vielä tärkeintä, niin haluaisin kuulla sopeutuksista kunnon vaikutusarvioiden kanssa.
 
Eiköhän YLEltäkin leikata, mutta mitään satojen miljoonien kuristusta ei kannata odotella. Ja hyvä niin.

Vai niin. Historian suurin leikkaustarve ja nyt nähdään sitten pidetäänkö suojatyöpaikat ja reliikit pystyssä. En tosin yllättyisi jos leikattaisiin rajusti sieltä missä sattuu pahiten köyhille ja jätettäisiin nämä historiallisen tärkeät kohteet isommin koskematta. Juurikin jotain indeksikorotusten jäädyttämistä varmaan tulossa.
 
Vai niin. Historian suurin leikkaustarve ja nyt nähdään sitten pidetäänkö suojatyöpaikat ja reliikit pystyssä. En tosin yllättyisi jos leikattaisiin rajusti sieltä missä sattuu pahiten köyhille ja jätettäisiin nämä historiallisen tärkeät kohteet isommin koskematta. Juurikin jotain indeksikorotusten jäädyttämistä varmaan tulossa.

No Ylestä leikkaaminen on vähän poikkeuksellinen, kerta se ei paikkaisi sitä budjettivajetta yhtään itsessään. Vaan se vaatisi myös sen, että esim. nostetaan tuloveroa vastaavalla summalla.
Toki yleistä veroastetta tuolla saisi alas, mutta se ei nyt ainakaan suoraan korjaa sitä budjettialijäämää.

Ja kerta periaate on se, että Ylen rahoitus käsitellään parlamentaarisesti, niin hallitusohjelmassa tuskin tuosta sovitaan mitään konkreettisia lukuja.
 
Näyttää aivan ilmeiseltä, että RKP:lle on roolitettu hallitusneuvotteluissa Persuille tärkeiden vaatimusten tyhjäksi tekeminen. Joko RKP on ottanut tämän roolin omaehtoisesti, tai sitten se on sovittu heille useamman puolueen muodostamassa klikissä.

Ruotsin kielipuolueelle näyttää nyt olevan äärimmäisen tärkeää, ettei älyvapaaseen maahanmuuttoon kosketa ja maailman kunnianhimoisinta (lue: älyvapainta) ilmastotavoitetta noudatetaan prikulleen. Lisäksi RKP:n kynnyskysymyksenä on ollut kehitysapurahojen leikkaaminen. Enpä kyllä muista, että RKP olisi missään aiemmissa hallitusneuvotteluissa ottanut näin jyrkkiä linjauksia, kunhan vain ruotsinkielen asema ja ruotsinkielisten etuoikeudet säilyvät.

Perussuomalaisten ei kannata suostua ilmeisen selvään vedättämiseen ja pelleilyyn. Jos RKP ei taivu, ja edellä mainittuihin teemoihin tule isoja remontteja, niin jätettäköön hallitusneuvottelut sitten siihen.

 
Näyttää aivan ilmeiseltä, että RKP:lle on roolitettu hallitusneuvotteluissa Persuille tärkeiden vaatimusten tyhjäksi tekeminen. Joko RKP on ottanut tämän roolin omaehtoisesti, tai sitten se on sovittu heille useamman puolueen muodostamassa klikissä.

Ruotsin kielipuolueelle näyttää nyt olevan äärimmäisen tärkeää, ettei älyvapaaseen maahanmuuttoon kosketa ja maailman kunnianhimoisinta (lue: älyvapainta) ilmastotavoitetta noudatetaan prikulleen. Lisäksi RKP:n kynnyskysymyksenä on ollut kehitysapurahojen leikkaaminen. Enpä kyllä muista, että RKP olisi missään aiemmissa hallitusneuvotteluissa ottanut näin jyrkkiä linjauksia, kunhan vain ruotsinkielen asema ja ruotsinkielisten etuoikeudet säilyvät.

Perussuomalaisten ei kannata suostua ilmeisen selvään vedättämiseen ja pelleilyyn. Jos RKP ei taivu, ja edellä mainittuihin teemoihin tule isoja remontteja, niin jätettäköön hallitusneuvottelut sitten siihen.


No aiemmissa neuvotteluissa RKP ei ole ollut sellaisessa kuninkaantekijä asemassa kuin se on nyt.
Ei niiden tarvi taipua kovin paljon, koska tietävät, että seuraava vaihtoehto on heivata Persut pois ja SDP tilalle.

RKP:n ainoa riski on se, että homma jumittaa niin pahasti, että Kepu palaa pöytään.
 
En ole ihan täysin selvillä, että mikä hinku RKP:llä on ajaa tuota äärivasemmistolaista haittamamutusta. Sitä kun tehdään samalla tyylillä pari sukupolvea, niin voidaan ihan perustellusti ja (muissakin puolueissa kuin persut) alkaa pohtimaan että onko ruotsinkielisten erivapauksilla ja ruotsin kielen asemalla mitään järkeä kun isompia ja näkyvämpiä vähemmistökieliä on esim. arabia, somali ja pari muuta :smoke:
Mutta oletan että siinä on kyse lähinnä siitä, että RKP:n keski-ikäiset tantat on kuumana irakilaisiin & mustiin miehiin ja se on tärkeämpi juttu.
 
En ole ihan täysin selvillä, että mikä hinku RKP:llä on ajaa tuota äärivasemmistolaista haittamamutusta. Sitä kun tehdään samalla tyylillä pari sukupolvea, niin voidaan ihan perustellusti ja (muissakin puolueissa kuin persut) alkaa pohtimaan että onko ruotsinkielisten erivapauksilla ja ruotsin kielen asemalla mitään järkeä kun isompia ja näkyvämpiä vähemmistökieliä on esim. arabia, somali ja pari muuta :smoke:
Mutta oletan että siinä on kyse lähinnä siitä, että RKP:n keski-ikäiset tantat on kuumana irakilaisiin & mustiin miehiin ja se on tärkeämpi juttu.
RKP:lla on paljon yrittäjiä, jotka palkkaavat väkeä maatalous-, kasvihuone- ja puutarhatyöhön ulkomailta. Tämän vuoksi myös heille tärkeillä äänestysalueilla muutkin kuin ne yrittäjät on tottuneet heihin ja nähneet, mikä hyöty heistä on. Pienimmissä kunnissa kun heidän perheet saattaa tarkoittaa vaikkapa koulun tai muun palvelun säilymistä.
Lisäksi RKP:lla vähemmistöpuolueena on tietenkin empatiaa myös maamme muita vähemmistöjä kohtaan. Liberaalius puolueessa keskittyy etelään ja Ahvenanmaalle, sitten pampaksella kääntyy keskustaa ja konservatiivisuutta kohti.
RKP:n dnassa on sellainen perinteinen 70-80 -luvuilta tuttu ruotsalaishenkinen maailmanparannushenkisyys voimakkaana. Se liitty heidän kulttuuriseen yhteenkuuluvaisuushenkeensä ruotsalaisten kanssa.
 
No Ylestä leikkaaminen on vähän poikkeuksellinen, kerta se ei paikkaisi sitä budjettivajetta yhtään itsessään. Vaan se vaatisi myös sen, että esim. nostetaan tuloveroa vastaavalla summalla.
Toki yleistä veroastetta tuolla saisi alas, mutta se ei nyt ainakaan suoraan korjaa sitä budjettialijäämää.

Ja kerta periaate on se, että Ylen rahoitus käsitellään parlamentaarisesti, niin hallitusohjelmassa tuskin tuosta sovitaan mitään konkreettisia lukuja.
Ylestä leikkaaminen saattaisi itseasiassa tehdä budjettivajetta sekä tehdä työllisyystavoitetteen saavuttamisesta vaikeampaa. Tämä johtuu siitä, että Ylen kohdalla leikkaussumma tietenkin konkretisoituu henkilötyövuosiksi eli irtisanomisiksi.
Kun Ylellä on erillisrahoitus, niin silloin leikkaus ei jeesaa budjettivajeen korjaamisessa, mutta leikkauksesta suoraan ja välillisesti aiheutuvat menot aiheuttaa sitä.
 
RKP:lla on paljon yrittäjiä, jotka palkkaavat väkeä maatalous-, kasvihuone- ja puutarhatyöhön ulkomailta. Tämän vuoksi myös heille tärkeillä äänestysalueilla muutkin kuin ne yrittäjät on tottuneet heihin ja nähneet, mikä hyöty heistä on. Pienimmissä kunnissa kun heidän perheet saattaa tarkoittaa vaikkapa koulun tai muun palvelun säilymistä.
Lisäksi RKP:lla vähemmistöpuolueena on tietenkin empatiaa myös maamme muita vähemmistöjä kohtaan. Liberaalius puolueessa keskittyy etelään ja Ahvenanmaalle, sitten pampaksella kääntyy keskustaa ja konservatiivisuutta kohti.
RKP:n dnassa on sellainen perinteinen 70-80 -luvuilta tuttu ruotsalaishenkinen maailmanparannushenkisyys voimakkaana. Se liitty heidän kulttuuriseen yhteenkuuluvaisuushenkeensä ruotsalaisten kanssa.

Okei, mutta työperäinen maahanmuutto on eri asia kuin sosiaalipummikansat. Toki tuo viestintä esim. ylläolevassa linkissä jättää vielä epäselväksi että kuka joustaa ja mistä asioista (ja neuvottelut kesken).
Ruotsalaisilta voi varmaan kysyä lisätietoa miten hyvin 70-80 luvun trallala- maailmanparannus sopii yhteen nykymaailman todellisuuden ja vapaan liikkuvuuden kanssa.
 
Tässähän nyt on kuitenkin aivan ilmiselvästi kysymys siitä, että PS pyrkii tieten tahtoen kriisiyttämään hallitusnevotteluja (pysäyttämällä muut pöydät) viikolla, jolloin ko. asiat olisi muutenkin rakenteessa käsittelyvuorossa.

Se mitä he pyrkii sillä saamaan, ja voiko sillä sitten ylipäätään saada jotakin, jää nähtäväksi.

Vai onko kysymyksessä jälleen kerran vain sisäinen viestintä niille omille kannattajille? Saapa nähdä.
 
Ylestä leikkaaminen saattaisi itseasiassa tehdä budjettivajetta sekä tehdä työllisyystavoitetteen saavuttamisesta vaikeampaa. Tämä johtuu siitä, että Ylen kohdalla leikkaussumma tietenkin konkretisoituu henkilötyövuosiksi eli irtisanomisiksi.
Kun Ylellä on erillisrahoitus, niin silloin leikkaus ei jeesaa budjettivajeen korjaamisessa, mutta leikkauksesta suoraan ja välillisesti aiheutuvat menot aiheuttaa sitä.
Pistetään kaikki toissijaiset menot erillisverojen alle ja kas kummaa mistään ei voi leikata, kun se joko aiheuttaa valtavaa vahinkoa tai se ei auta budjettivajeen korjaamisessa.
 
Tässähän nyt on kuitenkin aivan ilmiselvästi kysymys siitä, että PS pyrkii tieten tahtoen kriisiyttämään hallitusnevotteluja (pysäyttämällä muut pöydät) viikolla, jolloin ko. asiat olisi muutenkin rakenteessa käsittelyvuorossa.

Se mitä he pyrkii sillä saamaan, ja voiko sillä sitten ylipäätään saada jotakin, jää nähtäväksi.

Vai onko kysymyksessä jälleen kerran vain sisäinen viestintä niille omille kannattajille? Saapa nähdä.
Näin, jos katsoo asiaa niiden punavihreiden lasien läpi.

Jos RKP pistää persuille tärkeissä kysymyksissä niin paljon hanttiin, että etenemistä ei tapahdu, eikö ole järkevää selvittää onko etenemistä edes mahdollista tapahtua vai pakataanko kamat ja lähdetään kotiin?
 
Näin, jos katsoo asiaa niiden punavihreiden lasien läpi.

Jos RKP pistää persuille tärkeissä kysymyksissä niin paljon hanttiin, että etenemistä ei tapahdu, eikö ole järkevää selvittää onko etenemistä edes mahdollista tapahtua vai pakataanko kamat ja lähdetään kotiin?
Siis tuo on toki se, mitä Purra haluaa kannattajiensa uskovan.

Vai onko niin, kuten Petteri Orpo on johdonmukaisesti todennut jo parin viikon ajan, että asiantuntijakuulemisten jälkeen vasta tämä (nelos)viikko on se, jolloin niitä aletaan vasta kunnolla käsitellä?

Kolmas, surullisin vaihtoehto toki olisi se, että PS tekee tämän etsiessään sellaista sopivaa tietä, missä kasvot joten kuten säilyy, ulos hallitusneuvotteluista oppositioon.
Tähän vaihtoehtoon en haluaisi uskoa itsekään.

Joka tapauksessa asia varmaan avautuu myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
En ole ihan täysin selvillä, että mikä hinku RKP:llä on ajaa tuota äärivasemmistolaista haittamamutusta. Sitä kun tehdään samalla tyylillä pari sukupolvea, niin voidaan ihan perustellusti ja (muissakin puolueissa kuin persut) alkaa pohtimaan että onko ruotsinkielisten erivapauksilla ja ruotsin kielen asemalla mitään järkeä kun isompia ja näkyvämpiä vähemmistökieliä on esim. arabia, somali ja pari muuta :smoke:
Mutta oletan että siinä on kyse lähinnä siitä, että RKP:n keski-ikäiset tantat on kuumana irakilaisiin & mustiin miehiin ja se on tärkeämpi juttu.
Kuka muu tuota kohtuullista maahanmuuttoa (sinulla äärivasemmistolaista haittamamutusta) vastustaa kuin persut? Tuo lopun oletuksesi meni metsään niin paljon kuin voi, kuulostaa ad hominemilta RKP:tä kohtaan.
 
Pistetään kaikki toissijaiset menot erillisverojen alle ja kas kummaa mistään ei voi leikata, kun se joko aiheuttaa valtavaa vahinkoa tai se ei auta budjettivajeen korjaamisessa.
Erillisvero tässä kaiketi kertoo enemmänkin siitä, että aihe on eduskunnassa nähty ensisijaiseksi vrt. muut.
Siitä on toki kellä tahansa oikeus olla eri mieltä.
 
Tai jos tulee uusintavaalit, joissa RKP:ltä lähtee vaa'ankieliasema?
Uusintavaaleihin on Suomessa todella korkea kynnys. Ensin Kokoomus yrittäisi uudelleen, jopa vielä kahdesti (eli ensiksi korvata lähtijän, ja jos ei löydy korvaajaa, sitten kokonaan uudella pohjalla), sen jälkeen Purra, sitten Marin yrittäisi. Vasta jos todettaisiin, että hekään ei halua tai ei onnistu, olisi uusintavaalien paikka.

Jossain muualla on toisenlainen lainsäädäntö ja traditio. Ääriesimerkkinä Kreikassa voittaja totesi heti tuloksen jälkeen, että ei edes yritä, järjestetään uusintavaalit.
 
Erillisvero tässä kaiketi kertoo enemmänkin siitä, että aihe on eduskunnassa nähty ensisijaiseksi vrt. muut.
Siitä on toki kellä tahansa oikeus olla eri mieltä.
Joo, kun äärivasemmistolainen hallitus laittaa puoluet budjetista ja kaikki toissijaiset menot erillisverojen taakse, niin hienosti sabotoidaan tulevia leikkauksia toissijaisista menoista. Vasemmistohallitus toimii ikäänkuin viidentenä kollonnana varmistaen että mistään ei voi leikata ja kun pääsevät uudestaan valtaan jatketaan törsäämistä ja leikauskohteiden miinoitusta.

Se miten tuleva hallitus tämän yle miinan purkaa on että yle siirretään valtion budjettiin sekä ylevero nimetään uudelleen ja tuotto siirtyy valtion budjettiin.
 
En nyt lähtisi vielä maalailemaan piruja seinälle ennen kuin tiedetään, mikä on eduskunnan halu säästää YLEn budjetista. Mitään ei ole varmaan vielä päätetty, eikä varmaan päätetäkään ennen kuin uusi hallitus on tiedossa.
 
Joo, kun äärivasemmistolainen hallitus laittaa puoluet budjetista ja kaikki toissijaiset menot erillisverojen taakse, niin hienosti sabotoidaan tulevia leikkauksia toissijaisista menoista. Vasemmistohallitus toimii ikäänkuin viidentenä kollonnana varmistaen että mistään ei voi leikata ja kun pääsevät uudestaan valtaan jatketaan törsäämistä ja leikauskohteiden miinoitusta.

Se miten tuleva hallitus tämän yle miinan purkaa on että yle siirretään valtion budjettiin sekä ylevero nimetään uudelleen ja tuotto siirtyy valtion budjettiin.
Nyt meni pahasti väärin, ellei sulla sitten ole laurahuhtasaareslainen näkemys siitä, että kokoomusta myöten kaikki paitsi persut on vasemmistoa.
Erilliseen Yle-veroon siirtymää valmisteltiin ja päätettiin parlamentaarisesti Kiviniemen ja Kataisen hallitusten aikana. Eli siis keskusta-kokoomus- ja kokoomusvetoisen sixpack -hallitusten.
 
Nyt meni pahasti väärin, ellei sulla sitten ole laurahuhrasaareslainen näkemys siitä, että kokoomusta myöten kaikki paitsi persut on vasemmistoa.
Erilliseen Yle-veroon siirtymää valmisteltiin ja päätettiin parlamentaarisesti Kiviniemen ja Kataisen hallitusten aikana. Eli siis keskusta-kokoomus- ja kokoomusvetoisen sixpack -hallitusten.
Eikös se ylevero ollutkaan tuon äärivasemmistohallituksen tekosia?
 
Joku veikkaili aikoinaan, että muut pöydät saadaan valmiiksi ja lopulta tarjotaan keveitä tiukennuksia maahanmuuttoon asenteella ota tai jätä, enää ei voida muusta joustaa. Alkaa vähän siltä näyttää, että juuri se ollutkin taktiikkana.
Tämän tyyppinen lähestymistapa on toiminut aiemmin monissakin hallitusneuvotteluissa, sillä aivan siinä loppusuoralla sitten erityisesti puolueidensa ministeripalkkaa havittelevat ja sen saamista lähellä olevat neuvottelijat alkavat tuntea ministeriaudin nahkapenkkien kutsuva tuoksua, avustajansa taas alivaltiosihteerin vakanssin ja liksan kutsua.

Ilmeisesti kuitenkin Persujen sisäinen kärsimättömyys ja paine tässä nyt on eniten vaikuttamassa. Heillä on nimittäin tulevana lauantaina puoluevaltuuston koolla Helsingissä ja tietysti puheenjohtajalla on kova paine saada sinne edes jotakin onnistumiseen viittaavaa kerrottavaksi. Ja ilmeisesti vielä mitään ei ole.
 
Tämän tyyppinen lähestymistapa on toiminut aiemmin monissakin hallitusneuvotteluissa, sillä aivan siinä loppusuoralla sitten erityisesti puolueidensa ministeripalkkaa havittelevat ja sen saamista lähelläolevat alkavat tuntea ministeriaudin nahkapenkkien kutsuva tuoksua, avustajansa alivaltiosihteerin vakanssin kutsua.

Ilmeisesti kuitenkin Persujen sisäinen kärsimättömyys ja paine tässä nyt on eniten vaikuttamassa. Heillä on nimittäin tulevana lauantaina puoluevaltuuston koolla Helsingissä ja tietysti puheenjohtajalla on kova paine saada sinne edes jotakin onnistumiseen viittaavaa kerrottavaksi. Ja ilmeisesti vielä mitään ei ole.
No mitä sitä sitten muitakaan neuvottelemaan loppuun ennen kuin tietävät mitä myönnytyksiä saavat maahanmuuton kiristämiseen?
 
No mitä sitä sitten muitakaan neuvottelemaan loppuun ennen kuin tietävät mitä myönnytyksiä saavat maahanmuuton kiristämiseen?
Kriisiyttäminen on aina kaksiteräinen miekka. Sillä voi tosiaan saada jotain omaa läpikin, mutta sillä voi toisaalta ajaa itsensä ja puolueensa umpikujaan. Useimmiten se kärsivällinen, jopa uuvuttava neuvotteleminen vaan toimii paremmin. Kokoomuksen Orpo on tavoitellut valmista kesäkuun alkupuoleen, viimeistään juhannukseen mennessä. Jos itse olisin Purran housuissa tai mekossa, vastaisin päinvastaisella tavalla eli kriisiyttämisen sijaan pitkittämällä neuvotteluja huomattavasti lisää - niin pitkään, että se paine saada valmista siirtyisi Orpolle.
Jos katsoo vuosikymmenien perspektiivillä, väsytystaktiikka on kuitenkin osoittautunut toimivaksi hallitusneuvottelutaktiikaksi.
Kriisiyttäminen taas sitten hallituksen sisällä erityisesti hyväksi budjettiriihitaktiikaksi.
 
En ole ihan täysin selvillä, että mikä hinku RKP:llä on ajaa tuota äärivasemmistolaista haittamamutusta. Sitä kun tehdään samalla tyylillä pari sukupolvea, niin voidaan ihan perustellusti ja (muissakin puolueissa kuin persut) alkaa pohtimaan että onko ruotsinkielisten erivapauksilla ja ruotsin kielen asemalla mitään järkeä kun isompia ja näkyvämpiä vähemmistökieliä on esim. arabia, somali ja pari muuta :smoke:
Mutta oletan että siinä on kyse lähinnä siitä, että RKP:n keski-ikäiset tantat on kuumana irakilaisiin & mustiin miehiin ja se on tärkeämpi juttu.
Kuulitko että siellä neuvotteluissa on enimmäkseen oikeistolaisia jotka haluaa maahanmuuttajia ja sitten niistä neuvottelevista puolueista vasemmalla reunalla oleva ps, joka luontaisesti on kaikkea vastaan, ihmettelemässä kun ei löydy yhteistä säveltä.

Jostain vaan kai tulee tarve heitellä tuota äärivasenta minne sattuu ja muille jotain itsekeksittyjä mielipiteitä vastustettavaksi. Taitaa olla kova tarve vaan saada jakolinjat niin vahvoiksi ettei joudu sinne hallitukseen, joutuisi muuten kohta vastustamaan itseään.
 
Kuulitko että siellä neuvotteluissa on enimmäkseen oikeistolaisia jotka haluaa maahanmuuttajia ja sitten niistä neuvottelevista puolueista vasemmalla reunalla oleva ps, joka luontaisesti on kaikkea vastaan, ihmettelemässä kun ei löydy yhteistä säveltä.

Jostain vaan kai tulee tarve heitellä tuota äärivasenta minne sattuu ja muille jotain itsekeksittyjä mielipiteitä vastustettavaksi. Taitaa olla kova tarve vaan saada jakolinjat niin vahvoiksi ettei joudu sinne hallitukseen, joutuisi muuten kohta vastustamaan itseään.
Niin kuin viimeksi kävi.
 
Hyvä tästä tulee. Kokoomus voi lähteä joko persujen kanssa rakentelemaan tulevaisuutta tai sitten sekoilemaan uuden six-packin kanssa.

Jälkimmäinen olisi varmaan vielä koomisempaa kuin ensimmäinen.
 
Hyvä tästä tulee. Kokoomus voi lähteä joko persujen kanssa rakentelemaan tulevaisuutta tai sitten sekoilemaan uuden six-packin kanssa.

Jälkimmäinen olisi varmaan vielä koomisempaa kuin ensimmäinen.

No eihän siinä nyt mitään sikspäkkiä tarvita jos Persut eivät lähde mukaan. SDP tilalle ja uudet neuvottelut muuten samoilla puolueilla.
 
Toi kokoonpano olisi Kokoomukselle monessa muussa asiassa helppo pl. leikkaukset joita se on toitottanut koko vaalien ajan. Täten olisi huono Kokoomukselle. Toki SDP taipuu johonkin puolimatkaan edes niin ehkä se voisi olla jonkunlainen sopu.
 
Sitä tässä odotetaan, että kuuluisi jotain konkreettista mistä sopeutuksia haetaan, eikä tätä ideologista hapatusta, jolla ei edes ole mitään vaikutusta budjettiin. Mikä vielä tärkeintä, niin haluaisin kuulla sopeutuksista kunnon vaikutusarvioiden kanssa.

No kyllä sillä 440 miljoonan YLE:n leikkauksella on vaikutusta, se vastaisi 5% nykyisestä alijäämästä. Jos sinulla on parempi näkemys niin kerro toki mistä leikkaisit itse 10 miljardia että valtion budjetti saataisiin tasapainoon.

RKP:lla on paljon yrittäjiä, jotka palkkaavat väkeä maatalous-, kasvihuone- ja puutarhatyöhön ulkomailta. Tämän vuoksi myös heille tärkeillä äänestysalueilla muutkin kuin ne yrittäjät on tottuneet heihin ja nähneet, mikä hyöty heistä on. Pienimmissä kunnissa kun heidän perheet saattaa tarkoittaa vaikkapa koulun tai muun palvelun säilymistä.
Lisäksi RKP:lla vähemmistöpuolueena on tietenkin empatiaa myös maamme muita vähemmistöjä kohtaan. Liberaalius puolueessa keskittyy etelään ja Ahvenanmaalle, sitten pampaksella kääntyy keskustaa ja konservatiivisuutta kohti.
RKP:n dnassa on sellainen perinteinen 70-80 -luvuilta tuttu ruotsalaishenkinen maailmanparannushenkisyys voimakkaana. Se liitty heidän kulttuuriseen yhteenkuuluvaisuushenkeensä ruotsalaisten kanssa.


Niin, jostain kumman syystä luin Hesarista että nimenomaan nämä Pohjanmaan yrittäjät olisivat mielummin persujen kuin vihersosialistien kanssa hallituksessa. RKP:n Helsingin ja Turun sosialistiosasto toki haaveilee sinipunan perään. Siinä olet oikeassa että sosialismi sykkii vahvasti RKP:ssä. Parasta mitä RKP voisi tehdä on jättää punablokin omaan arvoonsa, sanoa hej då! ja antaa Biaudetin ja kumppanien loikata vasemmistoliittoon.

Suhtautuminen perussuomalaisiin jakaa Rkp:n piirijohtajia: ”Näen epämiellyttävänä yhteistyön”


Granrothille itselleen mieluisin hallituspohja olisi kokoomus, Sdp, Rkp ja vihreät.

Muiden piirien puheenjohtajat ovat lausunnoissaan varovaisempia.

Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Henrik Antfolk on Granrothin kanssa eri mieltä hallitukseen menemisestä perussuomalaisten kanssa.

”Tietysti riippuen siitä, kuinka neuvottelut menevät. Mutta ei minulla ole mitään sitä vastaan.”

Antfolk korostaa, että asia on tällä hetkellä hallitustunnustelija Orpon eikä Rkp:n käsissä. Orpo päättää, mitkä puolueet hän kutsuu hallitusneuvotteluihin. Antfolk toteaa Suomen tarvitsevan toimivan hallituksen ja korostaa neuvottelujen merkitystä.


Tältä tuntuisi yhteistyö perussuomalaisten kanssa – Nyt puhuvat suomenruotsalaiset


Furu ajattelee, että oikeistohallitus olisi Suomelle juuri nyt hyväksi.

”Olen huolissani Suomen velkaantumisesta. Edellisen hallituksen aikana velka lisääntyi. Nyt ollaan siinä pisteessä, että pitää olla tiukempi.”

Hän katsoo, että oikeistohallitus ajaisi erityisesti yrittäjän etua, ja katsoo että tämä olisi oikea lääke työllisyyden nostamiseksi.

Esimerkiksi Turussa Rkp:n edustajilla on hyvin erilaisia näkemyksiä keskenään. Simola niputtaa Turun ja Helsingin samantyyppisiksi alueiksi. Näissä Rkp on hänen mukaansa jakautunut porvarisiipeen ja liberaalivasemmistosiipeen. Sen sijaan Pohjanmaa on hyvin perusoikeistolainen, samoin Itä- ja Länsi-Uusimaa sekä Varsinais-Suomessa Turunmaan saaristoalue.

”Jos puolueen sisäiset, selkeät näkemyserot entisestään vahvistuvat tulevalla hallituskaudella, on mahdollista, että jotkut voivat jopa jättää puolueen ja siirtyä muihin puolueisiin.”

 
No kyllä sillä 440 miljoonan YLE:n leikkauksella on vaikutusta, se vastaisi 5% nykyisestä alijäämästä. Jos sinulla on parempi näkemys niin kerro toki mistä leikkaisit itse 10 miljardia että valtion budjetti saataisiin tasapainoon.




Niin, jostain kumman syystä luin Hesarista että nimenomaan nämä Pohjanmaan yrittäjät olisivat mielummin persujen kuin vihersosialistien kanssa hallituksessa. RKP:n Helsingin ja Turun sosialistiosasto toki haaveilee sinipunan perään. Siinä olet oikeassa että sosialismi sykkii vahvasti RKP:ssä. Parasta mitä RKP voisi tehdä on jättää punablokin omaan arvoonsa, sanoa hej då! ja antaa Biaudetin ja kumppanien loikata vasemmistoliittoon.

Suhtautuminen perussuomalaisiin jakaa Rkp:n piirijohtajia: ”Näen epämiellyttävänä yhteistyön”


Granrothille itselleen mieluisin hallituspohja olisi kokoomus, Sdp, Rkp ja vihreät.

Muiden piirien puheenjohtajat ovat lausunnoissaan varovaisempia.

Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Henrik Antfolk on Granrothin kanssa eri mieltä hallitukseen menemisestä perussuomalaisten kanssa.

”Tietysti riippuen siitä, kuinka neuvottelut menevät. Mutta ei minulla ole mitään sitä vastaan.”

Antfolk korostaa, että asia on tällä hetkellä hallitustunnustelija Orpon eikä Rkp:n käsissä. Orpo päättää, mitkä puolueet hän kutsuu hallitusneuvotteluihin. Antfolk toteaa Suomen tarvitsevan toimivan hallituksen ja korostaa neuvottelujen merkitystä.


Tältä tuntuisi yhteistyö perussuomalaisten kanssa – Nyt puhuvat suomenruotsalaiset


Furu ajattelee, että oikeistohallitus olisi Suomelle juuri nyt hyväksi.

”Olen huolissani Suomen velkaantumisesta. Edellisen hallituksen aikana velka lisääntyi. Nyt ollaan siinä pisteessä, että pitää olla tiukempi.”

Hän katsoo, että oikeistohallitus ajaisi erityisesti yrittäjän etua, ja katsoo että tämä olisi oikea lääke työllisyyden nostamiseksi.

Esimerkiksi Turussa Rkp:n edustajilla on hyvin erilaisia näkemyksiä keskenään. Simola niputtaa Turun ja Helsingin samantyyppisiksi alueiksi. Näissä Rkp on hänen mukaansa jakautunut porvarisiipeen ja liberaalivasemmistosiipeen. Sen sijaan Pohjanmaa on hyvin perusoikeistolainen, samoin Itä- ja Länsi-Uusimaa sekä Varsinais-Suomessa Turunmaan saaristoalue.

”Jos puolueen sisäiset, selkeät näkemyserot entisestään vahvistuvat tulevalla hallituskaudella, on mahdollista, että jotkut voivat jopa jättää puolueen ja siirtyä muihin puolueisiin.”

Olennaisin asia oli heti linkkaamasi uutisen alussa. Siitä voi lukea myös sen, että tällä kertaa RKP:n johtokin neuvottelee hallitusneuvotteluissa normaalia kapeammalla joustovaralla.

”Torstaina julkistetun vaaliseurantatutkimuksen tulokset paljastivat kuitenkin, että vain kahdeksan prosenttia Rkp:tä äänestäneistä piti nyt muodostumassa olevan kaltaista hallitusta parhaana vaihtoehtona. Mieluisin vaihtoehto Rkp:n kannattajille olisi ollut sinipunahallitus eli kokoomuksen ja Sdp:n varaan rakentuva hallituspohja.

”LOUNAISEN Suomen alueella ilmestyvän ruotsinkielisen ÅU:n päätoimittaja Simola sanoo tienneensä, että nyt muodostumassa olevan kaltaista hallitusta suosii Rkp:läistä vain pieni joukko, mutta tulos yllätti silti.
Kahdeksan prosenttia on todella alhainen luku.””


Ja jos luit lauseista: ”Ei minulla ole mitään sitä vastaan” ja että ”joskus meillä on ollut hankalaa demarien kanssa myöskin”, että Pohjanmaan ruotsinkieliset rkpläiset yrittäjät olisivat mieluummin Persujen kanssa, niin olet ladannut siihen kosolti omaa tulkintaa. Tuo Granroth kun ei edes ole niitä yrittäjiä.

Kahdeksan prosenttia kaikista on kuitenkin kahdeksan prosenttia. Ei sen enempää.
 
Viimeksi muokattu:
No kyllä sillä 440 miljoonan YLE:n leikkauksella on vaikutusta, se vastaisi 5% nykyisestä alijäämästä. Jos sinulla on parempi näkemys niin kerro toki mistä leikkaisit itse 10 miljardia että valtion budjetti saataisiin tasapainoon.

Kuten tuolla aiemmin jo totesin, YLE:n leikkauksella ei itsestään olisi mitään vaikutusta budjetin alijäämään. Johtuen siitä, että YLE:n rahoitus on budjetin ulkopuolista, eli jos sieltä leikataan, niin sitä YLE:stä saatua säästöä ei voida suoraan siirtää muihin kuluihin. Vaan pitäisi lisätä verotusta, esim. tuloveroja, jolla sitten saataisiin ne rahat sinne budjettiin käytettäväksi.

Toiseksi, kerta YLE:n rahoitus hoidetaan parlamentaarisesti, kyseessä on asia josta ei voi hallitusneuvotteluissa oikein sopia. Toki siellä voidaan sopia, että pyritään käynnistämään parlamentaarinen työryhmä tutkimaan YLE:n rahoituksen suuruutta, mutta tuossa ei voida tehdä mitään konkreettisia lupauksia tuon työryhmän tuloksista suuntaan tai toiseen.
 
Kuten tuolla aiemmin jo totesin, YLE:n leikkauksella ei itsestään olisi mitään vaikutusta budjetin alijäämään. Johtuen siitä, että YLE:n rahoitus on budjetin ulkopuolista, eli jos sieltä leikataan, niin sitä YLE:stä saatua säästöä ei voida suoraan siirtää muihin kuluihin. Vaan pitäisi lisätä verotusta, esim. tuloveroja, jolla sitten saataisiin ne rahat sinne budjettiin käytettäväksi.

Toiseksi, kerta YLE:n rahoitus hoidetaan parlamentaarisesti, kyseessä on asia josta ei voi hallitusneuvotteluissa oikein sopia. Toki siellä voidaan sopia, että pyritään käynnistämään parlamentaarinen työryhmä tutkimaan YLE:n rahoituksen suuruutta, mutta tuossa ei voida tehdä mitään konkreettisia lupauksia tuon työryhmän tuloksista suuntaan tai toiseen.
Ensinnäkin ylevero voidaan nimetä uudelleen ja siirtää budjettiin samalla kun ylen rahoitus siirtyy budjettiin. Toiseksi ylen asema ei tietääkseni ole turvattu perustuslailla, joten enemmistöhallitus voi -niin halutessaan- tehdä ylelle melkein mitä tahansa.
 
Kuten tuolla aiemmin jo totesin, YLE:n leikkauksella ei itsestään olisi mitään vaikutusta budjetin alijäämään. Johtuen siitä, että YLE:n rahoitus on budjetin ulkopuolista, eli jos sieltä leikataan, niin sitä YLE:stä saatua säästöä ei voida suoraan siirtää muihin kuluihin. Vaan pitäisi lisätä verotusta, esim. tuloveroja, jolla sitten saataisiin ne rahat sinne budjettiin käytettäväksi.

Toiseksi, kerta YLE:n rahoitus hoidetaan parlamentaarisesti, kyseessä on asia josta ei voi hallitusneuvotteluissa oikein sopia. Toki siellä voidaan sopia, että pyritään käynnistämään parlamentaarinen työryhmä tutkimaan YLE:n rahoituksen suuruutta, mutta tuossa ei voida tehdä mitään konkreettisia lupauksia tuon työryhmän tuloksista suuntaan tai toiseen.


No taloustieteilijäthän ovat sanoneet että ei päästä valtion tasapainotuksesta ilman veronkorotuksia. Jos vuosittaisen YLE-vero maksu tiputetaan 163 --> 40€, voi mielestäni ihan kohtuudella saman verran nostaa verotusta esim. ALV:n muodossa nostamalla alennetut ALV-verokannat samalle tasolle.

Ei tuolle parlamentaariselle menoreijälle ole mitään syytä. Hallitus voi päättää, että parlamentaarisesti voidaan toimia mutta 80% pienemmällä budjetilla.
 
Ensinnäkin ylevero voidaan nimetä uudelleen ja siirtää budjettiin samalla kun ylen rahoitus siirtyy budjettiin. Toiseksi ylen asema ei tietääkseni ole turvattu perustuslailla, joten enemmistöhallitus voi -niin halutessaan- tehdä ylelle melkein mitä tahansa.

Mutta enemmistöhallitus ei tule toimimaan noin. Ei ainakaan mikään nykyisillä puolueilla kasattava hallitus. Kyseessä olisi kuitenkin sen verta radikaali poikkeus YLE:een liittyviin periaatteisiin, että jos jollain ihmeellä Persut haluaisivat tuota, niin muut puolueet eivät kyllä lähtisi mukaan. Tuo menisi samaan kategoriaan kuin se, että oletettaisiin, että hallitusohjelmassa voitaisiin kirjata perustuslakivaliokunnan lausunnoista (joka myös olisi teknisesti mahdollista, mutta käytännössä kaikkien periaatteiden vastaista).
 
Ensinnäkin ylevero voidaan nimetä uudelleen ja siirtää budjettiin samalla kun ylen rahoitus siirtyy budjettiin. Toiseksi ylen asema ei tietääkseni ole turvattu perustuslailla, joten enemmistöhallitus voi -niin halutessaan- tehdä ylelle melkein mitä tahansa.
Itse asiassa noin merkittävä muutos saattaisi olla perustuslain turvaamiin TSS oikeuksiin niin voimakkaasti vaikuttava, että perustuslakivaliokunta joutuisi miettimään vaatiiko se perustuslakikäsittelyä.

Mutta koska tuollaista muutosta ei Kokoomuksen vetämä hallitus ikinä tee, niin ei sitä sen syvemmin tarvitse miettiä. Yleltä napsaistaan nyt todennäköisesti indeksikorotukset pois tai sitten jotain suuruusluokkaa n. 30-50 miljoonan sisällä oleva kertaraapaisu. Pahimmillaan molemmat. Ja siinä se on se realiteetti.
 
No eihän siinä nyt mitään sikspäkkiä tarvita jos Persut eivät lähde mukaan. SDP tilalle ja uudet neuvottelut muuten samoilla puolueilla.
Tämähän on aina kokoomukselle toiminut hyvin, kun pystytetään hallitusta vihervasemmistolaisista, menestystarinoita löytyy Kataisen ja Stubbin ajoilta.
 
Eihän tuo nyt erityisen vihervasemmistolainen olisi, vaan perinteinen sinipuna.
Mitä seurasi edellisestä "sinipunasta" Lipposen hallituksesta, Kokoomus oli jälleen kerran suurin putoaja. Huomaat varmaan trendin. (tuolloin oli vielä talouskin kunnossa nykymittapuulla)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 430
Viestejä
4 512 022
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom