Täytyy kai sitä itekkin kirjoitella ensifiiliksiä vähän.
Alustana PS4 Pro ja valitettavasti nykyisin mennään pädillä.
Uraa en aloittanut (onneksi, kerron myöhemmin lisää), vaan vedin custom racesta jokaisen maan pisimmän EK:n R5 luokan Skodalla (paitsi viimeisen USA:n pätkän sitikalla). Uutta Seelantia lukuunottamatta kaikki kuivalla kelillä.
Mulla oli se tien kuluminen Full asetuksella, mutta mitä eroa on autenttiseen?
Tuo Custom Race on vähän typerä, jos siinä oikeasti täytyy jokainen EK joka rallista lisäillä erikseen ja joka kisan välissä päättää auto uusiksi.
No joo, mut sit itse kisailuun. Ajoin tänään Dirt Rallyssä saksaa, joten aloitin Espanjasta. Ekan sektorin jälkeen olin sulkemassa peliä, aivan kamala ajotuntuma. Menin kuitenkin asetuksiin ja senssi täysille. Parantui paljon, mutta edelleen kamala. Sit tajusin et siellä on deadzone täysin käsittämätön 20..vedin nolliin ja meno alkoi olemaan todella lähellä Dirt Rallyä ja myöhemmin soralla tietyissä tilanteissa paljon parempikin. Kaiken kaikkiaan pädiajelu on todella tyydyttävää ja kaikki virheet on omia, ei kontrollien vuoksi.
Espanjan pätkä oli juuri sen oloinen, kuin asfalttirallin kuvittelen olevankin, vaikkakin Saksan ralli oli ykkösen lempiralleja itellä, niin ei se perinteinen asfalttiralli ollut.
Argentiina taas on suoraan uusi kreikka.
Australia, uusi Seelantia ja USA oli kaikki mukavan erilaisia soraralleja ja hienosti season passin kautta tähän mahtuisi suomi ja Wales mukaan. Kreikka on sinällään turha nyt.
Puola taas oli mukavan monipuolinen ja alusta vaihtui kokoajan.
Joskin sitä en ymmärrä, että joka maassa tien vieressä on pieni pykälä ja penkka. Auto liukuu niihin herkästi ja töksähtää typerällä fysiikalla siihen, kun voisi olla ojaa mihin nojata, tai perä noista edes sit siihen penkkaan. Mut on kyllä aika rännissä ajelua kokoajan.
Ja sit se hardcore damage. Sais normi olla se ja HC sit ois HC. Varmaan 18 kertaa katon kautta ympäri eikä mitään vauriota. Toisinaan pieni hipaisu puuhun ja moottori rikki ja kaksi rengasta heti puhki. Se on kyllä siistiä miten jäähdyttäjän vuoto nostaa lämmöt ja hajottaa moottoria, mutta yleisesti damage on iso pettymys. Siinä ei ole mitään logiikkaa mistä tulee iso vaurio, tai ei tule mitään.
Jostain syystä tuntuu et autot liukuu todella paljon enemmän kuin ykkösessä, mutta johtuiko se tien kunnosta, vai onko pelin fysiikat noin erilaiset?
Sit miten noi väliajat menee? Saatoin olla puolet EK:sta johdossa, sit saattoi tulla punaista palkkia ja tipuin tulosluettelossa sijoille 2-4, mutta keskellä ruutua on vihreällä taustalla -2 sek tai jotain, samalla kun saatoin tulosluettelossa olla 6sek perässä edellisen sekunnin johdon sijasta.
Ja saatoin tulla maaliin sijoilla 1-4 ja kun lopputulokset lävähti ruudulle olin 19...miten se on mahdollista? Välillä mun lähtöpaikka saattoi olla esim 13:sta ja jos silloin tulen kärjessä maaliin, ei mun takaa tule 18 autoa silloin ohi. En käsitä tuota ajanottoa mitenkään.
Koitin myös B ryhmäläistä joka oli jollain tasolla pädillä ajettava, mutta Rally GT luokan autot oli täysin toivottomia..en tosin ymmärrä tälläisen autoluokan funktiota ollenkaan tässä pelissä??
No nyt päästään sit tähän uraan. Tarkoitus oli et huomenna vetäisin livenä tubeen, joten uraa en halunnut aloittaa. Huomasin kuitenkin autotallissa olevan useampia autoja valmiiksi, joten päätin mennä päivä haasteeseen USA:n pätkälle vanhalla takaveto Fordilla. Noh kahdelta yöllä pienillä yöunilla en meinannut enää nähdä tv ruutua, joten pöpelikössä oltiin jo shakedownilla. Oli todella hieno huomata miten shakedownilla hajoitettu auto on rikki jos ei sitä korjaa. Koska uraa en ollut ajanut, ei korjaukseen ollut myös rahaa. Rikkinäisellä autolla EK:lle ja ekalla sektorilla oikein sit vaan huolella pihalle. Quit to main menu.
Huomasin sit et auto jäi hajalle myös päävalikkoon. Tavallaan siisti juttu, mutta ei nyt. Äkkiä resettiä profiilille. Kaikki edistyminen nollattiin...PAITSI se perhanan Fordi on rusinana tällä mun uudella kuskillakin.. Kivasti sit ura meni jo siinä..
Grafiikat pelissä on erittäin nättiä ja valot heijastelee upeasti, sekä märkä tienpinta näyttää hyvältä. Myös toen muokkautuminen tuntui vaikuttavan, sillä Australiassa ainakin oli sen tason urat tiessä, että olik mennä niiden takia metsään. Toisaalta jossain muussa rallissa tie tuntui todella liukkaalta kun lähdin muistaakseni kolmantena EK:lle.
Toki näissä grafiikoista on se varjopuoli etten yksinkertaisesti välillä erottanut tietä laisinkaan.
Autoista jäi pieni pettymys, kun R5 luokan skodan ja C3 sitikan välillä en huomannut yhtään mitään eroa ajettavuudessa. Olisin kaivannut joitain eroja edes.
Kartturi on huonompi kuin ensimmäisessä osassa. Tai no paljon selkeämpi se on, mutta ei kuulosta yhtään rallilta, kun ykkösessä tuntui et mennään vähän kovempaakin. Lisäksi nyt ne nuotit ruudulla on todella paljon huonommat niin värien kuin kuvioinnin suhteen. Ei niistä erota onko mutka 4, vai 6.
Kaiken kaikkiaan peli on kuitenkin erittäin hyvän oloinen ja tämä on nimenomaan Dirt Rally 2.0 eli evoluutio edellisestä. Täysin samaa, mutta hienosäädettynä parempaan. Tähän vielä kaikki ykkösen maat niin kyllä mulle kelpaa. Huomenna avoimin ja virkein silmin uusiksi, niin varmasti osa miinuksista poistuu kun aivot toimii paremmin.