• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eduskuntavaalit 2019

Halla-aho, Andersson ja Haavisto löysivät yllättäen toisensa kannabiskysymyksessä – vain Halla-aho myöntää kokeilun
Täytyy sanoa että Halla-Aho yllätti positiivisesti, mutta Andersson ja Haavisto vähän pettivät. Jotenkin olisin kuvitellut vihreiden olevan vahvemmin ainakin dekriminanisoinnin kannalla. Väitän että vasemmistossakin kannatus on aika suurta.
Persuissa on tietty se oma konservatiivisempi siipi, mutta Halla-Aho otti silti melko järkevän lähestymistavan asiaan.
Vihreiden liberaali päihdepolitiikka on vähän kun Kokoomuksen tiukka maahanmuuttolinja: Jostain ihmeen syystä näihin uskotaan, mutta näytöt eivät sitä tue. Vihreät isolla enemmistöllä äänestivät alkoholilain höllentämista vastaan. Vasemmistoliitto vastusti lähes yksimielisesti. Nämä puolueet mielletään yleensä liberaaleiksi. Konservatiivipersut äänestivät 13-4 höllentämisen puolesta. :tup:

Toki "meillä" oli oma lehmä ojassa. Ei tarvitse vain juoda Lidlin punaista jos Alkoon ei kerennyt krapulassa ja saa kunnon lonkkua lähiökaupastakin. :darra:
 
Vihreiden liberaali päihdepolitiikka on vähän kun Kokoomuksen tiukka maahanmuuttolinja: Jostain ihmeen syystä näihin uskotaan, mutta näytöt eivät sitä tue. Vihreät isolla enemmistöllä äänestivät alkoholilain höllentämista vastaan. Vasemmistoliitto vastusti lähes yksimielisesti. Nämä puolueet mielletään yleensä liberaaleiksi. Konservatiivipersut äänestivät 13-4 höllentämisen puolesta. :tup:

Toki "meillä" oli oma lehmä ojassa. Ei tarvitse vain juoda Lidlin punaista jos Alkoon ei kerennyt krapulassa ja saa kunnon lonkkua lähiökaupastakin. :darra:

Ei kai ainakaan vasemmisto voinut yllättää. Sosialisointihan niiden unelma. Milloin he olisivat tukensa antaneet vapaille markkinoille ja yrityksille.

Milloin ehdokaslistat yleensä valmistuneet puolueilta? Kun eduskunta jää tauolle?
 
Kriittisten kannattaisi äänestää Junes Lokan kaltaisia tapauksia eli tuubiin kaikki esim. resurssipulaisten poliisien mielivallattomat säilömiset. Valitettavasti anarkian ja mielenosoitusten kautta asiat menee paremmin perille. Marttyyri kristitityt ja Gandhin porukkakin ovat tässä onnistuneet menestykkäästi ja valtaapitävät ovat joutuneet taipumaan.
Persuista Tynkkynen melkein vastaava eli äänelle saa vastinetta.

Kun ei kerran sillä isolla jytkyllä päässyt kuin jonkinlaiseen hampaattoman koulukiusatun asemaan. Ainoa lohtu toki Audin penkki.

Monet seitkytluvun anarkistitkin on nykyään jotain hemmetin massipääliköitä.
 
Vihreiden liberaali päihdepolitiikka on vähän kun Kokoomuksen tiukka maahanmuuttolinja: Jostain ihmeen syystä näihin uskotaan, mutta näytöt eivät sitä tue. Vihreät isolla enemmistöllä äänestivät alkoholilain höllentämista vastaan. Vasemmistoliitto vastusti lähes yksimielisesti. Nämä puolueet mielletään yleensä liberaaleiksi. Konservatiivipersut äänestivät 13-4 höllentämisen puolesta. :tup:

Toki "meillä" oli oma lehmä ojassa. Ei tarvitse vain juoda Lidlin punaista jos Alkoon ei kerennyt krapulassa ja saa kunnon lonkkua lähiökaupastakin. :darra:
Joo, tuo vihreiden vastustus alkoholilain tapauksessa taisi tosin olla ihan vaan oppositiopolitiikkaa. Kannattivat asiaa ennen vaaleja.
Toukon perustelut mielipiteen muutoksellekin olivat aika olemattomat silloin.
 
Niin varmaan tulevaisuudessakin voidaan sanoa nykyisistä ns. anarkisteista! Anarkistisuus lienee aika huono ennuste yhteisen hyvän tekemiselle.

Olihan Halonenkin presidentti ja pyöri anarkistipiireissä. Eikä edes yrittänyt olla koko kansan presidentti, kun se oma agenda paljon tärkeämpi. Eiköhän nämä massipääliköt ole juurikin sitä ajattelevampaa/sovittelempaa porukkaa ja sitten vielä rappuralliporukka läpällä kännissä ja hyvinkin linnakundeja, mutta tarpeellisia.
Mandelakin "marttyyrikristitty" ja hupsista siitä tuli presidentti. Ainoa mikä sai ne tummat rauhoittumaan.
 
Nyt se varmistui: Keskusta nimitti kiinteistökuningatar Liskin ehdolle eduskuntaan
Varmaan tavoitteena saada alitettua vielä Bernerin suosio jotenkin.
Mitä olen tuon ihmisen juttuja kuullut, niin ei nyt ensimmäisenä tule mitään positiivista mieleen.

E: hidas :D

En kyllä ymmärrä että ketkä tällaisia henkilöitä äänestää eduskuntaan? Ja vielä keskustan listoilta. Kuvitellaanko jotenkin että näillä on varmaan vahva talousosaaminen ja tulevat sen avulla ajamaan pyyteettömästi tavallisten ihmisten etua. Kuka Berneriäkin oikein äänesti ja minkä vuoksi?

Edit. Eikun niin Berneri oli Leijonan luolassa ja mukana lasteensairaala (kusetuksessa). :facepalm:
 
Kuka Berneriäkin oikein äänesti ja minkä vuoksi?

Edit. Eikun niin Berneri oli Leijonan luolassa ja mukana lasteensairaala (kusetuksessa). :facepalm:
Lastensairaalassa ei ollut mitään kusetusta, vaikka aiheesta löytyykin erinäisiä foliohattusivuja. Minusta Berner on sinänsä pätevä tyyppi, mutta ministerinä hänestä on tullut vaikutelma, että hän sooloilee liikaa. On varmaan esim. Vallila interiorin toimitusjohtajana tottunut siihen, että asiat menevät hänen halunsa mukaan, mutta politiikassa pitäisi sopia asioista hallituksen kesken, ennen kuin lähtee tiedottamaan.

Sitä vain olen ihmetellyt, että miten Berner on voinut ajaa keskustassa niinkin kokoomuslaista politiikkaa.
 
Lastensairaalassa ei ollut mitään kusetusta, vaikka aiheesta löytyykin erinäisiä foliohattusivuja. Minusta Berner on sinänsä pätevä tyyppi, mutta ministerinä hänestä on tullut vaikutelma, että hän sooloilee liikaa. On varmaan esim. Vallila interiorin toimitusjohtajana tottunut siihen, että asiat menevät hänen halunsa mukaan, mutta politiikassa pitäisi sopia asioista hallituksen kesken, ennen kuin lähtee tiedottamaan.

Sitä vain olen ihmetellyt, että miten Berner on voinut ajaa keskustassa niinkin kokoomuslaista politiikkaa.

No. Mitä nyt kusetuksena pitää. Kyllä se omasta mielestä on kusetusta jos julkista rahaa koijataan yksityisille näin tehokkaasti.

Tämä sairaalahankkeessa ihmetyttää: 130 miljoonaa julkista rahaa - säätiö saa kiinteistön
 
Kepu sai "kovan" julkkisehdokkaan. Tosin jollainhan ne 700000€ korvaukset on Kaisan maksettava.

"– Tykkään kivoista harrastuksista, ja kotimainen politiikka on todella mielenkiintoinen ja kiva harrastus. Olisi todella kiva mennä mukaan politiikkaan, Liski sanoi vuonna 2015."

Nyt se varmistui: Keskusta nimitti kiinteistökuningatar Liskin ehdolle eduskuntaan

1. Omaisuutta ja varallisuutta kartuttaa nykyisessä työtehtävässä huomattavasti nopeammin, kuin rivikansanedustajana. Vain köyhät lähtee tuonne rahan vuoksi. Nopeasti googlaamalla 2015 "jo" tienannut +200k vuoteen. Tuo siis ulos firmasta nostettu raha, yrityksen varallisuudesta ei mitään hajua tai omistusosuuksista, saati mahdollisista sijoitusyhtiöistä.

2. Tuo harrastuskommentti vedetty hienosti uutiskommenteissakin esille miettimättä mitä siinä lukee. 2015 kommentoinut noin, kun on harrastanut politiikkaa ja tykännyt siitä. Ei se sano, että lähtee harrastuksena tekemään tätä nyt tekemään.. :)

ja huoli pois puolustuspuheenvuoroltani. En äänestä Kaisaa, enkä todellakaan äänestä Keskustaa.
 
Säätiöt ovat yksityisiä.

Lainataan kättä pidempää, kun et kuitenkaan uskoisi minun sanomisia. Tulee samalla ytimekkäästi muotoiltua asia lyhyesti.

"Säätiö eroaa osakeyhtiöstä muun muassa siten, että sen tarkoituksena ei ole harjoittaa liiketoimintaa tai tuottaa voittoa eikä sillä ole omistajia."

(säätiöllä saa olla toki osittain liiketoimintaa, kuten tässä vuokraustoimintaa. Sijoittamalla säätiöt kerryttävät jakovarallisuutta, kuten varmaan tiedätkin.)
 
Lainataan kättä pidempää, kun et kuitenkaan uskoisi minun sanomisia. Tulee samalla ytimekkäästi muotoiltua asia lyhyesti.

"Säätiö eroaa osakeyhtiöstä muun muassa siten, että sen tarkoituksena ei ole harjoittaa liiketoimintaa tai tuottaa voittoa eikä sillä ole omistajia."

(säätiöllä saa olla toki osittain liiketoimintaa)

Säätiöt ovat silti yksityisiä. "Säätiöt eivät saa tuottaa voittoa" ei merkkaa mitään kun sitä rahaa jaetaan säätiöistä ties minne ja juuri kenenkään valvomatta.
 
Säätiöt ovat silti yksityisiä. "Säätiöt eivät saa tuottaa voittoa" ei merkkaa mitään kun sitä rahaa jaetaan säätiöistä ties minne ja juuri kenenkään valvomatta.

Säätiöitä juurikin valvotaan ja niillä kun ei ole omistajaa, niin miten määrittelet niiden olevan yksityisiä?
 
Säätiöitä juurikin valvotaan ja niillä kun ei ole omistajaa, niin miten määrittelet niiden olevan yksityisiä?

Yksityiset hallinnoivat niitä. Ei todellakaan valvota sitä miten sieltä otetaan palkkoja ja palkkioita ja jaetaan rahaa. Säätiökoijauksia on tullut ties kuinka paljon ilmi ja ne ovat vain pieni osa siitä miten paljon sitä harrastetaan.
 
Yksityiset hallinnoivat niitä. Ei todellakaan valvota sitä miten sieltä otetaan palkkoja ja palkkioita ja jaetaan rahaa. Säätiökoijauksia on tullut ties kuinka paljon ilmi ja ne ovat vain pieni osa siitä miten paljon sitä harrastetaan.

Säätiön tilinpäätös ja tilintarkastus - Minilex

Lue tuo. Sitten jos tiedät miten osakeyhtiölaki menee, niin voidaan verrata ja puhua onko tuo säätiötoiminta leväperäistä ja koijauksien keidas. Tuntuu, että vetelet fiilispohjalta hatusta tai sekoitat esimerkiksi yhdistyksiin tämän.

Minun osalta tämä tässä. Ei liity enää varsinaisesti topicin aiheeseen millään tavalla.
 
Yksityiset hallinnoivat niitä. Ei todellakaan valvota sitä miten sieltä otetaan palkkoja ja palkkioita ja jaetaan rahaa. Säätiökoijauksia on tullut ties kuinka paljon ilmi ja ne ovat vain pieni osa siitä miten paljon sitä harrastetaan.

Niin kuin se Toivolan tapauskin. Aika kepeän puoleista oli valvonta, jos ei media olisi hiillostanut niin helpolla olisi päässyt. Jäi sellainen mielikuva, että "valvojaa" ei vielä tämän jälkeenkään kiinnostanut.
 
Tuolla varmaan yritetään houkutella vihreiden äänestäjiä demareihin, mutta käytännössä saadaan sitä persujen ja demareiden välillä liikkuvaa äänestäjäkuntaa siirtymään persuihin. Kokoomukselle sentäs autoihin liittyvien vaalilupausten tekeminen on helppoa, kun autoveron alennuslupaus yleensä miellyttää puolueen äänestäjiä ja sitä voidaan perustella niin sähköautofanin kuin bensankäryisen ilmastonmuutosdenialistinkin näkökulmasta.
 
2035 ei enää edes välttämättä valmisteta meidän markkinoille merkittävästi muuta kuin sähköautoja. Hintakehityksessä saavuttavat polttomoottoriautot aiemmin. Mikä on se Halla-ahon ongelma siis? Halvempaa ajamista sähköllä ja muitakin vaihtoehtoja on jo nyt kuin Tesla. Ei me kaikki ajeta tällä hetkellä x7 bemarillakaan, vaikka sellaisia löytyykin markkinoilta.
 
Tuolla varmaan yritetään houkutella vihreiden äänestäjiä demareihin, mutta käytännössä saadaan sitä persujen ja demareiden välillä liikkuvaa äänestäjäkuntaa siirtymään persuihin. Kokoomukselle sentäs autoihin liittyvien vaalilupausten tekeminen on helppoa, kun autoveron alennuslupaus yleensä miellyttää puolueen äänestäjiä ja sitä voidaan perustella niin sähköautofanin kuin bensankäryisen ilmastonmuutosdenialistinkin näkökulmasta.
Kai tuo teoriassa on ihan hyvä ehdotus. Jos sähköauton saa parilla tonnilla, kuten nyt käytetyn perushyvän bensavärkin, niin voisin itsekin siirtyä sähköilyyn. Teoriassa tämä taas tuskin toimii. Lopputulos on että rikkaat ja poliitikot ajavat Teslallaan, hyvätuloiset Nissan Leafilla ja perusduunari jää työttämäksi koska ei enää pääse työpaikalleen. Talous nousuun kuten SDP:n kannatus työväestön keskuudessa tämänkaltaisten lausuntojen jälkeen.

Tiedän tiedän, ei SDP ole työläisen puolue ollut enää pitkään aikaan. :oops:
 
Kai tuo teoriassa on ihan hyvä ehdotus. Jos sähköauton saa parilla tonnilla, kuten nyt käytetyn perushyvän bensavärkin, niin voisin itsekin siirtyä sähköilyyn. Teoriassa tämä taas tuskin toimii. Lopputulos on että rikkaat ja poliitikot ajavat Teslallaan, hyvätuloiset Nissan Leafilla ja perusduunari jää työttämäksi koska ei enää pääse työpaikalleen. Talous nousuun kuten SDP:n kannatus työväestön keskuudessa tämänkaltaisten lausuntojen jälkeen.

Tiedän tiedän, ei SDP ole työläisen puolue ollut enää pitkään aikaan. :oops:

Myydään sähköautot - Nettiauto

On kyllä oltava hyvät tulot, jotta pääsee käsiksi 2011 vuoden Nissan Leafiin. Mielestäni toi on ihan edullinen ja rinnastettavissa muutenkin 7-8 vuotta vanhan vaihtoauton hintaan?
Jos meillä 2035 se maaginen tavoite, niin vaihtoautomarkkinat pursuavat vaihtoautoja ja niiden hinnat ovat aivan samanlaisia kuin mitä bensa/diesel vehkeillä. Köyhä ajaa edelleen paskalla autolla, siitä tuskin päästään mihinkään. Mitähän sanoisin arviolta meidän parkkiksella. Mun auton hinnalla saisi ehkä 40-50 sellaista autoa, millä viereisen ruudun muija ajelee. Tuskin se 2035 tilanne muuttuu siitä mihinkään. Toisella on se Tesla ja toisella loppuun poljettu romukasa, jota korjattava neljä kertaa vuoteen veljen kellarissa ja aina saa pelätä kestääkö sillä lähteä sukulaisten luo kauemmaksi ajamaan.
Pienituloisena harkitsisin jo nyt tuollaista käytettyä Nissanin sähköautoa jos ajot 90% kaupungin sisällä työ- ja kauppamatkoja. Sähköä saa monesta paikkaa pummattua ilmaiseksi ja verotuskin suosii "nollapäästöistä" vs se 250 g/km ruostekasa.
 
Viimeksi muokattu:
Myydään sähköautot - Nettiauto

On kyllä oltava hyvät tulot, jotta pääsee käsiksi 2011 vuoden Nissan Leafiin. Mielestäni toi on ihan edullinen ja rinnastettavissa muutenkin 7-8 vuotta vanhan vaihtoauton hintaan?
Jos meillä 2035 se maaginen tavoite, niin vaihtoautomarkkinat pursuavat vaihtoautoja ja niiden hinnat ovat aivan samanlaisia kuin mitä bensa/diesel vehkeillä. Köyhä ajaa edelleen paskalla autolla, siitä tuskin päästään mihinkään. Mitähän sanoisin arviolta meidän parkkiksella. Mun auton hinnalla saisi ehkä 40-50 sellaista autoa, millä viereisen ruudun muija ajelee. Tuskin se 2035 tilanne muuttuu siitä mihinkään. Toisella on se Tesla ja toisella loppuun poljettu romukasa, jota korjattava neljä kertaa vuoteen veljen kellarissa ja aina saa pelätä kestääkö sillä lähteä sukulaisten luo kauemmaksi ajamaan.
Pienituloisena harkitsisin jo nyt tuollaista käytettyä Nissanin sähköautoa jos ajot 90% kaupungin sisällä työ- ja kauppamatkoja. Sähköä saa monesta paikkaa pummattua ilmaiseksi ja verotuskin suosii "nollapäästöistä" vs se 250 g/km ruostekasa.
Edullisuushan on tosiaan vain palkkapussin koosta kiinni. Ihan hyviä pointteja sinulla, ja myönnän että en tiennyt että käytettyjä täyssähköautoja voi saada noinkin "halvalla". Jotain tuossa kyllä mättää jos 40k uutena maksavaa autoa myydään 7v päästä neljäsosahinnalla. Sähkömoottori ei kulu juurikaan verrattuna polttomoottoriin, vaihteistoa ei ole.. joten mikä tuon arvonalennuksen on aiheuttanut jos akustokin on kunnossa. Taidan mennä autopuolelle lukemaan asiaa enemmän koska tämä ei kuulu politiikkaan.

En silti pidä demareista. :cool:
 
Edullisuushan on tosiaan vain palkkapussin koosta kiinni. Ihan hyviä pointteja sinulla, ja myönnän että en tiennyt että käytettyjä täyssähköautoja voi saada noinkin "halvalla". Jotain tuossa kyllä mättää jos 40k uutena maksavaa autoa myydään 7v päästä neljäsosahinnalla. Sähkömoottori ei kulu juurikaan verrattuna polttomoottoriin, vaihteistoa ei ole.. joten mikä tuon arvonalennuksen on aiheuttanut jos akustokin on kunnossa. Taidan mennä autopuolelle lukemaan asiaa enemmän koska tämä ei kuulu politiikkaan.

En silti pidä demareista. :cool:

Kuuluuhan tämä niin kauan, kun Rinne laukoo näitä keskustelua herättäviä aiheitaan =)

Mutta tosiaan itseäni ärsyttää tuo Halla-ahon mesoaminen Twitterissä/Facebookissa et rikkaat ajaa tesloilla ja köyhät jää kävelemään. Mielestäni tahallista väärinymmärtämistä, koska ei vaivaudu edes hyväksymään, että jo nyt me ajamme erilaisilla autoilla. Siivoojalla Toyota, josta helmat ruosteessa ja arvoa 500-1000€, kun Sipilällä Tesla ja arvoa 80k€. Suomalaisten keskimääräinen auton arvo taisi olla kolme tonnia, ei sillä ihmeitä ostella.
Kun rikkaat ostavat näitä hyviä sähköautoja tulevat 15 vuotta, niin siellä on kyllä mistä valita köyhempienkin. Ei ne enää hyviä ole, mutta ei se ole se toyotakaan nyt. Aika monella tuskaa nyttenkin omistaa auto, saati jos tulee yllättävä korjaustarve tai pahimmillaan menee kokonaan ajokelvottomaksi. Se saattaa olla pakkorako siirtyä bussiin/polkupyörään pitkäksi aikaa, jotta saa hankittua sukulaisilta lainatulla rahalla edes jonkun halvan kärryn, millä ajettu 400 tkm.

Mielestäni Rinteen tai muiden visioissa ei ole tältä kannalta katsottuna mitään ongelmaa, jota Halla-aho koittaa nostaa esille. Todelliset ongelmat ovat ennemmin latausverkoston kehittymisessä, sähköautojen saatavuudessa, uusien päästömittausnormien kehittämisessä ja sähköntuotannossa. Tiedän, että osaltaan sähköautot ovat eduksi sähköverkostolle, mutta kyllä tuossa pohtimista riittää jos täällä noinkin nopeasti olisi 750 000 tai edes 500 000 sähköautoa päivittäisen lataamisen tarpeessa. Pitääkö lailla säädellä takaisin yölataamisen edullisuutta, palkita auton pitämistä verkoston tasaamisessa apuna ja niin edelleen.
2035 tätä menoa tuolla menee jo romuttamolle arvottomia sähköautoja liukuhihnalta eli kyllä ne pienituloisimmatkin sieltä löytävät itselleen auton. Ehkä jopa hintaansa nähden paremman kuin nyt ja ajokustannukset ovat alhaisemmat?

Älkää Rinnettä syyllistäkö. Haastakaa ennemmin Halla-ahoa sen perusteettomista heitoista.
 
Kuuluuhan tämä niin kauan, kun Rinne laukoo näitä keskustelua herättäviä aiheitaan =)

Mutta tosiaan itseäni ärsyttää tuo Halla-ahon mesoaminen Twitterissä/Facebookissa et rikkaat ajaa tesloilla ja köyhät jää kävelemään. Mielestäni tahallista väärinymmärtämistä, koska ei vaivaudu edes hyväksymään, että jo nyt me ajamme erilaisilla autoilla. Siivoojalla Toyota, josta helmat ruosteessa ja arvoa 500-1000€, kun Sipilällä Tesla ja arvoa 80k€. Suomalaisten keskimääräinen auton arvo taisi olla kolme tonnia, ei sillä ihmeitä ostella.
Kun rikkaat ostavat näitä hyviä sähköautoja tulevat 15 vuotta, niin siellä on kyllä mistä valita köyhempienkin. Ei ne enää hyviä ole, mutta ei se ole se toyotakaan nyt. Aika monella tuskaa nyttenkin omistaa auto, saati jos tulee yllättävä korjaustarve tai pahimmillaan menee kokonaan ajokelvottomaksi. Se saattaa olla pakkorako siirtyä bussiin/polkupyörään pitkäksi aikaa, jotta saa hankittua sukulaisilta lainatulla rahalla edes jonkun halvan kärryn, millä ajettu 400 tkm.

Mielestäni Rinteen tai muiden visioissa ei ole tältä kannalta katsottuna mitään ongelmaa, jota Halla-aho koittaa nostaa esille. Todelliset ongelmat ovat ennemmin latausverkoston kehittymisessä, sähköautojen saatavuudessa, uusien päästömittausnormien kehittämisessä ja sähköntuotannossa. Tiedän, että osaltaan sähköautot ovat eduksi sähköverkostolle, mutta kyllä tuossa pohtimista riittää jos täällä noinkin nopeasti olisi 750 000 tai edes 500 000 sähköautoa päivittäisen lataamisen tarpeessa. Pitääkö lailla säädellä takaisin yölataamisen edullisuutta, palkita auton pitämistä verkoston tasaamisessa apuna ja niin edelleen.
2035 tätä menoa tuolla menee jo romuttamolle arvottomia sähköautoja liukuhihnalta eli kyllä ne pienituloisimmatkin sieltä löytävät itselleen auton. Ehkä jopa hintaansa nähden paremman kuin nyt ja ajokustannukset ovat alhaisemmat?

Älkää Rinnettä syyllistäkö. Haastakaa ennemmin Halla-ahoa sen perusteettomista heitoista.

Autoliitto on aikalailla eri mieltä.

Autoliitto tyrmäsi päästöesityksen – ”todella kaukana suomalaisen arjesta”

Sähköautojen hintoihin ei ole odotettavissa suuria pudotuksia lähivuosina niin ei tuo esitys ole realistinen ilman kunnon kuritusta autoilijoille. Halla-ahon kritiikki on ihan asiallista. Polttomoottoriautojen kieltäminen olisi hulluutta ja ei se tietenkään toteudu. Tuo esitys on vain trollausta millä on tarkoitus kalastella hulluimpien vihreiden ääniä.
 
Viimeksi muokattu:
Autoliitto on aikalailla eri mieltä.

Autoliitto tyrmäsi päästöesityksen – ”todella kaukana suomalaisen arjesta”

Sähköautojen hintoihin ei ole odotettavissa suuria pudotuksia lähivuosina niin ei tuo esitys ole realistinen ilman jotain kunnon kuritusta autoilijoille. Halla-ahon kritiikki on ihan asiallista.

Autoliitto harrastaa myös olkiukkoilua.

" Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan."

Tuollaista ei ole kukaan väittänytkään mihin autoliitto vastailee kunniakkaasti. Suomessa rekisteröidään +100 000 uutta autoa joka vuosi eli joillakin täällä on varaa niitä ostaa joka vuosi. Ei köyhillä ole tälläkään hetkellä varaa uuteen autoon, eikä sitä kukaan odota tulevaisuudessakaan. 2019 ostetaan enemmän sähköautoja kuin 2018 ja tämä kiihtyy jatkuvalla tahdilla. 2025 myydään käytettynä jo todella paljon sähköautoja ja 2030 jälkeen niitä jo luultavasti romutetaan ensimmäisiä yksilöitä.
Ei sen auton voimanlähde ole rajoittava tekijä voiko pienituloinen ostaa sen. Pienituloinen voi vain haaveilla uudesta autosta tai jostain x6 bemarista. Olisihan se kivaa, mutta ei täällä kukaan ole laittamassa kaikkia suomalaisia ostamaan uutta sähköautoa.
Jos tätä faktaa ei halua hyväksyä, niin menee kyllä erikoiseksi keskustelu.

Lisätään pieni excelöinti. Kasvuprosentit ihan hatusta perustuen arvoihin mitä lehdissä autoalakin arvioinut, että "lähes kaikki" myytävät autot olisi sähköautoja 2030-luvulla. Myytyjen uusien autojen määränä käytetty 2017 ensirekisteröintien määrää. Tästä sitten skaalasin alkuvuosille tähän hiljaista kasvua ja sitten lineaarisesti 2035 vuodelle 80% myyntiosuus tähtäimenä.
Tulos: Suomessa olisi liikenteessä 804 760 sähköautoa. Ehkä sieltä riittäisi vaihtoautoihinkin jo halvempaa kärryä. Tässä ei huomioitu nykyisiä sähköautoja (olematon määrä) tai ulkomailta tuotuja vaihtoautoja, joiden määrä tietysti vaikuttaa ja luultavasti vähintään samassa suhteessa muuttuvat tuontiautot sähköiseksi mitä oma myynti.

Vuosi - Myyntimäärä - myyntiosuus - myyntimäärä (kpl)
2019 118000 0,02 2360
2020 118000 0,05 5900
2021 118000 0,1 11800
2022 118000 0,15 17700
2023 118000 0,2 23600
2024 118000 0,25 29500
2025 118000 0,3 35400 (30% Audin tavoite myös tälle vuodelle, suomen omat arviot maltillisempia)
2026 118000 0,35 41300
2027 118000 0,4 47200
2028 118000 0,45 53100
2029 118000 0,5 59000
2030 118000 0,55 64900
2031 118000 0,6 70800
2032 118000 0,65 76700
2033 118000 0,7 82600
2034 118000 0,75 88500
2035 118000 0,8 94400

"Neljä kymmenesosaa sähköauton hinnasta muodostuu sen akuston materiaali- ja valmistuskustannuksista. Mitä halvemmalla akkuja voidaan valmistaa, sitä halvempi on myös lopullinen auto.

Mikäli litiumioniakuissa tarvittavien materiaalien hinnat jatkavat putoamistaan nykyiseen tahtiin, ovat sähköautot vastaavien polttomoottoriautojen kanssa samanhintaisia vuonna 2024 – ja jopa halvempia vuonna 2025."
Seitsemän vuoden päästä sinäkin ostat sähköauton – ja tässä syy siihen, miksi teet sen mieluusti
 
Viimeksi muokattu:
Autoliitto harrastaa myös olkiukkoilua.

" Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan."

Tuollaista ei ole kukaan väittänytkään mihin autoliitto vastailee kunniakkaasti. Suomessa rekisteröidään +100 000 uutta autoa joka vuosi eli joillakin täällä on varaa niitä ostaa joka vuosi. Ei köyhillä ole tälläkään hetkellä varaa uuteen autoon, eikä sitä kukaan odota tulevaisuudessakaan. 2019 ostetaan enemmän sähköautoja kuin 2018 ja tämä kiihtyy jatkuvalla tahdilla. 2025 myydään käytettynä jo todella paljon sähköautoja ja 2030 jälkeen niitä jo luultavasti romutetaan ensimmäisiä yksilöitä.
Ei sen auton voimanlähde ole rajoittava tekijä voiko pienituloinen ostaa sen. Pienituloinen voi vain haaveilla uudesta autosta tai jostain x6 bemarista. Olisihan se kivaa, mutta ei täällä kukaan ole laittamassa kaikkia suomalaisia ostamaan uutta sähköautoa.
Jos tätä faktaa ei halua hyväksyä, niin menee kyllä erikoiseksi keskustelu.

Lisätään pieni excelöinti. Kasvuprosentit ihan hatusta perustuen arvoihin mitä lehdissä autoalakin arvioinut, että "lähes kaikki" myytävät autot olisi sähköautoja 2030-luvulla. Myytyjen uusien autojen määränä käytetty 2017 ensirekisteröintien määrää. Tästä sitten skaalasin alkuvuosille tähän hiljaista kasvua ja sitten lineaarisesti 2035 vuodelle 80% myyntiosuus tähtäimenä.
Tulos: Suomessa olisi liikenteessä 804 760 sähköautoa. Ehkä sieltä riittäisi vaihtoautoihinkin jo halvempaa kärryä. Tässä ei huomioitu nykyisiä sähköautoja (olematon määrä) tai ulkomailta tuotuja vaihtoautoja, joiden määrä tietysti vaikuttaa ja luultavasti vähintään samassa suhteessa muuttuvat tuontiautot sähköiseksi mitä oma myynti.

Vuosi - Myyntimäärä - myyntiosuus - myyntimäärä (kpl)
2019 118000 0,02 2360
2020 118000 0,05 5900
2021 118000 0,1 11800
2022 118000 0,15 17700
2023 118000 0,2 23600
2024 118000 0,25 29500
2025 118000 0,3 35400 (30% Audin tavoite myös tälle vuodelle, suomen omat arviot maltillisempia)
2026 118000 0,35 41300
2027 118000 0,4 47200
2028 118000 0,45 53100
2029 118000 0,5 59000
2030 118000 0,55 64900
2031 118000 0,6 70800
2032 118000 0,65 76700
2033 118000 0,7 82600
2034 118000 0,75 88500
2035 118000 0,8 94400

"Neljä kymmenesosaa sähköauton hinnasta muodostuu sen akuston materiaali- ja valmistuskustannuksista. Mitä halvemmalla akkuja voidaan valmistaa, sitä halvempi on myös lopullinen auto.

Mikäli litiumioniakuissa tarvittavien materiaalien hinnat jatkavat putoamistaan nykyiseen tahtiin, ovat sähköautot vastaavien polttomoottoriautojen kanssa samanhintaisia vuonna 2024 – ja jopa halvempia vuonna 2025."
Seitsemän vuoden päästä sinäkin ostat sähköauton – ja tässä syy siihen, miksi teet sen mieluusti

Pienituloisella ei ole varaa korjuuttaa sitä vanhaa sähköauton romua. Nuo sähköautot ovat tietyistä teknisteknisistä ja lakiteknisistä syistä paljon normiautoja kalliimpia korjata, lisäksi esim akuston vaihto on mielettömän kallista, puhumattakaan siitä, että nykyisin mallit vaihtuvat kiihtyvällä tahdilla, eikä vanhoihin autoihin saa kunnolla erikoisosia, jollainen edes semiturvallinen akkupaketti sähköautoon ihan ehdottomasti on. Muutenkin ko autojen paloturvallisuuteen liittyy muutamia hyvin huolestuttavia asioita, varsinkin, kun on seurannut asiaa ja ajattelee, mitä niille käy sitten, kun niitä on ravisteltu, suolattu, sätöstelty ym 15 vuotta ja sitten sitä ruoskaa yritetään tekohengittää viimeiseen asti ja sellaisia on rivi jossain kerrostalon kellariparkissa. (PS kannatttaa googlata sähköautopalon sammuttaminen ja vastaavat, niin ongelma selkiytyy hieman)
Edit: lisäselvennystä:
"Sähköauton 600 voltin akkujännite tappaa"

Kun tulee valokaari / vuototilanne, niin tasajännite käyttäytyy ikävästi jo kohtuu pienillä jännitteillä (VS vaihtovirta)
Lisäksi satojen volttien tasajännite, semisuurella virralla on muutenkin erittäin ongelmallinen juttu, useissa tilanteessa. Tavan autoilijalla ei valitettavasti ole mitään käsitystä näistä ongelmista.
Noiden kanssa räpeltäminen vaatii oikeasti paljon enemmän tietotaitoa VS polttomoottoriautot, jotta homma pysyy turvallisena (myös sille kuskille).


LISÄKSI Sähköautot ovat selkeästi (ja hyvistä syistä). Polttomoottoriautoja kalliimpia, kun verrataan uusi vs uusi, vastaavat varusteet, eivätkä ne silti kykene kilpailemaan varsinkaan talvella esim kantaman suhteen alkuunkaan (Suomessa on pitkät välimatkat), puhumattakaan, että turvallinen tankkausaika (varsinkiin vanhentuneella akustolla) on väistämättä tuntitolkulla /10% -> 80%

LISÄKSI jos tänne hommataan oikeasti 750 000 SÄHKÖautoa, niin sähkönjakeluinfra menee senverran uusiksi, että sähkönsiirtomaksut todennäköisesti joudutaan vielä ainankin kolminkertaistamaan nykytasosta, sillä voimaloiden rakentamisen lisäksi vähän jokapaikkaan joudutaan tekemään todella kalleita muutoksia.

Lisäksi jos ilmiö on maailmanlaajuinen niin tulemme näkemään mm akkujen ja (tn moottorien) tiettyjen raaka-aineiden kysynnän ylittävän selkeästi tarjonnan, jolloin sähköautot eivät ainakaan halpene ja vanhoista romuistakin maksetaan ihan kohtuullisesti, kun vie sen kierrätykseen, jolloin niitä ei vetelehdi siinämäärin ympäriinsä.

Lisäksi on vielä muita syitä, miksei kannata, nimenomaan Suomessa (vääntää tuollatavoin väkipakolla) ja miksi hinnat eivät todennäköisesti laske kovinkaan helposti.

------------------------
Nuo yläpuolella olevat siis ihan vain perusteluna sille, että tuollaista aivopieruja päästäviä henkilöitä ei kenenkään edes semijärkevän pitäisi missään nimessä mennä äänestämään.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka en ole enkä tule koskaan äänestämään SDP:ta, saati Rinnettä, niin pakko vielä vähän puolustella herraa. Hänen visio on sähköautojen määrä ja nuo sinun kommentit ei varsinaisesti siihen liittyneet. Osa on myös hieman enemmän mielipiteitä, kuin puhtaasti faktoja.

Akustojen loppuunajo:
"Nyyssösen mukaan 85 kilowattitunnin akulla varustetun auton toimintasäde uutena oli noin 400 kilometriä. Nyt, lähemmäs puoli miljoonaa kilometriä myöhemmin auto jaksaa miehen mukaan yhdellä latauksella edelleen 370 kilometriä."

Huoltohinnat:
Itselläni hybridi. Akusto joo pitää erikoisliikkeessä käyttää testattavana kerta vuoteen. Huollon kokonaishinta silti vähemmän kuin ei-hybridin merkkihuolto aiemmin. Oma autoni vielä kategoriaa "premium", joten eiköhän tuollainen Nissanin sähkömallin huolto ole ihan vertailukelpoinen toiseen Nissaniin. Oletko siis aivan varma tästä huoltoteoriasta.

Tuota minun pikaista excel-visiota voi rukata alaspäin halutessaan ja silti tuolla 2035 paikkeilla meillä on aivan helposti myyty sisämarkkinoilla 500 000 uutta sähköautoa siihen mennessä. Tähän päälle tuontiautot. Kuten myös ylempänä kirjoitin, jaan kanssasi ne suuremmat riskitekijät tässä kuten sähköverkon kehittyminen, tuotantomuodot ja niin edelleen. Itse autojen hankinta ei ole todennäköisesti se suurin ongelma vaan menee luontaisesti niiden toimesta, joilla vara ostaa uutena auto. Edelläkävijät kustantaa lystin ja muille sit jää mihin on varaa. Aivan kuten nyt polttomoottorien kohdallakin.

"750 000 sähköautoa 2035" ei ole populismia, mutta toteutumaton ennuste se voi olla. Useita satoja tuhansia sähköautoja se lukema tulee olemaan kuitenkin jos yhdistellään koko alan näkemys. Autotehtaat painavat 50 miljardin suuruisia investointeja tähän, muuttavat kokonaisia tehtaita sähköautojen valmistukseen seuraavan kahden vuoden sisällä ja lopettavat polttomoottoriautojen kehityksen viiden vuoden päästä. Tähän lisättynä arviot, että sähköautot ovat hankintakustannuksiltaan samalla viivalla 2025 mennessä, niin ei siinä tarvita Rinteen ennusteita tai vaatimuksia, jotta täällä oikeasti kulkee 2030-luvulla sähköautoja ja paljon.

Mihin politiikassa pitäisi vaalipuheissa keskittyä tänä keväänä tämän osalta mielestäni, niin:

- Jakeluverkosto. Yhteinen järjestelmätyyppi kansainvälisesti?
- Päästömittaustapa tulevaisuudessa. Ei voi olla, että sähköauto on päästötön paperilla, koska sitä se ei ole.
- Sähköntuotanto ja kapasiteetti. Entä jos seuraavat ydinvoimalat ovat Olkiluoto III tyyppisiä ja viivästyvät 10-15 vuotta aikataulustaan, mistä sähkö silloin?
 
"Otsikkoa, juttua ja kuvatekstiä korjattu klo 22.43: Otsikossa kerrottiin, että Sdp haluaa Suomeen 750 000 sähköautoa, mutta Sdp:n ilmasto-ohjelmassa puhutaan 750 000 nolla- tai vähäpäästöisestä autosta. Jutussa kerrottiin myös, että Sdp:n esittämä sähköautojen määrä olisi suurempi kuin LVM:n ilmastotyöryhmän esittämä. Sdp:n ohjelmassa ei kuitenkaan esitellä sähköautoille tarkkaa määrää vaan puhutaan yleisesti vähä- tai nollapäästöisistä autoista."
Juttua korjattu, toimittaja oikonut ekalla kerralla. Nyt kaasutoimiseksi muutettu tai hybridikin kelpaa.
 
"Otsikkoa, juttua ja kuvatekstiä korjattu klo 22.43: Otsikossa kerrottiin, että Sdp haluaa Suomeen 750 000 sähköautoa, mutta Sdp:n ilmasto-ohjelmassa puhutaan 750 000 nolla- tai vähäpäästöisestä autosta. Jutussa kerrottiin myös, että Sdp:n esittämä sähköautojen määrä olisi suurempi kuin LVM:n ilmastotyöryhmän esittämä. Sdp:n ohjelmassa ei kuitenkaan esitellä sähköautoille tarkkaa määrää vaan puhutaan yleisesti vähä- tai nollapäästöisistä autoista."
Juttua korjattu, toimittaja oikonut ekalla kerralla. Nyt kaasutoimiseksi muutettu tai hybridikin kelpaa.
Todella yllättävää että demareille ei kelpaa EU:n jatkuvasti tiukkenevien päästödirektiivien aiheuttama uusien autojen päästöjen ja kulutuksen lasku. Sen sijaan tuputetaan jotain pieni kansa suuri kädenjälki -mantraa, jossa tuputtajan oma erinomaisuus ja edistyksellisyys maksatetaan kätevästi veronmaksajilla.
 
"Otsikkoa, juttua ja kuvatekstiä korjattu klo 22.43: Otsikossa kerrottiin, että Sdp haluaa Suomeen 750 000 sähköautoa, mutta Sdp:n ilmasto-ohjelmassa puhutaan 750 000 nolla- tai vähäpäästöisestä autosta. Jutussa kerrottiin myös, että Sdp:n esittämä sähköautojen määrä olisi suurempi kuin LVM:n ilmastotyöryhmän esittämä. Sdp:n ohjelmassa ei kuitenkaan esitellä sähköautoille tarkkaa määrää vaan puhutaan yleisesti vähä- tai nollapäästöisistä autoista."
Juttua korjattu, toimittaja oikonut ekalla kerralla. Nyt kaasutoimiseksi muutettu tai hybridikin kelpaa.

Jos ollaan tarkkoja, niin myös lvm tavoitteet noin. Sähköautot vain esillä, koska ne on se suurin ryhmä jolla tavoitteisiin voi päästä. Mikä ehkä itselleni erikoisinta niin usein pistokehybridikin menee sähköautoksi tilastoihin.
Nuo kaasuautot tuntuu järjettömältä. Miksi rakentaa infra asian ympärille, jonka käyttömäärä ehkä 10-15% autokannasta tulevaisuudessa. Kaasun jakelu se vasta onkin alkutekijöissään sähköön verrattuna.
 
Nuo kaasuautot tuntuu järjettömältä. Miksi rakentaa infra asian ympärille, jonka käyttömäärä ehkä 10-15% autokannasta tulevaisuudessa. Kaasun jakelu se vasta onkin alkutekijöissään sähköön verrattuna.
Ihmeellistä ns. kaasuautojen tuputusta ilmenee. Ehkä osa siitä on maatalouden tukiaisiin liittyvää. Sama range ongelma niilläkin on kuin sähköautoilla ja siksi ne ovat samalla polttoainekäyttöisiä edelleen. Gasumin tietoa: "Tiesitkö, että kaikki Suomessa myytävät kaasuautot ovat niin sanottuja bifuel-malleja, eli autosta löytyy sekä kaasu- että bensiinitankki?"
 
Sähköautovouhotus on lähinnä ideologisten typerysten utopia. Jos kaikki autot korvataan sähköautoilla, mitä luulette että käy sähköverkon toiminnalle ja sähkön hinnalle? Teknisesti mahdotonta. Sähköverkossa tuotannon ja kulutuksen on oltava jatkuvasti tasapainossa.

Sähköautot ovat käyttökelpoisia pienessä mittakaavassa, mutta ei yleisessä käytössä.
 
Faktaa:
Aikamoista polemiikkia ja myös huuhaata on autoliikenteen siirtymisestä sähköön ja saasteettomampaan liikkumistapaan. Osittain samaa ongelmien keksimistä kuin aikoinaan siirtymisessa hevosvetoisista autoihin.
Tein pientä laskelmaa henkilöautojen osalta:
- Autoja liikenteessä n. 2,7 miljoonaa
- vuotuinen ajokm/auto 17 000 km
- vuosikulutus polttonesteillä (esim. 6 l/100 km) 2 754 000 000 l
-vuosikulutus jos ajetaan sähköllä (esim. 16 kWh/100 km) 7 344 000 000 kWh (7,34 TWh)
-Hintavertailu: polttoaineilla (1,50 e/l) 4 131 000 000 €
- sähköllä: (0,15 e/kWh) 1 101 600 000 €
- Sähköllä siis 26,67% verrattuna polttomoottori kulutukseen.
Miten suhtautuisi sähkön tuottojärjestelmiin?
Sähkön tuotanto 2017: vesivoimalla 14,61 TWh, tuulivoimalla 4,8 TWh, ydinvoimalla 21,57 TWh ja aurinkovoimalla 0,018 TWh.
Jos kaikki henkilöautokalusto olisi jo 10 vuoden kuluttua sähkökäytöllä, luultavasti osa olisi jo kehittyneempää kuin tuo 16 kWh/100 km. Silti tuo 7,34 TWh tuotettaisiin silloin halventuneen ja lisääntyneen tuulivoiman ja aurinkoenergian tuotolla. Hallituksen tavoitelukuun sähköautojen osalta riittäisi hyvin nykyisen tuulivoiman kapasiteetti. On lisäksi syytä ottaa huomioon että sähkökalustoa ladattaisiin suurelta osin yöaikaan, joka ei olisi pois suurelta teollisuuden ja palveluiden kulutushuipulta. Pikemmin tasaisi sitä. Sen lisäksi jo käytettävissä oleva säätötekniikka on pätevää sähkönsyötön tasaamiseen esim. taloyhtiöiden autopaikoille. Niiden uusintamiseen autolatausta varten kyllä vauhtia tarvittaisiin.
Päästölaskelmien tekeminen aivan "alkutekijöistä" lähtien lienee aika haasteellista. Otetaan vaikka polttonesteet fossiilisista, alkutuotanto Siperiassa. Miten lasketaan mukaan maaperän ja ilmaston saastuttaminen alkulähteillä, putkiston teon vaikutus aina Primorskiin saakka. Entä säiliölaivaus ja Porvoon jalostamon suuri päästökuorma ja kuljetus maan sisällä jakelupisteisiin? Halukkaat ja innokkaat laskijat saavat vapaasti yrittää!
 
Pitää jokunen ydinreaktori rakentaa lisää, jos noihin sähköauto tavoitteisiin on tarkoitus päästä. Jos hiilellä tuotetaan se sähkö niihin autoihin, niin taitaa päästöt vaan kasvaa. Vaihtoehtoisella energialla paikallisesti tuotettuna voitaisiin osittain pienentää sähköverkon kuormitusta, mutta ainakaan tuuli/aurinko ei ole 100% ajasta ympäri vuoden meidän leveysasteilla saatavilla. Ja ainakin täällä hiukan syrjemmässä asuvalla ei puhdas sähköauto olisi mitenkään toimiva ratkaisu. Ehkä se jossain suurissa kaupungeissa/asutusalueilla toimii, jos pääsääntöisesti liikutaan alueella jossa niitä lataustolppia löytyy melkein joka kulmalta (hiukan kärjistäen).

Edit. Kaupungeissa puhtaista sähköautoista saataisiin paras hyöty.
 
Ongelma on sähkön tuotannon ja kulutuksen välisen tasapainon ylläpito. Tuulivoiman ja aurinkoenergian lisääminen ei ratkaise tätä ongelmaa, vaan pahentavat sitä. Molemmat vaativat lisää säätövoimaa, jolla vastataan tuotannon ja kulutuksen muutoksiin. Ydinvoimalla saadaan katettua tasainen kulutuksen kasvu, mutta siitä puuttuu säätöominaisuus.
 
Pitää jokunen ydinreaktori rakentaa lisää, jos noihin sähköauto tavoitteisiin on tarkoitus päästä. Jos hiilellä tuotetaan se sähkö niihin autoihin, niin taitaa päästöt vaan kasvaa. Vaihtoehtoisella energialla paikallisesti tuotettuna voitaisiin osittain pienentää sähköverkon kuormitusta, mutta ainakaan tuuli/aurinko ei ole 100% ajasta ympäri vuoden meidän leveysasteilla saatavilla. Ja ainakin täällä hiukan syrjemmässä asuvalla ei puhdas sähköauto olisi mitenkään toimiva ratkaisu. Ehkä se jossain suurissa kaupungeissa/asutusalueilla toimii, jos pääsääntöisesti liikutaan alueella jossa niitä lataustolppia löytyy melkein joka kulmalta (hiukan kärjistäen).

Edit. Kaupungeissa puhtaista sähköautoista saataisiin paras hyöty.

Yllähän oli juuri tätä laskeskeltu. 7 terawattituntia jos KOKO autokanta sähköistetään. Olkiluoto III vuosituotanto tuplat kunhan se nyt joskus valmistuu. Ei siis tarvita "jokusia" ydinreaktoreita lisää tätä varten.
Vaikka Rinteen huutelut voi kuulostaa ensialkuun populismilta ja epärealistiselta, niin sellaista se ei ole jos ynnää faktoja ympäriltään. Jos täällä ei isoimmat valmistajat myy muuta kuin sähköautoja 15 vuoden päästä, niin Rinteen tavoitteet toteutuu ilman meidän poliittisia päätöksiäkin. Volvo, Volkkari (+Porsche), Toyota, Audi.. aika iso lista jo ilmoittanut siirtäneensä/siirtävänsä tuotekehityksen sähköautoihin ja ilmoittaneet tavoitteita, joilla siirtyvät milläkin aikajänteellä pelkästään sähköautojen tuotantoon.
Silläkään ei ole mitään merkitystä onko pienituloisella varaa uuteen sähköautoon, koska ei hänellä ole varaa uuteen polttomoottoriautoonkaan tällä hetkellä.

Koska tämä ei enää yhdisty politiikkaan tarpeeksi, niin lopetan offtopicin omalta osaltani tähän. Täällä varmaan sähköautoille omakin ketjunsa.
 
OT
Ongelma on sähkön tuotannon ja kulutuksen välisen tasapainon ylläpito. Tuulivoiman ja aurinkoenergian lisääminen ei ratkaise tätä ongelmaa, vaan pahentavat sitä. Molemmat vaativat lisää säätövoimaa, jolla vastataan tuotannon ja kulutuksen muutoksiin. Ydinvoimalla saadaan katettua tasainen kulutuksen kasvu, mutta siitä puuttuu säätöominaisuus.

Toimisiko sitten tämmöinen Teslan Australiaan rakentama systeemi täällä (Remember The Giant Tesla Battery in Australia? It Just Marked Its First Year , Tesla’s giant battery in Australia reduced grid service cost by 90%).
 
Ihmeellistä ns. kaasuautojen tuputusta ilmenee. Ehkä osa siitä on maatalouden tukiaisiin liittyvää. Sama range ongelma niilläkin on kuin sähköautoilla ja siksi ne ovat samalla polttoainekäyttöisiä edelleen. Gasumin tietoa: "Tiesitkö, että kaikki Suomessa myytävät kaasuautot ovat niin sanottuja bifuel-malleja, eli autosta löytyy sekä kaasu- että bensiinitankki?"

Ja mitä haittaa siitä on, että siinä on bensiinitankki myös mukana? Omassa kaasutila-autossa on range pelkällä kaasulla 500km ja tankkaamisessa kestää minuutin täyteen. Mikä range-ongelma tuossa on? Ainoa tilanne selvä tilanne, missä en pysty käyttämään kaasua on, jos lähden Lappiin. Siinä vaiheessa käytän bensaa, jota kone pystyy aivan samalla tavalla käyttämään kuin kaasua, mutta se ei ole yhtä taloudellista. Olisi typeryyttä olla laittamatta sitä bensatankkia siihen kaasuautoon, kun se pystyy sitä käyttämään ilman mitään muutosta. Tällä hetkellä asemia ei vaan vielä ole riittävästi koko maan kattavaan käyttöön, mutta niitä tulee koko ajan lisää. Tämä on kaasuautoilun suurin ongelma.

Minulle kaasuauton hankkiminen oli ekologinen teko ja samalla myös taloudellinen. Autolla on halvempi ajaa kuin bensa- tai dieselautolla sekä samalla käytän polttoaineena metaania, joka on vahva ilmastonmuutokseen vaikuttava kaasu. Lisäksi hankintahinta oli sama kuin vastaavalla bensa-autolla eli kokonaiskäyttöhinta on selvästi halvempi.

Tämä keskustelu ei tänne kuuluisi, mutta jos väitetään, että kaasuautolla on sama ongelma kuin sähköautolla, niin puhutaan kyllä palturia.
 
Ja mitä haittaa siitä on, että siinä on bensiinitankki myös mukana? Omassa kaasutila-autossa on range pelkällä kaasulla 500km ja tankkaamisessa kestää minuutin täyteen. Mikä range-ongelma tuossa on? Ainoa tilanne selvä tilanne, missä en pysty käyttämään kaasua on, jos lähden Lappiin. Siinä vaiheessa käytän bensaa, jota kone pystyy aivan samalla tavalla käyttämään kuin kaasua, mutta se ei ole yhtä taloudellista. Olisi typeryyttä olla laittamatta sitä bensatankkia siihen kaasuautoon, kun se pystyy sitä käyttämään ilman mitään muutosta. Tällä hetkellä asemia ei vaan vielä ole riittävästi koko maan kattavaan käyttöön, mutta niitä tulee koko ajan lisää. Tämä on kaasuautoilun suurin ongelma.

Minulle kaasuauton hankkiminen oli ekologinen teko ja samalla myös taloudellinen. Autolla on halvempi ajaa kuin bensa- tai dieselautolla sekä samalla käytän polttoaineena metaania, joka on vahva ilmastonmuutokseen vaikuttava kaasu. Lisäksi hankintahinta oli sama kuin vastaavalla bensa-autolla eli kokonaiskäyttöhinta on selvästi halvempi.

Tämä keskustelu ei tänne kuuluisi, mutta jos väitetään, että kaasuautolla on sama ongelma kuin sähköautolla, niin puhutaan kyllä palturia.

Nuo toimintaetäisyydet muutenkin täysi vitsi. Kuka ajaa pysähtymättä tuollaisia siivuja ja moniko laskenut sen oman syöpön toimintaetäisyyden. Joskus laskeskelin, että oma bensakone omalla ajotavallani oli max 600 km. Ei käynyt ikinä mielessä edes, että ajaisin tuollaisia siivuja pysähtymättä.
Samaan hengenvetoon vaaditaan sähköautoilta +1000 kilometrin toimintaetäisyyksiä, vaikka kukaan täysipäinen ei ajele kuin sen 300 max 400 yhdeltä istumalta. Jos on joku extreme tyyppi ja haluaa kokeilla Hangosta Utsjoelle ilman pysähtymistä, niin voi voi. Ei koko alaa tarvitse tuota käyttöä varten suunnitella.

Nykyinen hybridi näköjään 65 litran tankki. Mitä nyt ajotietokonetta katsonut, niin taitaa huidella yli kympissä keskikulutus. Iso kone, agressiivinen ajotapa sport-asetuksilla ja +90% kaupunkiajoa. Olenko ollut huolestunut toimintasäteestä, vaikka ajelen vuosittain ympäri maakuntia ja mökkimatkoja? Ei, en kertaakaan.
 
Nuo toimintaetäisyydet muutenkin täysi vitsi. Kuka ajaa pysähtymättä tuollaisia siivuja ja moniko laskenut sen oman syöpön toimintaetäisyyden. Joskus laskeskelin, että oma bensakone omalla ajotavallani oli max 600 km. Ei käynyt ikinä mielessä edes, että ajaisin tuollaisia siivuja pysähtymättä.
Samaan hengenvetoon vaaditaan sähköautoilta +1000 kilometrin toimintaetäisyyksiä, vaikka kukaan täysipäinen ei ajele kuin sen 300 max 400 yhdeltä istumalta.
Itse muutaman keran olen ajellut 500km siivun yhdeltä istumalta. Oli myös mukavaa että samalla tankillisella pääsi yhdellä istumalla takaisinkin. Jos autossa on mukava penkki hyvät varusteet jne niin ei siinä mitään ihmeellistä ole. Eli se että sinä et tarvitse jotain ominaisuutta ei tarkoita etteikö joku muu voisi tarvita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom