Autoliitto harrastaa myös olkiukkoilua.
" Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan."
Tuollaista ei ole kukaan väittänytkään mihin autoliitto vastailee kunniakkaasti. Suomessa rekisteröidään +100 000 uutta autoa joka vuosi eli joillakin täällä on varaa niitä ostaa joka vuosi. Ei köyhillä ole tälläkään hetkellä varaa uuteen autoon, eikä sitä kukaan odota tulevaisuudessakaan. 2019 ostetaan enemmän sähköautoja kuin 2018 ja tämä kiihtyy jatkuvalla tahdilla. 2025 myydään käytettynä jo todella paljon sähköautoja ja 2030 jälkeen niitä jo luultavasti romutetaan ensimmäisiä yksilöitä.
Ei sen auton voimanlähde ole rajoittava tekijä voiko pienituloinen ostaa sen. Pienituloinen voi vain haaveilla uudesta autosta tai jostain x6 bemarista. Olisihan se kivaa, mutta ei täällä kukaan ole laittamassa kaikkia suomalaisia ostamaan
uutta sähköautoa.
Jos tätä faktaa ei halua hyväksyä, niin menee kyllä erikoiseksi keskustelu.
Lisätään pieni excelöinti. Kasvuprosentit ihan hatusta perustuen arvoihin mitä lehdissä autoalakin arvioinut, että "lähes kaikki" myytävät autot olisi sähköautoja 2030-luvulla. Myytyjen uusien autojen määränä käytetty 2017 ensirekisteröintien määrää. Tästä sitten skaalasin alkuvuosille tähän hiljaista kasvua ja sitten lineaarisesti 2035 vuodelle 80% myyntiosuus tähtäimenä.
Tulos: Suomessa olisi liikenteessä 804 760 sähköautoa. Ehkä sieltä riittäisi vaihtoautoihinkin jo halvempaa kärryä. Tässä ei huomioitu nykyisiä sähköautoja (olematon määrä) tai ulkomailta tuotuja vaihtoautoja, joiden määrä tietysti vaikuttaa ja luultavasti vähintään samassa suhteessa muuttuvat tuontiautot sähköiseksi mitä oma myynti.
Vuosi - Myyntimäärä - myyntiosuus - myyntimäärä (kpl)
2019 118000 0,02 2360
2020 118000 0,05 5900
2021 118000 0,1 11800
2022 118000 0,15 17700
2023 118000 0,2 23600
2024 118000 0,25 29500
2025 118000 0,3 35400 (30% Audin tavoite myös tälle vuodelle, suomen omat arviot maltillisempia)
2026 118000 0,35 41300
2027 118000 0,4 47200
2028 118000 0,45 53100
2029 118000 0,5 59000
2030 118000 0,55 64900
2031 118000 0,6 70800
2032 118000 0,65 76700
2033 118000 0,7 82600
2034 118000 0,75 88500
2035 118000 0,8 94400
"Neljä kymmenesosaa sähköauton hinnasta muodostuu sen akuston materiaali- ja valmistuskustannuksista. Mitä halvemmalla akkuja voidaan valmistaa, sitä halvempi on myös lopullinen auto.
Mikäli litiumioniakuissa tarvittavien materiaalien hinnat jatkavat putoamistaan nykyiseen tahtiin, ovat sähköautot vastaavien polttomoottoriautojen kanssa samanhintaisia vuonna 2024 – ja jopa halvempia vuonna 2025."
Seitsemän vuoden päästä sinäkin ostat sähköauton – ja tässä syy siihen, miksi teet sen mieluusti